13
udržování místních komunikaci (vozovek, ulic,
chodníků, mostů, lávek apod. ). Vedle této
hlavní činnosti poskytují komunální služby
obyvatelstvu i opravy řemeslného rázu a pro-
vádějí drobnou bytovou a stavební údržbu,
pokud ji nelze účelně začlenit do podniků
místního stavebnictví. V odůvodněných pří-
padech zajišťují komunální služby i drobnou
doplňkovou výrobu hlavně z místních zdrojů.
Úkoly v odvětvi místního staveb-
nictví jsou uvedeny jen v zásadách. Po-
drobněji jsou vymezeny vládním usnesením
ze dne 3. února 1958 č. 118, o opatřeních ke
zlepšení investiční výstavby jednotných ze-
mědělských družstev, a směrnicemi pro zří-
zení okresních stavebních podniků pro země-
dělskou a místní výstavbu a opravy (poř.
č. 20/1958 Sb. instr. ). V těchto stavebních
podnicích se provádí zemědělská výstavba,
zajišťuje, organizuje a odborně řidí provádění
stavebních prací svépomoci jednotných země-
dělských družstev, pro která zajišťují pod-
niky také stavební materiál a provedení od-
borných a řemeslných prací, které si družstva
nemohou provést sama. Podniky provádějí též
stavební a řemeslné opravy a údržbu bytového
majetku a ostatních staveb místního významu
a jejich generální opravy, jakož i drobnou
investiční výstavbu, dále provozuji pomocnou
výrobu pro vlastni a místní potřebu (pískov-
ny, kamenolomy, výrobu cementového zboží
a stavebních dílců apod. ). Projektově a roz-
počtové práce provádějí v rozsahu stanove-
ném předpisy Státního výboru pro výstavbu.
V odvětvi místního průmyslu jsou
prováděny především pro obyvatelstvo opravy
a údržba spotřebního zboží, jako obuvi, růz-
ných potřeb a zařízení pro domácnost, elek-
trických a plynových spotřebičů, radiových
a televizních přijímačů apod. Podniky místní-
ho průmyslu vyrábějí spotřební zboží, jedno-
dušší stroje a nářadí podle individuálních za-
kázek a v menších sériích výrobky sloužící
k doplnění výroby jiných odvětvi.
V odvětvi místního průmyslu se podle míst-
ních podmínek provádí specializace podle vý-
robních skupin a odděluje se výrobní a opra-
várenská činnost; přitom podniky místního
průmyslu provádějí zejména technicky nároč-
nější opravy.
Aby bylo zabráněno nežádoucím duplicitám
s výrobním programem národních podniků,
budou podniky místního průmyslu pravidelně
vyrábět zboží, nářadí, jednodušší stroje a jiné
výrobky, jen když je nelze hospodárněji vy-
rábět v národních podnicích.
Organizace bytového hospodář-
ství bude upravena zvláštním předpisem
vzhledem k odlišnostem a významu bytové
výstavby, jak ji zdůraznil XI. sjezd Komunis-
tické strany Československa a
usnesení ÚV
KSČ ze dne 4. a 5. března 1959 k řešení byto-
vého problému (dosud upraveno zákonem čís.
106/1953 Sb., o bytové výstavbě, udržování a
správě bytového majetku a jejich financo-
váni).
Podrobněji vymezí úkoly organizaci míst-
ního hospodářství statut podniků místního
hospodářství.
K části II
Základním článkem organizační výstavby
místního hospodářství jsou podniky. Podniky
jsou zřizovány v odvětví místního stavebnic-
tví, místního průmyslu a komunálních služeb.
Přitom ovšem příslušná
ustanovení nevylu-
čují, aby touto formou byly organizovány,
bude-li to shledáno účelným, i jiné pomocně
činnosti pro podniky místního hospodářství.
V odvětvích komunálních služeb se vysky-
tují kromě podniků ještě rozpočtové organi-
zace místního hospodářství, zařízení národ-
ních výborů a drobné provozovny. I když po-
stupem doby bude možno tyto organizační
formy zjednodušovat tak, aby převládala pod-
niková forma, je v současné době nutno za-
chovat dosavadní organizační členění. Povaha
služeb a výkonů poskytovaných obyvatelstvu
v odvětví komunálních služeb vede k značné
členitosti činnosti a jejich roztříštěnosti do
velkého počtu drobných provozoven s malým
počtem pracovníků, takže by nebylo hospodár-
né zajišťovat takové služby a výkony vždy
podnikovou formou (§ 3).
Řízení organizaci místního hospodářství ra-
dou národního výboru, který je zřídil (vedoucí
národní výbor), je omezeno na zásadní a vý-
znamné otázky, které mají širší dosah. Ře-
šení ostatních otázek a operativní řízení je
svěřeno řediteli podniku. Přitom rada řeší
iniciativně významné otázky místního hospo-
dářství za nejširší účasti pracujících a obča-
nů s cílem zkvalitnit a zlevnit služby obyva-
telstvu (§ 4).
Vyjádření rady národního výboru vyššího
stupně je třeba ke zřízení podniku proto, aby
bylo zabráněno živelnému, ekonomicky neodů-
vodněnému zřizování podniků a aby bylo dbá-
no hledisek plánu hospodářského rozvoje kra-
je. Vyjádření příslušného odborového orgánu
je třeba proto, aby odborový orgán mohl
posoudit účelnost zřízení podniku z jiných
hledisek, zejména s ohledem na využiti míst-
ních pracovních sil (§ 5).
14
Právní poměry podniku jsou upraveny ob-
dobně jako u většiny ostatních organizací
státního socialistického sektoru, zejména
u národních podniků. Správa národního ma-
jetku, který je podniku svěřen, se řídí zvlášt-
ními předpisy (vládní nařízení č. 81/1958 Sb.,
o správě národního majetku) - (§§ 6 až 10).
V právech a povinnostech ředitele podniku se
odrážejí zásady nedílné odpovědnosti za řádné
splnění plánovaných úkolů, úzké spolupráce
s odborovou organizací a důsledného prová-
dění organizátorsko-výchovné činnosti (§§ 12
a 13).
Práva a povinnosti ředitele upraví podrob-
něji statut podniků místního hospodářství.
Ředitel podniku bude předkládat radě vedou-
cího národního výboru zprávy o činnosti pod-
niku, o výsledcích plnění plánu a hospoda-
ření podniku. Bude zajišťovat, aby orgány od-
borové organizace se zúčastňovaly příprav,
sestavení a kontroly plánu, aby byly aktivně
činný při řešení všech zásadních otázek pod-
niku (např. mzdových, výrobních, technického
rozvoje) a aby kritické připomínky pracujících
a občanů byly odpovědně projednávány. Při
zavádění nových pracovních metod, opatření
k zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví
pracujících bude vedení podniku využívat zku-
šeností nejlepších pracovníků, zlepšovatelů a
novátorů. Formy zajišťování účasti pracují-
cích na řízení podniku jsou uvedeny jen pří-
kladmo a budou dále ve smyslu usnesení IV.
všeodborového sjezdu zdokonalovány.
Hmotná zainteresovanost zaměstnanců pod-
niku na výsledcích jejich práce a práce pod-
niku má pro zlepšení služeb a výkonů v míst-
ním hospodářství neobyčejný význam. Bude
proto třeba věnovat zvýšenou pozornost vhod-
né platové soustavě, která by vyjádřila správ-
ný poměr mzdy k produktivitě práce a která
by se přitom zaměřila na nejslabší místa, ze-
jména na opravy a údržbu, s nimiž obyvatel-
stvo oprávněně není spokojeno (§ 14).
Odborová organizace bude aktivně zasaho-
vat do řešení zaměstnaneckých otázek. Pro
součinnost závodního výboru odborové orga-
nizace v podniku při řešení mzdových, pra-
covních a jiných důležitých otázek, které se
týkají zaměstnanců, platí zvláštní ustanovení,
zejména usnesení IV. všeodborového sjezdu
(§ 15).
Za porušení pracovních povinností může být
zaměstnanec postižen kárnými opatřeními, což
přispěje k upevnění státní discipliny a pra-
covní kázně v podniku (§ 16). Účelem kárných
opatření je sjednat rychle nápravu v chování
zaměstnance a působit výchovně na ostatní
zaměstnance podniku.
Kolektivní smlouvy jako jeden z účinných
prostředků řízení a kontroly budou obsahovat
závazky směřující k zajištění hospodářských
úkolů podniku a ke zvýšení zájmu pracujících
na jejich splnění. Splněním hospodářských
úkolů podniku bude totiž dosaženo zlepšení
pracovních, bezpečnostních, sociálních a kul-
turních podmínek pracovníků podniku (§ 17).
Zásady řízení a hospodaření podniků míst-
ního hospodářství odpovídají zásadám řízení
národních podniků (§§ 18 a 19).
Ke změnám v organizaci podniků (převod
podniků do působnosti jiného národního vý-
boru, sloučení, splynutí, rozdělení, zrušení
podniku) se vyžaduje vyjádření rady národ-
ního výboru vyššího stupně, která může po-
soudit hospodářskou nutnost těchto změn
z hlediska potřeb většího územního celku.
Jestliže jsou změny uskutečňovány mezi pod-
niky podléhajícími různým krajským národ-
ním výborům, není třeba vyjádření nadříze-
ného orgánu. V takovém případě dojde mezi
krajskými národními výbory k dohodě, při níž
bude přihlíženo k celostátním zájmům (§§ 20
a 21).
K vyjmutí podniku z organizace podle zá-
kona o místním hospodářství je třeba dohody
rady krajského národního výboru, který je
nadřízen vedoucímu národnímu výboru, s mi-
nistrem nebo jiným vedoucím ústředního úřa-
du, do jehož působnosti se podnik převádí
(§ 22).
Statut podniků místního hospodářství vy-
dají rady krajských národních výborů podle
zásad schválených vládou (§ 25).
Jinými organizačními formami místního
hospodářství jsou rozpočtové organizace
místního hospodářství, zařízení národních vý-
borů a tzv. drobné provozovny národních vý-
borů. Rozpočtově organizace místního hospo-
dářství a zařízení hospodaří stejně tak jako
podniky v rámci státního plánu rozvoje ná-
rodního hospodářství. Činnost drobných pro-
vozoven nesmí ani při nutných odchylkách ze-
jména v otázkách zaměstnávání pracovníků,
v otázkách materiálně technického zásobo-
vání, jakož i vztahu k státnímu rozpočtu na-
rušovat úkoly státního plánu rozvoje národ-
ního hospodářství (§§ 26 až 28).
Zřízení podniků bude odůvodněno tam, kde
jde o poskytování placených služeb a výkonů
a kde rozsah služeb a výkonů je tak veliký, že
bude třeba k řízení administrativního aparátu.
Rozpočtová organizace místního hospodář-
ství bude zřízena tam, kde by zřízení podniku
nebylo hospodárně a účelné buď proto, že jde
15
o poskytování bezplatných služeb nebo služeb
poskytovaných za úplatu, která nekryje ná-
klady na ně vynaložené (uspokojování tzv.
veřejné potřeby, např. zřizování a udržování
sadů a parků, veřejně osvětlení, čištění obce),
nebo proto, že poskytované služby placené
obyvatelstvem jsou malého rozsahu.
Bude-li rozsah služeb a výkonů tak ne-
patrný, že by nebylo hospodárné zřizovat pod-
nik ani rozpočtovou organizaci místního hos-
podářství, zajišťují je národní výbory ve svých
zařízeních, Řídí je buď přímo svými výkon-
nými orgány nebo pověří jejich řízením jed-
noho ze členů národních výborů. Tato zařízení
národního výboru nejsou samostatně účtují-
cími jednotkami, jejich příjmy a vydání jsou
součástí příjmů a vydání vedoucího národního
výboru.
Zákon má konečně ustanovení o drobných
provozovnách národních výborů, jejichž pro-
střednictvím zajišťuji národní výbory drobně
služby, opravy, údržbu a těžbu a výrobu
z místních zdrojů. V drobných provozovnách
národních výborů jsou prováděny především
pro obyvatelstvo drobné opravy (zejména prá-
ce z oboru hlavní a přidružené stavební výroby
opravy předmětů široké potřeby apod. ), po-
skytovány drobné služby (například mandlo-
vání a žehlení prádla, hlídání aut, holičství
apod. ), prováděny zakázkově práce (například
krejčovské, obuvnické, truhlářské a jiné od-
borně řemeslné práce) a využívání místní su-
rovinové
zdroje (těžba písku, kamene, vápen-
ce, rákosu apod. ). Drobně provozovny obsta-
rávají i zpracovávání místních surovinových
zdrojů (výroba tvárnic, cihel, rákosových ro-
hoží apod. ), jakož i odbyt získaných surovin
a zhotovených výrobků. Drobně provozovny
existují více než 2 roky. Byly zřízeny téměř
v 5000 obcích. Jejich počet činil v prvním po-
loletí 1959 asi 24. 000. Na celím území státu
činily tržby drobných provozoven během dvou
let téměř 300 milionů Kčs. Přitom tržby stále
rostou. Tak například za první pololetí 1959
činily celkové tržby drobných provozoven
200 milionů Kčs, z toho 115 milionů od oby-
vatel, zatím co v prvním pololetí 1958 činily
celkově tržby 99 milionů Kčs, z toho 55 mi-
lionů Kčs od obyvatel. Drobně provozovny za-
městnávají desítky tisíc pracovníků, jimiž
jsou důchodci, osoby se změněnou pracovní
schopností, ženy v domácnosti a pracovníci
v řádném pracovním poměru, kteří po zaměst-
nání pracují v provozovnách. Jsou zřizovány
podpůrně tam, kde by zřízení jiné organizace
místního hospodářství nebylo účelně a kde
existující organizace místního hospodářství
nebo družstevní organizace nestačí krýt po-
třeby obyvatelstva. Jde o organizační formu,
při niž lze pohotově a pružně využít aktivní
spolupráce občanů, místních pracovních sil a
místních surovinových zdrojů. Národní vý-
bory tak organizovaně zlepšují a rozšiřují
služby obyvatelstvu. Přebytků z hospodaření
používají především k dalšímu rozšiřování
služeb nebo k zvelebení obcí. Způsob financo-
vání, zásobování, odbytu a odměňování je
upraven tak, aby bylo možno provozovny řídit
bez administrativního aparátu. Činnost a hos-
podaření provozoven je nutno důsledně kon-
trolovat, aby nedocházelo k záporným zjevům,
jako k nezákonnému krytí soukromého pod-
nikání, k porušování zásady, že drobné pro-
vozovny mají poskytovat služby především
obyvatelstvu, že mzdové náklady mají být
zpravidla kryty příjmy od obyvatelstva apod.
Úkolem národních výborů přitom je, aby sou-
stavně vytvářely podmínky pro začleňování
provozoven do podniků místního hospodářství.
Poněvadž tato organizační forma se vžila,
zna-
mená podstatné rozšíření placených služeb
obyvatelstvu a zlepšení hospodaření národních
výborů, upravuje činnost drobných provozo-
ven zákon aspoň rámcově.
Právě tak jako u podniků je třeba ke zřízení
rozpočtových organizací, zařízení a drobných
provozoven národních výborů vyjádření rady
národního výboru vyššího stupně a příslušné-
ho orgánu odborového svazu. Zejména u těch-
to organizací je třeba, aby jejich činnost byla
v souladu s hospodářským rozvojem většího
územního celku a aby bylo využíváno zásadně
místních zdrojů a pracovních sil.
K části III
Osnova řeší z problematiky technického
rozvoje v místním hospodářství otázky vývo-
jové; vychází přitom ze skutečnosti, že orga-
nizace místního hospodářství mohou využívat
především výsledků výzkumné činnosti pro-
váděné institucemi jiných resortů.
Případné zřizování speciálních výzkumných
pracovišť při organizacích místního hospodář-
ství bude upraveno v rámci celostátní orga-
nizace sítě výzkumu připravované Českoslo-
venskou akademií věd (§ 30).
K části IV
Některé činnosti na úseku místního hospo-
dářství (např. plánování, financování, statisti-
ka a účetní evidence) jsou řízeny příslušnými
ústředními úřady. Osnova v § 31 vychází
z předpokladu, že poradenskou a koordinační
činnost pro výkonné orgány národních výbo-
rů ve věcech místního hospodářství a obsta-
16
rávání některých dalších záležitostí společ-
ných všem národním výborům (např. otázky
mzdově, cenově, hospodaření s byty, technic-
ký rozvoj, příprava a zvyšování kvalifikace
kádrů) je nutno zajišťovat pomocí zvláštního
orgánu. Tento orgán je zřízen zvláštním před-
pisem. Přitom jeho činnost je upravena tak,
aby pravomoc a odpovědnost národních vý-
borů v úseku místního hospodářství nebyly
nijak dotčeny.
Plánování, financování, materiálně technic-
ké zásobování, odbyt, statistiku a účetní evi-
denci v organizacích místního hospodářství
zákon neupravuje. Tyto zásadní otázky na-
šeho hospodářství jsou přizpůsobovány hos-
podářskému vývoji a řešeny komplexně, takže
by nebylo účelné je upravovat speciálně pro
úsek místního hospodářství. O správě národ-
ního majetku v organizacích místního hospo-
dářství a jejich pohledávkách platí předpisy
o správě národního majetku (vládní nařízení
č. 81/1958 Sb., o správě národního majetku,
a další předpisy toto vládní nařízení prová-
dějící) - (§ 32).
Zrušuje se zákon č. 105/1953 Sb., o místním
průmyslu a komunálním hospodářství.
Dosavadní statuty podniků místního prů-
myslu, podniků komunálního hospodářství a
krajských odbytových a zásobovacích zákla-
den místního hospodářství, vydané vyhláška-
mi ministerstva místního hospodářství č. 22,
23 a 24/1955 Ú.
l., platí jen v částech, které
neodporují tomuto zákonu.
Platnosti v celém rozsahu pozbudou, až bu-
dou vydány podle § 25 zákona radami kraj-
ských národních výborů statuty nové (§ 34).
V Praze dne 23. října 1959.
Předseda vlády:
V. Široký v. r.
Ministr spravedlnosti:
Dr. Škoda v. r.
KNT 1 - 3370-69