Zpravodaj posl. Pešák: Pane presidente, vážená
sněmovno!
Na dnešním zasedání se máme vyjádřit
k provedení nové reorganisace Československých
státních lesů, která vstoupila v platnost
od 1. ledna 1956.
Lesy zaujímají významné postavení
v celém našem národním hospodářství,
zvláště nyní při výstavbě
socialismu. Mohutná výstavba ať na úseku
průmyslu nebo zemědělství klade velké
požadavky na spotřebu dřeva. V důsledku
snížení produkční základny
těžba dřeva i nadále přesahuje
únosnou výši. Tím se rok od roku citelně
zasahuje do podstaty lesů. Zvýšená péče
strany a vlády o lesní hospodářství
má plné opodstatnění také z
toho důvodu, že lesy v současné době
zaujímají 31,2% rozlohy celého státu.
V rámci celé republiky připadá na
jednoho obyvatele 0,32 ha lesa, z toho v českých
krajích 0,25 hektaru.
Aby nedošlo k vážnému ohrožení
produkčních i ostatních funkcí, které
lesy mají, dal X. sjezd KSČ směrnici, ve
které říká:
"Snížením těžby dřeva
přímou hospodárností při používání
dřeva zejména ve stavebnictví a báňském
průmyslu a dalším zalesňováním
zvýšit péči o lesní bohatství
naší země. Ke snížení spotřeby
dřeva zlepšit využívání
odpadu dřeva."
Je vážným nedostatkem, že směrnice
X. sjezdu KSČ na tomto úseku národního
hospodářství nejsou v dostatečné
míře uváděny v život.
Jak známo, prodělávají naše lesy
od roku 1952 již druhou reorganisaci. V roce 1952 byla provedena
první reorganisace s cílem zajistit zvýšené
úkoly v pěstování lesů i v
těžbě dřeva. S platností od 1.
ledna 1952 vytvořily se specialisované útvary
pro pěstování lesa, tak zvané správy
lesního hospodářství, a útvary
pro těžbu nazvané podniky lesního průmyslu.
Od vytvoření obou dvou podniků se očekávalo,
že se zvýší specialisace a mechanisace
prací v lesním hospodářství
důsledným rozdělením biologické
a technické služby.
Dále se sledovalo zvýšení produktivity
práce v lesním hospodářství,
snížení vlastních nákladů
na výrobu a úspora hlavně technických
pracovníků. Očekávaly se i další
přednosti.
Je pravda, že provedená reorganisace přinesla
některé klady. Zlepšení nastalo na příklad
v tom, že výroba dřeva začala být
řízena a sledována podle zásad chozrasčotu
a pěstební práce podle státního
rozpočtu. Byly odkryty další nedostatky stávajících
organisačních struktur. Specialisací prací
vzrostl objem mechanisace práce v těžbě,
v dopravě a v manipulaci dřeva. Také na úseku
pěstování lesa přinesla reorganisace
některé klady. Přes tyto kladné stránky
nesplnila však reorganisace to, co bylo od ní očekáváno.
Tím, že byly vytvořeny velké nezvládnutelné
obvody, nemohla být práce na pracovištích
řízena a dostatečně kontrolována
technickými pracovníky. Tak na příklad
správy lesního hospodářství
měly v celostátním průměru
výměru 24.100 hektarů, polesí 2.322
hektarů, těžební střediska dokonce
8.160 hektarů.
Vzhledem k tomu, že u nás je velká roztříštěnost
lesů, byla práce velmi ztížena, neboť
technický personál dojížděl na
pracoviště desítky kilometrů. Velké
rozlohy pracovišť byly hlavní příčinou
všech nedostatků. Podstatně se zhoršila
jakost práce, docházelo k neodborným zásahům
v lesích, které se prováděly bez dozoru.
Přes veškeré úsilí stranických
i státních orgánů nepodařilo
se docílit patřičné spolupráce
mezi pěstebními a těžebními podniky.
Tím se často stávalo, že desetileté
úsilí pracovníků v pěstování
lesa bylo mařeno při těžbě a
při přibližování dřeva.
Za tohoto stavu bylo těžko čelit rozmáhajícím
se krádežím dřeva, šíření
nebezpečných škůdců jako kůrovce,
mnišky a podobně. Byla dána velká možnost
různým nepřátelským živlům
pohybovati se v lesích.
Dvoukolejnost vedla k tomu, že se každý ze závodů
staral o své úkoly bez ohledu na to, je-li to ve
prospěch lesů jako celku.
Rozložením správ lesních hospodářství
na několika okresech byla podstatně snížena
pomoc okresních národních výborů
při zajišťování úkolů
v těžbě dřeva, odvozu, přibližování,
při zajišťování pracovníků
pro zalesňovací práce a podobně. Na
tyto nedostatky soustavně poukazovali nejen pracující
v lesích, ale celá široká veřejnost.
Již ke konci roku 1954 se jasně ukázalo, že
provedená reorganisace je neúnosná a sloučení
pěstebního a těžebního úseku
velmi nutné.
Na základě všech připomínek a
zkušeností a za pomoci expertů vyslaných
do Sovětského svazu k prostudování
sovětské organisace v lesnictví byl vypracován
návrh na novou úpravu organisace v lesnictví,
který byl od 1. ledna 1956 vládním nařízením
číslo 2 ze dne 20. ledna 1956 uveden v život.
Nová organisace, která byla zavedena v celé
republice od 1. ledna 1956, sleduje tyto hlavní cíle:
Sloučení pěstební a těžební
činnosti pod jedno vedení při zachování
celé vnitřní specialisace.
Podstatné zmenšení rozloh obhospodařovaných
úseků ve všech stupních tak, aby se
pracovní obvody daly odborně i fysicky zvládnout,
aby tím byly vytvořeny reálné předpoklady
pro lepší a kvalitnější plnění
úkolů státního plánu. Výměra
obvodu lesních okrsků byla snížena průměrně
na 565 hektarů, polesí na 1.800 hektarů a
lesních závodů na 15.870 hektarů.
Zřízení chozrasčotní organisace
se zvláštní plánovací a účetní
methodikou, organisované jako národní podniky
a to zásadně v každém kraji jedna.
Jaké klady přinesla nová organisace lesnímu
hospodářství?
Za 7 měsíců trvání nové
organisační úpravy se jasně ukázalo,
že opatření vlády bylo naprosto správné,
o čemž svědčí výsledky
dosažené jak v pěstování lesa,
tak i v těžbě a dodávkách dřeva.
Vytvořily se předpoklady k tomu, že práce
je kontrolována, zvýšila se kvalita práce,
zmenšily se časové ztráty docházkou
na pracoviště, zvýšila se výkonnost
pracovníků, provádí se důsledněji
ochrana lesa a majetku, zpřesnila se evidence hmoty a snižují
se krádeže.
Lesníci, kteří tvoří první
a základní článek v organisační
struktuře, uvolnili se pro vlastní práci
v lese, prohloubili styk s národními výbory
ve svých pracovních obvodech.
Snížil se správní aparát a byly
posíleny provozní složky bez změny celkového
plánovaného počtu pracovníků,
mzdových fondů a nákladů.
Uskutečnění nové reorganisace lesů
nelze však chápat tak, že již vyřešilo
všechny problémy, které v lesích máme.
Proto se také vláda dne 22. února 1956 usnesla
na dalších opatřeních k zajištění
a zvýšení produkční schopnosti
lesů, k hospodárnému používání
dřevní hmoty, snížení spotřeby
dřeva a zlepšení péče o pracovníky
v lesnictví. Současně s usnesením
o lesnictví schválila vláda provolání
o zlepšení hospodaření v lesích
a o šetření dřívím.
Abychom mohli správně porovnat a zajistit provolání
vlády, je nutné vysvětlit lidu, jaký
význam mají lesy a tím i lesní hospodářství.
Lesy jsou velmi důležitou surovinovou základnou
pro naše hospodářství, průmysl,
zemědělství, stavebnictví i doly.
Lesy však mají i další nepostradatelné
funkce. Je třeba docenit na příklad jejich
význam vodohospodářský, jak o tom
mluvil zprav. posl. Šafařík. Lesy v pramenné
oblasti jsou hlavním článkem pro vodní
hospodářství, jsou spolu s vodními
nádržemi hlavními regulátory odtoku
vody.
Vodohospodářskou důležitost mají
i drobné lesy, které velmi často tvoří
ochranné pásy s úkolem větrolamů
a zasakovacích pásů. Těmto drobným
lesům nebyla věnována v poslední době
náležitá pozornost a to ani se strany státních
lesů, ani se strany národních výborů.
Tato situace se musí ihned radikálně změnit,
aby i drobné lesy byly v řádném stavu,
aby se v nich plnily úkoly, které jednotlivým
majitelům určuje státní plán.
K významné vodohospodářské
funkci lesa přistupuje další funkce půdoochranná.
U nás nemáme tak odstrašujících
případů, jako jsou v USA, Dalmacii nebo na
Kubě, kde odlesněním velkých ploch
vlivem klimatických poměrů byla půda
odplavena, matečná hornina vystoupila na povrch
a z úrodné krajiny se stala poušť. Nalezneme
však dosti menších příkladů
i u nás, kde ziskuchtivost kapitalistů vedla k odlesnění
celých kopců, které jsou nyní s velkou
námahou zalesňovány. Půdoochranné
zalesňování je prostředkem, jak takovým
případům předcházet.
Rovněž i upevňování břehů
tekoucích vod má význam pro zabránění
odnášení půdy tekoucí vodou vysazováním
břehových porostů.
Společné řešení vodohospodářských
a půdoochranných problémů nezůstává
bez vlivu na klimatické poměry krajů. Les
zvětšuje srážky, reguluje zásoby
vody v půdě, zpomaluje odtok vody, snižuje
výpar a zvyšuje vlhkost vzduchu, vyrovnává
rozdíly teploty a podobně.
Chceme-li neustále zvyšovat hektarové výnosy
v zemědělství, rozšiřovat živočišnou
výrobu, stavět nová sídliště,
budovat další nemocnice, musíme pokud možno
nejrychleji dát do pořádku vodní bilanci,
to znamená především dát do pořádku
lesy, neboť rozvojem zemědělství a bytové
výstavby zvyšuje se též potřeba
vody.
Naše země by byla ještě krásnější,
kdyby jednotlivá města a obce s daleko větší
intensitou vysazovaly stromy, zelené pásy a vnášely
do měst a obcí více zeleně tak, jak
o tom hovořilo vládní usnesení k desátému
výročí osvobození Sovětskou
armádou. Musíme si uvědomit, že se v
tom směru nejednalo o akci jednorázovou, ale že
je nutno neustále v ní pokračovat.
Pro zvýšení produkční schopnosti
lesů ukládá vláda likvidovat do konce
roku 1960 holiny, kterých je celostátně vykazováno
k 1. lednu 1956 182.964 hektarů. Zvýšenou pozornost
je třeba věnovat výsadbě rychle rostoucích
dřevin.
Provolání vlády o zlepšení hospodaření
v lesích a o šetření dřívím
velmi podrobně ukazuje cestu, jak pomoci lesům i
na dalších úsecích lesnické práce
a to v těžbě, přibližování,
odvozu, manipulaci a dodávkách dřeva. Největších
úspor lze dosáhnout v těžbě dřeva
a manipulaci, kde jsou dosud největší nedostatky.
Kdyby na příklad pracovníci v lesním
hospodářství v našem Jihlavském
kraji lepší manipulací a odborněji prováděnou
těžbou snížili procentní zastoupení
paliva pouze o 1%, znamenalo by toto snížení
7.000 plnometrů užitkového dřeva pro
naše papírny, doly a ostatní dřevozpracující
závody.
K značným ztrátám na dřevní
surovině dochází při kácení
dřeva následkem nedostatku stálých
odborných dělníků. V provolání
vlády je vytyčen úkol dosáhnouti do
roku 1960 průměrného výkonu 3.620
plnometrů na jednu motorovou pilu.
Na tomto úseku musí všichni odpovědní
technici daleko více studovat a zavádět nové
formy práce, jakými jsou proudová výroba,
skupinová těžba a v případě
využití sezónních dělníků
předkacování dřeva těmto dělníkům
motorovou pilou. Tímto způsobem lze v daleko kratší
době dosáhnouti splnění vládou
vytyčených úkolů v rozvoji mechanisace
těžby a značných úspor užitkové
hmoty.
Úpravou organisace lesního hospodářství
byla odstraněna jedna z hlavních příčin,
které bránily lesníkovi v řízení
výroby přímo na pracovišti. Je tedy
nutné, aby se lesník stal skutečně
organisátorem výroby, odborným poradcem a
vedoucím celého pracovního kolektivu svého
úseku a propagátorem nových forem práce,
které přinášejí dělníku
vyšší výdělky, ulehčují
namáhavé pracovní operace a umožňují
dosažení vyšší produktivity práce.
Za těžbou jako prvním článkem
celkového zpracování dřeva značně
zaostává přibližování
a hlavně odvoz, na nichž závisí dodávky
pro veškerá odvětví národního
hospodářství. V důsledku této
skutečnosti pokácené dřevo zůstává
ležet delší dobu a pochopitelně na jeho
kvalitě nepřibývá.
Postupem doby bude neustálým vybavováním
lesních závodů novými mechanismy tato
disproporce odstraněna, ale dnešní skutečnost
je taková, že v přibližování
dřeva jsou lesní závody odkázány
převážně na cizí sektor. A to
je jednou z příčin, proč odvoz vázne.
Vážným problémem zůstává
uskladnění dřeva v malolesích, kde
leží často více než rok v trávě
nebo v příkopech a je dáváno pro dřevozpracující
průmysl značně znehodnoceno. Tímto
způsobem je ochuzován majitel dřeva, odběratel
a les, neboť z takto znehodnoceného dřeva se
nevyrobí požadované množství dřeva
užitkového, nároky národního
hospodářství nejsou uspokojovány a
vzrůstají další nároky na dřevní
suroviny. Na tomto úseku je třeba daleko větší
pozornosti národních výborů, většího
uvědomění majitelů drobných
lesů, větší agitační práce
se strany lesního personálu a v případech
vážného narušení národohospodářských
zájmů státu i přísného
zákroku státních orgánů.
Pracovníci ve dřevozpracujících závodech
mohou pomoci našim lesům nejen dobrovolnou prací
při zalesňování, ale především
na svých pracovištích zvýšenou
hospodárností při použití dřevní
suroviny. Na všech závodech je třeba rozvinout
širokou kampaň za nejvyšší úspory
dřeva, zavést dřevařskou bursu, na
které budou dřevozpracující závody
nabízet dřevní odpad, který již
samy nemohou použít, ale který mohou upotřebit
jiné závody, na příklad na výrobu
hraček, šachovnic, knoflíků a jiného
drobného spotřebního zboží.
Na úseku stavebnictví nutno především
uvítat iniciativu stavebních závodů,
které v roce 1956 v široké míře
zavádějí trubkové lešení,
čímž zvýší nejen produktivitu
práce a sníží spotřebu řeziva
velmi podstatně, ale sníží i vlastní
náklady. Zavedením jedné jednotky trubkového
lešení o rozměrech 20 X 20 do provozu se ušetří
přes 31 plnometrů dřeva.
Nutno ve zvýšené míře využívat
a rozšiřovat zlepšovací návrhy,
jako zlepšovací návrh soudruha Hervira z Okresního
stavebního podniku v Táboře, který
nahrazuje hraněné dřevo na stavbu krovů
normální kulatinou, čímž ušetří
nejen dřevo, ale i zlepší stavební konstrukci.
Šetrným odstraňováním bednění
lze použít řeziva na více stavbách
ze tří nebo čtyř na sedm až osm.
Velké množství dřeva lze ve všech
odvětvích národního hospodářství
ušetřit správným hospodařením
s obalovým materiálem všeho druhu. Stále
ještě jsme svědky toho, že obalového
materiálu je užíváno na topení
a že je i jinak znehodnocován. Nutno učinit
taková opatření, aby bylo docíleno
co nejrychlejšího odběru obalů a zvýšení
procenta návratnosti.
V závěru bych chtěl zdůraznit, že
vládní nařízení o reorganisaci
lesů, které dnes projednáváme, je
jen prostředkem k tomu, jak zlepšit hospodaření
v lesích. Nejde jen vše svalovat na minulost, ale
mnoho záleží na tom, jak budeme řešit
úkoly, které před námi stojí
dnes. Lenin říká, že budoucnost lesů
je věcí všech, že se kulturní úroveň
národa pozná také podle úrovně
lesů.
Nová organisace lesů, uvedená vládním
nařízením v život od 1. ledna 1956,
odpovídá jak struktuře našich lesů,
tak požadavkům pracujících. Zemědělský
výbor na své schůzi dne 25. dubna 1956 projednal
vládní nařízení ze dne 20.
ledna 1956 č. 2 Sb., o organisaci lesního hospodářství,
vydané podle § 15 odst. 1 zákona č.
12/1955 Sb., o státním plánu rozvoje národního
hospodářství republiky Československé
na rok 1955 a doporučuje plenu Národního
shromáždění toto vládní
nařízení ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Děkuji zpravodaji
posl. Pešákovi.
Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto bodu?
(Nikdo.)
O slovo se nikdo nehlásí. Přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním nařízením
ze dne 20. ledna 1956 č. 2 Sb. o organisaci lesního
hospodářství ve znění zprávy
výboru zemědělského, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo se nehlásí.)
Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo
se nehlásí.) Nikdo.
Tím Národní shromáždění
schválilo vládní nařízení
ze dne 20.ledna 1956 č. 2 Sbírky o organisaci lesního
hospodářství.
Tím je vyřízen šestý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu pořadu schůze, kterým
je
7. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského k vládnímu nařízení
ze dne 22. února 1956 č. 8 Sbírky o odevzdání
a převzetí dokončených staveb nebo
jejich částí a o povolení k jejich
uvedení do trvalého provozu (užívání)
(tisk 55).