Přesto ve výstavbě sídliště
je nutno pokračovat. Pro pokračování
v další výstavbě mluví tyto důvody:
1. Ve Stalingradu I bydlí dnes přes 12.000 lidí,
převážně horníků, ale
dosud mu schází společenská a kulturní
vybavenost. Za tohoto stavu nejsou horníci s bydlením
v tomto sídlišti spokojeni. Tato vybavenost má
býti doplněna při výstavbě
Stalingradu II.
2. Pokračování ve výstavbě
sídliště vyžaduje i potřeba blízkých
dolů OKR s hlediska komunikačního. Je nemyslitelné,
aby horníci z karvinských šachet trávili
až 2 hodiny před směnou a po směně
dojížděním ze sídliště
v Havířově nebo dokonce z Poruby u Ostravy
nepohodlnou jízdou v autobusech, které jsou přeplněny
a které v poddolovaném území jsou
jediným rychlejším dopravním prostředkem
v okrese.
3. Bohatství uhlí pod sídlištěm
představuje poměrně malý zlomek uhelného
bohatství okresu, takže ani při stále
vyšších těžebních úkolech
není nutno počítat v dohledné době
s těžbou uhlí pod sídlištěm.
Domnívám se, že tak asi uvažovala vláda,
když ve své schůzi dne 3. 4. 1957 schválila
v rámci další bytové výstavby
úvodní projekt sídliště Karviná
Stalingrad o 1.400 bytových jednotkách celkem pro
dalších 5.500 obyvatel s nákladem asi 190,000.000
Kčs. Toto usnesení vlády vytvořilo
předpoklady zároveň pro dokončení
sídliště výstavbou jeho poslední
části Karviná - Ráj.
Sídliště v Karviné-Ráji má
býti v rámci územního plánu
města Karviné vybudováno na ochranném
pilíři jodových lázní v Karviné-Darkově.
Ochranný pilíř nedovoluje OKR dolovat pod
lázněmi v určitém okruhu, aby nebyly
zničeny léčivé jodové prameny,
které vracejí zdraví i mnoha horníkům.
Ministerstvo paliv před dvěma lety dalo souhlas
k výstavbě sídliště v Ráji.
Na základě tohoto souhlasu KNV v Ostravě
započal s vypracováním územně
plánovací dokumentace už v roce 1955. Investiční
úkol na sídliště byl schválen
a letos má býti vypracován úvodní
projekt na sídliště v Karviné - Ráji.
Ministerstvo paliv zatím změnilo své stanovisko
k výstavbě a v dopise ze dne 20. 2. 1957 adresovaném
KNV v Ostravě se k další výstavbě
prostoru Ráje staví naprosto zamítavě.
Své zamítavé stanovisko vysvětluje
tím, že v roce 1955 neměli dostatečné
znalosti úložných poměrů a teprve
provedenými vrty v r. 1956 odkryli velké uhelné
bohatství v prostoru Stalingrad - Ráj. Současně
vybízí KNV v Ostravě, aby v souhlase s kombinátem
OKR vyhledal nové místo pro sídliště,
při čemž má KNV vzít v úvahu,
že má být zajištěna včasná
bytová výstavba při současném
respektování požadavku odtěžit
naše uhelné bohatství beze zbytků a
s nejmenšími náklady na tunu uhlí. Pro
KNV v Ostravě to znamená další odklad
bytové výstavby a její celkové ohrožení,
neboť v okresu a v komunikačně dosažitelné
blízkosti se nenajde jiné vhodné místo
pro výstavbu sídliště.
U místních činitelů převládá
dojem, že OKR se zaměřuje pouze na tuny uhlí
a nechce vidět problémy těžby uhlí
v celé šíři a ve spojení s ostatními
problémy. Nevidí, že svým stanoviskem
ve věci sídliště Ráj bytovou
výstavbu znemožňuje a tím znesnadňuje
i plnění plánu těžby uhlí.
Toto stanovisko vyplývá z nesprávně
prováděné zásady, že uhelné
bohatství má být odtěženo s nejmenšími
náklady na tunu uhlí. Za jedinou metodu pro docílení
levné těžby uhlí považují
odborníci ministerstva paliv těžbu na zával.
Těžba na zával způsobuje v okrese velké
škody na budovách veřejných i soukromých,
na hospodářských objektech, na komunikacích,
kanalizacích i na půdním fondu. Tyto škody
dosáhly velkých částek a se zvýšením
těžby budou dále stoupat. Těmito neblahými
následky se musela vláda zabývat již
několikrát a pro jejich odstranění
nebo zmírnění vydala řadu usnesení
vztahujících se na asanaci OKR, především
v Karvinském okrese, kde dochází k největším
škodám na povrchu vlivem poddolování.
Proto je třeba vší silou zasadit se o to, aby
škody z poddolování byly omezeny na nejmenší
míru. Stroje vhodné pro foukanou zakládku
by neměly být v našem státě problémem.
Kámen by zůstal v šachtě a uvolnila
by se těžební kapacita pro těžbu
uhlí. Orná půda by se neničila v takovém
rozsahu jako odvalem nových hald, které v okrese
stále rostou, nedocházelo by také při
zakládce k zavodněním způsobeným
poklesem půdy. I toto je třeba bráti v úvahu
při zajišťování efektivnosti těžby
uhlí v OKR.
Soudružky a soudruzi, problém výroby kamenného
uhlí je jedním z nejtěžších
a nejzávažnějších. Z toho důvodu
jsem se také ve svém diskusním příspěvku
kriticky zabýval některými základními
nedostatky a obtížemi. To již přináší
sám zákon vývoje, že žádná
nová věc se nerodí lehce, nýbrž
vzniká s obtížemi a musí úporně
bojovat se starým, jež odumírá. My,
pracující lidé, jsme však zde na to,
abychom při uskutečňování nového
se obtíží nelekali, ale naopak s nimi bojovali
a je odstraňovali. Tato zásada platí též
pro všechny pracovníky na úseku paliv, od ministerstva
počínaje až po horníky.
Věříme, že plán výroby
kamenného uhlí, ačkoliv je vysoký,
bude a musí být splněn. Věřím,
že bude též splněna výzva ústředního
výboru naší strany, dát naší
republice 300.000 tun uhlí nad plán. Musí
být splněna, protože to vyžaduje naše
hospodářství, neboť bez dostatku uhlí
byl by ohrožen rozvoj celého našeho průmyslu.
Ostravští horníci nezklamali v minulosti a
nezklamou ani tentokráte. dostane-li se jim v jejích
těžké práci podpory celé naší
veřejnosti. Ruku v ruce s horníky Mostecka, Kladenska
a jiných revírů zajistíme dostatek
uhlí pro naše továrny i pro naše rodiny,
pro mohutný rozvoj naší vlasti a pokojný
život všeho našeho lidu! (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Dávám
dále slovo posl. Šebestovi.
Posl. Šebesta: Vážené Národné
zhromaždenie, vážení hostia!
Rozprava, ktorú k predloženému štátnemu
rozpočtu na tento rok vedieme, má predovšetkým
ukázať možnosti zhospodárnenia všetkej
našej činnosti, má pomôcť urobiť
rozpočet čo najreálnejším.
Vo svojom diskusnom príspevku budem hovoriť len o
niektorých problémoch priemyslu, ktoré však
pre svoju dôležitosť ovplyvňujú
celé naše hospodárstvo. Je to napríklad
zabezpečenie ťažby uhlia, možnosti úspor
nielen palív, ale aj elektrickej energie a hutníckych
výrobkov, je to ďalej zlepšenie kooperácie
závodov a potreba užšieho spojenia výroby
s vedou.
Každému je známy a každý vidí
obrovský rozmach priemyslu na Slovensku. Aj len letmý
pohľad na našu krajinu ukazuje, že vďaka oslobodeniu
Sovietskou armádou a vďaka víťazstvu socialistického
zriadenia, za ktoré sme takmer všetci bojovali, a
vďaka pomoci českej robotníckej triedy dosiahli
sme v priemyselnej výrobe na Slovensku obrovský
pokrok, ktorý by bol bez týchto veľkých
spoločenských premien neuskutočniteľný.
Teraz nám ide o to, aby sme veľké hodnoty,
ktoré boli na Slovensku vytvorené, plne využívali,
aby v nich pracovalo čo najviac ľudí pri najvyššej
efektívnosti, aby sme pri rastúcej životnej
úrovni mohli v záujme celej republiky ešte
rýchlejšie rozvíjať ekonomiku Slovenska,
aby sme do celoštátnej pokladne prispeli čo
najväčším podielom.
Prvou podmienkou, ako o nej hovoril môj predrečník,
je uhlie, ktoré je krvou priemyslu a po znížení
dovozu z Poľska hlavným národohospodárskym
problémom celej republiky. V tejto súvislosti chcem
hovoriť o tom, ako Slovensko podporuje celoštátne
úsilie zvýšiť jeho ťažbu a ako
pristupujeme k úsporám tejto našej základnej
suroviny na Slovensku.
Každému je známe, že na Slovensku sa ťaží
uhlia málo. Vlastnou ťažbou kryjeme svoju potrebu
len na 16 %, takže prisúvame ročne asi 700.000
vagónov uhlia zo západnej časti republiky.
Preto všestranne podporujeme celoštátne úsilie,
aby sme vyťažili čo najviac uhlia v našich
najväčších revíroch na Ostravsku,
Ústecku a Karlovarsku, kde sa za tým cieľom
koncentrujú investičné prostriedky aj pracovníci.
Pracujúci na Slovensku si plne uvedomujú, že
sme jedna republika a že všetko, čo sa získa
v českých krajoch, pomáha rozvíjať
aj hospodárstvo Slovenska. Doteraz tu pracuje v najpriemyselnejších
krajoch a v pohraničí na najdôležitejších
úsekoch nášho národného hospodárstva
okolo 300.000 ľudí zo Slovenska. Vzhľadom na
veľmi napätú bilanciu v uhlí aj tohto
roku považujeme za svoju vlasteneckú povinnosť
podstatne zvýšiť presun pracovníkov a
úspešne ho vykonať. (Potlesk.) Naplánovali
sme si v tomto roku presunúť do našich bratských
krajov 23.900 ľudí a zvlášť na výstavbu
Ostravska, Mostecka a Karlovarska ďalších 3.000
stavebných robotníkov do konca mája t. r.
Aby nábor bol čo najúspešnejší,
získavame celé kolektívy a na najdôležitejšie
stavby sme poslali 20 redaktorov zo všetkých slovenských
časopisov, aby sme tieto pracoviská našim ľuďom
čo najviac priblížili, aby sme ich pre prácu
nadchli a pre presun získali. Okrem toho usilujeme sa vybudovať
stály káder baníkov aj v Slovenských
uhoľných baniach, aby sme vytvorili podmienky pre
sústavné plnenie ťažby uhlia a aby sme
takto zabezpečili neustály rozvoj palivovej základne
aj na Slovensku.
To však nestačí. Uvedomili sme si, že
úsilie našich baníkov prekračovať
plán ťažby a vyťažiť čo
najviac uhlia, bude tým väčšie a národohospodársky
efekt bude tým významnejší, čím
viac ľudí zapojíme nielen do ťažby,
ale aj do úspory uhlia. Našou úlohou je vyvolať
celonárodné masové hnutie za maximálne
úspory tohto najcennejšieho produktu, zainteresovať
všetky rezorty a ich osadenstvá, aby venovali aspoň
takú pozornosť úsporám uhlia, akú
venujeme jeho ťažbe.
Urobili sme previerku plnenia uznesení vlády o úspore
palív a elektrickej energie. Zistili sme veľmi rozličný
postup jednotlivých rezortov. Stále ešte jestvujú
veľké, až 100 percentové rozdiely v spotrebe
uhlia na jednu kWh, na jednu tonu pary a na iné jednotky
výroby nielen v tom istom rezorte, ale ešte väčšie
rozdiely sú v spotrebe medzi jednotlivými rezortmi.
Presvedčili sme sa, že tu má naše hospodárstvo
ešte veľké rezervy, ale aj veľa spôsobov,
ako hospodárenie uhlím zlepšiť a ako čo
najviac uhlia ušetriť.
Po februárovom zasadnutí ÚV KSČ, ktoré
orientovalo celú stranu a jej prostredníctvom všetok
ľud na zvýšenie efektívnosti výroby,
pracujúci všetkých závodov s plnou vážnosťou
sa tejto úlohy ujali a podali tisícky návrhov,
ako materiálové a surovinové bilancie zlepšiť
a ako výrobu zhospodárniť. Súdruhovia
z 34 závodov Nitrianskeho kraja ako prví vyzvali
závody všetkých krajov našej republiky
na súťaž o zefektívnenie celej výroby.
Zo Slovenska sa doteraz prihlásilo do tejto súťaže
vyše 586 závodov.
Výsledky tohto hnutia sa čiastočne už
aj prejavujú, lebo sa vo veľkej miere podarilo prekonať
ťažkosti vo výrobe a zabezpečiť úspešné
splnenie štvrťročného plánu.
Peknú iniciatívu napríklad prejavili pracujúci
martinských a krompašských elektrární,
kde dôsledným uplatňovaním vedecko-technických
poznatkov skoro spolovice používajú menejhodnotné
palivá a znížením vlastnej spotreby
elektrickej energie ušetria 10 milión kWh, čo
predstavuje asi 6.500 ton merného paliva.
Pracovníci riaditeľstva Bratislavskej dráhy
usporia t. r. 60.000 ton uhlia a 50.000 ton nafty a rozmýšľajú,
ako lokomotívy prerobiť na použitie zemného
plynu.
Pracovníci n. p. Kovosmalt v Trnave sa zaväzujú
- aby úspory boli ešte väčšie - ušetriť
ročne 300.000 kg čierneho a 7.000 kg hliníkového
plechu, 3.500 kg zinku, 30.000 kWh elektrickej energie, 500 ton
zlievárenského koksu a 500 ton handlovského
uhlia v hodnote 2,853.000 Kčs.
Súdruhovia zo Závodu Viliama Širokého
v Kysuckom Novom Meste vo svojich záväzkoch hovoria
o tom, ako ušetria okrem iného 700 ton vysokokvalitnej
legovanej ocele, súdruhovia zo Závodu Klementa Gottwalda
v Považskej Bystrici ako ušetria 178 ton farebných
kovov a iného materiálu.
Pracovníci Východoslovenských strojární
budú novou konštrukciou vyrábať o polovinu
ľahšie buchary. A takto každý z 586 závodov
hovorí nielen ako a čo ušetrí, ale aj
ako výrobu zefektívni. Neostáva len pri záväzkoch,
ale mnohé závody hlásia už aj ich splnenie.
Košickí rušnovodiči a kuriči za
dva mesiace v tomto roku ušetrili vyše 2.000 ton uhlia.
V Nových Zámkoch, Leopoldove a Prievidzi ušetrili
za 2 mesiace vyše 14.500 ton uhlia a pracovníci Bratislavskej
dráhy 23.400 ton.
Ale ešte viac úspor získame, keď rezorty
a odborové zväzy postavia sa do čela tejto
mohutnej iniciatívy a budú dôsledne a sústavne
hodnotiť hnutie a organizovať prenášanie
skúseností, keď spotrebné normy upravia
podľa najhospodárnejších prevádzok,
keď za pomoci strojárenstva upravia a zrekonštruujú
všetky tepelné zariadenia vo všetkých
závodoch a keď plánovacie a financujúce
miesta tieto úspory vyjadria v plánovaných
prídeloch a finančných prostriedkoch. My
sme si zaumienili a dohodli sme s povereníctvami, že
to tak budeme robiť.
No, okrem záväzkov priamych je i veľa záväzkov
podmienených; sú to vlastne návrhy, v ktorých
závody vyžadujú pomoc nadriadených orgánov,
aby mohli výrobu zhospodárniť.
Súdruhovia z Bratislavských elektrotechnických
závodov napríklad žiadajú vybaviť
svoj závod skúšaním zariadením.
Teraz musia posielať motory na skúšky z Bratislavy
do Plzne, čo znamená za každú skúšku
motora o 26.000 Kčs viac nákladov. Ďalej sľubujú,
že ak im hutnícke závody ešte pred rokom
1959 budú dodávať kvalitnejšie plechy
na výrobu transformátorov, znížia spotrebu
elektriny u každého transformátora o 1.200
kWh, čím sa nášmu hospodárstvu
ušetrí asi 130 mil. Kčs a tisíce ton
materiálu a uhlia. Po rozšírení výrobných
priestorov bol by tento závod schopný vyrábať
o milión Kčs lacnejšie vysokofrekvenčné
generátory, ktoré dovážame z Belgicka.
Iní súdruhovia, ktorí pracujú v strojárenstve,
upozorňujú, že by mohli hospodárnejšie
vyrábať, keby mali stále výrobné
programy, ktorými by sa nevyužité haly zaplnili,
a keby sa v rozmiestňovaní výrobných
programov uplatňovalo hľadisko vzájomného
nadväzovania. Napríklad súdruhovia z Podpolianskych
strojární navrhujú, aby do ich výrobného
programu stavebných a cestných strojov bola začlenená
aj výroba cestných valcov, lebo jestvujúce
zariadenie a priestory, ktoré doteraz plne nevyužívajú,
im to umožňujú. Považujú za nehospodárne
dať túto výrobu do závodu, ktorý
nemá ani pracovníkov, ani priestory, kde by bolo
treba pre túto výrobu postaviť 10.000 až
12.000 m2 nových hál a presunúť ďalších
pracovníkov. Je národohospodársky aj politický
výhodnejšie presunúť výrobný
program.