Naši pracující ze závodů Gottwaldovského
kraje nezůstanou stranou v dnešním boji za
vyšší hospodárnost výroby. Není
to možné již proto, že zvláště
nové závody v kraji jsou poměrně moderní,
vybavené novým výrobním zařízením.
Proto bude jejich podíl na dalším rozvoji našeho
hospodářství značný.
Čím přispějí závody
našeho kraje k zajištění rozvoje strojírenské
výroby? Závod Říjnové revoluce
Vsetín zajistí mimo jiné výrobu podvozku
pásového traktoru T 35 P, výrobu nových
milisekundových rozbušek, které značně
zvýší produktivitu práce našich
dolů a odstraní dosavadní závislost
na kapitalistické cizině.
Druhý největší závod MEZ ve Vsetíně
bude dále plnit zvýšené úkoly,
hlavně v exportních dodávkách lodních
elektrosoustrojí pro Sovětský svaz. V ZPS
Gottwaldov mimo vlastní zvýšenou produkci obráběcích
strojů vyřešili výrobu válcovacích
hlaviček pro válení závitů,
jejichž použití přinese do roku 1960 úspory
27 mil. Kčs.
Jeden z nejmladších závodů našeho
kraje, Rožnovskou Teslu, čekají zvýšené
úkoly ve výrobě ještě kvalitnějších
elektronek, hlavně snímacích a obrazových
pro televizní přístroje. Dosavadní
přípravy nasvědčují, že
náš spotřebitelský trh bude zásoben
takovými televizory, které opravdu odpovídají
vyspělosti naší techniky.
Mohl bych ještě dále uvádět čísla
a údaje svědčící o tom, že
plnění plánu není v našich závodech
mrtvou věcí, ale že je denním zájmem
našich pracujících. Vždyť 4.588 podaných
a 2.460 přijatých zlepšovacích námětů
v Gottwaldovském kraji za rok 1956 v hodnotě téměř
15 milionů Kčs, to jasně prokazuje.
Zlepšovatelské hnutí je v našich závodech
všemožně podporováno. V celostátním
měřítku je nutno věnovat velkou pozornost
vědecké práci v oboru strojírenství,
výzkumné ústavy přednostně
vybavit, dobudovat, kontrolovat plnění vývojových
úkolů a co je nejdůležitější,
uvádět výsledky vědecké práce
do našich závodů. Dosavadní tempo výzkumů
a jejich uplatnění by nestačilo držet
krok se světovou konkurencí. Na příklad
od nakreslení výkresů vrtné soupravy
k uvedení do výroby ve Slováckých
strojírnách uplynuly 4 roky a za tyto 4 roky novinka
zestárne. A my přece musíme kapitalistickou
výrobu předehnat. Naši vědečtí
pracovníci musí mít nejužší
styk s výrobou, stejně jako výroba bude muset
při uplatňování nových metod
odhodit mnohdy dosti značnou dávku konservatismu.
Domníváme se, že by bylo správné
komplexně dobudovat velké strojírenské
podniky a přičlenit k nim potom výzkum, abychom
z nejdůležitějších závodů
vytvořily podniky, které by udávaly tón
našemu strojírenství. Bylo by to prospěšné
jak pro výzkumnou práci samu, tak i pro naše
strojírenství, nemluvě již o úsporách,
které by vznikly zkrácením vývojových
lhůt a ušetřením administrativy, kterou
by převzaly pochopitelně podniky.
Nebylo by správné hovořit o naší
práci v závodech a nepoukázat i na některé
nedostatky. Jedním z nejzávažnějších,
který s sebou nese další důsledky, je
šturmovština. Našlo by se velmi málo závodů,
kde je plán plněn skutečně rovnoměrně.
Skutečnost je taková, že velké podniky
ministerstva přesného strojírenství
v průměru plnily značnou část
plánu až v III. dekádě. Situace v ministerstvu
těžkého strojírenství a ministerstvu
automobilového průmyslu není o mnoho lepší.
Má to pochopitelně za následek překračování
mzdových fondů, které jest skutečností
u 40 % podniků ministerstva těžkého
strojírenství, a nezdravý poměr mezi
produktivitou práce a mzdami. Zvyšování
procenta zmetků je též neblahým důsledkem
této šturmovštiny.
I závody našeho kraje se podílejí na
těchto nedostatcích. Za rok 1956 i při malém
procentu zmetků jich bylo téměř za
50 mil. Kčs a mnohé závody překračovaly
své mzdové fondy. Podniky ministerstva těžkého
strojírenství v kraji překročily mzdové
fondy o 2 %, z toho nejvíce Slovácké strojírny
a ZPS Gottwaldov. Jednou z příčin vícenákladů
a šturmovštiny je kooperace, která se někdy
rozrůstá do obludných rozměrů.
Zde je na hlavních správách ministerstev,
aby účelně kooperaci řídily.
Velmi jednoduchým receptem na odstranění
alespoň části těchto kooperačních
potíží je zadávat úkoly závodům
podle jejich výrobních možností a strojního
vybavení, programy měnit jen v nutných případech.
Stejně tak mzdová otázka nabývá
stále větší důležitosti.
Poměr produktivity práce a mezd není v pořádku.
Ministerstva a odbory musí urychleně vytvořit
takové podmínky ve mzdové politice, aby již
byla odstraněna nespravedlnost vůči mzdově
disciplinovaným závodům, která trvá
již příliš dlouho a právem je zaměstnanci
těchto závodů kritisována. Skutečnost,
že 4 % zvýšení produktivity práce
v ministerstvu těžkého strojírenství
je možno provést zpevněním norem říká,
že v podnicích ministerstva těžkého
strojírenství jsou skryty velké reservy.
Soudružky a soudruzi poslanci, naše strojírenská
výroba stojí před perspektivou netušeného
rozvoje jako jedna z hlavních pák výstavby
socialistické společnosti. Otvíráme
okno do atomového věku. Naše strojírenské
závody zajistí vybudování našich
mírových atomových základen, které
za účinné pomoci Sovětského
svazu umožní další rozvinutí výroby
na rozdíl od průmyslu těch států,
které tohoto objevu lidského ducha využívají
k hrozbě světovému míru a k zvýšení
svých závratných zisků. Pracující
našich strojírenských závodů,
dělníci, technici ve spolupráci s organisacemi
strany a odborů odstraní za pomoci odpovědných
orgánů nedostatky a zajistí především
všechny exportní závazky našeho průmyslu.
Státní rozpočet nám dává
z národního důchodu značné
částky, kterých jako dobří
hospodáři máme použít a také
použijeme k rozvoji páteře našeho hospodářství,
chlouby republiky, československého strojírenství.
Doporučuji proto, abychom státní rozpočet
schválili. (Potlesk.) .
Podpredseda Žiak: Teraz prehovorí posl. dr.
Hulínský.
Posl. dr. Hulínský: Vážené
Národní shromáždění!
Projednávání státního rozpočtu
na rok 1957 je sledováno s velikým zájmem
všeho našeho lidu. Tento zájem se soustřeďuje
jak na problémy naší výstavby a výroby,
tak také na finanční politiku státu.
Pracující sledují, jak hospodaří
státní správa, rozpočtové organisace,
socialistické podniky a jednotná zemědělská
družstva, porovnávají výdaje na kulturní,
zdravotní a sociální opatření
s jejich účinností. Pracující
člověk je dobrým hospodářem,
poněvadž je si vědom toho, že si musí
poctivě vydělat každou korunu, kterou potřebuje
k opatření svých životních potřeb.
S projednáváním státního rozpočtu
a rozpočtů národních výborů
spojuje náš lid společenský zájem
o rozkvět a rozvoj republiky se svými osobními
zájmy. Vždyť naše peněžní
jednotka, československá koruna, která nese
hrdý znak československého státu,
je společným jmenovatelem, v němž je
vyjádřeno jak budování našeho
hospodářství, tak i mzdy, důchody,
nemocenské dávky i ceny životních potřeb.
Náš pracující lid vidí, jak všechny
rozpočty, počínaje rozpočtem státním
a rodinným rozpočtem konče, jsou navzájem
spolu spjaty.
Objemy státních rozpočtů rok od roku
prudce stoupají. Tak jestliže v roce 1949 objem státního
rozpočtu činil 41,7 miliardy, návrh rozpočtu
na rok 1957 představuje více než dvojnásobnou
částku, t. j. téměř 100 miliard.
Tento prudce rostoucí objem státního rozpočtu
je opřen o stále rostoucí národní
důchod, na jehož vytváření se
podílejí všichni naši pracující
v závodech i na polích vytvářením
nových statků a zboží, potřebných
nejen k mohutné výstavbě našeho hospodářství,
ale i k uspokojování životních potřeb
všeho lidu.
V lidově demokratickém Československu slouží
rozpočty ke spravedlivému rozvržení
národního důchodu ve prospěch celé
společnosti. Naproti tomu v kapitalistických státech
vláda, která je v rukou monopolů, používá
rozpočty jako nástroje dalšího vykořisťování
pracujícího lidu a obohacování monopolistů.
Kapitalistický státní rozpočet ještě
zesiluje nespravedlivé rozdělení národního
důchodu tím, že napomáhá zajišťovat
maximální zisky kapitalistickým monopolům.
Stejnou funkci měly i rozpočty buržoasní
republiky před rokem 1939, kdy na příklad
největší výdaje, téměř
25 % státního rozpočtu, byly preliminovány
na úroky a úmor státního dluhu a největší
část příjmů, t. j. téměř
72 %, představovaly daně a dávky placené
obyvatelstvem. Výdaje dřívějšího
státu na úroky a úmor státního
dluhu představovaly prakticky další příjmy
kapitalistů domácích i zahraničních,
protože jak známo cenné státní
papíry nebyly v rukou pracujícího lidu.
V našem socialistickém státním rozpočtu,
skladba příjmů a výdajů má
zcela odlišný ráz. V roce 1957 představují
příjmy od socialistického sektoru
86,6 % a daně a dávky placené obyvatelstvem
pouze 10,9 %, zatím co v roce 1956 činily téměř
12 % celkových rozpočtových příjmů.
Vidíme tedy další snížení
podílu příjmů od obyvatelstva v celkových
rozpočtových příjmech, avšak
tyto příjmy představují i nadále
důležitý přínos státního
rozpočtu i pokladního plánu. Těmito
daněmi obyvatelstva náš lid přispívá
na výstavbu socialistického státu, avšak
tato oběť se mu mnohonásobně vrací
ve výdajích státu na kulturní a sociální
opatření, které v rozpočtu na rok
1957 činí více než 28 miliard Kčs,
t. j. přes 32 %. celkových výdajů
státu.
Proto je velmi důležité, aby plán odvodu
daní a dávek od obyvatelstva byl plněn nejen
v celku, ale i v daných termínech. Na splnění
tohoto požadavku má veliký vliv dobrá
práce národních výborů. Je
třeba zaměřit daňovou politiku tak,
aby si obce vybíraly všechny daně obyvatelstva
samy. To znamená, aby pracovníci národních
výborů vyměřovali daně v přímém
styku s poplatníky a používali především
přesvědčovacích prostředků
o důležitosti této občanské povinnosti
k státnímu rozpočtu. Jak ukazují příklady
dvou pražských okresů, Benešova a Prahy
východ, kde zásluhou těchto nových
method byl překročen plán státních
příjmů ve všech jeho druzích,
přináší toto úsilí, prováděné
v rámci decentralisace, zvlášť dobré
výsledky.
Rozhodující podíl na státních
příjmech představují příjmy
od socialistického sektoru. Náš státní
rozpočet je pevně spjat s hospodářskými
výsledky našich národních podniků.
Proto je třeba pečlivě zkoumat všechny
činitele, které tento hospodářský
výsledek ovlivňují, mobilizovat všechny
reservy a tak docilovat co největších příjmů
pro státní rozpočet.
Někteří poslanci zde již hovořili
o naléhavých úkolech, které je nutno
splnit na nejdůležitějších úsecích
našeho národního hospodářství.
Já bych chtěl jen zdůraznit, že všechny
tyto problémy, ať již jde o překračování
mzdových fondů, zneužívání
prémií, vysoké materiálové
náklady, nerovnoměrné plnění
plánu, nebo nedostatečné využívání
prostředků na rozvoj nové techniky, se koncentrují
do finančních ukazatelů, do vlastních
nákladů výroby průmyslové i
zemědělské.
Chceme-li splnit velký historický úkol, t.
j. dohnat a předehnat nejvyspělejší
kapitalistické státy jak ve výrobě,
tak i ve spotřebě na jednoho obyvatele, musíme
s daleko větší důsledností plně
uplatňovat přísný režim hospodárnosti.
To není nějakým krátkodobým
nebo přechodným opatřením, sloužícím
k odstranění okamžitých nedostatků
ztrát a plýtvání, o nichž se
zde hovořilo. Hospodárnost v socialistickém
hospodářství je trvalý zjev. který
je zaměřen na dosažení maximálních
úspor práce využitím všech možností,
které naše socialistické zřízení
dává.
Proto je třeba vysoce ocenit iniciativu pracujících
strojírenských závodů Brněnského
kraje, kteří se zavázali uspořit k
40. výročí Velké říjnové
socialistické revoluce 50.000 tun materiálu, nebo
úsilí pracujících z Válcoven
trub Gustava Klimenta v Chomutově, kteří
důkladným projednáním technicko průmyslového
a finančního plánu nalezli opatření,
která jim pomohou snížit vlastní náklady
o 5,26 % a zvýšit produktivitu o víc než
15 %. Naproti tomu je třeba kritisovat podniky, které
i v prvním čtvrtletí letošního
roku relativně překračují mzdové
fondy, jako ČKD Stalingrad, Závody V. I. Lenina
v Plzni, Tatra Kolín a jiné. Strojírenská
ministerstva i ostatní ministerstva by se měla více
starat o soulad mezi růstem produktivity práce a
mzdovými fondy. Nestačí pouze vydávat
mzdové příkazy, je třeba také
kontrolovat, jak se plní. Pořádek ve mzdách
se musí stát záležitostí pracovníků
celého ministerstva a hlavních správ a nikoliv
pouze pracovníků útvaru Práce a mzdy.
Ve výborech Národního shromáždění
tlumočili poslanci názory drtivé většiny
dělníků a všech pracujících,
že v roce 1957 musí dojít ve mzdových
otázkách k zásadnímu obratu. Pracující
jsou si vědomi toho, že mzdové nepořádky,
měkké, technicky nepodložené normy,
nesprávně a neprávem vyplácené
prémie v důsledku různých kouzel v
evidenci a ve výkazech plnění plánu
poškozují naše hospodářství,
zpomalují politiku strany a vlády ve snižování
cen a tak nakonec ochuzují všechny poctivé
pracovníky.
V současné etapě rozvoje našeho národního
hospodářství je žádoucí,
aby při řízení výroby a hospodářství
vůbec se stále důsledněji přecházelo
od direktivních zásahů, které mohou
postihnout jen jednotlivé případy a to často
i s malou účinností, k většímu
proorganisování soustavy ekonomických pák,
které by při upevnění plánovitého
charakteru našeho hospodářství přispěly
ke zvýšení iniciativy pracujících,
k prohloubení pocitu odpovědnosti a vytvořily
předpoklady k vyšší hmotné zainteresovanosti
pracujících. Lepším propracováním
a skloubením takových ekonomických pák,
jako jsou na př. mzdové a prémiové
řády, ceny a zisk, zajistíme daleko hospodárnější
řízení našich podniků. Tím
vytvoříme zároveň i podmínky
pro plné uplatnění socialistické soutěže
a funkce chozrasčotu jako metody nejhospodárnějšího
řízení, a tak prohloubíme účinnost
větší účasti pracujících
na správě a řízení našeho
hospodářství.
I když je samozřejmé, že tyto nové
methody musí řešit daleko závažnější
problémy efektivnosti našeho hospodářství,
nelze přehlížet i tu skutečnost, že
by přispěly k zhospodárnění
i takových celkem podružných a průvodních
zjevů, jako jsou náklady na cestovné a jiné
výdaje, které v celostátním měřítku
stouply jen za první pololetí 1956 na 703 mil. Kčs.
t. j. o 27 % více než v prvním pololetí
1954.
Je proto nutno zvýšit zájem pracujících
na zisku, na levných a účinných investicích,
na nejvyšší a nejlevnější
výrobě a šetrném zacházení
národním majetkem. K tomuto jistě přispěje
i navrhovaná úprava podnikových fondů
pracujících, která prohloubí hmotný
i morálně politický zájem pracujících
o výsledky naší výroby.
Také v zemědělské výrobě
je třeba více prosazovat zásadu, že
je správné více vyrábět, ale
ještě správnější je více
a levněji vyrábět. V zemědělské
výrobě, zejména po stránce vlastních
nákladů, jsou ještě obrovské
reservy, jejichž odhalení a využití by
poskytlo značné finanční zdroje nejen
pro zvýšení příjmů družstevníků,
nýbrž - a to podtrhuji - i prostředky pro rozšířenou
reprodukci v zemědělství z vlastních
zdrojů. Nově zakládaná JZD stále
zvyšují požadavky na investiční
výstavbu v zemědělství. Je nutno učinit
vše, aby alespoň část této výstavby
byla více kryta vlastními prostředky finančními
JZD. V mém volebním obvodu bylo na okresní
konferenci JZD konstatováno, že náklady na
brigády ochuzují družstva ročně
o 1,800.000 Kčs, což znamená v okresním
průměru ztrátu na hodnotě pracovní
jednotky Kčs 1,20. A přitom družstevníci
mohli zajistit tyto práce vlastními silami a dobrou
organisací práce, aniž by ohrozili agrotechnické
lhůty. Téměř u všech nákladových
položek družstevního hospodaření
by bylo možné docílit značných
úspor, kdyby bylo důsledně zaváděno
sledování celoročního výrobního
plánu a uplatňována odpovědnost družstevníků
za svěřený jim majetek.
Chtěl bych ukázat na příkladu dvou
družstev okresu Kolín, Konárovice a Týnec
n. L., která mají přibližně stejné
půdní podmínky, stejnou výměru
zemědělské orné půdy a stejný
počet družstevníků, na obrovskou důležitost
hospodárnosti pro družstevníky a celé
naše národní hospodářství.
Tak v JZD Konárovice docílili na jeden ha zemědělské
půdy příjem 2.542 Kčs a v JZD Týnec
příjem 2.708 Kčs. Ovšem náklady
na výrobu činily v Konárovicích na
1 ha pouze 975 Kčs a v Týnci 2.100 Kčs, takže
na jednu odpracovanou jednotku, při přibližně
stejné tržbě, připadly v Konárovicích
náklady 16,30 Kčs a v Týnci 37,50 Kčs.
Tento příklad osvětluje, že bychom mohli
v zemědělské výrobě jít
s náklady podstatně dolů a ukazuje i na velikou
důležitost práce národních výborů
a finančních pracovníků, aby pomáhali
tyto obrovské reservy v našem zemědělství
plně využít. Náš stát poskytuje
zemědělcům veliké výhody. Daň
zemědělská dále klesá a činí
324,000.000 Kčs proti roku 1956, kdy činila 366,000.000
Kčs. Normy výnosnosti zůstávají
nezměněny, přestože příjmy
zemědělců rychle rostou. Jen nadsmluvní
příplatky stoupají v roce 1957 ve srovnání
s minulým rokem o více jak 32 %. Proto tím
více je třeba, aby i naše zemědělství
- důsledným uplatňováním režimu
hospodárnosti - více přispívalo k
tvorbě našeho národního důchodu.