Za prvé republiky státní památková
péče, organisačně začleněná
do resortu ministerstva školství a národní
osvěty a soustředěná v Státním
památkovém úřadu v Praze a v Brně
a ve Státním referátu pro ochranu památek
na Slovensku, viděla svůj hlavní úkol
v potřebě evidenčně zachycovat
a odborně usměrňovat akce, jež nějakým
způsobem památku měnily nebo ohrožovaly.
Charakter její práce byl obranný a podpůrný.
Pomocí subvenční politiky se snažila
přimět vlastníky památek, aby dbali
jejích pokynů, jestliže chtěli svůj
památkově hodnotný majetek změnit
nebo upravit.
Když po květnové revoluci moc v našem
státě vzal do svých rukou lid a zejména
když ji v únorových dnech roku čtyřicátéhoosmého
natrvalo upevnil, změnily se podmínky pro práci
státní památkové péče
převratným způsobem. Změnily se kvantitativně
i kvalitativně. Kvantitativní proměna byla
způsobena tím, že odchodem německého
obyvatelstva, konfiskačními dekrety a zákony
o pozemkové reformě rozrostly se úkoly státní
památkové péče do neobyčejné
šíře, neboť stát se stal vlastníkem
nepřehledného počtu památek, nemovitých
i movitých, zejména hradů a zámků
a památkově cenných měšťanských
domů v historických jádrech měst
v nově osidlovaném pohraničí.
Kvalitativní proměna byla dána tím,
že se náš stát stal státem lidově
demokratickým, s kulturním programem opřeným
o vědecký světový názor a určeným
nikoliv pro výlučné majetkové vrstvy,
nýbrž pro pracující lid. V tomto
programu připadla i státní památkové
péči významná úloha. Jejím
úkolem se stalo nejenom památky uchovávat,
nýbrž i v nejširší míře
zpřístupňovat lidu, učinit z nich
klíč k poznání minulosti národa,
minulosti slavné i trpké, k poznání
dějinného vývoje, který - nesen nikdy
nepohaslou revoluční touhou po svobodě -
vyústil nakonec v naší vítěznou
přítomnost.
Ocitla se tedy po válce státní památková
péče v situaci, kdy jí vedle tradičních
úkolů připadl úkol nový, a
to úkol organisačně i technicky zabezpečit
velké památkové bohatství, jež
přešlo na stát, ale současně
s tím i uvést toto bohatství do kulturního
života lidu. Tento nový úkol nemohly zvládnout
po válce obnovené Státní památkové
úřady, jež byly zřízeny v resortu
ministerstva školství a osvěty v postavení
zemských instancí, při čemž na
Slovensku mělo jejich funkci plnit přímo
pověřenectvo školství a osvěty.
Proto byl vydán v r. 1946 zákon č. 137
Sb., který stanovil, že nejvýznamnější
z památek nabývaných státem mají
být prohlášeny za tak zvaný státní
kulturní majetek, stanovil způsob péče
o tento státní kulturní majetek a současně
zřídil pro jeho správu a kulturní
využití dvě Národní kulturní
komise jako zvláštní orgány veřejné
správy, a to jednu pro země české
a jednu pro Slovensko. Z celkového počtu asi 2.500
hradů a zámků, které se staly národním
majetkem, bylo za státní kulturní majetek
prohlášeno 131 objektů spolu s přilehlými
parky a památkovými prostorami v celkové
výměře téměř 3.000 ha
a s historicky cenným vnitřním zařízením,
vlastním i částečně sem svezeným
z ostatních objektů, v souhrnném počtu
kolem 400.000 inventárních čísel,
nečítajíc v to zámecké
knihovny s počtem asi půldruhého miliónu
knih.
Tak vznikl onen soubor našich státních hradů
a zámků, jež ročně přitahují
pozornost tolika lidí a jsou i pro cizince svědectvím,
že si památek dovedeme vážit a že
jim také dovedeme dát nové společenské,
kulturní i hospodářské poslání.
Dalekosáhlé důsledky pro státní
památkovou péči měly i únorové
události v roce 1948, kdy jsme po odražení
útoku na naši socialistickou budoucnost nastoupili
cestu k důslednému rozvinutí plánovaného
hospodářství a velkého díla
socialistické výstavby, které postupně
učiní z našeho státu zemi všech
socialistických vymožeností. Bude naší
trvalou chloubou, že do velkolepé koncepce rozvoje
a budování vlasti pojala vláda i zhodnocení
našeho památkového bohatství, jehož
ochrana byla proklamována v Ústavě 9. května.
V roce 1950 byl přijat vládou základní
plán státní památkové péče,
který se neomezil jenom na jednotlivé objekty, nýbrž
počítal s obnovou celých památkových
souborů, jaké nacházíme v historických
jádrech našich měst. Podle tohoto plánu
byla v řadě měst, jejichž historická
jádra byla prohlášena za tak zvané městské
památkové reservace, zahájena plánovitá
památková obnova, spojená s asanací
a hygienisací. Tím se má vrátit historickým
městům nejenom jejich památková hodnota
a výtvarná krása, nýbrž současně
se mají v nich vytvořit i příznivé
podmínky pro bydlení.
Těmito všemi skutečnostmi bylo poslání
státní památkové péče
v našem státě podstatně změněno.
Ona někdejší ochranářská
povaha její činnosti byla převážena
tendencí, aby se péče o památky stala
aktivní složkou naší kulturní politiky,
jejímž cílem je v oblasti památkové
péče nejenom chránit hmotu památek,
nýbrž vracet památkám život a spojovat
se s našimi dnešními kulturními i
hospodářskými potřebami.
Je pochopitelné, že pro tyto nové úkoly
státní památkové péče
nebyly hned nalezeny potřebné organisační
formy a pracovní metody. Naše státní
památková péče prošla několika
organisačními fázemi, z nichž, pokud
jde o české kraje, poslední byla ta, že
péče o památky byla soustředěna
v resortu ministerstva školství a kultury, kde
byl věcmi památkové péče pověřen
zvláštní odborný orgán, Státní
památková správa. Výkon péče
o památky příslušel sice krajským
národním výborům, ale jenom v omezeném
rozsahu. Předkládaný návrh zákona
má právě tuto skutečnost zcela změnit.
Pohlédneme-li zpět na celkovou účinnost
státní památkové péče
v posledních letech, můžeme zaznamenat
řadu úspěchů. Rád bych zde
uvedl několik fakt. Pro přehlednost je uvádím
podle oborů, na něž se péče o
památky dělila.
V oboru preventivní ochrany památek uplatňovaly
se soustavně zájmy památkové péče
při územním plánování
a při stavebních akcích, jež se nějakým
způsobem památek dotýkaly. Se zájmy
preventivní ochrany památek souvisela i příprava
směrnic pro ochranu památek ve zvláštních
případech podle zásad Haagské úmluvy
ze 14. května r. 1954 o ochraně kulturních
statků v případě ozbrojeného
konfliktu, kterou Československá republika ratifikovala.
Jedním z předních úkolů
státní památkové péče
byla soustavná a plánovitá ochrana památek
architektury a urbanismu. Jde o objekty nejrůznějšího
charakteru a hodnoty. Jsou mezi nimi památky v pravém
slova smyslu posvěcené naší historií,
dávnou i blízkou, a našimi revolučními
tradicemi. Tyto památky se obnovovaly a upravovaly. Obnovili
jsme Betlémskou kapli, památkově upravili
letohrádek Hvězdu na Jiráskovo museum, dům
"Pod kaštany" v Břevnově, Gottwaldův
rodný dům v Dědicích, Havlíčkův
dům v Havlíčkově Brodě a řadu
jiných podobných památek. Opravili jsme,
udržovali a někdy i nákladně rekonstruovali
mnohé státní hrady a zámky. K velmi
rozsáhlým zabezpečovacím pracím
a památkovým úpravám došlo například
na hradě Karlštejně, Křivoklátě,
Kosti, Švihově, Buchlově, Horšovském
Týně, nebo k rekonstrukčním pracím
na zámcích v Mikulově a Slavkově.
V reservačních městech se při
obnově památkově cenných objektů
spojoval vědecký a kulturní zájem
s aktuálními potřebami společenskými
a hospodářskými. Památkovými
úpravami se získalo ve starých domech v Českém
Krumlově, Českých Budějovicích,
Táboře, Kutné Hoře a v jiných
reservačních městech na sta a sta bytových,
dobře vybavených jednotek. Některé
objekty byly však upraveny i pro jiné účely,
například pro knihovny, kulturní domy, muzea,
turistické noclehárny, objekty veřejného
stravování, restaurace a hotely.
Z velkých akcí bych chtěl jenom příkladem
uvést přestavbu a úpravu tří
historických domů na náměstí
v Českém Krumlově na hotel a restauraci,
úpravu skupiny památkových budov v Třeboni
na kulturní středisko a hotel, přestavbu
tří památkově hodnotných domů
v Kutné Hoře na prvotřídní
cizinecký hotel.
Z velkých široce založených památkových
úprav, jimiž se dostalo našim kulturním
institucím krásných a dobře vybavených
budov, uveďme Leninovo a Gottwaldovo muzeum v Praze nebo
právě dokončované muzeum dělnického
hnutí v Brně, dále bych chtěl
uvést Strahov, upravený pro Památník
českého písemnictví, klášter
v Olomouci, upravený pro muzeum a koncertní
síň, dům krajského muzea v Jihlavě,
dům krajské galerie v Litoměřicích,
dům pánů z Poděbrad v Brně
rovněž pro muzeální účely
upravený, kulturní dům horníků
v Chomutově, který jest umístěn v citlivě
upraveném pozdně gotickém domě s proslulými
sklípkovými klenbami. Řada dalších
příkladů, jako byla v Praze úprava
letohrádku Amerika na Dvořákovo muzeum nebo
Bertramky na Mozartovo muzeum a jiných podobných
by se dala ještě uvést. Opravena byla i řada
význačných církevních památek,
například Loreta v Praze, bývalá
Pinkasova synagoga jako židovský historický
památník, provádí se soustavná
rekonstrukce kláštera blahoslavené Anežky
nebo Emaus v Praze apod. Zabezpečili jsme i mnohé
památky lidové architektury, dokumentující
kulturní vyspělost a dovednost našeho lidu
v minulých staletích.
Odborná konzervace malovaných, sgrafitových
a štukových průčelí zachránila
nám mnoho historických výtvarných
hodnot a dala našim reservačním městům
vzácný umělecký výraz obdivovaný
znalci i nejširší veřejností (například
v Telči, Slavonicích, Českém
Krumlově, Domažlicích apod.).
V našich krajích snad nenalezneme místa,
kde bychom se nesetkali s doklady naší péče
o památky architektury. Právě šíře
této péče udivuje cizí návštěvníky.
Jenom pro vytvoření představy o rozsahu obnovy
našich památek architektury uvádím,
že v průměru bylo Státní památkovou
správou plánováno a řízeno
ročně přes 500 akcí památkových
úprav, nepočítajíc v to Cheb.
Náklad na památkové úpravy, prováděné
v resortu MŠK, činil bez Chebu za poslední
3 roky 91 mil. Kčs.
Stejně významnou součástí našeho
památkového bohatství, jako památky
architektury, jsou stará díla malířství,
sochařství a uměleckých řemesel.
Také jejich konservaci a restaurování byla
věnována značná péče.
Tvořilo by velmi dlouhou řadu, kdybychom chtěli
vyjmenovat všechny akce, které byly z prostředků
státu uskutečněny k záchraně
vynikajících památek našeho výtvarného
umění. Chtěl bych vzpomenout jen soustavně
prováděné péče o záchranu,
konservaci a restaurování našich středověkých
nástěnných maleb, nástěnných
maleb barokních umělců (například
právě se blíží svému dokončení
velkorysá obnova interiéru chrámu sv. Mikuláše
v Praze), nástěnných maleb vynikajícího
českého mistra 19. století Josefa Navrátila,
nebo nástěnných maleb a sgrafit provedených
podle návrhů umělce naším lidem
tak milovaného, Mikoláše Alše. Nemenší
pozornost byla věnována přenosným
obrazům a plastikám, zejména gotickým
dřevořezbám, pokud nebyly v péči
muzeí nebo galerií. Velkým úkolem
byla péče o záchranu plastik pod širým
nebem, které zejména z období baroka, zahrnují
mezi sebou díla, patřící k vrcholům
umělecké tvorby v našich zemích.
Jako příklad bych chtěl uvést záchranu
souboru proslulých Braunových plastik stojících
před hospitálem u Kuksu. Upravují se i zámecké
parky, jež v mnohých případech představují
vrcholná díla zahradní architektury.
Nezapomínalo se ani na památky uměleckých
řemesel. Výtvarně i technologicky velmi náročné
restaurování nástěnných koberců,
gobelinů, provádí úspěšně
státní dílna, pracující při
Státní památkové správě.
Mezi úkoly státní památkové
péče náleží i vědecké
hodnocení, kulturní využití, popularisace
a propagace našeho památkového bohatství.
Mimořádné místo zde připadá
státním hradům a zámkům. Jakou
přitažlivost mají pro občanstvo naše
státní hrady a zámky, dosvědčuje
jejich návštěvnost. Za poslední čtyři
roky je navštívilo na 10 milionů osob, z nichž
na poslední rok 1957 připadlo třiapůl
milionu.
Pozoruhodný je i zájem naší veřejnosti
o publikace vydávané státní památkovou
péčí. Od roku 1949 jsou vydávány
malé monografie o státních hradech a zámcích
a jejich sbírkách, přinášející
často původní zpracování látky,
dále monografie o městských památkových
reservacích a reservacích přírodních.
S příležitostnými publikacemi bylo celkem
vydáno od roku 1949 96 různých edičních
titulů v celkovém nákladu kolem půldruhého
milionu výtisků.
Zahraniční odborníci, kteří
navštívili v poslední době Československo,
vyslovili se pochvalně o výsledcích činnosti
naší památkové péče, o
způsobu, jak se provádí, imponovala jim rozsáhlost
prováděných prací. Pochvalné
zmínky o naší státní památkové
péči nalezneme i v zahraničních
časopisech a dostalo se jí uznání
i na mezinárodním foru, například
na mezinárodním urbanistickém kongresu, který
se konal v minulém roce v Miláně. Památkoví
pracovníci ze spřátelených zemí
mají zájem na co největší spolupráci
s československou památkovou péčí,
o jejíž vyspělosti mají vysoké
mínění. Toho důkazem jest návrh
vzešlý z jejich iniciativy, aby v Československu
byla uspořádána prvá konference památkových
pracovníků ze socialistických zemí.
Ale nebylo by správné, kdybychom si zároveň
při této bilanci dosavadních výsledků
státní památkové péče
neuvědomili nedostatky, které se objevily v její
činnosti a příčiny těchto nedostatků.
Myslím, že základním nedostatkem bylo
to, že nebyla jasná hranice, kde začínají
a kde končí povinnosti státní památkové
péče.
Jak jsem se již zmínil, byla provedena (a stále
se provádí) řada velkorysých akcí,
jimiž památkové objekty byly upraveny pro nové
kulturní, společenské i hospodářské
využití. Instituce nebo organizace, pro něž
byly objekty určeny, většinou dosáhly
toho, že se do nákladů památkových
úprav zahrnovaly komplexně všechny stavební
náklady i náklady na vnitřní vybavení,
takže dostávaly do vínku budovu zcela již
hotovou a připravenou pro své budoucí funkční
určení. Takto například byly komplexně
upraveny budovy pro místní národní
výbor a krajskou galerii v Litoměřicích.
V celé řadě akcí, u nichž
náklady šly někdy do miliónů,
se postupovalo obdobně. Pro budoucí uživatele
objektů to bylo nesmírně výhodné
a pohodlné. Ale tím se do činnosti státní
památkové péče tlačila stále
více a více složka investorská, při
čemž ani Státní památková
správa nebyla pro činnost tohoto druhu dostatečně
vybavena. Zároveň se stále častěji
a častěji z rozpočtového úvěru
určeného pro ochranu památek hradily náklady,
jež měli především nést
budoucí uživatelé památek. Od jednotlivých
objektů se šlo touto cestou k celým komplexům
- například v Třeboni se z památkového
úvěru upravuje kulturní kombinát včetně
divadla, biografu, sálů, přednáškových
síní a restaurace, při čemž se
z tohoto úvěru hradí i náklad
na zařízení restaurační kuchyně.
Největších rozměrů dosáhla
tato forma památkových úprav v Chebu,
kde byl dán státní památkové
péči úkol provést obnovu celého
historického jádra města včetně
zabezpečovacích prací a výstavby inženýrských
sítí a občanského vybavení.
Takto komplexně ukládané povinnosti státní
památkové péči by však musily
být provázeny současně i komplexním
vybavením jejích orgánů pro investorskou
činnost tak mimořádného rozsahu, aby
nutně nepřerostly její síly. Tento
základní rozpor ovlivňoval velmi silně
všechny úvahy o tom, jak by měla být
státní památková péče
u nás organizačně uspořádána,
zvláště když nedostatky Státní
památkové správy zjištěné
v Chebu se ukázaly nikoliv jako ojedinělé.
Kde je východisko z této situace, soudružky
a soudruzi? Východisko je v usnesení strany a vlády
o decentralizaci a zvýšení pravomoci národních
výborů a o nové řídící
úloze ministerstev, usnesení, které se stalo
základem nového uspořádání
celého našeho hospodářství.
Ve smyslu tohoto usnesení řeší situaci
státní památkové péče
i nový zákon.
Podle nového zákona bude péče o památky
důsledně decentralizována. Přitom
v ústředí má být prohloubeno
ideové řízení a mají být
vytvořeny předpoklady pro stálé zvyšování
odborné stránky v činnosti státní
památkové péče.
Dosavadní značná centralizace státní
památkové péče vyvolávala nesprávný
názor, že odpovědnost za stav památek
nese jenom ústřední památkový
orgán. Ve skutečnosti památky, jež tvoří
součást životního prostředí
našeho obyvatelstva, mají a musí být
předmětem přímého zájmu
těch orgánů, které nesou za budování
a zkrášlování tohoto životního
prostředí bezprostřední odpovědnost,
a to jsou národní výbory.
Národní výbory musí přitom
počítat s iniciativou a pomocí všeho
našeho pracujícího lidu. Aby se pro tuto iniciativu
a pomoc vytvořila náležitá základna
a aby se zaktivisovala co nejvíce činnost dobrovolných
spolupracovníků, zřizuje se podle zákona
systém památkových komisí, o něž
se budou moci výkonné orgány národních
výborů při výkonu státní
péče o památky opírat.
Decentralizujíce státní památkovou
péči, nechceme se ovšem zříci
toho, aby naše státní památková
péče neměla jednotnou linii a aby nevycházela
z jednotných odborných zásad. Pro zajištění
těchto potřeb zřizuje se zákonem Ústřední
komise státní památkové péče
jako poradní orgán ministra školství
a kultury, a Státní ústav památkové
péče a ochrany přírody jako odborné
středisko pro výzkum památek a způsobů
jejich ochrany a pro poskytování metodické
pomoci při provádění této ochrany.
Očekáváme, že tento ústav, jemuž
chceme dát všechny potřebné podmínky
pro jeho činnost a rozvoj, zajistí potřebnou
odbornou úroveň v péči o památky,
zvláště pokud jde o využití nových
poznatků při provádění konzervace
a obnovy památek. Jeho úkolem bude také,
aby svou metodickou pomocí přispěl k uskutečnění
jednotně ideově pojatého programu instalací
našich státních hradů a zámků,
které nyní rovněž přejdou do
správy národních výborů, a
aby přispěl k zajištění
potřebné úrovně kulturního
využití těchto objektů.
Zákon řeší i další věc,
která dosud ovlivňovala činnost státní
památkové péče negativním způsobem.
Stanoví, že udržovat památku v dobrém
stavu a nést náklady na její úpravy
jest povinen vlastník nebo uživatel památky.
Toto ustanovení povede k zvýšení
odpovědnosti u těch, jejichž potřebám
památkové objekty slouží. Nebude se
již očekávat ve všem a vždy finanční
pomoc od památkových orgánů. Podpoří
se tím i snaha předcházet škodám,
neboť vždy je lacinější škodě
zabránit, než ji napravovat. V zajišťování
preventivní ochrany památek připadne tedy
nyní národním výborům rozhodná
úloha.