Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi.
Tím je tento bod pořadu schůze projednán.
Přerušuji nyní na 20 minut schůzi.
(Schůze přerušena v 10,37 hod. - opět
zahájena v 11 hod.)
Podpredseda Žiak: Otváram prerušenú
schôdzu Národného zhromaždenia.
Budeme pokračovať v rokovaní. Ďalším
bodom denného poriadku je
6. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodárskeho k vládnemu návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 107/1953 Zb. o devízovom hospodárstve
(tlač. 265).
Zpravodajcom je poslanec dr. Berák. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Berák: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Důsledná politika mírového soužití
a mírového soutěžení mezi státy
s různými společenskými soustavami,
která jest základním pilířem
naší zahraniční politiky, jak o tom
včera zde hovořil s. předseda NS Fierlinger,
vede mj. také ke zvýšení našich
styků s cizinou, zejména cestovního ruchu.
Roste počet zahraničních turistů,
kteří navštěvují Československo,
a čs. občanů, kteří odjíždějí
do ciziny. Můžeme to ostatně pozorovat i v
našem Národním shromáždění
na rostoucím počtu cizích parlamentních
delegací, které k nám přijíždějí,
i těch, které sami do ciziny vysíláme.
Vzrůst styku se zahraničím, zejména
pak cestovního ruchu změnil podmínky, za
nichž byl vydán dosud platný zákon o
devizovém hospodářství, č.
107 Sb. z r. 1953. Předložený vládní
návrh zákona, o kterém právě
jednáme, je v podstatě třetí zákonnou
úpravou našeho devizového hospodářství
po osvobození.
Prvý devizový zákon z r. 1946 vycházel
ještě z existence tehdejších zbytků
kapitalistického hospodářství u nás.
Prohlašoval vázané devizové hospodářství
za podstatnou složku soustavy řízeného
hospodářství a za nezbytný doplněk
řízení cen zboží, kapitálu
a práce.
Devizový zákon z r. 1953 vycházel již
ze správného základního hlediska,
že totiž ve státě, který buduje
socialismus, mají devizové předpisy podstatně
jiné úkoly než ve státě kapitalistickém.
Přestávají být nástrojem jenom
devizové politiky a jejich úkol se stává
podstatně širším: stávají
se důležitým pomocníkem plánovaného
hospodářství na poli platebního styku
a majetkových vztahů v cizině. Zatím
co v kapitalistických zemích vedou devizová
omezení k zamrzávání pohledávek
druhých zemí, zajišťují devizové
předpisy v socialistických státech řádnou
funkci platebního styku s cizinou, a zvláště
přesné plnění závazků
podle plánu.
Stejným socialistickým duchem je prodchnut i předložený
vládní návrh zákona. Jeho účelem
je zpružnit dosavadní způsob odbavování
cestujících na hranicích, ale současně
též zkvalitnit a zpřísnit kontrolu nad
nakládáním s dovezenými devizovými
hodnotami a nad dodržováním zákazu vývozu
některých hodnot z Československa, jakož
i zpřísnit režim úhrad z ciziny a do
ciziny.
Kterých změn se týká nová úprava?
Především umožňuje určité
výjimky ze zákazu vývozu a dovozu čs.
peněz. Dosavadní zákaz vývozu čs.
platidel vedl k neúměrnému zatížení
celnic, u kterých cestující do ciziny skládají
čs. peníze, aby jimi při návratu mohli
uhradit různé osobní výdaje. Úhrn
čs. peněz takto skládaných se zvýšil
v některých případech až na desetinásobek
proti stavu z r. 1954. Dovolte, abych to ukázal na některých
příkladech: U celnice v Děčíně
složilo v období od 1. dubna do 30. září
1954 2387 cestujících úhrnem 432 861 Kčs,
zatím co ve stejném období v r. 1957 byla
to u této celnice již částka 5 188 835
Kčs složená od 8790 cestujících.
U celnice v Chebu za stejné časové období
v r. 1954 deponovalo 143 cestujících celkem 2 5
302 Kčs, ale ve stejném období v r. 1957
bylo to už 8531 cestujících, kteří
složili úhrnem částku 1 018 624 Kčs.
Přitom počet zaměstnanců celnic zůstal
nezměněn. Tato skutečnost, dále rostoucí
počet cestujících do ciziny a z ciziny, jakož
i stále se zvětšující objem zahraničního
obchodu vedou k tomu, že celní orgány nemohou
řádně plnit svoje vlastní povinnosti,
zejména provádět celní prohlídky
v takovém rozsahu, jaký je nezbytný pro ochranu
čs. hospodářství.
Navrhovaná změna tedy usnadní a současně
i zkvalitní práci celních orgánů.
Přispěje zároveň k pružnějšímu
odbavování cestujících na hranicích.
V tomto směru dochází podle předkládaného
vládního návrhu k další zásadní
změně, že totiž
hodnoty, jejichž vývoz je zakázán, budou
moci přijímat do úschovy kromě celnic
také organizace, pověřené k tomu ministerstvem
financí. Poměr, vzniklý z této úschovy
se bude řídit ustanoveními občanského
práva. Důvodová zpráva k tomu uvádí,
že takovým depozitním místem mají
být např. směnárny Státní
banky čs. Důvodová zpráva tady patrně
anticipuje budoucí vývoj, poněvadž -
pokud mně je známo - funguje zatím jediná
směnárna Státní banky čs. zřízená
při přechodu státní hranice, a to
na letišti v Ruzyni.
Pomýšlí se na to, aby cestující,
který má v Československu trvalé bydliště
a odjíždí na přechodnou dobu do ciziny
na cestovní pas nebo na jiný obdobný doklad,
směl vyvézt nejvýše 200 Kčs v
hodnotách do 25 Kčs. Vývoz této částky
mu celnice potvrdí na zvláštním tiskopisu,
který vydá ministerstvo financí a který
nese jméno prohlášení o vývozu
a zpětném dovozu čs. peněz. Vyváženou
částku si cestující sám do
tiskopisu poznamená a celní orgán pouze potvrdí
otiskem razítka, že záznam cestujícího
je správný. Je to praxe, jaká je obvyklá
i v jiných zemích na Západě, např.
v Brazílii, Thajsku anebo Indii. Cestující
nesmí vyvážených peněz v cizině
používat a musí při návratu prokázat,
že stejnou částku dovezl zpět. Tím
je zabezpečeno, jednak že volné čs.
peníze se nedostanou do ciziny, jednak že nebude možno
dovážet za účelem spekulace z ciziny
čs. peníze, které se v cizině prodávají.
Při stanovení hranice 200 Kčs se přihlíželo
k tomu, aby cestující po svém návratu
do Československa mohl uhradit nejnutnější
výlohy, jako např. koupit si jízdenku do
místa svého bydliště, zajít si
na jídlo do jídelního vozu apod. Nepřihlíželo
se však k případné úhradě
cel, jejichž sazby byly zvýšeny od 1. ledna t.
r., poněvadž clo je možno zaplatit dodatečně.
Odhaduje se, že na základě tohoto ustanovení
bude ročně vyvezeno do ciziny s podmínkou
zpětného dovozu asi 40 miliónů Kčs,
tedy částka nikterak malá.
Dále se počítá s tím, že
do určité míry bude uvolněn vývoz
čs. kovových minci a pamětních peněz
k sběratelským účelům. Tento
vývoz bude vázán na povolení, které
bude udělovat Státní banka čs. Můžeme
očekávat, že tímto uvolněním
vývozu docílíme určitého přínosu
deviz, poněvadž o tyto mince je v cizině značný
zájem.
Třetí zásadní změnou je zavedení
povinnosti ohlašovat dovážené devizové
hodnoty už při dovozu celním orgánům,
směňovat je na místech, které určí
devizové předpisy a povinnost prokázat případnou
směnu nebo zpeněžení při výjezdu
z Československa. Jaké jsou důvody této
změny, která znamená zpřísnění
proti dosavadním stavu?
Dovoz cizozemských peněz, platebních dokumentů,
drahých kovů a fondovních hodnot je volný.
Zásada volnosti tohoto dovozu je v souladu se zájmy
našeho devizového hospodářství
na získání devizových hodnot. Znění
dosavadního devizového zákona však nebrání
zneužití devizových hodnot volně dovezených
a nedovoluje stíhání osob, které jednají
ke škodě našeho devizového hospodářství.
Proto předložený návrh zákona
zavádí povinnost ohlašovat při dovozu
dovážené devizové hodnoty celním
orgánům. Pomýšlí se na to, aby
dovezené cizozemské peníze směly být
směňovány a platební dokumenty znějící
na cizí měnu, propláceny u Státní
banky čs. Cizincům budou moci být tyto peníze
směněny, resp. dokumenty znějící
na cizí měnu proplaceny ještě také
u Čedoku, Čs. aerolinií, některých
celnic a některých hotelů, po případě
i u jiných míst, která k tomu účelu
pověří ministerstvo financí. Nedodržení
těchto ustanovení bude znamenat porušení
devizových předpisů a bude tudíž
trestné.
Čtvrtou zásadní změnou je, že
ze skupiny drahých kovů se vypouštějí
kovy skupiny platinové. Jsou to technické kovy,
známé pod názvy paládium, ruthenium,
rhodium, iridium a osmium. Tyto kovy soukromník prakticky
nemůže získat a černý obchod
s nimi není také přitažlivý.
Vykupuje je pouze Státní banka čs. za poměrně
nízké ceny, které jsou stanoveny úředně.
K tezauraci se tyto technické kovy nehodí a národní
podnik je také od soukromníka neodkoupí.
Konečně třeba zmínit se o tom, že
návrh zákona výslovně zdůrazňuje
centralizaci devizového monopolu, prováděnou
prostřednictvím Státní banky čs.
tím, že v novém § 4a se stanoví
povinnost konat veškeré úhrady do ciziny a
z ciziny pouze prostřednictvím Státní
banky.
Soustředění všech platů do ciziny
na Státní banku nám umožnilo vytvoření
devizové pokladny, tj. stavu všech účtů
podle měn a oblastí. Vykazování stavů
devizové pokladny nám umožňuje zpřesnění
majetkových vztahů s cizinou a je současně
velmi dobrou kontrolou plánovaného stavu platební
bilance.
Vzrůstající cizinecký ruch, o němž
jsem hovořil v úvodu své zprávy, má
netoliko kladné, ale také záporné
stránky. Negativním jevem jsou zde různé
formy nezákonných finančních úhrad,
jejichž nejrozšířenějšími
formami jsou tzv. černý clearing a nedovolené
použití pohledávky v cizině. Černým
clearingem rozumíme případy, kde devizový
tuzemec neobdrží úhradu své pohledávky
v cizí měně prostřednictvím
Státní banky, nýbrž v československé
měně. Např. devizový cizozemec zakoupí
v cizině některé druhy zboží,
propašuje je do Československa, tady je nelegálně
rozprodá a získaných peněz použije
na úhrady tuzemským adresátům, takže
cizozemské peníze zůstanou v cizině.
O nedovolené použití pohledávky v cizině
se pak jedná v těch případech, kdy
devizový tuzemec si nedá uhradit do tuzemska svoji
pohledávku v cizí měně, nýbrž
použije ji v cizině bez souhlasu ministerstva financí.
Proto předložený vládní návrh
zákona zakazuje vyrovnávat pohledávky vůči
cizině bez povolení ministerstva financí.
Nový devizový zákon je nutno hodnotit vysoce
politicky. Znamená další upřesnění
našich devizových předpisů a tím
i další upevnění naší měny.
Centralizace devizového monopolu prováděná
prostřednictvím Státní banky je jedním
z podstatných rysů hospodářství
socialistického státu. Je ovšem pravda, že
i v řadě kapitalistických států
existuje také centralizace devizového monopolu,
prováděná přes ústřední
peněžní ústav, ale tato shoda je jenom
zevní. Finanční monopoly v kapitalistických
zemích si totiž vynucují, aby vlády
jejich zemí prováděly takovou měnovou
a platební politiku, která by jim poskytovala největší
možnost dosahování zisků. Proto snaží
se sevřít hospodářství státu
devizovým monopolem ústředního peněžního
ústavu, aby si jeho pomocí otevřely cestu
k vývozu kapitálu a s tím samozřejmě
i k volnému úniku svých zisků za hranice.
Jak patrno, je zde hluboký rozdíl mezi funkcí
devizového monopolu v kapitalistických státech
a ve státech socialistických.
Tento rozdíl má ovšem své důsledky
na obtížnou měnovou situaci většiny
kapitalistických států. V těchto zemích
můžeme sledovat stálý pokles kupní
síly peněz. Peněžní důchody
dělníků, zaměstnanců a vůbec
osob odkázaných na pevný plat zaostávají
tam za růstem cen zboží a proto spotřeba
těchto vrstev obyvatelstva ustavičně klesá.
Na druhé straně rostou tam však zisky akciových
společností, továrníků, obchodníků
a bankéřů. Kapitalistický stát
novými emisemi peněz získává
nové příjmy, které vlastně
znamenají dodatečné zdanění
širokých vrstev obyvatelstva. Nestálé
peníze znemožňují řádnou
kalkulaci vlastních nákladů zboží
a obchodní kalkulaci vůbec, narušují
normální chod hospodářství,
zvyšují nespokojenost pracujících a
zostřují třídní boj.
Ruku v ruce s těmito jevy dochází v kapitalistických
státech k prudkému růstu oběživa,
jehož zahraniční kurs se neustále znehodnocuje.
Ve srovnání s dobou před druhou světovou
válkou, tj. s r. 1937 vzrostl objem oběživa
v kapitalistických zemích západní
Evropy mnohonásobně, zejména ve Francii,
více nežli 30x a v Itálii více nežli
80x. Ústřední banky těchto zemí
se změnily z orgánů regulujících
oběh peněz a úvěr v nástroj
velkých finančních a průmyslových
monopolů, které jejich prostřednictvím
uplatňují svoji vykořisťovatelskou třídní
politiku.
Zatím co my v Československu dosahujeme od té
doby, co jsme nastoupili cestu k socialismu, stálých
úspěchů, jak nám ukázala zejména
včerejší diskuse k zákonu o novém
pětiletém plánu, zatím co neustále
zvyšujeme materiální i kulturní úroveň
našeho lidu, dovedli jsme šestkrát snížit
ceny a upevnit naši měnu, výrazem pokračující
dezorganizace hospodářství kapitalistických
zemí je trvalý růst cen zboží
a ztráta měnové stability. V řadě
kapitalistických států západní
Evropy, ve Francii, Finsku, Rakousku, Řecku a Španělsku
vzrostly ceny za 7 let od r. 1950 do r. 1957 o 50 i více
procent. V jiných zemích je to sice o něco
méně, např. v Anglii za stejné období
7 let asi o 45%, v NSR asi o 14%, avšak i zde ceny zboží
trvale rostou. Proto na sjezdu západoněmeckých
bankéřů, který se konal v minulých
dnech v Kolíně nad Rýnem, sliboval ministr
financí Etzel, že učiní vše, aby
zajistil stálost západoněmecké marky.
V poslední době měnová situace těchto
zemí se dále ještě prudčeji zhoršuje,
jak dokazuje loňská devalvace francouzského
franku o 17% a jeho svízelná situace v souvislosti
s nevyrovnatelným schodkem francouzského rozpočtu,
a nevyrovnaným stavem francouzského hospodářství,
způsobeným krvavou válkou v Alžírsku,
zoufalý zápas Anglie o to, aby zastavila trvalý
odliv zlata a deviz, měnové devalvace provedené
v poslední době v Holandsku, Finsku a Dánsku.
Soudružky a soudruzi!
Nový devizový zákon projednáváme
v etapě dovršení výstavby socialismu
v naší vlasti, která vyžaduje od nás
plné rozvinutí našich tvůrčích
sil. Zákony, které jsme právě schválili,
zákon o druhém pětiletém plánu
rozvoje národního hospodářství,
zákon o hospodářských vztazích
mezi socialistickými organizacemi, novela zákona
o národních podnicích vytvářejí
další předpoklady pro ještě větší
růst sil naší země. Naše vlast
přestala už dávno být malou neznámou
zemí, za jakou ji v roce hanebné mnichovské
zrady označil pan Chamberlain smutné a směšné
paměti. Naše síla se ztrojnásobila ekonomicky,
ale morální a politická síla našeho
lidu je ještě mocnější. Tyto úspěchy
však stejně naléhavě žádají
tvrdou obranu dosaženého, aby naše budování
nebylo narušováno zvenčí. Novela devizového
zákona, kterou nám vláda předložila,
je jedním z těchto obranných prostředků.
Tak stává se tento zákon bojovou zbraní
v našem vítězném boji za nový
lepší svět, svět socializmu, svět
pevného a trvalého míru.
Rozpočtový a hospodářský výbor
návrh zákona podrobně projednal ve své
schůzi dne 10. října a provedl o něm
podrobnou diskusi. Konstatoval, že předložený
zákon nevyžaduje ani finančních nákladů
ani rozšíření administrativního
aparátu. Jeho jménem doporučuji vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 107/1953 Sb. o devizovém
hospodářství, plénu Národního
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Hlási sa niekto do rozpravy?
(Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, budeme hlasovať.
Ak nebudú námietky, dám hlasovať o celom
vládnom návrhu zákona naraz podľa zprávy
výboru.
Má niekto voľajaké námietky proti tomuto
spôsobu hlasovania? (Nikto.)
Námietok niet.
Kto súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 107/1953 Zb. o devízovom hospodárstve,
podľa znenia zprávy rozpočtového a hospodárskeho
výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 107/1953 Zb. o devízovom hospodárstve.