Středa 16. dubna 1958

V uplynulom roku boli dane, platené obyvateľstvom, vcelku splnené. Nebol splnený plán pôdohospodárskej dane.

Za prvý štvrťrok t. r. bol celkom plán štátnych príjmov v našom kraji prekročený o čiastku 10,000.000 Kčs, no v jednotlivých príjmoch, ako je daň pôdohospodárska, daň zo mzdy, daň domová a miestny poplatok z bytov, neboli plány splnené. Neplnenie plánu u dane pôdohospodárskej súvisí so vznikom nových celoobecných JRD, čím klesajú zdroje tejto dane.

Stále rastie počet obcí v republike, ktoré dane a poplatky inkasujú svojimi orgánmi. V roku 1958 je v našom kraji už 404 takýchto obcí. V roku 1957 bola presunutá aj správa dane domovej na 268 MNV v kraji, čo si vyžaduje novú formu práce. V minulom roku len MNV v Ružomberku spravoval domovú daň svojimi orgánmi.

Dosiahli sme to, že v kraji máme 94 obcí bez nedoplatkov na daniach platených obyvateľstvom. Je to najmä zásluhou aktívnej činnosti 1.308 aktivistov na tomto úseku.

Vážené Národné zhromaždenie!

V rámci neustáleho rozširovania účasti ľudu na správe štátu aktívne sa podieľajú aj výbory žien pri MNV pri plnení všetkých politických a hospodárskych úloh. Výbory žien sa aktívne v agitačných skupinách zapájajú pre získavanie roľníkov do JRD, ako napr. možno uviesť súdružky z Rajeckého okresu Jozefínu Brezániovú z Kľačí a Štefániu Macáškovú z Jasenového, ktoré účinne prispeli svojou obetavou prácou k založeniu celoobecných JRD vo svojich obciach.

Výbory žien riešia rôzne problémy vo výchove mládeže, starajú sa o prestárlych v starobincoch, ako i o deti v jasliach. Starajú sa o poriadok a čistotu v distribúcíi, o krajší vzhľad našich obcí, o lepšie a kvalitnejšie poskytovanie služieb obyvateľstvu a pod.

Je veľmi krásny príklad výboru žien v Hornej Štubni, ktorý usporiadal pre ženy cigánskeho pôvodu kurzy, zamerané na osobnú hygienu bývania, ako i kurz na zaobchádzanie s novorodenými deťmi. O kurz bol veľký záujem a pravidelne sa ho zúčastňovalo 20 žien cigánskeho pôvodu. Nedostatok je v tom, že táto skúsenosť nebo uplatnená aj v ďalších obciach.

V tieto dni sa oboznamujú ženy v našom kraji s Kroměřížskou výzvou a prijímajú hodnotné záväzky na zveľaďovanie obcí, lúk a pasienkov, v plnení plánu výkupu a výroby v poľnohospodárstve. To nasvedčuje, že podiel výborov žien pri vytváraní radostného života v našej vlasti je veľký a čestný.

Vážené súdružky, súdruhovia!

Pri zostavovaní nášho rozpočtu sa podieľajú naši pracujúci v širokej miere a s vlastnosťou dobrých hospodárov uplatňujú svoje rôzne návrhy, organizačné opatrenia a technické zlepšenia už pri zostavovaní technicko-priemyselných a finančných plánov na závodoch, výrobno-finančných plánov v JRD, štátnych majetkoch, STS a iných štátnych a hospodárskych organizáciách. To nám dáva záruku, že náš mierový rozpočet bude v národných výboroch nielen splnený, ale aj vysoko prekročený, čo znásobí našu mierovú silu a umožní neustále zvyšovanie kultúrnej a životnej úrovne našich pracujúcich.

To je cesta, ktorou národné výbory v celej republike zvládnu riešenie všetkých zložitých problémov našej socialistickej výstavby aj po reorganizácii riadenia nášho národného hospodárstva pri plnom uplatnení zásad zvýšenia ekonomickej účinnosti riadenia hospodárstva, spravovaného NV po prevedenej decentralizácii. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Dávam slovo posl. Kozelkovi.

Posl. Kozelka: Soudružky a soudruzi!

Náš státní rozpočet velmi jasně dokumentuje mírový charakter zahraniční i vnitřní politiky, kterou provádí naše strana a vláda. Dokazuje to každá kapitola státního rozpočtu. Výdaje na kulturní, školské, zdravotní a sociální služby poskytované buď zdarma, nebo za velmi nízké ceny představují pro tento rok bezmála 40 % celkových rozpočtových výdajů. Z této částky připadá skoro jedna polovina, tj. 17 miliard 581 miliónů na výdaje, které slouží k zabezpečení pracujících pro případ nemoci, mateřství, invalidity, stáří nebo úmrtí, jakož i výdaje na rodinné přídavky. Všechny tyto náklady se rok od roku zvyšují. To znamená, že rok od roku zlepšuje náš lidově demokratický stát po všech stránkách péči o pracující. Vezmu namátkou jen několik příkladů: jestliže v roce 1937 činily náklady na léky necelých 200 miliónů korun, dosáhly náklady státu na bezplatné poskytování léků pro daleko širší okruh obyvatel v roce 1956 částky 858 miliónů korun. Nebo vezměme rozsah lázeňského léčení poskytovaného na účet nemocenského či sociálního pojištění. V roce 1937 bylo poskytnuto lázeňské léčení necelým 40 tisícům pojištěnců. V minulém roce dosáhl počet účastníků lázeňského léčení 187.212. A tak každý odstavec kapitoly státního rozpočtu o národním pojištění i sociálním zabezpečení dokazuje další prohloubení péče strany a vlády o potřeby pracujících i jejich rodinných příslušníků na těchto úsecích. V této souvislosti je však třeba si uvědomit, že k tomu, aby tyto veliké finanční prostředky byly co nejlépe využity, musíme klást veliký důraz na otázku správného a svědomitého hospodaření těmito prostředky. Skutečnost, že si pracující sami spravují a provádějí nemocenské pojištění na našich závodech a podnicích, podmiňuje také velikou odpovědnost za správné a účelné hospodaření těmito prostředky. Proto se nemocenské pojištění zaměstnanců stalo významnou součástí odborové práce. Máme dnes široký aktiv desetitisíců odborářů, který pracuje v komisích národního pojištění a každodenně řeší otázky, týkající se ochrany zdraví pracujících, jejich zabezpečení v době nemoci a mateřství.

Nová úprava nemocenského pojištění, která vstoupila v platnost 1. ledna minulého roku, přinesla podstatné zvýšení životní úrovně našich pracujících, zejména dělníkům značné zvýšení náhrady za ušlý výdělek pro nemoc či úraz. Zvýšení dávek nahrazujících ušlý výdělek pro nemoc a úraz vedlo však k tomu, zejména v prvých 4 měsících roku 1957, že došlo ke zneužívání těchto výhod předstíráním a prodlužováním pracovní neschopnosti. Tyto nešvary byly podporovány, ať již přímo nebo nepřímo. v řadě závodů především nedostatečnou organisací práce, špatnou připraveností výroby apod.

Nepříznivý vývoj absence však mobilisoval odborové orgány i zdravotníky k důslednému boji proti těmto škodlivým zjevům. Výsledkem tohoto úsilí byla skutečnost, že od května 1957 klesla absence pod úroveň roku 1956. Avšak k výraznějšímu snížení absence došlo po uskutečnění některých účinných opatření podle vládního usnesení č. 806/57, tj. především předvolávání práce neschopných po 7 dnech před lékařské poradní komise a vyjmutí přesčasů pro výpočet nemocenského. Celková absence za rok 1957 dosáhla 5,19 %, což je sice o 0,16 % méně než v roce 1956, ale o 0,08 % více než bylo plánováno. Také vývoj v lednu a únoru tohoto roku vykazuje klesající tendenci. Nicméně nás však tyto první úspěchy nesmí vést k sebeuspokojení. Revoluční odborové hnutí věnuje důležitému problému absence i nadále zvýšené úsilí, protože absence je stále ještě značně vysoká, a to zejména u dělníků. Jde nám o to, aby byla odstraněna absence neodůvodněná, kde dochází k zneužívání výhod pojištění, kterou zaviňují nedostatky v posudkové službě nebo špatná organisace práce v závodech.

V boji proti neodůvodněné absenci je třeba vypořádat se především s falešnou solidaritou. Sociální vymoženosti je nutno chránit proti sobectví těch, kteří je chtějí neoprávněně využívat ve svůj osobní prospěch. V tom spočívá velká výchovná úloha Revolučního odborového hnutí: vychovávat a vést pracující k novému socialistickému poměru ke společnému vlastnictví.

Soudružské návštěvy jsou v tomto směru významným pomocníkem odborových organisací. Je ovšem zapotřebí, aby soudružské návštěvy byly lépe organisovány, prováděny v širším rozsahu a aby byla prohloubena jejich součinnost se zdravotníky a vedením závodu. Tak je možno docílit toho, aby jejich cenné výsledky a zkušenosti byly na závodech v odborářské práci plně využity, zevšeobecněny a pomáhaly k nejrychlejší nápravě nedostatků. I když soudružské návštěvy nejsou ještě všude takto správně chápány a prováděny, přesto je třeba práci těch desetitisíců dobrovolných pracovníků, kteří pochopili společenský význam nového nemocenského pojištění, uznat a právem ocenit. Tito lidé, právě tak jako komise národního pojištění, udělali pro naši společnou věc velmi mnoho záslužné práce a právem jim patří náš dík. (Potlesk.) Toto jejich odborářské poslání nemůže nám nahradit žádný placený aparát.

Dosud málo pozornosti, a to jak ze strany Revolučního odborového hnutí, tak ze strany orgánů státní zdravotní správy a zejména vedení závodů bylo věnováno té absenci, která vzniká zbytečnými onemocněními a úrazy, jejichž příčiny tkví v nedostatečném předcházení nemocem a úrazům a v nedodržování zdravotních, hygienických a bezpečnostních předpisů. Zvlášť závažná je otázka úrazů a nemocí z povolání. Základ prohloubení péče o bezpečnost a zdraví při práci byl dán zákonem č. 67/51 Sb., podle něhož odpovídá vedení podniku, a to v plném rozsahu za zajišťování bezpečné a zdravé práce. Dozor nad tím, jak hospodářské orgány plní své povinnosti, byl přenesen na Revoluční odborové hnutí. Zákonem o hygienické a protiepidemické péči č. 4/52 Sb. byla pak orgánům státní zdravotní správy svěřena kontrola nad dodržováním hygieny práce.

Hospodářské orgány mají hlavní podíl na nepříznivém vývoji pracovní úrazovosti a nemocí z povolání. Je tomu tak proto, že při plnění plánu výroby zapomínají na lidi a že důsledně neplní povinnosti v ochraně zdraví a bezpečnosti při práci. Nepříznivý vývoj pracovní úrazovosti neovlivnil dosud ani významný zákon č. 58/56 Sb. o nové úpravě odškodňování pracovních úrazů, který vstoupil v platnost od 1. 1. 1957. Je to proto, že tento zákon není na našich závodech důsledně prováděn a že neplní především svoji hlavní funkci, tj. předcházet pracovním úrazům. Je nesporné, že uplatňování tohoto zákona klade značné požadavky na činnost odborových funkcionářů. Situaci však ztěžuje ještě ta skutečnost, že hospodářské orgány mají často zájem na tom, aby tento zákon nebyl důsledně používán.

Dalším faktorem, který nepříznivě ovlivňuje úsilí o snižování úrazovosti, je nedostatečná péče o výchovu pracujících k bezpečné práci na našich závodech. Je na odborových organisacích, aby daleko důsledněji než dosud využívaly dané pravomoci, aby soustavnou kontrolou a důraznějším prosazováním požadavků pracujících na ochranu zdraví a bezpečnost při práci prosazovaly u zodpovědných hospodářských pracovníků plnění všech jejich zákonných povinností. Zejména nyní bude třeba využít významných změn v organisaci a řízení národního hospodářství, které podstatně rozšiřují účast pracujících na řízení výroby k tomu, aby se v daleko větší míře zvětšil vliv odborové organisace v závodě také na řešení otázek ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. K zlepšení stavu a úrovně zdravotních a bezpečnostních zařízení na jednotlivých pracovištích bude třeba daleko účinněji využívat kolektivních smluv a prostředků z podnikových fondů pracujících, které nejsou čerpány právě pro tyto účely. V současné době jsou vytvářeny všechny podmínky k tomu, abychom mohli zahájit frontální útok proti příčinám úrazů a nemocem z povolání. Proto Ústřední rada odborů připravuje na květen t. r. "Měsíc bezpečnosti". Chtěl bych zdůraznit, že nejde o žádnou jednorázovou akci, ale naopak, "Měsíc bezpečnosti" má být nástupem k trvalému zlepšení péče o ochranu zdraví pracujících ve všech závodech. Tato akce obsáhne mimo pracovní také požární a dopravní bezpečnost.

Protože se hospodářské orgány ve značné míře podílejí na příčinách vysoké absence pro nemoc a zejména pro úraz, je třeba využívat všech opatření, která by materiálně postihla závody a hmotně je zainteresovala na důsledném vytváření podmínek pro zdravou a bezpečnou práci. Především půjde o to, aby odborové orgány, kterým je svěřena správa nemocenského pojištění, mnohem více využívaly zákonné možnosti zvyšovat závodům pojistné v těch případech, kde na podkladě zjištění hygienika nebo inspektora bezpečnosti práce zařízení závodu nevyhovuje zdravotním nebo bezpečnostním předpisům a nejsou dělána náležitá opatření k nápravě.

Od dubna do září t. r. se zavádí na zkoušku v několika desítkách závodů v různých odvětvích proměnlivé pojistné, podle skutečně dosažené absence. Eventuální zvýšení pojistného půjde pak na vrub vlastních nákladů podniku. To nepochybně povede hospodářské pracovníky k tomu, aby věnovali soustavnou pozornost absenci a zvláště jejím příčinám.

Neuspokojivý stav v protiúrazové zábraně způsobuje veliké, mnohdy nenahraditelné škody na zdraví našich pracujících a k tomu ještě vysoké ztráty národohospodářské. Vysoký počet úrazů způsobuje nejen značné ztráty pracovního času, ale vyžaduje také zvýšené náklady na léčení, odškodné a v neposlední řadě i na vzestup počtu invalidních důchodců. V roce 1957 bylo přiznáno celkem 81.792 invalidních důchodů, tj. o 20.360 více než v roce 1956. A k takovým důsledkům by docházet nemuselo, kdybychom na našich závodech věnovali soustavnou péči především preventivním opatřením na úseku ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. Zde bude muset také Státní úřad sociálního zabezpečení vyvinout mnohem více úsilí k tomu, aby přešel od provádění pasivní sociální politiky k aktivní sociální politice.

Jsem přesvědčen, že totéž co jsem uvedl o zneuživatelích výhod nemocenského pojištění, platí v nezmenšené míře také o důchodovém zabezpečení. A kdo jiný si v tom může udělat pořádek, když ne dělníci sami prostřednictvím Revolučního odborového hnutí.

Právě tak je tomu i v otázkách prevence na pracovištích, na tom, jak Státní úřad sociálního zabezpečení bude soustavně ukazovat na příčiny úrazů a spolu s Revolučním odborovým hnutím žádat radikální nápravu v odstraňování těchto příčin. Rovněž rehabilitaci bude nutno plněji využívat, aby se do výroby mohlo vracet daleko více zaměstnanců s obnovenou pracovní schopnosti. Prostě umět vracet lidem znovu radost ze života.

A konečně v závěru chtěl bych ještě jednou zdůraznit nutnost pozorného hospodaření s prostředky nemocenského pojištění. Předsednictvo Ústřední rady odborů v únoru t. r. uložilo odborovým orgánům provádění důsledných kontrol a dodržovat socialistickou disciplinu při vydávání prostředků na dávky nemocenského pojištění. Současně schválilo, aby u rodinných přídavků byla ve druhém čtvrtletí t. r. provedena prověrka jejich výplat ve všech závodech a u všech příjemců, neboť právě ve výplatách rodinných přídavků na děti je velmi mnoho vážných nedostatků.

V tomto roce bude se celé Revoluční odborové hnutí soustřeďovat na hlavní problémy, které jsou zdrojem převážné části dosavadních nedostatků. Jde především o stálé snižování absence pro nemoc a úraz v nejužší spolupráci s odpovědnými hospodářskými pracovníky i se zdravotníky a o zlepšení hospodaření s prostředky nemocenského pojištění.

Na podkladě dosavadních zkušeností i učiněných opatření jsou všechny předpoklady k tomu, aby závažné politické úkoly na úseku národního pojištění, ochrany a bezpečnosti práce byly splněny.

Funkcionáři i členové Revolučního odborového hnutí učiní všechno k tomu, aby zvýšených prostředků na nemocenské a sociální zabezpečení se dostalo jen těm, kteří si to plně zaslouží. Tak bude zajištěno správné hospodaření i na úseku národního pojištění. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Dávam slovo posl. Hejlovej.

Posl. Hejlová: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi!

Můj volební obvod je podhoří Orlických hor, okres Lanškroun. Kopce a lesy až 600-800 m nadmořské výšky. Ale je u nás krásně a máme svůj i když chudší kraj z celého srdce rádi. Lidé jsou u nás prostí, skromní a dovedou se těšit i z menších úspěchů, které nám pilné ruce a příroda dávají.

Právě těchto dobrých vlastností našich lidí je si vědoma strana a vláda; aby výsledky při zvyšování zemědělské výroby byly ještě lepší, abychom dokázali splnit ukazatele pětiletého plánu za 4 roky, aby nám neodcházela mládež z vesnic a nehledala jiné povolání, k tomu také přispějí částky, které jsou ve státním rozpočtu na rozvoj zemědělské výroby.

Vzhledem k rozvoji družstevní velkovýroby, jak uvedl ve své zprávě ministr financí s. Ďuriš, jsou letošního roku částky podstatně vyšší.

Z celkové částky 10.435,500.000 Kčs připadá na zvelebení rostlinné výroby 328 miliónů Kčs, na zlepšení a zvýšení živočišné výroby 790,500.000 Kčs, na zemědělské školství připadá 686 miliónů Kčs. Je to hodně peněz, záleží nyní jen na nás, jak s nimi budeme hospodařit.

U nás máme starosti, jak se vyrovnat s výrobou, výstavbou i kulturními zařízeními a zařadit se mezi nejlepší okresy našeho Pardubického kraje. Podstatně se u nás změnil život. Chudou obživu dávala políčka vesnic pod Suchým vrchem. Pamatuji se velmi dobře, že i v mé rodné obci Bystřeci chalupníci, když chtěli zajistit rodině obživu, obdělávali i takové stráně, kam se s krávou nedostali a tak tahali pluh sami. Pamatuji se na výměnkáře a výměnkářky ohnuté, s pokroucenými klouby od celoživotní dřiny, pro které tehdejší společnost neměla často ani dost chleba.

Odpusťte, že jsem si trošku zavzpomínala. To už je vše za námi a takovéto věci se dovídáme jen ve vesnických kronikách a ze vzpomínek starších lidí. Ale porovnávat je nutné, abychom si nového života na vesnici více vážili. Potom máme vždy i více síly a chuti k odstraňování nedostatků, kterých je v našich JZD stále ještě dost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP