Na úseku zemědělském jsme pociťovali
potřebu spolupráce s vysokými školami
zemědělskými, lesnickými a veterinárními
již od samotného založení ČSAZV
v roce 1953. Potřeba spolupráce zde vyplývala
ze skutečnosti, že převážná
část našich členů, jak akademiků
tak členů korespondentů naší
akademie je z řad vysokoškolských učitelů.
Mnoho dalších učitelských sil se pracovně
zapojilo v odborných komisích akademie. Tato spolupráce
ukázala se oboustranně prospěšnou. V
dohodě se správou vysokých škol zemědělských
jsme vybudovali pro některé své členy,
kteří jsou současně vysokoškolskými
učiteli, vědecko-výzkumné laboratoře
na příslušných katedrách. Tyto
laboratoře naší akademie osvědčily
se jak s hlediska řešení důležitých
úkolů thematického vědeckého
výzkumného plánu, tak i po stránce
výuky a výchovy mladých vědeckých
kádrů.
Jsme proto přesvědčeni, že vědecké
ústavy a laboratoře, které podle nového
vysokoškolského zákona mohou býti zřizovány,
aby sloužily převážně rozvoji vědecké
a výzkumné práce, jsou velmi důležitým
zařízením, které pomůže
rozvoji vědecko-výzkumné práce i výchově
mladých vědeckých pracovníků
na vysokých školách. (Předsednictví
převzal místopředseda Fiala.)
Třeba říci, že dík usilovné
péči KSČ o rozvoj zemědělské
vědy a zemědělství, zvláště
pak dík směrnicím ÚV, podařilo
se nám v ČSAZV navázati úzkou spolupráci
s vysokými školami zemědělskými,
lesnickými a veterinárními a realisovati
tak některá opatření obsažená
v novém vysokoškolském zákoně,
jež se dobře osvědčila. Půjde
nyní o to, tuto spolupráci ve smyslu nového
vysokoškolského zákona dále rozšířiti
a soustavně rozvíjeti na podkladě jednotného
thematického plánu vědecko-výzkumných
prací a jeho methodického vedení. Vládním
usnesením z minulého roku bylo ČSAZV uloženo
býti koordinačním střediskem veškeré
vědecko-výzkumné práce zemědělské,
lesnické a veterinární vědy. Aby byla
odstraněna duplicita v řešení úkolů,
aby vědecko-výzkumná práce v zemědělství
byla zaměřena na hlavní a pro rozvoj socialistického
zemědělství nejdůležitější
úkoly, bylo naší akademii uloženo předkládati
ministrovi zemědělství a lesního hospodářství
souhrn zásad pro sestavování a kontrolu plánu
zemědělského, lesnického a veterinárního
výzkumu. Koordinace týká se všech pracovišť,
která se zabývají řešením
vědecko-výzkumných úkolů jmenovaných
oborů, to znamená tedy i pracovišť příslušných
vysokých škol. Nový vysokoškolský
zákon, který obsahuje řadu opatření
pro rozvoj vědecké a vědecko-výzkumné
práce, znamená též pro ČSAZV
nové úkoly a odpovědnost za rozvoj vědy
a vědecko-výzkumné práce na příslušných
vysokých školách.
Jménem předsednictva Československé
akademie zemědělských věd a všech
členů, zvláště pak těch,
jež jsou současně vysokoškolskými
učiteli, mohu prohlásiti, že vynaložíme
všemožné úsilí, abychom přispěli
k tomu, aby obsah a smysl nového vysokoškolského
zákona na vysokých školách zemědělských,
lesnických a veterinárních co nejúspěšněji
vešel v život, aby co nejvíce prospěl
budování socialistické zemědělské
velkovýroby. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Dalším přihlášeným
řečníkem je posl. akademik Blaškovič.
Dávám mu slovo.
Poslanec akademik Blaškovič: Vážené
Národné zhromaždenie!
Zákon, ktorý prerokúvame, má doplniť
zákon č. 58/1950 Zb. podnetmi, ktoré majú
priniesť do práce a organizácie vysokých
škôl úpravy, vyplývajúce z doterajších
skúseností s vysokými školami. Navrhované
opatrenia sú teda vyvolané praxou a majú
zlepšiť doterajší stav na vysokých
školách usporiadaním štruktúry,
rozšírením možností vedeckej práce
a spojením pedagogickej a výskumníckej činnosti
na ústavoch, klinikách, v laboratóriách
a kabinetoch.
Predkladaný návrh zákona má viacero
charakteristických známok. Pamätá pri
správe vysokých škôl na zvýšenie
právomoci slovenských výkonných orgánov
zriadením Slovenského výboru pre vysoké
školy, ktorý pomocou komisie expertov má byť
iniciatívnym, koordinačným a poradným
sborom povereníka školstva a kultúry.
Umožňuje vysokej škole ako celku a jednotlivým
fakultám zvlášť sústavné
sledovanie práce, vývoja a hodnotenia výsledkov
zriadením vedeckých rád, ktorých členmi
budú aj vedeckí pracovníci z iných
vedeckých ustanovizní mimo vysokých škôl
- najmä z akadémií - a z praxe. Tým
sa chce vyjadriť spojenie vysokých škôl
s inými vedeckými pracoviskami v našom štáte,
nutnosť spolupráce a vzájomnej pomoci najmä
pri realizácii výskumných úloh a ich
zavádzaní do praxe.
Samotný proces výkonu vedeckej a pedagogickej práce
vysokej školy je zverený základnej organizačnej
jednotke - katedre. Prerokúvaný zákon vnáša
nové pracovné možnosti do života vysokých
škôl a teda i katedier. Tam, kde sú na to kádrové,
materiálové a priestorové predpoklady, zriaďuje
pre vedeckú, umeleckú a výskumnú činnosť
a pre výchovu vedeckého (umeleckého) dorastu
a podľa potrieb hospodárskej a kultúrnej výstavby
štátu vedecké (umelecké) ústavy,
laboratóriá, kabinety. K práci týchto
pracovísk by som mal niekoľko poznámok.
Vysoká škola predstavuje súbor mnohých
ľudí, ktorých úlohou je vychovávať
socializmu oddaných, vysoko kvalifikovaných odborníkov,
ktorí sa budú účastniť na výstavbe
nášho štátu a privedú ho cieľavedomou
prácou na čelo ľudského pokroku. Tým
sa chce poukázať na životnosť procesu výchovy
kádrov a na to, že vychovávajúci majú
byť nielen odovzdávateľmi odinakiaľ prejatých
poznatkov, ale sami majú byť živení výsledkami
vlastnej výskumnej práce a činnosti.
Navrhovaný zákon skoncoval s názormi, že
vysoká škola je len vyučovacím orgánom
a nie orgánom tvorivým. Vysoká škola
naopak pre svoju štruktúru, zloženie z radu ústavov
zabezpečujúcich určitý vedný
odbor, predstavuje najvhodnejšie podmienky pre to, aby sa
na nej mnohé úlohy mohli riešiť čo
najúplnejšie. Tieto možnosti sme na vysokých
školách dosť zanedbali. Osnova zákona
vskutku predpokladá, že vedecké a výskumné
pracoviská vysokých škôl nebudú
od seba nezávislými, samostatnými jednotkami,
ale že budú predstavovať pre celú vysokú
školu prospešné vedecké a umelecké
dielne, ktorých smer vedeckej práce bude sledovaný
celou vysokou školou a jej výsledky poplynú
do pokladnice vedeckého snaženia v celom našom
štáte.
Týmto je vyjadrená myšlienka, že budovanie
vedeckých, výskumných a umeleckých
pracovísk na vysokých školách musí
byť reálne a nie iba formálne začlenené
do štruktúry vedeckých pracovísk v celej
republike. Dodnes vybudované formy plánovania, výkonu
a kontroly vedeckej práce by nemali ani dovoliť vytvorenie
niečoho, čo je odlúčené od
ostatnej výskumnej práce a čo nie je organicky
zopäté s výstavbou nášho spoločenského
zriadenia. Pri zriaďovaní pracovísk na vysokých
školách - ale aj kdekoľvek inde - treba teda
starostlivo preskúmať, aká je náplň
navrhovaného pracoviska, aké osoby zaručujú
plnenie programu, aké sú na to prostriedky, ako
je zaručená väzba výskumného
pracoviska s inými pracoviskami na vysokej škole,
výskumnými pracoviskami v iných rezortoch,
akadémiách, i s praxou, a ako sa zabezpečí
realizácia výsledkov, ak ide o výskum určený
bezprostredne pre prax. Po skúsenostiach, aké máme
s plánovaním vedeckej práce, je zabezpečenie
všetkých nadhodených požiadaviek bezpodmienečne
nutné. Pri všetkých výsledkoch, ktoré
sa doteraz dosiahli na poli vedeckého výskumu u
nás, bolo by nekritické zatajovať nedostatky,
ktoré si prinášajú vedeckí pracovníci
z kapitalistickej výchovy, že totiž chcú
riešiť vedecké úlohy, ktoré si
sami určia i sami kontrolujú bez ohľadu na
to, či ide o úlohy vážne, dôležité,
a či má na ich riešení naša spoločnosť
záujem. Táto okolnosť nie je špecifická
pre vysoké školy a vyskytuje sa v ktoromkoľvek
systéme vedeckých pracovísk. Musíme
ju prekonať, ale najmä sa na ňu pýtať
všade tam, kde zakladáme nové pracoviská.
Socializmus nepotlačuje individualitu vedeckých
pracovníkov, nesiaha na ich osobnú tvorivú
prácu, ale naopak dáva im najširšie možnosti
využitia menších i väčších
kolektívov pre komplexnú spoluprácu, dáva
možnosti rozvinúť sa do šírky a do
hĺbky, aby sa žiadaný cieľ čo najskorej
dosiahol. Kritizujeme osamotenosť, individualizmus vedeckých
pracovníkov, lebo je prejavom nedôvery voči
ostatným a tým, že sa spolupráci vyhýba,
uzatvára sa možnosti realizácie svojich výsledkov.
Výskumné a umelecké úlohy vysokých
škôl na nových pracoviskách musia byť
teda organicky stmelené s výskumnou prácou,
konanou v danom odbore kdekoľvek v republike, a to osobným
kontaktom na výskume zúčastnených,
vzájomným členstvom vo vedeckých alebo
poradných orgánoch, vzájomnou kontrolou výsledkov,
a to až do zavedenia do praxe v prípade úloh
s bezprostredným praktickým zameraním.
Budovanie výskumných pracovísk je plynulý
proces, zabezpečovaný zlepšovaním kvality
terajších kádrov a nástupom nových
kvalitných pracovníkov z vysokých škôl.
Funkciou vysokých škôl je takéto kádre
vyhľadávať a cvičiť pre potrebu výskumnej
a umeleckej práce v celom našom štáte.
S prípravou vedeckých pracovníkov však
treba na vysokej škole začať ešte počas
štúdia aktívnym vyhľadávaním
skromných, svedomitých a hlboko záujmom o
vec predchnutých mladých ľudí. To je
vážne poslanie vysokých škôl. Naša
spoločnosť bude mať najväčší
úžitok z takej kádrovej politiky, podľa
ktorej sa vedeckí pracovníci ocitnú tam,
kde ich odborné a umelecké kvality sa najlepšie
uplatnia.
Pre výkon vedeckej a umeleckej práce platí
rovnaká požiadavka, ako pre iné druhy ľudskej
činnosti: dať kvalitné, spoľahlivé
výkony a výsledky práce na úžitok
všetkým pracujúcim. Preto s výkonom
vedeckej práce je spojovaná požiadavka uvedomelého
postoja na pozícii dialektického materializmu, voľba
presnej a správnej pracovnej metodiky, premysleného
pracovného postupu, tvorivého zápalu pre
prácu. Vysoké školy majú o to zodpovednejšiu
funkciu, že stoja pri kolíske formovania týchto
vlastností našich mladých ľudí.
K formám spolupráce vo výskumnej i umeleckej
činnosti treba však ešte niečo dodať.
Ukazuje sa, že vzájomná spolupráca vedcov
v republike je priamo nutným predpokladom tej širokej
spolupráce, aká sa uskutočňuje v posledných
rokoch s vedcami zo štátov socialistickej spoločenskej
sústavy pri vzájomnej výmene skúseností
s vedeckými pracovníkmi v kapitalistických
štátoch. Výskumné a umelecké
pracoviská vysokých škôl budú
organicky začlenené do tejto spolupráce,
ktorá prinesie také výsledky, ako sa získané
skúsenosti uplatnia v práci pracovísk.
Zriadením výskumných pracovísk na
vysokých školách pomôžeme zlepšiť
kvalitu výchovnej a výskumnej práce našich
vysokých škôl, čo je základ nášho
napredovania v socializme. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Dávám
dále slovo posl. dr Káclovi.
Posl. dr Kácl: Slavné Národní
shromáždění!
Zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon o vysokých školách z r. 1950,
dává nám příležitost znovu
se zamyslit nad posláním vysokých škol.
Vysoké školy nejsou isolovaným útvarem
naší národní společnosti. Proto
o život vysokých škol musí se zajímat
veškerá naše veřejnost a jejich práci
musíme sledovat všichni. Vysoké školství
žije a vyrůstá z naší práce
a z našich peněz a jeho úspěšná
činnost přináší opět užitek
jak národní kultuře, tak i národnímu
hospodářství.
Rozvoj lidské společnosti není možný
bez vědy. A čím si který společenský
systém klade vyšší cíle, tím
i více vědy potřebuje. Nejvyšší
cíle si klade socialismus a komunismus. Proto také
ony vědu nejvíce potřebují a vědecký
rozvoj nejvíce podporují. Už samotný
socialismus je objev vědecký. A uskutečňování
jeho je rovněž vědou. Socialismus vědě
prospívá, protože není podřízen
žádnému zájmu jednotlivců, tříd
nebo státu. Je podřízen jen jednomu: blahu
a prospěchu lidstva. A tomu je podřízena
i věda.
Dobře fungující vysoké školy
plní v podstatě tři hlavní úkoly:
pěstují vědu, vychovávají vysoce
kvalifikované odborníky a působí svými
extensemi, dnes hlavně prostřednictvím Československé
společnosti pro šíření politických
a vědeckých znalostí, i osvětově.
Význam vysokých škol pro vědecký
pokrok zůstává v popředí jejich
poslání a to i po zřízení vědeckých
akademií a existenci několika set výzkumných
resortních ústavů.
Vysoké školy plní své badatelské
poslání dobře. Dokladem toho byla na příklad
Výstava vědecké práce Karlovy university,
uspořádaná na jaře tohoto roku. Jen
lékařská fakulta této university vykázala
přes 6.000 vědeckých publikací za
období od roku 1945 do roku 1955. Mnoho těchto prací
vyšlo v zahraničí a některé z
nich mají světovou prioritu. To je ovšem fakulta
velká, s velkou vědeckou tradicí. Avšak
i malá fakulta, jejíž život dovršil
v roce 1955 teprve deseti roků, lékařská
fakulta v Plzni, mohla předložit již při
svém prvním jubileu několik set vědeckých
publikací. Tyto ukázky jsou dokladem, že naše
vysoké školy mají schopné pracovníky
a že plní své poslání.
Ve vývoji vysokých škol nastal od roku 1945
nevídaný rozmach. Budeme jej demonstrovat jen několika
ciframi. V posledním roce před druhou světovou
válkou měli jsme 9 vysokých škol se
43 fakultami a na nich jen něco více než 19.000
studentů. Ve školním roce 1955/56 měli
jsme 40 vysokých škol se 106 fakultami a na nich téměř
51.000 studentů. Bylo zde již zpravodajem připomenuto,
že i toto číslo je malé a že v
budoucích letech, zejména na technických
oborech, bude toto číslo ještě plánovitě
vzrůstat. S počtem škol a s počtem studentů
bylo nutno zvýšit i počet učitelských
sil. Proti 514 řádných a mimořádných
profesorů za poslední rok před druhou světovou
válkou měli jsme v r. 1955/56 1.412 profesorů
a státních docentů a proti 891 soukromých
docentů a asistentů v posledním roce před
válkou měli jsme v roce 1955/56 5.733 asistentů,
t. j. učitelské síly. Celkový přírůstek
jen těchto učitelských osob činí
5.740 osob. Vzrostl přirozeně i počet ostatního
personálu a zmnohonásobily se v důsledku
toho i personální náklady.
Náš stát pamatuje štědře
i na peněžní podpory studentům. Pobíralo-li
v letech 1935/39 z různých nadací jen 9 %
studentů stipendia, dostávalo ve školním
roce 1955/56 na prospěchových a sociálních
podporách stipendia již 58 % všech studentů.
V roce 1945/46 bylo ze státní pokladny studentům
vyplaceno - vyjádřeno v dnešní měně
- 47,4 mil. Kčs, v roce 1955/56 141 mil. Kčs a pro
rok 1956/57 je preliminováno už 150 mil. Kčs.
Přes veliké náklady, které jsou na
vysoké školy vynakládány, a přes
velký kvantitativní rozmach - a do jisté
míry právě pro něj - mají vysoké
školy také některé kvalitativní
nedostatky. Trpí především nedostatkem
prostorů a zastaralostí a někdy i zchátralostí
některých budov. Kvitujeme s povděkem, že
v druhé pětiletce dojde k prvním větším
stavbám pokud se týká vysokých škol.
Upozorňujeme však už po léta, že
je třeba zvýšit péči o údržbu
a dávám v úvahu, zda nyní, kdy už
mnohé úkoly ve výstavbě základního
těžkého průmyslu byly splněny,
nemohlo by být dáno i přednostní místo
výstavbě vysokých škol. Nedostatkem
je také často nikoliv nejlepší přístrojové
vybavení. Uvádím opět s povděkem,
že tato věc se v posledních dvou letech podstatně
zlepšila a bude se jistě i nadále lepšit.
Prosím však, aby výrobní ministerstva
uvažovala o tom, zda by své výrobky nulté
serie a prototypy nemohla umisťovat do pracoven vysokých
škol a tak pomáhat školám i sobě.
Nedostatkem a na škodu vědeckého bádání
byly i nadměrné pedagogické a administrativní
povinnosti učitelů, zejména vedoucích.
Jednodušší administrativa, oproštění
pedagogické činnosti od formálnosti a zřízení
vědeckých laboratoří, pro jejichž
řádný chod je však zapotřebí
také urychleného schválení personálních
stavů, podstatně zlepší podmínky
pro nejhlavnější poslání vysokých
škol: vědecký výzkum.