Je tedy pochopitelné, proč se dnes Československo
cítí pevným článkem velkého
socialistického světa, jenž mu tento slibný
vývoj vzájemnou pomocí všech socialistických
zemí umožňuje a současně v bouřlivých
dobách dnešního mezinárodního
napětí i nadále zaručuje.
Znovu se hromadí nebezpečná mračna
na Západě. Imperialisté se dali znovu na
cestu Mnichova a obnovovaný německý wehrmacht
se má znovu stát nástrojem agrese proti Sovětskému
svazu a celému socialistickému táboru. Znovu
těmto útočným plánům
stojí v cestě ČSR a Polsko.
Ale i v jiných částech světa se formují
reakční síly, nabývající
často forem vysloveně fašistických,
hlavně, aby zlomily národně osvobozenecké
hnutí koloniálních národů v
Asii a v Africe. Ve Francii samé nastupuje generálský
diktátorský režim, který hrozí
zavléci Francii ještě hlouběji do bahna
beznadějné války proti alžírskému
lidu a zbavit francouzský lid jeho práv a svobod.
Marně se spoléhají také bonnští
vládní činitelé a s nimi spolčení
američtí imperialisté na obnovenou sílu
německého militarismu. Marně razí
revanšistická hesla připomínající
dny Goebbelse a Goeringa. Jejich "den" nepřijde,
neboť všechny jejich plány narazí dnes
na tvrdou skutečnost. Vždyť tentokrát
je poměr sil ve světě zcela jiný.
Naše národní zájmy nehájí
více prodejná buržoazie, nýbrž
vlastenecká a duchem proletářského
internacionalismu prodchnutá dělnická třída
v těsném svazku s pracujícími zemědělci
a s pracující inteligencí, nerozlučně
spojená s ostatními zeměmi socialistického
tábora. A proto, soudružky a soudruzi, z dnešního
významného výročí můžeme
čerpat pevnou důvěru v naši šťastnou
budoucnost. Můžeme čerpat nové nadšení
pro další naši práci ve prospěch
našeho lidu a naší drahé republiky.
Pod vedením naší slavné KSČ,
v těsném svazku naší Národní
fronty, spolu se všemi našimi pracujícími
občany chceme oddaně a obětavě sloužit
velké myšlence socialismu a míru mezi všemi
národy. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem súdruhovi predsedovi
za jeho prejav.
Prerušujem teraz na 30 minút schôdzu.
(Schůze přerušena v 10,23 hod. - opět
zahájena v 10,50 hod.)
Předseda: Zahajuji přerušenou schůzi
Národního shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu schváleného pořadu, kterým
je
2. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle § 66 odstavce 7 ústavy o činnosti předsednictva
Národního shromáždění.
Soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych vám podal zprávu o jednání
předsednictva Národního shromáždění,
které se sešlo dne 10. července 1958, aby projednalo
vládní návrh zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
o vedoucích odborů rad národních výborů.
Postupující plnění usnesení
celostátní konference Komunistické strany
Československa z června 1956 zvýšilo
účinnost řídící a organizační
práce národních výborů v jejich
obvodech. Jednání XI. sjezdu Komunistické
strany Československa pak dále prohloubilo pravomoc
a odpovědnost národních výborů
a jejich účast na řízení rozvoje
hospodářství a kultury naší země.
Národním výborům je svěřeno
řízení ekonomických úseků
celostátního významu, jako zemědělství
a výkup, stavebnictví, které významně
ovlivňují proporcionalitu rozvoje celého
národního hospodářství; neustále
se zvyšuje význam místní výroby
a služeb, za jejichž rozvoj pro uspokojování
rostoucích potřeb obyvatelstva jsou národní
výbory plně odpovědny; podstatně se
zvyšuje úloha národních výborů
při bezprostředním zabezpečování
růstu životní úrovně obyvatelstva.
Nová organizace řízení tohoto hospodářství,
má nejen přispět k podstatnému zvýšení
úlohy národních výborů, ale
má umožnit také zvýšení
úrovně práce rad a jejich odborů.
Jedním z opatření, která mají
zvýšit účinnost řídící
činnosti rad národních výborů,
je uvolnit členy rad krajských a okresních
národních výborů pro řízení
důležitých odborů rady. Pověřením
členů rady vedením důležitých
odborů upevňuje se kolektivnost v rozhodování
rady a vytvářejí se další předpoklady,
aby rady mohly rozhodovat se skutečnou znalostí
věci o opatřeních k dalšímu rozvoji
krajů, okresů a obcí.
Těmto uvolněným členům rady
bylo třeba přiznat tytéž nároky
jako ostatním uvolněným funkcionářům
národního výboru, zejména nárok
na přiznání neplaceného pracovního
volna pro výkon funkce a nárok na odměnu.
Poněvadž však zákon o národních
výborech neumožňoval úpravu těchto
otázek a poněvadž dále ustanovování
vedoucích odborů z členů rady nebylo
v souladu se zákonem o národních výborech,
podle něhož byli vedoucí odborů ustanovováni
z řad zaměstnanců národního
výboru, bylo třeba překlenout tuto mezeru
novým zákonným předpisem.
Bylo dále třeba zrušit již překonané
ustanovení zákona o národních výborech,
podle něhož je návrh rady na ustanovení
nebo zproštění vedoucího odboru vázán
na souhlas vedoucího odboru vyššího národního
výboru nebo příslušného ústředního
úřadu. Udělování tohoto souhlasu
bylo však namnoze již jen pouhou formalitou a proto
zákonné opatření v souladu se zásadami
decentralizace a zjednodušení státního
aparátu udělování souhlasu v těchto
případech odstranilo.
Z důvodů, o nichž jsem teď mluvil, předložila
vláda předsednictvu Národního shromáždění
koncem června t. r. vládní návrh zákonného
opatření o vedoucích odborů rad národních
výborů. Ústavně-právní
výbor projednal tento vládní návrh
z hledisek, která jsem zde nastínil a předsednictvo
Národního shromáždění
jej pak dne 10. července 1958 vydalo jako zákonné
opatření podle § 66 ústavy.
Doporučuji proto, aby Národní shromáždění
toto zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
podle § 66 odstavec 8 ústavy schválilo.
Má někdo nějaké návrhy, námitky
nebo připomínky ke zprávě, kterou
jsem přednesl? (Nikdo.)
Nemá.
Přistoupíme tedy k hlasování.
Kdo souhlasí se zákonným opatřením
předsednictva Národního shromáždění
ze dne 10. července 1958 o vedoucích odborů
rad národních výborů, které
bylo uveřejněno ve Sbírce zákonů
jako č. 38 z roku 1958, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo toto zákonné
opatření.
Tím jsme projednali druhý bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu schváleného pořadu,
kterým je
3. Společná zpráva výborů
zemědělského, kulturního, zdravotního,
ústavně-právního, rozpočtového
a hospodářského k vládnímu
návrhu zákona o druhém pětiletém
plánu rozvoje národního hospodářství
Republiky československé (tisk 262).
Společným zpravodajem je poslanec Pašek,
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Pašek: Vážené soudružky
a soudruzi, poslanci!
Vláda Republiky československé předložila
Národnímu shromáždění
návrh zákona o druhém pětiletém
plánu rozvoje národního hospodářství
v letech 1956 - 1960.
Dochází tak ke konkretizaci ekonomických
předpokladů pro dosažení smělého
cíle, vytyčeného XI. sjezdem Komunistické
strany Československa - dovršit výstavbu socialismu
v naší vlasti.
Úspěšné splnění a překročení
úkolů prvého pětiletého plánu
a pokračující rozvoj všech odvětví
hospodářství v letech následujících,
prokázal veliké přednosti socialistického
společenského zřízení a plánovitého
rozvoje národního hospodářství.
Hospodářský vývoj Československa
v uplynulých letech vykazuje rychlý a rovnoměrný
vzestup. Neustále se zvyšující hmotná
a kulturní úroveň našeho obyvatelstva,
opírající se o neustálý a přitom
rychlý vzrůst výroby, silně kontrastuje
s vývojem životní úrovně v kapitalistických
státech.
Po několika letech poválečné konjunktury,
podporované zejména militarizací hospodářství,
zahraničně obchodní expanzí USA a
západního Německa, zesíleným
vykořisťováním kolonií, jakož
i vlastních pracujících, nastupuje v kapitalistických
státech stagnace, která se nezadržitelně
šíří, přes všechny snahy
kapitalistických kruhů o konsolidaci.
Při všech přechodných, či místních
zlepšeních projevuje se v kapitalistických
státech jako celku neustálý vzrůst
nezaměstnanosti, pokles reálných mezd a zhoršování
zdravotní a sociální péče o
pracující.
Snaha oddálit hospodářskou krizi vede nejvyvinutější
kapitalistické státy k hospodářské
expansi do jiných států, všemožnému
vytváření mezinárodního napětí
a válečných ohnisek, představujících
nebezpečí nové světové války,
ve které monopolistické kruhy spatřují
hlavní recept pro zachování svých
hospodářských a politických pozic.
Důsledná mírová politika a trvalý
hospodářský rozvoj Československé
republiky vedou k neustálému posilování
jejího politického a hospodářského
postavení ve světě. Opřena o Sovětsky
svaz a o bratrskou spolupráci se všemi státy
lidové demokracie, získala Československá
republika respekt ve světě, jaký neměla
nikdy dříve.
Zatím co malé kapitalistické státy
platí za svůj pomalý rozvoj ztrátou
své politické a hospodářské
nezávislosti a stávají se závislými
na nejsilnějších kapitalistických státech,
zejména na USA, upevnila Československá republika
svými úspěchy své mezinárodní
postavení a svou politickou a hospodářskou
nezávislost.
Vzrůst životní úrovně obyvatelstva,
rozvoj kultury, sociálních služeb i celého
hospodářství jsou vzorem pracujícím
v kapitalistických státech, ale také trnem
v oku vládnoucích kruhů těchto států.
Rozvoj našeho hospodářství a hospodářství
všech států socialistického tábora
však umožnil posílit obranyschopnost naší
republiky i celého socialistického tábora
a zabezpečit tak výsledky naší práce
proti všem válečným snahám některých
kruhů na Západě.
Úspěchy, kterých jsme dosáhli, jsou
současně i nejpřesvědčivějším
potřením argumentů západní
propagandy, která věnovala a věnuje nemálo
úsilí tomu, aby dokázala, že socialistický
společenský řád se hodí pouze
pro zaostalé, málo vyvinuté země.
Československo, které již před druhou
světovou válkou patřilo k státům
průmyslově vyspělým, dokázalo
nesmyslnost a lživost takových teorií, čímž
nemálo přispívá k boji soudružských
komunistických stran v kapitalistických státech
proti dezorientaci dělnické třídy.
Druhý pětiletý plán bude v upevňování
mezinárodního postavení naší
republiky znamenat další rozhodný krok. Dále
se přiblížíme nejvyspělejším
kapitalistickým státům ve výrobě
na jednoho obyvatele. Dále upevníme svou nezávislost
na kapitalistických státech zajišťováním
surovin, materiálu a výrobků, a to zejména
koordinací hospodářských vztahů
se zeměmi socialistického tábora a zavedením
či rozšířením některých
vlastních výrob surovin a materiálu.
Soudružky a soudruzi!
Výstavbou a přestavbou průmyslu, znamenající
přednostní rozvoj těžkého průmyslu,
byly v letech první pětiletky úspěšně
splněny základní úkoly socialistické
industrializace. Průmyslová výroba byla v
r. 1953 o 102 % větší než v roce 1948
a v roce 1955 o 64 % větší než v roce
1950. Národní důchod, který nejlépe
charakterizuje rozvoj ekonomiky země, byl v roce 1955 o
39 % větší než v roce 1950.
V souladu s potřebami socialistické rozšířené
reprodukce se rychlejším tempem rozvíjela výroba
výrobních prostředků, která
vzrostla v období I. pětiletky o 119 % . Ovšem
ani výroba spotřebních předmětů
nebyla opomíjena. V témže období vzrostla
o 80 %.
Základním článkem přednostního
růstu těžkého průmyslu byla strojírenská
výroba, jejíž objem dosáhl v r. 1953
3,3 násobku objemu z roku 1948. V roce 1955 byla tato výroba
o 132 % větší než v roce 1950. Urychleným
rozvojem výroby výrobních prostředků
byl posílen průmyslový charakter Československé
republiky. Na vytvořeném národním
důchodu se v r. 1955 podílel průmysl 65,6
%. Tím byly vytvořeny předpoklady pro rychlý
růst životní úrovně obyvatelstva
v souladu s potřebami socialistické výstavby.
Významných úspěchů bylo dosaženo
v industrializaci Slovenska. Průmyslová výroba
na Slovensku byla v r. 1955 více než pětkrát
vyšší oproti roku 1937. To významně
přispělo k upevnění morálně
politické jednoty obou našich národů.
Prohlubující se hospodářská
spolupráce zemí socialistického tábora
a všestranná pomoc Sovětského svazu
přispěla k upevnění hospodářské
a technické nezávislosti naší republiky
na kapitalistických státech. Objem výroby
zboží se zeměmi socialistického tábora
byl v r. 1955 o 174 % větší než v roce
1948.
Rychlé tempo rozvoje národního hospodářství
v uplynulých letech umožnilo podstatně zvýšit
kulturně hmotnou úroveň všeho obyvatelstva.
Nejnázornějším důkazem toho je,
že od peněžní reformy od roku 1955 byly
maloobchodní ceny sníženy celkem o 18 %, při
čemž reálné mzdy dělníků
v průmyslu vzrostly o 33 %. Reálné důchody
zemědělců se zvýšily ještě
rychleji v důsledku úprav norem a cen ve výkupu
a vlivem zvýhodnění zemědělců
při snižování maloobchodních
cen, které se v tomto období týkalo převážně
průmyslového zboží.
V období I. pětiletého plánu a v dalších
letech se dále upevnily a rozšířily
socialistické výrobní vztahy na vesnici.
Výrazem toho bylo, že koncem roku 1955 existovalo
již 6795 jednotných zemědělských
družstev III. a IV. typu. Jednotná zemědělská
družstva spolu se státními statky obhospodařovala
41 % zemědělské půdy. Dnes obhospodařují
již 70 % půdy.
Úspěšné splnění I. pětiletého
plánu i hospodářské a politické
úspěchy, dosažené v letech následujících,
umožnily vytyčení smělých úkolů
II. pětiletého plánu rozvoje národního
hospodářství, který odpovídá
perspektivám, stanoveným XI. sjezdem Komunistické
strany Československa, podle nichž má být
v podstatě dobudována materiálně výrobní
základna socialismu a dosažena rozhodující
převaha socialistického sektoru i v zemědělství.
Uskutečnění této perspektivy dosáhneme
dalším rozvíjením výrobních
sil na základě plného využívání
přírodních a ekonomických podmínek
naší země a na základě dalšího
rozšíření spolupráce a mezinárodní
dělby práce zemí socialistického tábora.
Konečným cílem rozšíření
a upevnění socialistických výrobních
vztahů ve městech i na vesnici a rozvoje výroby
na základě růstu společenské
produktivity práce je další podstatné
zvýšení hmotné a kulturní úrovně
všech pracujících a posílení
obranyschopnosti země.
Rozvoj národního hospodářství
ČSR v letech 1956 a 1957 byl řízen v souladu
s těmito základními perspektivami našeho
národního hospodářství. I když
bylo v těchto letech dosaženo značných
úspěchů, přesto se projevily některé
vážné problémy v plnění
vytyčených úkolů, zejména v
produktivitě práce, materiálních nákladech
a v zahraničním obchodu.
Ukázalo se, že nelze plně zajistit předpokládaný
podíl produktivity práce na celkovém vzestupu
průmyslové výroby a že zejména
v roce 1957 byl vzrůst průmyslové výroby
zabezpečován především zvýšením
zaměstnanosti. Neuspokojivý vývoj v oblasti
hmotných nákladů si vyžádal vyšší
spotřebu surovin a materiálu zvláště
ve strojírenské výrobě a ve stavebnictví.