Náš státní rozpočet vynakládá
značně veliké prostředky na sociální
a kulturní zařízení. Pracující
lid očekává, že těch to obrovských
výdajů v oblasti zdravotnictví, školství,
kultuře a tělovýchově bude co nejúčelněji
a nejhospodárněji použito. Dosud tomu tak všude
nebylo. Je nutno přiznat, že některých
těchto služeb, na př. ve zdravotnictví,
bylo nejen občanstvem plně využito, ale mnohdy
i zneužito. Na příklad jen na okrese Kolín
za poslední léta bylo poskytnuto přes 693
tisíc odborných vyšetření. 17
sanitních vozů za poslední tři roky
ujelo celkem 1,284.000 km a převezlo 63.647 nemocných.
Mnozí občané by však mohli, vzhledem
ke svým chorobám, více používat
služeb praktických lékařů a veřejných
dopravních prostředků, aniž by tím
ohrozili sebe nebo své okolí. Tím by bylo
dosaženo toho, že převozy sanitními vozy,
které jsou bezplatné, byly by více k disposici
při náhlých a vážných
případech.
Podobně je tomu se zneužíváním
léků, ortopedických pomůcek nebo pohotovostní
služby v noci, v neděli a o svátcích.
Národní výbory by měly důsledně
a včas sledovat, zda prostředky na kulturní
a sociální opatření jsou hospodárně
vynakládány.
Ústřední národní výbor
v Praze, ve svém rozboru plnění plánu
a rozpočtu za minulý rok, správně
kritisuje, že ze 6 divadel, spravovaných ÚNV,
pouze jedno divadlo plně nevyčerpalo preliminované
příděly a tyto také vrátilo.
Ostatní divadla převážně příděly
překročily a přitom nebyl splněn plán
premiér. V důsledku toho uložil odboru kultury
Rady ÚNV a finančnímu odboru, aby v roce
1957 věnoval zvýšenou pozornost hospodaření
na úseku kultury. Domnívám se však,
že takováto opatření je třeba
dělat dříve, během roku, protože
dnes již peníze nikdo do státní pokladny
nevrátí a nové premiéry pražští
občané stejně také neviděli.
Veliké úspěchy našeho budovatelského
úsilí zajistily nebývalý růst
životní úrovně našeho lidu. To
se projevuje i ve vývoji úspor obyvatelstva. Na
kolínském okrese snad není jediné
rodiny, ve které by nebyla vkladní knížka
Státní spořitelny. Tak v roce 1954 si uložilo
8.356 družstevníků z doplatků 18 milionů
Kčs a minulého roku si uložilo již 25.887
družstevníků téměř 91
milionů Kčs.
Při tom je si třeba uvědomit, že naši
pracující nespoří již z obavy
před nemocí, nezaměstnaností a stáří,
jak tomu bylo za kapitalismu, ale spoří na nákladnější
předměty dlouhodobé spotřeby i určitého
přepychu. Domnívám se, že by bylo třeba,
aby tato veliká důvěra našich pracujících
k československé koruně byla podložena
i určitými perspektivami. A proto je správné,
že vláda uvažuje o možnosti rozvinout vyšší
individuální a družstevní výstavby
bytů, rodinných domků a vilek. Tím
bychom ještě zvýšili zájem pracujících
o zvýšení produktivity práce a tím
i vyšší příjmy, ale také
ulehčili státní pokladně při
financování státní bytové výstavby.
Soudruzi a soudružky poslanci, projednáváme
rozpočet na rok 1957, v němž vláda Národní
fronty na základě usnesení únorového
zasedání ÚV KSČ vytyčuje a
finančně zajišťuje úkoly, které
musí být splněny pro další rozvoj
naší republiky a blahobyt lidu. Jsou to úkoly
vysoké a náročné, ale jsou to úkoly
reálné. Doporučuji, abychom rozpočet
na r. 1957 schválili a spolu s veškerým naším
lidem, se všemi pracujícími se postarali o
to, aby ani jediná koruna nepřišla na zmar.
Využijme všech zdrojů naší vlasti,
a ty jsou obrovské, k posílení naší
republiky, k posílení tábora socialismu v
čele se Sovětským svazem k posílení
míru. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak : Dávam slovo poslancovi Pešákovi.
Posl. Pešák: Soudruzi a soudružky, poslanci!
Mají-li vynakládané rozpočtové
částky přinést očekávané
výsledky ve zvyšování zemědělské
výroby, musíme řešit základní
úkol, to je socializaci venkova. Převod roztříštěné
zemědělské malovýroby k novým
vyšším formám hospodaření,
to je jediná cesta, která zaručuje zvýšení
zemědělské výroby v druhé pětiletce
o 30 % a vytváření předpokladů,
aby socialistické výrobní vztahy převládly
i v našem zemědělství.
Myšlenka družstevnictví již hluboko zapůsobila
na naší vesnici. Dokladem toho byl i III. celostátní
sjezd JZD, který vyzněl manifestačním
odhodláním urychleně dobudovat socialismus
na vesnici.
V Jihlavském kraji jsme v socializaci venkova zvláště
v roce 1956 a 1957 dosáhli dobrých výsledků.
Založili jsme 241 JZD, do kterých vstoupilo 7.894
členů s 42.000 ha půdy. Do stávajících
JZD vstoupilo 3.658 členů s
15.160 ha půdy.
Dnes obhospodařuje socialistický sektor v kraji
43 % půdy. S dosaženými výsledky se
však nemůžeme uspokojit. Tím spíše,
že zejména v poslední době došlo
ke zpomalení tempa v zakládáni JZD. Chceme-li,
aby nově založená JZD ovlivnila i tržní
produkci ještě v druhé pětiletce, pak
jejich založení nelze odkládat až na rok
1959 -1960, ale je nutné je založit ihned.
Pro zakládání JZD jsou v současné
době vytvořeny všechny ekonomicko-politické
předpoklady. Máme přece vysoce vyspělý
průmysl, zejména strojírenský, který
je schopen uspokojit materiální požadavky zemědělské
velkovýroby.
Naše stávající JZD, zejména nově
založená, svými hospodářskými
i finančními výsledky jsou přitažlivým
vzorem malým a středním rolníkům
a přímo je nutí k přemýšlení
o nových formách hospodaření.
Také poslední mezinárodní události,
zvláště v Maďarsku, otevřely oči
drobným a středním rolníkům,
ukázaly jim, jaké cíle má vnitřní
i zahraniční reakce. Jde jen o to, abychom všechny
tyto příznivé podmínky využili
k zesílení masově politické práce
mezi rolníky za další rozvoj JZD.
Převážná většina našich
malých a středních rolníků
neodmítá zásadně společné
hospodaření. Při projednávání
dopisu vlády o zvýšených výrobních
úkolech na rok 1957 a nyní po zasedání
III. sjezdu JZD rolníci vážně uvažují
o tom, jakými formami budou hospodařit v budoucnu.
Proto záleží jen na tom, jak bude těchto
příznivých podmínek využito,
jak dovedeme vysvětlovat rolníkům správnost
nové cesty, hospodaření na scelených
parcelách v JZD. Zvláště nyní
před volbami do národních výborů
je nejlepší příležitost k tomu,
abychom šli na vesnici a hovořili s rolníky
o velkých perspektivách v našich družstvech.
Zkušenosti ze zakládání JZD v kraji
ukazují, ze úspěchu je dosaženo tam,
kde do čela agitace mezi rolníky se postaví
funkcionáři MNV, funkcionáři strany
a složek NF. V těch obcích, kde za rozvoj JZD
aktivně nebojují funkcionáři z míst,
nemůže pak mít úspěch ani agitační
práce funkcionářů z krajů a
okresů. Proto také v našem kraji zaměřujeme
pomoc okresního i krajského aktivu na získání
funkcionářů v obcích.
Vybudování socialismu na vesnici není však
jen věcí samotných rolníků,
ale úkolem celé dělnické třídy.
A to si mnohdy naši dělníci plně neuvědomují.
Vidí často svoji úlohu jen na výstavbě
průmyslu a pomoc zemědělství jen v
dodávkách strojů a jiných výrobních
prostředků anebo v manuální pomoci
zemědělství. Neuvědomují si
však, že zemědělství je součást
celého národního hospodářství,
jehož úroveň výroby úzce souvisí
se zvyšováním životní úrovně
všech pracujících.
Pro získání rolníků do JZD
musí být materiální pomoc dělnické
třídy doplněna politickou a morální
pomocí. Naši dělníci nesmí zapomínat,
že socialismus lze vybudovat jen ve spojení s pracujícími
rolníky, že nerozborný svazek dělníků
a rolníků je základem celé naší
politiky, zdrojem vnitřní síly a pevnosti
našeho zřízení. V kraji klademe na dělníky
ze závodů zvlášť velký důraz,
neboť značná část z nich, v některých
okresech 40-50 %, bydlí na vesnici a jsou určitým
způsobem přímo spjati se zemědělskou
výrobou. Máme již řadu příkladů,
jako v Markvarticích na okrese Třebíč,
v Nové Cerekvi na okrese Pelhřimov a dalších,
kde zásluhou dělníků ze závodů
bylo nejen JZD založeno, ale i nadále podporováno.
V některých případech dělníci
odešli ze závodu a postavili se do čela vedení
JZD. Takováto praxe je velmi účinná
a my v ní nadále pokračujeme.
Ostře jsme v našem kraji vystoupili proti názorům,
že se v důsledku opatření strany a vlády
soukromý sektor stabilisuje, a proto že nám
rolníci do JZD nepůjdou. Takovéto tvrzení
je neopodstatněné a nevychází ze skutečnosti.
Individuální případy dobrých
hospodářských výsledků nejsou
pro soukromý sektor charakteristické. Ba naopak.
Fakta v kraji ukazují, že zatím co JZD rok
od roku zvyšují zemědělskou výrobu,
soukromý sektor stagnuje se všemi průvodními
zjevy malovýroby. Přestože jsme v roce 1956
založením 201 nových JZD v kraji do určité
míry vyřešili problém nezajištěné
a špatně obdělané půdy, stojíme
letos znovu před skutečností, že přes
30.000 ha půdy neskýtá záruku dobrých
výrobních výsledků.
Kdyby samostatně hospodařící rolníci
v našem kraji dosáhli takových výnosů
z každého hektaru v roce 1956, jako JZD zvýšila
by se celková produkce v kraji na příklad
u žita o 56.000 q, u pšenice o 17.000 q, u ovsa o 89.000
q a u víceletých pícnin téměř
o 110.000 q. Zatím co JZD překračuji výkupní
úkoly, soukromý sektor ve svém celku své
povinnosti neplní. V roce 1956 přes 10 % závodů
nesplnilo v kraji obilí, přes 12 % brambory, přes
28 % závodů nesplnilo maso vepřové,
přes 30 % maso hovězí, přes 14 % vejce
a 26 % zemědělských závodů
nesplnilo mléko. Hodnota nedodaných hospodářských
výrobků, které zůstal dlužen
soukromý sektor, přesahuje částku
v cenách státního nákupu přes
55 milionů korun.
Nedá se tedy v žádném případě
hovořit o nějaké stabilisaci soukromého
sektoru. Pomoc strany a vlády zemědělství,
byť by byla sebevětší, nemůže
vyřešit průvodní zjevy, které
s sebou nese malovýroba.
Této skutečnosti si jsou vědomi i samostatně
hospodařící rolníci. Oni dobře
sledují proces socializace venkova, který u nás
probíhá, a vidí přednosti našich
JZD. Naši rolníci také vědí,
jaký proces prodělává zemědělství
v kapitalistických státech, jak o tom hovořil
na II. sjezdu JZD zástupce francouzských rolníků
poslanec Clavand, který říká : "Každý
drobný rolník ve Francii se obává
o zítřek. Nejenže jeho budoucnost není
zajištěna, ale perspektiva se stále zhoršuje,
zvláště pak následkem dohody o společném
evropském trhu. Drobný francouzský rolník
žije v neustálém strachu, že bude velkými
závody vyloučen z konkurenčního boje.
Drobný pachtýř rovněž neví,
bude-li schopen zajistit existenci rodiny, a zemědělský
dělník žije ve stálém nebezpečí,
zda bude mít zaměstnání a zda nízká
mzda může zabezpečit výživu jeho
rodiny."
Proto také čím dál více středních
rolníků, drobných hospodářů
v kraji se rozhoduje pro vstup do JZD. Na příklad
do nově založeného JZD v Martinicích,
Vraníně, Mikulovicích a dalších
vstoupili střední rolníci, kteří
dobře hospodařili a měli vysokou životní
úroveň.
V zakládání a rozšiřování
JZD se projevila dobrá spolupráce složek NF.
Tak na př. v obci Číhošť na okrese
Ledeč, která je známa smutně proslulým
tzv. "číhošťským zázrakem".
Na tuto obec zaměřily svoji pozornost všechny
složky NF, poslanci kraje, a tak společným
úsilím bylo v obci založeno družstvo,
které hospodaří na většině
půdy, a dobře hospodaří.
Příkladů dobré práce NF by
bylo možno uvést desítky.
Při provádění masově politické
práce mezi rolníky za zakládání
nových JZD musíme mít stále na zřeteli,
že nejlepšími příklady pro rolníky
jsou dobré hospodářské výsledky
stávajících JZD.
Proto je nutno urychleně uvádět v život
usnesení III. celostátního sjezdu JZD. V
našem kraji děláme opatření a
rozvíjíme soutěž k splnění
pětiletky v zemědělství za 4 roky.
Chceme tím současně odpovědět
na únorové zasedání ÚV naší
strany, který projednal otázky, jak docílit
vyšší efektivnosti v celém našem
národním hospodářství. Děláme
široká opatření za vyšší
úrodnost našich půd. Jsme si toho vědomi,
že je to úkol velký a dlouholetý. Ovšem
chceme ho řešit postupně, ale se vší
vážností a odpovědností.
S růstem socializace a zvýšenými úkoly,
které před námi v zemědělské
výrobě stojí, vyvstává stále
více do popředí otázka kádrů,
jejich politická a odborná vyspělost.
Socialistickou zemědělskou velkovýrobu s
novou technikou a organisaci práce nelze řídit
starým způsobem. S růstem JZD musíme
tedy současně zajišťovat školení
funkcionářů JZD. Zvláště
je třeba se zaměřit na mladé lidi,
kteří jsou schopni rychle přijímat
všechno nové, mají dostatek energie, nabyté
zkušenosti uvádějí rychle do široké
praxe. Stát vynakládá na školení
družstevníků značné částky,
které však nejsou dobře využívány.
Z našeho kraje mělo nastoupit do 10 měsíčního
kursu 14 předsedů JZD, nastoupili však pouze
tři.
Školení a výchově lidí vůbec
musí větší pozornost věnovat
národní výbory, hlavně pracovníci
zemědělské správy KNV a zemědělských
odborů ONV. Ověřená praxe nám
ukazuje, že soudruzi na ONV, zemědělském
odboru, často znají lépe kolik která
kráva nadojí, jaký je přírůstek
u dobytka, jaké jsou hektarové výnosy, neboť
toto se zasílá povětšině v hlášení,
ale málo již znají, jaké těžkosti
mají funkcionáři JZD, jaké mají
odborné znalosti, jakou pomoc by potřebovali a pod.
Není pravda, že by naši družstevníci
neměli zájem o nové formy práce, zavedení
pokrokových metod a o správný systém
organisace práce a odměňování,
vždyť jsou na výsledcích hospodaření
hmotné zainteresováni. Brání jim však
v tom často nedostatek zkušeností a odborných
znalostí.
Výsledky našich předních JZD nejsou
převážně v lepších půdních
nebo klimatických podmínkách, ale především
v lidech, ve vedoucích kádrech, jak dovedou družstvo
vést a práci v něm organisovat.
Na př. v okrese Jihlava, který je mým volebním
obvodem, bylo několik JZD, která stála před
rozpadnutím. Když do těchto JZD přešli
na vedoucí funkce noví pracovníci, zvláště
mladí lidé s organisačními schopnostmi,
dokázali za dva-tři roky zařadit tato JZD
mezi nejlepší v okrese. JZD Příseky
bylo jedno z nich, které v roce 1953-54 bylo před
rozpadnutím. Přišel tam nový předseda,
účetní, předseda organisace strany,
mladí lidé a za rok 1956 bylo v tomto JZD vypláceno
na pracovní jednotku 30 Kčs bez naturálií.
Ti zemědělci, kteří z něho
vystoupili, vrátili se všichni zpět.