Rovněž tak se vůbec nemění osvědčené
principy zákona o volbách do národních
výborů, neboť plně odpovídají
zásadám socialistické demokracie. Jedině
socialistický stát může uskutečnit
nejširší demokracii, neboť zajišťuje
zájmy naprosté většiny občanů,
zájmy všech pracujících. Výrobní
prostředky nejsou v rukou vykořisťovatelů,
ale patří všemu lidu a slouží k
stálému zvyšování jeho životní
a kulturní úrovně. Zatím co hrstky
vykořisťovatelů, kteří representují
kapitalistické státy a jejich vlády, jsou
v diametrálním rozporu se zájmy pracujících
a proto nemají, ani míti nemohou jakýkoliv
zájem na jejich účasti na správě
státu, náš lidově demokratický
stát se stává právě silným
účastí nejširších mas na
řešení úkolů hospodářské
a kulturní výstavby. Proto kapitalistické
volební řády směřují
k stále většímu omezení pracujících
na správě státu. Naproti tomu náš
volební řád, který je jedním
z nejpokrokovějších volebních řádů
na světě, směřuje právě
naopak k dalšímu organisování pracujících
na správě státu. Socialistická demokracie
proto nejenom umožňuje občanům účast
na všech úsecích veřejného života,
ale přímo vyžaduje jejich aktivní a
iniciativní činnost. Navržené doplňky
směřují jenom k dalšímu prohloubení
socialistického demokratismu. Naši volební
soustavu nelze proto srovnávat s jakoukoliv volební
soustavou kapitalistického státu, tak jako nemá
nic společného socialistický demokratismus
s buržoasní lžidemokracií. (Potlesk.)
Rozhodující otázkou je účast
dělníků, rolníků a ostatních
pracujících na správě státu.
(Potlesk.) Zatím co v kapitalistických státech
navrhuje kandidáty úzký okruh kapitalistů
representovaný buržoasními politickými
stranami a masa voličů nemá žádný
vliv na to, kdo za ně má být ve volbách
kandidován, u nás rozhodují o svém
kandidátu sami voliči prostřednictvím
svých organisací Národní fronty a
na předvolebních schůzích. To je nejvýraznější
projev socialistického demokratismu našeho volebního
systému. Socialistický demokratismus má u
nás své charakteristické vyjádření
i v úloze Národní fronty, která je
nejširší formou spojení všech pracujících
v našem státě, jejímž základem
je svazek dělníků, pracujících
rolníků a pracující inteligence. Základním
úkolem Národní fronty je střežit
naše lidově demokratické zřízení
a vyvinout všechno úsilí k tomu, aby socialismus
v naší zemi byl úspěšně
dobudován. (Potlesk.)
V nastávající volební kampani voleb
do národních výborů je třeba
dále upevnit jednotu lidu, posílit principy lidově
demokratického zřízení, zejména
základ našeho lidově demokratického
státu, t. j. svazek dělníků a rolníků.
Proto organisace Národní fronty navrhnou za kandidáty
do národních výborů nejlepší
občany, předně osvědčené
dosavadní funkcionáře národních
výborů a výborů žen při
MNV a takové, kteří mají zkušenosti
z práce a řízení nejrůznějších
hospodářských úseků, jež
jsou svěřeny národním výborům.
Dodržování zásad našeho volebního
řádu, který odpovídá principům
socialistické demokracie, projednání kandidátů
Národní fronty na pracovištích, závodech
i na vesnicích je zárukou toho, že do národních
výborů jako orgánů lidově demokratického
státu jsou kandidováni jenom nejlepší
občané a to většina dělníků
a rolníků. Pracující také nepřipustí,
aby do národních výborů se dostal
někdo, kdo nemá kladný poměr k budování
socialismu a stejně tak zabrání tomu, aby
v předvolební kampani byla tříštěna
jednota lidu navrhováním více kandidátů
pro jeden volební obvod. O významu morálně
politické jednoty lidu se přesvědčili
všichni naši občané právě
v minulém roce v době soustředěného
útoku celé světové reakce na světovou
socialistickou soustavu. Záměry imperialistů
byly odraženy také proto, že naše lidově
demokratická Československá republika zůstala
pevnou a neochvějnou uvnitř i navenek ve svém
nerozlučném spojenectví se Sovětským
svazem a s ostatními zeměmi světové
socialistické soustavy. (Potlesk.) Proto volbami
do národních výborů ještě
více upevníme jednotu našeho lidu jako záruku
upevnění světového míru a dalšího
posílení světové soicalistické
soustavy na čele se Sovětským svazem. (Potlesk.)
Pevnou jednotou ve volbách do národních výborů
odpoví náš pracující lid na výsledky
jednání naší státní delegace
v Moskvě, které dávají všem pracujícím
jasnou perspektivu míru a jsou zárukou, že
se záměry imperialistů, uskutečnit
nový Mnichov, nikdy v budoucnosti nepodaří.
(Potlesk.) Naše volby do národních výborů
budou řešit i tento významný mezinárodní
úkol. Vědom si nebezpečí německého
militarismu a dalších záměrů
imperialistů semkne se ve volbách do národních
výborů všechen pracující lid
ještě pevněji kolem Komunistické strany
Československa a vlády Národní fronty
a volby do národních výborů se stanou
novou velikou manifestací našeho spojenectví
a přátelství se Sovětským svazem
a ostatními zeměmi světové socialistické
soustavy. (Potlesk.)
Upevněním jednoty lidu ve volbách a spojením
volební kampaně s letošními složitými
úkoly při plnění národohospodářského
plánu stanou se volby do národních výborů
mohutnou silou k rozvinutí veliké iniciativy pracujících
za odstranění všech překážek
a dosažení a překročení plánovaných
úkolů naší výroby průmyslové
i zemědělské v zájmu zajištění
stálého zvyšování životní
a kulturní úrovně všeho lidu. Není
pochyb o tom, že náš hrdinný pracující
lid, který dosáhl v minulém roce při
útoku světové reakce tak významných
úspěchů, také letos docílí
dalších vítězství v boji za socialismus
a mír.
Předvolební kampaň se stane pro národní
výbory názornou školou, jak organisovat účast
lidu na správě státu, aby stále více
byl posilován náš lidově demokratický
stát a zvyšována životní úroveň
jeho občanů. Tomu mají přispět
i předložené zákony, aby národní
výbory jako místní orgány státní
moci a správy stále lépe pracovaly a dále
se rozvíjely pro blaho všeho lidu. (Potlesk.)
Předseda: Přerušuji schůzi na
15 minut.
(Schůze přerušena v 11 hod. 18 min. opět
zahájena v 11 hod. 40 min.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi
Národního shromáždění.
Budeme pokračovat v rozpravě.
Do společné rozpravy se přihlásili
poslanci: ing. Šurka, Černá, Fleyberk a Hron.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
poslanci ing. Šurkovi.
Posl. inž. Šurka: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
V máji budú tomu tri roky, čo sa začala
nebývalým spôsobom zvyšovať v správe
nášho ľudovodemokratického štátu
účasť pracujúceho ľudu cestou novozvolených
národných výborov. Práve táto
skutočnosť, potvrdená významnými
výsledkami na všetkých úsekoch výstavby
socializmu, svedčí o tom, že dnešné
národné výbory predstavujú v našom
ľudovodemokratickom zriadení správnu politickú
organizáciu všetkého pracujúceho ľudu
u nás. Každé obdobie existencie národných
výborov bolo a je spojené s otázkami života
nášho ľudu. Bolo tomu tak vtedy, keď NV
predstavovali revolučné orgány národnoslobodzovacieho
boja, i potom, keď sa stali orgánmi štátnej
moci v oslobodenej vlasti. Chcem sa však trochu zaoberať
obsahom, metódami i výsledkami práce národných
výborov tohto volebného obdobia, keď členovia
NV vykonávali svoje zodpovedné povinnosti z vôle
pracujúceho ľudu, ktorý si ich najdemokratickejším
spôsobom v máji 1954 slobodne zvolil, aby pracovali
v zväzku NF pod vedením KSČ pre jeho najvlastnejšie
záujmy. Národné výbory sú tak
skutočnými orgánmi štátnej moci
a plne oprávnenými i zodpovednými predstaviteľmi
ľudu v našom živote i v mieste svojej pôsobnosti.
V Žilinskom kraji bolo zvolené vo voľbách
do národných výborov v roku 1954 na
všetkých stupňoch 7290 členov. V pomocných
komisiách, aktívoch rád NV, aktívoch
odborov a správ rád NV, v uličných
a osadných výboroch, vo výboroch žien
a domových komisiách pracuje a pomáha plniť
úlohy národných výborov 9589 občanov
zo všetkých druhov povolaní. Celkove sa zvýšil
počet aktivistov v kraji oproti obdobiu pred voľbami
o 7129 občanov.
K lepšiemu a masovejšiemu zabezpečeniu úloh
NV prispievajú v tomto volebnom období od základu
zmenené nové formy práce týchto orgánov
a ich členov. Ako národné výbory,
tak i členovia sa cítia zodpovednými občanom
za prácu a v zmysle ustanovenia zákona skladajú
z nej na besedách účty svojim voličom.
Na úspechy národného výboru vo veľkej
miere vplývala skutočosť správneho výberu
navrhovaných kandidátov. Tam, kde bol výber
správny, rieši dnes národný výbor
jednotlivé politicko-hospodárske úkoly svojej
obce s úspechom. Naproti tomu u takých miestnych
národných výborov, kde sa stala tá
chyba, že sa malí a strední roľníci
nedostali za členov NV, vidíme, že pri riešení
poľnohospodárskej problematiky úlohám,
ktoré vytýčil národný výbor,
sa nedostalo dostatočnej pomoci práve od tých,
ktorí majú priamy vzťah k poľnohospodárskej
výrobe. Vidíme to napríklad v obciach Závodie
a Budatín.
Jednou z hlavných úloh, ktoré národné
výbory všetkých stupňov boli povinné
plniť, bola hospodársko-organizátorská
práca. Na tomto úseku dosiahli najlepšie výsledky
národné výbory v okresoch Martin, Liptovský
Hrádok a Turčianske Teplice. Členovia NV
sa zúčastňovali na plnení tejto úlohy
hlavne svojimi pripomienkami, ktoré získali skúmaním
života vo svojom volebnom obvode a potom uplatnili priamo
na zasadaniach národných výborov, v rokovaní
stálych komisií i žiadosťami a pripomienkami
výkonným orgánom národných
výborov. Za najlepšiu prácu v tomto smere treba
považovať tú, ktorú vykonali títo
členovia NV: s. Prieložný, Škrovánková,
Trstenský, Patková a iní. Chybu vidím
v tom, že táto pomoc hospodársko-organizátorskej
funkcie národného výboru nebola vždy
dostatočne ocenená výkonnými orgánmi
národných výborov, o čom svedčí
to, že niekedy nie dosť pružne reagovali na návrhy
volených orgánov v stálych komisiách,
ba vyskytli sa i také prípady, že ich považovali
za zbytočnú príťaž.
Národné výbory v našom kraji majú
nemalý podiel na tom, že za uplynulý rok 1956
vzrástla výroba v priemysle nášho kraja
o 14 %, pričom plán produktivity práce bol
splnený na 102 %. Pozoruhodné výsledky zaznamenali
v minulom roku podniky miestneho hospodárstva, ktoré
splnili plán hrubej výroby na 108 %. Tak isto prvýkrát
bol splnený plán investičnej výstavby
školstva v roku 1956 na 101 %. Tým získali
školy ďalších 45 učební pre
1800 žiakov. Zlepšuje sa i plnenie plánu bytovej
výstavby. V uplynulom roku bolo odovzdaných v kraji
1180 bytových jednotiek. Do našich baní bol
úspešne organizovaný nábor pracovných
síl v kraji a takto bol tento najdôležitejší
úsek v priebehu celého volebného obdobia
včas posilovaný. Národné výbory
poskytli i pomoc podnikom, ktoré sú umiestnené
v kraji a sú riadené ústredne. Z týchto
podnikov 126 splnilo svoj celoročný výrobný
plán.
Osobitnú pozornosť zasluhujú výsledky,
ktoré národné výbory v našom
kraji dosiahli v rámci náplne svojej vlastnej práce
pri akciách "M" a terajšej "Z"
a akcie zveľaďovania miest a obcí. Tu sa javia
výsledky najvypuklejšie a nesporne spočívajú
v zlepšenej hospodársko-organizátorskej i výchovnej
činnosti národných výborov a ich členov.
V roku 1954, keď v podstate šlo iba o akciu "M",
boli vytvorené hodnoty za 7,529.000 Kčs a 95.000
nastúpených brigádnikov odpracovalo 665.000
pracovných hodín. V roku 1955 v rámci
zveľaďovania miest a obci boli v rámci kraja
vytvorené hodnoty za 63,898.000 Kčs. Na práci
sa zúčastnilo 890.343 občanov a odpracovali
vyše šesť a pol milióna pracovných
hodín. Najlepšie výsledky však boli dosiahnuté
v minulom roku, keď občania vytvorili svojou prácou
hodnotu 211,842.000 Kčs. Do tejto akcie nastúpilo
2,918.600 občanov a odpracovali vyše 20,000.000 hodín.
Takýmto stupňom organizovanosti práce a rozsahom
vykonaného diela dosiahol náš kraj najlepšie
výsledky v tejto akcii na území Slovenska
v roku 1956 a umiestil sa ako prvý.
Čo znamená a čo môže táto
akcia priniesť každej obci, ak je správne chápaná,
ukazuje nám príklad z obce Trnové: Len v
roku 1956 občania tejto obce v rámci zveľaďovacej
akcie vybudovali železobetónový most 4 X 8
m a 600 m cesty. Súčasne upravili 1200 m poľných
ciest a okolo osemtriednej školy postavili 450 m plotu. Ďalej
bolo upravené nové športové ihrisko
a okrem toho na výstavbe kultúrneho domu odpracovali
ešte občania 32.000 hodín.
Tieto výsledky boli dosiahnuté tým, že
národný výbor prácu nielen organizoval
a riadil, ale súčasne presvedčil prevážnu
časť občanov o tom, aký úžitok
z týchto zariadení obci vzíde.
Nestačilo by poďakovať len funkcionárom
a členom národných výborov a predovšetkým
občanom nášho kraja, ktorí pod vedením
národných výborov tieto diela tvorili, ale
treba sa zamyslieť i nad morálnym profilom jednotlivých
akcií. Keby sme zobrali ktorúkoľvek obec, videli
by sme, že v tak usilovnom tempe budované diela slúžia
výhradne a výlučne zlepšeniu a zvýhodneniu
úrovne života detí, dospelých alebo
našich starých občanov. Tomuto cieľu je
podriadená celá náplň akčných
programových plánov národných výborov
nielen v našom kraji, ale v celej našej vlasti, a preto
sa dostalo orgánom štátnej moci tak jednoznačnej
a obetavej pomoci nášho obyvateľstva.
Bolo by možné dlhým radom faktov dosvedčiť
dobré výsledky práce národných
výborov, no ani táto skutočnosť nemôže
odpútať pozornosť od niektorých vážnych
úloh, ktoré treba plniť s lepším
úspechom.
Predovšetkým je to otázka starostlivosti o
úroveň poľného hospodárstva cestou
JRD. V tejto súvislosti treba, aby bol dosiahnutý
zo strany národných výborov omnoho účinnejší
vplyv na myslenie našich občanov i ich prechod k socialistickej
veľkovýrobe na zásadách dobrovoľnosti.
I keď bolo v uplynulom roku v kraji založených
ďalších 25 JRD, čím sa ich počet
zvýšil v roku 1956 na 171, predsa treba toto tempo
urýchliť v záujme proporcionálneho plnenia
úloh druhého päťročného
plánu a nenechávať väčšinu
tejto práce na posledné roky druhej päťročnice.
Ďalšou veľkou úlohou národných
výborov je starosť o zdravotnícke a kultúrne
otázky. Mžem konštatovať, že v uplynulom
volebnom období došlo i v našom kraji zásluhou
dobrej práce NV k veľkému kultúrnemu
rozmachu a že postupne preniká bohatosť kultúrneho
života i do tých najvzdialenejších obcí.
Na druhej strane budú stáť národné
výbory pred obťažnou úlohou zbaviť
náš kraj starého neblahého dedičstva
alkoholizmu a docieliť to, aby nedržal prvenstvo v odbere
a požívaní liehovín.
Občania každej obce, okresu i kraja vidia v mieste
svojho života celé rady hospodárskych a kultúrnych
úloh, ktoré treba pre zlepšenie ich života
plniť. Bude záležať na tom, do akej miery
a ako pozorne budeme vedieť využívať nielen
pripomienky, ale i veľkú politickú a pracovnú
ochotu našich občanov k tomu, aby obec, okres, kraj
i celá naša vlasť boli ešte krajším
domovom nášho ľudu.
Prijímaná novela zákona o národných
výboroch svedčí o tom, že sa blížime
k významnej udalosti v živote našej vlasti k
voľbám do NV. Národné výbory
čestne splnili svoje úlohy v boji o moc robotníckej
triedy, mali veľkú úlohu pri výstavbe
našej ľudovej demokracie. No k podstatnému zvýšeniu
významu národných výborov ako miestnych
orgánov štátnej moci, k prehĺbeniu
ich spojenia s ľudom a k aktivizácii našich občanov
pri plnení významných opatrení KSČ
a vlády NF došlo práve v tomto volebnom období.
Výstavba socializmu u nás svojím rozsahom
znamená obrovskú kvalitatívnu spoločenskú
premenu, dôsledky ktorej každý náš
pracujúci človek pociťuje v opatreniach
KSČ a vlády NF denne na svojom vlastnom živote
formou vyššej životnej úrovne. Teraz pôjde
o to, aby sa na realizácii tejto výstavby, vyjadrenej
úlohami druhého päťročného
plánu, zúčastňovali v čo najväčšom
počte a najaktívnejšie všetci naši
pracujúci.
V dsledku toho, že práve ďalšie voľby
do národných výborov umožňujú
všetkým našim občanom ešte viac sa
zapojiť do správy a riadenia štátu, že
voľby do NV upevňujú demokratizmus nášho
štátu, ďalej preto, že národné
výbory svojou dobrou prácou podstatne ovplyvňujú
výstavbu zámožnejšieho života nášho
ľudu, vyzývam všetkých občanov
v našej vlasti k aktívnej účasti
na predvolebnej kampani, k manifestačnému hlasovaniu
za kandidátku NF a tiež k tomu, aby každodennou
prácou v máji t. r. voleným členom
čo najviac v ich zodpovednej práci pomáhali.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji posl. ing. Šurkovi a dávám slovo
posl. Černé.
Posl. Černá: Vážené Národní
shromáždění!
Byly nám dnes předloženy k projednání
změny zákona o národních výborech
a volbách do národních výborů.
Jak rozšíření počtu členů
národních výborů, tak možnost,
aby v stálých komisích národních
výborů pracovali i občané, kteří
nejsou členy plena národních výborů,
můžeme jen uvítat, protože znamenají
další rozšíření účasti
občanů při výkonu moci lidu.
Dovolte mi vyjádřit souhlas s těmito změnami
jako pracující ženě a současně
funkcionářce, která zná názory
žen i jejich přání, nezůstat
stranou ani při výstavbě ani při řízení
věcí, společných, všem občanům
naší republiky.
My ženy pracujeme v továrnách, na polích,
ve školách, ve zdravotnictví a úřadech.
Není nás málo. Tvoříme 37 %
z počtu všech zaměstnanců. V zemědělství
je rovněž velký počet žen, dokonce
víc než polovina těch, kteří
zajišťují práci na polích i v živočišné
výrobě, jsou ženy. Ženy se uplatňují
i v činnosti veřejné, nechybí mezi
funkcionáři všech organisací NF, jsou
tedy i v národních výborech. Ale jejich počet
není ještě úměrný jejich
možnostem a schopnostem.
V minulých volbách bylo do národních
výborů zvoleno 17 % žen z celkového
počtu členů. Bohužel, ne všechny
vytrvaly ve svých funkcích. A za odstoupivší
ženy nebyly již v doplňovacích volbách
ženy voleny. Jen tak se mohlo stát, že počet
členek národních výborů poklesl
o 2 %. A ženy přece do národních výborů
patří. Dovedou dobře hospodařit v
rodině, a zkušenosti ukazují, že stejně
dobře dovedou hospodařit i v obci, okrese, kraji.
Je škoda nevyužít jejich schopností, vždyť
právě vysoký počet žen zúčastněných
při výkonu lidové moci je nejlepším
důkazem opravdové demokratisace našeho státního
zřízení, důkazem podílu širokých
mas na správě a řízení státu.