Žiadam teraz predniesť zpravodajskú zprávu
k tretiemu bodu poriadku, ktorým je.
3. Spoločná zpráva výboru rozpočtového
a hospodárskeho a výboru ústavnoprávneho
k vládnemu návrhu zákona o územnom
plánovaní (tlač 281).
Zpravodajcom je poslanec dr. Hulínský. Dávam
mu slovo.
Posl. dr. Hulínsky:Vážené Národní
shromáždění!
K zabezpečení dovršení výstavby
socialismu v naší zemi vytyčily celostátní
konference a XI. sjezd KSČ nejen úkoly a cíle,
ale i metody a prostředky k dosažení těchto
cílů.
Opatření prováděná pro další
zdokonalení organizace řízení, plánování
a financování průmyslu a stavebnictví
vycházejí ze zásady, že při řešení
všech důležitých národohospodářských
problémů je třeba postavit do popředí
perspektivu a její postupné uskutečňování
ve dvou liniích: odvětvové a územní.
Proto bylo uloženo vypracovat na základě podrobného
rozboru 10-15leté perspektivní plány rozvoje
národního hospodářství, koordinované
s plány Sovětského svazu a ostatních
zemí socialistické světové soustavy.
Zároveň s tím bylo uloženo vypracovat
dlouhodobé plány rozvoje jednotlivých oblastí
státu, aby se lépe využilo přírodních
a ekonomických podmínek oblastí.
Uskutečnění této politické
směrnice odstraňuje základní nedostatek
v řešení otázek rozmístění
výrobních sil a v hospodářském
a kulturním rozvoji oblastí.
Územní otázky se přitom musí
stát nedílnou součástí při
řešení problémů hospodářské
a kulturní výstavby státu. Je nutno si uvědomit,
že zákon plánovitého proporcionálního
rozvoje působí nejen v čase, ale i v prostoru.
Ne každé pro život obyvatel ideální
životní prostředí umožňuje
optimální rozvoj výroby, a naopak stroze
ekonomická hlediska mají vždy nepříznivý
vliv, větší nebo menší, na biologii
krajiny, na životní prostředí pracujících
a tím i omezují možnosti všestranného
růstu životní úrovně obyvatel.
Dopis ÚV KSČ zdůrazňuje, že růst
životní úrovně není možno
zajistit pouze jednorázovými a jednostrannými
opatřeními, nýbrž že je třeba
zabezpečit trvalý a nepřetržitý
růst blahobytu lidu souborně a ve spojitosti se
mzdovou a cenovou politikou, ale také se zdravým
a pohodlným bydlením, s dalším zvýšením
kultury práce, se zabezpečením podmínek
pro využití volného času pracujících,
pro oddych, tělovýchovu, vzdělání
i zábavu.
Jde prostě o to, aby v naší překrásné
vlasti žil člověk krásným, plným
a radostným životem v socialistické společnosti,
jejímž cílem je blaho lidu a mír světu.
Není to úkol lehký. Vždyť při
uskutečňování našich velkorysých
plánů musíme zároveň i odstraňovat
následky anarchistického období kapitalismu,
který nejen ve sféře výrobní,
ale i ve struktuře výstavby i osídlení
způsobil značné deformace.
S pozůstatky této anarchie se setkáváme
na každém kroku. Jsou to destrukce širokých
území uhelné těžby Ostravska
a Mostecka, je to neblahé dědictví periférií
Prahy, Ostravy, Plzně a jiných průmyslových
míst, jsou to důsledky kapitalistického rozmisťování
výroby, které se projevují v neracionální
přepravě, vzdálenostmi mezi bydlištěm
a pracovištěm. Jsou to dále mnohdy obtížné
nedostatky v základní vybavenosti, která
ještě neodpovídá sociálním
a kulturním potřebám pracujícího
člověka, jemuž socialistická společnost
zajišťuje příjmy úměrné
podílu jeho zásluh o výstavbu socialismu,
avšak mnohde ještě neumožnila místně
dostupnou realizaci těchto příjmů
ve správném směru. Zde jde o sociální
a kulturní vybavenost např. v krajích a oblastech,
tak důležitých pro dobudování
materiálně technické základny socialismu,
jako jsou Ostravsko, Ústecko, Sokolovsko, některé
oblasti na Slovensku a další.
Hospodářská struktura našeho státu
je značně složitá. Nerovnoměrné
rozmisťování výroby za kapitalismu vytvořilo
na jedné straně oblasti s nadměrným
osídlením, na druhé straně pak oblasti
s nepatrnou industrializací a s nízkou úrovní
zemědělské výroby. Typickým
příkladem jsou velké městské
aglomerace Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, průmyslové
pásy na severu a severozápadě Čech,
a na druhé straně jižní Čechy,
Českomoravská vysočina, Valašsko a hlavně
Slovensko. Slovensko zůstalo převážně
agrární zemí s přebytkem pracovních
sil, pro které nebyla budována v kapitalistické
republice téměř žádná
pracovní příležitost v průmyslu.
Velkolepé úspěchy výstavby socialismu
v naší zemi za uplynulých 10 let částečně
odstranily tyto hluboké rozdíly. Přesto však
i dnes nalezneme v oblastním členění
oblasti typicky nevyužité, jako je východní
Slovensko, část českého pohraničí,
a na druhé straně oblasti s vysokým stupněm
industrializace, o nichž jsem zde již hovořil.
Za těchto okolností vystupuje tedy i u nás,
zejména v období perspektivního plánování,
otázka ekonomického rajónování
zvláště do popředí. Přitom
se samozřejmě nelze spokojit jenom s vytyčováním
ekonomických oblastí tak, jak existují v
současné skutečnosti, nýbrž je
třeba přihlédnout především
k potřebám velkolepého výhledu našeho
perspektivního plánu.
Je dále přirozené, že husté osídlení
naší republiky, vždyť máme přes
14 000 obcí, vyvolává řadu ekonomických
a územních vztahů, často velmi složitých.
Máme mnoho historicky cenných měst, jejichž
jádro je třeba zachovat pro příští
generace, aby v dalším vývoji byly harmonicky
sladěny památky naší velké historie
s obrovskými a velkolepými úkoly nové
slavné socialistické doby.
Dosavadní zákon o územním plánování
č. 280/1949 Sb., vládní nařízení
a směrnice z tohoto zákona vycházející,
nevyhovují již v mnoha směrech současným
potřebám a nejsou s to zabezpečit náležitou
vazbu mezi národohospodářským plánováním
a územním řešením investiční
výstavby a její projektové přípravy.
Vláda republiky předkládá proto Národnímu
shromáždění návrh zákona
o územním plánování. Hlavní
zásady, které navrhovány zákon zavádí,
jsou zejména tyto:
Územní plánování se zařazuje
do rámce celkového procesu plánovité
výstavby státu.
Řešení otázek rozmisťování
výrobních sil hospodářského
rozvoje oblastí přísluší především
plánovacím orgánům a opírá
se o rozbor přírodních a ekonomických
podmínek jednotlivých oblastí. Oblastní
plánování přitom řeší
např. tyto otázky: Jaké hlavní výrobní
kapacity mají být v příslušné
oblasti budovány, jaká má být hospodářská
struktura oblasti, jak má být v příslušné
oblasti zvyšována životní úroveň
pracujících, budování nových
kulturních, sociálních, zdravotnických
a jiných zařízení.
Oblastní plánování řeší
tedy především v dlouhodobých plánech
hlavní proporce hospodářského rozvoje
oblastí.
Oblastní plánování však neřeší
a také nemůže řešit, jak má
být konkrétně prostor uspořádán
k nejlepšímu dosažení daných cílů
tak, aby komplex výroby, dopravy a osídlení
byl uspořádán v určitém území
co nejúčelněji a nejhospodárněji,
aby byly zabezpečeny vyhovující podmínky
nejen pro výstavbu a pro provoz budovaných závodů,
např. zásobování vodou, řešení
komunikací, dodávek elektrické energie, ale
i vyhovující zdravotní, kulturní a
sociální a jiné podmínky pro pracující
a pro obyvatelstvo vůbec. Sladit tuto výstavbu prostorově
a časově tak, aby nedocházelo k poruchám,
přísluší územním plánům.
Územní plánování řeší
proto hospodářskotechnické uspořádání
území se zřetelem na jeho využití
a rozvoj tak, aby v něm byla účelně
usměrněna potřeba ploch, hospodárná
výstavba a provozní spojení všech odvětví
výroby, dopravy a osídlení. Územní
plánování vychází tedy z národohospodářských
úkolů a má vliv na časové a
objemové zpřesnění národohospodářských
plánů.
Výsledkem pak je územní plán, projekt
určitého území, podle kterého
se řeší rekonstrukce a výstavba v území.
Existují však úzké vztahy oblastního
plánování a územního plánování.
Tento vztah spočívá v tom, že plán
rozvoje národního hospodářství
v příslušné oblasti je pro územní
plánování činitelem direktivním,
z něhož musí územní plánování
vycházet, s cílem najít všestranně
nejvýhodnější řešení
jeho úkolů v daném území.
Územní plány však mohou a musí
zpětně ovlivnit národohospodářské
plány, zejména v otázkách komplexnosti
výstavby, např. investice, tempa výstavby
i hospodárnosti, v otázkách šetrného
zacházení se zemědělskou půdou
a dalších možností využití
území v budoucnosti vůbec.
Proto je územní plánování chápáno
jako soustavná, především koordinační
činnost, která tvoří podklady pro
jednotné a souborné řešení rozvoje
v daném území. Návrh zákona
odstraňuje idealistické nazírání
na cíle a úkoly územního plánování,
které vedlo k samoúčelnosti a nereálnosti
územních plánů. Podkladem pro územní
plánování jsou a budou výhledové
plány hospodářského a kulturního
rozvoje oblasti, vypracované v rámci státního
plánu rozvoje národního hospodářství.
Touto zásadou byla vedena i vláda, když uložila
vypracovat větší komplexní rajónové
projekty Ostravska, Mostecka, východního Slovenska
a některých jiných oblastí. Uzemní
plánování při řešení
svých úkolů se opírá o výhledový
plán rozvoje jednotlivých odvětví
národního hospodářství, o generální
plán rozvoje báňských revírů,
o výhledové plány, studie a generální
plány výstavby jednotlivých závodů
a zařízení v řešeném území
apod. Vedle národohospodářských údajů
si bude územní plánování opatřovat
pro řešení svých úkolů
vlastní podklady průzkumem daného území.
Návrh zákona zavádí kategorizaci územních
plánů, které se rozdělují na
územní plány rajónů pro předem
určená hospodářsky a kulturně
významná zájmová území,
na územní plány urbanistického charakteru,
kterými rozumíme územní plány
sídlišť, a na zastavovací plány
jako nejnižší kategorii územních
plánů, které jsou již bezprostředně
spojeny s projektováním jednotlivých staveb.
Navrhovaná osnova zákona v duchu socialistické
demokracie a zvyšování účasti
pracujících na řízení státu
a národního hospodářství svěřuje
péči o pořizování územních
plánů podle povahy věci orgánům
státní správy, tj. odborům rad krajských
a okresních národních výborů,
a podřizuje schvalování územních
plánů voleným orgánům lidu,
tj. vládě, sboru pověřenců,
radám krajských a okresních národních
výborů. Návrh zákona sleduje také
stále se prohlubující decentralizaci pravomoci
a odpovědnosti na nižší složky národních
výborů tím, že k dosavadní soustavě
orgánů odpovídajících za stav
územního plánování počítá
s postupným dobudováním odborů výstavby
a vodního hospodářství rad vybraných
místních národních výborů
v čele s hlavním městským architektem,
obdobně jako je tomu v řadě větších
měst v Sovětském svazu.
Předložený zákon se v otázkách
metodiky územního plánování
omezuje na hlavní zásady, které mají
zabránit dosavadní nejednotné praxi, avšak
přitom ponechává dostatek volnosti k tomu,
aby zákon byl pružně přizpůsobován
podle rozdílné povahy úkolů, které
bude nutno v územním plánování
řešit.
Navrhovaná osnova zákona zjednodušuje dosavadní
předpisy a v podstatě nezavádí žádné
nové orgány státní správy.
Proto schválením návrhu zákona nevzniknou
nové další nároky na státní
rozpočet.
Návrh zákona byl projednán ve výboru
rozpočtovém a hospodářském
a ve výboru ústavně právním.
V bohaté diskusi členové obou těchto
výborů přinesli mnohé podněty
ověřené na pracovištích a v národních
výborech. Z této diskuse vzešly návrhy
na doplnění zákona, které jsou obsaženy
ve společné zprávě výboru rozpočtového
a hospodářského a výboru ústavně
právního číslo tisku 281, který
byl Národnímu shromáždění
předložen.
Jménem obou těchto výborů navrhuji
Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh zákona o územním
plánování byl Národním shromážděním
schválen ve znění společné
zprávy výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně právního.
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Teraz žiadam predniesť
zpravodajskú zprávu k štvrtému bodu
poriadku, ktorým je
4. Spoločná zpráva výboru rozpočtového
a hospodárskeho a výboru ústavnoprávneho
k vládnemu návrhu zákona o stavebnom poriadku
(tlač 282).
Zpravodajcom je poslanec inž. Litvaj, dávam
mu slovo.
Zpravodajca inž. Litvaj: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci!
Po druhý raz v období kratšom ako 10 rokov
dochádza ku zmene stavebného práva, upraveného
naposledy súborne v roku 1949 zákonom č.
280/49 Zb. Vtedy boli odstránené staré stavebné
poriadky, pochádzajúce z osemdesiatych a deväťdesiatych
rokov minulého storočia, ktoré boli ovládané
zásadou, že právo zastavať pozemok je
výkonom práva vlastníctva. Túto zásadu,
neudržateľnú v našej súčasnej
spoločnosti, úplne odstránil zákon
z roku 1949 dôsledným uplatnením zásady
o spoločenskom základe stavebného práva.
Vtedy taktiež došlo ku zjednoteniu stavebného
práva, do tej doby odlišného v rôznych
krajoch a mestách nášho štátu.
l napriek tomu, že tento zákon znamenal značný
pokrok v našom stavebnom poriadku, nesie na sebe pečať
snahy po centralizovaní rozhodnutí u vyšších
stupňov národných výborov. Rozmach
výstavby, ktorého sme v posledných desiatich
rokoch účastníkmi, si však vynútil
postupom doby rôzne dielčie úpravy, vyplývajúce
z metodiky plánovania a z projektovej prípravy investičnej
výstavby. V ustanoveniach niektorých zákonných
noriem, napr. zákonného opatrenia č. 44/1956
Zb., vládneho nariadenia č. 8/1956 Zb. a prevádzacích
predpisov, ktoré boli k nim vydané, sa vyskytovali
rozpory so zákonom o územnom plánovaní
a výstavbe obcí.
Stúpajúci význam ekonómie a požiadavky
komplexného riešenia výstavby spôsobili,
že sa im prax stavebných úradov čím
ďalej, tým viac prispôsobovala a dostávala
sa do rozporu so stavebným zákonom.
Z tohoto dôvodu bolo potrebné znovu upraviť
spolu so zákonom o územnom plánovaní
i osnovu zákona o stavebnom poriadku za tým účelom,
aby prax stavebných úradov bola v súlade
so zákonom a slúžila neustále sa rozvíjajúcim
ekonomickým, prevádzkovým, technickým
a bezpečnostným požiadavkám a aby nová
výstavba vyhovovala kultúrnym, sociálnym
a iným oprávneným záujmom spoločnosti.
Súčasne je potrebné zákonom zabezpečiť
i rast právomoci národných výborov
nižších stupňov v súlade so zásadami
decentralizácie, schválenými vládou.
Zásadným prvkom novej osnovy zákona je snaha
po sústredení všetkého stavebného
riadenia do rúk národných výborov,
i keď sa prihliada k nevyhnutným výnimkám
u stavieb vodohospodárskych, dopravných a iných.
Národné výbory doposiaľ mali pri riadení
o povolenie stavby vo všetkých prípadoch, kde
nešlo o stavby pozemné, postavenie účastníkov
riadenia a ich stavebné úrady nemohli vykonávať
bezprostredný vplyv na prejednávanie a schvaľovanie
návrhov stavieb, ktoré však vytvárali
v obciach a okresoch nové vzťahy a nové podmienky
ďalšieho rozvoja územia, spravovaného
národnými výbormi.
Zatiaľ čo doterajšie predpisy o stavebnom riadení
sa vzťahovali len na pozemné stavby, vzťahuje
sa nabudúce zákon o stavebnom poriadku na stavby
všetkého druhu a jednotne upravuje vzťahy stavebných
úradov k orgánom, ktorým prislúcha
starostlivosť o stavby špeciálnych charakterov.
Zjednodušenie zaisťuje stavebný poriadok tým,
že odstraňuje duplicitné preskúmanie
stavebných projektov jednak v schvaľovacom pokračovaní
projektovej a rozpočtovej dokumentácie, jednak v
stavebnom riadení. Stavebný úrad sa sústredí
na prešetrenie súladu dokumentácie s územnými
plánmi a dodržanie podmienok územného
rozhodnutia o umiestnení stavby, na preverenie zastavovacieho
plánu z hľadiska zásad výstavby obcí,
a to zvlášť tiež z hľadiska, ako je
projektantom zaistené vytvorenie esteticky hodnotného
a kultúrneho prostredia pre obyvateľov a pracujúcich
miest a dedín.
Návrh zákona zaručuje však národným
výborom, aby mohli u investorov všetkého druhu
uplatniť požiadavky pokrokového technického
riešenia, maximálnej efektívnosti navrhnutých
stavieb i využívania miestnych zdrojov materiálu.
Odpovednosť investorov za hospodárnosť navrhnutej
stavby nie je návrhom osnovy zákona žiadnym
spôsobom dotknutá, pretože ten, kto hospodári
s finančnými prostriedkami, je na prvom mieste zodpovedný
za to, akým spôsobom hospodári. Návrh
zákona o stavebnom poriadku dáva národnému
výboru právo, aby vyžadoval od investora zdôvodnenie
v prípade, že pripomienky národného
výboru v otázkach pokrokového technického
riešenia neboli uplatnené. Bude môcť teda
stavebný úrad národného výboru
vedľa podmienok, ktoré záväzne predpisuje
a ktoré vyplývajú z jeho povinnosti, hájiť
obecný záujem, uplatňovať i technické
a technologické hľadiská.