Celkem 550 tisíc občanů, kteří
by jinak byli úplně bez prostředků,
dostalo sociální důchod a žebrota u
nás docela zmizela. Dnes jsou u nás všichni
pracující sociálně zabezpečeni
a důchodů vyplácíme celkem přes
2 miliony.
Přesto, jakmile rozvoj našeho národního
hospodářství vytvořil předpoklady,
aby problémy sociálního pojištění
mohly být řešeny velkoryseji, přišly
strana a vláda s iniciativou zlepšit sociální
zabezpečení pracujících.
Úpravy sociálního zabezpečení
nemusí tedy u nás pracující prosazovat
v ostrém třídním boji, jako je tomu
v kapitalismu. Stát lidové demokracie je jejich
státem, ve kterém oni vládnou a jsou také
hospodáři. Jejich organisace, Revoluční
odborové hnutí, jehož orgány od roku
1952 samy na závodech nemocenské pojištění
provádějí, vypracovaly návrh zásad
i osnovu zákona o přestavbě nemocenského
pojištění, úzce spolupracovaly na přípravě
přestavby sociálního zabezpečení
a tak přispěly k úspěšnému
splnění úkolu celostátní konference
Komunistické strany Československa.
Přestavbě národního pojištění
vtiskuje ráz celý ten vývoj, kterým
prošel náš režim lidové demokracie,
jakož i rozvoj nové socialistické ekonomiky
od roku 1945 a zejména pak od roku 1948. Díky velkým
úspěchům, kterých dosáhl náš
lid ve výstavbě socialistického hospodářství
a v dalším upevňování a rozvíjení
lidově demokratické společnosti, je možno
navrhnout úpravu národního pojištění,
která, vycházejíc ze zásad hlubokého
socialistického humanismu, řeší otázky
péče o člověka v době nemoci,
mateřství, invalidity, ve stáří
a v případě ztráty živitele tak
velkoryse a všestranně, jak to nemá obdoby
v žádné kapitalistické zemi.
Hlavní zásady, které jsou při celé
přestavbě důsledně uplatněny,
vycházejí ze socialistické odměny
podle pracovních zásluh a plně respektují
sociální potřebnost. Tyto zásady konkretně
a prakticky rozpracovávají a prohlubují základní
sociální práva našich občanů,
zakotvená v ústavě - jako jsou právo
na zdraví, právo na mateřství, právo
na práci a právo na odpočinek.
Princip odměny podle pracovních zásluh je
uplatněn jak u nemocenského, tak u důchodů,
jejichž výše je úměrná dosažené
úrovni výdělku a délce odpracované
doby. To znamená, že nemocenské i důchod
jsou tedy tím vyšší, čím
více dává zaměstnanec společnosti.
Tento princip je uplatněn i v preferenci zaměstnání,
vykonávaných za zvlášť těžkých
pracovních podmínek, pro které se poskytují
důchody v dřívějším věku
i ve vyšší výměře než
pro ostatní zaměstnání.
Důsledné uplatnění principu odměny
podle pracovních zásluh je v souladu s potřebami
společnosti i se zájmem pracujících
a vede je také k tomu, aby s ohledem na nároky ze
sociálního zabezpečení se snažili
zvyšovat produktivitu práce, neodůvodněně
neměnili zaměstnání a v preferovaných
zaměstnáních zůstávali.
Zájem společnosti i zájem jednotlivce se
tak důsledně slaďuje v harmonický celek.
Uplatnění principu sociální potřebnosti
zajišťuje slušnou životní úroveň
ve stáří, invaliditě, v nemoci i těm
zaměstnancům, kteří nemohli odpracovat
delší dobu v zaměstnání. Tento
princip vychází ze socialistické solidarity
a je dokladem vysoké socialistické morálky.
- Socialistická solidarita pracujících s
důchodci se projevuje v tom, že se přebudování
národního pojištění provádí
a zabezpečuje z výsledků jejich práce
v našem průmyslu, zemědělství,
dopravě a obchodu, a že jen na základě
dobrých výsledků této jejich práce
bylo možno přikročit ke zvýšení
800 000 dosavadních nízkých a středních
důchodů.
Plné pochopení našich pracujících
pro staré důchodce se ukazuje i v tom, že 500
milionů korun je určeno právě na zvýšení
těchto dosavadních důchodů.
Zásada sociální potřebnosti je vyjádřena
také tím, že minima nemocenského a důchodů
činí nejméně základní
sazbu ze mzdy pro zaměstnance s kratší dobou
zaměstnání a nesmí klesnout pod minimum
pro zaměstnance s nízkými výdělky.
Projevuje se rovněž v krátké době
pojištění, nutné pro nárok na
invalidní důchod pro ty zaměstnance, kteří
se nezaviněně stanou invalidními v mladším
věku nebo po kratší době pojištění.
Zejména se však uplatňuje u rodinných
přídavků, které rostou progresivně
s počtem dětí. Čím je rodina
hospodářsky potřebnější
vzhledem k většímu počtu dětí,
tím dostává relativně více
na přídavcích. Z toho vyplývá
podobně i skutečnost, že výchovné
k invalidním důchodům je vyšší,
než jsou rodinné přídavky, protože
invalidní důchodci s dětmi jsou obyčejně
mladší a mají tudíž následkem
kratší doby zaměstnání nižší
důchody.
Z téže zásady sociální potřebnosti
vyplývají i opatření, podle nichž
se poskytuje důchod manželky invalidním a přestárlým
ženám, které nemohou již plně vykonávat
práce v domácnosti.
Patří nesporně k největším
vymoženostem našeho lidově demokratického
zřízení, že právo na zdraví,
nejcennější to statek člověka,
je zajištěno pracujícím i důchodcům
i jejich rodinám nejširší a úplně
bezplatnou léčebnou a preventivní péčí.
Už dnes poskytuje stát na tuto péči
v průměru na jednoho obyvatele 425 korun ročně.
Takto dostává na příklad čtyřčlenná
rodina kromě mzdy, rodinných přídavků
a jiných dávek - ještě na zdravotní
péči - průměrně dalších
1.700 korun ročně.
Výsledkem této péče v rámci
rostoucí hmotné a kulturní úrovně
je soustavný pokles úmrtnosti a prodlužování
lidského věku u nás: od roku 1937 do roku
1955 poklesla úmrtnost o čtvrtinu a průměrný
lidský věk se od roku 1930 do roku 1955 prodloužil
o 12 let. Tyto příznivé výsledky vyplývají
především z postupného likvidování
sociálních chorob a ze stálého zlepšování
celkového zdravotního stavu obyvatelstva.
Bezplatnou léčebnou péči v tak širokém
rozsahu nenajdeme v žádném kapitalistickém
státě na světě. Ve většině
zemí připlácí pojištěnci
za sebe i své rodinné příslušníky
na léky, na orthopedické pomůcky, na ošetření
chrupu, na nemocniční a ústavní léčbu
atd. Ve státech, kde není zavedena bezplatná
péče - a mezi takové státy patří
na příklad i nejvyspělejší kapitalistická
země, Spojené státy severoamerické
- znamená vážnější nemoc
v rodině hospodářskou katastrofu, velké
zadlužení anebo nemožnost řádného
léčení, zejména u nezaměstnaných,
polozaměstnaných a zaměstnanců s nízkými
platy.
Péče naší společnosti o nemocné
se neomezuje pouze na bezplatnou zdravotní péči,
ale zajišťuje je po celou dobu nemoci také hospodářsky,
neboť jim ve formě nemocenského zachovává
životní úroveň, která zůstává
u převážné většiny zaměstnanců
v době delší nemoci skoro stejná jako
v době práce.
Jaký je to rozdíl proti dřívějšímu
stavu? V předmnichovském Československu bylo
hospodářské zajištění
rodiny v době nemoci u převážné
většiny zaměstnanců nedostatečné
a v kapitalistických státech je tomu tak dosud.
V prvých třech dnech se nemocenské vůbec
nevyplácí, potom činí obyčejně
jen polovinu výdělku a po půl roce nemoci
zůstává zaměstnanec s rodinou často
úplně bez podpory.
Význam, jaký přikládá naše
socialistická společnost rodině, vyjadřuje
národní pojištění tím,
že v nejširší míře materiálně
zajišťuje ženy v mateřství. Poskytuje
všem ženám bez rozdílu bezplatnou léčebnou
a preventivní péči v době těhotenství
a při porodu.
Pracujícím ženám zachovává
po celou dobu mateřské dovolené, která
je nejdelší na celém světě, to
jest 18 neděl, životní úroveň
skoro na stejné výši jako v době zaměstnání.
Zabezpečení žen v době mateřství
je naproti tomu v kapitalistických státech, stejně
jako tomu bylo v předmnichovské republice, naprosto
nedostatečné: mateřská dovolená
je krátká, peněžitá pomoc nízká
a přitom si ještě ženy musí platit
pobyt v nemocnici.
Je známo, že za kapitalismu jsou právě
těhotné ženy bezohledně propouštěny
z práce a naši pracující se velmi dobře
pamatují, jak v tomto směru smutně proslul
u nás Baťa. A kolik takových Baťů
je ještě dnes v kapitalistickém světě!
Výsledkem starostí a péče našeho
státu o matku a dítě je trvalý pokles
kojenecké úmrtnosti. Od roku 1937 do roku 1955 klesla
úmrtnost kojenců skoro o tři čtvrtiny
a Československo patří dnes k zemím
s nejnižší kojeneckou úmrtností
na světě.
Péče státu o děti, o výstavbu,
organisaci a provoz jeslí, mateřských škol,
družin, letních táborů a podobně,
stále rostoucí životní úroveň
našeho obyvatelstva vůbec, se projevuje právě
významně na síle a zdraví naší
mládeže, která svou tělesnou zdatností,
výškou i vahou daleko předhání
mládež z doby kapitalismu.
Projevuje se na nich ta péče, kterou jim rodiče
mohou poskytovat také díky rodinným přídavkům.
Nebylo tomu tak vždycky a u všech. V předmnichovském
Československu bylo poskytováno výchovné
jen na děti státním a veřejným
zaměstnancům a některým jiným
preferovaným zaměstnáním. Přitom
se poskytovalo výchovné obvykle jen na dvě
děti a na třetí a další děti
se již nevyplácelo. Převážná
část pracujících, a to především
dělníci, neměla nárok na přídavky
na děti vůbec.
Nové důchodové zabezpečení
zajišťuje rodiny i v případě úmrtí
živitele. Aby i děti postižené ztrátou
otce nebo obou rodičů se mohly věnovat podle
svých schopností přípravě na
budoucí povolání stejně jako kdyby
jejich otec žil, vyplácí jim naše společnost
důchod.
Péče o matky a péče o děti,
hospodářská podpora rodin s dětmi,
stálý růst životní úrovně
obyvatelstva se výrazně projevuje, jak jsem již
uvedla, ve velmi rychlém prodlužování
průměrného věku našeho obyvatelstva.
Tím více musíme ocenit, že se podle
předložených návrhů přiznávají
starobní důchody už v 60 letech a ženám
a zaměstnancům I. pracovní kategorie už
v 55 letech věku po odpracování 20 let.
Zajištění našich pracujících
v invaliditě i ve stáří, které
bylo již dnes lepší než v kapitalistických
státech, předstihne tak tyto země ještě
dále.
Vždyť na př. v Anglii, Spojených státech
severoamerických a ve Švýcarsku není
invalidní důchod zaveden vůbec. Starobní
důchod se poskytuje v kapitalistických státech
v 65 letech a v některých zemích ještě
později, jako na př. ve Švédsku až
v 67 letech.
Přitom životní úroveň důchodců
v kapitalistických státech obvykle klesá
na 1/4 až na 1/3
z doby zaměstnání. Tak na př. výše
důchodu činí ve Švýcarsku 20
%, v Anglii 23 %, ve Spojených státech severoamerických
30 % a v Rakousku 39 % průměrné mzdy.
U nás však navíc ještě zaměstnanci,
kteří dosáhnou pro invaliditu či stáří
důchodu, mají na vůli setrvat v dosavadním
zaměstnání, kde by vykonávali práce
přiměřené svému zdravotnímu
stavu a fysickým silám, aniž se jim důchod
odebírá.
Podobně jsou vytvářeny vhodné pracovní
příležitosti i pro důchodce, kteří
opustí své zaměstnání a pak
se znovu rozhodnou, že půjdou pracovat.
Všechny navrhované úpravy jsou nejenom dokladem
péče společnosti o pracující,
kteří splnili povinnost vůči celku,
pevné solidarity všech pracujících,
ale jsou stejně tak dokladem ekonomické síly
našeho lidově demokratického zřízení,
jasných perspektiv v rozvoji našeho národního
hospodářství, které umožní
zajistit i v budoucnu potřeby a nároky plynoucí
z vysoké úrovně sociálního
zabezpečení.
Důchody přiznávané našim pracujícím
podle nových zákonů budou nejen několikanásobně
vyšší než důchody přiznávané
v předmnichovské republice dělníkům
a horníkům, ale budou často i vyšší
než důchody vyplácené za buržoasní
republiky pensijně pojištěným úředníkům.
Při celoživotním zaměstnání
mohou dosahovat dokonce úrovně, kterou buržoasie
dávala jen nejvíce preferované skupině
státních zaměstnanců.
Tak to odpovídá duchu naší ústavy,
která přiznává právo na práci
každému, odpovídá to našemu lidově
demokratickému řádu, který odstranil
vykořisťování a nezaměstnanost.
Byla již učiněna opatření, aby
zvýšené starobní důchody u nižších
kategorií byly vypláceny ještě začátkem
prosince.
Probíráme-li při projednávání
přestavby národního pojištění
všechny jeho nynější přednosti,
je dobře si připomenout, jaké boje museli
a musí svádět pracující v kapitalistických
zemích za zavedení sociálního pojištění
a vůbec za každé jeho sebenepatrnější
zlepšení. Vybojované výhody sociálního
pojištění nikdy přitom nebyly a nejsou
v kapitalistických státech trvalé, protože
sociální pojištění je tam přirozeně
podmíněno jak krisovými výkyvy kapitalistického
hospodářství, tak vývojem třídního
boje a poměru třídních sil.
Kapitalisté nikdy nic dělníkům a ostatním
pracujícím dobrovolně nedali a nedávají.
Dávají jen to, co si dělnická třída
na nich vybojuje. Přitom mají tyto ústupky
vždycky omezený charakter, protože v podmínkách
kapitalismu nelze zabezpečit důsledné a trvalé
vyřešení otázky sociálního
zabezpečení pracujících.
A navíc, kapitalisté vždycky těchto
ústupků používají tak, aby pracující
rozdělovali, desorientovali a mátli, aby je odváděli
od společného revolučního boje a aby
tak ještě více upevnili svou hospodářskou,
politickou a ideologickou moc.
Každé zlepšení je tu jen podmíněným
ústupkem platného řádu, vynuceným
tlakem pracujících. Tyto ústupky - ať
už jakékoliv - nikdy nepřesahují rámec
tohoto společenského řádu, charakterisovaného
vykořisťováním, honbou za ziskem, periodickými
krisemi. A právě tehdy, když toho dělník
nejvíce potřebuje, v nezaměstnanosti, mu
nároky z pojištění nepřiznávají.
Přitom miliard pojišťovacích reserv, odčerpaných
z příjmů dělníků, využívají
kapitalisté ještě k dalším ziskům
pro sebe.
Stejně tomu bylo i v kapitalistickém Československu.
Dělnické sociální pojištění
bylo u nás zavedeno po velkých bojích dělnické
třídy teprve v roce 1926 a od počátku
bylo vystaveno nepřetržitým útokům
kapitalistů. Vzpomeňme jenom, jak na příklad
v roce 1934 využili kapitalisté hospodářské
krise a citelně tehdy zhoršili pojištění
zemědělských dělníků,
zejména žen.
Třídní charakter sociální politiky
předmnichovské republiky je vidět na příklad
z toho, že v roce 1937 bylo poměrně malému
počtu privilegovaných státních a veřejných
zaměstnanců vypláceno na pensích 2.100
milionů korun. Pro daleko větší počet
soukromých úředníků bylo vypláceno
již jen 800 milionů korun, a pro celou obrovskou milionovou
masu dělnictva rovněž jenom 800 milionů
korun. Přitom nezaměstnaní nebyli pojištěni
vůbec a stejně tak nebyli pojištěni
rolníci a živnostníci.
Třídní charakter sociální politiky
se projevoval stejně i v nemocenském pojištění:
Zatím co dělníci nedostávali v prvních
třech dnech nemoci mzdu ani nemocenské, vyplácel
se úředníkům v nemoci plný
plat a k tomu ještě nemocenské.
Tímto zvýhodňováním úředníků
chtěli kapitalisté zabránit společnému
boji dělníků a úředníků
proti propouštění z práce a nezaměstnanosti,
proti snižování mezd, proti růstu drahoty
a proti vykořisťování. Poslední
zbytky tohoto nespravedlivého rozdílu důsledně
odstraňujeme nyní při přestavbě
nemocenského pojištění. Nová
sjednocená úprava odpovídá plně
společnému zájmu všech pracujících
a vzata ve svém celku přináší
zlepšení i úředníkům.
Při hodnocení celé dnešní přestavby
národního pojištění je třeba
si stále uvědomovat, že cestu k jejímu
uskutečnění otevřelo vítězství
dělnické třídy, znárodnění
výrobních prostředků a úspěšný
postup socialistické výstavby.
Vždyť jakékoliv pojištění
v kapitalistických státech nic nemění
na třídním postavení dělníků,
na postavení dělnické třídy
a pracujících mas. Dělník je tu dál
vykořisťován, kapitalista dál vlastní
fabriky a dělník dál pracuje na cizím
a pro cizího.
Pojištění za kapitalismu je výsledkem
třídního boje a poskytuje pracujícím
za trvání kapitalistického řádu
jen omezené a nejisté výhody, tak jako jsou
nejisté všechny ústupky, které si dělnictvo
na kapitalistech vynutí.
Proto revoluční komunistické strany - neúnavně
bojující za každodenní požadavky
a práva pracujících - spojovaly vždycky
boj za tyto dílčí požadavky s bojem
za svržení kapitalismu.