Středa 19. prosince 1956

Som presvedčený, že uzákonené osnovy budú slúžiť v budúcnosti ako spôsobilý a citlivý nástroj pri uskutočňovaní politiky našej strany a vlády v našej republike a preto súhlasne s 25 000 voličmi môjho volebného obvodu budem za tieto hlasovať! (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Ke slovu je dále přihlášena posl. Leflerová. Dávám jí slovo.

Posl. Leflerová: Vážené soudružky a soudruzi, vážení přátelé!

Předložené vládní návrhy zákonů jsou jedním z dalších plnění usnesení celostátní konference Komunistické strany Československa, která mimo jiná opatření stanovila nutnost posílení výchovného poslání soudů, prokuratur a bezpečnosti, které by zároveň zaručovaly neporušitelnost socialistické zákonnosti.

Vláda Národní fronty k uskutečnění těchto zásad předložila Národnímu shromáždění k projednání a schválení návrh zákona o trestním řádu, novelisaci trestního zákona, zákona o prokuratuře a zákona o organisaci soudů. Ustanovení těchto zákonů vycházejí z některých nedostatků, které byly otevřeně kritisovány, dále z našich dosavadních zkušeností vůbec a jsou prostředkem k dalšímu prohlubování socialistického demokratismu.

Projednáváme tedy vládní návrhy zákonů žádané stupněm vývoje našeho života, zákony velkého politického významu, které zajímají všechny občany, neboť upravují ochranu společenských vztahů, shodných se zájmy dělnické třídy a všech pracujících. Stanoví ochranná opatření a trestá za jednání, která tyto vztahy porušují.

Je na bíledni, že při socialistické výstavbě naší země jsou zde ještě kolísavé a zaostalé živly, dopouštějící se trestných činů pod vlivem přežitků kapitalismu ve vědomí a způsobu života. Socialistické trestní právo v boji proti takovým činům je nástrojem výchovy pracujících k nové kázni, kterou s. Lenin považoval za zvláštní formu třídního boje v období diktatury proletariátu.

V kapitalistických státech při vší "rádo by demokracii" nemají ve svých parlamentech takové starosti, tím méně pak zájem pracujícího lidu svých zemí. Přesvědčila jsem se o tom při rozhovoru s jedním poslancem z kapitalistického státu, který se mne otevřeně zeptal, jak je to u nás s porušováním zákonnosti v oblasti trestního práva a jak prý to musí být strašné, když se poruší. Se shovívavostí a s vědomím, že trpělivost přináší růže, uvedla jsem mu některé výrazné podrobnosti našeho trestního práva s tím, že jedno je nám oběma jistě zcela jasné, a to je skutečnost, že v naší zemi je socialistické právo, jehož podstata je tak odlišná od kapitalistického práva, jako den od noci. Protože mne neseznámil s podrobnostmi jejich práva, byla jsem nucena učinit tak sama.

Nám jsou známy právní normy kapitalistických států, které dosvědčují, že trestní právo je pasivní, nebo dokonce umožňuje činnost fašistickým organisacím a fašistům v zemi, přestože národy, zvláště v Evropě, poznaly dobře zločinnost fašismu. Je to na př. Mac-Caran-Woodův zákon, schválený kongresem Spojených států amerických 23. září 1950, který ve svém § 101 stanoví: "Vazba osob, o nichž je možno se důvodně domnívat, že se pravděpodobně dopustí špionáže nebo sabotáže, anebo ze se k tomu sdruží s jinými osobami, je v době stavu vnitřní nouze nutná pro účely společné obrany, pro bezpečnost a jistotu území, lidu a ústavy Spojených států amerických."

Domnívám se, že není třeba hledat jasnějšího svědectví o bezostyšném uzákoňování policejní zvůle! Neporušit tento zákon neznamená pracovat ve prospěch svého lidu!

Na druhé straně v kapitalistických státech je trestní právo velmi aktivní při potlačování dělnického hnutí, v pronásledování komunistických stran, v boji proti národně osvobozeneckému hnutí koloniálních zemí a v pronásledování obránců míru.

Dokladem toho je zajímavý článek č. 2 zákona z prosince 1947, přijatý z podnětu Schumanovy vlády, který zní: "Každý, kdo pohrůžkou, násilím, svévolí nebo podvodnými machinacemi vyvolá nebo bude podporovat zastavení práce, zaútočí, nebo se pokusí zaútočit na svobodný výkon práce, bude potrestán vězením od 6 měsíců do 5 let a peněžitým trestem od 1000 do 5000 franků." Podobný zákon byl vydán v r. 1947 v Austrálii, v r. 1949 v Japonsku a v r. 1950 v Itálii.

O tomto ustanovení s některými výhradami, které nebudu v této souvislosti rozvádět, můžeme říci: je to právní norma, která chrání právo na práci. My si však vždy klademe otázku "kdo" a ve prospěch "koho" tuto normu provádí. Při odpovědi se dostáváme na samotnou třídní podstatu. Kdo tuto normu provádí? Jsou to lidé, kteří nenávidí nebo slouží nenávisti k dělnické třídě a pracujícím. Používají tuto právní normu proti zdrcující většině pracujících, kteří oprávněně stávkují a žádají spravedlivou odměnu za svoji práci. Toto ustanovení je používáno ve prospěch menšiny lidí ve státě, ve prospěch kapitalistů. Ještě jsme neslyšeli nic o tom, že by fabrikant, který propustil dělníka a tím násilím vyvolal zastavení práce, byl potrestán. Na př. zločinná banda, která vnikla do redakce L Humanité a tam násilím a svévolí zastavila svobodný výkon práce, jak známo, nebyla potrestána.

V kapitalistických státech se tedy trestního práva používá proti zdrcující většině národa, proti právu pracujících. Proti vykořisťovatelské menšině se používá trestního práva tak, jak se u nás říká, "aby se vlk nažral a koza zůstala celá". Proto je tedy socialistické právo odlišné od kapitalistického jako den od noci.

Trestní právo v naší zemi je v souladu se zájmy socialistické výstavby země, slouží našemu lidově demokratickému řádu, který slouží hospodářské soustavě socialistického vlastnictví a v souvislosti s tím slouží i člověku, který je hlavním cílem našeho úsilí.

Naše soudy a prokuratury mohou se vykázat positivními výsledky své práce při ochraně společenských vztahů a upevňování socialistické zákonnosti, jak ukazují příklady z našeho Pražského kraje. Na př. loňského roku provedla krajská prokuratura prověrku vyplývající ze stížnosti zemědělců na §§ 5 a 9 vlád. nař. č. 50/55. Podle toho ustanovení mají výměry o přikázání pracovně nezajištěných hospodářství drobných a středních rolníků a úpadkových hospodářství kulaků do užívání vydávat výkonné orgány místních národních výborů. V prevenci bylo poukázáno na některé nedostatky a v upozornění navrženo, aby správný postup byl projednán s vedoucími a příslušnými pracovníky zemědělských odborů rad okresních národních výborů, aby tito provedli podrobnou instruktáž pracovníků MNV.

Podrobná prověrka byla krajskou prokuraturou provedena v dodržování zákonnosti při uplatňování dohledu výkonnými orgány národních výborů na organisaci účetní služby v JZD, dále při dodržování zákonnosti výkonnými orgány národních výborů při provádění evidence půdy, schvalování převodů a pronájmů zemědělské půdy atd. Takové prověrky jsou dobrou částí pomoci našemu zemědělství při upevňování JZD.

Na úseku výchovné činnosti lidového soudu civilního v Praze byla politicko-výchovná činnost pracovníků soudu zaměřena zejména na otázku rodinného práva, socialistického vlastnictví, pracovního práva, bytových věcí a pod.

V prvním pololetí letošního roku bylo vykonáno celkem 284 propagačních přednášek. Z tohoto počtu soudci z lidu jich absolvovali 100. Většina přednášek se konala v průmyslových závodech, při hovorech s občany, v kabinetech odborářské výchovy, na členských schůzích a pod.

V prvním pololetí letošního roku bylo uděleno u lidového soudu civilního v Praze v poradně 6690 ústních porad, kde i touto činností se občanům objasňují lidově demokratické zákony a zabraňuje se tím zbytečným sporům.

Představa soudu, studené zasedací síně, nebudí již strach nebo jistě oprávněnou obavu o existenci, jak tomu bylo v předmnichovské republice. Dnes u soudu sedí vedle soudců z povolání soudci z lidu, kteří do soudního rozhodování vnášejí zkušenosti každodenního života, které dávají nejlepší souvislý pohled do rozhodování. Velký význam má též přítomnost žen v soudnictví, která přináší spravedlivý pohled zvláště do rodinného práva, nebo pohled matky při poklescích mládeže.

Občané se dnes s důvěro u obracejí na soudy i na prokuraturu. Na krajské prokuratuře v Praze v celé řadě případů došlo zásahem prokurátora ke sjednání nápravy a k obnovení zákonných práv občanů a tím i upevnění důvěry v tyto orgány. V těch případech, kde nedošlo k porušení zákona v neprospěch občanů, ověřují si tímto způsobem správnost a zákonnost rozhodnutí prokuratury, v níž spatřují skutečný orgán, kterému je svěřen dozor nad dodržováním socialistické zákonnosti.

O důvěře a uznání svědčí stále stoupající počet občanů, kteří nepřicházejí se stížnostmi jen ve svém čistě osobním zájmu, ale přinášejí i podněty k řešení otázek širokého rozsahu a významu. Velmi často stěžovatelé při osobní návštěvě nebo písemně prokuratuře nebo soudci děkují.

V naší republice společnost nezavrhuje občana, který se provinil a byl potrestán, nemá na čele Kainovo znamení, ale naopak po odpykání spravedlivého trestu vrací se zpět do života a do práce. Náš lid z něho vychovává platného člena společnosti a tím ukazuje svou hluboce lidskou tvář.

Orgánům lidové bezpečnosti, soudu a prokuratuře se novými zákony dává do rukou možnost v dostatečné míře uplatnit výchovnou funkci trestního řízení. Daleko podrobněji než dosud je upraveno právo a povinnosti, formy i methody činnosti bezpečnostních orgánů, prokuratur a soudu. Hlava devátá zákona o trestním řízení soudním dává vůdčí zásadu k zajištění vzájemné prověrky práce orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudů, usiluje především o to, aby byla prohloubena ochrana práv občanů.

Soudružky, soudruzi, přátelé! Vládní návrhy zákonů, o kterých dnes rokujeme, jsou prodchnuty socialistickým demokratismem, jsou zárukou ochrany společenských vztahů v naší zemi. Jsou to zákony socialistického humanismu, které vychovávají svými opatřeními a tresty ty, kdož narušují socialistické soužití se svými spoluobčany. Jejich provádění je v rukou lidí hájících zájmy svého lidu, z jehož řad vyšli.

Je úkolem všeho pracujícího lidu v naší zemi, aby stálou výchovou byly vytvořeny předpoklady k odstranění kapitalistických přežitků a k dalšímu vytváření nové socialistické morálky. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Posledním přihlášeným řečníkem je posl. dr Hulínský. Dávám mu slovo.

Posl. dr Hulínský: Vážené Národní shromáždění!

Před krátkou dobou jsme schválili zákon o novém národním pojištění, který podstatně zlepšuje sociální zabezpečení našich pracujících.

Téměř vzápětí došlo ke snížení cen a tentokráte právě u těch druhů zboží, které tvoří předmět denního nákupu. Také toto cenové opatření bylo uvítáno jako další důkaz pevnosti našeho hospodářství a správnosti naší cesty.

Dnes přistupujeme k projednání návrhů zákonů, které znamenají novelisaci kodexu našeho trestního práva, po šesti letech od projednání nového trestního zákona a nového trestního řádu a po čtyřech letech od projednání zákona o prokuratuře.

V tomto časovém úseku jsme jednak postoupili v upevnění našeho lidově demokratického řádu a v prohloubení morálně politické jednoty našeho lidu, jednak jsme získali zkušenosti v tom důležitém odvětví našeho života, které zahrnuje oblast trestního práva.

Zkušenosti ukázaly, že náš kodex trestního práva z roku 1950, a to jak hmotného, tak i procesního, byl vcelku dobrým zákonodárným dílem a že zásady socialistického humanismu ovládající naše trestní právo hmotné i pokrokové zásady našeho trestního práva procesního obstály ve zkoušce doby.

Projednáváme dnes zákonné osnovy, které se zdánlivě dotýkají většiny občanů jen vzdáleně. Vždyť převážná většina občanů přichází do styku s předpisy z oboru trestního práva jen výjimečně, a to v úloze posluchače hlavního líčení, svědka v trestní věci nebo čtenáře novinářské zprávy.

Bylo by však chybou, kdyby právě těmto osnovám měla být věnována menší pozornost, neboť i ony zapadají do celkové linie vytyčené celostátní konferencí KSČ, jejíž součástí je i posilování socialistické zákonnosti, která je nezbytným předpokladem klidné práce zajišťující zlepšování hmotné úrovně lidu.

Kde není práva, tam je chaos a v chaosu nelze klidně pracovat. Mezi zásadou socialistické zákonnosti a růstem blahobytu je tedy přímý vztah, i když si snad mnohý občan této skutečnosti neuvědomuje.

A zvláště v podmínkách naší lidové demokracie, která - podle úvodních slov prohlášení v Ústavě 9. května - nám zajišťuje pokojnou cestu k socialismu, je dodržování socialistické zákonnosti prostě nezbytností.

Nesmíme si zakrývat, že se stále ještě vyskytují lidé, kteří ohrožují bezpečnost státu, bezpečnost života i zdraví spoluobčanů, bezpečnost národního i osobního majetku, prostě lidé, kteří se dopouštějí trestných činů.

Vláda předkládá Národnímu shromáždění k projednání návrh trestního řádu, návrh novely trestního zákona, návrh zákona o prokuratuře a návrh novely zákona o organisaci soudů.

Všechny tyto osnovy nutno chápat jako souvislý celek a má se jimi co nejdokonaleji zaručit, aby na jedné straně trestné činy byly odhaleny a podle zákona, v zájmu celé společnosti, rychle a spravedlivě potrestány, na druhé straně však, aby při odhalování trestných činů bylo nejvyšší možnou měrou zaručeno přísné dodržování socialistické zákonnosti a byla zabezpečena co nejúčinnější ochrana osobní svobody ústavou zaručené.

Projednáváme-li souhrn zákonů, které jsou součástí našeho trestního práva, jistě nás bude zajímat, jakým směrem se u nás vyvíjí porušování trestních zákonů. Již při novelisaci kodexu našeho trestního práva před šesti lety byla podtržena skutečnost, že odstranění kapitalistického řádu a likvidace třídní a antagonistické společnosti vede k neustálému poklesu trestných činů.

V těch zemích, kde si vládne lid, kde není vykořisťovatelů, je odbourávána také společenská základna zločinnosti. Dokladem takového vývoje je i naše republika.

Podle statistických údajů poklesl počet trestních případů projednávaných soudy ve srovnání s kapitalistickou republikou téměř na jednu třetinu.

Nemám, bohužel, po ruce čísla, ukazující další vývoj. Domnívám se však a prosil bych ministra spravedlnosti, aby nás v tomto směru informoval, že zejména po uvedení v život našeho kodexu trestního práva v roce 1950, v němž již byly uplatněny zásady socialistického humanismu a zdůrazněny především výchovné cíle našeho trestního práva, projevuje se další pokles zločinnosti.

Utvrzují mne v tom i rozhovory, které jsem měl s mnohými soudci a prokurátory, kteří poukazují na to, že je zde viditelný neustálý pokles agendy, týkající se zejména trestných činů proti republice.

To ukazuje na skutečnost, že stát a lidově demokratické zřízení se neustále upevňuje. Přitom jsme si vědomi, že pod-. statná část těchto nejtěžších deliktů je k nám zanášena zvenčí, především hrubým vměšováním některých kapitalistických mocností do našich poměrů, vysíláním agentů a diversantů, poskytováním prostředků na štvavou a lživou propagandu nepřátelských rozhlasových vysílaček, porušováním našeho vzdušného prostoru, vypouštěním balónů s letáky a pod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP