Pátek 5. července 1957

Velikou předností předloh je, že v účelném rozsahu zjednávají jasno o základních pojmech. Zákony stanoví, co budeme považovat za vynález, co za objev, co za zlepšovací návrh a co je to technická normalisace. Jasnost v tak významných základních pojmech pomůže k sjednocování praxe na všech pracovištích a to je konec konců pro dobré výsledky to nejdůležitější. V dosavadní praxi bylo skutečně mnoho nedostatků.

Dosavadní předpisy neukládaly podnikům povinnost, jakým způsobem má být zajištěno zavedení vynálezu nebo zlepšovacího návrhu. Tak na př. zlepšovatelé Jan Němeček a Karel Michalík v září 1954 podali návrh na impregnovanou pětivrstvou lepenku. Zavedení její výroby žádných investičních nákladů ani jiných opatření nevyžaduje a provozní zkoušky ukončené v listopadu 1954 prokázaly, že jde o zlepšovací návrh významný. To potvrdily zkoušky ve Výzkumném ústavu obalovém za přítomnosti 27 zástupců různých orgánů státní správy. A přece návrh začal být realisován až teprve v dubnu 1957 na zákrok poslance NS s. Hronovského a ÚVN u ministerstva chemického průmyslu. Mezi podáním zlepšovacího návrhu a tímto obdobím příkazu bylo 29 jednání, která nepřinesla žádný konkretní výsledek. Jen za ztracené tři roky lze odhadnout, že uniklo našemu hospodářství několik desítek milionů korun a zejména mnoho dřeva, které pětivrstvá lepenka v obalech úspěšně nahradí.

Jiný příklad je zlepšovací návrh, který v lednu 1953 podal s. Vondra z n. p. Teplotechna. Jednalo se o automatické osekávání šamotových kvádrů, kterážto práce se dosud dělala ručně kladivem a dlátem. Přestože návrh byl už v únoru 1953 posouzen jako vhodný a byl přijat, nebyl pořádně ani vyzkoušen a zejména nikomu nebyla uložena péče a odpovědnost za zavedení návrhu. Do dneška nebyl zhotoven prototyp a šamotové kvádry se dodnes osekávají ručně s vynaložením značné námahy dělníků na tom zaměstnaných.

Také v oblasti normalisace není všechno v pořádku. Na př. už asi 25 let jsou normalisovány šrouby a matice, kterých se v našem průmyslu potřebují miliony. Normalisace byla úspěšná, asi 2.300 druhů šroubů a matic bylo nahrazeno 220 druhy, které pro potřebu průmyslu dostačují. Strojírenští konstruktéři tyto normy skutečně užívají a jistě tím byly docíleny značné úspory a veliká provozní výhoda ze sjednocených výrobků. Ale v dnešní náročnosti na vysokou efektivnost výroby nemůžeme se spokojit s tím, že normy užívají konstruktéři, nýbrž chceme, aby normalisované výrobky - a to se týká nejenom šroubů a matic - byly vyráběny hromadně. Jenom specialisovaná hromadná výroba přináší tak vysokou produktivitu práce a takové snížení vlastních nákladů, jaké požadujeme. Jestliže označíme výrobní náklady na 1 kus 100%, pak už při 3 kusech jsou náklady 48%, při 6 kusech 29,5%., při 15 kusech 24%, při 18 kusech 18,3% a při velkých seriích na př. 10.000 kusů jenom asi 5%. Tato čísla byla prokázána nejen našimi závody, jako jsou závody V. I. Lenina v Plzni nebo Závody přesného strojírenství v Gottwaldově, ale také mnohými závody sovětskými i závody ve státech kapitalistických. Jsou proto takové úspory reálnou možností a je povinností příslušných ministerstev, aby vyřešila a zavedla hromadnou a levnou výrobu normalisovaných detailů a části a dala je k disposici našemu hospodářství. Je jistě nesprávné, jestliže v zájmu kompletace výrobků si musí závody vyrábět na př. spojovací části ve strojírenství až dvacetkrát dráže, než jak by je mohly dostávat z hromadné výroby. Je jistě potřebné, aby ustanovení, která v tom smyslu v návrhu zákona ukládají závodům a ministerstvům velké povinnosti, byla schválena a uskutečněna.

Také skladba norem vzbuzuje určitý podiv. Bylo vytvořeno velmi mnoho norem na potraviny a různé výrobky v oblasti spotřebního zboží a nejsou normy na mnoho základních výrobků v oblasti strojírenství. Je jistě vinou tohoto sektoru, že svoje potřeby do plánu normalisačních úkolů neprosazoval, že návrhy na účelné normy Úřadu nepředkládal a že tudíž normalisaci jako pracovní methodu neužíval, i když mu to These ukládaly, a Úřad sám nezvládl situaci natolik, aby nedostatky v tomto směru na ministerstvech dokázal odstranit. Je nepochybné, že schválením zákona se mu takových prostředků i takové pravomoci dostane a bude to k prospěchu národního hospodářství. Jistě bude potřebné co nejrychleji odstranit nedostatky v normalisaci hutnické a docílit tak podstatné zkvalitnění hutnických výrobků. Vedlo by příliš daleko, kdybychom tady měli probrat ztráty a příčiny zmetkovitosti zaviněné hutnickými výrobky dodávanými pro strojírenství a nemajícími normalisovanou jakost.

Je také zapotřebí, aby řízení o přihláškách vynálezů bylo zkráceno, aby cesta od vynálezcovy nebo zlepšovatelovy myšlenky k jejímu využití v národním hospodářství byla podstatně kratší. Je jistě potřebné splnit pečlivě všechny zákonné formality a dodržet všechny termíny tak, aby nedocházelo k rozporům a nespravedlnostem při řízení o patentech. Je však právě tak nezbytné zavést takové formy této nezbytné administrativy, aby nedostatky byly co nejdříve objasněny a řízení spělo ke konci; k tomu jistě přispěje zaváděné vykládání přihlášek vynálezů k veřejnému nahlédnutí a rozsáhlá spolupráce s odbornými experty. Vždyť nám to potvrzují i zkušenosti ze Sovětského svazu. Předložený návrh zákona dává reálné vyhlídky na to, že nedodělky Úřadu pro vynálezy a normalisaci budou klesat a počet rozpracovaných spisů bude snížen na nejmenší míru. Obtížnost této praxe bude pravděpodobně v tom, soustředit plnou pozornost hned od počátku na přihlášky důležité s hlediska národního hospodářství, udržet účelnou spolupráci se všemi státními orgány tak, aby v dělbě práce na sebe navzájem navazovaly a aby žádná práce nebyla vykonána několikrát. Bude to klást značné nároky na organisační práci pracovníků Úřadu pro vynálezy a normalisaci.

Veliká péče musí být věnována mezinárodní práci Úřadu. Jak v oblasti vynálezů, tak zejména v oblasti normalisace je tato práce mimořádně významná pro úspěchy našeho hospodářství jak doma, tak v exportu. Vidíme na příklad, jak zahraniční činnost jiných států se v této oblasti neobyčejně rozvíjí. Spojené státy americké v oboru své normalisace rozšiřují svůj vliv na celý kontinent americký a snaží se ovlivňovat mezinárodní normalisační instituce natolik, že jsme v současné době svědky jakési studené vojny v oboru normalisace. Nikdo dnes nebude pochybovat o tom, jaký obrovský význam pro celé lidstvo může mít postupné sjednocování měr a vah a základních úkonů ve strojírenství, jako je na příklad lisování, povrchová úprava a podobně. Rovněž v oblasti hutnických výrobků je sjednocování jakosti materiálů i tvarů výrobků a jejich tolerancí a vůbec všech dodacích podmínek nesmírně důležité. Normalisace v této oblasti vyvolává normalisaci surovin a odstraňuje tak příčiny rozporů a znemožňuje i chytračení některých kapitalistických kartelů. S tohoto hlediska je nutno normalisaci posuzovat jako spojence pokrokových lidí.

Můžeme tedy předlohy, o nichž jednáme, považovat nesporně za přínos pro naše hospodářství a jejich formulaci za průkopnickou ve zmíněných oborech. Vše bude záležet na praxi. Po této stránce je nezbytné, abychom věnovali praktickému provádění těchto zákonů a jejich sledování trvalou pozornost.

Soudruzi poslanci, obě osnovy, jež nyní projednáváme, jsou dalším krokem vpřed na cestě většího rozvoje naší techniky a našeho hospodářství. Jsem proto přesvědčen, že plenum NS obě tyto osnovy jednomyslně schválí. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.

Přistoupíme k hlasování a to tak, že budeme hlasovat o každém bodu pořadu odděleně.

Ad 9. Hlasování o vládním návrhu zákona o vynálezech, objevech a zlepšovacích návrzích.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu návrhu zákona o vynálezech, objevech a zlepšovacích návrzích poslanci Vávrovi.

Zpravodaj posl. Vávra: Vzdávám se slova.

Místopředseda dr Polanský: Protože nebyly podány pozměňovací návrhy, dám hlasovat, nebude-li námitek, o celém vládním návrhu zákona najednou podle společné zprávy výboru rozpočtového a hospodářského a výboru ústavně-právního.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o vynálezech, objevech a zlepšovacích návrzích a to ve znění společné zprávy výboru rozpočtového a hospodářského a výboru ústavně-právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o vynálezech, objevech a zlepšovacích návrzích.

Tím je vyřízen devátý bod pořadu schůze.

Přistoupíme k hlasování o desátém bodu denního pořadu.

Ad 10. Hlasování o vládním návrhu zákona o technické normalisaci.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu návrhu zákona o technické normalisaci poslanci Kubcovi.

Zpravodaj posl. Kubec: Nemám připomínek, vzdávám se slova.

Místopředseda dr Polanský: Nebyly podány žádné pozměňovací návrhy. Nebude-li námitek, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle společné zprávy výboru rozpočtového a hospodářského a výboru ústavně-právního.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o technické normalisaci ve znění společné zprávy výboru rozpočtového a hospodářského a výboru ústavně-právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji, tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o technické normalisaci.

Tím je vyřízen 10. bod pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání jedenáctého bodu schváleného pořadu, kterým je

11. Zpráva výboru zemědělského k vládnímu návrhu zákona o chmelařských výrobních oblastech, chmelařských polohách, povinném známkování chmele a o evidenci chmelnic (tisk 154).

Zpravodajem je posl. Svítek, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Svítek: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Naše výrobní chmelařské oblasti, zejména některé chmelařské polohy v nich, mají nejlepší klimatické a půdní podmínky pro pěstování chmele. Tyto dobré podmínky spolu s dlouhodobými zkušenostmi výrobními dodávaly našemu chmelu pověst nejjakostnějšího chmele a tak se stal chmel vypěstovaný v našich výrobních chmelařských oblastech světoznámým zbožím. Sám zákon č. 89 z r. 1934 upravoval ohraničení chmelařských výrobních oblastí, chmelařských poloh a povinné známkování chmele v nich vypěstovaného. Označení chmele známkami, které zákon chránil, spolu s ověřovacími listinami prokazovalo původ chmele a tím bylo i bezpečnou zárukou jeho jakosti. Zahraniční spotřebitelé zvyklí na povinné známkování chmele si je nadále při uzavírání obchodů vyhrazují.

Naše chmelařství však silně utrpělo německou okupací, která zaměřovala zemědělskou výrobu především na válečné potřeby. Plocha chmelnic byla redukována až na 7.050 ha, bylo zakázáno chmel vysazovat, bylo nařízeno jednoprutové zavádění, byl nedostatek potřebných hnojiv a ochranných prostředků, což zavinilo značné poškození našeho chmelařství stojícího na vysokém stupni. K tomu přistoupil ještě nezájem pěstitelů způsobený nízkými cenami chmele, a to vše způsobilo velký úpadek našeho chmelařství.

Po našem osvobození Rudou armádou se očekávalo rychlé zlepšení stavu našeho chmelařství a opětné zaujetí předního místa v exportu chmele. Očekávané rychlé zlepšení se však nedostavilo. Byly tu další nepříznivé okolnosti, zejména značný úbytek pracovních sil v zemědělství, na místo odsunutých Němců přišli do výrobních chmelařských oblastí zemědělci, kteří neměli zkušeností s pěstováním chmele, a konečně i ne zcela vhodná úprava výkupních cen chmele nepřispívala k hmotné zainteresovanosti pěstitelů na poměrně pracném a nákladném pěstování chmele. Nedostatky v pěstování chmele nemizely a řada jednotných zemědělských družstev prodávala chmel dokonce se značnými finančními ztrátami. Tak v roce 1955 bylo vykoupeno pouze 8% vyrobeného chmele v prvých třech jakostních třídách.

Neutěšeným stavem našeho chmelařství zabývala se vláda, která se 25. dubna 1956 usnesla na řadě opatření sledujících zlepšení stavu chmelařství. Přitom vláda uložila provést též novelisaci zákona č. 89 z r. 1934 o povinném známkování chmele a o úpravě rozsahu jeho pěstování. Při přípravě novelisace tohoto zákona nesoucího pochopitelně stopy kapitalistického podnikání a hospodaření i stopy národnostních bojů z prvé republiky, kdy při ohraničování chmelařských výrobních oblastí se přihlíželo k národnostnímu složení obyvatelstva, se ukázalo, že je vhodnější přikročit ne k novelisaci zákona starého, nýbrž k vypracování zákona nového. Zákon z r. 1934 sice platil, ale rada jeho ustanovení zastarala, byla vývojem překonána, stala se neúčinnou a byla proto z návrhu nového zákona vypuštěna. Povinné známkování chmele upravené zákonem má stále značný vliv při vývozu našeho chmele, neboť zahraniční odběratelé požadují chmel pocházející z tradičních výrobních chmelařských oblastí, ba i z určitých chmelařských poloh.

Návrh zákona v podstatě přejímá zásady dosavadního zákonem upraveného a chráněného povinného známkování chmele, které bude zárukou původu a jakosti chmele, jak to vyžadují zájmy zahraničního obchodu. Tak návrh zákona stanoví chmelařské výrobní oblasti, chmelařské polohy v nich a obsahuje ustanovení o úpravě jejich přesných hranic. Chmel vypěstovaný ve chmelařských výrobních oblastech ze zákona podléhá povinnému známkování. Povinné známkování chmele tak jako dosud spočívá jednak v povinném označení chmele podle místního původu již ve výrobní obci, jednak v povinném ověření místního původu chmele ve známkovnách. Povinné známkování chmele provádí Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský v Praze - pobočka v Žatci. Návrh zákona obsahuje dále ustanovení o závaznosti názvů chmelařských výrobních oblastí, chmelařských poloh, o závaznosti uzávěr (plomb) obalů chmele a doprovodních listin zásilky (vážní listy, ověřovací listiny). Přísná ustanovení zabraňují přebalování chmele bez příslušné kontroly, míchání chmelů z různých výrobních oblastí, ročníků, odrůd atd. Povinné známkování chmele podle navrhovaného nynějším poměrům přizpůsobeného zákona bude dobrou zárukou původu i jakosti chmele a přispěje k jeho lepšímu odbytu v zahraničním obchodu. Současně se navrhuje zrušení zastaralých a překonaných předpisů o registraci chmelnic a návrh zákona obsahuje zmocnění k úpravě evidence chmelnic, jejich obnovy, rušení a udržování. Návrh zákona spolu s ostatními výrobními opatřeními přispěje k zlepšení stavu našeho hospodářství.

Zemědělský výbor projednal návrh tohoto zákona a doporučuje jej Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme tedy hned k hlasování.

Nebude-li Národní shromáždění nic namítat, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle předložené zprávy výboru zemědělského.

Jsou proti tomuto postupu nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Nejsou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP