Místopředseda dr Polanský: Děkuji
soudruhu ministrovi za jeho projev.
Do rozpravy se přihlásili poslanci: akademik Trávníček,
akademik Klečka, akademik Blaškovič
a dr Kácl.
Dávám slovo poslanci akademiku Trávníčkovi.
Posl. akademik Trávníček: Soudruzi
a soudružky!
Chtěl bych říci k novele vysokoškolského
zákona několik poznámek jako jeden příslušník,
třebas ne nejstarší, té vědecké
generace, která vyrostla již za naší státní
nesvobody před 1. světovou válkou a prožila
dvacetiletí předmnichovské republiky.
K poznámkám však mě nepodněcuje
tato okolnost sama o sobě, nýbrž nevýslovná
radost z toho, že mi bylo dopřáno pokračovat
ve vědecké práci za nové dějinné
epochy ve vývoji našeho národa a bratrského
národa slovenského - za lidové demokracie
budující socialismus. Za té epochy, která
je přípravou k vrcholnému období ve
vývoji lidstva, k beztřídní společnosti,
ke komunismu, ztělesňujícímu ideál
ryzího lidství.
Každý opravdový vědecký pracovník
hledá pravdu, usiluje o pravdivé poznání
přírody, lidské společnosti. Hledaje
pravdu nejednou bloudí, vzdaluje se od pravdy. Jak to řekl
Engels a se souhlasem připomněl Lenin: "Poznání,
mající nesporné právo na pravdu, uskutečňuje
se v řadě relativních bludů".
V tomto hledání pravdy vede vědeckého
pracovníka vědomí, že hledá nikoli
pravdu pro pravdu, nýbrž proto, aby pravdou sloužil
svému národu v jeho společenském rozvoji
a skrze národ všemu lidstvu. Nepravdou národu
sloužit nelze a proto vědecký pracovník
všemožně usiluje o to, aby se dobral skutečné
pravdy.
Jak v době nesvobody před I. světovou válkou,
tak za předmnichovské republiky viděl vědecký
pracovník smysl své práce ve službě
svému národu. Ale vládnoucí kapitalistická
třída neměla zájem o hospodářský
a kulturní rozvoj pracujícího lidu a zajímala
se proto o rozvoj vědy jen potud, pokud přímo
sloužila jejím sobeckým třídním
zájmům. Ty výsledky vědecké
práce, které by byly mohly sloužit pracujícímu
lidu, ležely ladem, zůstávaly nevyužity,
ba byly přímo potlačovány. Vědecký
pracovník měl nepříjemný pocit
samoúčelnosti vědy a odtrženosti od
svého lidu a to se neblaze odráželo v jeho
práci.
Po osvobození naší vlasti v r. 1945 nastala
pronikavá změna. Představitel KSČ,
vedoucí a odpovědné síly všeho
našeho státního a národního dění,
prohlásil v dubnu 1956 na celostátní konferenci
vědeckých a výzkumných pracovníků
toto:
"Naše výstavba... staví před praxi
v průmyslu, zemědělství, zdravotnictví,
doslova ve všech oborech úkoly, jež bez zvýšení
podílu, pomoci a přispění vědy
nelze buď vůbec vyřešit, nebo jen za cenu
obtíží a chyb".
A nedávné "Usnesení ÚV KSČ
o zvýšení úrovně a dalším
rozvoji vysokého školství" praví:
"Vysoké školy byly včleněny do
socialistické výstavby a podílejí
se na plnění státního plánu
rozvoje národního hospodářství
a kultury".
Tyto a podobné výroky nebyly vysloveny po prvé
a v jejich duchu se postupovalo od osvobození naší
vlasti v r. 1945, zejména pak od vítězného
února v r. 1948.
Důležité poslání vědy
v socialistickém řádě je právě
to, co naplňuje blaživým pocitem uspokojení
a hrdosti starší vědecké pracovníky,
kteří zažili dlouhé období odstrkování
vědy nebo jejího přisluhování
vykořisťovatelským třídám.
Nelze si nevážit toho, že věda může
plně sloužit našim svobodným národům
při jejich socialistické výstavbě,
že se vědečtí pracovníci mohou
účastnit této výstavby po boku dělnické
třídy a všech pracujících a svým
podílem přispívat k jejímu dalšímu
úspěšnému průběhu i dalšímu
uskutečnění. Zesnulý M. I. Kalinin
napsal ve svém krásném díle "O
komunistické výchově" toto:
"Co může být pro člověka
lepší odměnou než vědomí,
že se stal užitečný společnosti!
Není větší odměny".
Ano, není větší odměny. Proto
jsou vědečtí pracovníci upřímně
vděčni našemu pracujícímu lidu
za to, že vymaniv naši vlast z pout dožívajícího
kapitalistického řádu, nastolil řád
socialistický, v kterém mají vědečtí
pracovníci možnost a příležitost
být užitečni našim národům
a všemu lidstvu; který naplnil vědeckou práci
bohatým a ušlechtilým obsahem, dal jí
pravý smysl a přisoudil jí významné
poslání společenské.
Vděčnost vědeckých pracovníků
k dělnické třídě a ke všem
pracujícím je provázena ještě
jedním citem k nim - oddaností a věrností.
Vědecký pracovník žije pro vědu,
vyžívá se v ní, má vnitřní
potřebu tvůrčí činnosti. Dovede
si proto upřímně vážit té
velké tvůrčí síly, kterou osvědčoval
lid v celé historii a osvědčuje ve zvýšené
míře dnes v socialistické výstavbě.
Nesčetní úderníci, zlepšovatelé,
vynálezci, jejichž počet stále utěšeně
vzrůstá, defilují v mysli vědeckého
pracovníka jako hrdinové práce, tvůrčí
předvoj krásných nových, socialistických
lidí a podněcují vědeckého
pracovníka v jeho vlastní činnosti.
Tvořivá, plodistvá síla socialismu,
která, vlévajíc se do krve a do žil
pracujících, formuje, přetváří
jejich rozum, cit a vůli, znásobuje jejich schopnosti
a mohutnosti, to je kouzlo, které neodolatelně vábí
vědeckého pracovníka k socialismu a k pracujícímu
lidu jej budujícímu. To je pevné pouto mezi
pracovníkem rozumu a pracovníkem rukama, protože
pracovník rozumem nevidí rozdíl mezi sebou
a pracovníkem rukama, nýbrž vidí to,
co mají společné - lásku k práci
a potřebu tvůrčího úsilí.
Výstižně řekl M. Gorkij o přitažlivé
síle KS toto:
"Kromě třídního uvědomění
je ještě uvědomění pravdivosti
a tvůrčí síly třídního
uvědomění; uvědomění
jeho historické nutnosti, být tvůrcem nového
státu, nové kultury. Zejména toto uvědomění
vtáhlo do života dělníků lidi
jiných tříd a dalo jim sílu organisovat
stranu".
Jsem přesvědčen o tom, že jestliže
si někteří vědečtí pracovníci
toto své pouto s pracujícím lidem dnes ještě
neuvědomují, utěšený a spádný
rozvoj našeho socialistického budování,
jaký nemá obdobu v celé naší
historii, brzo přispěje k tomu, aby si toto pouto
uvědomili.
A nepochybuji o tom, že se vědomí tohoto nerozlučného
svazku se všemi pracujícími blahodárně
odrazí ve vlastní práci vědeckých
pracovníků. Ze své zkušenosti vím,
že vysokoškolští učitelé jsou
v převážné většině
vskutku strhováni našimi velkými úspěchy
socialistického budování, že je tyto
úspěchy posilují, upevňují
jejich víru a důvěru v úspěch
vlastní výchovné i vzdělávací
práce.
Přispívá k tomu v nemalé míře
starostlivá a soustavná péče KSČ
a vlády o vysoké školy, o které svědčí
též tato novela zákona. Dát jí
skutečnou pracovní náplň, plně
ji využít k prospěchu vysokých škol
a tím k prospěchu našeho velkolepého
socialistického díla, všeho pracujícího
lidu, je naléhavý a čestný úkol
učitelů, všech ostatních složek
vysokoškolských, i orgánů státní
správy.
Je ve svrchovaném zájmu naší vlasti,
aby došlo k harmonické spolupráci všech
činitelů, neboť jen ta je zárukou toho,
že vysoké školy splní své významné
společenské poslání.
Používám této příležitosti
a obracím se ke všem činitelům vysokých
škol s výzvou, aby si plně uvědomili
epochální význam socialistické výstavby
naší vlasti a dali všechny své síly
do jejích služeb. Zpronevěřili bychom
se starobylým pokrokovým tradicím naší
vědy, kdybychom zaváhali nebo vrchovatě nevyužili
všech možností, které se nám bohatě
nabízejí. Mějme stále na mysli zářný
příklad sovětské vědy, která
se ve stále větší míře
podílí na socialistické a komunistické
výstavbě Sovětského svazu. Zavažme
se, že splníme naděje, které v nás
klade náš pracující lid, zavažme
se, že nezklameme jeho důvěru. Jsme nejen pracovníci
naší krásné svobodné vlasti,
nýbrž i odpovědní spoluhospodáři.
Vzhůru do boje za socialismus a za mír! (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Dávám
slov poslanci Klečkovi.
Posl. akademik Klečka: Vážené
Národní shromáždění!
Chci hovořiti o tom, jaký význam bude mít
nový vysokoškolský zákon pro zemědělství.
Dovolte mi, abych úvodem připomenul tu významnou
skutečnost, že v minulém roce jsme překročili
v hlavních odvětvích zemědělské
výroby předválečnou úroveň.
To je velký úspěch, jestliže uvážíme,
že toho bylo docíleno na pochodu kolektivisace, že
počet pracovních sil v zemědělství
obnáší cca jen 50 % z předválečného
počtu, že životní úroveň
všech pracujících, tedy i v zemědělství
se podstatně zvýšila, a že zůstávají
nevyužity velké půdní reservy, zvláště
v pohraničí. Tak na příklad reálné
osobní důchody pracujících v zemědělství
se do r. 1954 zvýšily zhruba o 1/3
proti předválečným létům.
Reálné důchody se dále zvyšovaly
i v r. 1955 - 56 a to jednak úpravami výkupních
cen, jednak snižováním maloobchodních
cen, zvláště těch výrobků,
které zemědělci ke své výrobě
a osobní spotřebě potřebují.
Tohoto velkého úspěchu bylo docíleno
dík usilovné péči naší
strany a vlády o rozvoj zemědělské
výroby, v níž péče o pracující
v zemědělství sehrála nejdůležitější
úlohu.
Vlivem budování socialistického zřízení
v naší zemi soustavně se zvyšuje odborná
kvalifikace všech pracujících, což platí
i na všech úsecích zemědělské
výroby. Zvyšuje se kvalifikace pracovníků
v JZD, na státních statcích, v STS i v agronomické,
zootechnické a veterinární službě.
To, co dříve vykonávali absolventi vysokých
škol zemědělských a veterinárních,
dnes dokáží absolventi technických i
nižších odborných škol.
Velké úkoly druhého pětiletého
plánu vyžadují, aby v zemědělské
výrobě více než dosud uplatňovala
se zemědělská věda a technika. Proto
na absolventech vysokých škol zemědělských
a veterinárních zapojených v praxi se bude
stále více požadovat tvůrčí
práce a vědecké řízení
výroby, musí být nositeli nejpokrokovějších
metod a nejnovější techniky. A těmto
novým a velkým úkolům musí
odpovídat i výuka a výchova na vysokých
školách.
Jsme všichni přesvědčeni o tom, že
jsou zde velké dosud nevyužité reservy, které
odkrývá nový zákon o vysokých
školách, který umožní nejen podstatné
zvýšení vědecké a odborné
kvalifikace absolventů vysokých škol, ale který
též zajistí, lépe než tomu bylo
dosud, výchovu nového socialistického člověka
s pocitem vysoké odpovědnosti při plnění
všech úkolů budování socialistické
zemědělské velkovýroby. A tato výchovná
stránka je právě na vysokých školách
zemědělských, veterinárních
a lesnických v nastávající etapě
prvořadou. Je prvořadou též proto, že
je nezbytnou básí na níž možno
zajišťovat rozvoj zemědělských
věd a jejich uplatňování ve výrobní
praxi. Vždyť socialistické zemědělství
vytváří nové vědní obory,
jako je ekonomika a organisace socialistických zemědělských
závodů, nebo nauka o soustavě socialistického
zemědělství, a přímo revolučně
usměrňuje všechny ostatní vědní
obory. Jen na základech marx-leninského učení
lze správně využít a uplatnit ve výrobní
praxi nové objevy zemědělské vědy
a techniky docílené jinde i v kapitalistických
zemích.
Proto je správné, že v novém zákoně
o vysokých školách se správa všech
vysokých škol svěřuje ministru školství
a kultury k jednotnému řízení, čímž
se vedle stránky vědecké a pedagogické
na prvém místě rozumí především
stránka ideologická.
Vysoké školy zemědělské, veterinární
a lesnické vychovávají pracovníky
pro úseky, jež patří do resortu ministerstva
zemědělství a lesního hospodářství.
Je proto v zákoně zdůrazněna úzká
spolupráce obou resortů zejména s toho hlediska,
aby bylo dosaženo co nejtěsnějšího
spojení theorie s praxí, neboť mají-li
absolventi těchto vysokých škol být
nositeli a šiřiteli vědeckého a technického
pokroku do výrobní praxe, je třeba, aby jejich
výuka se dála zařízeními, která
tomu odpovídají. To prakticky znamená, že
je třeba, aby ústavy, laboratoře i školní
statky účelové byly vybaveny nejmodernějšími
prostředky zemědělské vědy
a techniky. V tom je třeba vidět jednu z nejdůležitějších
stránek spolupráce obou resortů.
Druhou, stejně důležitou stránkou spolupráce
obou resortů je kádrový výběr
studentů na vysoké školy, zvláště
zemědělské. Musíme skončit
se zastaralým názorem, který se uplatňoval
za kapitalismu, že zemědělství nevyžaduje
prvořadé kádry.
Ohromný revoluční převrat, který
se odehrává dnes v zemědělství,
má svou politickou stránku neoddělitelně
spojenou se stránkou vědecké a technické
revoluce. Má-li se zemědělská výroba
co nejvíce přiblížit výrobě
průmyslové, při zdolávání
podmínek prostředí, které v zemědělství
jsou tak rozdílné, vyžaduje to uplatňování
komplexních opatření, v nichž se nerozlučně
spojují hluboké znalosti biotechnologie, ekonomiky
a nejpokrokovější zemědělské
techniky.
To vyžaduje nejméně tak kvalitní, vědecky,
ideologicky a politicky zdatné kádry, jako kterákoli
jiná výroba. Proto výběru kádrů
na vysoké školy zemědělské musí
být v budoucnu věnována mnohem větší
péče než tomu bylo dosud.
Právě v zemědělství je třeba
co nejvíce uplatnit rozšíření
mimořádných způsobů studia,
jež umožňují pracujícím
dosáhnout vysokoškolského vzdělání
bez přerušení zaměstnání.
Tato forma studia, která je v zákoně uplatněna,
vyžaduje si právě v zemědělství,
aby v nižší normě, která k zákonu
bude vydána, byla oběma resorty co nejpečlivěji
promyšlena a v nejširší spolupráci
podstatně úspěšněji řešena
než tomu bylo dosud.
Důležitým obsahem nového vysokoškolského
zákona je zdůraznění té skutečnosti,
že bez rozvoje badatelské a vědecko-výzkumné
činnosti není myslitelný ani rozvoj činnosti
pedagogické a výchovné. Tato souvislost nebyla
tak docela jasná i některým čelným
pracovníkům vysokých škol zemědělských,
neboť v souvislosti s vybudováním akademie
nového typu s vědecko-výzkumnými ústavy
se domnívali, že posláním učitelů
vysokých škol bude nadále jen přejímání
výsledků badání a výzkumu těchto
pracovišť a pedagogické jejich využívání
To byl názor zajisté zcela nesprávný
již proto, že bez činné účasti
ve vědě a vědecko-výzkumné
práci žádný pracovník a tedy
ani vysokoškolský učitel nemůže
udržet tempo s rychlým rozvojem vědy a musí
nutně zaostávat. My však potřebujeme
pravý opak, potřebujeme právě na vysokých
školách zemědělských mohutný
růst učitelských sil po vědecké
a badatelské stránce; jen tak je myslitelný
vzestup úrovně absolventů i úrovně
výchovy nových mladých vědeckých
kádrů, vědeckých aspirantů
atd.
Proto v novém vysokoškolském zákoně
je zdůrazněna badatelská a vědecko-výzkumná
činnost na vysokých školách v novém
uspořádání a náplni rad vysokých
škol i fakult, v práci kateder i vědeckých
ústavů a laboratoří. Rady vysokých
škol i fakult nesou již v označení "vědecké
rady" svou, hlavní působnost, kterou mají
zajistit nejen pracovníci vysoké školy, ale
též další členové jmenovaní
z řad členů akademií, z předních
pracovníků vědecko-výzkumných
ústavů i z vynikajících zástupců
praxe.
Nová organisace kateder bude zajišťovat, že
katedry nebudou jen sborem učitelů příbuzných
vědních oborů pro zajišťování
pedagogické a výukové činnosti, ale
stanou se základními organisačními
jednotkami pro plnění úkolů v badatelské
a vědecko-výzkumné práci, pro zajišťování
soustavného styku učitelů s výrobní
praxí a vědeckými institucemi i vědecko-výzkumnými
ústavy a pro zajišťování výchovy
vědeckého dorostu. Tím bude uskutečňována
co nejužší spolupráce vysokých
škol s akademiemi a vědecko-výzkumnými
ústavy v řešení těch úkolů,
které jsou důležité pro rozvoj výroby.
Na těchto vědecko-výzkumných úkolech,
které katedry a pracoviště vysokých
škol pomohou řešit, bude též nejlépe
zajišťována výchova a růst nových
vědeckých kádrů a realisování
směrnic X. sjezdu KSČ, v nichž se praví,
že perspektiva rozvoje naší vědy v příštích
letech je nerozlučně spjata s řešením
nejzávažnějších hospodářských,
politických a kulturních otázek socialistické
výstavby. K tomu bude třeba, aby vědečtí
pracovníci v akademiích a na vysokých školách
i v ústavech ministerstev pracovali v nejtěsnější
spolupráci podle jednotného a sladěného
plánu vědeckých a výzkumných
prací. Úkoly je třeba rozdělit tak,
aby naše věda jednak odhalovala a řešila
nové základní vědecké problémy,
jednak uplatňovala již známé vědecké
poznatky v praxi.