Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Územní plánování je soustavnou
činností, která v souladu s úkoly
a záměry národohospodářského
plánování a na základě průzkumů
přírodních, demografických, kulturních,
ekonomických a technických podmínek řeší
uspořádání daného území
tak, aby byl vytvořen organický a dalšího
rozvoje schopný celek, zabezpečen vzájemný
soulad všech územních prvků a společenských
zájmů a tím i předpoklady pro harmonické
uspokojování požadavků obyvatel na práci,
bydlení, kulturu a zotavení.
(2) Územní plánování zajišťuje,
aby provádění změn v uspořádání
území, především investiční
činností, bylo dlouhodobě a plánovitě
usměrňováno podle předem stanovených
zásad.
(1) Územní plánování plní
zejména tyto hlavní úkoly:
a) vymezuje výhledově velikost a organizaci sídlišť
řešeného území v souladu s výhledovými
úkoly jeho hospodářského a kulturního
rozvoje,
b) vymezuje správnou velikost a rozvržení ploch
pozemků pro všechny složky osídlení
a pro ostatní účely na řešeném
území s ohledem na současnou i výhledovou
potřebu a na racionální využití
zastavěných i nezastavěných ploch
všeho druhu,.
c) řeší umístění a začlenění
jednotlivých účelových skupin výstavby
a jednotlivých staveb na řešeném území
a zjišťuje potřebu a rozsah vyvolaných
investic, které podmiňují. plné využití
a uplatnění navrhované základní
výstavby, popřípadě určuje
jejich umístění,
d) určuje nutné asanační nebo rekonstrukční
zásahy do existujícího stavu území,
e) vymezuje chráněná území
nebo objekty a ochranná pásma a zajišťuje
ochranu území, objektů nebo pásem
vymezených podle zvláštních předpisů,
f) navrhuje účelné časové pořadí
výstavby a jiných opatření nezbytných
k dosažení uspořádání
území podle územního plánu.
(2) Při řešení úkolů územního
plánování jsou příslušné
orgány povinny
a) dbát o vytváření příznivých
územních podmínek pro rozvoj výrobních
sil,
b) dbát o vytváření zdravého,
krásného a pohodlného prostředí
pro život a práci obyvatel, o zachování,
využití a rozmnožení hmotných a
kulturních hodnot na řešeném území,
jakož i o ochranu daného prostředí před
nežádoucími zásahy, vlivy a důsledky
hospodářské nebo jiné činnosti
a o odstranění závad touto činností
způsobených,
c) umožňovat nejúčelnější
využití přírodních podmínek
řešeného území,
d) uplatňovat zásadu nejvyšší hospodárnosti
a nejnovější poznatky pokrokové vědy
a techniky,
e) dbát o ochranu nerostného bohatství a
zemědělské půdy.
(3) Příslušné orgány jsou při
řešení úkolů územního
plánování povinny dbát zájmu
obrany státu.
(1) Základním výchozím podkladem pro
územní plánování jsou výhledové
plány hospodářského a kulturního
rozvoje jednotlivých oblastí, vypracované
v rámci státního plánu rozvoje národního
hospodářství, jakož i perspektivní
studie a rozbory orgánů hospodářského
plánování, objasňující
postavení a funkci jednotlivých krajů, okresů,
popřípadě jiných územních
celků v národním hospodářství
a základní zaměření jejich
dalšího rozvoje a výstavby. Územní
plánování se při řešení
svých úkolů opírá též
o výhledové plány rozvoje jednotlivých
odvětví národního hospodářství
a přejímá jejich zásady v rozsahu
vymezeném jejich schválením a dále
se opírá o generální plány
rozvoje báňských revírů, výhledové
studie a generální řešení jednotlivých
staveb na řešeném území.
(2) Směrným plánem pro základní
vodohospodářská opatření při
územním plánování je státní
vodohospodářský plán. Pokud byly vypracovány
pro některé další hospodářské
úseky zvláštní plány (státní
silniční plán, generální plán
zvelebení zemědělského, lesního
a vodního hospodářství aj.), používá
územní plánování těchto
plánů jako podkladu pro řešení
základních otázek a přejímá
jejich zásady v rozsahu vymezeném jejich schválením.
(3) Vedle podkladů získaných z národohospodářského
plánování si územní plánování
opatřuje pro řešení svých úkolů
vlastní podklady prováděním všestranného
průzkumu řešeného území,
rozborem vztahu plánovaných opatření
k současnému uspořádání,
možnostem a výhledovým potřebám
řešeného území a zkoumání
podmínek, jakož i důsledků realizace
zamýšlených opatření v území.
Podle povahy řešených úkolů se
vypracovávají:
a) územní plány rajónů,
b) územní plány sídlišť,
c) zastavovací plány.
(1) Územní plány rajónů se
vypracovávají pro předem určená
hospodářsky a kulturně významná
zájmová území (rajóny), pro
která je třeba k uskutečnění
důležitých investic nebo jiných plánovaných
opatření stanovit dlouhodobé zásady.a
podmínky jejich soustavné výstavby nebo přestavby.
(2) Územní plány rajónů řeší
na daném území souborně umístění,
vzájemné vztahy a uspořádání
všech dosavadních i nově navrhovaných
funkcích celků, které toto území
vytvářejí (sídlišť, těžebních,
průmyslových, zemědělských
a jiných závodů, vodohospodářských,
dopravních, energetických a jiných děl
a zařízení, lesů a ploch určených
k zalesnění a ostatních významných
prvků přírody a krajiny).
(3) Územními plány rajónů se
řeší též umístění
jednotlivých významných staveb nebo jejich
souborů mimo území sídlišť,
nelze-li podmínky a důsledky umístění
navrhované stavby řešit jinými prostředky
územního plánování.
(1) Územní plány sídlišť
se vždy vypracovávají pro výstavbu nových.a
pro celkovou rekonstrukci nebo dostavbu existujících
sídlišť, která v důsledku výhledově
plánovaného rozvoje výrobních sil
vyžadují podstatného přebudování,
rozšíření nebo asanace.
(2) Podle potřeby se územní plány
sídlišť vypracovávají pro účely
dlouhodobého rozvoje celých sídlišť
nebo jejich částí, určených
k výrobním, obytným nebo jiným účelům,
vyžadují-li toho úkoly státního
plánu rozvoje národního hospodářství
nebo jiné důležité hospodářské
či kulturní zájmy.
(3) Územní plány sídlišť
stanoví souborně zásady a podmínky
dlouhodobé výstavby a přestavby celého
sídliště nebo jeho funkčně a
výtvarně ucelené části z hlediska
umístění, uspořádání
a vzájemných vztahů všech dosavadních
i nově navrhovaných skladebních prvků
vytvářejících dané sídliště
(obytné části sídliště,
území určená k umisťování
průmyslových, zemědělských
a jiných závodů, dopravní, energetické,
vodovodní, kanalizační a jiné sítě
a zařízení, veřejná zeleň
apod.).
(4) Územní plány sídlišť
se vypracovávají jako
a) směrné územní plány, a to
pro celé území sídliště
a jeho zájmové území,
b) podrobné územní plány, a to pro
ucelenou část území sídliště,
u malých sídlišť též pro celé
jejich území.
(5) Podrobné územní plány se vypracovávají
zpravidla na základě směrných územních
plánů. Výkonný orgán příslušného
krajského národního výboru může
v odůvodněných případech povolit
vypracování podrobného územního
plánu bez předchozího vypracování
a schválení směrného územního
plánu.
(6) Sídlištěm se rozumí každá
jednotka osídlení, která se skládá
ze seskupených trvalých lidských obydlí
(včetně do ní začleněných
výrobních zařízení a nezbytného
občanského a technického vybavení)
a tvoří uzavřené a od jiných
jednotek osídlení prostorově oddělené
prostředí pro společenský život
obyvatel (město, vesnice, osada, i když není
samostatnou správní jednotkou).
(1) U staveb, jejichž dokumentace je schvalována podle
předpisů o dokumentaci staveb, se vypracovávají
zastavovací plány v rozsahu stanoveném těmito
předpisy a v souladu s územním rozhodnutím
o umístění jednotlivých staveb nebo
jejich souborů.
(2) Zastavovací plány určují přesné
polohové a výškové situování
všech budov, objektů a zařízení
a jejich zapojení na obdobné budovy, objekty a zařízení
mimo projektovanou stavbu, popřípadě též
etapy stavby; dále řeší veškeré
výškové a sadové úpravy území.
(1) Územní plány se vypracovávají
na základě výchozích podkladů
(§ 3).
(2) Územní plány rajónů a sídlišť
s výjimkou uvedenou v odstavci 3 pořizují
výkonné orgány krajských národních
výborů.
(3) Územní plány sídlišť
zemědělského charakteru pořizují
výkonné orgány okresních národních
výborů.
(4) Orgány uvedené v odstavcích 2 a 3 odpovídají
za provedení přípravných prací
pro územní plány rajónů a sídlišť
a za vypracování návrhů těchto
plánů projektovými organizacemi.
(5) Hlavní úkoly, zásady a požadavky
pro vypracování jednotlivých územních
plánů rajónů a sídlišť
stanoví rady národních výborů,
jejichž výkonné orgány tyto plány
pořizují, po projednání v radách
zúčastněných národních
výborů.
(6) Zastavovací plány pořizují investoři
podle předpisů o dokumentaci staveb.
(1) Územní plány rajónů a sídlišť
s výjimkou uvedenou v odstavci 3 schvalují rady
krajských národních výborů,
pokud si jejich schválení nevyhradí vláda.
Návrhy územních plánů, jejichž
schválení si vyhradila vláda, předkládají
ke schválení rady krajských národních
výborů.
(2) Návrhy územních plánů schvalovaných
podle odstavce 1 musí být před předložením
ke schválení projednány v radách dotčených
okresních národních výborů,
a jde-li o územní plány sídlišť,
též v radách dotčených místních
národních výborů.
(3) Územní plány sídlišť
zemědělského charakteru schvalují
rady okresních národních výborů,
pokud si jejich schválení nevyhradila rada krajského
národního výboru nebo vláda; před
předložením ke schválení musí
být projednány v radách dotčených
místních národních výborů.
(4) Řízení o územních plánech
rajónů a sídlišť provádějí
výkonné orgány národních výborů,
jejichž rady tyto plány schvalují (odstavce
1 a 3); projednáním jednotlivých otázek
mohou pověřit výkonné orgány
národních výborů nižších
stupňů. Vyhradila-li si schválení
územního plánu vláda, provádí
řízení o něm výkonný
orgán krajského národního výboru.
(5) V řízení o územních plánech
rajónů a sídlišť projednávají
a dohodnou výkonné orgány příslušných
národních výborů navrhovaná
řešení těchto plánů se
všemi dotčenými orgány státní
správy. Výkonné. orgány příslušných
národních výborů projednají
jednotlivá řešení územních
plánů též s dotčenými
organizacemi socialistického sektoru a seznámí
vhodnou formou ostatní organizace a občany se základními
záměry a návrhy územních plánů.
Při vypracování a schvalování
územních plánů rajónů
a sídlišť přihlédnou uvedené
výkonné orgány k připomínkám
organizací a občanů.
(6) Územní plány rajónů a sídlišť
se schvalují jako celek. Při schválení
musí být u každého územního
plánu stanoveno, které jeho části
nebo řešení jsou v rámci celkově
schváleného pojetí závazné
pro zpracování územních plánů
nižšího stupně a pro územní
rozhodnutí. Ostatní části nebo řešení
územních plánů se schvalují
jako orientační směrnice pro další
územně plánovací práce a pro
usměrňování výstavby v území.
Zastavovací plány musí být před
schválením orgány příslušnými
podle předpisů o dokumentaci staveb prověřeny
z hlediska územního plánování
výkonnými orgány okresních národních
výborů. Prověření zastavovacích
plánů je součástí řízení
o vydání rozhodnutí o přípustnosti
stavby. Provádí-li toto řízení
jiný orgán než výkonný orgán
okresního národního výboru, je povinen
opatřit stanovisko výkonného orgánu
okresního národního výboru z hlediska
územního plánování a pojmout
jeho podmínky do rozhodnutí o přípustnosti
stavby.
(1) K řešení jednotlivých otázek
v oboru územního plánování
vydávají výkonné orgány příslušných
národních výborů územní
rozhodnutí. V územních rozhodnutích
se stanoví podmínky pro projektovou přípravu
staveb a pro provedení požadovaných změn
v území, popřípadě pro ochranu
důležitých zájmů v území.
(2) Územním rozhodnutím se rozhoduje zejména:
a) o umístění jednotlivých staveb
nebo jejich souborů,
b) o vymezení chráněných území
a objektů a ochranných pásem v případech,
kdy tato působnost nepřísluší
podle zvláštních předpisů jiným
orgánům,
c) o stavební uzávěře,
d) o změnách ve využití pozemků.
(3) Územní rozhodnutí vydává
výkonný orgán okresního národního
výboru, pokud si výkonný orgán krajského
národního výboru nevyhradil vydání
územního rozhodnutí uvedeného v odstavci
2 písm. a) a b).
(4) Výkonné orgány místních
národních výborů, jimž byla svěřena
působnost stavebních úřadů
I. stupně, vykonávají na jimi spravovaném
území působnost výkonných orgánů
okresních národních výborů
podle odstavce 3. Prováděcí předpisy
stanoví, v kterých případech budou
tuto působnost vykonávat výkonné orgány
místních národních výborů,
jimž nebyla svěřena působnost stavebních
úřadů I. stupně.
(5) Jde-li o územní rozhodnutí v obvodu několika
výkonných.orgánů národních
výborů, vydá rozhodnutí nejbližší
společně nadřízený orgán.
Tento orgán může stanovit, že rozhodnutí
vydá některý z podřízených
výkonných orgánů národních
výborů.
(1) Podkladem pro územní rozhodnutí jsou
schválené územní plány rajónů
a sídlišť.
(2) Nebyl-li pro příslušné území
schválen územní plán nebo nevyžaduje-li
povaha řešeného úkolu předchozího
vypracování a schválení územního
plánu, musí výkonný orgán příslušného
národního výboru dbát výchozích
podkladů pro územní plánování
(§ 3), popřípadě opatřit pro
územní rozhodnutí jiné podklady v
rozsahu nezbytném k řešení dané
otázky (územně plánovací studie
a náčrty, rozbory a bilance, místní
šetření, výsledky projednání
jednotlivých otázek s příslušnými
orgány státní správy a s účastníky
řízení o územním rozhodnutí
apod.).
(3) O rozsahu nezbytných podkladů a o způsobu
jejich zajištění podle odstavce 2 rozhodne
výkonný orgán národního výboru,
příslušný k vydání územního
rozhodnutí, podle povahy a složitosti daného
úkolu.
(1) Pro řízení o územním rozhodnutí
platí obecné předpisy o řízení
ve věcech správních, pokud prováděcí
předpisy nestanoví něco jiného.
(2) Územní rozhodnutí vydávají
orgány příslušné podle §
11 odst. 3 až 5, po předchozím projednání
se všemi orgány státní správy,
jejichž zájmy jsou tímto rozhodnutím
dotčeny.
(1) Vstupovat na cizí pozemky k provádění
průzkumu a jiných prací pro účely
územního plánování nebo k výkonu
dozoru na dodržování schválených
územních plánů a platných územních
rozhodnutí, pokud tyto práce lze provést
jen na místě samém, je možno jen na
základě zvláštního povolení,
pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních
předpisů.
(2) Povolení ke vstupu na cizí pozemek podle odstavce
1 vydává výkonný orgán národního
výboru, který v daném případě
provádí příslušné řízení
o územním plánu nebo územním
rozhodnutí, popřípadě který
provádí výkon dozoru; v naléhavých
případech může povolení vydat
příslušný výkonný orgán
místního národního výboru.
Povolení ke vstupu na pozemky vojenské správy
vydává výkonný orgán národního
výboru po předchozím souhlasu vojenské
správy.
(3) Osoby oprávněné vstupovat na cizí
pozemek jsou povinny dbát, aby jejich pracemi nevznikly
na pozemku škody, jimž lze zabránit, a zachovat
mlčenlivost vůči nepovolaným osobám
o skutečnostech, o nichž se dověděly
při své činnosti.
(4) Náhradu za způsobenou škodu poskytne orgán,
který pověřené osoby vyslal. Nedojde-li
k dohodě o výši náhrady škody,
rozhodne o ní výkonný orgán okresního
národního výboru.
Orgány hospodářského plánování,
ostatní orgány státní správy,
vědecké instituce a ústavy spolupracují
v oboru své působnosti s orgány, které
provádějí řízení o územních
plánech a o územních rozhodnutích
a poskytují jim veškeré národohospodářské,
technické a jiné podklady, nezbytné k řešení
daného úkolu.
(1) Podrobnější předpisy k provedení
tohoto zákona vydá Státní výbor
pro výstavbu. Tyto předpisy zejména
a) určí zásady pro podrobnější
členění, náplň a způsob
zpracování+ jednotlivých druhů územních
plánů, pro jejich projednávání,
schvalování a evidenci,
b) vymezí obsah územních rozhodnutí
a postup při jejich vydávání,
c) stanoví způsob, jak zajistit trvalý soulad
územních plánů s plány rozvoje
národního hospodářství,
d) stanoví zásady pro pořizování
podkladních map a průzkumů a pro jejich evidenci
(2) Prováděcí předpisy mohou stanovit
odchylky pro vydávání územních
rozhodnutí o umisťování některých
staveb a pro prověřování jejich zastavovacích
plánů, popřípadě stanovit,
v kterých případech lze upustit od vydávání
územních rozhodnutí o umístění
stavby nebo od prověření zastavovacích
plánů; tyto předpisy mohou též
stanovit odchylky od řízení o územních
plánech, vyžadují-li toho zájmy zachování
státního nebo hospodářského
tajemství nebo zájmy obrany státu.
(1) Zrušují se:
a) §§ 1 až 8, 15 až 19, 21, 22, 24 a 25 zákona
č. 280/1949 Sb., o územním plánování
a výstavbě obcí,
b) vládní nařízení č.51/1950
Sb., o územním plánování obcí,
c) část I., část II. (s výjimkou
§ 9), část III., část X., část
Xl. a část XIII. vládního nařízení
č. 93/1950 Sb., o výstavbě obcí,
d) § 2 vládního nařízení
č. 57/1953 Sb., o působnosti ministerstva vnitra
v oboru územního plánování
a výstavby v obci a v oboru péče o technické
služby národních výborů, ve znění
vládního nařízení č.
77/1953 Sb.
(2) Nedotčeny zůstávají předpisy
upravující působnost zvláštních
orgánů státní správy při
řešení otázek, které mají
vztah k územnímu plánování;
orgány, které jsou podle těchto předpisů
příslušné k provádění
opatření dotýkajících se územního
plánování, jsou povinny dbát zásad
obsažených ve schválených územních
plánech nebo dohodnutých s orgány územního
plánování.
Tento zákon nabývá
účinnosti ode dne 1. ledna 1959; provedou jej všichni
členové vlády.