Zpravodaj posl. Kolář: Soudruzi poslanci,
vláda předložila Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu Statut Rady vzájemné hospodářské
pomoci a Úmluvu o právní způsobilosti,
výsadách a imunitách Rady vzájemné
hospodářské pomoci. Zmocněnci vlád
členských států podepsali tyto dokumenty
na dvanáctém zasedání Rady v Sofii
dne 14. prosince 1959. Soudruzi! Už brzo po druhé
světové válce se ukázalo užitečné,
aby odstraňování škod způsobených
válkou a zabezpečování dalšího
rozvoje národního hospodářství
lidově demokratických zemí se dělo
koordinovaným způsobem, aby si státy mezi
sebou poskytovaly vzájemnou pomoc. Proto došlo k založení
Rady vzájemné hospodářské pomoci.
Jejími zakladateli byla Bulharská lidová
republika, Maďarská lidová republika, Polská
lidová republika, Rumunská lidová republika,
SSSR a ČSR. Později přistoupily jako členové
Rady ještě Lidová republika Albánie
a NDR.
Svou činností přispěla Rada k rychlé
konsolidaci hospodářství členských
zemí. Rada měla také významný
podíl na prudkém rozvoji národního
hospodářství všech členských
států. Během let své působnosti
stávaly se úkoly Rady stále širšími
a složitějšími, takže bylo třeba
přizpůsobovat orgány Rady nové situaci
a novým úkolům. K zvláště
významnému rozšíření orgánů
Rady došlo v roce 1957, kdy byly zřízeny stálé
odvětvové komise pro přímou hospodářskou
a vědecko-technickou spolupráci. Úkoly, metody
práce těchto komisí byly zakotveny ve statutech.
Nyní se ukázalo jako nutné a nezbytné,
aby i činnost Rady, která se dosud řídila
Deklarací z roku 1949, byla zakotvena ve statutu, který
se předkládá členským zemím
k ratifikaci.
Dovolte mi nyní, soudružky a soudruzi, abych vyzvedl
některé zvlášť významné
části navrhovaného Statutu Rady. Rozsahem
je navrhovaný dokument nevelkým dokumentem, avšak
je nesmírně velký svým dosahem a nemá
v historii hospodářských vztahů mezi
zeměmi obdoby. Zvlášť pozoruhodná
je preambule této předlohy a její první
článek, v němž jsou vyjádřeny
demokratické zásady činnosti této
mezinárodní hospodářské organizace.
Je v nich konstatována naprostá rovnost členů
Rady, bez ohledu na velikost a hospodářský
rozvoj zúčastněných zemí. Statut
je postaven na zásadě naprosté nezištnosti,
stojí na principech rovnosti, vzájemných
výhod a zásadě nevměšování.
Statut je dokladem, jak by měla být organizována
mírová hospodářská spolupráce
i ostatních zemí světa. Jen takové
zásady mohou zabezpečit plynulý a rovnoměrný
hospodářský rozvoj všech zemí,
bez diskriminací a utlačování slabého
silným. Pozoruhodný je také článek
4 odstavec 3, ve kterém Statut konstatuje, že všechna
doporučení a usnesení činí
Rada jen se souhlasem zainteresovaných členských
států Rady. Zájem o kteroukoliv z otázek,
projednávaných Radou, může prohlásit
každý členský stát Rady. Doporučení
a usnesení se nevztahují na ty státy, které
prohlásily, že o danou otázku nemají
zájem. I tento článek je tedy významným
důkazem demokratičnosti tohoto dokumentu, který
nám je předložen ke schválení.
Cílem Rady není vytvořit nějaký
autarktní orgán, který by přinášel
prospěch jenom několika zemím. Článek
10 mluví zřetelnou řečí, že
Rada vzájemné hospodářské pomoci
může zvát země, které nejsou
členy Rady, aby se zúčastnily práce
orgánu rady. Podmínky, za nichž se mohou zástupci
těchto zemí účastnit práce
orgánu Rady, určuje Rada podle dohody s příslušnými
zeměmi.
"Statut znovu výslovně potvrzuje tolikrát
již skutky osvědčenou vůli členských
států Rady rozvíjet hospodářské
styky se všemi zeměmi bez rozdílu jejich zřízení
na principech rovnosti, vzájemných výhod
a nevměšování."
Podle článku 11 může Rada vzájemné
hospodářské pomoci navazovat a udržovat
styky také s jinými mezinárodními
organizacemi, např. organizacemi Spojených národů.
Takovou spolupráci Rada už s Evropskou hospodářskou
komisí při OSN navázala. Tedy i tento článek
ukazuje, že Rada vzájemné hospodářské
pomoci chce být a je organizací mezinárodní
v nejširším slova smyslu a napomáhá
tak k uskutečňování zásad Charty
Spojených národů.
Odpovězme si nyní na otázku, jaké
má výhody spolupráce Československa
i ostatních lidově demokratických zemí
v Radě vzájemné hospodářské
pomoci. Hlavní význam je v tom, že malé
země jako Československo, jehož rozvoj hospodářství
s ohledem na malý rozsah země a na omezené
zásoby přírodního bohatství,
že takové hospodářství bez soudružské
spolupráce by se rozvíjelo s velkými obtížemi.
Při organizované spolupráci na bázi
přátelské pomoci při zachovávání
všech demokratických principů se umožňuje
i malým zemím, aby využívaly k rozvoji
národního hospodářství stejných
výhod, jakých mohou využívat jen země
velké. Cesta k tomu je mezinárodní socialistická
dělba práce, koordinace, mezinárodní
kooperace a specializace výroby. Jinak by přece
ani nebylo možné, že průmyslová
výroba našeho malého Československa
rostla od roku 1948 neobvykle velkými tempy. Průměrný
roční přírůstek naší
výroby ve srovnání s průměrnými
přírůstky v kapitalistických zemích
je trojnásobný. Na tomto růstu naší
průmyslové výroby má činnost
Rady svůj podíl. Kdypak to kdy bylo, aby naše
strojírenské závody vyráběly
složitá válcovací zařízení
pro hutě, zařízení pro chemické
závody nebo některé jiné velké
a složité stroje, které jsme nikdy před
válkou nevyráběli a vyrábět
nemohli. Tato spolupráce s ostatními socialistickými
zeměmi nám umožňuje, aby naše podniky
znaly své úkoly a programy na několik roků
dopředu. Dnes už řada závodů
takové úkoly zná. To jim umožňuje
upravit svá výrobní zařízení
na dlouhou dobu, využívat a zvyšovat plánovitě
technickou úroveň svého zařízení,
zvyšovat sériovost výroby a tím zabezpečovat
i prudký růst produktivity práce. To umožňuje
přispívat k rychlému růstu národního
důchodu a tím i blahobytu pracujícího
lidu. Hlavní roli v soudružské spolupráci
organizované Radou má přátelská
pomoc Sovětského svazu, který nám
nezištně sděluje své vědecké
i technické poznatky a pomáhá nám
tak překonávat obtíže, které
při takovém rychlém růstu národního
hospodářství se nutně v cestu každé
země staví.
Soudružky a soudruzi, žijeme v epoše velikých
geniálních objevů lidstva. A jsou to sovětští
lidé, kteří první zkonstruovali umělé
družice Země, kteří sestrojili umělé
planety a nyní zásluhou sovětské vědy
už i řešení cesty člověka
do vesmíru se dostává do stadia konkrétních
příprav. Vedle těchto svět udivujících
objevů je na pořadu dne automatizování
výroby, a to také i v podmínkách malých
zemí. Tato automatizace je podmíněna širokou
mezinárodní dělbou práce a specializace.
Ve vytváření takových podmínek
má právě napomáhat Rada vzájemné
hospodářské pomoci.
"Zkušenost potvrdila, že právě koordinace
plánů v rozhodujících odvětvích
a dělba práce, umožňující
nejúčinněji využívat přírodních,
ekonomických i jiných podmínek jednotlivých
zemí - která je opakem autarkismu - umožňuje
nejefektivněji rozvíjet národní hospodářství,
dosahovat vysoké úrovně společenské
produktivity práce a je tedy nejprospěšnější
cestou pro každou zúčastněnou zemi."
Prudký rozvoj techniky ve všech zemích, a to
i v zemích nejmenších, je přímo
podmíněn spoluprací v oblasti vědy
a technického rozvoje za podmínek široké
specializace výroby. Rada, pokud jde o organizování
předávání technických zkušeností
a vědeckých poznatků už vykonala velmi
mnoho. Možno říci, že taková spolupráce,
o níž mluví Statut Rady, doslova trhá
svěrací kazajku obepínající
hospodářství každé malé
země, pokud se ovšem tyto země neopírají
o bratrskou, přátelskou spolupráci s jinými
zeměmi. A vy znáte, jakým náhodám
bylo vystaveno hospodářství ČSR v
období panství buržoazie, jak růst naší
výroby byl ovlivňován hospodářskými
krizemi ve světě a jak to byli především
naši dělníci, tak i naši inženýři
a inteligence, kteří v důsledku těchto
hospodářských krizí trpěli
nezaměstnaností a bídou. Dnes československé
hospodářství, především
jeho těžký průmysl tvoří
jeden z významných sloupů hospodářství
zemí socialistického tábora. Naše strojírenství
se stává kovárnou pro země méně
hospodářsky vyvinuté, ať jsou příslušníky
socialistického tábora nebo ať jsou to země,
které se včera osvobodily ze jha kolonialismu. Že
můžeme vděčit takovému postavení,
je výsledkem nejen práce našich dělníků,
našich techniků, inženýrů a vědců,
a je také výsledkem soudružské spolupráce
v Radě a zejména přátelské
spolupráce s bratrským Sovětským svazem.
Dnes je další rozvoj československého
hospodářství, zejména průmyslu
podepřen dlouhodobými smlouvami. Je to například
smlouva s Polskou lidovou republikou o využívání
bohatství síry. Spolupracujeme s Německou
demokratickou republikou na získávání
drasla. V bratrské a vzájemně nezištné
spolupráci s Rumunskou lidovou republikou budeme společně
rozvíjet výrobu elektrické energie na bázi
zemního plynu. Vzájemně si pomáháme
i s Bulharskou lidovou republikou a Albánskou lidovou republikou
na využití měděných a železonikelnatých
rud atd. Avšak nejvýznamnější záruky
bouřlivého rozvoje našeho hospodářství
jsou dlouhodobé dohody, které máme uzavřeny
s bratrským Sovětským svazem. Jmenuji zde
jenom některé příklady. Brzo poteče
černá krev průmyslu dálkovým
naftovodem ze Sovětského svazu. Prudký rozvoj
československé metalurgie je zabezpečen dlouhodobými
smlouvami o dodávkách rudy z SSSR.
Velmi významná a plodná je naše spolupráce
na úseku vědy a technického rozvoje. Také
dlouhodobé úmluvy se Sovětským svazem
o dodávkách obilovin nám umožní,
abychom do budoucnosti účelněji a racionálněji
organizovali naši zemědělskou výrobu
a tak snáze zabezpečovali smělé úkoly,
které jsme si na tomto úseku činnosti našeho
lidu uložili. Vzpomínám přitom na lži
západní propagandy, naší zrádné
emigrace, která se snažila našemu lidu namluvit,
že naše spolupráce se Sovětským
svazem je pro naši zemi hospodářsky nevýhodná.
Že prý Sovětský svaz využívá
svého mocenského postavení, aby nevýhodnými
hospodářskými smlouvami udržoval naše
hospodářství na nízké úrovni
ku škodě naší země a našeho
lidu. Náš lid se už dávno přesvědčil
o nesmyslnosti této nepřátelské propagandy.
Na každém kroku si potvrzujeme pravdivost, že
lež má krátké nohy. Mohutný a
bouřlivý rozvoj našeho hospodářství,
na všech krocích viditelný prospěch
naší hospodářské spolupráce
se Sovětským svazem a ostatními členskými
státy RVHP bije přímo do očí.
A popírat jej mohou jenom nejzavilejší nepřátelé.
Jestli se nám ještě včera naši
odpůrci smáli, nevěřili v naše
síly a schopnosti hospodáře, později,
když se nám dílo začalo dařit,
začali ještě víc spílat, pomlouvat
naše socialistické zřízení, ze
všech sil se snažili zanést semeno nesvárů
mezi země Rady vzájemné hospodářské
pomoci. Dnes už jsme ve zcela jiné situaci. To si
dobře uvědomují i naši odpůrci.
Možno říci, že naši nepřátelé
vstoupili v podstatě do nové etapy, etapy, která
se vyznačuje tím, že se jich začíná
zmocňovat strach z rostoucí hospodářské
síly zemí tábora socialismu. Nyní
už kapitalističtí ekonomové zanechali
úvah o tom, kdy socialistický svět hospodářsky
zkrachuje. Začínají si už vážně
lámat hlavu, jak brzo to bude, kdy bude kapitalismus předstižen
i na hospodářské frontě. Tato doba
není už příliš vzdálena
a to dnes vidí i kapitalističtí ekonomové.
Ekonomická síla zemí, růst hospodářské
potence je hlavní hybnou silou rychle se měnícího
poměru sil dvou světových společenských
soustav ve světě. Radujeme se z toho, že tyto
poměry probíhají ve prospěch socialistického
zřízení, a to k radosti všeho lidstva,
které bylo celá léta udržováno
v úzkosti a strachu před strašnou atomovou
a nukleární válkou. Můžeme tedy
říci, že Rada vzájemné hospodářské
pomoci svou činností, svým humánním
a demokratickým posláním přispívá
i k urychlení tohoto procesu a že také s úspěchem
napomáhá vytvářet příznivé
podmínky, které umožní nakonec zabezpečit
i světový mír. Přitom je nutno si
uvědomit, že činnost Rady vzájemné
hospodářské pomoci dosud ještě
ne plně zasáhla do všech hospodářských
odvětví, zejména ne do zpracovatelského
odvětví průmyslu.
"Pokrok, kterého bylo dosaženo při koordinaci
zejména základních výrobních
odvětví, a skutečnost, že všechny
země již v podstatě mají plány
do roku 1965 a přikročují k rozpracování
dalších perspektiv, nepochybně umožní,
aby spolupráce členských států
Rady byla do budoucna ještě dále prohloubena,
a to i ve zpracovatelských odvětvích."
Soudružky a soudruzi, stojíme na prahu dovršení
socialismu v naší zemi. Tak je tomu i v některých
jiných nebo brzo bude v některých jiných
zemích. Jsem přesvědčen o tom, že
Rada vzájemné hospodářské pomoci
svou činností v této etapě bude hrát
ještě významnější a hlubší
roli než kdykoliv předtím.
Řekl jsem v úvodu, že není příkladu
v mezinárodní hospodářské spolupráci,
jak ji dává Rada vzájemné hospodářské
pomoci, její ideály, její cíle a nezištnost
a demokratičnost. Víme, že Rada vzájemné
hospodářské pomoci není jedinou mezinárodní
organizací pro hospodářskou spolupráci.
Známe, že některé kapitalistické
státy vytváří také společné
organizace k řešení některých
hospodářských otázek. Avšak podobnost
těchto organizací je jenom ve formě, nikoliv
v obsahu. Vzpomínám zejména na smutně
proslulý Marshallův plán, který otvíral
dveře k cizímu vměšování
se do vnitřních záležitostí států,
které k němu přistoupily, plán, který
měl přivést největšího
imperialistického dravce Spojené státy americké
k světovládě a k světovému
panství. Mezi některými západoevropskými
kapitalistickými zeměmi se vytvořila hospodářská
organizace, tak zvané Evropské hospodářské
společenství. Tato organizace v žádném
případě nemá za cíl prospívat
hospodářskému rozvoji členských
zemí, zabezpečovat blahobyt pracujícího
lidu a dělnické třídy, nýbrž
má ještě zmnohonásobit neustále
rostoucí zisky mezinárodních monopolů.
Přitom je pro nás zvlášť nebezpečné,
že vedoucí silou tohoto společenství
jsou západoněmecké monopoly, tytéž
monopoly, které kdysi přivedly k moci Hitlera, tytéž
monopoly, které dnes ze všech svých sil podporují
Adenauerovu politiku, politiku odvety, militarismu a revanšismu.
Americká propaganda se často holedbá, jak
pomáhá hospodářsky nevyvinutým
zemím, zejména jak prý pomáhá
zemím Latinské Ameriky. Nuže, naše parlamentní
delegace, která na sklonku loňského roku
pobyla celých šest týdnů v zemích
Latinské Ameriky, mohla se na vlastní oči
přesvědčit, jaká je to pomoc. Čas
od času poskytují Spojené státy americké
těmto zemím Latinské Ameriky půjčky
na vysoké úroky, a to za ponižujících
politických podmínek. V mnoha latinskoamerických
zemích úplně neomezeně vládne
zvůle amerických imperialistů. Brutálním
i rafinovaným způsobem vnutily zemím Latinské
Ameriky jednostranný charakter jejího hospodářství,
který je jednostranný v průmyslu a jehož
zemědělství je charakterizováno monokulturní
výrobou. Vedle toho nutí Amerika latinskoamerické
země, aby zahraniční obchod těchto
zemí byl organizován na základě otevřených
dveří, to jest otevřených dveří
pro americké monopoly. Tím se prakticky zmocnily
americké monopoly rozhodujících odvětví
hospodářství těchto latinskoamerických
zemí. To má za následek zpomalování
rozvoje národního hospodářství,
politickou závislost, strašné sociální
protiklady, strašnou bídu většiny obyvatelstva
těchto zemí, vzdor tomu, že všechny tyto
země téměř bez výjimky jsou
nesmírně bohaté na přírodní
bohatství. Výsledkem této americké
pomoci je, že tyto země žijí v chudobě
a jejich hospodářství rozvíjí
se jenom v odvětví spotřebního zboží
a tím hospodářská závislost
těchto zemí na monopolech Spojených států
ještě více vzrůstá. Taková
je tedy tvář americké pomoci a hospodářské
spolupráce v kapitalistickém světě.
Jde o pustý kolonialismus, jehož podstata se v ničem
neliší od brutálního kolonialismu britského,
francouzského nebo některých jiných
imperialistických zemí Evropy. Protiamerické
nálady národů latinskoamerických zemí
a zvláště hrdinný odpor kubánského
lidu, země, kterou navštívila naše parlamentní
delegace, ukázal, že národy Latinské
Ameriky nehodlají dlouho souhlasit s takovouto politikou.
Revoluce kubánského lidu je podle poznatků
delegace naprosto spravedlivá, všechno pokrokové
lidstvo uvítalo tuto revoluci se sympatiemi a my přejeme
kubánskému lidu mnoho úspěchů
v jeho slibně započatém díle. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi!
Ústavně právní, rozpočtový
a hospodářský výbor a výbor
zahraniční projednávaly ve svých schůzích
Statut rady i Úmluvu o právní způsobilosti
z hledisek, která jsem uvedl, a dospěly k jednoznačnému
přesvědčení, navrhnout Národnímu
shromáždění, aby souhlasilo s navrženým
Statutem RVHP i Úmluvou o právní způsobilosti,
výsadách o imunitách RVHP, neboť to
vyhovuje zájmům naší ČSR a zájmům
všech členských zemí. Oba dokumenty
prospívají věci pokroku ve světě,
podporují úsilí lidstva v boji proti válce,
vytvářejí příznivé předpoklady
pro mírové soutěžení obou táborů
na poli hospodářském, vytvářejí
podmínky pro dorozumění, pro přátelství
a mírové soužití národů
celého světa. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, budeme proto hlasovat.
Navrhuji, abychom hlasovali podle předložené
společné zprávy výborů ústavně
právního, rozpočtového a hospodářského
a zahraničního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění
Republiky československé vyslovilo souhlas se Statutem
Rady vzájemné hospodářské pomoci
a s Úmluvou o právní způsobilosti,
výsadách a imunitách Rady vzájemné
hospodářské pomoci, které byly podepsány
v Sofii dne 14. prosince 1959, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
projevilo s tímto Statutem a Úmluvou svůj
jednomyslný souhlas.
Tím je projednán třetí bod denního
pořadu.
Čtvrtým bodem dnešního pořadu
je
4. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu (tisk 373), kterým
se předkládá Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Smlouva
o přátelství a spolupráci mezi Československou
republikou a Etiopským císařstvím,
podepsaná v Addis Abebě dne 11. prosince 1959 (tisk
376).