Soudružky a soudruzi!
To byly hlavní důvody, proč bylo možné
dokončit návrh II. pětiletého plánu
do roku 1960 teprve nyní.
Dokončit práce na II. pětiletém plánu
znamenalo v důsledku nepředvídané
situace znovu posoudit správnost některých
předpokladů zakotvených v původním
návrhu II. pětiletého plánu a na základě
toho upravit úkoly ve zbývajících
letech pětiletky.
Teprve po vyřešení těchto problémů
je možné předložit návrh II. pětiletého
plánu k projednání a ke schválení.
Základní úkoly předkládaného
návrhu II. pětiletého plánu zabezpečují
politiku strany na hospodářském úseku.
K zajištění ekonomicko-politických cílů
II. pětiletky je třeba považovat za rozhodující
faktory jednak další urychlení rozvoje průmyslové
výroby na základě optimálního
využití stávajících kapacit,
techniky a efektivního využívání
surovinových a palivových zdrojů, jednak
tempo, úroveň a strukturu investiční
výstavby, její soustředění
na rozhodující články národního
hospodářství při zkrácení
doby výstavby a podstatném zlevnění.
V souladu s rychle rostoucími potřebami naší
společnosti předpokládá II. pětiletý
plán rychlý růst průmyslové
výroby, která se v roce 1960 zvýší
proti roku 1955 o 54,4 %. Tohoto zvýšení bude
dosaženo na základě vysokého využití
výrobních kapacit a na podkladě dostatečných
zdrojů surovin pro zpracovatelská odvětví.
V této souvislosti je nutno vyzdvihnout velký význam
zajištění nejvyšší hospodárnosti
ve spotřebě paliva, energie a surovin, neboť
jen při nejvyšší efektivnosti spotřeby
mohou být vysoké úkoly zpracovatelských
odvětví splněny.
Zabezpečení národního hospodářství
palivy předpokládá dosáhnout v roce
1960 těžby téměř 94 miliónů
tun, tj. o 47 % více než v roce 1955. Na tomto vzestupu
se bude nejvíce podílet těžba hnědého
uhlí, která se zvýší o více
jak 57 % .
Přesto však je třeba považovat za rozhodující
splnění úkolů v těžbě
kamenného uhlí a to zejména v Ostravsko-karvinském
revíru, který má dosáhnout vzrůstu
těžby o 28 %.
Na rozvoji těžby v tomto revíru závisí
především výroba koksu a tím
i rozvoj metalurgického průmyslu u nás a
i v bratrských socialistických státech.
V metalurgickém průmyslu se předpokládá
zvýšení výroby surového železa
o téměř 59 %, oceli více jak o 51
% a válcovaného materiálu o 55 %. Tímto
vzrůstem výroby základních hutních
materiálů nejen postoupí Československo
na jedno z předních míst ve výrobě
na jednoho obyvatele, ale významně přispěje
k dalšímu rozvoji hospodářství
celého tábora socialistických zemí.
Při uskutečňování podstatného
vzestupu výroby válcovaného materiálu
je třeba mít na zřeteli, že národní
hospodářství musí od hutního
průmyslu dostávat výrobky v požadovaném
sortimentu tak, aby ve spotřebě kovů bylo
dosahováno co nejvyšší úspornosti.
V souladu s rozvojem metalurgického průmyslu je
plánován rozvoj strojírenské výroby
jako základní článek rozvoje celého
národního hospodářství.
Strojírenská výroba má během
II. pětiletého plánu vzrůst o 77 %.
Zabezpečení tohoto úkolu se musí opírat
o pokrokovou technologii, jakož i o pokrokové řešení
konstrukce strojírenských výrobků
a o ekonomii ve spotřebě základních
materiálů.
Strojírenství musí kvalitními výrobky
a včasnými dodávkami zabezpečit nejen
vybavení národního hospodářství
pokrokovou technikou, ale také významnou měrou
přispět vývozem svých výrobků
k platebnímu zajištění dovážených
surovin a materiálu.
Splnění těchto úkolů vyžaduje,
aby strojírenská výroba odpovídala
svou strukturou jak potřebám investiční
výstavby, tak i potřebám zahraničního
obchodu, zvláště pak potřebám
zemí socialistického tábora. Současně
musí technickou úrovní svých výrobků
umožnit ostatním odvětvím národního
hospodářství neustálé zvyšování
společenské produktivity práce a zahraničnímu
obchodu další proniknutí našich výrobků
v ostré konkurenci na kapitalistických trzích.
Pro zvýšení efektivnosti celého národního
hospodářství je velmi důležitým
činitelem rozvoj chemického průmyslu. Proto
II. pětiletý plán zejména v posledních
letech počítá se zvýšeným
rozsahem investiční výstavby v chemickém
průmyslu a vytvořením předpokladů
pro jeho mohutný rozvoj ve III. pětiletém
plánu.
Plánovaný vzestup výroby chemického
průmyslu o 61 % umožní zvýšit výrobu
umělých hmot a zvýšit tak její
podíl jak ve výrobní spotřebě,
tak i při výrobě spotřebního
zboží; zemědělství pak umožní
vyššími dodávkami umělých
hnojiv zvýšit hektarové výnosy.
Významným momentem II. pětiletky je zahájení
výstavby nové kaučukárny v Kralupech,
jejíž produkce umožní podstatné
snížení závislosti našeho hospodářství
na dovozu kaučuku z kapitalistických států.
V oblasti výroby stavebních hmot se předpokládá
podstatný vzestup výroby cementu, která se
má v r. 1960 zvýšit oproti r. 1955 o 61 %,
což umožní značný rozvoj výroby
stavebních dílců. Dosavadní výsledky
hospodaření základními druhy stavebních
materiálů jsou však zcela neuspokojivé
a je proto třeba, aby ve zbývajících
letech II. pětiletky stavební organizace nastoupily
cestu přísné hospodárnosti.
V této souvislosti je třeba také připomenout,
že ani do r. 1960 se ještě nepodaří
plně uspokojit požadavky obyvatelstva na stavební
hmoty a je proto nutné, aby zejména národní
výbory hledaly cesty k maximálnímu využívání
místních zdrojů stavebních hmot.
V souladu s potřebami průmyslu, dopravy, zemědělství
a potřebami vyplývajícími ze vzrůstající
životní úrovně obyvatelstva bude rozvíjena
i energetická základna našeho hospodářství.
V porovnání s rokem 1955 vzroste výroba elektrické
energie o 61 % a dosáhne celkové výše
24,2 miliardy kWh.
Úkoly spotřebního a potravinářského
průmyslu vyplývají z předpokládaného
růstu hmotné a kulturní úrovně
obyvatelstva. Zvýšeným podílem kvalitních
surovin nejen přírodních, ale i umělých
zavazuje náš textilní a kožedělný
průmysl k dosahování vysoké kvality
výrobků, odpovídající zvyšující
se náročnosti spotřebitelů. Mimo to
musí spotřební průmysl pečovat
o rozšiřování sortimentu výrobků
a dodávat na trh takové výrobky, které
odpovídají nejvyšší světové
úrovni.
Soudružky a soudruzi!
Jedním z nejdůležitějších
politickohospodářských úkolů
II. pětiletky je zajišťovat soustavně
materiální, organizační a politické
předpoklady pro upevňování a rozvoj
socialistických forem hospodaření v zemědělství
tak, aby při neustálém zvyšování
veškeré zemědělské výroby
dosáhla jednotná zemědělská
družstva a státní statky rozhodující
převahy. To znamená, že úkolem je dosáhnout
v zemědělství naprosté převahy
socialistických forem hospodaření, což
je předpokladem dovršení výstavby socialismu
v naší vlasti.
Skutečnost, že pro rozvoj zemědělské
výroby a socialistických forem hospodaření
je politikou Komunistické strany Československa
vytvářena všestranně příznivá
situace, zavazuje k tomu, aby ani na okamžik nebyla ztrácena
ze zřetele nutnost zvyšování zemědělské
výroby.
Směrnice II. celostátní konference Komunistické
strany Československa předpokládaly, že
se zvýší intenzita výroby, což
zabezpečí růst celkové tržní
zemědělské produkce v roce 1960 proti roku
1955 o 36 %.
Během let 1956 a 1957 byla zvýšena tržní
zemědělská produkce ve srovnání
s rokem 1955 ročně zhruba o 7 %, v následujících
letech má vzrůst o 7 - 8 % ročně.
Z toho vyplývá, že úkol pro další
léta II. pětiletky je mobilizační,
přitom však zcela splnitelný.
O způsobech a cestách ke zvýšení
rostlinné a živočišné výroby
bylo podrobně jednáno v zemědělském
výboru Národního shromáždění.
Jaké jsou předpoklady ke splnění cílů
II. pětiletého plánu v zemědělství?
Jednotná zemědělská družstva
a státní statky hospodaří již
na 70 % půdy, při čemž združstevňování
má i nadále úspěšný průběh.
Pracující na vesnici si stále více
uvědomují, že socialistická velkovýroba
v zemědělství je jedinou cestou jak zvýšit
kulturní i hmotnou úroveň pracujících
na venkově, ale i ve městech.
Hospodaření starších družstev se
v posledních dvou letech značně upevnilo
a nová družstva, založená v posledním
roce, hospodaří většinou úspěšně.
Zemědělské orgány národních
výborů mají více zkušeností,
při čemž decentralizace značně
zvýšila jejich pravomoc a odpovědnost, ale
umožnila jim i operativně rozhodovat.
Objem prostředků vkládaných do zemědělství
je zvyšován tak, aby mohlo být zabezpečeno
uvedené zvýšení výroby.
Objem investic na stroje a zařízení je v
zemědělství v roce 1959 o 17,5 % vyšší
než v roce 1958 a do roku 1960 ještě dále
vzrůstá. Naše strojírenství i
zahraniční dodavatelé dodají zemědělství
v letech 1959 - 1960 například 21 500 traktorů,
3000 kombajnů na obilí, 1500 kombajnů na
cukrovku, 5300 silážních kombajnů, 14
600 traktorových pluhů, 10 000 samovazů,
6400 automatických mlátiček a celou řadu
dalších strojů.
Z uvedeného je jasně patrno, že Komunistická
strana Československa a vláda republiky podle možností
národního hospodářství určují
značné prostředky pro rozvoj socialistického
zemědělství.
Jde nyní o to, aby uvádění těchto
kapacit do provozu, jakož i jejich využívání,
bylo co nejefektivnější v souladu s dalším
rozvojem a zhospodárňováním zemědělské
výroby. To nám umožní zabezpečit
rostoucí úkoly v zásobování
obyvatelstva potravinami a průmyslu surovinami.
Soudružky a soudruzi!
Rychlý rozvoj průmyslu a zemědělství,
vzrůst investiční výstavby a úkoly
zahraničního obchodu kladou pochopitelně
i zvýšené požadavky na naši dopravu.
Návrh druhého pětiletého plánu
předpokládá celkový vzrůst
dopravy o 39 %. Hlavní těžiště
při zajišťování tohoto úkolu
bude ve zlepšování řídící
a organizační práce, zejména v železniční
dopravě, a v maximální efektivnosti ve využívání
dopravních prostředků a zařízení.
Zejména je třeba zajistit zrychlení oběhu
vozových jednotek a dosáhnout dalšího
jejich vytížení při současném
zvyšování průměrné váhy
nákladních vlaků. Značná pozornost
musí být věnována také snižování
správkových stavů dopravních prostředků.
Důležitým momentem celého pětiletého
plánu je urychlení elektrifikace hlavních
úseků železniční sítě,
což bude znamenat zvýšení objemu a rychlosti
železniční přepravy, jakož i zvýšení
její efektivnosti. Do roku 1960 bude dokončena elektrifikace
trati Praha - Česká Třebová - Valašské
Meziříčí - Žilina a trať
Ústí nad Labem - Nymburk, což umožní
podstatné zvýšení propustnosti tratí
i zlepšení naší palivové bilance.
Zajištění velkých úkolů
lI. pětiletého plánu není myslitelné
bez rozsáhlých investic do celého národního
hospodářství. Přitom nejde zdaleka
jen o jejich kvantitativní růst, ale i o jejich
zefektivnění.
Největší rozsah prostředků je
určen k zajištění státní
investiční výstavby, na kterou bude vynaloženo
135,66 miliardy Kčs, což je o 41 % více než
bylo použito v letech 1951 - 1955.
Dodávky strojů a zařízení,
které jsou rozhodující pro růst společenské
produktivity práce, se podílejí na celkovém
rozsahu státní investiční výstavby
35 %.
V souladu s rostoucími potřebami je plán
státní investiční výstavby
zaměřen především na splnění
hlavních výrobních úkolů, které
vyžadují v maximální míře
rozvoj základních surovinových odvětví.
Rozvoj průmyslu v rámci státní investiční
výstavby je zajišťován více než
polovinou státní investiční výstavby.
Na investice v oblasti těžby a zušlechťování
paliv a na zvýšení výroby hutnictví
černých a barevných kovů věnuje
II. pětiletý plán značné prostředky.
Rovněž plánovaný vzestup výkonu
v dopravě a spojích, který je podmínkou
stanoveného rozvoje národního hospodářství,
je zajišťován významnou měrou investiční
výstavbou.
Značné prostředky jsou rovněž
věnovány na další rozvoj zdravotnictví,
sociálního zabezpečení, školství,
kultury, osvěty, tělesné výchovy a
komunálních služeb.
Další rozvoj industrializace Slovenska a tím
i postupné vyrovnání životní
úrovně obyvatelstva s úrovní dosahovanou
v českých zemích zabezpečuje pětiletý
plán objemem státní investiční
výstavby pro Slovensko.
Ve stavebnictví ukládá II. pětiletý
plán zvýšení celkového objemu
stavebních prací o 61 %. Úkol stavebních
organizací se zvyšuje o 57 %.
Nejdůležitější jejich povinností
je zabezpečit potřeby státní investiční
výstavby se zvláštním zřetelem
ke krajům Praha, Karlovy Vary, Ústí nad Labem
a Ostrava, kde se soustřeďuje velká část
výstavby a kde mají být uvedeny do provozu
rozhodující kapacity.
Nemalý úkol, který je kladen na stavební
výrobu, je ještě více zdůrazňován
tím, že počet dělníků
stavebních a montážních organizací
bude v roce 1960 oproti roku 1955 vyšší jen o
4,4 %, což znamená, že vzestup výroby
musí být zabezpečován více
než z 90 % vzrůstem produktivity práce.
Vážným problémem je značný
rozsah rozestavěnosti, který rozptyluje a váže
prostředky, čímž zhoršuje celkovou
efektivnost investiční výstavby, ale i celého
národního hospodářství. Bude
proto třeba bezpodmínečně splnit plán
uvádění základních fondů
do provozu a nepřipustit další vzrůst
rozestavěnosti.
Pro II. pětiletý plán je také charakteristický
rychlý rozvoj stavebních prací, prováděných
organizacemi základní činnosti a svépomoci.
Vzestup objemu těchto prací o 76,7 % je větší,
než jak je stanoven pro stavební organizace, a je
tedy zdánlivě v rozporu se zásadou koncentrace
stavebních prací.
V období II. pětiletého plánu byl
však rychlý rozvoj výkonů nestavebních
organizací vyvolán specifickou situací, zejména
urychlenou výstavbou jednotných zemědělských
družstev svépomocí a individuální
bytovou výstavbou.
Tento zjev je však přechodný a již ve
III. pětiletém plánu bude vzestup stavební
výroby zajišťován přednostním
vývojem dodavatelských stavebních podniků.
Soudružky a soudruzi!
Rozvoj všech odvětví národního
hospodářství určovaný II. pětiletým
plánem vytváří reálný
hmotný základ pro podstatný vzestup životní
úrovně pracujících.
Nejdůležitější složka životní
úrovně - osobní spotřeba obyvatelstva,
vzroste během II. pětiletého plánu
nejméně o 1/3. Uvažované
hmotné zajištění růstu osobní
spotřeby bude umožněno zvyšováním
reálné kupní síly.
Během období 1956 - 1960 je počítáno
jak se vzestupem nominální kupní síly,
tak i dalším snižováním cen. Jsou
též vytvářeny předpoklady rychlejšího
zvyšování osobní spotřeby rodin
s nižšími důchody na člena rodiny.
V plnění těchto úkolů jsme
již v prvních dvou letech pětiletky dosáhli
značných úspěchů. Bylo provedeno
snižování maloobchodních cen, byly upraveny
důchody a celý systém nemocenského
pojištění a byla zkrácena pracovní
doba.