Soudružky a soudruzi, předkládaný návrh
zákona o kulturních památkách je prvým
zákonem souhrnně upravujícím státní
péči o kulturní památky na území
českých krajů, jak zde připomněl
zpravodaj posl. Šafařík. Ani za předmnichovské
republiky ani dříve nebyl podobný zákon
u nás vydán. Tato skutečnost nejvýmluvněji
dokazuje, jaký poměr má československý
lidově demokratický stát ke kulturnímu
dědictví našich národů.
Památky jsou pro nás hodnotou neodlučitelnou
od našeho kulturního života. Jsme hrdi na to,
že Československo je zemí tak neobyčejného
památkového bohatství. Toto bohatství
je svědectvím velké a slavné historie
našich národů a tvůrčího
nadání československého lidu. Úcta
k němu a odpovědnost za ně vůči
lidu nám přikazuje, abychom učinili všechno
k jeho ochraně a pro nejširší rozvinutí
jeho kulturního poslání.
Nové podmínky k tomu chceme vytvořit
navrženým zákonem. Jménem vlády
proto navrhuji, aby Národní shromáždění
osnovu zákona o kulturních památkách
schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Do rozpravy
se přihlásil posl. Zvára. Dávám
mu slovo.
Posl. Zvára: Vážené Národní
shromáždění!
Naše země zaujímaly od časného
středověku významné postavení
v srdci Evropy a podílely se často velmi významně
na jejích politických osudech a ještě
snad častěji na evropském kulturním
životě.
Jako svědectví tohoto bohatého života
naší vlasti a jako dědictví tvůrčích
sil národa zůstalo u nás na poměrně
malém území zachováno obrovské
bohatství kulturních památek, které
dnes nabývají ještě většího
významu tím, že poslední válka
zničila v řadě okolních zemí
téměř veškeré památky.
Z tohoto hlediska je naše země pokladnicí
umění i památníků historie,
které nemají často význam pouze domácí,
avšak celoevropský - ať již jde o teprve
poznávanou kulturu říše Velkomoravské,
která posunuje podstatně naše dějiny
umění nazpět do začátku letopočtu,
nebo o umění doby lucemburské zejména
ve II. polovině 14. století, kdy naše země
stály na čas v čele vývoje evropského
umění, či o údobí vrcholného
baroka, kdy importovaný sloh zapouští kořeny
v domácí půdě a nachází
nový výraz. Kromě zmíněných
vrcholů umění i ostatní časové
a slohové úseky dosahují velmi dobré
úrovně, kterou jednotlivá díla mnohdy
výrazně převyšují.
Avšak i v evropském měřítku méně
významné doklady kulturního a ekonomického
dění nesmíme podceňovat. Ať již
jde o měšťanskou architekturu nebo o lidové
stavby a projevy lidové tvořivosti, vždy se
v nich velmi výrazně - a především
pro naši společnost typicky - obrážejí
dobové a neopakovatelné prvky, které mají
bezprostřední povahu historického pramene.
To vše, ať již jde o sídla někdejší
feudální šlechty, středověké
i novověké, světské nebo církevní,
ať o obydlí měšťanů nebo venkovského
lidu, stavby a díla tzv. církevního umění,
nebo doklady o technickém rozvoji od nejstarších
dob do dneška, to vše dohromady tvoří
oblast památek. Všechny složky a discipliny v
této oblasti dokládají kromě uměleckých
vztahů a vlivů vztahy společenské,
hospodářské a kulturní - a to často
mnohem spolehlivěji, než písemné prameny
a zprávy - a to o to přesněji, oč
jsou jako přímý doklad a výtvor soudobého
života objektivnější než autor písemných
pramenů, obvykle vždy zastávající
určité hledisko a tedy zkreslující
ne-li fakta, tak příčiny, vztahy mezi nimi.
Je nesporné, že toto bohatství památek
nám umožňuje opřít se o ně
při studiu vývoje společnosti, a proto také
náš lidově demokratický stát
se ujal ochrany památek a péče o jejich záchranu
a obnovu, což dokumentuje i zákon, který právě
projednáváme.
Památky proto tvoří u nás základnu
a východisko při vytváření
nové socialistické kultury. Dostávají
tedy i novou funkci v životě národa a
to zejména při rozvíjení kulturně
osvětové práce pro poučení
a rozvoj uměleckého cítění
našeho lidu. Estetická výchova veřejnosti
má právě v památkové oblasti
široké pole působnosti, neboť většina
kulturních památek se kromě historického
významu vyznačuje právě uměleckými
hodnotami, které upoutávají svou krásou,
tříbí vkus a rozvíjejí umělecké
cítění. Stejně jako ostatní
složky umění, literatura, hudba, divadlo, obohacují
život každého, kdo s nimi přijde do styku.
Význam a důležitost památek v životě
kulturního člověka a národa nejsou
však až dosud samozřejmostí. Právě
proto navrhla vláda nový zákon o památkách
a zaměřuje jím úsilí památkových
pracovníků hlavně těmito třemi
směry:
1. Účastnit se při řešení
všech úkolů nové výstavby a prosazovat
organické začlenění památek
do ní.
2. Organisovat ochranu, konservaci, údržbu a obnovu
památek.
3. Zajišťovat co nejširší rozvinutí
kulturně-politické funkce památek.
První z naznačených úkolů se
dotýká samé podstaty dnešní památkové
péče. V době mohutného rozvoje
našeho státu a prudké výstavby závodů,
zemědělských staveb a bytů nelze jen
pořídit seznamy objektů, které mají
povahu památky, a pouze je pak hlídat prostřednictvím
nějakého státního orgánu, jako
tomu bylo dříve, kdy se hledání významu
a absolutní, tzv. věčně platné
hodnoty památky, projevovalo spíše po vnější
stránce, při provádění oprav.
Z celého souhrnu hmotného odkazu minulosti
se vybíraly jen ty objekty, které uznávanou
ideu ztělesňovaly a byly pak chráněny
všemi prostředky před nepřízní
doby. Dnes je naopak základním dialektickým
vztahem, rozhodným pro existenci památky, poměr
mezi dědictvím minulosti a hodnotami nově
vznikajícími.
Nové se vždy energicky hlásí ke slovu
a vždycky svým způsobem ohrožuje památky
minulosti. Někdy dochází ke přímým
konfliktům. Nové do sebe některé památky
minulosti přejímá, jiné odklízí,
při čemž nejsnáze a nejbezpečněji
se prosadí do přítomnosti i do budoucnosti
ty památky, u nichž je pro novou společnost
důležitější jejich kulturně
politická funkce. Nutno však vzít v úvahu,
že tento proces - i když probíhal také
dříve - v předchozích společenských
zřízeních byl odlišný, hlavně
co do kvantity změn. Je proto nutno věnovat dnes
ochraně památek obzvláštní péči,
aby nezanikly ty památky, bez nichž by si kulturní
profil naší vlasti bylo lze těžko představit,
zatím co jiné, sice méně významné,
ale v prostředí pro ně příznivějším,
by zůstaly zachovány. Je proto třeba vnést
do tohoto procesu zákonitost, cílevědomost
a plánovitost založenou na vědeckém
podkladu. Památková péče tedy má
a musí býti nejen ochráncem kulturních
hodnot minulosti, ale i aktivním činitelem, pečujícím
o začlenění těchto hodnot do našeho
života a to způsobem konstruktivním a organisujícím.
Pole, na němž se odehrává prvá
fáze střetnutí památkového
odkazu s požadavky rozvoje a nové výstavby,
je územní plán. Zde totiž se dotváří
a přetváří výtvarný
profil naší vlasti, zde při šťastném
řešení lze dosáhnout obohacení
životního prostředí člověka,
stejně jako i jeho ochuzení při řešení
špatném. Není však snahou vytvářet
nesourodé celky, ale prostředí, které
by mělo alespoň stejnou působivost a úroveň
skladby i výtvarného účinu. To správně
zdůrazňuje nový památkový zákon,
který vyžaduje účast památkových
pracovníků na většině jednání
o územním plánu.
Druhým směrem, kterým se ubírá
památková práce, je organisování
ochrany, konservace, údržby a obnovy památek.
Náš Pardubický kraj je na památky velmi
bohatý. Při tom jsou to však většinou
- až na zámky Pardubice, Žleby, Litomyšl
a Nové Hrady a některé stavby církevní
- stavby menšího rozsahu. Mezi nejdůležitější
patří kromě uvedených také
hrad Kunětická Hora a zámky ve Slatiňanech
a Malči. Všecky tyto zámky jsou využívány
ke kulturně osvětovým účelům
a jsou instalovány dobovým nábytkem ne formou
musejní, ale jako celky, v nichž architektura a zařízení
si odpovídají a dávají návštěvníkům
názor o feudálním sídle v určitém
časovém i slohovém období.
Obdobnou funkci plní v kraji i několik dalších
objektů, hradních zřícenin, jako jsou
hrady Košumberk, Lichnice a jeden z nejstarších
královských hradů u nás, hrad Svojanov.
Tyto objekty jsou v sezóně hojně navštěvovány.
Tak např. v roce 1957 navštívilo hrady
a zámky, kde je účast kontrolována,
162.523 návštěvníků.
Další daleko větší skupinu tvoří
řada hradů a zámků rovněž
památkově cenných, které jsou však
svěřeny do správy a užívání
různým organisacím, závodům
a lidové správě. Z nich zvlášť
významný je zámek Chroustovice, hrad Rychmburk,
zámek Zdechovice, Lanškroun, Žehušice aj.
K památkovým kategoriím celostátního
významu patří také městské
památkové reservace. V našem Pardubickém
kraji máme dvě reservační města:
Pardubice a Litomyšl. V obou městech jsou chráněna
vnitřní historická jádra. Litomyšlské
náměstí s podloubím a štítovými
a attikovými domy je významné po urbanistické
stránce i po stránce historické, jako místo
obrozenecké doby našeho národa, tak výstižně
popsané ve spisech Jiráskových i Zdenka Nejedlého.
Pardubice teprve nyní odkrývají při
památkových úpravách své umělecké
poklady z pernštejnského období renesančního
i pozdně gotického. Pod fasádami jsou objevována
stará gotická ostění jednopatrových
domů i keramické články z výstavby
po požáru z r. 1538, bohatě doplňované
renesančními malbami.
Kromě těchto dvou měst přinesly průzkumy
posledních několika let řadu závažných
objevů ve starých městech Poličce,
Čáslavi a v Chrudimi, které se připojují
k řadě dalších rozptýlených
památek církevní i městské
architektury.
Zatím co do nedávna právě jen tyto
stavby měšťanské a zámecké
byly pokládány za památky, obrací
se nyní zájem na obydlí venkovského
lidu, nejpočetnější složky pracujících.
Jsou při tom objevovány pravé poklady umělecké
tvořivosti i konstrukční dovednosti našeho
lidu, ať jde již o řezbované detaily na
portálech, lomenicích a interiérech, nebo
o seskupení celých usedlostí v oblasti dřevěné
architektury, která se v našem kraji významně
představuje v chalupách poličského
typu. Tyto roubené usedlosti volně rozložené
v zeleni luk a svahů v Pasekách a v Borové
u Poličky ukazují zvlášť výrazně
dovednost lidových stavitelů přizpůsobit
co nejvhodněji svoje obydlí tvrdým povětrnostním
podmínkám Českomoravské vysočiny.
K těmto uvedeným památkám připojuje
se ještě velké množství památek
církevních, z nichž některé
svým původem sahají až do XI. a XII.
století, jiné, zvláště dřevěné,
mají povahu spíše lidové architektury,
jako kostelík ve Velinách v okrese Holice a
v Kočí v okrese Chrudim.
Tento velký rozsah památek v kraji ukazuje i potíže,
které se při jejich údržbě objevují.
Stavební stav většiny z nich je dost kritický.
Je to proto, že památkové objekty změnou
společenských vztahů po válce změnily
i svoje využití. Zatím co u měšťanských
i zámeckých staveb používal dřívější
majitel část zisků z polí i podniků,
které s památkovým objektem přímo
souvisely, na úhradu údržby objektů,
připojením této ekonomické základny
k socialistickým sektorům připadla péče
o velkou většinu památek státu. Kromě
toho nebyly tyto stavby po celou dobu okupace téměř
udržovány.
Břemeno, které takto převzal stát,
je obrovské. Péče o toto nové socialistické
vlastnictví byla sice zákonnými ustanoveními
svěřena těm organisacím, které
památky pro svoje účely nyní používají,
většina organisací však svoje objekty
udržuje špatně a o stavební stav pečuje
jenom zřídka. Příkladů v kraji
je množství. Např. zámek ve Filipově
nebo barokní dvůr Markovice na okrese Čáslav.
Kdyby různé složky důsledně plnily
zákonná opatření o údržbě
veřejného majetku, opatřily by si jednak
objekty pro své účely a prodloužily
jejich životnost, jednak by pomáhaly plnit i památkové
požadavky. Obdobně tomu je i u domovního majetku
soukromého.
Dostatečné finanční prostředky
jsou přidělovány většinou jen
na ty památkové objekty, které jsou ve správě
zařízení ministerstva školství
a kultury. Správné rozdělení a využití
těchto prostředků je však ztíženo
tím, že provádějící podniky
odmítají přijmout památkové
stavby do plánu, jednak proto, že dosavadní
předpisy o produktivitě práce, která
závisí na poměru mezi částkou
spotřebovanou na materiál a mzdami, činí
provádění památkových prací
pro podnik ztrátovými, jednak proto, že opravy
vyžadují opatřování různých
speciálních materiálů a řemeslnou
práci zvlášť pečlivou a přesnou.
Z těchto důvodů odmítají podniky
práce na památkách kulturně politicky
důležitých provádět a přijímají
jen opravy hospodářsky výhodné.
Bude třeba, aby nový památkový zákon,
který správně zdůrazňuje povinnost
uživatele památky udržovat a dává
i možnost vytvářet speciální
památkové údržbářské
podniky, památkové hutě, byl doplněn
v nejkratší době prováděcími
nařízeními, která by umožnila,
aby výběr památkových objektů,
určených pro opravy, nebyl ovlivňován
hledisky výhodnosti prací pro stavební podniky,
ale aby bylo provádění prací organisováno
podle potřeb a významu památky.
Třetím velkým úkolem, který
musí podstatně pomáhat k chápání
důležitosti práce v ochraně památek,
je rozvíjení kulturně-politické funkce
památek. Památky zachováváme pro jejich
kulturní hodnotu a tedy již pouhá obnova památky
je kulturně-politickým činem značného
dosahu. Sebelépe zachovaná a upravená památka
však neplní svou politickou a kulturní funkci,
není-li zpřístupněna a není-li
učiněno vše, co ji může lidem přiblížit
a učinit ji pochopitelnou a srozumitelnou.
Představa památky, plnící tuto funkci,
se však snižuje často pouze na státní
hrady a zámky příslušně instalované,
kde průvodce podává výklad. Uvědomíme-li
si, že z několika set památek Pardubického
kraje, z nichž značný počet si
zaslouží, aby byl zachován, je plně
přístupných jen 10 objektů, o kterých
jsem se vpředu zmínil, pak je jisté, že
tato představa některých činitelů
o kulturně-politickém využití památek
není zcela přesná a že by mohla všechny
ostatní památkové objekty odsunout mezi kulturně-politicky
bezcenné, nejsou-li momentálně přístupné
a není-li v nich podáván odborný
výklad. Tady budou mít KNV pole působnosti.
Otázka činnosti průvodců je rovněž
problémem, který bude třeba ještě
vyřešit. Hrady a zámky vyhledává
stále stoupající množství návštěvníků,
ale personální vybavení na objektech není
vyhovující. V českých krajích
činí průměrný věk průvodců
a správců na hradech a zámcích 58
let a jejich platové podmínky nejsou nejlepší.
To má ovšem vliv i na odbornou kvalifikaci pracovníka,
který působí svým výkladem
za rok na 40.000 až 50.000 lidí, neboť za malou
odměnu nelze od něho požadovat takové
odborné a politické vzdělání
a znalosti, jaké by byly z hlediska kulturně-politické
funkce objektu žádoucí.
Přitom si je třeba uvědomit, že správce
objektu kromě činnosti průvodcovské
provádí ještě další práce,
jako udržování čistoty zámků,
řadu manuálních prací, instalaci a
drobnou údržbu objektů, péči
o sbírky složené z předmětů
nejrůznějšího druhu a materiálu
(gobeliny, sklo a porcelán, zbraně a zbroj, vycpaniny
atd.), které vyžadují speciální
údržbu a konservaci. Kromě toho odpovídá
za stav a bezpečnost zámku i jeho inventáře.
Proto nelze nedostatky ve výkladech průvodců
odstraňovat tak rychle, jak by bylo třeba, i když
v Pardubickém kraji bylo provedeno mnoho počinů
k jejich zlepšení. Byly vydány např.
pro každý objekt vzorové výklady, doplněné
studijním textem, pro průvodce a správce
jsou pořádány kursy, školení
a konsultace a jejich činnost je pravidelně sledována.
Kromě toho byly pro většinu hradních
a zámeckých objektů vydány letáky
a prospekty. Jejich počet se stále rozšiřuje.
Takto využívány a propagovány nejsou
zdaleka všechny důležité objekty a není
to ani možné proto, že jejich funkce jsou jiné.
Jsou užívány pro hospodářské
a správní účely. Jejich památková
hodnota by však neměla být přehlížena
a dokonce považována za obtíž a překážku
užívání. Aby se i zde dosáhlo
kladných výsledků, které kromě
hodnoty památky spočívají i na jejím
momentálním stavu, je třeba na široké
úrovni vychovávat veřejnost k porozumění
architektuře a k ocenění památkového
bohatství, aby se památky staly součástí
kulturního života našeho lidu a kladný
poměr k nim byl přirozeným výrazem
vysoké úrovně našeho obyvatelstva. (Potlesk)
Místopředseda dr. Polanský: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám spravodajci poslanci Šafaříkovy
slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Šafařík: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Polanský: Můžeme
přistoupit k hlasování. Poněvadž
nebyl podán žádný pozměňovací
návrh, budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle výborové
zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o kulturních památkách
ve znění výboru kulturního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o kulturních památkách.
Tím jsme projednali šestý bod pořadu
schůze.