Proto také volby budou úspěšné
jen tehdy, dokážeme-li využít politické
vyspělosti našich pracujících k dalšímu
upevnění jednoty našeho lidu se zaměřením
jeho iniciativy k hlavnímu cíli: Upevnit naši
socialistickou vlast, rozvinout vysoce náš průmysl
a zemědělství, aby přinášely
neustálé zvyšování životní
a kulturní úrovně všem pracujícím.
Soudružky a soudruzi! Výbor ústavně-právní
projednal vládní návrh, kterým se
mění a doplňuje zákon o volbách
do národních výborů, na své
schůzi dne 1. března t. r. a zmocnil mne, abych
doporučil plenu NS předložený návrh
zákona ke schválení. (Potlesk.)
Předseda: K projevu se přihlásil ministr
spravedlnosti dr Václav Škoda. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti dr Škoda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Při předložení zákonných
osnov o doplnění zákonů o národních
výborech a o volbách do národních
výborů vychází vláda ze současného
stupně vývoje národních výborů
a z jejich úkolů a funkce v dalším volebním
období.
Činnost národních výborů za
uplynulá tři léta lze hodnotit kladně.
Národní výbory i jejich členové
se mohou i přes některé nedostatky vykázat
před svými voliči radostnými budovatelskými
úspěchy a složit jim s dobrým svědomím
účty ze své práce od minulých
voleb.
Stačí se rozhlédnout kolem sebe a na území
každé obce, okresu nebo kraje uvidíme jasné
výsledky činnosti národních výborů.
Najdeme nové obytné domy, školy, kulturní
střediska, zdravotní, sociální, rekreační
a jiná obecně prospěšná zařízení,
poznáme zvelebený vzhled našich měst
a obcí, zlepšené komunikace a zkrášlené
sady. To všechno jsou výsledky organisátorské
práce národních výborů, určené
našim pracujícím, aby sloužily jejich
potřebám a zvyšovaly stále jejich životní
úroveň.
Také na ostatních úspěších,
kterých jsme dosáhli při budování
socialismu v naší vlasti v posledních třech
letech prvého volebního období národních
výborů, mají národní výbory
a jejich členové významný podíl.
Vždyť ta okolnost, že jsme mohli učinit
řadu opatření k rozvoji našeho národního
hospodářství k prospěchu pracujících,
opětovně snížit státní
maloobchodní ceny, podstatně zvýšit
osobní spotřebu, zkrátit pracovní
dobu, vybudovat jednu z nejdokonalejších soustav nemocenského
pojištění a sociálního zabezpečení
a tím vším neustále zvyšovat životní
a kulturní úroveň našeho lidu, je také
spoluzásluhou dobré práce národních
výborů. Plyne to z toho, že národní
výbory svou činností obepínají
veškerý život ve městech i na vesnicích,
v okresech i v krajích a že zde není oblasti,
na kterou by neměly podstatný vliv. Národní
výbory a jejich členové denně v přímém
styku s lidmi uskutečňují politiku Komunistické
strany Československa a vlády Národní
fronty, získávají a organisují občany
svého obvodu k aktivní účasti na hospodářské
a kulturní výstavbě státu, na rozvoji
a rozkvětu lidově demokratické republiky,
na zajišťování blaha pracujících
a společném úsilí o zachování
míru mezi národy.
Nezastíráme si ovšem i nedostatky, které
se v práci národních výborů
a jejich členů dosud objevují. Spočívají
v nedostatečné organisátorské a zejména
kulturně výchovné práci národních
výborů při přípravě
zasedání národních výborů,
v organisaci práce plen národních výborů,
jejich komisí a výkonných orgánů
a slabé práci některých členů
národních výborů ve volebních
obvodech. V důsledku toho nebyl plně využit
široký aktiv kolem národních výborů
a nebyli ještě zdaleka všichni pracující
prostřednictvím národních výborů
zapojeni do správy státu. Proto se také výkonné
orgány národních výborů nezbavily
dosud všech byrokratických method práce.
V minulých volbách bylo do národních
výborů zvoleno na 180.000 členů, dělníků,
malých a středních rolníků
a příslušníků pracující
inteligence. Široká účast pracujících
na správě státu je vedle toho organisována
prostřednictvím výborů žen při
místních národních výborech,
do nichž bylo zvoleno více jak 120.000 členek.
V aktivech vytvořených kolem národních
výborů, jejich stálých komisí,
kolem odborů a správ rad národních
výborů pracují další statisíce
občanů. Desetitisíce obyvatel se zúčastní
prací v uličních výborech ve
městech. Celá tato masa členů a aktivistů
národních výborů je zdrojem síly
našeho státního aparátu, který
nestojí nad masami, ale splývá s nimi a vytváří
tak neocenitelný nástroj řízení
a správy státu, který nikdy neměl
a nemůže mít žádný kapitalistický
stát. Spojení s lidem a využívání
tvůrčí aktivity pracujících
je rozhodující pro práci národních
výborů. V nejširší účasti
lidu při uskutečňování úkolů
národních výborů spočívá
záruka, že národní výbory budou
plnit úkoly jim svěřené úspěšně
a neustále svou práci zlepšovat. Právě
tam, kde národní výbory se dovedly obklopit
hustou sítí spolupracovníků z řad
občanů, kde dovedly tyto vést a s nimi se
radit, žádat od nich návrhy a kritiku, získat
z jejich práce pro sebe poučení a podporu,
tam dosáhly nejlepších výsledků.
Důležité při tom bylo, jak členové
národních výborů dovedli vychovávat
občany k dobrovolnému ukázněnému
plnění povinností v zájmu celku, v
zájmu socialistické společnosti. Dosavadní
zkušenosti nám také jasně ukazují,
že široké masy pracujících plně
pochopily dalekosáhlý význam národních
výborů jako místních orgánů
státní moci a správy a aktivně se
zúčastňují jejich všestranné
činnosti. I nadále platí proto zásada,
že úspěch v budování socialismu
bude mít jen ten národní výbor, krajský,
okresní, městský nebo místní,
jemuž se podaří, aby všichni občané
jeho obvodu se aktivním způsobem zúčastnili
na správě své obce, okresu nebo kraje, ať
již jako členové národního výboru,
stálých komisí nebo jako aktivisté.
Úkoly a funkce národních výborů
se v současné době podstatně zvyšují
značným rozšířením pravomoci
a odpovědnosti místních orgánů
státní správy. Usnesení celostátní
konference KSČ, jehož závěry byly přijaty
celou Národní frontou, zdůraznilo významnou
úlohu národních výborů jakožto
nejširších organisací pracujících
měst a venkova a současně místních
orgánů státní moci lidově demokratického
státu a vytyčilo směrnici pro stálé
rozšiřování pravomoci národních
výborů a zvyšování jejich odpovědnosti
za výkon státní moci a správy v jejich
obvodech.
Důsledek provádění této leninské
zásady demokratického centralismu znamená,
že pravomoc a ovšem i odpovědnost národních
výborů pronikavě roste. Stávají
se na svých územích v plném rozsahu
organisátory hospodářské a kulturní
výstavby státu, rozvoje a rozkvětu republiky
při plnění všech základních
úkolů výstavby socialismu. Již letos
je podíl národních výborů na
státním plánu rozvoje národního
hospodářství dalekosáhlý. Na
národní výbory bylo přeneseno v rozsáhlé
míře rozhodování na úseku zemědělství,
místního hospodářství, státního
obchodu, dopravy, vodního hospodářství,
zdravotnictví, školství a kultury.
Uvedu jenom nejdůležitější opatření
učiněná k rozšíření
pravomoci a odpovědnosti národních výborů:
na úseku zemědělství a lesního
hospodářství přešlo na zemědělské
správy rad KNV přímé řízení
státních statků, státních traktorových
stanic a zařízení pro těžké
půdní úpravy, řízení
zemědělských technických škol,
všech odborů škol lesnických a zařízení
pro provádění leso-technických meliorací,
pro hospodářsko-technické úpravy a
zařízení pro výstavbu jednotných
zemědělských družstev. Současně
se prověřuje možnost přenesení
přímého řízení státních
statků a státních traktorových stanic
dále na ONV.
Na úseku místního hospodářství
se provádí rozsáhlé převádění
podniků pro poskytování služeb na místní
národní výbory. Novým zákonem
o hospodaření s byty rozšiřuje se pravomoc
místních národních výborů
na přidělování všech bytů
a zajišťuje se jim značný podíl
na bytech nově stavěných jednotlivými
resorty pro uspokojování veřejných
služeb.
Do národních výborů byl začleněn
celý dosud samostatně organisovaný aparát
výkupu zemědělských výrobků
a byl posílen vliv národních výborů
na některé potravinářské podniky.
Byla na ně současně přenesena inspekce
jakosti vykupovaných zemědělských
výrobků a některých potravinářských
výrobků.
V odvětví dopravy do pravomoci orgánů
krajských národních výborů
bylo převedeno přímé řízení
podniků Československé automobilové
dopravy a Československých státních
silnic.
Na úseku vodního hospodářství
bylo na orgány KNV přeneseno řízení
krajských organisací "Zásobování
vodou a kanalisace" a "Správy vodních
toků a meliorací". V letošním roce
dojde k dalšímu podstatnému posílení
pravomoci národních výborů ve městech
při správě vodovodů a kanalisace.
Na úseku obchodu řídí KNV podniky
"Restaurace a jídelny" a současně
se posiluje vliv a kontrola národních výborů
nad podniky maloobchodu.
V oblasti kultury odpovídají krajské národní
výbory za půjčovny a distribuci filmů
a od 1. března letošního roku městské
a místní národní výbory přebírají
správu kin.
U národních výborů byla soustředěna
veškerá péče o mládež.
Rozsah těchto a ostatních již uskutečněných
opatření je patrný ze vzrůstání
rozsahu rozpočtu národních výborů.
Podle vládou schváleného státního
rozpočtu na letošní rok zvýší
se příjem národních výborů
o 62 % a výdaje o 72 %. Nejpodstatnější
je zvyšování u krajských národních
výborů, mnohem menší u okresních
a místních národních výborů.
Proto v současné době se projednávají
ve všech krajích opatření k posílení
pravomoci a odpovědnosti nižších článků
národních výborů, aby se tak krajské
národní výbory staly především
orgány řídícími a co nejširší
působnost v hospodářské a kulturní
výstavbě byla dána okresním, městským
a místním národním výborům.
Národní výbory zajišťují
ve svých plánech již nyní celou pětinu
veškerých investic a v hospodářství,
které je jim podřízeno, pracuje celá
jedna čtvrtina z celkového počtu zaměstnanců
a toto hospodářství představuje přes
33 % našich základních hospodářských
fondů. Stávají se proto národní
výbory mimořádně významnými
činiteli v celém našem národním
hospodářství, jak to odpovídá
jejich funkci místních orgánů státní
moci a správy.
S přenesením rozsáhlé pravomoci je
současně na národní výbory
přenesena plná odpovědnost za splnění
všech úkolů hospodářské
a kulturní výstavby na jejich územích
při dobudování socialismu v naší
vlasti. Toho dosáhnou národní výbory
tehdy, když zejména kolem místních,
okresních a městských národních
výborů dále rozšíří
aktivy pracujících a zajistí tak jejich masovou
účast na řízení a správě.
To je cesta, která umožní, aby náš
státní aparát zmnohonásobil svou sílu
a pracovní výsledky. Rozhodování o
důležitých otázkách hospodářské
a kulturní výstavby se přenáší
co nejblíže k občanům, kteří
mají plnou možnost prostřednictvím národních
výborů se zúčastnit na správě
státu. Zjednoduší se tak celý systém
řízení, odstraní nadbytečné
mezičlánky a omezí administrativní
a byrokratický způsob vyřizování
záležitostí, které se bezprostředně
týkají všech pracujících. To
povede k dalšímu zlepšení práce
národních výborů zejména na
úseku zajišťování služeb pracujícím
při plném využití všech místních
zdrojů ke splnění a překračování
jednotného národohospodářského
plánu.
Vytvořením dalších předpokladů
pro masovou účast pracujících na řízení
a správě státu bude posílen náš
lidově demokratický stát a jeho funkce jako
nejdůležitější a rozhodující
prostředek při budování socialismu
v naší vlasti. Je krajně nesprávná
a nebezpečná revisionistická theorie živelnosti,
která popírá úlohu státu a
mluví o decentralisaci státu jako síly stojící
nad společností. Právě dodržování
leninských principů demokratického centralismu
jednotným řízením a plánováním
za současného zapojování nejširších
mas do správy státu lze jedině vybudovat
socialismus. (Potlesk.) Čím silnější
bude stát, který je státem nového
typu, který je silný dodržováním
principů demokratického centralismu, jednotného
řízení a plánování,
socialistické zákonnosti a účastí
nejširších mas na správě státu,
tím rychleji budou řešeny všechny úkoly
hospodářské a kulturní výstavby
v souladu se zájmy všech pracujících.
(Potlesk.) Tyto leninské principy jsou rozhodující
pro dobrou práci národních výborů
a jejich další rozvoj. Jejich úkolem je organisovat
účast nejširších mas za plnění
jednotného hospodářského plánu,
harmonicky sladit místní zájmy se zájmy
celostátními a bojovat proti všem nezdravým
lokálním zájmům a jakékoliv
živelnosti.
Aby národní výbory za účasti
pracujících zvládly všechny úkoly
hospodářské a kulturní výstavby,
jež na ně byly a budou přeneseny, musí
zlepšit zejména ty formy organisátorské
a kulturně výchovné práce, jež
jsou rozhodující pro účast nejširších
pracujících mas. Půjde předně
o to, rozvinout plně činnost volených orgánů
národních výborů, plén a komisí
národních výborů, zlepšit práci
členů národních výborů
ve volebních obvodech a zvýšit tak autoritu
všech orgánů národních výborů
i jejich členů. To musí být hlavním
a stálým úkolem všech výkonných
orgánů národních výborů,
rad a odborů a zejména všech pracovníků
aparátu rad národních výborů;
plné uplatňování pravomoci plén
národních výborů jakožto místních
orgánů státní moci, jejich řídící
funkce vůči výkonným orgánům
národních výborů, t. j. radám
a odborům a aparátu národních výborů,
plné rozvinutí činnosti komisí národních
výborů a jejich kontrolní funkce nad výkonnými
orgány a dobrá práce členů
národních výborů ve volebních
obvodech to jsou rozhodující podmínky pro
plnění úkolů v hospodářské
a kulturní výstavbě národních
výborů v nynějším volebním
období.
Soudružky a soudruzi poslanci! Z těchto úkolů
hospodářsko-organisátorské a kulturně
výchovné funkce národních výborů
vycházela vláda, když předložila
Národnímu shromáždění
ke schválení zákonné osnovy o doplnění
zákona o národních výborech a o volbách
do národních výborů. Je třeba
zdůraznit, že na principech uvedených zákonů,
které před 3 lety procházely celonárodní
diskusí, není třeba nic měnit, neboť
se plně osvědčily a budou i nadále
dobrým základem pro činnost národních
výborů v dalším jejich rozvoji. Dílčí
novelisace vychází z těchto zásad,
jenom je rozvádí a vytváří
další předpoklady pro ještě větší
prohloubení spojení národních výborů
s lidem. Navržená úprava umožní
zvýšit dosavadní počet členů
národních výborů o 15.000 až
16.000 nových členů. Zejména je důležité
rozšíření počtu členů
národních výborů v malých obcích,
kde je těžiště práce národních
výborů při socialisaci vesnice. To přispěje
k dalšímu posílení svazku dělníků
s pracujícími rolníky. Zřizování
pětičlenných rad místních národních
výborů i v malých obcích zajišťuje
zásadu kolektivního rozhodování. Významné
je rovněž ustanovení, které připouští,
aby členy stálých komisí mohli být
i nečlenové národních výborů,
vyžaduje-li to úspěšná práce
komise. Činnost národního výboru bude
tím úspěšnější, čím
více budou právě prostřednictvím
stálých komisí zapojováni do práce
národních výborů další
občané.
Všechny změny dosavadního zákona o národních
výborech směřují proto jenom k organisování
dalších pracujících na správě
státu.