Příznivě se vyvíjel i celkový
vztah mezi produktivitou práce a průměrnými
výdělky v průmyslu, což je rozhodujícím
činitelem umožňujícím dodržet
plánované proporce ve vývoji osobní
spotřeby a národního důchodu. Úsilí
o maximální překračování
plánu v průmyslových odvětvích
se odráží i ve zlepšené péči
podniků o dodávky zboží, zejména
vnitřnímu a zahraničnímu obchodu.
Na základě dosavadního vývoje v letošním
roce je tedy možno říci, že letošní
rok je určitým mezníkem při uskutečňování
cílů druhé pětiletky a že dosažené
výsledky nesou v sobě záruku, že úkoly
do roku 1960 budou nejen splněny, ale mohou být
i překročeny.
Rovněž příprava plánu na rok
1959 spojená s prověrkou efektivnosti ukazuje, že
přijatá opatření se začínají
projevovat kladně. Plán na příští
rok je už vypracován podle nové metodiky přímo
v podnicích a závodech za spolupráce ministerstev.
Podniky užívají svou zvýšenou pravomoc,
což umožňuje využít při vypracování
plánu v takové míře jako dosud nikdy
iniciativu dělníků, mistrů, techniků
a ostatních pracovníků podniků. Základním
požadavkem nyní je, zaměřit tuto iniciativu
na ta místa, která jsou pro dosažení
plánovaného rozvoje národního hospodářství
a pro zajištění jeho vysoké efektivnosti
ve zbývajících letech druhé pětiletky
rozhodující. Společným jmenovatelem
všech úkolů zůstává stále
zlepšování kvalitativních vztahů
v našem národním hospodářství.
Především půjde o to, abychom během
let 1959 až 1960 zajistili zvýšení produktivity
práce nejméně o 15 %, což je základním
předpokladem jak pro dosažení plánovaného
rozvoje výroby, tak i pro dosažení předpokládaného
vzrůstu výdělků. Neméně
rozhodujícím faktorem, jehož zajištění
musíme věnovat veškeré úsilí,
je snížení materiálových nákladů,
a to nejméně v rozsahu 3,5 % za obě zbývající
léta.
Ve všech odvětvích je třeba zajišťovat
sortiment výroby v souladu s potřebami národního
hospodářství i vysokou jakost a technickou
úroveň výrobků.
Zvláštní pozornost je třeba soustředit
na mezinárodní hospodářské
vztahy, na investiční výstavbu a na zemědělství.
V mezinárodních hospodářských
vztazích má rozhodující místo
hospodářská spolupráce se zeměmi
socialistického tábora, která je významnou
zárukou stability rozvoje naší ekonomiky a
účinnou cestou ke zvyšování hospodárnosti
výroby na základě kooperace a specializace,
vycházející z mezinárodní socialistické
dělby práce.
Ve sféře zahraničního obchodu jsou
ve druhém pětiletém plánu jejím
nástrojem dlouhodobé dohody, uzavřené
se socialistickými zeměmi do roku 1960.
V průběhu letošního roku se podařilo
s některými spřátelenými zeměmi,
především se Sovětským svazem,
rozšířit původně uzavřené
dlouhodobé dohody do roku 1960 a vytvořit tak reálné
předpoklady pro zvýšení původně
plánovaného rozvoje hospodářské
spolupráce v pětiletém plánu. Veliký
rozmach národního hospodářství
Čínské lidové republiky se již
letos odrazil v rychlejším tempu rozvoje výměny
zboží a dá se předpokládat, že
i v dalších nejbližších letech dojde
zde k podstatnému rozšíření spolupráce.
Tyto úspěchy při prohlubování
a rozšiřování hospodářské
spolupráce se spřátelenými zeměmi
se již také projevují v roce 1958 v růstu
objemu a zvyšování podílu zemí
socialistického tábora na československém
zahraničním obchodě.
Jestliže z celkového přírůstku
objemu našeho zahraničního obchodu v období
od roku 1953 do roku 1957 připadlo na země socialistického
tábora 43 procent, předpokládá se
ve druhém pětiletém plánu, že
z celkového přírůstku ve zbývajících
letech pětiletky připadne 76 % na země socialistického
tábora. Podíl zemí socialistického
tábora na celkovém zahraničním obchodě
se má v důsledku toho zvýšit v roce
1960 na 68 %. Je možno říci, že uzavřená
i ještě probíhající jednání
o rozšíření dlouhodobých dohod
s jednotlivými zeměmi socialistického tábora
ukazují možnost, že tyto úkoly budou ještě
předstiženy.
Nepřetržitý růst hospodářství
Československé republiky vytváří
předpoklady též pro rozšiřování
hospodářských styků s ostatními
státy. Druhý pětiletý plán
předpokládá, že objem obchodu s těmito
zeměmi do roku 1960 v porovnání s rokem 1957
vzroste o 13 %. Vycházíme přitom z toho,
že naše obchodní styky s kapitalistickými
státy budou uskutečňovány na bázi
naprosté rovnoprávnosti a vzájemných
výhod.
Úspěšné plnění vývozních
a dovozních úkolů jak ve styku s lidově
demokratickými státy, tak i kapitalistickými
státy je podmíněno tím, že naše
výroba bude zahraničnímu obchodu dodávat
výrobky vysoké kvality a nejvyšší
technické úrovně a v takových dodacích
lhůtách, které vyhovují našim
zahraničním partnerům.
V investiční výstavbě zabezpečuje
druhý pětiletý plán základní
politickohospodářské cíle rozvoje
národního hospodářství. Soustřeďuje
se především na zabezpečení rozvoje
surovinových odvětví, zejména na rozvoj
těžby a zpracování paliv, rozvoj metalurgického
průmyslu, stavebních hmot a zemědělství.
Splnit vysoké úkoly investiční výstavby
předpokládá zvýšení její
efektivnosti, to znamená soustředit výstavbu,
snížit podíl stavebních prací,
snížit rozpočtové náklady a důsledně
bojovat za úsporu stavebních hmot.
Výrazné snížení rozpočtových
nákladů předpokládá druhý
pětiletý plán zejména na úseku
bytové a školské výstavby a ve výstavbě
základních kapacit v zemědělství
a v energetice.
Spolu s výší rozpočtových nákladů
je pro zvýšení efektivnosti navrhované
investiční výstavby rozhodujícím
činitelem i technická a ekonomická úroveň
budovaných objektů, která bude rozhodovat
o tom, při jakých nákladech se bude produkce
vyrábět. Proto je nutno věnovat technické
a ekonomické úrovni navrhovaných staveb mimořádnou
pozornost. Všestranná prověrka hospodárnosti
investiční výstavby plně prokázala
možnost úspor investičních nákladů,
předpokládaných návrhem druhého
pětiletého plánu. Je nutné, aby hlediska
a dobré zkušenosti této prověrky se
staly nejen vžitou metodou každodenní práce
pracovníků v investiční výstavbě
na všech stupních přípravy a provádění,
ale aby tyto zkušenosti byly také dále prohlubovány
a rozšiřovány.
Rozbor výsledků prověrky ukázal, že
docílených úspor bylo mnohdy dosaženo
poměrně jednoduchými prostředky, jako
zmenšením nadměrného rozsahu staveb,
vypuštěním postradatelných objektů,
zjednodušením územního řešení
staveb apod. Rozbor ukázal také, že jsou další
možnosti úspor v řešení hospodárnosti
ze strany dodavatelů při řešení
základních technickoekonomických otázek,
jako je zásadní koncepce budovaných investic,
volba zajištění nejúčinnější
technologie výroby apod. Pokud bylo v průběhu
prověrky přikročeno k řešení
těchto problémů, bylo docíleno vysokých
úspor jak v investičních nákladech,
tak i ve vlastních nákladech na jednotku výroby.
Pokud jde o vynakládání prostředků
na nákup strojů a zařízení,
ukázalo se, že mnohdy tyto nákupy nebyly účelné,
především nasazení a využití
strojů z dovozu, které byly často s velkými
oběťmi nakupovány na kapitalistických
trzích, bylo neekonomické a v mnohých případech
tyto stroje nebyly ani dány do provozu.
Pokud jde o zabezpečení investiční
výstavby stavebními pracemi, ani v letošním
roce se ještě nepodařilo odstranit všechny
nedostatky v plnění plánu. K určitému
zlepšení došlo sice při provádění
bytové výstavby a ve výstavbě nejdůležitějších
staveb, přesto však plán stále není
plněn. Potřeba dalšího zlepšení
v bytové výstavbě je tím naléhavější,
že XI. sjezd uložil vyřešit v podstatě
bytový problém do roku 1970.
Rovněž pokud jde o dodávky strojů a
zařízení pro investiční výstavbu
nutno zabezpečit zlepšení dosavadního
stavu v tom, že strojírenské podniky soustředí
svoji pozornost na plnění dodávek zejména
pro nejdůležitější stavby a centralizovaně
plánované stavby vůbec a nikoliv na překračování
ostatních dodávek strojů, jak tomu bylo dosud.
Na strojírenských podnicích spočívá
nyní velká odpovědnost za plnění
výrobních úkolů nejen v celku, ale
i ve správném sortimentu, neboť vysoké
úkoly domácí investiční výstavby
i vývozu se soustřeďují do několika
hlavních výrobních oborů, jako např.
chemické zařízení, válcovací
zařízení apod.
Ve zbývajících letech druhé pětiletky
čekají nás proto v investiční
výstavbě opravdu veliké úkoly. Při
uplatnění nových metod řízení,
plánování a financování průmyslu
a stavebnictví nebude provádění jednotlivých
centralizovaných staveb ovlivněno nebo dokonce bržděno
nedostatkem finančních prostředků.
Naproti tomu decentralizovanou výstavbu budou moci podniky
provádět v té míře, jak se
zaslouží o rychlejší tvorbu vlastních
finančních prostředků. Očekáváme
od toho jednak další zlepšení postupu
výstavby u nejdůležitějších
staveb, jednak lepší uspokojování potřeb
podniků, které budou nyní hospodařit
s dlouhodobě určenými vlastními prostředky.
Největší důraz je třeba klást
na dodržování a urychlování postupu
na rozestavěných centralizovaných stavbách.
Potřeby budoucího rozvoje národního
hospodářství si vyžadují zahájit
na sklonku druhé pětiletky větší
počet a rozsah staveb, než jsme v těchto letech
schopni dokončovat. Jde například o stavby
takového významu, jako je nový hutní
kombinát na východním Slovensku, kaučukárna
a nový závod na výrobu dusíkatých
hnojiv. Za těchto okolností je třeba usilovat
o dodržení a překročení prací
a dodávek na stavbách již rozestavěných
a stále znovu pečlivě vážit nezbytnost
a naléhavost zahajování všech staveb
nových. Je třeba, aby ministerstva, národní
výbory a podniky místo obvyklého vymáhání
vyšších investičních prostředků
na zahajování dalších a dalších
staveb organizovaly boj za splnění a překročení
plánu na stavbách rozestavěných, na
nichž nebudou v budoucnosti přidělovanými
finančními prostředky omezovány, a
aby usilovaly v decentralizované výstavbě
o nejhospodárnější a nejefektivnější
využití vlastních prostředků.
Soudružky a soudruzi!
V zemědělství je nejzávažnějším
úkolem ve druhém pětiletém plánu
další rozšiřování socialistických
výrobních vztahů na vesnici. Je možno
konstatovat, že tato direktiva je plněna velmi úspěšně.
Již v prvních letech druhé pětiletky
znamenal úspěch v budování jednotných
zemědělských družstev soustavný
růst tržní zemědělské
produkce. V letech 1956 a 1957 byla zvýšena tržní
zemědělská produkce ve srovnání
s rokem 1955 ročně o 67 %. Také letos je
možno očekávat, že přírůstek
tržní produkce nebude nižší než
v předcházejících letech.
Je však nutno vidět, že přednosti socialistické
zemědělské výroby nejsou dosud dostatečně
využívány. Jestliže zemědělská
produkce má vzrůst za pět let o 27 %, je
třeba především energicky přikročit
k lepšímu využití fondu půdy a
ke zvýšení intenzity výroby. I když
v letošním roce můžeme zaznamenat určité
zlepšení ve výrobě chmelu, cukrovky,
lnu, ovoce, pícnin, nelze opomenout, že plánované
průměrné roční přírůstky
zemědělské výroby nejsou zdaleka plněny.
Rovněž za úkoly v živočišné
výrobě stále ještě zaostává
plnění úkolů ve výrobě
jadrných krmiv. Předpoklady pro zvýšení
výroby masa, mléka a vajec musí přitom
být vytvořeny nejen zabezpečením dostatečného
množství krmiv, ale i zvýšením
stavů zvířat. V letošním roce
již můžeme sice zaznamenat určité
známky zlepšení v celkovém chovu hovězího
dobytka, naproti tomu trvá nadále velmi neuspokojivý
stav v chovu dojnic. Od roku 1955 stavy krav stále klesají
a jsou nižší v roce 1958 zhruba o 1 %. Také
stavy prasnic během prvního pololetí letošního
roku se značně snížily a teprve v poslední
době místní orgány zabezpečují
vzrůst produkce selat zástavem jednorázových
prasnic.
Ve druhém pětiletém plánu jsou vytvářeny
dostatečné materiální předpoklady
pro odstranění dosavadního zaostávání
zemědělství za ostatními odvětvími
národního hospodářství. Dojde
k podstatnému zvýšení dodávek
všech druhů zemědělských strojů.
Spotřeba umělých hnojiv v roce 1960 vzroste
ve srovnání s rokem 1957 zhruba o třetinu.
Nutno požadovat, aby došlo k podstatně lepšímu
a hospodárnějšímu využívání
těchto prostředků než dosud. Nemůžeme
být spokojeni s tím, že např. ve výstavbě
jednotných zemědělských družstev
zůstalo v letech 1956 - 1957 nepoužito několik
set miliónů Kčs a ani v letošním
roce není situace lepší. Výstavba státních
statků je letos plněna nejhůře ze
všech odvětví národního hospodářství.
Zabezpečení úkolů druhého pětiletého
plánu vyžaduje, aby zvýšení rostlinné
a živočišné výroby bylo zajišťováno
daleko rozhodněji než dosud. Politická a organizátorská
práce musí zde sehrát rozhodující
roli. Dosažené úspěchy v socialistické
přestavbě vesnice a důvěra vesnického
obyvatelstva ve správnost naší politiky jsou
zárukou odstranění existujících
nedostatků a úspěšnějšího
plnění mobilizačních úkolů
v zemědělské výrobě, které
jsou pro zajištění výživy našeho
lidu rozhodující.
Soudružky a soudruzi poslanci,
úkoly druhého pětiletého plánu
jdou svým významem daleko za rok 1960.
Jejich úspěšné splnění
je nezbytným předpokladem pro uskutečnění
cílů, vytyčených XI. sjezdem Komunistické
strany Československa.
Proto je třeba zaměřit pozornost na stálé
zlepšování kvalitativních vztahů
v našem národním hospodářství
a na všestranné překonání nedostatků
na jeho rozhodujících úsecích.
Proto je třeba dále rozvíjet proces upevňování
našeho národního hospodářství,
který se právě v letošním roce
tak výrazně projevil úspěšným
splněním plánu průmyslové výroby,
rozšiřováním a prohlubováním
hospodářské spolupráce, dalším
růstem socializace vesnice i novou soustavou řízení
národního hospodářství.
V současné době pracují Státní
úřad plánovací a ministerstva na přípravě
směrnic třetího pětiletého
plánu na léta 1961 - 1965 a návrhu politickohospodářských
direktiv dlouhodobého plánu rozvoje do roku 1975.
Tento plán určí dlouhodobé směry
rozvoje národního hospodářství
s cílem optimálního zajištění
potřeb společnosti, zejména též
koncepci nejefektivnějšího využití
základních fondů, přírodních
zdrojů, zdrojů pracovních sil, ujasní
optimální možnosti mezinárodní
dělby práce a určí stěžejní
úkoly technického rozvoje.
Práce na přípravě směrnic třetího
pětiletého plánu probíhají
přitom již nyní za soustavného věcného
projednávání možností a potřeb
se spřátelenými zeměmi.
Tímto způsobem se vytvářejí
předpoklady pro další posílení
plánovitosti v našem národním hospodářství,
zejména pro nutnou konkretizaci perspektivy rozvoje celého
národního hospodářství i jeho
jednotlivých odvětví v souladu s úkoly
XI. sjezdu naší strany.
Soudružky a soudruzi poslanci,
vysoká ekonomická vyspělost naší
země, politická a kulturní úroveň
našeho lidu, jakož i skutečnost, že lidově
demokratické Československo vždy bylo a vždy
bude pevným článkem světové
socialistické soustavy a že naše dělnická
třída je vedena Komunistickou stranou Československa,
nás opravňuje k pevnému přesvědčení,
že směrnice XI. sjezdu Komunistické strany
Československa, dovršit socialistickou výstavbu
v historicky krátké době, bude splněna.
Schválení zákona o druhém pětiletém
plánu a splnění jeho úkolů
bude na této cestě krokem opravdu významným.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ďakujem súdruhovi ministrovi
za jeho prejav.
Prerušujem teraz schôdzu.
Na pokračovanie v schôdzi sa zídeme o 14,30
hod., kedy pristúpime k rozprave o prerokúvanom
bode poriadku.
(Schůze přerušena ve 12,15 hod. - opět
zahájena ve 14,33 hod.)