Direktivy XI. sjezdu Komunistické strany Československa
uložily přistoupit k řešení jedné
z nejzákladnějších otázek životní
úrovně - k řešení bytového
problému, s cílem vyřešit jej v podstatě
do roku 1970. Významný podíl z tohoto velikého
úkolu připadá na období třetí
pětiletky, ve které zajistíme nový
byt zhruba pro 12% všech obyvatel a tak dvojnásobně
zvýšíme tempo reprodukce bytového fondu
proti průměrnému tempu za posledních
15 let. Soustředění prostředků
umožňuje do roku 1965 v podstatě vyřešit
bytový problém na Karlovarsku, Ústecku, Ostravsku
a v hlavním městě Praze.
I při této rozsáhlé výstavbě
má se dále zvyšovat standard stavěných
bytů. Tak počínaje rokem 1963 má být
stavěno nejméně 60% bytů o třech
a více pokojích podle nových typů
a průměr obytné plochy se má zvýšit
v nových typech nejméně na 40 m2.
Tyto skutečnosti, stejně jako i vysoký stupeň
vybavenosti bytů ústředním topením
a veškerými hygienickými zařízeními,
bude přispívat k vytváření
socialistického životního prostředí.
V souladu s úsilím o vytváření
takového prostředí je také nutno skoncovat
s jednotvárným vzhledem našich sídlišť
a oživit je vkusnou a účelnou členitostí
a barevností.
Plníce základní a dosud nejnaléhavější
úkol - opatření dostatečného
počtu bytů - věnujeme již nyní
náležitou pozornost tomu, aby v potřebném
předstihu bylo připraveno optimální
řešení celého tohoto komplexu problémů
a úkolů.
Dokladem toho je široká diskuse, organizovaná
stranou a vládou, která má shromáždit
zkušenosti, poznatky a náměty jak odborníků,
tak především širokého okruhu pracujících
k tomuto cíli.
Diskuse nepochybně přinese nejen řadu cenných
námětů, ale stane se také dalším
zdrojem aktivity a iniciativy k důslednému zajišťování
všech úkolů na tomto úseku ve všech
jejich souvislostech.
K tomu by měli zaměřit svou pozornost národní
výbory ve spolupráci se všemi pracujícími.
Dosud se až příliš často setkáváme
s tím, že pozornost národních výborů
je jednosměrně věnována především
splnění úkolů v počtu dokončených
bytů. Méně péče věnují
národní výbory otázce zvyšování
kvality nově budovaných bytů a komplexního
postupu výstavby. V důsledku toho je na značném
počtu sídlišť zpožděna výstavba
všeobecně vzdělávacích škol,
mateřských školek a jeslí, zdravotnických
zařízení, obchodní sítě,
jakož i provedení terénních a sadových
úprav, což je velmi častým předmětem
oprávněné kritiky obyvatelstva.
Jedním z významných úkolů národních
výborů bude rozvoj nových forem bytové
výstavby, zejména družstevní výstavby
a bytové výstavby jednotných zemědělských
družstev. Řešení bytového problému
závisí na rovnoměrném rozvoji všech
jeho forem a nelze proto nadále připouštět,
aby úkoly ve státní bytové výstavbě
byly vysoko překračovány a úkoly ve
výstavbě družstevní a podnikové
se hluboce neplnily. Ve všech krajích - s výjimkou
Jihočeského a Západočeského
kraje - vážně zaostala příprava
na bytovou výstavbu jednotných zemědělských
družstev na rok 1961. Příčinou je i
skutečnost, že krajské a okresní národní
výbory nevěnovaly přípravě
takovou pozornost, jakou by zasluhovala.
Současně s bytovou výstavbou bude v letech
1961 až 1965 podstatně urychlena i výstavba
škol. Jak známo, byla za první republiky a
během okupace výstavba škol velmi zanedbána
a ani obnova škol nebyla zajišťována. Za
uplynulých 12 let bylo sice opatřeno přes
400 tisíc žákovských míst na
všeobecně vzdělávacích školách,
to však ani zdaleka nemohlo stačit potřebám,
protože populační ročníky byly
v roce 1945 stále početnější.
V letech třetí pětiletky se proto počítá
s tím, že výstavbou se získá
na 707 tisíc žákovských míst
a kromě toho výukové prostory pro více
než 11 tisíc vysokoškolských studentů.
V úsilí o stále lepší, bohatější
a plnější život našeho lidu nesmíme
zapomínat, že životní úroveň
nespočívá jen v množství materiálních
statků, kterých se dostává našim
pracujícím. Záleží i na krásném
a kulturním životním prostředí
pro práci, bydlení i rekreaci obyvatel. Naše
země je známá svou krajinnou pestrostí
a půvabem jedné z nejlepších na světě.
Jde ovšem nejen o estetickou stránku věci.
Jde také a především o to, aby životní
a přírodní prostředí bylo zdravé.
Při vysokém stupni hospodářského
využití nese s sebou další mohutný
růst průmyslu nebezpečí zhoršování
přírodního prostředí: zvyšování
množství průmyslových odpadových
vod, úletu popílků a kouřových
plynů, zabírání hodnotné zemědělské
půdy a tak dále. V duchu naší ústavy
rozvineme proto ve třetí pětiletce ještě
ve větší míře komplexně
založenou akci péče o přírodní
prostředí. která se bude opírat o
masovou účast pracujících a organizátorskou
práci národních výborů.
Přitom zejména naléhavé je řešení
průmyslových exhalací, zvláště
v souvislosti s plánovanou výstavbou řady
velkoelektráren. chemických a metalurgických
závodů. Zejména v těchto případech
bude nutno budovat účinná odpopílkovací
zařízení a vyřešit využití
popílků z velkoelektráren na výrobu
stavebních hmot, popřípadě k jiným
účelům.
Odstranění popílků z kouřových
plynů je technicky řešeno. Nová odprašovací
zařízení zachytí popílky tak,
že nedojde ke zvýšení prašnosti ovzduší.
Likvidace sirných sloučenin z kouřových
plynů je však světovým problémem
dosud plně nedořešeným. Proto u budovaných
elektráren byla volena paliva tak, aby obsah síry
nepřekročil stanovenou mez. Mimoto bude zajišťován
potřebný rozptyl kouřových plynů.
Pro další elektrárny budované po roce
1965 budou dále hledána vhodná řešení
a pozornost našich vědců, výzkumných
pracovníků a techniků bude zaměřena
na řešení těchto problémů.
Soudružky a soudruzi! Nemohu v tomto výkladu podrobněji
rozvést růst životní úrovně
na úseku kulturní výstavby, zdravotní
péče o obyvatelstvo, péče o staré
a práce neschopné občany a tak dále.
Všechna tato opatření zakotvená v návrhu
zákona o třetím pětiletém plánu
však svědčí o tom, že cílem
růstu výroby je zajištění blahobytu
a všestranného rozvoje všech členů
společnosti.
Vážené soudružky a soudruzi! V třetím
pětiletém plánu dojde k dalšímu
mohutnému rozvoji výrobních sil na Slovensku.
Tím bude uskutečněn další významný
krok pro splnění směrnic XI. sjezdu Komunistické
strany Československa - zajistit v dohledné době
vyrovnání ekonomické úrovně
Slovenska a českých krajů.
Lepší využívání zdrojů
a výrobních podmínek nám umožní
v letech 1961-1965 rozvíjet hospodářství
na Slovensku rychleji než v celostátním měřítku.
Průmyslová výroba se na Slovensku zvýší
do roku 1965 o 84% a dosáhne zhruba takového objemu,
jaký měla produkce celé republiky v roce
1948. Zemědělská výroba se do konce
třetí pětiletky zvýší
o 28%, při celostátním růstu zhruba
o 23%. Prostředky vynakládané ve třetí
pětiletce na investiční výstavbu na
Slovensku budou zhruba stejně velké jako prostředky
na investiční výstavbu v celé republice
v letech první pětiletky. Rychlý rozvoj hospodářství
na Slovensku vyžaduje dosáhnout do roku 1965 na Slovensku
přírůstku zaměstnanosti o 16,5%. To
představuje více než 40% z celostátního
zvýšení zaměstnanosti.
Základem dalších ekonomických a sociálních
přeměn Slovenska bude prohloubení a zrychlení
procesu industrializace. Rozvoj průmyslu je orientován
především na základní surovinová
odvětví, takže dojde k podstatně strukturální
změně celého průmyslu na Slovensku.
Z celostátní produkce těchto odvětví
se bude na Slovensku vyrábět v roce 1965 téměř
25% v porovnání se současnými 18,5%.
Výstavbou mohutných hutnických a chemických
závodů vzniknou nová průmyslová
centra celostátního významu a Slovensko se
tak stane významnou oblastí našeho těžkého
průmyslu. Vytvoří se tím předpoklady
pro další rozvoj navazujících zpracovatelských
odvětví v budoucích letech.
Pro splnění plánovaného rozvoje hospodářství
na Slovensku bude mít rozhodující význam
výstavba nových průmyslových závodů.
Nové závody budeme převážně
budovat v dosud méně vyvinutých oblastech,
jako je východní a jihozápadní Slovensko.
Je to program, před jakým jsme doposud nestáli.
Jde o takové stavby, na kterých závisí
další rychlý rozvoj hospodářství
jak na Slovensku, tak v celé naší republice.
Jen v prvních třech letech pětiletky budou
na Slovensku zahájeny 134 nové stavby.
Třetí pětiletý plán také
předpokládá lepší využívání
existujících kapacit, zejména strojírenských
závodů na Slovensku. Úkoly tohoto odvětví
se soustřeďují do několika rozhodujících
závodů, kde kromě nadprůměrného
růstu výroby bude třeba řešit
otázky osvojení nových výrobních
programů.
Při vyrovnávání ekonomické
úrovně Slovenska připadá významná
úloha zemědělství. V rostlinné
výrobě půjde především
o orientaci na intenzívnější druhy kultur,
jako je kukuřice, cukrovka a víceleté pícniny.
Těžiště úkolů v živočišné
výrobě bude v chovu hovězího dobytka,
zejména krav, a ve zvyšování užitkovosti
všech hospodářských zvířat.
Pro rozvoj zemědělství budou mít velký
význam vodohospodářské úpravy
hlavně na jihozápadním a východním
Slovensku.
S velkými úkoly se na Slovensku počítá
v bytové výstavbě. Zcela mimořádné
tempo se předpokládá ve výstavbě
škol. Například rozsah výstavby všech
škol v jednotlivých letech třetí pětiletky
bude v průměru 12krát větší,
než byla průměrná roční
výstavba škol na Slovensku v období buržoazní
republiky.
Stálý a rychlý rozvoj hospodářství
a kultury na Slovensku je příkladem, na kterém
můžeme názorně ukázat, jak socialistický
stát řeší problémy pro kapitalismus
neřešitelné, jako je překonání
staletých územních protikladů a uskutečnění
nejen formální, ale i faktické rovnoprávnosti
národů.
Velkou pozornost věnuje třetí pětiletý
plán i rozvoji některých dalších
oblastí republiky, zejména českého
pohraničí. Za hlavní cíl si v tomto
směru klademe dosáhnout podstatného snížení
všech rozdílů v ekonomice i životní
úrovni českého pohraničí a
vnitrozemí, přičemž úkolem je
maximálně využít přírodních
a ekonomických podmínek pohraničí
v zájmu rozvoje celého národního hospodářství.
Správnému rozmístění výroby
do jednotlivých oblastí jsme při zpracování
třetího pětiletého plánu věnovali
velikou pozornost. Vždyť na ekonomickém rozmístění
výrobních sil závisí nejen rozvoj
všech oblastí, ale i využití všech
přírodních zdrojů i zdrojů
pracovních sil a konec konců i růst produktivity
společenské práce. Přesto otevřeně
říkám, že všechny problémy
rozmístění výrobních sil není
možné ve třetím pětiletém
plánu plně vyřešit.
Takový úkol by byl nad možnosti období
nejbližších pěti let a musíme se
proto k němu vracet v dalších pětiletkách.
Soudružky a soudruzi! V tempu rozvoje výroby a celého
hospodářství předstihuje světová
socialistická soustava kapitalistické země
v kterémkoliv období jejich vývoje.
Další rozvoj uvažovaný v národohospodářských
plánech zemí světové socialistické
soustavy, podle kterých se má průmyslová
výroba v příštích pěti
letech zvětšit 1,8 až 1,9krát, znamená,
že v období okolo roku 1965 dosáhne socialistický
tábor již plné poloviny světové
průmyslové produkce. Rovněž v zemědělské
výrobě dosáhne podíl socialistické
soustavy více než 50%.
O tom, že náš podíl v tomto soutěžení
s kapitalistickými státy je významný,
svědčí dosavadní výsledky naší
socialistické výstavby i smělé úkoly,
které jsme si vytýčili. Tím, že
předstihneme úroveň průmyslové
výroby na jednoho obyvatele i hmotnou a kulturní
úroveň ve vyspělých kapitalistických
státech Evropy, přineseme další důkaz
o převaze socialismu nad kapitalismem a o jeho historické
nadřazenosti.
Jsme si plně vědomi toho, že smělé
úkoly třetí pětiletky jsou splnitelné
jen proto, že se můžeme opřít o
bratrskou spolupráci s ostatními socialistickými
státy a zvláště pak s první socialistickou
zemí světa - se Sovětským svazem.
(Potlesk.)
Celý dosavadní patnáctiletý vývoj
u nás je výrazným dokladem nesmírného,
doslova životního významu hospodářské
spolupráce se Sovětským svazem, uskutečňované
důsledně na zásadách proletářského
internacionalismu.
V dobách počátků plánovitého
rozvoje našeho národního hospodářství
nám Sovětský svaz poskytl neocenitelné
zkušenosti, které nám pomohly v historicky
nebývalé krátké době vypořádat
se s pozůstatky války a přikročit
k budování základů socialismu. Obchodní
dohody se Sovětským svazem umožnily svým
zaměřením a strukturou plnit a překračovat
úkoly našich plánů tím, že
na jedné straně zajišťovaly harmonický
a dostatečný přísun především
surovin a materiálů, ale také moderních
strojů a zařízení našemu průmyslu
a dovoz základních potravin pro zásobování
obyvatelstva. Na druhé straně zaručenou perspektivou
odbytu zajišťovaly plnou a rostoucí zaměstnanost
v našich závodech.
Také v perspektivě bude naše hospodářská
spolupráce se Sovětským svazem hlavním
a rozhodujícím pilířem dalšího
rychlého a plynulého rozvoje našeho národního
hospodářství, o čemž svědčí
sjednané dohody o dodávkách sovětské
železné rudy, ropy, barevných kovů a
dalších surovin. Významnou pomoc pro naše
hospodářství představují dodávky
sovětského obilí.
V dodávkách Československa do Sovětského
svazu dále vzroste podíl strojů a zařízení,
který dosáhne v roce 1965 asi 70% našeho vývozu
do Sovětského svazu. Na základě mezistátních
dohod bude Československo napomáhat svými
dodávkami strojů, zařízení
a materiálů při výstavbě nových
a rozšiřování dosavadních kapacit
pro těžbu a zpracování železných
rud a neželezných kovů v Sovětském
svazu.
Koordinace hlavních, rozhodujících úkolů
dlouhodobých plánů evropských socialistických
zemí, sdružených v Radě vzájemné
hospodářské pomoci, a na ni navazující
dlouhodobé dohody o vzájemných dodávkách
zboží jsou zárukou, že dosáhneme
stanovených cílů v rozvoji výrobních
sil a ve zvyšování životní úrovně
našeho obyvatelstva.
Do roku 1965 se dále prohloubí zapojení Československé
socialistické republiky do mezinárodní socialistické
dělby práce. Výměna zboží
se zeměmi socialistického tábora se během
třetí pětiletky zvětší
více než o polovinu, takže podíl výměny
zboží s těmito zeměmi na celkovém
zahraničním obchodě Československa
bude činit v roce 1965 zhruba tři čtvrtiny.
Československo se bude také nadále podílet
na rozvoji některých vybraných surovinových
odvětví v socialistických zemích
Výměna strojírenských výrobků,
která je hlavním článkem v rozvoji
výměny zboží mezi naší republikou
a evropskými socialistickými státy, zaznamená
v průběhu třetí pětiletky absolutně
i relativně nejvyšší růst. Počítáme
přitom také se značným růstem
dovozu strojírenské produkce z těchto zemí.
Je to přirozený a zákonitý důsledek
rostoucího zprůmyslnění všech
evropských socialistických států a
dohodnuté specializace a kooperace strojírenské
výroby.
Předpokládá se též rychlý
růst výměny zboží a prohloubení
hospodářské spolupráce s asijskými
lidovými demokraciemi.
Rozvoj výměny zboží se zeměmi
socialistického tábora bude tedy i nadále
těžištěm našeho zahraničního
obchodu a důležitým stabilizačním
faktorem rozvoje celého československého
národního hospodářství.
Rozmach naší ekonomiky nám však současně
dává možnost, abychom ve třetí
pětiletce počítali také s dalším
rozvojem obchodu se všemi ostatními státy světa.
Československý vývoz do hospodářsky
vyspělých kapitalistických států
se opírá o dlouhodobé tradiční
styky. Naším úmyslem je i v průběhu
třetí pětiletky tyto obchodní styky
dále rozšiřovat na zásadě rovnosti
a vzájemné výhodnosti. I když v současné
době snahy některých z těchto zemí
o vytváření hospodářských
bloků brzdí vzájemný rozvoj obchodu,
budeme dále usilovat o postupné překonávání
a odstraňování těchto překážek.
Využijeme k tomu všech možností jednání
na mezinárodní úrovni a naší
účasti v mezinárodních orgánech,
jejichž úkolem je rozvoj mezinárodního
obchodu.
V období třetí pětiletky budeme dále
soustavně rozšiřovat hospodářské
vztahy a vědeckotechnickou, kulturní i zdravotnickou
spolupráci s hospodářsky dosud méně
vyvinutými zeměmi a uzavírat s nimi oboustranně
výhodné obchodní a jiné hospodářské
dohody bez jakýchkoliv politických podmínek.
Podle svých ekonomických sil podpoříme
tak i přání nově se osvobodivších
národů, upevňovat získanou samostatnost
také posilováním nezávislosti hospodářské.
Společným jmenovatelem našeho úsilí
o rozvoj obchodních jiných hospodářských
styků se všemi zeměmi s odlišným
společenským zřízením zůstává
i nadále naše přesvědčení,
že tyto tyky - kromě své hospodářské
funkce - plní důležité poslání
- upevňovat porozumění mezi národy
a tím i světový mír.
Vážené soudružky a soudruzi! V uplynulém
období byla uskutečněna řada významných
změn v organizaci, řízení a plánování
národního hospodářství.
Široká pravomoc a odpovědnost byla decentralizována
na nové, v zásadě odborově organizované
a komplexně vybavené výrobní hospodářské
jednotky a na národní výbory, zejména
okresní místní národní výbory.
Tato opatření současně umožnila
soustředit ústřední řídící
orgány na rozhodující otázky a přiblížit
operativní řízení výrobě.