Naproti tomu naše národní pojištění
je součástí socialistické demokracie,
která základní práva pracujících
nejen formálně deklaruje, ale skutečně
zabezpečuje, je součástí socialistické
demokracie, která je demokracií živou a aktivní,
demokracií pro dělnickou třídu, pracující
rolnictvo, inteligenci a ostatní pracující
vrstvy, tedy pro zdrcující většinu obyvatelstva.
Vlastnictví národních prostředků
je tu v rukou lidu, plody práce patří lidu
a slouží k růstu jeho životní úrovně,
neboť není protikladu mezi zájmy pracujících
a mezi zájmy státu, v němž vládne
lid za vedení dělnické třídy.
Národní pojištění je - stejně
jako snížení cen - plodem práce dělníků,
rolníků a ostatních pracujících,
plodem práce svobodné a uvědomělé,
která je kvalitativně rozdílná od
práce, vykonávané za bezohledného
kapitalistického vykořisťování.
To považuji za nutné říci právě
dnes, kdy se imperialisté pokoušejí zmást
širokou mezinárodní veřejnost hesly
o svobodě a demokracii, zatemnit zásadní
rozdíl mezi formální buržoasní
demokracií a skutečnou demokracií socialistickou
a maskovat tak své skutečné imperialistické
cíle, které se s tak bezohlednou krutostí
odhalily při kontrarevolučním puči
v Maďarsku a agresí v Egyptě.
O skutečné socialistické demokracii můžeme
mluvit pouze tam, kde si lid vládne sám. Cestu rozvoje
a prohlubování naší socialistické
demokracie vidíme v tom, že se k přípravě
a k účasti na řešení všech
základních otázek naší země,
našeho hospodářství zapojují
ve stále větším rozsahu naši pracující.
A právě průběh a způsob projednávání
zásad přestavby národního pojištění
je už sám o sobě dokladem širokého
demokratismu našeho života. Ještě před
schválením Ústředním výborem
Komunistické strany Československa a ve vládě
projednali návrh volení funkcionáři
strany národních výborů a Revolučního
odborového hnutí na více než tisíci
zasedáních ve všech krajích a okresech.
Všechny připomínky byly podrobně přezkoumány,
řada připomínek orgánů i jednotlivých
občanů byla přijata a byly podle nich doplněny
osnovy nebo k nim bude přihlédnuto při vypracovávání
prováděcích předpisů. Svědčí
o velké politické a hospodářské
vyspělosti našich pracujících, že
- až na zcela ojedinělé výjimky - přistupovali
k projednávání návrhu přestavby
národního pojištění s odpovědností
hospodáře, se starostlivostí, aby rozsah
úprav odpovídal možnostem našeho národního
hospodářství.
Jestliže se však neobjevily licitační
návrhy z řad pracujících a důchodců,
objevují se takové návrhy z řad bývalé
buržoasie a jejích nejvěrnějších
pomahačů, zejména ovšem přicházejí
ze zahraničí. Proč přicházejí
tito dobrodinci teprve dnes s návrhy na "vylepšení"
našeho národního pojištění,
které bude spolu se sovětským sociálním
pojištěním nejlepší na světě,
když sami, pokud měli moc, nejen že nic neudělali,
ale snažili se naopak v předmnichovské republice
rušit vybojované výhody sociálního
pojištění jednu za druhou a před únorem
r. 1948 všemožně brzdili zavedení národního
pojištění?
Ať nám tedy ukáží, která
kapitalistická země je schopna tak velkoryse zabezpečit
pracující v nemoci a ve stáří,
jako to provádí naše republika, když všemožně
vychvalují kapitalistické zřízení,
kapitalistickou "svobodu a demokracii" a pomlouvají
náš lidově demokratický stát.
Naši pracující však svými připomínkami
dokázali, jak málo dají na demagogii buržoasie
a zrádců národa. Plně osvědčili
vysoké vědomí společenské odpovědnosti
hospodářů a státnický přístup
k problémům. Naopak vyslovují často
obavy z případného zneužívání
velkých výhod národního pojištění
a jsou odhodláni učinit všechno, aby nedocházelo
k narušení těchto nových vymožeností.
Je to zejména vážný problém vysoké
a dokonce stále rostoucí, hlavně krátkodobé
absence, která je v naprostém rozporu se zlepšenou
péčí o naše pracující
a jejich zvýšenou životní úrovní.
V kapitalistické republice nebylo v důsledku nemoci
asi 3 procenta směn, zameškaných pro nemoc,
v roce 1955, deset let po válce, ztrácíme
při vší péči o pracující
5,23 % směn pro nemoc. To ukazuje, že vedle absencí,
zaviněných skutečnou nemocí, dochází
i ke zneužívání nemocenského
pojištění.
Problémem vysoké absence se zabývala již
v červenci tohoto roku vláda a usnesla se na opatřeních
k jejímu snížení. Zájem naší
společnosti vyžaduje, aby zejména odborová
organisace, vedení závodu, ale i lékaři
a všichni pracující radikálně
a co nejrychleji s neodůvodněnou absencí
a se zneužíváním výhod nemocenského
pojištění skoncovali.
Jen odstranění neodůvodněných
ztrát z absence vytvoří předpoklady
pro zvýšení nemocenského i v prvých
třech dnech nemoci, které zatím zůstává
zhruba na dosavadní úrovni. Nezastíráme
při tom, že důležitou podmínkou
k úspěšnému skoncování
s vysokou absencí je další zlepšování
zdravotní péče, zejména odstranění
nedostatků ve zdravotnických zařízeních
na závodech, ve zdravotnických střediscích,
podstatné zlepšení práce našich
lékařů a zdravotnického personálu.
Závažným problémem je také vysoká
úrazovost, která poškozuje zdraví pracujících
a kromě toho způsobuje velké ztráty
našemu hospodářství.
Příčinou všeho toho je nejen nedostatečná
péče vedení závodu, nedostatek pozornosti
se strany mistrů a nedostatečná kontrola
odborové organisace, ale často i to, že sami
pracující nedodržují bezpečnostní
předpisy a někdy přímo hazardují
svým zdravím.
Nová úprava odškodňování
pracovních úrazů, která bude hmotně
postihovat podniky, se musí stát účinným
nástrojem v boji za bezpečnost práce.
Stejně vážnou je otázka skutečného
zajištění práva na práci pro
invalidní důchodce. Vedení závodů,
národní výbory, odborová organisace
i všichni pracující musí pomáhat
k tomu, aby pracující se změněnou
pracovní schopností, kteří chtějí
pracovat, skutečně vhodné umístění
nalezli. Přitom musí být do důsledku
prosazen nový socialistický poměr závodů
k zaměstnancům, ať už se stanou invalidními
v závodě nebo v závodě zestárnou,
anebo budou do závodu nově umístěni
jako osoby se změněnou pracovní schopností.
Účinné řešení zmíněných
problémů v našich závodech vyžaduje
ve své podstatě jedinou, avšak základní
věc: podstatně zlepšit a prohloubit politickou
práci odborové organisace na úseku sociální
péče o příslušníky Revolučního
odborového hnutí na jedné straně a
zároveň s tím svést účinný
boj proti absenci a úrazovosti na straně druhé.
I v tomto smyslu se stává nové národní
pojištění zkouškou dělnické
solidarity.
Schválením navrhovaných zákonů
v Národním shromáždění
bude dovršeno dílo sociálního zabezpečení
pracujících započaté pod vedením
Komunistické strany Československa po nástupu
dělnické třídy k moci.
Současně s tím strana a vláda, vycházejíce
z dosažených výsledků a možností
dalšího rozvoje národního hospodářství
a přihlížejíce k růstu průmyslové
a zemědělské výroby přikročily
k dalšímu významnému opatření
ve zvýšení životní úrovně
obyvatelstva, jak je známo, budou od 3. prosince 1956 dále
sníženy státní maloobchodní ceny
spotřebního zboží v rozsahu, který
představuje pro obyvatelstvo roční úsporu
1.400 mil. korun.
Nové, od peněžní reformy v roce 1953
již šesté snížení cen, se
vyznačuje tím, že je zaměřeno
v rozhodující míře na snížení
cen základních potravin a že po prvé
můžeme přistoupit ke snížení
cen masa a masných výrobků. Ceny výsekového
masa se snižují v průměru o 8 %, masných
výrobků o 10,7 %, masných konserv a vnitřností
o více než 7 %. V souvislosti s tím se snižují
ceny škvařeného sádla a slaniny o 1
%, syrového sádla o 6 %.
Zimní cena konsumního mléka bude zlevněna
o 20 haléřů na litru, to jest více
než 8 %. Zlevňují se také některé
druhy másla a snižují se ceny sýrů
v průměru téměř o 8 %.
Vejce budou levnější o 9,2 %, luštěniny
o 15 %, rýže téměř o 20 %, mořské
ryby o 14,8 %, rybí výrobky o 10,2 % a zlevňuje
se řada dalších druhů potravinářského
zboží.
V důsledku snížení cen potravin snižují
se také náklady ve veřejném stravování.
Úspor bude použito jednak ke snížení
cen některých jídel, jednak ke zlepšení
jakosti a služeb.
Rovněž v závodním stravování
bude části úspor použito ke zlepšení
jakosti a části ke snížení příspěvku
zaměstnavatele.
V průmyslovém zboží budou zlevněny
ceny některých druhů hodinek v průměru
o 22 %, některých druhů radiopřijimačů
o 18 % a fotoaparátů až o 37 %, motorových
kol o 26 %, litého hliníkového nádobí
o 20 % a dalších druhů průmyslového
zboží.
Jak je vidět, snížení cen je zaměřeno
převážně na potraviny, z toho ve velké
míře na maso a masné výrobky. Na jaře
letošního roku byly sníženy ceny u některých
základních potravin jako mouky, rostlinných
tuků, těstovin, kávy a nyní dochází
u některých z nich ke snížení
cen již po druhé, jako u rýže, sádla,
sýrů, vajec, luštěnin a dalších.
Všeobecně je známo, že cena chleba u nás,
i když se nyní nesnižuje, je jednou z nejnižších
na světě. Snížení cen potravin
bude jistě radostně přijato veškerým
naším obyvatelstvem, dělníky, rolníky
i ostatními pracujícími. Protože naši
zemědělci nakupují masné výrobky,
hovězí maso, rýži, sýry i jiné
druhy potravin v obchodech stejně jako městské
obyvatelstvo, podílejí se na snížení
cen i oni značnou měrou.
Snížení cen potravin přinese tedy i
jim významné úspory. Podstatně se
projeví i u důchodců, jimž se zvyšují
důchody a současně zlevňují
potraviny.
Nové snížení cen přinese naprosto
konkretní, přímý a bezprostřední
prospěch každému občanu republiky a
úspory k nákupu jiného zboží.
Uveďme si jen některé nové ceny. Tak
na př. cena vepřového bůčku
se snižuje z 26,20 Kčs na 20 Kčs za 1 kg, krkovice
z 28 Kčs na 26 Kčs, hovězí kližky
z 24 Kčs na 20 Kčs, předního hovězího
masa z 18,40 na 17 Kčs, cena vuřtů z 23 na
20 Kčs, konsumního salámu z 23 na 18 Kčs,
brněnského salámu z 31 na 28 Kčs,
jaternic a sekané pečeně z 20 na 16 Kčs,
slaniny z 36 na 31 Kčs, atd. Cena škvařeného
sádla se zlevňuje o 4 koruny na jeden kg, mléka
v zimě, jak jsem již uvedla, o 20 haléřů
na 1 litru, šlehačky ze 42 na 36 Kčs, cena
eidamského sýra z 21 na 19 Kčs, vajec o 10
haléřů na kuse, rýže I. jakosti
z 9 na 7,20 Kčs, hrachu I. jakosti z 8,20 na 7 Kčs
a u druhé jakosti ze 7 na 5 Kčs, mořského
filet z 10 na 8 Kčs.
Snižují se dále výrazně ceny
některých dovážených plodů,
jako oříšků, fíků, datlí
a pod.
Soudružky a soudruzi, šesté snížení
maloobchodních cen prováděné současně
s rozsáhlou přestavbou sociálního
zabezpečení našich pracujících
je výrazem zdravého vývoje, síly a
předností našeho socialistického zřízení,
jehož základním cílem je péče
o blaho člověka, o jeho dobro.
Strana a vláda, všechen náš lid tak uvádí
v život další usnesení celostátní
konference strany z letošního roku, v němž
bylo zdůrazněno, že snižování
cen zůstává naší trvalou politikou,
politikou, která vede ke zvyšování kupní
síly koruny a k růstu reálných mezd
o platů i příjmů zemědělců.
V politice snižování cen v uplynulých
letech spočívalo těžiště
ve snižování cen průmyslového
zboží, jak to také odpovídalo rychlejšímu
rozvoji průmyslové výroby před výrobou
zemědělskou.
Díky úspěchům naší zemědělské
výroby v posledních dvou letech, díky obětavé
práci družstevníků, jednotlivě
hospodařících rolníků a pracovníků
státních traktorových stanic a státních
statků můžeme se tentokrát ve větší
míře zaměřit na snížení
cen potravinářského zboží, zejména
masa a masných výrobků.
Zajistit důsledné provádění
této politiky i nadále, vyžaduje především
zabezpečit náležitý rozvoj výrobních
sil nejen v průmyslu, ale i v zemědělství.
Bylo proto velmi významnou skutečností s
hlediska celého našeho dalšího vývoje,
když z podnětu Ústředního výboru
Komunistické strany Československa již vládním
prohlášením v roce 1953 a zejména X.
sjezdem Komunistické strany Československa v roce
1954 byl vytyčen jako jeden z nejdůležitějších
úkolů podstatně zvýšit zemědělskou
výrobu, nepřetržitě zvyšovat výrobu
a produktivitu práce jak v průmyslu, tak v zemědělství
jako základní předpoklad trvalého
a ekonomicky podloženého růstu životní
úrovně.
Na splnění tohoto úkolu je zaměřena
pozornost a energické úsilí strany, vlády,
národních výborů, všeho našeho
občanstva. Na rozvoj zemědělství byly
soustředěny velké materiální
a finanční prostředky. Díky úsilí
dělnické třídy mohlo být dodáno
zemědělství v roce 1954-1956 téměř
15.000 pásových a kolových traktorů,
přes 3.400 kombajnů na obilí, přes
15.000 traktorových pluhů a mnoho dalších
strojů, byly zvýšeny v roce 1956 dodávky
umělých hnojiv téměř o polovinu
proti roku 1953 a zvýšila se přímá
pracovní pomoc obyvatelstva měst našemu zemědělství.
Na investiční výstavbu strojních a
traktorových stanic, státních statků
a ostatních ústředně plánovaných
zemědělských závodů bylo zajištěno
v posledních 3 letech hodně přes 4 miliardy
korun, stát poskytl na investičních úvěrech
jednotným zemědělským družstvům
za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun, na subvencích
a odpisech úvěrů za stejnou dobu na 800 milionů
korun vedle ostatních prostředků, přímé
pomoci, zvláštní pomoci při dosidlování
pohraničí atd.
Zvýšením kupních a nákupních
cen, snížením povinných dodávek
se nebývale zvýšily příjmy zemědělců
a průmysl ke krytí těchto příjmů
dodává stále větší množství
potřebného zboží na vesnici. Za poslední
dva roky se zvýšil maloobchodní obrat spotřebních
družstev, které zásobují vesnické
obyvatelstvo, ve srovnatelných cenách o 30 procent.
Směrnice strany materiální i finanční
opatření, zlepšení řízení
i plánování, vyvolaly a vyvolávají
aktivní, iniciativní účast družstevníků,
malých a středních rolníků
při plnění úkolů k podstatnému
zvýšení zemědělské výroby.
Důkazem toho jsou zlepšené výsledky
zemědělské výroby a zvýšení
dodávek zemědělských výrobků.
Dobré výsledky vykazují zejména jednotná
zemědělská družstva.
Stále více rolníků si uvědomuje
a přesvědčuje se o tom, že jedinou cestou,
jak dosáhnout ještě lepších výsledků
ve výrobě a jak trvale zlepšovat svůj
život, je cesta družstevní zemědělské
velkovýroby.
Jen od začátku letošního roku bylo založeno
více než 1.200 nových jednotných zemědělských
družstev a zemědělská půda obhospodařovaná
družstvy se zvýšila téměř
o 15 procent.
Je však třeba i nadále hledat všechny
cesty k dalšímu zvyšování zemědělské
produkce. Především třeba zabezpečit
úkoly v rozšíření orné
půdy, dodržovat plánované stavy krav
a využívat všech možností k získáváni
krmiv. Také dodržování agrotechnických
lhůt a řádné ošetření
všech kultur se musí stát zárukou dalšího
růstu výnosů našich plodin.
Pravda, u cukrovky nám letos nepřálo počasí,
ale lepším ošetřením a hlavně
rychlejší sklizní jsme mohli dosáhnout
lepšího výsledku.
Důsledkem toho je, že na jedné straně
pěstitelé cukrovky nezískávají
plně všechny finanční výhody,
které pro plnění plánu dodávek
jsou vytvořeny, a na druhé straně nemůžeme
provést snížení ceny cukru, což
by přineslo prospěch všemu obyvatelstvu.
Přes některé nedostatky zůstává
skutečností, že společné úsilí
dělnické třídy a rolnictva, dobrá
práce družstevníků i jednotlivě
hospodařících rolníků přinesly
dobré výsledky a že tedy můžeme
přistoupit ke snížení cen základních
druhů potravinářského zboží.
Nejen však to. Dobré výsledky také umožnily,
že jsme mohli před letošním obdobím
domácích porážek snížit
povinné dodávky sádla.
Všichni spotřebitelé a mezi nimi zejména
ženy plně ocení, že snížení
cen přichází o několik měsíců
dříve, právě v období před
vánocemi, před nákupem dárků
a potravin pro tradičně bohatý vánoční
stůl. Na druhé straně pak snížení
cen bude i dobrým poučením pro ty jedince,
které v nedávných dnech zachvátila
nákupní horečka, a kteří se
domnívali, že získali nějaký
prospěch, když si najednou nakoupí nadměrné
množství potravin. (Potlesk.) Znovu se tak
přesvědčili, že my říkáme
lidem pravdu a že slova presidenta republiky v jeho nedávném
projevu o dobrém stavu našeho zásobování
byla plně opodstatněná. (Potlesk.)