Som presvedčený, že uzákonené
osnovy budú slúžiť v budúcnosti
ako spôsobilý a citlivý nástroj pri
uskutočňovaní politiky našej strany
a vlády v našej republike a preto súhlasne
s 25 000 voličmi môjho volebného obvodu budem
za tieto hlasovať! (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu je dále
přihlášena posl. Leflerová. Dávám
jí slovo.
Posl. Leflerová: Vážené soudružky
a soudruzi, vážení přátelé!
Předložené vládní návrhy
zákonů jsou jedním z dalších
plnění usnesení celostátní
konference Komunistické strany Československa, která
mimo jiná opatření stanovila nutnost posílení
výchovného poslání soudů, prokuratur
a bezpečnosti, které by zároveň zaručovaly
neporušitelnost socialistické zákonnosti.
Vláda Národní fronty k uskutečnění
těchto zásad předložila Národnímu
shromáždění k projednání
a schválení návrh zákona o trestním
řádu, novelisaci trestního zákona,
zákona o prokuratuře a zákona o organisaci
soudů. Ustanovení těchto zákonů
vycházejí z některých nedostatků,
které byly otevřeně kritisovány, dále
z našich dosavadních zkušeností vůbec
a jsou prostředkem k dalšímu prohlubování
socialistického demokratismu.
Projednáváme tedy vládní návrhy
zákonů žádané stupněm
vývoje našeho života, zákony velkého
politického významu, které zajímají
všechny občany, neboť upravují ochranu
společenských vztahů, shodných se
zájmy dělnické třídy a všech
pracujících. Stanoví ochranná opatření
a trestá za jednání, která tyto vztahy
porušují.
Je na bíledni, že při socialistické
výstavbě naší země jsou zde ještě
kolísavé a zaostalé živly, dopouštějící
se trestných činů pod vlivem přežitků
kapitalismu ve vědomí a způsobu života.
Socialistické trestní právo v boji proti
takovým činům je nástrojem výchovy
pracujících k nové kázni, kterou s.
Lenin považoval za zvláštní formu třídního
boje v období diktatury proletariátu.
V kapitalistických státech při vší
"rádo by demokracii" nemají ve svých
parlamentech takové starosti, tím méně
pak zájem pracujícího lidu svých zemí.
Přesvědčila jsem se o tom při rozhovoru
s jedním poslancem z kapitalistického státu,
který se mne otevřeně zeptal, jak je to u
nás s porušováním zákonnosti
v oblasti trestního práva a jak prý to musí
být strašné, když se poruší.
Se shovívavostí a s vědomím, že
trpělivost přináší růže,
uvedla jsem mu některé výrazné podrobnosti
našeho trestního práva s tím, že
jedno je nám oběma jistě zcela jasné,
a to je skutečnost, že v naší zemi je
socialistické právo, jehož podstata je tak
odlišná od kapitalistického práva, jako
den od noci. Protože mne neseznámil s podrobnostmi
jejich práva, byla jsem nucena učinit tak sama.
Nám jsou známy právní normy kapitalistických
států, které dosvědčují,
že trestní právo je pasivní, nebo dokonce
umožňuje činnost fašistickým organisacím
a fašistům v zemi, přestože národy,
zvláště v Evropě, poznaly dobře
zločinnost fašismu. Je to na př. Mac-Caran-Woodův
zákon, schválený kongresem Spojených
států amerických 23. září
1950, který ve svém § 101 stanoví: "Vazba
osob, o nichž je možno se důvodně domnívat,
že se pravděpodobně dopustí špionáže
nebo sabotáže, anebo ze se k tomu sdruží
s jinými osobami, je v době stavu vnitřní
nouze nutná pro účely společné
obrany, pro bezpečnost a jistotu území, lidu
a ústavy Spojených států amerických."
Domnívám se, že není třeba hledat
jasnějšího svědectví o bezostyšném
uzákoňování policejní zvůle!
Neporušit tento zákon neznamená pracovat ve
prospěch svého lidu!
Na druhé straně v kapitalistických státech
je trestní právo velmi aktivní při
potlačování dělnického hnutí,
v pronásledování komunistických stran,
v boji proti národně osvobozeneckému hnutí
koloniálních zemí a v pronásledování
obránců míru.
Dokladem toho je zajímavý článek č.
2 zákona z prosince 1947, přijatý z podnětu
Schumanovy vlády, který zní: "Každý,
kdo pohrůžkou, násilím, svévolí
nebo podvodnými machinacemi vyvolá nebo bude podporovat
zastavení práce, zaútočí, nebo
se pokusí zaútočit na svobodný výkon
práce, bude potrestán vězením od 6
měsíců do 5 let a peněžitým
trestem od 1000 do 5000 franků." Podobný zákon
byl vydán v r. 1947 v Austrálii, v r. 1949 v Japonsku
a v r. 1950 v Itálii.
O tomto ustanovení s některými výhradami,
které nebudu v této souvislosti rozvádět,
můžeme říci: je to právní
norma, která chrání právo na práci.
My si však vždy klademe otázku "kdo"
a ve prospěch "koho" tuto normu provádí.
Při odpovědi se dostáváme na samotnou
třídní podstatu. Kdo tuto normu provádí?
Jsou to lidé, kteří nenávidí
nebo slouží nenávisti k dělnické
třídě a pracujícím. Používají
tuto právní normu proti zdrcující
většině pracujících, kteří
oprávněně stávkují a žádají
spravedlivou odměnu za svoji práci. Toto ustanovení
je používáno ve prospěch menšiny
lidí ve státě, ve prospěch kapitalistů.
Ještě jsme neslyšeli nic o tom, že by fabrikant,
který propustil dělníka a tím násilím
vyvolal zastavení práce, byl potrestán. Na
př. zločinná banda, která vnikla do
redakce L Humanité a tam násilím a svévolí
zastavila svobodný výkon práce, jak známo,
nebyla potrestána.
V kapitalistických státech se tedy trestního
práva používá proti zdrcující
většině národa, proti právu pracujících.
Proti vykořisťovatelské menšině
se používá trestního práva tak,
jak se u nás říká, "aby se vlk
nažral a koza zůstala celá". Proto je
tedy socialistické právo odlišné od
kapitalistického jako den od noci.
Trestní právo v naší zemi je v souladu
se zájmy socialistické výstavby země,
slouží našemu lidově demokratickému
řádu, který slouží hospodářské
soustavě socialistického vlastnictví a v
souvislosti s tím slouží i člověku,
který je hlavním cílem našeho úsilí.
Naše soudy a prokuratury mohou se vykázat positivními
výsledky své práce při ochraně
společenských vztahů a upevňování
socialistické zákonnosti, jak ukazují příklady
z našeho Pražského kraje. Na př. loňského
roku provedla krajská prokuratura prověrku vyplývající
ze stížnosti zemědělců na §§
5 a 9 vlád. nař. č. 50/55. Podle toho ustanovení
mají výměry o přikázání
pracovně nezajištěných hospodářství
drobných a středních rolníků
a úpadkových hospodářství kulaků
do užívání vydávat výkonné
orgány místních národních výborů.
V prevenci bylo poukázáno na některé
nedostatky a v upozornění navrženo, aby správný
postup byl projednán s vedoucími a příslušnými
pracovníky zemědělských odborů
rad okresních národních výborů,
aby tito provedli podrobnou instruktáž pracovníků
MNV.
Podrobná prověrka byla krajskou prokuraturou provedena
v dodržování zákonnosti při uplatňování
dohledu výkonnými orgány národních
výborů na organisaci účetní
služby v JZD, dále při dodržování
zákonnosti výkonnými orgány národních
výborů při provádění
evidence půdy, schvalování převodů
a pronájmů zemědělské půdy
atd. Takové prověrky jsou dobrou částí
pomoci našemu zemědělství při
upevňování JZD.
Na úseku výchovné činnosti lidového
soudu civilního v Praze byla politicko-výchovná
činnost pracovníků soudu zaměřena
zejména na otázku rodinného práva,
socialistického vlastnictví, pracovního práva,
bytových věcí a pod.
V prvním pololetí letošního roku bylo
vykonáno celkem 284 propagačních přednášek.
Z tohoto počtu soudci z lidu jich absolvovali 100. Většina
přednášek se konala v průmyslových
závodech, při hovorech s občany, v kabinetech
odborářské výchovy, na členských
schůzích a pod.
V prvním pololetí letošního roku bylo
uděleno u lidového soudu civilního v Praze
v poradně 6690 ústních porad, kde i touto
činností se občanům objasňují
lidově demokratické zákony a zabraňuje
se tím zbytečným sporům.
Představa soudu, studené zasedací síně,
nebudí již strach nebo jistě oprávněnou
obavu o existenci, jak tomu bylo v předmnichovské
republice. Dnes u soudu sedí vedle soudců z povolání
soudci z lidu, kteří do soudního rozhodování
vnášejí zkušenosti každodenního
života, které dávají nejlepší
souvislý pohled do rozhodování. Velký
význam má též přítomnost
žen v soudnictví, která přináší
spravedlivý pohled zvláště do rodinného
práva, nebo pohled matky při poklescích mládeže.
Občané se dnes s důvěro u obracejí
na soudy i na prokuraturu. Na krajské prokuratuře
v Praze v celé řadě případů
došlo zásahem prokurátora ke sjednání
nápravy a k obnovení zákonných práv
občanů a tím i upevnění důvěry
v tyto orgány. V těch případech, kde
nedošlo k porušení zákona v neprospěch
občanů, ověřují si tímto
způsobem správnost a zákonnost rozhodnutí
prokuratury, v níž spatřují skutečný
orgán, kterému je svěřen dozor nad
dodržováním socialistické zákonnosti.
O důvěře a uznání svědčí
stále stoupající počet občanů,
kteří nepřicházejí se stížnostmi
jen ve svém čistě osobním zájmu,
ale přinášejí i podněty k řešení
otázek širokého rozsahu a významu. Velmi
často stěžovatelé při osobní
návštěvě nebo písemně
prokuratuře nebo soudci děkují.
V naší republice společnost nezavrhuje občana,
který se provinil a byl potrestán, nemá na
čele Kainovo znamení, ale naopak po odpykání
spravedlivého trestu vrací se zpět do života
a do práce. Náš lid z něho vychovává
platného člena společnosti a tím ukazuje
svou hluboce lidskou tvář.
Orgánům lidové bezpečnosti, soudu
a prokuratuře se novými zákony dává
do rukou možnost v dostatečné míře
uplatnit výchovnou funkci trestního řízení.
Daleko podrobněji než dosud je upraveno právo
a povinnosti, formy i methody činnosti bezpečnostních
orgánů, prokuratur a soudu. Hlava devátá
zákona o trestním řízení soudním
dává vůdčí zásadu k
zajištění vzájemné prověrky
práce orgánů bezpečnosti, prokuratury
a soudů, usiluje především o to, aby
byla prohloubena ochrana práv občanů.
Soudružky, soudruzi, přátelé! Vládní
návrhy zákonů, o kterých dnes rokujeme,
jsou prodchnuty socialistickým demokratismem, jsou zárukou
ochrany společenských vztahů v naší
zemi. Jsou to zákony socialistického humanismu,
které vychovávají svými opatřeními
a tresty ty, kdož narušují socialistické
soužití se svými spoluobčany. Jejich
provádění je v rukou lidí hájících
zájmy svého lidu, z jehož řad vyšli.
Je úkolem všeho pracujícího lidu v naší
zemi, aby stálou výchovou byly vytvořeny
předpoklady k odstranění kapitalistických
přežitků a k dalšímu vytváření
nové socialistické morálky. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Posledním přihlášeným
řečníkem je posl. dr Hulínský.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Hulínský: Vážené
Národní shromáždění!
Před krátkou dobou jsme schválili zákon
o novém národním pojištění,
který podstatně zlepšuje sociální
zabezpečení našich pracujících.
Téměř vzápětí došlo
ke snížení cen a tentokráte právě
u těch druhů zboží, které tvoří
předmět denního nákupu. Také
toto cenové opatření bylo uvítáno
jako další důkaz pevnosti našeho hospodářství
a správnosti naší cesty.
Dnes přistupujeme k projednání návrhů
zákonů, které znamenají novelisaci
kodexu našeho trestního práva, po šesti
letech od projednání nového trestního
zákona a nového trestního řádu
a po čtyřech letech od projednání
zákona o prokuratuře.
V tomto časovém úseku jsme jednak postoupili
v upevnění našeho lidově demokratického
řádu a v prohloubení morálně
politické jednoty našeho lidu, jednak jsme získali
zkušenosti v tom důležitém odvětví
našeho života, které zahrnuje oblast trestního
práva.
Zkušenosti ukázaly, že náš kodex
trestního práva z roku 1950, a to jak hmotného,
tak i procesního, byl vcelku dobrým zákonodárným
dílem a že zásady socialistického humanismu
ovládající naše trestní právo
hmotné i pokrokové zásady našeho trestního
práva procesního obstály ve zkoušce
doby.
Projednáváme dnes zákonné osnovy,
které se zdánlivě dotýkají
většiny občanů jen vzdáleně.
Vždyť převážná většina
občanů přichází do styku s
předpisy z oboru trestního práva jen výjimečně,
a to v úloze posluchače hlavního líčení,
svědka v trestní věci nebo čtenáře
novinářské zprávy.
Bylo by však chybou, kdyby právě těmto
osnovám měla být věnována menší
pozornost, neboť i ony zapadají do celkové
linie vytyčené celostátní konferencí
KSČ, jejíž součástí je
i posilování socialistické zákonnosti,
která je nezbytným předpokladem klidné
práce zajišťující zlepšování
hmotné úrovně lidu.
Kde není práva, tam je chaos a v chaosu nelze klidně
pracovat. Mezi zásadou socialistické zákonnosti
a růstem blahobytu je tedy přímý vztah,
i když si snad mnohý občan této skutečnosti
neuvědomuje.
A zvláště v podmínkách naší
lidové demokracie, která - podle úvodních
slov prohlášení v Ústavě 9. května
- nám zajišťuje pokojnou cestu k socialismu,
je dodržování socialistické zákonnosti
prostě nezbytností.
Nesmíme si zakrývat, že se stále ještě
vyskytují lidé, kteří ohrožují
bezpečnost státu, bezpečnost života
i zdraví spoluobčanů, bezpečnost národního
i osobního majetku, prostě lidé, kteří
se dopouštějí trestných činů.
Vláda předkládá Národnímu
shromáždění k projednání
návrh trestního řádu, návrh
novely trestního zákona, návrh zákona
o prokuratuře a návrh novely zákona o organisaci
soudů.
Všechny tyto osnovy nutno chápat jako souvislý
celek a má se jimi co nejdokonaleji zaručit, aby
na jedné straně trestné činy byly
odhaleny a podle zákona, v zájmu celé společnosti,
rychle a spravedlivě potrestány, na druhé
straně však, aby při odhalování
trestných činů bylo nejvyšší
možnou měrou zaručeno přísné
dodržování socialistické zákonnosti
a byla zabezpečena co nejúčinnější
ochrana osobní svobody ústavou zaručené.
Projednáváme-li souhrn zákonů, které
jsou součástí našeho trestního
práva, jistě nás bude zajímat, jakým
směrem se u nás vyvíjí porušování
trestních zákonů. Již při novelisaci
kodexu našeho trestního práva před šesti
lety byla podtržena skutečnost, že odstranění
kapitalistického řádu a likvidace třídní
a antagonistické společnosti vede k neustálému
poklesu trestných činů.
V těch zemích, kde si vládne lid, kde není
vykořisťovatelů, je odbourávána
také společenská základna zločinnosti.
Dokladem takového vývoje je i naše republika.
Podle statistických údajů poklesl počet
trestních případů projednávaných
soudy ve srovnání s kapitalistickou republikou téměř
na jednu třetinu.
Nemám, bohužel, po ruce čísla, ukazující
další vývoj. Domnívám se však
a prosil bych ministra spravedlnosti, aby nás v tomto směru
informoval, že zejména po uvedení v život
našeho kodexu trestního práva v roce 1950,
v němž již byly uplatněny zásady
socialistického humanismu a zdůrazněny především
výchovné cíle našeho trestního
práva, projevuje se další pokles zločinnosti.
Utvrzují mne v tom i rozhovory, které jsem měl
s mnohými soudci a prokurátory, kteří
poukazují na to, že je zde viditelný neustálý
pokles agendy, týkající se zejména
trestných činů proti republice.
To ukazuje na skutečnost, že stát a lidově
demokratické zřízení se neustále
upevňuje. Přitom jsme si vědomi, že
pod-. statná část těchto nejtěžších
deliktů je k nám zanášena zvenčí,
především hrubým vměšováním
některých kapitalistických mocností
do našich poměrů, vysíláním
agentů a diversantů, poskytováním
prostředků na štvavou a lživou propagandu
nepřátelských rozhlasových vysílaček,
porušováním našeho vzdušného
prostoru, vypouštěním balónů
s letáky a pod.