Čtvrtek 29. listopadu 1956

Naproti tomu naše národní pojištění je součástí socialistické demokracie, která základní práva pracujících nejen formálně deklaruje, ale skutečně zabezpečuje, je součástí socialistické demokracie, která je demokracií živou a aktivní, demokracií pro dělnickou třídu, pracující rolnictvo, inteligenci a ostatní pracující vrstvy, tedy pro zdrcující většinu obyvatelstva.

Vlastnictví národních prostředků je tu v rukou lidu, plody práce patří lidu a slouží k růstu jeho životní úrovně, neboť není protikladu mezi zájmy pracujících a mezi zájmy státu, v němž vládne lid za vedení dělnické třídy.

Národní pojištění je - stejně jako snížení cen - plodem práce dělníků, rolníků a ostatních pracujících, plodem práce svobodné a uvědomělé, která je kvalitativně rozdílná od práce, vykonávané za bezohledného kapitalistického vykořisťování.

To považuji za nutné říci právě dnes, kdy se imperialisté pokoušejí zmást širokou mezinárodní veřejnost hesly o svobodě a demokracii, zatemnit zásadní rozdíl mezi formální buržoasní demokracií a skutečnou demokracií socialistickou a maskovat tak své skutečné imperialistické cíle, které se s tak bezohlednou krutostí odhalily při kontrarevolučním puči v Maďarsku a agresí v Egyptě.

O skutečné socialistické demokracii můžeme mluvit pouze tam, kde si lid vládne sám. Cestu rozvoje a prohlubování naší socialistické demokracie vidíme v tom, že se k přípravě a k účasti na řešení všech základních otázek naší země, našeho hospodářství zapojují ve stále větším rozsahu naši pracující.

A právě průběh a způsob projednávání zásad přestavby národního pojištění je už sám o sobě dokladem širokého demokratismu našeho života. Ještě před schválením Ústředním výborem Komunistické strany Československa a ve vládě projednali návrh volení funkcionáři strany národních výborů a Revolučního odborového hnutí na více než tisíci zasedáních ve všech krajích a okresech. Všechny připomínky byly podrobně přezkoumány, řada připomínek orgánů i jednotlivých občanů byla přijata a byly podle nich doplněny osnovy nebo k nim bude přihlédnuto při vypracovávání prováděcích předpisů. Svědčí o velké politické a hospodářské vyspělosti našich pracujících, že - až na zcela ojedinělé výjimky - přistupovali k projednávání návrhu přestavby národního pojištění s odpovědností hospodáře, se starostlivostí, aby rozsah úprav odpovídal možnostem našeho národního hospodářství.

Jestliže se však neobjevily licitační návrhy z řad pracujících a důchodců, objevují se takové návrhy z řad bývalé buržoasie a jejích nejvěrnějších pomahačů, zejména ovšem přicházejí ze zahraničí. Proč přicházejí tito dobrodinci teprve dnes s návrhy na "vylepšení" našeho národního pojištění, které bude spolu se sovětským sociálním pojištěním nejlepší na světě, když sami, pokud měli moc, nejen že nic neudělali, ale snažili se naopak v předmnichovské republice rušit vybojované výhody sociálního pojištění jednu za druhou a před únorem r. 1948 všemožně brzdili zavedení národního pojištění?

Ať nám tedy ukáží, která kapitalistická země je schopna tak velkoryse zabezpečit pracující v nemoci a ve stáří, jako to provádí naše republika, když všemožně vychvalují kapitalistické zřízení, kapitalistickou "svobodu a demokracii" a pomlouvají náš lidově demokratický stát.

Naši pracující však svými připomínkami dokázali, jak málo dají na demagogii buržoasie a zrádců národa. Plně osvědčili vysoké vědomí společenské odpovědnosti hospodářů a státnický přístup k problémům. Naopak vyslovují často obavy z případného zneužívání velkých výhod národního pojištění a jsou odhodláni učinit všechno, aby nedocházelo k narušení těchto nových vymožeností.

Je to zejména vážný problém vysoké a dokonce stále rostoucí, hlavně krátkodobé absence, která je v naprostém rozporu se zlepšenou péčí o naše pracující a jejich zvýšenou životní úrovní.

V kapitalistické republice nebylo v důsledku nemoci asi 3 procenta směn, zameškaných pro nemoc, v roce 1955, deset let po válce, ztrácíme při vší péči o pracující 5,23 % směn pro nemoc. To ukazuje, že vedle absencí, zaviněných skutečnou nemocí, dochází i ke zneužívání nemocenského pojištění.

Problémem vysoké absence se zabývala již v červenci tohoto roku vláda a usnesla se na opatřeních k jejímu snížení. Zájem naší společnosti vyžaduje, aby zejména odborová organisace, vedení závodu, ale i lékaři a všichni pracující radikálně a co nejrychleji s neodůvodněnou absencí a se zneužíváním výhod nemocenského pojištění skoncovali.

Jen odstranění neodůvodněných ztrát z absence vytvoří předpoklady pro zvýšení nemocenského i v prvých třech dnech nemoci, které zatím zůstává zhruba na dosavadní úrovni. Nezastíráme při tom, že důležitou podmínkou k úspěšnému skoncování s vysokou absencí je další zlepšování zdravotní péče, zejména odstranění nedostatků ve zdravotnických zařízeních na závodech, ve zdravotnických střediscích, podstatné zlepšení práce našich lékařů a zdravotnického personálu.

Závažným problémem je také vysoká úrazovost, která poškozuje zdraví pracujících a kromě toho způsobuje velké ztráty našemu hospodářství.

Příčinou všeho toho je nejen nedostatečná péče vedení závodu, nedostatek pozornosti se strany mistrů a nedostatečná kontrola odborové organisace, ale často i to, že sami pracující nedodržují bezpečnostní předpisy a někdy přímo hazardují svým zdravím.

Nová úprava odškodňování pracovních úrazů, která bude hmotně postihovat podniky, se musí stát účinným nástrojem v boji za bezpečnost práce.

Stejně vážnou je otázka skutečného zajištění práva na práci pro invalidní důchodce. Vedení závodů, národní výbory, odborová organisace i všichni pracující musí pomáhat k tomu, aby pracující se změněnou pracovní schopností, kteří chtějí pracovat, skutečně vhodné umístění nalezli. Přitom musí být do důsledku prosazen nový socialistický poměr závodů k zaměstnancům, ať už se stanou invalidními v závodě nebo v závodě zestárnou, anebo budou do závodu nově umístěni jako osoby se změněnou pracovní schopností.

Účinné řešení zmíněných problémů v našich závodech vyžaduje ve své podstatě jedinou, avšak základní věc: podstatně zlepšit a prohloubit politickou práci odborové organisace na úseku sociální péče o příslušníky Revolučního odborového hnutí na jedné straně a zároveň s tím svést účinný boj proti absenci a úrazovosti na straně druhé.

I v tomto smyslu se stává nové národní pojištění zkouškou dělnické solidarity.

Schválením navrhovaných zákonů v Národním shromáždění bude dovršeno dílo sociálního zabezpečení pracujících započaté pod vedením Komunistické strany Československa po nástupu dělnické třídy k moci.

Současně s tím strana a vláda, vycházejíce z dosažených výsledků a možností dalšího rozvoje národního hospodářství a přihlížejíce k růstu průmyslové a zemědělské výroby přikročily k dalšímu významnému opatření ve zvýšení životní úrovně obyvatelstva, jak je známo, budou od 3. prosince 1956 dále sníženy státní maloobchodní ceny spotřebního zboží v rozsahu, který představuje pro obyvatelstvo roční úsporu 1.400 mil. korun.

Nové, od peněžní reformy v roce 1953 již šesté snížení cen, se vyznačuje tím, že je zaměřeno v rozhodující míře na snížení cen základních potravin a že po prvé můžeme přistoupit ke snížení cen masa a masných výrobků. Ceny výsekového masa se snižují v průměru o 8 %, masných výrobků o 10,7 %, masných konserv a vnitřností o více než 7 %. V souvislosti s tím se snižují ceny škvařeného sádla a slaniny o 1 %, syrového sádla o 6 %.

Zimní cena konsumního mléka bude zlevněna o 20 haléřů na litru, to jest více než 8 %. Zlevňují se také některé druhy másla a snižují se ceny sýrů v průměru téměř o 8 %.

Vejce budou levnější o 9,2 %, luštěniny o 15 %, rýže téměř o 20 %, mořské ryby o 14,8 %, rybí výrobky o 10,2 % a zlevňuje se řada dalších druhů potravinářského zboží.

V důsledku snížení cen potravin snižují se také náklady ve veřejném stravování. Úspor bude použito jednak ke snížení cen některých jídel, jednak ke zlepšení jakosti a služeb.

Rovněž v závodním stravování bude části úspor použito ke zlepšení jakosti a části ke snížení příspěvku zaměstnavatele.

V průmyslovém zboží budou zlevněny ceny některých druhů hodinek v průměru o 22 %, některých druhů radiopřijimačů o 18 % a fotoaparátů až o 37 %, motorových kol o 26 %, litého hliníkového nádobí o 20 % a dalších druhů průmyslového zboží.

Jak je vidět, snížení cen je zaměřeno převážně na potraviny, z toho ve velké míře na maso a masné výrobky. Na jaře letošního roku byly sníženy ceny u některých základních potravin jako mouky, rostlinných tuků, těstovin, kávy a nyní dochází u některých z nich ke snížení cen již po druhé, jako u rýže, sádla, sýrů, vajec, luštěnin a dalších.

Všeobecně je známo, že cena chleba u nás, i když se nyní nesnižuje, je jednou z nejnižších na světě. Snížení cen potravin bude jistě radostně přijato veškerým naším obyvatelstvem, dělníky, rolníky i ostatními pracujícími. Protože naši zemědělci nakupují masné výrobky, hovězí maso, rýži, sýry i jiné druhy potravin v obchodech stejně jako městské obyvatelstvo, podílejí se na snížení cen i oni značnou měrou.

Snížení cen potravin přinese tedy i jim významné úspory. Podstatně se projeví i u důchodců, jimž se zvyšují důchody a současně zlevňují potraviny.

Nové snížení cen přinese naprosto konkretní, přímý a bezprostřední prospěch každému občanu republiky a úspory k nákupu jiného zboží. Uveďme si jen některé nové ceny. Tak na př. cena vepřového bůčku se snižuje z 26,20 Kčs na 20 Kčs za 1 kg, krkovice z 28 Kčs na 26 Kčs, hovězí kližky z 24 Kčs na 20 Kčs, předního hovězího masa z 18,40 na 17 Kčs, cena vuřtů z 23 na 20 Kčs, konsumního salámu z 23 na 18 Kčs, brněnského salámu z 31 na 28 Kčs, jaternic a sekané pečeně z 20 na 16 Kčs, slaniny z 36 na 31 Kčs, atd. Cena škvařeného sádla se zlevňuje o 4 koruny na jeden kg, mléka v zimě, jak jsem již uvedla, o 20 haléřů na 1 litru, šlehačky ze 42 na 36 Kčs, cena eidamského sýra z 21 na 19 Kčs, vajec o 10 haléřů na kuse, rýže I. jakosti z 9 na 7,20 Kčs, hrachu I. jakosti z 8,20 na 7 Kčs a u druhé jakosti ze 7 na 5 Kčs, mořského filet z 10 na 8 Kčs.

Snižují se dále výrazně ceny některých dovážených plodů, jako oříšků, fíků, datlí a pod.

Soudružky a soudruzi, šesté snížení maloobchodních cen prováděné současně s rozsáhlou přestavbou sociálního zabezpečení našich pracujících je výrazem zdravého vývoje, síly a předností našeho socialistického zřízení, jehož základním cílem je péče o blaho člověka, o jeho dobro.

Strana a vláda, všechen náš lid tak uvádí v život další usnesení celostátní konference strany z letošního roku, v němž bylo zdůrazněno, že snižování cen zůstává naší trvalou politikou, politikou, která vede ke zvyšování kupní síly koruny a k růstu reálných mezd o platů i příjmů zemědělců.

V politice snižování cen v uplynulých letech spočívalo těžiště ve snižování cen průmyslového zboží, jak to také odpovídalo rychlejšímu rozvoji průmyslové výroby před výrobou zemědělskou.

Díky úspěchům naší zemědělské výroby v posledních dvou letech, díky obětavé práci družstevníků, jednotlivě hospodařících rolníků a pracovníků státních traktorových stanic a státních statků můžeme se tentokrát ve větší míře zaměřit na snížení cen potravinářského zboží, zejména masa a masných výrobků.

Zajistit důsledné provádění této politiky i nadále, vyžaduje především zabezpečit náležitý rozvoj výrobních sil nejen v průmyslu, ale i v zemědělství.

Bylo proto velmi významnou skutečností s hlediska celého našeho dalšího vývoje, když z podnětu Ústředního výboru Komunistické strany Československa již vládním prohlášením v roce 1953 a zejména X. sjezdem Komunistické strany Československa v roce 1954 byl vytyčen jako jeden z nejdůležitějších úkolů podstatně zvýšit zemědělskou výrobu, nepřetržitě zvyšovat výrobu a produktivitu práce jak v průmyslu, tak v zemědělství jako základní předpoklad trvalého a ekonomicky podloženého růstu životní úrovně.

Na splnění tohoto úkolu je zaměřena pozornost a energické úsilí strany, vlády, národních výborů, všeho našeho občanstva. Na rozvoj zemědělství byly soustředěny velké materiální a finanční prostředky. Díky úsilí dělnické třídy mohlo být dodáno zemědělství v roce 1954-1956 téměř 15.000 pásových a kolových traktorů, přes 3.400 kombajnů na obilí, přes 15.000 traktorových pluhů a mnoho dalších strojů, byly zvýšeny v roce 1956 dodávky umělých hnojiv téměř o polovinu proti roku 1953 a zvýšila se přímá pracovní pomoc obyvatelstva měst našemu zemědělství.

Na investiční výstavbu strojních a traktorových stanic, státních statků a ostatních ústředně plánovaných zemědělských závodů bylo zajištěno v posledních 3 letech hodně přes 4 miliardy korun, stát poskytl na investičních úvěrech jednotným zemědělským družstvům za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun, na subvencích a odpisech úvěrů za stejnou dobu na 800 milionů korun vedle ostatních prostředků, přímé pomoci, zvláštní pomoci při dosidlování pohraničí atd.

Zvýšením kupních a nákupních cen, snížením povinných dodávek se nebývale zvýšily příjmy zemědělců a průmysl ke krytí těchto příjmů dodává stále větší množství potřebného zboží na vesnici. Za poslední dva roky se zvýšil maloobchodní obrat spotřebních družstev, které zásobují vesnické obyvatelstvo, ve srovnatelných cenách o 30 procent.

Směrnice strany materiální i finanční opatření, zlepšení řízení i plánování, vyvolaly a vyvolávají aktivní, iniciativní účast družstevníků, malých a středních rolníků při plnění úkolů k podstatnému zvýšení zemědělské výroby.

Důkazem toho jsou zlepšené výsledky zemědělské výroby a zvýšení dodávek zemědělských výrobků. Dobré výsledky vykazují zejména jednotná zemědělská družstva.

Stále více rolníků si uvědomuje a přesvědčuje se o tom, že jedinou cestou, jak dosáhnout ještě lepších výsledků ve výrobě a jak trvale zlepšovat svůj život, je cesta družstevní zemědělské velkovýroby.

Jen od začátku letošního roku bylo založeno více než 1.200 nových jednotných zemědělských družstev a zemědělská půda obhospodařovaná družstvy se zvýšila téměř o 15 procent.

Je však třeba i nadále hledat všechny cesty k dalšímu zvyšování zemědělské produkce. Především třeba zabezpečit úkoly v rozšíření orné půdy, dodržovat plánované stavy krav a využívat všech možností k získáváni krmiv. Také dodržování agrotechnických lhůt a řádné ošetření všech kultur se musí stát zárukou dalšího růstu výnosů našich plodin.

Pravda, u cukrovky nám letos nepřálo počasí, ale lepším ošetřením a hlavně rychlejší sklizní jsme mohli dosáhnout lepšího výsledku.

Důsledkem toho je, že na jedné straně pěstitelé cukrovky nezískávají plně všechny finanční výhody, které pro plnění plánu dodávek jsou vytvořeny, a na druhé straně nemůžeme provést snížení ceny cukru, což by přineslo prospěch všemu obyvatelstvu.

Přes některé nedostatky zůstává skutečností, že společné úsilí dělnické třídy a rolnictva, dobrá práce družstevníků i jednotlivě hospodařících rolníků přinesly dobré výsledky a že tedy můžeme přistoupit ke snížení cen základních druhů potravinářského zboží. Nejen však to. Dobré výsledky také umožnily, že jsme mohli před letošním obdobím domácích porážek snížit povinné dodávky sádla.

Všichni spotřebitelé a mezi nimi zejména ženy plně ocení, že snížení cen přichází o několik měsíců dříve, právě v období před vánocemi, před nákupem dárků a potravin pro tradičně bohatý vánoční stůl. Na druhé straně pak snížení cen bude i dobrým poučením pro ty jedince, které v nedávných dnech zachvátila nákupní horečka, a kteří se domnívali, že získali nějaký prospěch, když si najednou nakoupí nadměrné množství potravin. (Potlesk.) Znovu se tak přesvědčili, že my říkáme lidem pravdu a že slova presidenta republiky v jeho nedávném projevu o dobrém stavu našeho zásobování byla plně opodstatněná. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP