Hospodářské dohody, které uzavíráme
se zeměmi tábora demokracie a socialismu, přesně
a závazně uvádějí, jaké
zboží obě smluvní strany dovezou anebo
vyvezou. Také s kapitalistickými státy uzavíráme
obchodní smlouvy, ale o tom, zda a kolik se ve skutečnosti
doveze nebo vyveze, rozhodují jednotlivé dovozní
a vývozní firmy, které jednotlivé
obchody uzavírají. A to se řídí
do značné míry náladami na kapitalistickém
světovém trhu. Mohli bychom plánovat rozvoj
našeho národního hospodářství
a zaručit všem lidem práci ze zahraničních
dodávek, kdybychom byli závislí na tom, zda
se někomu v kapitalistických zemích uráčí
naše zboží odebrat nebo nám něco
prodat? Je jasné, že nikoli. Vždyť je nám
všem více než dostatek známo, že
právě zákazem prodeje určitého
zboží a surovin chtěly nás kapitalistické
monopoly srazit na kolena a hospodářsky zničit
- ovšem, že se jim to nepodařilo.
Naše hospodářská spolupráce se
zeměmi tábora demokracie a socialismu sleduje mnohem
více nežli jenom kupovat a prodávat. My si
také vyměňujeme vědecké a technické
poznatky a zkušenosti. To má nesmírný
význam pro rozmach celého našeho tábora.
Sovětský svaz nám na př. odevzdává
dokumentaci a zkušenosti k mírovému využití
atomové energie. My mu zase na př. dáváme
dokumentaci potřebnou k výrobě železobetonových
pražců nebo jiných výrobků. Přistoupily
by na takové smlouvy kapitalistické firmy, třeba
jen mezi sebou? Jistě, že by nepřistoupily,
ale naopak by to považovaly přímo za zločin
na svém zisku a akumulaci.
My se však neuzavíráme ani hospodářským
stykům s kapitalistickými zeměmi. Nevnucujeme
jim při tom svoji vůli, nediktujeme jim žádné
předběžné a se ctí a samostatností
druhého partnera se nesrovnávající
podmínky, jak to činí imperialistické
státy a jak si na to na př. stěžoval
egyptský list Al Achbar ze dne 12. ledna v článku
svého šéfredaktora Mohameda et-Tabiho o politice
USA vůči zemím Blízkého a Středního
východu. Samozřejmě sami také nepřipustíme,
aby nám byly diktovány druhým partnerem při
těchto vztazích nějaké podmínky,
neslučitelné s naší národní
ctí a svrchovaností. Nikdo nám ovšem
nesmí zazlívat, že se zvláštními
sympatiemi pohlížíme na veliké asijské
národy, které budují svoje vlastní
svobodné hospodářství, a na jiné
státy, které se vymaňují z imperialistického
područí. V Egyptě, Indonésii, Indii,
avšak i v Brazilii, Argentině a jinde pomáhají
naše stroje budovat tamní průmysl a modernisovat
tamní zemědělství. Pracující
těchto zemí právem mluví o Československu
jako o svém průmyslově vyspělém
spojenci. Máme plné pochopení pro snahu závislých
zemí o dosažení státní a hospodářské
samostatnosti - vždyť ještě nedávno
jsme o tuto samostatnost sami bojovali. Naše vzpomínky
na tento zápas jsou příliš živé,
a proto přejeme ze srdce těmto národům,
aby brzo svůj zápas vítězně
vybojovaly. (Potlesk.)
Boj o mír bude i nadále vyžadovat značné
úsilí a trpělivé odklizování
všech překážek, které se snaží
nakupit síly války a odpůrci dorozumění
mezi národy. My však víme, že čas
hovoří pro nás a že boj o mír
skončí naším vítězstvím.
Den ze dne roste moc, síla a mezinárodní
autorita všech zemí tábora demokracie a socialismu,
jehož obdivuhodné úspěchy v oblasti
hospodářství, vědy, techniky a kultury
jsou nezvratným důkazem převahy socialismu
nad kapitalismem. Už nyní vidíme, že cyklický
vzestup výroby v některých kapitalistických
státech, podnícený poválečnou
obnovou a následnou militarisací, se blíží
ke konci a bude vystřídán hospodářskou
krisí. Počet úpadků drobných
podnikatelů ve Velké Britannii byl v posledním
čtvrtletí loňského roku o 60 % vyšší
nežli v prvém čtvrtletí. Ve Spojených
státech, v této klasické zemi vysokých
cen, rostou sice nesmírně zisky velikých
průmyslových podniků, ale současně
dochází k propouštění dělníků
a president Federal Reserve Bank projevuje hlasitě obavy
z růstu nezaměstnanosti. Na druhé straně
v Sovětském svazu uveřejňují
návrh směrnic k šestému pětiletému
plánu rozvoje národního hospodářství,
odhalující reálné perspektivy úžasného
rozmachu této vůdčí mocnosti tábora
míru a socialismu. (Předsednictví se ujal
předseda Fierlinger.)
Jsme šťastni, že v tomto mírovém
soutěžení naše vyspělá země
zaujímá stále přednější
místo. Mírumilovní lidé v nejrůznějších
zemích vidí právem v naší republice
činitele, se kterým je třeba v mezinárodním
životě nyní i v budoucnu počítat.
Tato zjištění nás ovšem zároveň
také zavazují. Rozpočet, o kterém
nyní jednáme, dává nám dostatečné
prostředky, abychom ještě více rozvinuli
tvůrčí iniciativu našeho lidu. Jeho
láska k vlasti, ve které se na věčné
časy stal pánem, znásobuje jeho sílu
a ukazuje cestu k dalším úspěchům.
Nikdy již nedáme si vyrvat ze svých rukou svoji
moc, naše továrny, naše pole a naše bohatství.
V tom ať se páni tam na západě, za šumavskými
horami i za Atlantickým oceánem, neklamou. My, pracující
lidé Československa jsme uvědomělými
vlastenci, poněvadž máme vášnivě
rádi tuto zemi, ve které jsme se narodili, kterou
jsme neopustili a nikdy neopustíme, kterou jsme nezradili
a nikdy nezradíme, pro kterou žijeme každým
dechem svého života, a pro kterou jsme ochotni - kdyby
toho bylo třeba - také nasadit své životy
a vítězně za ni bojovat. (Potlesk.)
Tak a nejinak je tomu a nikdy jinak nebude. Naše vlastenectví
je neoddělitelně spojeno s budováním
socialismu. Je uvědomělou činností
k vybudování silné, mohutné republiky,
přední stráže mírového
tábora, k zabezpečení míru, k zajištění
stále lepšího společenského života.
Náš rozpočet nám dává
k tomu do rukou mocnou zbraň a proto rádi budeme
pro jeho schválení hlasovat. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu již
není nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Přistoupíme k hlasování o třetím
bodu pořadu.
Ad 3. Hlasování o vládním
návrhu rozpočtového zákona na rok
1956 a o návrhu státního rozpočtu
na rok 1956.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji poslanci Tymešovi.
Zpravodaj posl. Tymeš: Vzdávám se slova.
Předseda: Zjišťuji, že Národní
shromáždění je způsobilé
se usnášet.
Dávám hlasovat o vládním návrhu
rozpočtového zákona na rok 1956 a o návrhu
státního rozpočtu na rok 1956, jak je uveden
v příloze 1 a 2 tohoto zákona a to ve znění
zprávy výborové.
Ve státním rozpočtu jsou obsaženy příjmy:
od socialistického sektoru ....................................77.243,851.000
Kčs,
daně, dávky a poplatky od obyvatelstva ..............10.730,369.000
Kčs,
ostatní příjmy ........................................................
2.329,945.000 Kčs,
takže úhrn příjmů činí
......................................... 90.304,165.000 Kčs.
na hospodářství ..................................................
48.092,799.000 Kčs,
na kulturní a sociální opatření
............................. 28.779,019.000 Kčs,
na obranu a bezpečnost .......................................
9.605,802.000 Kčs,
na správu ..............................................................
3.409,292.000 Kčs,
takže úhrn výdajů činí
......................................... 89.886,912.000 Kčs.
Z rozdílů příjmů a výdajů
vyplývá přebytek v částce 417,253.000
Kčs.
Součástí státního rozpočtu
jsou rozpočty národních výborů,
jejichž příjmy činí 16.681,246.000
Kčs a ve stejné výši jsou stanoveny
i jejich výdaje.
Rozpočty jednotlivých krajů sestávají
z příjmů a výdajů, jak jsou
uvedeny v příloze 2 vládního návrhu
rozpočtového zákona na rok 1956.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
rozpočtového zákona na rok 1956 a s návrhem
státního rozpočtu na rok 1956, jak je uveden
v příloze 1 a 2 tohoto zákona, a to podle
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? - (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
republiky Československé jednomyslně schválilo
vládní návrh rozpočtového
zákona na rok 1956 a státní rozpočet
na rok 1956, jak je uveden v příloze 1 a 2 tohoto
zákona.
Tím je vyřízen třetí bod pořadu
schůze. (Shromáždění povstává.
- Dlouhotrvající hlučný potlesk. -
Shromáždění usedá.)
Přistoupíme k hlasování o čtvrtém
bodu pořadu.
Ad 4. Zpráva výboru rozpočtového
a hospodářského o vládním návrhu
usnesení, jímž Národní
shromáždění schvaluje podle § 62
ústavy státní závěrečný
účet za rok 1954.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji poslanci Štětkovi.
Zpravodaj posl. Štětka: Vzdávám
se slova.
Předseda: Kdo souhlasí s tím, aby
Národní shromáždění přijalo
toto usnesení:
"Národní shromáždění
republiky Československé schvaluje státní
závěrečný účet republiky
Československé za rok 1954, který vykazuje
přebytek z hospodaření podle státního
rozpočtu na rok 1954 ve výši 3.041,064.443,66
Kčs.
Zároveň Národní shromáždění
souhlasí, že z tohoto přebytku bude použito
a) částky 166,304.400 Kčs na zvýšení
trvalé zálohy národním výborům
a
b) částky 2.874,760 043,66 Kčs na doplnění
státních finančních reserv uložených
ve Státní bance československé."
Jsou proti tomuto usnesení nějaké námitky?
(Námitky nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy s tímto usnesením souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? - (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? - (Nikdo.)
Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo podle § 62 ústavy
státní závěrečný účet
za rok 1954.
Přerušuji schůzi na půl hodiny.
Místopředseda Fiala: Zahajuji přerušenou
schůzi.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu schváleného pořadu,
kterým je:
5. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu nařízení ze dne
21. září 1955 č. 50 Sb. o některých
opatřeních k zajištění zemědělské
výroby, které bylo vydáno podle § 15
odst. 1 zákona č. 12/1955 Sb., o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
republiky Československé na rok 1955 (tisk 40).
Zpravodajem je poslanec Ledl, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Ledl: Vážené Národní
shromáždění!
Zajištění a zvýšení zemědělské
výroby vyžaduje, aby byla zabezpečena zemědělská
výroba na půdě dosud nedostatečně
obdělávané. Jde především
o půdu malých a středních rolníků,
kteří nejsou schopni plnit své výrobní
a dodávkové úkoly pro nemoc, stáří
nebo nedostatek pracovních sil, a potom o půdu špatně
obhospodařovaných usedlostí kulaků.
Dosavadní zajišťování zemědělské
výroby na veškeré půdě, zejména
zákonem č. 55 z r. 1947, o pomoci rolníkům
při uskutečňování zemědělského
plánu už nevyhovuje dnešním požadavkům
intensivního využití veškeré půdy
a neodpovídá praxi ani vývoji provádění
zemědělské politiky na vesnici. Mimo to řeší
plnění výrobního zemědělského
plánu jen s hledisek hospodářských
a nepřihlíží k podmínkám
politickým, zejména nestanoví odlišný
postup jednak vůči malým a středním
rolníkům, jednak vůči kulakům,
a nevytváří tak politické předpoklady
k utužení svazku dělníků a rolníků
jako opory pro maximální využití veškeré
půdy.
Doba tří hospodářských let,
na něž se podle zákona č. 55 přikazovala
půda do povinného nájmu, ukázala se
příliš krátkou. Povinní nájemci
nemohli pak na přikázané půdě
provádět potřebné investice, zejména
k zabezpečení živočišné
výroby, a nestarali se zpravidla ani o vyhnojení
užívaných pozemků. Vedlo to k nezájmu
zemědělských závodů socialistického
sektoru o půdu přikazovanou do povinného
nájmu. Stejně možnost přikazovat do
povinného nájmu jenom půdu bez živého
a mrtvého inventáře a hospodářských
budov ztěžovalo řádné hospodaření
a vyvolávalo nechuť držitelů soukromých
i socialistických zemědělských závodů
půdu přejímat. K témuž výsledku
vedlo také, že nebyla stanovena možnost prováděti
úpravy, adaptace nebo stavby na přikázané
půdě.
Všechny tyto nedostatky dosavadní zákonné
úpravy se projednávaným vládním
nařízením odstraňují. Vládní
nařízení zjednává právní
podklad řádného hospodaření
a bude při správném provádění
plnit i politickou funkci při socialistické přestavbě
vesnice. Umožní také zachovávání
socialistické zákonnosti v tomto úseku zemědělství,
neboť učiní zbytečným narušování
překonaných ustanovení dosavadního
zákona, k němuž doposud docházelo.
Vedoucí směrnicí nové úpravy
je zajišťování výroby především
dobrovolnou cestou, t. j. dobrovolným odevzdáváním
půdy do užívání, a povinnost
výkonných orgánů národních
výborů poskytovati malým a středním
rolníkům všestrannou pomoc. Teprve v případě,
kdy nelze s těmito prostředky vystačit, přichází
v úvahu přikázání půdy
do užívání novému držiteli.
Nařízení tedy ponechává v zásadě
v platnosti instituci povinného nájmu, rozšiřuje
ji však a označuje jako užívání,
protože půjde většinou o užívání
bezplatné. Prodloužení doby užívání
na 6 let, po př. přikázání
půdy do užívání na dobu časově
neomezenou, na př. u kulaků, znamená další
zvýhodnění uživatele půdy. Týž
bude moci disponovat s půdou i provozním zařízením
podle potřeby výroby. Odpadnou zejména námitky
JZD, že dostávají půdu jen dočasně,
že provozním zařízením nemohou
disponovat a používat je k provádění
investic. Dostatečně dlouhá doba užívání,
po př. možnost trvalého užívání
půdy, poskytne peněžním ústavům
záruku k povolení úvěru a tím
prostředků k financování investic.
Cílem předloženého vládního
nařízení je podstatné zvyšování
zemědělské výroby, další
upevňování svazků dělníků
a rolníků a pokračující budování
socialismu na vesnici.
Zemědělský výbor Národního
shromáždění projednal předložené
vládní nařízení ve své
schůzi dne 7. XII. 1955, vyslovil s ním souhlas
a doporučuje je plenu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním nařízením
ze dne 21. září 1955 č. 50 Sb., o
některých opatřeních k zajištění
zemědělské výroby, ve znění
zprávy výboru zemědělského,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? - (Nikdo.)