Středa 1. srpna 1956

Zpravodaj posl. Štambera: Vážené Národní shromáždění!

Investiční výstavba a z ní vyplývající dokončené stavby nebo jejich části jsou jedním ze stěžejních úkolů naší Československé republiky, který nezaznamenává dosud žádoucí rozvoj, ve kterém neplníme dosud plán, což působí značné potíže v další výrobě našeho národního hospodářství.

Vláda Československé republiky neustále zkoumá příčiny neplnění plánu v investiční výstavbě a na tomto podkladě vydala dne 22. února 1956 vládní nařízení o odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich uvedení do trvalého provozu. Toto vládní nařízení bylo vydáno proto, že často docházelo k nesouladu mezi investorem a stavebníkem a tím byla brzděna investiční výstavba. Vládním nařízením se sleduje zajistit kvalitní, hospodárné a rychlé provedení investiční výstavby, využívat investičních prostředků, zabezpečovat a prověřovat soulad prováděných prací a dodávek se státním plánem rozvoje národního hospodářství, se schválenou projektovou a rozpočtovou dokumentací, se sjednanými hospodářskými smlouvami a se všemi obecně závaznými předpisy, které upravují výstavbu a provoz všech nových, rozšířených nebo rekonstruovaných staveb a objektů. Vládní nařízení upravuje vztahy mezi investorem a jeho dodavateli a vytyčuje prostředky kontroly, zda odpovídají závazkům a obecně platným předpisům.

Povolení uvedení staveb do trvalého provozu spočívá již na jiné základně, jejímž účelem není již kontrola plnění závazků mezi investorem a dodavatelem, ale zjištění, zda stavba neb investiční celek byl proveden, jak předpokládal plán, zda je způsobilá ve vztahu k výrobním potřebám našeho národního hospodářství, zda bude plnit trvale funkci, kterou od ní očekává plán, jehož výsledkem jest určitá výrobní kapacita.

Důležitost povolení uvedení staveb neb investičních celků do provozu je v tom, že se vztahuje jak na investiční výstavbu, tak i na generální opravy, které provádějí nejen závody povahy státních a národních stavebních podniků, ale i na stavby, které investoři staví ve vlastní režii. Na tomto podkladě musí jednotlivá ministerstva vydati předpisy po dohodě se státním výborem pro výstavbu nejpozději do 1. září 1956, a to s přihlédnutím k povaze a zvláštním potřebám staveb prováděných v oboru jejich působnosti.

Vládní nařízení v jednotlivých částech vytyčuje povinnosti dodavateli a investorovi při uvádění staveb do trvalého provozu a vytyčuje též potřebnou terminologii, kterou je nutno bezpodmínečně zachovati. Upravuje s konečnou platností termíny nároku obou stran, které jsou nepřekročitelné, s výjimkou tak zvaných skrytých vad a škod. Vládní nařízení vytyčuje povinnosti investorovy v dokumentaci, kterou musí připravit. Povolení k uvedení do trvalého provozu jest aktem komplexním, řešícím s konečnou platností veškeré otázky užívání stavby. Do trvalého provozu nesmějí být uváděny stavby nebo jejich provozně ucelené části, které nezajišťují bezpečný a hospodárný provoz.

Dalším důležitým článkem vládního nařízení jsou opatření pro případ, že u staveb neb provozně ucelených částí jsou takové nedostatky, které způsobují nemožnost uvést stavbu do trvalého provozu.

Vláda přesunuje u některých staveb vydávání povolení uvésti stavbu do trvalého provozu též na národní výbory. Tento způsob byl převzat ze Sovětského svazu, kde se velmi osvědčil, a to proto, že některé resortní složky nerespektovaly potřeby provozů spadajících do kompetence národních výborů.

Vládní nařízení uvádí data, na které stavby se vztahuje termín po 31. srpnu 1956 a u kterých staveb provede příslušné řízení jednodušším způsobem státní výbor pro výstavbu. Vláda nesleduje tímto vládním nařízením utvoření nějakých nových institucí a povinností pro orgány státní správy a nezakládá tedy ani nový výdajový titul.

Vládní návrh nesmí způsobit rozbujení dokumentace a administrace, ale musí vésti ke zpřesnění a k vytyčení působnosti jednotlivých orgánů a k rozšíření pravomocí národních výborů v investiční výstavbě. Vláda sleduje ten cíl, aby při předávání staveb neb ucelených částí do provozu byla dodržena základní pravidla socialistické zákonnosti ve prospěch pracujícího lidu Československé republiky, ve prospěch růstu socialisace.

Rozpočtový a hospodářský výbor Národního shromáždění projednal ve své schůzi dne 31. května 1956 toto vládní nařízení, a poněvadž nemá finančních důsledků pro státní rozpočet a pro systemisaci u státního aparátu, poněvadž nevznikají přímé požadavky na zvýšení počtu pracovníků ani na zvýšení rozpočtové úhrady kromě případů, které se v současné době řeší vládními opatřeními, navrhuje výbor vládní nařízení ze dne 22. února 1956 o odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich uvedení do trvalého provozu plenu Národního shromáždění republiky Československé ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Hlásí se někdo o slovo? (Nikdo.)

Nikdo, přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s vládním nařízením ze dne 22. února 1956 č. 8 Sbírky, o odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich uvedení do trvalého provozu (užívání), nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo toto vládní nařízení.

Tím je vyřízen sedmý bod pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání posledního bodu pořadu, kterým je

8. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského k vládnímu nařízení ze dne 22. února 1956 č. 9 Sbírky, o dodávce a odběru vývozních investičních celků (tisk 56).

Zpravodajem je posl. Štyndl, dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. Štyndl: Vážené Národné zhromaždenie!

Základom pre tuzemské zmluvné vzťahy pri vývoze investičných celkov bola vyhláška Štátneho úradu plánovacieho č. 200 z 23. júla 1952. Podľa tejto vyhlášky bol založený základný zmluvný vzťah medzi hlavným dodávateľom a hlavným odberateľom. Zmluvný vzťah vznikal podpísaním vopred schváleného návrhu zmluvy zahraničným zákazníkom. Všetky ostatné doplňujúce formy kompletácie tuzemských zmluvných vzťahov boli však podľa pôvodnej úpravy veľmi byrokratické, nakoľko od príchodu dopytu do uskutočnenia dodávok strojného zariadenia bolo treba v tuzemsku uzavrieť alebo vyhotoviť ešte ďalších 15 dokumentov, zmlúv alebo protokolov, ktoré neúnosne komplikovali priebeh obchodných prípadov, vývozných investičných celkov. V dôsledku tejto zložitosti postupu podľa vyhlášky č. 200/1952 sme boli nepružní a zdĺhaví pri vývoze investičných celkov a boli sme predmetom častej kritiky, najmä z krajín socialistického tábora, nakoľko táto skutočnosť sa v značnom rozsahu premietala do konečných dodacích lehôt, ktoré okrem toho i z dôvodov výrobných boli oproti konkurenčným lehotám značne predĺžené.

Snaha vyhovieť požiadavkám krajín socialistického tábora viedla k tomu, že podnik zahraničného obchodu Technoexport i ďalšie zúčastnené tuzemské výrobné a projektové orgány neplnili niektoré ustanovenia vyhlášky č. 200/1952. Bolo to najmä ustanovenie § 15 o zaistení dodávok vývozu investičných celkov zvláštnym vládnym uznesením, ktoré mal vláde predkladať minister zahraničného obchodu na základe návrhu príslušného ministra, hlavného dodávateľa. Neplnenie tohoto úkolu ministrami, hlavnými dodávateľmi, sa prejavilo v nedostatočnom zaistení mnohých dodávok v príslušných ročných plánoch výroby, keďže k tomuto zaisťovaniu sa nepristupovalo s dostatočným predstihom. Nepružnosť našich organizačných foriem a požiadavky socialistických krajín na zaistenie medzištátne prisľúbených lehôt viedli neskôr k ďalším hospodársky pre nás škodlivým formám provizórnych zmluvných vzťahov, ktoré boli založené na definitívne nedohodnutých technických špecifikáciách a provizórnych cenách.

Ich neskoršia likvidácia v každom prípade bola veľmi obťažná a často vyžadovala značné cenové ústupky z našej strany. Veľmi zložitým bol napr. postup pri ponukových konaniach podľa vyhlášky č. 200/1952, ktorý viedol k tomu, že ponuky boli vypracované v dlhých lehotách po dopyte. Tak napr. návrh záväznej ponuky na kompletnú elektráreň bol v optimálnom prípade odoslaný odberateľovi v lehotách 14 až 17 mesiacov po dopyte. Medzi podnikom zahraničného obchodu a podnikom výrobným bola celá rada medzičlánkov, ktoré vytvárali zložitú administratívu pri vypracovávaní ponuky. Ponuka bola často podaná až na základe podrobného technického projektu, čím sa neúmerne zvyšovali nielen náklady za ponuku, ale i čas na jej zpracovanie. Oproti tomu konkurencia postupuje oveľa pružnejšie, predkladá ponuky v krátkych lehotách, bez zbytočných podrobností, a tým si i zaisťuje rýchle uzavretie obchodu.

Nová úprava vychédza z kritického rozboru doterajších nedostatkov s prihliadnutím na všetky dobré skúsenosti, ktoré sú známe. Stanoví najmä jednoduchšiu štruktúru zmluvných vzťahov medzi hlavným dodávateľom, vývozným odberateľom a ostatnými účastníkmi. Podľa novej úpravy vznikajú zmluvné vzťahy medzi vývozným odberateľom a hlavným dodávateľom, prijatím záväznej ponuky, ktorá musí obsahovať obvyklé zmluvné náležitosti, najmä cenu, údaje o obale, fakturačné etapy, dodacie lehoty jednotlivých zariadení, miesto plnenia, spôsob prevzatia, rozsah a dobu záruky, ako i ostatné potrebné zmluvné podmienky. Zmluvné vzťahy medzi hlavným dodávateľom a finálnymi dodávateľmi zakladajú sa vykonávacími príkazmi, vydanými hlavným dodávateľom. Vládne nariadenie nanovo upravuje majetkovú zodpovednosť v tuzemských vzťahoch. Podľa pôvodnej úpravy niesol následky nesplnenia zmluvy so zahraničným odberateľom v plnom rozsahu podnik zahraničného obchodu. O úhrade zmluveného penále a náhrade škody podniku zahraničného obchodu rozhodovala vláda na návrh ministra zahraničného obchodu. Podľa novej úpravy stanoví sa priama vzájomná majetková zodpovednosť medzi vývozným odberateľom a hlavným dodávateľom, majetková zodpovednosť finálnych dodávateľov a najmä sa nanovo upravuje majetková zodpovednosť generálneho projektanta. Vládne nariadenie rieši aj doteraz neriešené otázky garancie, najmä komplexnej garancie za celý investičný celok, a to ako z hľadiska technológie, tak i z hľadiska funkcie.

Vládne nariadenie teda značne zjednodušuje štruktúru zmluvných vzťahov pri vývoze investičných celkov, posiluje zmluvnú disciplínu účastníkov právnych vzťahov, odstraňuje zbytočné medzičlánky a vytvára tak predpoklad pre konkurenčnú schopnosť československého zahraničného obchodu na úseku vývozu investičných celkov.

Súdružky a súdruhovia! Výbor rozpočtový a hospodársky prerokoval vládne nariadenie o dodávke a odbere vývozných investičných celkov na svojej schôdzi dňa 31. mája 1956 a odporúča plénu Národného zhromaždenia jeho schválenie. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, budeme tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s vládním nařízením ze dne 22. února 1956 č. 9 Sbírky, o dodávce a odběru vývozních investičních celků, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění schválilo jednomyslně i toto vládní nařízení.

Tím je také vyřízen pořad schůze.

Končím schůzi a přeji vám příjemnou dovolenou. (Potlesk.)

(Konec schůze ve 12 hod. 17 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP