Před našimi projektanty a pracovníky výzkumu
stojí mnoho otázek k řešení.
Uvedu jen řešení, směřující
k dalšímu snížení váhy stavby
- řešení techniky příček.
Pokud jde o příčky, je potřebí,
aby místo nynějšího vyzdívání
bylo uvažováno o jejich zhotovování
z umělých hmot tak, aby se daly přemisťovat.
Mezi jiným je potřeba řešit zhotovování
podlah s využitím nových hmot a tak ušetřit
dřevo, snížit náklady a šetřit
práci ženám při čištění.
Při řešení vnitřní instalace
se přistupuje k zhotovování bytového
jádra průmyslovým způsobem. Zde nutno
hledat řešení, aby to přineslo též
zlevnění a ne opak.
A samozřejmě, tak jako všude i zde bude rozhodující
iniciativa lidí. Proto péče o rozvoj nových
metod práce, zlepšovatelského hnutí,
podpora socialistické soutěže, která
i na našich stavbách přináší
zárodky nové a skvělé iniciativy ve
formě socialistických brigád práce,
bude hlavní pro růst produktivity.
Neméně významné je snižování
nákladů na výstavbu bytů. A zde jsou
též velké možnosti. Už při
projekci. Tam musí dále hledat cesty, jak zhospodárnit
výstavbu při současném zajištění
nezbytné vybavenosti. Není tajemstvím, že
je potřebí dále snižovat váhu
stavby a tím spotřebu materiálu, hledat stále
účinnější typy. V diskusi k dopisu
ÚV KSČ v našem kraji bylo navrhováno,
aby byl dále omezen počet velkých bytů
při výstavbě a lépe a prostorněji
řešeny jednopokojové a dvoupokojové
byty.
Dbát při projekci na místní materiály
a možnosti dalšího zprůmyslňování.
Nesmírné možnosti šetření
jsou přímo na stavbách. Vezměme materiál.
Chodil jsem každodenně okolo velkého staveniště
- výstavby nového města Poruby. Přes
mnohé upozorňování, veřejnou
kritiku, boje zde nešetrnost a plýtvání
materiálem stále do očí. Když
jsem zkoumal, jak je to s dodržováním limitu
materiálu, dozvěděl jsem se, že se nedostatečně
kontroluje jejich dodržování. Z překračování
se nevyvozují důsledky. A tak vznikají velké
hospodářské škody. A nejen hospodářské
škody. Vedeme ve škole děti k tomu, aby každý
papírek přinesly do sběru. Organizujeme sběr
šrotu. Žáci školy, na které jsem
pracoval, nasbírali před Hl. sjezdem ČS MNA
70 tisíc kg šrotu. ale při příchodu
a odchodu ze školy vidí, že se ničí
velké hodnoty, prkna se rozlámou a zatlačí
do bláta, vozíky se zasypou do výkopu, radiátory
leží venku bez povšimnutí atd. Může
takové počínání vést
a pomáhat při výchově k péči
o socialistické vlastnictví? Řídící
orgány ve stavebnictví, počínajíc
ministerstvem, by měly mnohem více dbát kontroly
nad hospodařením materiály na stavbách.
To ovšem není jediný zdroj šetření
na stavbách. Mnoho by se dalo ušetřit zkracováním
dopravních čest, lepší organizací
vnitrostavební dopravy. Prozatím je mnohde ještě
takový stav, že se materiál nesloží
na potřebné místo a tahá se pak několikrát
po stavbě. To znamená zbytečné vynakládání
práce a kolik materiálu se při tom zničí.
Lepší využití mechanismů a jejich
údržba představují další
možnosti. Vezmeme-li v úvahu, že další
zprůmyslnění stavebnictví je hlavní
cestou, pak ještě lépe vyniká, že
péče o odborný růst pracovníků
na stavbách bude hrát mimořádnou roli.
A není zase tajností, že organizace ZSP a různé
technické kursy jsou ještě na nízké
úrovni. Málo potěšitelné je i
to, že se věnuje nedostatek péče ženám,
které představují velkou část
pracovníků. Stav je takový, že na mnoha
stavbách - jak to ukázala krajská konference
Odborového svazu pracovníků ve stavebnictví
- v stravě - jsou přidělovány jen
na pomocné práce, nejsou odborně proškolovány
a není jim dávána příležitost.
Ve zmíněném již n. p. Bytostav jen 10
% z počtu zaměstnaných zen na stavbách
pracuje jako odborné pracovnice a zbývajících
90 % na pomocných pracích.
V našem stavebnictví je tudíž dostatek
rezerv. Využitím pracovní doby počínaje
jsou na každém místě možnosti k
zlepšení. Proto je velký úkol zvýšení
objemu stavební výroby o 70-80 % do r. 1965 při
stejném počtu pracovních sil - to je cestou
zvýšení produktivity práce, a při
ročním snižování vlastních
nákladů o 3 % reálný.
K stavbě bytů je třeba různého
druhu materiálu. K postavení 1 200 000 ho bude potřebí
obrovské množství. Nebudu to rozpočítávat,
ale připusťme, že na výstavbu 1 bytové
jednotky je potřebí podle informace odborníků
přibližně 10 000 pálených cihel,
které se vejdou do 2 1/2 vagónu.
To znamená, 3 000 000 vagónů, 60 000 vlaků
po 50 vagónech. A to jsou jen cihly. Tento materiál
je potřebí vyrobit a dovézt na místo.
Jak praví usnesení XI. sjezdu, výroba stavebních
hmot patří vedle industrializace k hlavním
úkolům ve stavebnictví.
Zajištění je možné jen plným
rozvinutím výroby z místních zdrojů.
A tyto zdroje jsou všude. Tak u nás v Ostravském
kraji se začala zpracovávat struska - lijí
se z ní panely. O jejich vlastnostech jsem již mluvil.
Kromě toho se z ní drtí štěrkové
zrno. Na využití čekají milióny
tun hlušin (prohořelých hald) a popílek,
který denně zamořuje Ostravu a okolí.
Totéž platí o štěrku, písku,
vápně, taškách atd.
V Brněnském kraji budou rekonstruovat maloměřickou
cementárnu, kterou ministerstvo stavebnictví v minulosti
určilo na dožití, protože prý dojdou
surovinové zdroje. Objevili ložiska cihlářské
hlíny, vápence a kamene. K zajištění
výstavby bytů bude však třeba využít
každého zdroje, který je po ruce. Dnešní
iniciativa musí být dále rozšířena
a podepřena. V této souvislosti bych chtěl
ukázat na tři otázky.
a) Velkého významu nabývá výzkum
a vývoj. U krajských sdružení se budují
vývojová pracoviště. To je správné.
Kupř. ostravské vývojové pracoviště
má největší výzkumné a
vývojové úkoly. Těžší
je to s kádry. Centrální ústavy, kde
tito pracovali až dosud, nemohou někoho přesvědčit,
aby se přemístili do krajů. Zdá se,
že pokládají toliko Prahu za dostatek prostornou
pro svou činnost, obdobně jako výzkumní
pracovníci, kritizovaní na XXI. sjezdu KSSS za svou
neprospěšnou lásku k Moskvě. A to je
z Prahy do Ostravy letecky jen 11/4 hod.,
ne ani těch 8 hod. jako z Moskvy k Jeniseji. Nestálo
by za to, aby se i ministerstvo podívalo na věc
a provedlo rozdělení?
b) Dále musíme dbát, aby potřeba stavebního
materiálu nevedla ke spekulaci. Uvedu příklad
se struskou, které se začíná užívat
k lití bloků. V minulosti, když se struska
odvážela na haldu, vyžádala si 1 tuna
6 Kčs na odvoz v rámci odvalového hospodářství.
Nyní se spotřebuje jako stavební materiál.
A ejhle, ihned je prodávána 1 tuna za Kčs
18,20. Zdá se, že ministerstvo hutí a jeho
podniky našly pohodlný zdroj příjmů.
Považte, co když se dají stejnou cestou doly
a začnou haldy, které nyní jen hyzdí
město a zabírají potřebné místo,
prodávat. Je to správné? Nemělo by
min. hutí a jeho podniky hledat zdroje příjmů
jinde než právě zde?
c) Potřeba materiálu bude vyžadovat účelnou
koordinací jeho výroby v rámci krajů
a okresů. Bude-li chtít vyrábět každý
závod, každá obec, vše, půjde to
na úkor nákladu. Správná cesta bude,
aby po důkladném rozmyslu bylo stanoveno, kdo co
vyrábí, a to tak, aby to bylo co nejúspornější
z hlediska výroby i dopravy. A spolu s tím bude
třeba velmi důsledně šetřit půdou.
Zvládnout úkol výstavby bytů tak,
aby byl bytový problém vyřešen do r.
1970, nepůjde bez toho, aniž se věc stane celonárodní
záležitostí. Proto je správné,
že vedle státní výstavby bude organizována
ve velké šíři podniková, družstevní
a individuální výstavba. Družstevní
a individuální výstavbě bude potřebí
věnovat mnoho péče a podpory.
Loňského roku nebyly úkoly v individuální
výstavbě splněny. Je třeba zkoumat
proč, a učinit nápravu. Shrnutí diskuse
k dopisu ÚV jistě povede ke konkrétním
závěrům, které ujasní formy
družstevní výstavby a odpoví i na jiné
otázky, které byly vzneseny (vlastnicko-právní
otázky a mnohé jiné).
Jsou závody a okresy, které iniciativně přikročují
k práci; mezi tyto patří okres Český
Těšín v Ostravském kraji, v němž
pracuje jeden z největších hutních závodů,
železárny VŘR.
OV KSČ spolu s ONV po projednání stavu v
okrese zjistil, že k vyřešení bytového
problému bude potřebí postavit kromě
2600 bytů ve státní výstavbě
ještě alespoň 2600 jinými formami. Propracoval
plán zajištění v souladu s místními
zdroji, navrhl kvóty podnikové, družstevní
a individuální výstavby a předložil
celý návrh k veřejné diskusi občanům
okresu. Tím zapojil do řešení desetitisíce
lidí a vytvořil si lepší předpoklady
pro zajištění. A obdobné možnosti
jsou všude. Každý závod, každý
národní výbor je povinen hledat cestu a možnosti.
V rámci Ostravského kraje jsou právě
v této době hledány možnosti, jak nad
stanovený plán 9000 bytů v tomto roce postavit
dalších 1000 bytů ze zdrojů závodů
a ostatních institucí. Komise při KV KSČ
pomáhá hospodářským a veřejným
pracovníkům při hledání. prostředků
i způsobu výstavby. Vychází z toho,
že v iniciativě pracujících je záruka
splnění i tohoto - podle měřítek
včerejška - obrovského úkolu.
A ještě k jedné otázce chci říci
několik slov. A to k šetření bytového
fondu. Zde není vše v pořádku. Jednak
je třeba opravit staré byty, nemají-li se
škody dále chátráním zvyšovat.
Zde je potřebí uvážit o zvýšení
částky na GO. V příštích
obdobích i na to, aby Státní úřad
plánovací při stanovení náplně
krajům vyhradil většinu jejich kapacity právě
na tuto práci (dosud tomu tak není - ku příkladu
v Ostravském kraji je to jen necelá jedna třetina
kapacity, určená pro tyto účely).
Nejde zde však jen počítat se státními
zdroji. Mnohé bude nutno udělat svépomocí.
Ještě povážlivější
je péče o nové byty. Je třeba po pravdě
říci, že někteří nájemníci
byty nešetří a že nové stavby jsou
ničeny. Navíc nechybějí příklady,
že i při tak nízkém nájemném
vyskytují se případy neplacení činže,
a to i u lidí s velmi dobrými příjmy.
Domovní správy nezvládají tyto úkoly.
A samy je ani nezvládnou.
Na veřejných schůzích v mém
obvodě navrhovali občané ustanovení
komisí při NV, které by pravidelně
kontrolovaly stav bytů. A žádali uplatnění
takové zásady. zničíš-li - zaplať!
Neumíš-li se pěkně chovat v novém,
pěkném bytě - běž do starého!
Myslím, že by bylo správné, bude-li
péče postavena pod veřejnou kontrolu. Navrhl
jsem ustavení takové komise při obv. NV v
mém obvodě. A myslím, že by to bylo
prospěšné pro všechna místa. Rovněž
by bylo potřebné určit stupně údržby,
které by přesně a pevně stanovily
jak časový postup provádění,
tak i povinnosti uživatele bytu i bytové správy
při udržování bytového fondu.
A v neposlední řadě je třeba uvážit
o ustavení domovníků, kteří
by za jistou odměnu, která by měla být
hrazena nájemníky, pečovali o stav domu.
Zde třeba dodat, že více péče
musí věnovat stavbaři kvalitě své
práce. Není vždy dobrá. A malá
důslednost při kolaudačním řízení
tuto ledabylost podporuje.
Jde o miliardové hodnoty, které musíme uchovat.
Každá lehkovážnost na tomto úseku
nám přináší velké škody.
Soudruzi poslanci!
Vyřešení bytové otázky má
dalekosáhlý význam. Svědčí
o naší obrovské péči o potřeby
člověka. To je vlastní jen našemu socialistickému
řádu. Svědčí o mírumilovném
úsilí naší země. Copak země,
která staví 1 200 000 nových bytů,
může mít zájem na válce? Svědčí
o převaze socialismu nad kapitalismem. Socialistický
svět, který má před sebou tak skvělé
perspektivy, jak je vylíčil nedávný
XXI. sjezd KSSS, má sílu vyřešit každý
problém. Vyřeší i bytový - byť
při tom bude třeba vynaložit mnoho úsilí
a překonat bezpočet překážek.
Stojí však za to, pustit se do takového díla.
Skvělou perspektivu má naše vlast i náš
lid i na tomto úseku. Každý bude mít
- jak se u nás praví - střechu nad hlavou
- a to bezpečnou, protože nad našimi domky, vesnicemi,
městy, závody, se pne pevná klenba naší
socialistické budovy, která nám zajišťuje
ve velké a družné rodině socialistického
tábora bohatý a radostný život. A pracujícím
dožívajícího kapitalistického
světa staví před oči předobraz
jejich budoucího světa, protože je jisté,
že i oni jednou svrhnou jho kapitalistického vykořisťování
a půjdou naší cestou - cestou mírového
budování socialismu a komunismu.
Soudruzi poslanci, navrhuji proto, abychom rozpočet, tak
jak je předložen našemu Národnímu
shromáždění, schválili. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná.
Dávám slovo poslanci Josefu Novákovi.
Posl. Josef Novák: Soudružky a soudruzi poslanci!
Soudruh Ďuriš dnes tady hovořil o významu
přestavby dělnických mezd pro zvýšení
výroby a tím pro zvyšování životní
úrovně našich pracujících. Zároveň
přitom bylo hovořeno o některých zkušenostech
získaných v našem závodě Spolek
pro chemickou a hutní výrobu v Ústí
n. L. Chtěl bych na těchto příkladech
ukázat na promyšlenost tohoto opatření.
Spolek pro chemickou a hutní výrobu byl vybrán
jako jeden z 5 závodů chemického průmyslu
v republice, kde nová úprava byla na zkoušku
zavedena od 1. prosince 1958. Dá se říci,
že získané zkušenosti jsou dobré.
Samotnému zavedení předcházela dobrá
politická příprava, řízená
jak celozávodním výborem strany, okresním
výborem, tak i krajským výborem strany. Šlo
především o to, vyvarovat se jakékoliv
ukvapenosti nebo živelnosti, aby právě veškerá
činnost, zaměřená na zavádění
tarifně kvalifikačního katalogu, který
představuje souhrn norem a opatření, nutných
provést ještě před zavedením
přestavby, byla cílevědomá, jednotně
stranou organizovaná. Musí vycházet z pečlivého
politicko hospodářského rozboru závodu,
neboť zavádění mzdové soustavy
je věc velmi citlivá, zasluhující
si, aby každému jednotlivci byla řádně
vysvětlena a byl pro ni získán. Již
čtyři měsíce před zavedením
soustavy probíhaly na všech pracovištích
schůze, besedy, výrobní porady a přednášky,
ve kterých byly vysvětlovány zásady
nové organizace mezd.
Byl vydáván agitační materiál
a svoji úlohu sehrál i závodní časopis
a rozhlas. Šlo o to, aby celý pracovní kolektiv
pochopil, o jaké úkoly se jedná.
Současně s politickou přípravou pracovala
v závodě pod vedením celozávodního
výboru strany koordinační komise, složená
z odborníků, techniků, nejlepších
pracovníků z výroby a funkcionářů,
která usměrňovala provádění
prověrky organizace práce, dozírala na správné
ohodnocení jednotlivých pracovišť podle
tarifně kvalifikačního katalogu, zhodnocovala
stávající mzdové formy a navrhovala
změny a podobně.
Mimořádná pozornost byla při tom všem
věnována proškolování dělníků
podle požadavků tarifně kvalifikačního
katalogu. Byly vypracovány osnovy pro jednotlivé
výrobny a profese i časové plány průběhu
proškolování i závěrečných
pohovorů s dělníky s cílem, aby osazenstvo
ovládlo technologii a využilo techniky na závodě.
Celá dobře organizovaná akce se setkala s
velkým zájmem ze strany dělníků,
z nichž téměř 1300 absolvovalo přípravné
školení a řada zaučených zámečníků,
elektrikářů, zedníků a dalších
se přihlásila do dlouhodobých kursů,
organizovaných závodní školou práce,
k získání výučního listu
s cílem zvýšit si svoji kvalifikaci. Vedle
toho bylo sledováno i to, jak zlepšit organizaci práce,
snížit vlastní náklady, zvýšit
využití kapacit, omezit přesčasy, snížit
namáhavou tělesnou práci a vytvořit
podmínky pro možnost většího zaměstnání
žen a podobně. Dá se říci, že
zejména v tomto směru dobře pracovaly na
závodě odbory a pomáhala i mládež.
Tato drobná, mravenčí, houževnatá
práce přinesla své ovoce.
Výsledek byl ten, že celá řada pracovních
kolektivů žádala, aby nový způsob
byl zaveden o měsíc dříve, tj. od
1. listopadu 1958. Samozřejmě, že to byli ti,
kteří již věděli, že jejich
odměna za práci stoupne. Avšak krajský
výbor strany rozhodl termín zavedení neměnit,
a naopak uložil CZV i OV strany zvýšit především
politickou práci u těch, kde mělo dojít
ke snížení. Dnes po odstupu téměř
tří měsíců soudružky a
soudruzi jsou tyto výsledky. Konečný návrh
nové soustavy dělnických mezd vypracovaný
na základě konkrétních podmínek
jednotlivých cechů, výroben, dílen
i pracovišť v závodě, v souladu se zájmy
celé naší společnosti, podniku i jeho
jednotlivých pracovníků splnil vytyčený
cíl, neboť zajistil a umožnil:
1. Zvýšení hodinového výdělku
v průměru o 4,2 % tak, jak bylo stanoveno plánem,
2. správné a spravedlivé ohodnocení
kvalifikace jednotlivých pracovníků,
3. spravedlivé odměňování práce
ve ztížených podmínkách formou
mimořádného příplatku,
4. spravedlivou odměnu formou příplatku za
výkon odpovědné funkce u předních
dělníků a předáků.
Celkový mzdový fond se zvýšil o 200
000 Kčs za prosinec a byl již předem plně
krytý z úspor na závodě. Prakticky
to znamená, že z celkového počtu dělníků
na závodě došlo u 63,4 % ke zvýšení
odměny, u 22,5 % zůstala dosavadní úroveň
a jen u 14,1 % došlo ke snížení, při
čemž se ve všech těchto případech
jedná o naprosto zdůvodněné a k ostatním
funkcím spravedlivé opatření, přesněji
řečeno o odstranění nezdravých
důsledků dosavadní mzdové soustavy
nebo špatně prováděné mzdové
politiky. Na dobrou politickou práci ukazuje i to, že
většina těch, kterých se toto snížení
týkalo, uznala správnost i spravedlivost těchto
opatření. Je samozřejmé, já
to řeknu otevřeně, že někteří
pracovníci, jichž se snížení dotklo,
nijak tím nadšeni nebyli, že nám netleskali.
Bylo dokonce několik žádostí o propuštění,
avšak většinou po dobré argumentaci byla
uznána správnost všech těchto opatření
a právě tito s úsilím dnes pečují
o zvýšení své kvalifikace. To je ale
pouze jedna stránka věci. Je třeba také
říci, co to už přineslo a ještě
také přinese pro celou naší společnost,
což je konec konců to rozhodu jící.