Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí
pracujícího lidu; slouží k hospodárnému
splnění všech úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství,
zejména k urychlení rozvoje výrobních
sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské
výroby a rozvoje jednotných zemědělských
družstev, k zavádění nové techniky
do výroby, k podstatnému vzestupu produktivity práce
a tím k trvalému zvyšování hmotné
a kulturní úrovně pracujícího
lidu a k podpoře úsilí o zachování
míru. K dosažení těchto cílů
je třeba ve zvýšené míře
rozvinout aktivní účast lidu při zabezpečování
urychleného růstu národního důchodu
a při prosazování hospodárnosti.
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu se stanoví částkou 98.240,492.000
Kčs, celkové výdaje částkou
97.918,878.000 Kčs, takže vyplývá přebytek
321,614.000 Kčs; v rámci státního
rozpočtu se stanoví pro rozpočet Slovenska
příjmy částkou 14.699,063.000 Kčs
a výdaje částkou 16.848,611.000 Kčs;
Slovenská národní rada může zvýšit
příjmy nad stanovenou částku a o tutéž
částku i výdaje.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy
rozpočty národních výborů,
jejichž příjmy i výdaje činí
26.170,391.000 Kčs, kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků
národních výborů přecházejících
do roku 1958 částku 441,800.000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání
rozpočtů národních výborů
podíly na státních příjmech.
(1) Výdaje (investiční a neinvestiční)
mohou být uskutečňovány jen do výše
částek stanovených ve státním
rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění
nezbytného výdaje, nekrytého ve státním
rozpočtu, je-li jeho úhrada zajištěna
vyššími příjmy nebo odsunutím
jiného, méně naléhavého výdaje.
Obdobně může vláda povolit snížení
některého příjmu státního
rozpočtu, jestliže toto snížení
vyváží zvýšením jiného
příjmu státního rozpočtu nebo
snížením výdajů.
Vláda a každý její člen, Sbor
pověřenců a každý jeho člen,
vedoucí ostatních ústředních
úřadů a rady národních výborů,
jakož i vedoucí odborů a správ rad národních
výborů jsou odpovědni za to, že v oboru
jejich působností budou při hospodaření
všechny plánované úkoly splněny
hospodárně, že budou zjišťovány
a využívány reservy, jež vznikají
v rozvíjejícím se hospodářství,
že příjmových částek státního
rozpočtu bude při nejmenším dosaženo
a výdajové částky nebudou - s výjimkou
případů přípustných
podle tohoto zákona - překročeny.
(1) Rozpočtových prostředků
může být použito pouze do konce roku 1957,
a to jen k úhradě výdajů splatných
do konce tohoto roku.
(2) Úhrada výdajů, které
mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou
zatěžovat rozpočtové prostředky
na rok 1957, nesmí být odsunuta k tíži
rozpočtových prostředků příštího
roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě
závazků, již vzniknou po 31. prosinci 1957,
nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem
reservy z úspor na rozpočtových prostředcích
není přípustno.
(1) U návrhů zákonů, zákonných
opatření předsednictva Národního
shromáždění, zákonů Slovenské
národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, nařízení
Sboru pověřenců, usnesení Sboru pověřenců,
nařízení ministrů, nařízení
pověřenců, vyhlášek a u všech
opatření ústředních úřadů,
jakož i u návrhů usnesení národních
výborů a jejich rad musí být s největší
odpovědností zváženy a v návrzích
vyjádřeny také jejich důsledky hospodářské
a finanční. Důsledky těchto opatření
zejména pro výdaje po případě
pro příjmy státního rozpočtu,
pro bilanci příjmů a výdajů
obyvatelstva nebo pro úvěrový plán
je třeba vyčíslit a výpočet
připojit k návrhu opatření. Při
každém navrhovaném opatření musí
být zkoumáno, zda jeho povaha připouští
zavedení nových příjmů, a v
kladném případě musí být
tyto nové příjmy vždy navrženy.
(2) U všech opatření, uvedených
v odstavci 1, jimiž se zvyšují výdaje
nebo snižují příjmy státního
rozpočtu, musí být zároveň
stanovena úhrada zvýšeného výdaje
nebo náhrada úbytku příjmů.
Dlužník nemůže svůj závazek
vůči státu uhradit započtením
své pohledávky za státem.
(1) Jestliže národní výbor
dosáhl nebo určitě dosáhne vyšších
příjmů, než stanovil jeho rozpočet,
nebo uspoří-li na rozpočtovaných výdajích,
při čemž plnění všech jeho
plánovaných úkolů je zajištěno,
může sestavit doplňkový rozpočet.
(2) K získání vyšších
příjmů jako zdrojů pro doplňkové
rozpočty rozvíjejí národní
výbory především služby a místní
výrobu a vytvářejí tak podmínky
pro další rozvoj hospodářství
a kul- tury ve svém obvodu a tím k rozšíření
své hospodářské základny.
(3) Doplňkový rozpočet musí
být vyrovnán.
(4) Doplňkový rozpočet národního
výboru nižšího stupně schvaluje
rada národního výboru vyššího
stupně.
(5) Podrobnosti upraví ministr financí;
při tom též stanoví postup při
převodu nevyčerpaných prostředků
doplňkových rozpočtů do příštího
roku.
Vláda učiní vhodná opatření
pro státní hospodaření v době
od 1. ledna 1958 do vyhlášení rozpočtového
zákona na rok 1958, nebude-li rozpočtový
zákon na uvedený rok vyhlášen před
1. lednem 1958. Pro toto období platí obdobně
ustanovení §§ 4, 6, 7 a 10 odst. 1 písm.
b) a odst. 2.
(1) Vláda se zmocňuje,
a) aby do státního rozpočtu promítla
finanční důsledky úprav státního
plánu rozvoje národního hospodářství;
b) aby k úhradě závazků z let minulých
použila finančních přebytků hospodaření
let minulých.
(2) Ministr financí
a) vydá směrnice pro hospodaření podle
státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména
pokud jde o používání rozpočtových
prostředků, úhradu výdajů na
nové úkoly ukládané národním
výborům, vázání rozpočtových
prostředků určených na úhradu
úkolů, které odpadly, a o postup pří
opatřování úhrady výdajů
na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově
zajištěny. Přitom může ministr
financí povolit odchylku od ustanovení § 5
odst. 1;
b) upraví používání nadplánových
zisků a uhrazování neplánovaných
a nadplánových ztrát hospodářských
organisací státního socialistického
sektoru, a to i za dobu před účinností
tohoto zákona;
c) je oprávněn stanovit způsob použití
příjmů za vyřazené základní
prostředky hospodářských organisací
státního socialistického sektoru. a to i
odchylně od ustanovení § 4 odst. 2 věty
třetí zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě
financování národních a komunálních
podniků.
(1) Státní banka československá
sestavuje návrhy čtvrtletního úvěrového
plánu a předkládá je ke schválení
ministru financí. Tím se mění §
8 zákona č. 84/1952 Sb., o organisaci peněžnictví.
(2) Zrušuji se ustanovení § 4 odst.
3 a § 12 zákona č. 106/ 1951 Sb., o úpravě
financování národních a komunálních
podniků. § 10 vládního nařízeni
č. 107/1951 Sb., kterým se provádí
zákon o úpravě financování
národních a komunálních podniků.
a § 9 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech
národních výborů.
(3) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1957; provedou jej ministr financí a ostatní
členové vlády.