o úpravě finančního plánování
a finančního hospodaření národních
podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru
Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Tvůrčím úsilím pracujících
se rozvíjí naše národní hospodářství
a rozmnožuje národní bohatství. Při
socialistické výstavbě mají důležitou
úlohu finance. V souladu s povahou našeho společenského
zřízení se financí plánovitě
využívá v zájmu celé společnosti.
(2) Finanční hospodaření národních
podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru upravuje se tak, aby se finančních vztahů
plánovitě využívalo k rychlému
rozvoji výrobních sil, k maximální
tvorbě všech zdrojů a jejich nejefektivnějšímu
využívání, k zvýšení
tvůrčí účasti pracujících
na řízení hospodářství
a k upevňování jednoty zájmů
pracujících, podniků a celé společnosti.
(1) Finanční hospodaření státu
a organizací socialistického sektoru je řízeno
soustavou finančních plánů, zejména
státním rozpočtem, finančními
plány podniků a rozpočty národních
výborů.
(2) Soustavu finančních plánů tvoří
vzájemně spjaté finanční plány
celostátní, finanční plány
ministerstev, pověřenectev, národních
výborů, dále výrobně hospodářských
jednotek a jiných podobných jednotek (dále
jen "hospodářské jednotky"), jakož
i národních podniků a jiných hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru (dále jen "podniky").
(3) Finanční plány jsou spjaty se státním
plánem rozvoje národního hospodářství
a aktivně na něj působí.
Pětileté finanční plány určují
finanční hospodaření, zejména
tvorbu finančních zdrojů a používání
finančních prostředků ministerstev
a jiných ústředních úřadů
(dále jen "ministerstva"), pověřenectev,
národních výborů, hospodářských
jednotek a podniků.
(1) Pětileté finanční plány
sestavují ministerstva, pověřenectva, národní
výbory, hospodářské jednotky a podniky
v souladu s dlouhodobými plány a v souladu s ukazateli
pětiletých plánů.
(2) Dlouhodobé podíly z finančních
zdrojů (dlouhodobé normativy podnikové hmotné
zainteresovanosti) jsou, pokud budou stanoveny, součástí
pětiletých finančních plánů.
Dlouhodobé podíly stanoví pro ministerstva
vláda, pro hospodářské jednotky a
podniky přímo podřízené ministerstvu
ministerstvo a pro podniky z úseku hospodářství
plánovaného samostatně národními
výbory rada toho národního výboru,
na jehož rozpočet jsou podniky zapojeny.
(1) Roční finanční plány zajišťují,
rozvíjejí a podrobněji rozvádějí
úkoly a cíle stanovené pětiletým
finančním plánem.
(2) Roční finanční plány stanoví
objem finančních zdrojů a potřeb,
způsob krytí těchto potřeb, jakož
i finanční vztahy k nadřízeným
orgánům a ke státnímu rozpočtu;
sestavují je organizace uvedené v § 4 odst.
1, a to v souladu se závaznými ukazateli státního
plánu a státního rozpočtu.
(3) Roční finanční plány ministerstev,
hospodářských jednotek a podniků jsou
základem státního rozpočtu a zajišťují
jej. Roční finanční plány podniků
a hospodářských jednotek zapojených
na rozpočty národních výborů
jsou součástí rozpočtu národních
výborů.
(1) Ministerstvo financí se zmocňuje k bližší
úpravě zásad ročních finančních
plánů a společně se Státním
úřadem plánovacím k bližší
úpravě zásad pětiletých finančních
plánů.
(2) Další podrobnosti v rámci předpisů
uvedených v ustanovení odstavce 1 stanoví
pro obor své působnosti jednotlivá ministerstva
nebo, jde-li o hospodářství plánované
samostatně národními výbory, rada
krajského národního výboru.
(1) Podniky jsou vybaveny základními prostředky
a oběžnými prostředky a hospodaří
s nimi podle zásad chozrasčotu. Jsou odpovědny
za jejich řádné využívání,
zachování, jakož i další rozmnožování.
(2) Prostředky z finančních zdrojů
vytvářených podniky se jednak odvádějí
do státního rozpočtu, jednak se jich používá
ve prospěch podniků, a to buď přímo
podniky nebo jejich nadřízenými orgány.
(1) Podniky používají vlastních finančních
zdrojů na financování decentralizované
investiční výstavby, vlastních oběžných
prostředků a k jiným stanoveným účelům.
(2) Při svém hospodaření usilují
podniky o nejvyšší tvorbu finančních
zdrojů a o nejefektivnější využití
všech finančních zdrojů v plném
souladu se zájmy a potřebami socialistické
společnosti.
K doplnění vlastních finančních
prostředků může být podnikům
poskytován provozní i investiční úvěr,
a to v souladu s požadavkem zvýšení efektivnosti
řízení národního hospodářství.
Podniky a jim nadřízené orgány odvádějí do státního rozpočtu určené odvody, zejména zisku a daně z obratu. Ze státního rozpočtu mohou se podnikům a nadřízeným orgánům poskytnout příděly, zejména na financování základních prostředků.
(1) Ministr financí se zmocňuje k bližší
úpravě finančního hospodaření,
zejména odvodů do státního rozpočtu
a přídělů z něho, finančních
zdrojů vytvořeních podniky a jejich používání,
úhrad ztrát, financování základních
prostředků a vlastních oběžných
prostředků, financování ostatních
úkolů a poskytování úvěrů,
jakož i stanovit zásady pro rozbor a schvalování
výsledků finančního hospodaření
podniků a orgánů jim nadřízených.
(2) Ministr financí se dále zmocňuje upravit
platební a zúčtovací styk pokladní
operace, fakturování a placení, kontrolu
prováděnou peněžními ústavy,
zejména kontrolu čerpání mzdových
fondů a důsledky porušení finanční
kázně; může též stanovit,
v jakém rozsahu se předpisy o fakturování
a placení, jakož i sankce na porušení
těchto předpisů vztahují i na jiné
organizace než podniky (§ 2 odst. 2) a na obyvatelstvo.
(3) Generální ředitel Státní
banky československé se zmocňuje na základě
předpisů vydaných podle ustanovení
odstavců 1 a 2 směrnicemi podrobněji upravit
financování základních prostředků
a jeho kontrolu, úvěrování, platební
a zúčtovací styk, pokladní operace
a kontrolu čerpání mzdových fondů.
(4) Ministr financí může podle potřeby
odchylně upravit finanční hospodaření
podniků řízených národními
výbory.
Ministři a rady krajských národních
výborů odpovídají za finanční
hospodaření hospodářských jednotek
a podniků v oboru své působnosti, za správné
plnění povinností hospodářských
jednotek a podniků, jež vyplývají ze
státního rozpočtu, jakož i za správné
plnění finančních plánů.
(1) Ministerstvo financí kontroluje finanční
hospodaření ministerstev a plnění
finančních plánů a povinností
ministerstev uložených jim ve státním
rozpočtu.
(2) Ministerstva a orgány v oboru jejich působnosti
kontrolují finanční hospodaření
podřízených hospodářských
jednotek a podniků.
(1) Výsledky finančního hospodaření
ministerstev a jejich souhrnné roční účetní
výkazy schvaluje ministr financí. Ministr financí
může ze závažných důvodů
odmítnout schválení výsledků
a výkazů. Odmítne-li je ministr financí
schválit, předloží je příslušný
ministr vládě k projednání.
(2) Ministr financí předkládá vládě
zprávy o finančním hospodaření
ministerstev.
Dokud nebudou vydány příslušné
prováděcí předpisy, použije se
předpisů dosavadních, pokud neodporují
tomuto zákonu.
(1) Zrušují se všechna ustanovení upravující
věci, na něž se vztahuje tento zákon;
zejména se zrušuje zákon č. 106/1951
Sb., o úpravě financování národních
a komunálních podniků, s výjimkou
ustanovení § 14 odst. 2 věty první a
druhé, a vládní nařízení
č. 107/1951 Sb., kterým se provádí
zákon č. 106/1951 Sb.
(2) Ustanovení zákona č. 119/1948 Sb., o
státní organizaci zahraničního obchodu
a mezinárodního zasílatelství, vládního
nařízení č. 13/1952 Sb., o správě
spojů, ustanovení § 6 zákona č.
104/1950 Sb., o financování národních
a komunálních podniků, a zákona č.
23/1957 Sb., o podnikových fondech pracujících,
nejsou dotčena.
Tento zákon nabývá
účinnosti ode dne 1. ledna 1959; provedou jej všichni
členové vlády.