V § 4 základních ustanovení je vysloven
požadavek, aby závazky pro svůj zvláštní
charakter i cíl byly v souladu se zásadami hospodářské
politiky ČSR, zejména s potřebami plánovaného
proporcionálního rozvoje národního
hospodářství a se zásadou hospodárnosti.
To musí být zásadním vodítkem
pro podniky při uzavírání smluv, při
jejich plnění, ovšem i pro státní
orgány při zakládání, měnění
a rušení závazků úředním
opatřením nebo arbitrážním rozhodnutím.
§ 4 sice nestanoví přímou sankci neplatnosti
pro závazky, které nejsou v souladu se zásadami
hospodářské politiky ČSR a §
7 návrhu zákona takové sankce stanoví
pouze na právní úkony, přesto však
dává jednotlivým organizacím podklad
pro uplatnění požadavku zrušení
takových závazků nebo jejich změny
podle § 25.
Další zásadou je zvýšená
samostatnost podniků při uzavírání
smluv.
Dosud při uplatňování direktivnosti
rozpisů plánů musely podniky smlouvami naplňovat
daný roční úkol. Nebylo možno
se od rozpisu odchylovat a smlouvy do výše plánu
musely být uzavřeny, i když odběratel
za změněných podmínek plnění
nepotřeboval. I nadále přirozeně v
našem plánovaném hospodářství
budeme vycházet při uzavírání
smluv z rozpisu plánu, ale tento bude pouze podkladem,
na základě kterého bude odběratel
moci - ne tedy muset - požadovat uzavření hospodářské
smlouvy. Povinností dodavatele však bude uzavřenou
smlouvu splnit co do množství, kvality a v požadovaných
termínech, které musí být v souladu
s rozpisem plánu. To na jedné straně dá
možnost odběrateli kupovat pouze zboží,
které nutně potřebuje, na druhé straně
bude působit na dodavatele, aby zlepšoval kvalitu
a dbal o odbyt svých výrobků a rozšiřoval
sortiment. Tomu, aby nedošlo ke spekulaci nebo nepříznivým
vlivům z přemrštěných požadavků,
které by se neuskutečnily, brání zákon
uložením povinnosti odběrateli, nahradit dodavateli,
u něhož byl požadavek uplatněn, vzniklou
újmu.
Dále je to dlouhodobost a stabilizace smluvních
vztahů.
Návrh zákona zavádí nový typ
- kapacitní smlouvu, jejíž hlavním posláním
je vést dodavatele i odběratele k dlouhodobé,
úzké a trvalé spolupráci. Zde nejde
o zajišťování konkrétních
okamžitých dodávek a odběru, je to právní
forma trvalé spolupráce, obsahující
hrubý výhled na několik let dopředu
a podrobnější výhled na nejbližší
dobu jako výsledek úzké spolupráce
odběratele s výrobou a zdravý způsob
ovlivňování výroby na základě
společných znalostí potřeb a směrů
vývoje. Kapacitní smlouva, neustále prodlužovaná
a zpřesňovaná, stane se zvláště
u podnikově plánovaných položek, jejichž
počet stále poroste, výhodnou formou zajištění
výhledu v rozšiřování výroby
pro dodavatele, velmi dobrým podkladem pro vypracování
plánů.
I když návrh zákona nejde cestou nařizovací,
neukládá povinnost tyto smlouvy uzavírat,
obsahuje řadu podnětů, které tyto
smlouvy zvýhodňují, snižují riziko
výrobce při přípravě kapacit,
obstarávání surovin atd.
Další zásadou je jednoduchost při uzavírání
smluv.
V dosavadním způsobu uzavírání
smluv bylo hodně formálnosti. Byly stanoveny lhůty
pro splnění určitých povinností
pod majetkovými sankcemi nebo při jejich nedodržení
došlo k jednostranné formulaci smlouvy podle návrhu
protistrany i když to pro odběratele znamenalo dodání
neupotřebitelného zboží. Aby se zjednodušilo
uzavírání smluv a toto splnilo svůj
účel, stanoví návrh zákona,
že smlouva je uzavřena okamžikem dohody obou
stran. Proto není třeba ani majetkových sankcí.
Pamatuje se však i na zavedení pořádku
do uzavírání smluv. Odběratel může
smlouvu předložit kdykoliv, a je-li potvrzena, je
uzavřena bez trestních sankcí. Předloží-li
ji však pozdě a dodavatel ji nepotvrdí, nemůže
se jejího uzavření domáhat ani arbitráží.
Zjednodušení je i ve formě uzavírání
smluv, kde není nadále předepsán speciální
formulář a návrh smlouvy lze provést
i dopisem, nebo při koupi za hotové může
dojít k ústnímu uzavření smlouvy.
Dále je to majetková zainteresovanost na lepším
plnění plánovaných úkolů.
Podle dosavadních úprav nemají podniky zájem
na lepším plnění, zvláště
zkracování termínu dodávek. A přece
někdy je to velmi žádoucí a pro národní
hospodářství nutné. Dosud je k tomuto
postoji vede okolnost, že takovéto mimořádné
zajišťování úkolů, mnohdy
nařízené nadřízeným
orgánem nebo arbitráží, znamená
nekryté vícenáklady.
Návrh zákona proto zavádí možnost
dohod o přirážkách v určitých
uvedených případech. Odběratel, který
nebude mít možnost dodavatele k urychlení dodávky
donutit, bude jej moci dohodnutou přirážkou
zainteresovat na předčasném splnění,
přičemž zváží z ekonomického
hlediska výhodnost různých řešení.
Je však nutno zabránit tomu, aby u výrobce
nedošlo ke spekulaci a aby při obdržení
přirážky nebyla dodávka splněna
bez zvláštních opatření na úkor
jiného odběratele, jemuž by byla zpožděna.
Dále je to zjednodušení při penalizaci.
Výpočet a uplatňování penále
je zjednodušeno v několika směrech. Je předně
konstruováno jako sankce zákonná a odpadá
proto jeho dohadování při uzavírání
jednotlivých smluv. Ustupuje se také od jeho denního
narůstání a návrh zákona stanoví
je jednorázově, prvý den ve výši
2% a při prodlení delším jednoho měsíce
dalších 5%. U odběratele na prodlení
v odběru 5%. Zjednodušuje se penále u dodávek
vadných, nekompletních, a zejména při
neplnění sortimentu.
Návrh zákona zmírňuje i dosavadní
tvrdost, že je penále nutno platit i při nezavinění.
Tak při zdržení veřejným dopravcem
je dodavatel od placení osvobozen. Rovněž i
penále, jehož náklady na zjištění
jsou podstatně vyšší nežli jeho výše,
není třeba vymáhat. Na druhé straně
však se stanoví obligatornost penále jako důležitý
ekonomický podnět, nutící k plnění
uzavřených hospodářských závazků.
V případě neuplatnění této
zásady by se totiž odběratel nedostatkových
výrobků z osobního zájmu snažil
vyhnout uplatnění této sankce, aby neměl
v budoucnosti potíže s uzavíráním
smluv. Penále by potom nesplnilo svou funkci právě
tam, kde je jí pro napjatost kapacit nebo jiné potíže
nejvíce třeba.
Poslední zásadou je zjednodušení reklamačního
řízení.
Dosavadní předpisy ukládají odběrateli
takovou snůšku povinností, termínů,
formálních podmínek, že v řadě
případů odběratelé nereklamují
nebo se připraví o reklamační nárok.
Odpovědnost za vady není tedy vždy uplatněna.
Zde návrh přináší radikální
změnu. Předně upravuje jednotně a
shod ně odběr a přejímku jak kvalitativní,
tak kvantitativní. Neukládá odběrateli
žádné povinnosti spojené se ztrátou
práva při jejich nesplnění, ale ukazuje,
co má dělat, aby měl důkazy o vadách
dodávky. Přitom ovšem ekonomické důvody
jej budou nutit i bez nebezpečí ztráty nároků
provést přejímku co nejpečlivěji
a včas a ihned nároky uplatnit.
Tolik k vlastnímu návrhu zákona. Tato nová
úprava bude mít vliv na činnost našich
hospodářských organizací dnes, v době,
kdy zainteresovanost pracujících na výsledcích
práce celého podniku neustále stoupá.
Je třeba zdůraznit, že tak obsáhlá
osnova, která nemá obdoby dosud ani v celém
socialistickém táboře, byla vypracována
důsledně za velké účasti pracovníků
z podniků a celkem přehledně sjednotila a
upravila pro nové vztahy řadu roztříštěných
předpisů, které si vývoj vynutil.
Nový zákon bude znamenat podstatné zlepšení
na úseku závazkového práva.
Vládní návrh zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi byl projednán
dne 7. října 1958 ústavně-právním
výborem a dne 9. října 1958 výborem
rozpočtovým a hospodářským.
Byl jsem oběma výbory zmocněn, abych se změnami,
které výbory provedly, doporučil vládní
návrh zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi plénu
Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Do rozpravy se přihlásil
poslanec dr. Hulínský, dávám
mu slovo.
Poslanec dr. Hulínský: Vážené
Národní shromáždění!
Na tomto našem zasedání jsme projednali a schválili
zákon o druhém pětiletém plánu,
jehož hlavním cílem je dobudovat materiálně
výrobní základnu socialismu. Plnění
úkolů druhé pětiletky je spojeno s
velkorysou organizační přestavbou našeho
hospodářství, aby tak bylo ještě
lépe využíváno předností
socialistické soustavy. Ale k tomu musí napomáhat
i právní řád, jehož důležitou
součástí jsou předložené
návrhy zákona o národních podnicích,
a zejména zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi. Přihlásil
jsem se o slovo v diskusi k tomuto zákonu, protože
v něm vidím důležitý nástroj,
kterým se rozšiřuje pravomoc podniků,
lépe využívá ekonomických podnětů,
a který vede socialistické organizace k dlouhodobé
a ustálené spolupráci. Proto tento návrh
zákona má všechny předpoklady k tomu,
aby přispěl ke zvýšení účinnosti
našeho národního hospodářství.
Myslím, že je třeba ocenit, že v předloženém
návrhu zákona jde o prvý kodex závazkového
práva socialistických organizací, který
upravuje zvláštní, od občanského
zákoníka odchylné, závazkové
právo mezi socialistickými organizacemi při
sestavování a provádění hospodářského
plánu. Doposud byly tyto vztahy upraveny v zásadě
občanským zákoníkem, který
však nemohl plně těmto účelům
vyhovovat, protože je vypracován z hlediska potřeb
jednotlivých občanů. Proto bylo nutno tuto
materii upravovat celou řadou vládních nařízení
a speciálních vyhlášek. Důsledek
ovšem byl, že na tomto tak důležitém
úseku, bylo velké množství různých
předpisů, počínaje šesti vládními
nařízeními a více jak stem základních
podmínek konče, které ve svém celku
činily situaci nepřehlednou a komplikovaly administrativu
podniků a závodů. Předkládaný
návrh zákona představuje významné
zjednodušení vztahů mezi socialistickými
organizacemi a také zjednodušení právních
předpisů, které tyto vztahy upravují.
Jsem přesvědčen, že tuto úpravu
uvítají všichni hospodářští
pracovníci a všichni pracující vůbec,
poněvadž dosavadní stav si vyžadoval značný
počet administrativních sil a byl často příčinou
vážných závad, které brzdily
včasné plnění výrobních
úkolů. Bude třeba, aby pracovníci
na všech úsecích našeho národního
hospodářství se důkladně seznámili
se zásadami i s obsahem tohoto zákona, neboť
jen tak je možno očekávat, že nová
zákonná úprava hospodářských
vztahů úspěšně naváže
na opatření provedená ke zvýšení
účinnosti našeho národního hospodářství
a přinese očekávaný prospěch.
Usnesení XI. sjezdu KSČ nám uložilo
přenést řízení co nejblíže
výrobě, rozšíření pravomoci
podniků při současném posílení
účinnosti jejich centrálního řízení
v zásadních otázkách a zvyšovat
aktivní účast pracujících na
řízení hospodářství.
Tyto zásady jsou plně respektovány v navrhovaném
zákoně, jenž se vyznačuje tím,
že dává podnikům podstatně širší
volnost pro jejich rozhodování, avšak zároveň
umožňuje v potřebné míře
usměrňující zásahy nadřízených
orgánů nebo arbitráže.
Aby se tato nová úprava plně uplatnila v
praxi, musí všichni pracovníci pochopit, že
pro hospodářské vztahy mezi podniky a závody
nejsou závazné jen právní předpisy,
nýbrž že tyto vztahy musí být v
souladu se zásadami hospodářské politiky
v ČSR a zejména s potřebami plánovaného
hospodářství. Podle mého soudu jen
správné pochopení této základní
myšlenky zamezí byrokratickému a formalistickému
výkladu četných právních ustanovení
tohoto zákona a povede k tomu, že tento zákon
se stane dobrým pomocníkem pro lepší
uspokojování potřeb národního
hospodářství i obyvatelstva. Závazkové
poměry musí zajišťovat především
stěžejní úkoly národohospodářského
plánu, tj. v této době např. další
rozvoj surovinové a energetické základny,
potřeby státní investiční výstavby,
zahraničního obchodu apod. Návrh zákona
také umožňuje v dostatečné míře
uplatnění všech ekonomických pobídek.
Pokládám za velmi správné, že
zákon přihlíží k tomu, že
ve vztazích mezi socialistickými organizacemi působí
také, i když v oslabené formě, hodnotový
zákon, a že této skutečnosti využívá
ke prospěchu našeho hospodářství.
Chtěl bych upozornit na důležité ustanovení
§ 3 návrhu zákona, kde se ukládá
všem organizacím socialistického sektoru povinnost
spolupracovat, tj. pomáhat si a tak přispívat
k zajištění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství,
i když nejde přímo o úkoly, které
jsou povinny samy plnit. Součinnost organizace na plnění
úkolů jiného podniku, k nimž nebyla
smluvně nebo předpisy zavázána, nebyla
dosud vždy samozřejmostí. I když šlo
o takovou pomoc, která nemohla působit této
organizaci podstatnou újmu. Uvedu příklad:
Vozový park jednoho podniku nebyl v určitém
časovém úseku zcela využit. Sousední
podnik potřeboval nárazově dopravu, kterou
nemohl krýt svými vlastními ani veřejnými
dopravními prostředky. Pracovníci prvního
podniku uvažovali asi takto: pomoc poskytnutá sousednímu
podniku by nám přinesla zbytečné starosti
a náhrada za poskytnutou pomoc tyto starosti a případné
risiko nevyváží, a proto pomoc odmítli.
Nebo jiný příklad: stavebně-montážní
organizace potřebuje jednorázově stroje a
zařízení, které má jiný
podnik v místě stavby. Tento podnik však odmítl
poskytnout tuto jednorázovou výpomoc, i když
by to bylo samozřejmě za přiměřenou
náhradu, vzdor tomu, že sám toho času
strojů ani zařízení naléhavě
pro sebe nepotřebuje. Pracovníci tohoto podniku
jsou vedeni týmiž motivy jako majitelé vozového
parku v případě prvém. O zapůjčení
vozidel, strojů nebo zařízení musela
pak rozhodovat nadřízená ministerstva. Bude
záležet na pracovnících hospodářských
organizací, pro něž je navrhovaný zákon
určen, aby dovedli možnosti, které jsou jim
podle tohoto zákona dávány, plně využít
pro rozvoj našeho hospodářství, a to
z hlediska celostátního. To ovšem předpokládá
zvýšený politický a hospodářský
rozhled všech, zvláště pak vedoucích
pracovníků, aby byli schopni správně
v konkrétních případech rozlišit,
co je ekonomicky účelné a co je jen malicherné
opatrnictví. Zejména je nutno vyloučit nesprávné
chápání smluvní discipliny. O dodržení
smluvní discipliny nejde na příklad v tomto
případě: Podnik předpokládal,
že bude potřebovat pro splnění svých
úkolů určité zařízení
a sjednal o jeho dodávce s druhým podnikem hospodářskou
smlouvu. Později však zjistil, že zařízení,
které objednával, potřebovat nebude. Kdyby
objednávku, kterou dodavatelský podnik již
rozpracoval, zrušil, musel by tomuto podniku platit náhradu.
Proto opatrnicky vyčkával, zda dodavatel je schopen
dodržet sjednané termíny. Poněvadž
dodavatel pro určité důvody ležící
mimo závod nemohl dodávku včas kompletovat,
objednatel dodávku odmítl s odůvodněním,
že nebylo plněno podle smlouvy a uplatnil proti dodavateli
majetkové sankce. Výsledkem je, že bylo vyrobeno
zařízení, které objednatel, ani jiný
podnik, ani celé národní hospodářství
nepotřebovalo, a to za velkých obětí
dodavatele, který ještě navíc nese tíži
majetkové sankce. A při tom bylo objednateli celkem
brzy po uzavření smlouvy jasné, že zařízení
tohoto druhu nepotřebuje a potřebovat nebude. Zde
jde o nesprávně pochopenou smluvní disciplinu,
což se projevilo v trvání na smlouvě,
která již před splněním nebyla
užitečným nástrojem pro plnění
úkolů rozvoje našeho národního
hospodářství. Pracovníci všech
hospodářských organizací musí
stále sledovat, zda smlouvy, které jejich organizace
uzavřely, zůstávají hospodářsky
účelné a zjistí-li opak, musí
dát podnět k jejich změně nebo zrušení.
A pokud druhá strana nesouhlasí, musí vyvolat
o takové žádoucí změně
nebo zrušení smlouvy rozhodnutí arbitráže.
Tím ovšem nemá být podníceno
neodpovědné uzavírání smluv
s vědomím, že smlouva jednou uzavřená
může být kdykoliv změněna nebo
zrušena. V této souvislosti bych se zastavil ještě
u ustanovení § 120, ve kterém kromě
jiného se říká, že odběratel
je oprávněn odmítnout odběr výrobků,
které byly odeslány bez jeho souhlasu před
dospělostí závazku. Toto ustanovení,
které je z hlediska odběratele i celého národního
hospodářství jistě správné,
by se však mohlo projevit záporně při
organizování socialistické soutěže
na zkracování dodacích lhůt, zvláště
pro důležité stavby, a na uplatnění
zlepšovacích a novátorských metod ve
výrobě. Vždyť právě v minulých
dnech pražské závody vyhlásily ve výroční
den 14. října 1918 společný souhrnný
závazek, podle něhož kromě jiného
splní letošní plán výroby do
17. prosince, a exportní zakázky dohotoví
ještě o dva dny dříve. Proto nelze připustit,
aby hospodářské smlouvy se staly brzdou této
ušlechtilé snahy, která je projevem aktivního
postoje pracujících k socialistické výstavbě
a k boji za světový mír. Hospodářští
pracovníci podniků musí proto pamatovat na
to, aby takovéto krásné výsledky socialistického
soutěžení byly včas projednány
se smluvními hospodářskými organizacemi
a promítnuty do hospodářských smluv.
Soudružky a soudruzi, vážení přátelé!
To je jen několik poznámek k návrhu zákona,
který řeší rozsáhlou a složitou
materii hospodářských vztahů mezi
socialistickými organizacemi. Při správném
pochopení a uplatnění přispěje
jistě také tento zákon k uskutečnění
usnesení XI. sjezdu KSČ, k dovršení
výstavby socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)
Místopředseda posl. Fiala: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy?
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám zpravodaji posl. inž. Voborskému
slovo k doslovu.
Posl. Voborský: Vzdávám se slova.
Místopředseda posl. Fiala: Můžeme
přistoupit k hlasování. Vzhledem k tomu,
že nebyl podán žádný pozměňovací
návrh, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle výborové
zprávy.
Má někdo námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi ve znění
společné zprávy výboru ústavně-právního
a výboru rozpočtového a hospodářského,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)