Ústavně-právní výbor projednal
ve svých schůzích dne 20. a 27. července
1956 návrh poslanců Bacílka, Hodinové-Spurné,
Valo, dr Polanského, Žiaka, A. Fialy, Strechaje, Červeného,
Lörincze, Prokopové, dr Mancy a druhů na vydání
ústavního zákona o slovenských národních
orgánech (tisk 66).
Zpravodaj posl. dr Rendek promluvil ve své zprávě
o velkých oprávněních, kterých
se tímto ústavním zákonem slovenským
národním orgánům dostane, zdůraznil
při tom, že slovenské národní
orgány budou vypracovávat, projednávat a
schvalovat plán rozvoje národního hospodářství
Slovenska a rozpočet Slovenska, které budou v souvislosti
s příslušnými ustanoveními ústavy
vyplývat z jednotného celostátního
národohospodářského plánu a
rozpočtu. Ve všeobecné rozpravě, která
po zprávě zpravodajově následovala,
zhodnotili poslanci zejména velký politický
význam tohoto návrhu ústavního zákona.
Ústavně-právní výbor přistoupil
pak k podrobné rozpravě, v níž se usnesl
doporučit tento návrh ústavního zákona
plenu Národního shromáždění
ke schválení s těmito změnami:
Bylo usneseno upravit dosavadní §§ 1 až
3 tak, že se dosavadní § 3 připojuje jako
druhý odstavec k § 1 odst. 1, dosavadní §
1 odst. 2 se stává samostatným § 2 a
dosavadní § 2 se stává § 3.
Nové znění těchto paragrafů
po provedení dalšího zpřesnění
a po stylistické úpravě zní:
(1) Slovenská národná rada je
národným orgánom štátnej moci
na Slovensku.
(2) Sídlom Slovenskej národnej rady je
Bratislava; prechodne možno zvolať Slovenskú
národnú radu i na iné miesto.
Do pôsobnosti Slovenskej národnej rady patrí
najmä
uznášať sa na zákonoch Slovenskej národnej
rady,
vymenúvať a odvolávať Sbor povereníkov
a jednotlivých jeho členov, určovať
ich počet a určovať, ktorý z nich riadi
ktoré povereníctvo,
prerokúvať a schvaľovať plán rozvoja
národného hospodárstva Slovenska,
prerokúvať a schvaľovať rozpočet
Slovenska,
prerokúvať zprávy Sboru povereníkov
a jednotlivých povereníkov o otázkach socialistickej
výstavby na Slovensku,
zabezpečovať v duchu rovnoprávnosti priaznivé
podmienky pre hospodársky a kultúrny život
občanov maďarskej a ukrajinskej národnosti.
Z důvodů lepší systematiky zařaděn
jako odst. 2 do nového § 1.
V odstavci 2 doplňují se předložky "z"
před slova "podpredsedov" a "ostatných
členov".
V odstavci 3 poslední řádek se slovo "spravovacieho"
nahrazuje slovy "pracovného a rokovacieho".
V odstavci 1, druhá věta upravuje se slovosled takto:
"Voľba predsedu a podpredsedov Slovenskej národnej
rady sa koná osobitným hlasovaním".
Na konci odstavce 2 se citace upravuje takto: "§§
43 až 47 a § 48 odst. 1 a 3 ústavy".
Paragraf 10 se rozděluje z důvodů lepší
systematické úpravy na dva paragrafy. Nový
§ 10 se doplňuje ustanovením, že předsednictvo
Slovenské národní rady prohlašuje zasedání
Slovenské národní rady za skončené.
Paragrafy, které následují, se vzhledem k
rozdělení § 10 na dva paragrafy příslušně
přečíslují.
Znění dvou nových paragrafů tudíž
je:
(1) Predsedníctvo Slovenskej národnej
rady zvoláva Slovenskú národnú radu
na zasadanie a vyhlasuje jej zasadanie za skončené.
Na prvé zasadanie je povinné zvolať ju najneskoršie
do štyroch týždňov odo dňa volieb.
(2) Predsedníctvo Slovenskej národnej
rady je povinné zvolávať Slovenskú národnú
radu na zasadanie najmenej dvakrát do roka.
(3) Ak v čase, keď Slovenská národná
rada nezasadá, žiada nadpolovičná väčšina
poslancov Slovenskej národnej rady, uvádzajúc
predmet rokovania, aby bola Slovenská národná
rada zvolaná na zasadanie, je predsedníctvo Slovenskej
národnej rady povinné zvolať zasadanie tak,
aby sa Slovenská národná rada zišla
do 14 dní od toho dňa, keď bude žiadosť
podaná.
(1) V čase, keď Slovenská
národná rada z akéhokoľvek dôvodu
nezasadá, zotrváva predsedníctvo Slovenskej
národnej rady vo svojej funkcii (§ 9 odst. 2).
(2) V tomto čase predsedníctvo Slovenskej
národnej rady vymenúva a odvoláva Sbor povereníkov
a jeho jednotlivých členov a určuje, ktorý
z nich riadi ktoré povereníctvo.
(3) Príslušné uznesenia predkladá
predsedníctvo Slovenskej národnej rady najbližšej
schôdzke Slovenskej národnej rady na prerokovanie
a schválenie."
Tento paragraf se přečísluje na § 12
a odst. 1 prvá věta se stylisticky upravuje takto:
"(1) Základné zásady rokovania
Slovenskej národnej rady, jej styky so Sborom povereníkov
a navonok vôbec upravuje zákon Slovenskej národnej
rady o pracovnom a rokovacom poriadku Slovenskej národnej
rady."
V odstavci dvě se slovo "spravovacím"
mění na "pracovným a rokovacím".
Tento paragraf se přečísluje na § 15.
Výraz "spravovacím" v třetím
řádku se nahrazuje výrazem "pracovným
a rokovacím".
Tento paragraf se přečísluje na § 18.
Tyto paragrafy zůstávají beze změny.
Tento paragraf se přečísluje na § 19,
z důvodů lepší systematiky se rozčlení
na více odstavců a jeho dikce se v některých
odstavcích zpřesňuje.
Upravené znění je:
(1) Sbor povereníkov je národným
orgánom moci vládnej a výkonnej na Slovensku.
(2) Sbor povereníkov riadi všetky
odvetvia a úseky štátnej správy na Slovensku
s výnimkou vecí, riadených vládou
priamo na celom území štátu, ako sú
najmä zahraničné veci, zahraničný
obchod, národná obrana a železničná
a letecká doprava. Pri tomto priamom riadení opiera
sa vláda o spoluprácu so Sborom povereníkov.
(3) Sbor povereníkov je povolaný
zabezpečovať plnenie úloh hospodárskej
a kultúrnej výstavby na Slovensku.
Patrí mu najmä
vypracúvať návrh plánu rozvoja národného
hospodárstva Slovenska a zabezpečovať jeho
plnenie,
vypracúvať návrh rozpočtu Slovenska
a zabezpečovať jeho plnenie,
disponovať v rámci úloh určených
štátnym plánom materiálnými a
finančnými prostriedkami, potrebnými na hospodárne
vykonávanie plánu rozvoja národného
hospodárstva Slovenska,
riadiť a zjednocovať prácu povereníctiev,
riadiť a zjednocovať prácu národných
výborov na Slovensku a prácu ich rád s právom
preskúmavať a meniť alebo rušiť uznesenia
a opatrenia národných výborov a ich rád,
riadiť vypracovanie a vykonávanie miestnych plánov
rozvoja a miestnych rozpočtov,
zabezpečovať verejný poriadok, ochranu práv
občanov a záujmy štátu,
predkladať Slovenskej národnej rade návrhy
zákonov Slovenskej národnej rady (§ 15)
a zprávy Sboru povereníkov o zásadných
otázkach socialistickej výstavby na Slovensku,
vydávať nariadenia Sboru povereníkov (§
25),
v rámci svojej pôsobnosti vymenúvať a
odvolávať pracovníkov a pokiaľ ide o vymenovania
uskutočňované prezidentom republiky, podávať
vláde príslušné návrhy,
sledovať a kontrolovať prácu podnikov a zariadení
riadených na Slovensku priamo ministerstvami a pomáhať
pri plnení ich úloh."
Tento paragraf se přečísluje na § 20.
Provádí se v něm stylistická úprava
odstavce 1, v odst. 3 se doplňuje, že pověřenectva
se ruší zákonem nebo vládním
nařízením podle ústavního zákona
č. 47/1950 Sb. Jako odstavec 4 přidává
se dosavadní § 25 návrhu. Nový §
20 tedy zní:
(1) Sbor povereníkov se skladá
z predsedu, z podpredsedov a z ostatných členov
(povereníkov).
(2) Pravidelným sídlom Sboru povereníkov
je Bratislava.
(3) Povereníctva sa zriaďujú
a zrušujú zákonom alebo vládnym nariadením,
vydaným podľa ústavného zákona
č. 47/1950 Sb.
(4) Sbor povereníkov rozhoduje v sbore,
ktorý je schopný sa uznášať, ak
je prítomná aspoň polovica členov."
Tento paragraf se přečísluje na § 21.
Stylisticky se upravuje začátek tohoto paragrafu,
takže zní: "Sbor povereníkov a jeho jednotlivých
členov . . .".
Tyto paragrafy se přečíslují na §§
22 až 25. V § 23 (t. j. § 22 návrhu)
se upravuje slovosled takto: "Sbor povereníkov i jeho
členovia sú zodpovední Slovenskej národnej
rade a sú povinní skladať jej účty
z celej svojej činnosti."
V § 24 (t. j. § 23 návrhu) se v odstavci
1, věta první škrtají slova "a
sú povinní dbať na jej pokyny". V druhé
větě téhož odstavce se škrtají
slova "a pokyny".
V odstavci 2 sa škrtá slovo "však".
Tento paragraf sa zařazuje jako odstavec 4 k § 20
(t. j. § 19 návrhu).
Dosavadní znění tohoto paragrafu se nahrazuje
novým textem, který lépe vyjadřuje,
která z dosavadních ustanovení ústavy
a ústavních zákonů se nahrazují
tímto ústavním zákonem. Nové
znění § 27 je:
Týmto ústavným zákonom sa nahradzujú
ustanovenia piatej kapitoly ústavy. Taktiež sa nahradzujú
i všetky ostatné ustanovenia ústavy a ústavných
zákonov, pokiaľ upravujú veci odchylne od tohto
ústavného zákona."
S těmito změnami a po úpravě některých
tiskových chyb ústavně-právní
výbor předložený návrh ústavního
zákona přijal a doporučil též
plenu Národního shromáždění
ke schválení.