Středa 16. listopadu 1960

(Schůze zahájena v 10 hod. 01 min.)

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění Fierlinger a místopředsedové Valo, Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil, dr. Škoda.

Členové politického byra ÚV KSČ předseda vlády Široký, Pavol David, místopředseda vlády Dolanský, Hendrych, místopředseda vlády Kopecký a místopředseda vlády a předseda Státní plánovací komise inž. Šimůnek, kandidáti politického byra ÚV KSČ místopředsedkyně vlády inž. Jankovcová, Hlína, místopředseda vlády Strechaj, tajemníci ÚV KSČ Dubček, Köhler, Krutina, ministři dr. h. c. Plojhar, dr. Neuman, Černík, Václav David, Ďuriš, arm. gen. Lomský, akad. Nejedlý, Poláček, dr. Štrougal, Uher, Beran, Reitmajer, dr. Vlasák, inž. Púčik, Brabec, inž. Šmok a Vlna.

276 poslanců podle prezenční listiny.

Z Kanceláře NS: vedoucí Kanceláře NS Kováčik.

Předseda Fierlinger (zvoní): Slavné Národní shromáždění, soudružky a soudruzi!

Zahajuji 4. schůzi Národního shromáždění.

V ustavující schůzi Národního shromáždění dne 9. července 1960 nebyli přítomni poslanci Benešová a Moravec, kteří proto dosud nesložili ústavou předepsaný poslanecký slib.

Protože se oba dostavili do dnešní schůze Národního shromáždění, můžeme přistoupit ke slibu podle čl. 56 Ústavy Československé socialistické republiky a to tím způsobem, že ústavou předepsaný slib bude přečten, oba poslanci ke mně přistoupí a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení formule slibu a oba poslance žádám, aby ke mně přistoupili vykonat slib.

Vedoucí Kanceláře NS Kováčik: "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu věren Československé socialistické republice a věci socialismu. Budu dbát vůle a zájmů lidu, řídit se ústavou a ostatními zákony republiky a pracovat k tomu, aby byly uváděny v život."

Posl. Benešová (podávajíc předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Moravec (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Dříve než přejdeme k našemu pořadu, dovolte, soudružky a soudruzi, abych se zmínil o strašném neštěstí, k němuž došlo předevčírem u stanice Stéblová, a které naplňuje naši mysl hlubokým smutkem. Tato železniční katastrofa si dosud vyžádala 110 obětí na životech a 106 zraněných. Trestní vyšetřování, které bylo okamžitě generálním prokurátorem zahájeno, zjistilo, že nebyly dány žádné objektivní důvody, které by toto hrozné neštěstí zavinily, ať již se to týká technického stavu trati poměrně málo zatížené nebo obvyklých bezpečnostních opatření naší železniční správou přísně dodržovaných.

Podle dosud neukončeného vyšetřování spočívá příčina neštěstí v hrubém porušení základních pravidel železničního provozu.

Všechna záchranná opatření po srážce vlaků byla okamžitě zahájena za velmi obtížných okolností a je mou povinností vzdát díky jak lékařskému a zdravotnickému personálu, tak příslušníkům naší armády, vnitřního vojska ministerstva vnitra a příslušníkům bezpečnosti, kteří se zúčastnili záchranných prací a kterým se často s nasazením vlastního života podařilo ještě mnohé životy zachránit.

Soudružky a soudruzi, sklíčeni hlubokým žalem tlumočíme naši upřímnou soustrast všem rodinným příslušníkům zahynulých a slibujeme účinnou pomoc všem těm pozůstalým, kteří ztratili svého živitele a veškerou péči těm, kteří z katastrofy vyšli zraněni a se sníženou pracovní schopností.

Ti, kteří přišli o život, zůstanou s námi v naší další práci v našich vzpomínkách.

Nyní k návrhu denního pořadu.

Předsednictvo Národního shromáždění se dne 9. listopadu usneslo navrhnout Národnímu shromáždění k projednání tento denní pořad, který již byl poslancům Národního shromáždění rozeslán:

1. Zpráva předsedy Národního shromáždění podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných zákonných opatřeních předsednictva Národního shromáždění.

2. Společná zpráva výborů zemědělského, průmyslového, kulturního, zdravotního a pro plán a rozpočet k vládnímu návrhu zákona o třetím pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky.

3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet o vládním návrhu usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1959.

4. Společná zpráva výborů zemědělského a ústavně právního k vládnímu návrhu zákona o lesích a lesním hospodářství (lesní zákon).

5. Zpráva výboru ústavně právního k vládnímu návrhu zákona o státním znaku a o státní vlajce.

6. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k projevu souhlasu Konzulární úmluva mezi Československou republikou a Čínskou lidovou republikou, podepsaná v Praze dne 7. května 1960.

7. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k projevu souhlasu Konzulární úmluva mezi Československou republikou a Rumunskou lidovou republikou, podepsaná v Bukurešti dne 21. května 1960.

8. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k projevu souhlasu Dohoda mezi Československou republikou a Albánskou lidovou republikou o spolupráci v oblasti sociálního zabezpečení spolu s Protokolem k této Dohodě, které byly podepsány dne 30. června 1960 v Praze.

9. Volba komise pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody podle § 353 trestního řádu.

Má někdo nějaké připomínky k tomuto návrhu denního pořadu? (Nebyly.)

Nemá.

Můžeme proto přistoupit k hlasování.

Zjišťuji, že Národní shromáždění je způsobilé se usnášet.

Kdo souhlasí s navrženým denním pořadem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo svůj denní pořad.

Předseda Fierlinger: Prvním bodem schváleného pořadu je

1. Zpráva předsedy Národního shromáždění podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných zákonných opatřeních předsednictva Národního shromáždění.

Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Nová Ústava Československé socialistické republiky stanoví ve svém článku 60 odstavec 2, že v době, kdy Národní shromáždění nezasedá, je předsednictvo Národního shromáždění oprávněno vydávat opatření, k nimž by jinak bylo třeba zákona, tedy zákonná opatření, která podpisuje president republiky, předseda Národního shromáždění a předseda vlády. Ústava dále stanoví, že tato zákonná opatření musí být schválena v nejbližším zasedání Národního shromáždění, jinak by pozbyla platnosti.

Předsednictvo Národního shromáždění vydalo v uplynulém období, tj. od července letošního roku, kdy skončilo ustavující zasedání nového Národního shromáždění, celkem 4 zákonná opatření, o nichž vám nyní podávám zprávu a která vám předkládám k schválení.

Především jde o zákonné opatření z 13. července 1960 č. 110 Sb. o zrušení dekretu presidenta republiky ze dne 22. srpna 1945 č. 57 Sbírky o platech členů vlády. Ukázalo se totiž, že dosavadní úprava platů členů vlády z roku 1945 již neodpovídá změněným podmínkám a proto nové zákonné opatření zmocnilo vládu, aby stanovila platy členů vlády svým usnesením tak, aby odpovídaly platům ředitelů větších průmyslových podniků. Současně - jako další změnu proti dřívějšku - zákonné opatření stanovilo, že nové platy členů vlády podléhají v celé šíři zákonu o dani ze mzdy.

Druhé zákonné opatření, které předsednictvo Národního shromáždění ve své schůzi dne 13. července schválilo, bylo zákonné opatření č. 111 Sbírky o náhradách poslanců Národního shromáždění. Toto zákonné opatření, které vychází ze zkušeností minulého volebního období, upravuje jednak náhrady poslanců Národního shromáždění, jednak zavádí další náhradu pro předsedy výborů Národního shromáždění a konečně nově upravuje funkční platy předsedy a místopředsedů Národního shromáždění, přičemž na rozdíl od dřívějška stanoví, že tyto funkční platy podléhají dani ze mzdy. Zákonné opatření dále upravuje otázky denních náhrad poslanců za účast na schůzích Národního shromáždění nebo jeho orgánů, náhrady ušlého výdělku za tuto dobu a bezplatné užívání hromadných dopravních prostředků, k němuž jsou poslanci Národního shromáždění oprávněni.

Třetím zákonným opatřením, které vám dnes předkládám ke schválení, je zákonné opatření ze dne 10. srpna 1960 č. 124 Sbírky, kterým se mění vládní nařízení č. 20 Sbírky o organizaci státní báňské správy. Toto zákonné opatření stanoví, kdo je oprávněn vykonávat státní báňskou správu a zmocňuje vládu, aby podle potřeby zřizovala a rušila obvodní báňské úřady a stanovila podrobnější úpravu státní báňské správy. Formy zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění bylo k této úpravě třeba proto, že nová ústava zrušila starý ústavní zákon č. 47 Sbírky z roku 1950, podle něhož byla vláda oprávněna provádět úpravy v organizaci veřejné správy nařízením.

Posledním zákonným opatřením, které předsednictvo Národního shromáždění v uplynulém období vydalo, bylo zákonné opatření z 22. září 1960 Sbírky, kterým se mění a doplňuje zákon o správních poplatcích. Tímto zákonným opatření šlo o to, změnit ta ustanovení zákona o správních poplatcích, která nejsou již dnes ve shodě se zvýšenou pravomocí a odpovědností národních výborů. Zákonné opatření mimo jiné umožňuje, aby poplatky vybírané národními výbory byly jejich přímým příjmem a tak zvyšuje jejich hmotnou zainteresovanost. Dnes jsou proto příjmem národních výborů správní poplatky za místní šetření, za povolení stavby a užívání stavby, za povolení domácích porážek, za lovecké a rybářské lístky apod. Zákonné opatření dále odstraňuje dosavadní zvláštní ustanovení o řízení v poplatkových věcech a nahrazuje je zásadou, že pro řízení o správních poplatcích platí všeobecné předpisy o daňovém řízení. Tím se též odstraňuje dosavadní nejednotnost řízení na úseku státních příjmů.

Soudružky a soudruzi poslanci, objasnil jsem vám zásadní rysy zákonných opatření, která předsednictvo Národního shromáždění v uplynulém období vydalo. Z pověření předsednictva Národního shromáždění vám nyní tato zákonná opatření předkládám a doporučuji, aby je Národní shromáždění schválilo.

Má někdo k přednesené zprávě nějaké připomínky, návrhy nebo doplňky? (Nebyly.)

Nemá. Můžeme přistoupit k hlasování.

Navrhuji, abychom o schválení všech čtyř zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění hlasovali najednou.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou. Kdo tedy souhlasí se zákonnými opatřeními předsednictva Národního shromáždění, která jsou uvedena v předložených písemných zprávách předsedy Národního shromáždění, a to

se zákonným opatřením č. 110 Sbírky z 13. července 1960

o zrušení dekretu presidenta republiky ze dne 22. srpna 1945 č. 57 Sbírky o platech členů vlády,

se zákonným opatřením č. 111 Sbírky z 13. července 1960

o náhradách poslanců Národního shromáždění,

se zákonným opatření č. 124 Sbírky z 10. srpna 1960, kterým se mění vládní nařízení č. 20 Sbírky z roku 1954 o organizaci státní báňské správy,

se zákonným opatřením č. 138 Sbírky z 22. září 1960, kterým se mění a doplňuje zákon o správních poplatcích, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo podle čl. 60 odst. 2 ústavy uvedená zákonná opatření a projednalo první bod pořadu schůze.

Druhým bodem schváleného pořadu je

2. Společná zpráva výborů pro plán a rozpočet, zemědělského, průmyslového, kulturního a zdravotního k vládnímu návrhu zákona (tisk 21) o třetím pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky (tisk 26).

Soudružky a soudruzi!

Přistupujeme tedy k projednání jednoho z našich nejdůležitějších zákonů, k projednání pětiletého státního plánu rozvoje národního hospodářství, o němž naše nová ústava praví, že je jím řízeno veškeré naše národní hospodářství. Tento zákon určí na nejbližší dobu pěti let rytmus našeho hospodářského i kulturního rozvoje a bude znamenat nový velký krok vpřed k socialistické výstavbě naší vlasti. Není pouze snůškou pouhých cifer, které ostatně budou muset být každý rok skutečným životem prověřovány. Za těmito ciframi je třeba vidět pracovní úsilí veškerého našeho pracujícího lidu, miliónů průmyslových dělníků, techniků a inženýrů, statisíce našich zemědělských družstevníků a příslušníků naší pracující inteligence všech kategorií. Tento zákon se dotýká jejich bezprostředních zájmů a byl také v duchu zásad demokratického centralismu s nimi na jejich pracovištích projednán a připraven. Konečná osnova tohoto důležitého zákona, kterou nám vláda předložila, byla také pečlivě projednána ve všech výborech Národního shromáždění za živé diskuse našich poslanců všech krajů a všech vrstev našeho obyvatelstva v duchu obvyklých metod naší strany, která vždy a ve všem se radí s naším pracujícím lidem.

O výsledcích jednání ve výborech uslyšíte obšírnou zprávu hlavního zpravodaje a připomínky celé řady našich poslanců.

Vzhledem k závažnosti a velkému významu zákona se k slovu přihlásili i zástupci vlády a to především předseda Státní plánovací komise soudruh Šimůnek, který odpoví na všechny připomínky našich poslanců a vysvětlí, jak a v jakém duchu hodláme čestně splnit velké úkoly, které nám naše třetí pětiletka vytyčuje. Promluví též ministr zemědělství soudruh Štrougal o nadějných perspektivách našeho zemědělství, k němuž naše pětiletka chce poskytnout nutné prostředky, aby naše zemědělství si mohlo osvojit všechny metody moderní agrotechniky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP