Vítězstvím socialismu
vstoupil československý lid do nového období
svých dějin. Všechno jeho usilování
směřuje nyní k vytváření
materiálních a duchovních předpokladů
pro přechod ke komunismu.
Budování vyspělé
socialistické společnosti a přechod ke komunismu
vyžaduje všestranně rozvinutého a vzdělaného
člověka. Jeho výchova je věcí
celé společnosti a uskutečňuje se
pod vedením Komunistické strany Československa.
Veliká úloha ve výchově
nového člověka připadá škole.
Posláním škol v Československé
socialistické republice je vychovávat mládež
a pracující v duchu vědeckého
světového názoru v občany vzdělané,
způsobilé osvojit si poznatky současné
vědy a techniky, připravené ke společensky
užitečné práci, v lidi tělesně
zdatné, nalézající radostné
uspokojení v kolektivu a v práci pro celek, prodchnuté
ideami socialistického vlastenectví a internacionalismu
- v uvědomělé občany Československé
socialistické republiky, nadšené budovatele
komunismu.
Proto
Národní shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Právo občanů
na vzdělání je zajištěno jednotnou
soustavou škol, výchovných a vzdělávacích
zařízení.
(2) Stálý růst
výrobních sil a rozmnožování
bohatství společnosti vytváří
příznivé podmínky pro výchovu
a vzdělávání a umožňuje
poskytovat bezplatně výchovu a vzdělání
i školní učebnice a školní potřeby.
Mládeži a pracujícím se ve stále
větší míře usnadňuje studium
poskytováním stipendií. Materiální
podmínky pro výchovu a vzdělání
mládeže a pracujících se budou soustavně
zlepšovat.
(3) Výchova a vyučování
jsou založeny na vědeckém světovém
názoru, marxismu-leninismu, těsně spojeny
se životem lidu a opírají se o nejnovější
poznatky vědy a o pokrokové kulturní tradice.
Při veškeré učební a výchovné
práci školy se spojuje studium základů
věd, polytechnické vyučování
a pracovní výchova se společensky užitečnou,
zvláště výrobní prací,
do níž se mládež začleňuje
přiměřeně svému věku.
(4) Rozhodujícím
činitelem ve výchově a vzdělávání
na školách a ve výchovných zařízeních
jsou učitelé a vychovatelé. Jejich posláním
je i veřejná kulturně politická činnost.
Veliká společenská odpovědnost a závažnost
práce učitelů a vychovatelů vyžaduje,
aby byli spjati s dělnickou třídou a s ostatními
pracujícími, aby vychovávali mládež
v souladu s budovatelským úsilím lidu a aby
se jim v této práci dostávalo všestranné
podpory a ocenění od všech státních
orgánů, závodů, společenských
organizací a občanů.
(5) Komunistická výchova
vyžaduje jednotné působení školy
a rodiny. Je čestnou povinností rodičů
vychovávat své děti ve shodě se školou
v uvědomnělé občany socialistické
republiky a být jim vzorem při plnění
všech občanských povinností.
(6) Rozvoj výrobních
sil vyžadující zavádění
nejnovější techniky, neustálé
prohlubování socialistické demokracie i všestranný
rozvoj osobnosti předpokládá soustavné
zvyšování kvalifikace a vzdělanosti
pracujících. Studium při zaměstnání
je proto nedílnou součástí výchovného
a vzdělávacího systému vyspělé
socialistické společnosti.
(7) Stále významnější
úloha ve výchově a vzdělávání
mládeže a pracujících připadá
společenským organizacím, zejména
Československému svazu mládeže a jeho
Pionýrské organizaci, Revolučnímu
odborovému hnutí, tělovýchovným
organizacím, družstvům, a závodům.
Zvláště důležitá je jejich
aktivní účast při mimoškolní
výchově, jejímž koordinujícím
činitelem je škola a pomoc při zajišťování
organického sepětí výchovy a vzdělávání
s životem pracujícího lidu. Společenské
organizace probouzejí a podporují zájem všech
pracujících o další vzdělávání
a o zvyšování kvalifikace.
Školy a výchovná zařízení
tvoří jednotnou školskou soustavu, v níž
jednotlivé stupně a druhy škol na sebe organicky
navazují a jež umožňuje získat
i nejvyšší vzdělání. V této
soustavě
a) dostává se dětem
do šesti let předškolní výchovy
v jeslích a v mateřských školách,
mládeži od šesti let do patnácti let povinného
základního vzdělání v základních
devítiletých školách, popřípadě
v jiných školách, mládeži od patnácti
let středního a vyššího vzdělání
v různých typech škol a mládeži
s úplným středním vzděláním
vysokoškolského vzdělání na školách
vysokých,
b) poskytuje se mládeži v době
mimo vyučování výchova ve školních
a mimoškolních výchovných zařízeních,
c) prohlubují si pracující
své vzdělání nebo získávají
vzdělání nové studiem při zaměstnání
na všech školách a v kursech i v různých
vzdělávacích zařízeních
ústředních úřadů a orgánů,
závodů, jakož i družstev a jiných
společenských organizací,
d) umožňuje se mládeži
navštěvující školy a pracujícím
při zaměstnání zájmové
studium umění a jazyků v lidových
školách umění a v lidových
školách jazyků,
e) poskytuje se osobám se změněnou
pracovní schopností vzdělání
a výcvik pro vhodná povolání podle
zvláštních předpisů o sociálním
zabezpečení.
(1) V souladu s cíli vyspělé
socialistické společnosti dostává
se dětem od nejranějšího věku
do šesti let výchovy i přiměřené
přípravy k základnímu vzdělávání.
(2) Předškolní
výchova se uskutečňuje v jeslích a
mateřských školách, které pomáhají
rodině při všestranné péči
o děti a umožňují ženám
aktivní účast ve veřejném životě
a na společenské práci, a tak přispívají
k plnému rozvinutí a uplatnění všech
jejich schopností a zájmů.
(1) Jesle pečují
v těsné součinnosti s rodinou o všestranný
rozvoj dětí od nejútlejšího věku
do tří let.
(2) Mateřská škola
pečuje v těsné součinnosti s rodinou
o všestranný rozvoj dětí od tří
let do doby, kdy začnou chodit do základní
devítileté školy. Národní výbory
vytvářejí potřebné předpoklady
k tomu, aby do mateřských škol mohly chodit
především všechny děti pětileté
i děti mladší, které rodiče k docházce
přihlásí. V zájmu příznivého
vývoje dětí se smyslovými, duševními
a tělesnými vadami může vláda
prohlásit docházku do mateřské školy
pro tyto děti ve věku od tří let za
povinnou.
(3) Jesle a mateřské
školy mohou být zřizovány jako zdravotní
a výchovná zařízení ve společných
budovách; podrobnosti stanoví ministerstvo školství
a kultury v dohodě s ministerstvem zdravotnictví
a ostatními zúčastněnými ústředními
úřady a orgány.
(1) Socialistická společnost
zajišťuje veškeré mládeži ve
věku od šesti do patnácti let základní
všeobecné a polytechnické vzdělání,
přípravu ke společensky prospěšné
práci a k dalšímu vzdělávání
a výchovu k vědeckému světovému
názoru, výchovu morální a politickou,
estetickou, tělesnou a brannou a vytváří
potřebné podmínky a předpoklady pro
všestranný rozvoj jejích tělesných
a duševních sil a schopností a pro správnou
volbu povolání.
(2) Základní vzdělání
je povinné pro veškerou mládež. Povinná
školní docházka trvá devět let
a začíná počátkem školního
roku, který následuje po dni, kdy dítě
dovrší šestý rok věku. Dítě,
které dovrší šestý rok věku
v době od počátku školního roku
do konce roku kalendářního, může
být výjimečně přijato do školy,
požádají-li o to jeho rodiče nebo jiní
zákonní zástupci, zjistí-li se, že
je tělesně i duševně vyspělé,
a souhlasí-li s přijetím místní
národní výbor.
(3) Žákům,
kteří splní povinnost školní
docházky, avšak nedosáhnou vzdělání,
které poskytuje základní devítiletá
škola, může být povolena další
docházka do této školy, nejdéle však
do konce školního roku, v němž žák
dosáhne věku šestnácti let. Nezíská-li
žák ani takto úplné základní
vzdělání, vedou jej závod a společenské
organizace k tomu, aby si je doplnil při zaměstnání.
(1) Základní vzdělání
a výchovnou péči poskytuje základní
devítiletá škola a příslušné
ročníky škol pro mládež vyžadující
zvláštní péče a škol hudebních
a tanečních.
(2) V místech, kde nejsou
podmínky pro zřízení všech devíti
ročníků základní devítileté
školy, může se zřídit základní
devítiletá škola jen s nižšími
ročníky. Žáci, kteří ukončí
poslední ročník takové školy,
pokračují ve školní docházce
na základní devítileté škole
se všemi ročníky, do jejíhož obvodu
patří základní devítiletá
škola s nižšími ročníky; obvody
stanoví okresní národní výbor.
Vztahy a spolupráci základních devítiletých
škol s nižšími ročníky a základních
devítiletých škol se všemi ročníky
upraví ministerstvo školství a kultury.
(3) Součástí
základní devítileté školy je
školní družina pro žáky 1. až
5. ročníku a školní klub pro žáky
6. až 9. ročníku. Ve školní družině
a ve školním klubu pečují vychovatelé
a učitelé o výchovu žáků
v době mimo vyučování a o prázdninách.
Za činnost těchto výchovných zařízení
odpovídá ředitel školy. Do školní
družiny a školního klubu se přijímají
žáci na žádost rodičů nebo
jiných zákonných zástupců.
(1) Socialistická společnost
zajišťuje mládeži po patnáctém
roce věku střední a vyšší
vzdělání, přípravu k práci
a k dalšímu vzdělávání,
výchovu k vědeckému světovému
názoru, výchovu morální a politickou,
estetickou, tělesnou a brannou a vytváří
potřebné podmínky a předpoklady pro
všestranný rozvoj jejích tělesných
a duševních sil a schopností.
(2) Středním vzděláním
se rozumí všeobecné, polytechnické a
odborné vzdělání různého
zaměření a rozsahu, rovnocenné svou
společenskou hodnotou, které se získává
v různých druzích škol po ukončení
základního vzdělání a při
němž je veškerá mládež zapojena
různými způsoby do práce výrobní.
Zaměření a rozsah středního
vzdělání jsou určeny potřebami
národního hospodářství a kultury.
(3) Střední vzdělání
poskytují odborná učiliště, učňovské
školy, střední školy pro pracující,
odborné školy, střední odborné
školy, střední všeobecně vzdělávací
školy, podnikové technické školy, konzervatoře
a příslušné ročníky škol
hudebních a tanečních a škol pro mládež
vyžadující zvláštní péče.
Do těchto škol se přijímají žáci
podle schopností a zájmů a v souladu s potřebami
národního hospodářství a kultury.
Obecným předpokladem studia na odborné škole,
střední odborné škole, na střední
škole pro pracující, na střední
všeobecně vzdělávací škole
a na konzervatoři je ukončené základní
vzdělání.
(4) Vyšším vzděláním
se rozumí vyšší odborné vzdělání,
které poskytují příslušné
ročníky konzervatoří a podnikové
instituty.
(5) Za podmínek stanovených
prováděcími předpisy může
být vzdělání poskytované v
jiných vzdělávacích zařízeních,
než která uvádějí odstavce 3
a 4, uznáno za rovnocenné se vzděláním
středním nebo vyšším.
(6) Pracujícím
se zajišťuje možnost prohlubovat si své
vzděnání nebo získat vzdělání
nové při zaměstnání na školách
a v kursech i v různých vzdělávacích
zařízeních ústředních
úřadů a orgánů, v kursech závodní
školy práce, jakož i ve vzdělávacích
zařízeních závodů, dále
družstev a jiných společenských organizací.
Vzdělávacími zařízeními
závodů jsou podnikové technické školy,
podnikové instituty, popřípadě i střední
školy pro pracující. Vzdělávací
zařízeními společenských organizací
jsou zejména ústřední školy,
večerní školy, večerní university
a lidové akademie; vzdělávacími zařízeními
družstev jsou zejména podnikové technické
školy, popřípadě střední
školy pro pracující.
(1) Odborné učiliště
poskytuje učňům odborný výcvik,
střední všeobecné a odborné vzdělání
a mimoškolní a mimopracovní výchovu.
Učňovská škola poskytuje učňům
střední všeobecné a odborné vzdělání,
popřípadě mimoškolní výchovu.
(2) Na odborná učiliště
a učňovské školy se vztahují
ustanovení tohoto zákona, v nichž jsou tato
zařízení výslovně uvedena;
veškeré ostatní otázky jsou upraveny
zvláštními předpisy.
(1) Střední škola
pro pracující doplňuje a rozšiřuje
odbornou kvalifikaci a všeobecné a polytechnické
vzdělání pracujících, kteří
mají vzdělání na úrovni základní
devítileté školy a buď s úspěchem
vykonali závěrečnou učňovskou
zkoušku, nebo byli po dobu stanovenou prováděcími
předpisy v pracovním poměru, nebo po tuto
dobu pracovali jako členové jednotného zemědělského
družstva nebo ve výrobních družstvech;
poskytuje jim úplné střední vzdělání.
Absolvování střední školy pro
pracující opravňuje ke studiu na vysoké
škole.
(2) Délku studia na střední
škole pro pracující stanoví ministerstvo
školství a kultury v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady a orgány.
(1) Odborná škola
poskytuje mládeži střední odborné
vzdělání a potřebné vzdělání
všeobecné a připravuje ji pro nižší
technické, ekonomické, administrativní a
jiné funkce v odvětvích národního
hospodářství a kultury a pro práci
ve výrobě, jež vyžaduje širokých
odborných znalostí.
(2) Studium na odborné
škole trvá dva až tři roky.
(1) Střední odborná
škola poskytuje mládeži úplné střední
odborné vzdělání a potřebné
vzdělání všeobecné a připravuje
ji k učitelství na mateřské škole,
pro střední technické, ekonomické,
zdravotnické a administrativní funkce v odvětvích
národního hospodářství a kultury
i pro studium na vysoké škole; absolventům
středních škol pro pracující
a středních všeobecně vzdělávacích
škol poskytuje ve zkráceném studiu úplné
střední odborné vzdělání.
(2) Studium na střední
odborné škole trvá čtyři roky;
délku studia absolventů středních
škol pro pracující a středních
všeobecně vzdělávacích škol
na školách podle odstavce 1 stanoví ministerstvo
školství a kultury.
(1) Střední všeobecně
vzdělávací škola poskytuje mládeži
úplné střední všeobecné
a polytechnické vzdělání a základy
odborného vzdělání pro práci
v některém odvětví národního
hospodářství a kultury. Jedním z hlavních
úkolů této školy je příprava
mládeže pro studium na vysoké škole.
(2) Studium na střední
všeobecně vzdělávací škole
trvá tři roky.
(1) Podnikové technické
školy poskytují pracujícím, kteří
jsou vyučeni v určitém oboru, střední
odborné, popřípadě úplné
střední odborné vzdělání,
potřebné vzdělání všeobecné
a speciální znalosti v příslušném
oboru.
(2) Studium na podnikových
technických školách trvá dva až
čtyři roky.
(1) Podnikové instituty
poskytují pracujícím, kteří
dosáhli středního odborného nebo úplného
středního odborného vzdělání
a mají víceletou odbornou praxi, vyšší
odborné vzdělání speciálně
zaměřené pro určitý obor a
potřebné vzdělání všeobecné.
(2) Studium na podnikovém
institutu trvá nejméně dva roky.
Konzervatoř poskytuje mládeži
ve čtyřletém studiu úplné střední
odborné vzdělání v oborech hudby a
tance a potřebné vzdělání všeobecné
a připravuje ji i pro studium na vysoké škole
umělecké; v dalším jednoletém
nebo dvouletém studiu poskytuje vyšší
odborné vzdělání v uvedených
oborech. Absolventi středních škol pro pracující,
středních všeobecně vzdělávacích
škol a středních odborných škol
mohou být výjimečně přijati
přímo ke studiu jednoletému nebo dvouletému.
(1) Hudební a taneční
škola poskytuje mimořádně talentované
a schopné mládeži vzdělání
a výchovu, které se získávají
v základní devítileté škole a
ve střední všeobecně vzdělávací
škole, a odborné vzdělání v oboru
hudby a tance; zejména ji připravuje pro studium
na vysokých školách uměleckých.
(2) Délku studia na hudební
a taneční škole stanoví ministerstvo
školství a kultury.
(1) Dlouhodobé kursy závodní
školy práce poskytují pracujícím,
zejména věkově starším, speciální
odborné vzdělání pro výkon
nižších technických a ekonomických
funkcí.
(2) Ostatní kursy závodní
školy práce prohlubují a rozšiřují
odbornou kvalifikaci a specializaci pracujících.
Vzdělávací zařízení
společenských organizací prohlubují
a rozšiřují vzdělání pracujících,
zejména svých členů.
(1) Posláním vysokých
škol jako škol nejvyššího stupně
jednotné školské soustavy je vychovávat
a připravovat pro průmysl, zemědělství,
vědu, kulturu a ostatní úseky společenské
činnosti potřebný počet politicky
a odborně vysoce kvalifikovaných odborníků,
těsně spjatých se životem a prací
lidu a schopných tvořivě vědecky a
umělecky pracovat a pomáhat šířit
vědu, umění a novou techniku mezi lidem.
(2) Veškeré otázky
vysokých škol jsou upraveny zvláštními
předpisy.
(1) V souladu s humanismem socialistické
společnosti dostává se mládeži
duševně, smyslově nebo tělesně
vadné, mládeži obtížně vychovatelné
a mládeži umístěné v léčebných
ústavech a ozdravovnách povinného základního,
popřípadě i středního vzdělání
a přípravy pro povolání zvláštními
prostředky a metodami, které jsou přiměřené
schopnostem této mládeže, a to ve školách
pro mládež vyžadující zvláštní
péče. Tím se vytvářejí
předpoklady k tomu, aby i této mládeži
bylo v co nejširší míře zajištěno
uplatnění ve společenské práci
a rovnocenná účast na rozvoji společnosti.
(2) Povinná školní
docházka, popřípadě délka studia
stanovená pro získání středního
vzdělání může být ministerstvem
školství a kultury na školách pro mládež
vyžadující zvláštní péče
přiměřeně prodloužena.
(3) Úkoly škol pro
mládež vyžadující zvláštní
péče plní též ústavy sociální
péče pro tělesně vadnou mládež,
v nichž národní výbory zřizují
potřebné školní ročníky.
(1) K posílení
vlivu státu a společnosti na výchovu mládeže
i k pomoci pracujícím rodičům slouží
školy s celodenní péčí a školy
internátní. Jsou to výchovná a vzdělávací
zařízení výššího
typu, která zajišťují všechny potřebné
podmínky všestranné výchovy a vzdělání
mládeže pro komunistickou společnost. Tyto
školy poskytují všem žákům
kromě vzdělání i celodenní
výchovnou a materiální péči.
(2) Jako školy s celodenní
péčí nebo jako školy internátní
se mohou zřizovat základní devítileté
školy, školy pro mládež vyžadující
zvláštní péče a hudební
a taneční školy, popřípadě
odborná učiliště, učňovské
školy, odborné školy, střední odborné
školy, střední všeobecně vzdělávací
školy a konzervatoře.
(3) Zásady pro zřizování
škol s celodenní péčí a škol
internátních a zásady pro poskytování
celodenní výchovné a materiální
péče podle odstavců 1 a 2 stanoví
vláda.
(1) Rozvoj kultury v socialistické
společnosti vyžaduje i bohaté rozvinutí
osobitých vloh, schopností a nadání
každého jednotlivce. Tomu účelu slouží
i lidové školy umění, které přispívají
k rozkvětu lidové umělecké tvořivosti
a pomáhají zvyšovat výchovný
vliv umění.
(2) Lidové školy
umění poskytují nadané mládeži
navštěvující školy a odborná
učiliště a pracujícím základy
odborného vzdělání v oborech umění;
zvláště nadané žáky připravují
k dalšímu odbornému uměleckému
vzdělávání.
(3) Délku studia na lidových
školách umění stanoví ministerstvo
školství a kultury.
(1) Politické, hospodářské
a kulturní potřeby socialistické společnosti
vyžadují, aby mládež a pracující
získávali stále širší a
hlubší znalosti cizích jazyků. Tomu
účelu slouží i lidové školy
jazyků.
(2) Lidové školy
jazyků poskytují mládeži navštěvující
školy a odborná učiliště a pracujícím
jazykové vzdělání od základních
znalostí až po ovládnutí jazyka.
(3) Délku studia na lidových
školách jazyků stanoví ministerstvo
školství a kultury.
(1) Se vzrůstajícím
vlivem státu a společnosti na výchovu a přípravu
mládeže pro život v komunistické společnosti
vzrůstá i význam mimoškolní výchovné
péče o děti a mládež. Úkolem
mimoškolní výchovy, která tvoří
organickou jednotu s výchovou školní, je zabezpečovat
dětem a mládeži po vyučování
aktivní odpočinek a rekreaci, rozvíjet jejich
osobité zájmy a schopnosti, vést k dobrovolné
a jejich věku přiměřené účasti
na politickém, hospodářském a kulturním
životě společnosti, pomáhat jim při
přípravě na vyučování
a vším tím prohlubovat specifickými
prostředky výchovu a vzdělání
mládeže.
(2) Mimoškolní výchovu
organizuje škola ve spolupráci s Československým
svazem mládeže a jeho Pionýrskou organizací
a za účasti dalších společenských
organizací, zejména Revolučního odborového
hnutí a organizací tělovýchovných.
Úkoly mimoškolní výchovy vedle škol
s celodenní péčí a škol internátních
plní mimoškolní výchovná zařízení.
Při mimoškolní výchově se všestranně
využívá zařízení kulturních,
osvětových a tělovýchovných.
(1) Školy a výchovná
zařízení těsně spolupracují
při veškeré výchově a vzdělávání
mládeže a pracujících se společenskými
organizacemi, zejména s Revolučním odborovým
hnutím, Československým svazem mládeže,
Československým svazem tělesné výchovy,
družstvy a se závody a využívají
jejich stále výraznější účasti
na výchově a vzdělávání
mládeže a pracujících.
(2) Závody a družstva
jsou povinny vytvářet příznivé
podmínky pro výchovu a vzdělávání
žáků na svých pracovištích
a spoluzodpovídají za odbornou část
této výchovy a vzdělání.
(1) K zajištění
jednotného výchovného působení
školy a rodiny spolupracuje škola těsně
s rodiči. Národní výbory dbají
na to, aby se při škole, při odborném
učilišti, při předškolním
a popřípadě při mimoškolním
výchovném zařízení zřídilo
sdružení rodičů a přátel
školy. Úkolem sdružení rodičů
a přátel školy je pomáhat těmto
institucím ve výchovném a vzdělávacím
poslání, přispívat k jejich spojení
se životem a prací lidu a podílet se aktivně
na jejich zvelebování a všestranném
rozvoji. Sdružení rodičů a přátel
školy je právnickou osobou.
(2) Předpisy o zřizování,
organizaci a činnosti sdružení rodičů
a přátel školy vydá ministerstvo školství
a kultury v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady a orgány;
v nich též stanoví, jak se sdružení
rodičů a přátel školy podílí
na řízení a správě školy,
odborného učiliště a předškolního
a mimoškolního výchovného zařízení.
(1) Odborné školy,
střední odborné školy, odborná
učiliště a učňovské školy
jsou v neustálém styku s praxí, aby se mohly
přizpůsobovat požadavkům národního
hospodářství. Tento styk je navazován
a udržován i prostřednictvím poradních
sborů, které se zřizují při
každém odborném učilišti a při
každé z uvedených škol. Poradní
sbory pomáhají zvyšovat odbornou úroveň
vzdělávání a zajišťovat
správné začlenění, přípravu
k povolání a výchovu žáků
ve výrobě.
(2) Předpisy o zřizování,
organizaci a činnosti poradního sboru školy
vydá ministerstvo školství a kultury v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady a orgány.
Výchova a vzdělání
se opírají o nejnovější poznatky
vědy a o trvalé hodnoty umění. Proto
je úkolem vědeckých, technických i
uměleckých institucí a jejich pracovníků
účinně spolupracovat se školami a ostatními
výchovnými a vzdělávacími zařízeními
a pomáhat učitelům a vychovatelům
v jejich společensky důležité činnosti.
(1) Vyučovacím
jazykem je jazyk český nebo slovenský.
(2) Na školách zřízených
pro děti a mládež maďarské, ukrajinské
a polské národnosti je vyučovacím
jazykem jejich jazyk mateřský.
(3) Vyučuje-li se na škole
v jiném jazyce než v českém nebo slovenském,
vyučuje se vždy též jazyku českému
nebo slovenskému.
(4) Ministerstvo školství
a kultury může povolit, aby se na některých
školách vyučovalo některým předmětům
též v jiném jazyce než v českém
nebo slovenském.
(1) Školy, předškolní
a mimoškolní výchovná zařízení
zřizují národní výbory. Předškolní
výchovná zařízení a střední
školy pro pracující, popřípadě
i odborné školy a střední odborné
školy mohou se souhlasem příslušného
národního výboru zřizovat a náklady
na ně částečně hradit též
jiné organizace socialistického sektoru podle zásad
stanovených vládou.
(2) Vzdělávací
zařízení ústředních
úřadů a orgánů zřizují
tyto úřady a orgány nebo orgány jimi
zmocněné.
(3) Vzdělávací
zařízení závodů a družstev
zřizují závody a družstva se souhlasem
příslušného ústředního
úřadu nebo orgánu; náklady na ně
hradí závody a družstva z vlastních
prostředků. Pokud jde o střední školy
pro pracující, platí ustanovení odstavce
1.
(4) Vzdělávací
zařízení společenských organizací
jiných než družstev zřizují a náklady
na ně hradí tyto organizace.
(5) Vzdělávací
zařízení závodů a družstev
i jiných společenských organizací,
která poskytují střední nebo vyšší
vzdělání nebo vzdělání
jež může být uznáno za rovnocenné
s tímto vzděláním, se zřizují
v dohodě s ministerstvem školství a kultury.
(1) Národní výbory
řídí a kontrolují veškerou výchovu
a vzdělávání ve svém obvodu
a plně za ně odpovídají. Na základě
státního plánu rozvoje národního
hospodářství a kultury a státního
rozpočtu zabezpečují neustálý
rozvoj školství. Zajišťují těsné
spojení školy se životem lidu a ve spolupráci
se společenskými organizacemi pečují
o zvyšování všestranného vzdělání
pracujících. K účinnému plnění
těchto úkolů spravují školská,
výchovná a vzdělávací zařízení
státních orgánů. Národní
výbory pečují o stálý odborný
a politický růst všech učitelů
a vychovatelů.
(2) Ústřední
ideové a pedagogické řízení
a kontrola výchovy a vzdělávání
na školách a v mimoškolních výchovných
zařízeních přísluší
ministerstvu školství a kultury. Vláda může
stanovit, že tato pravomoc přísluší
na některých školách a v mimoškolních
výchovných zařízeních jiným
ministerstvům nebo ústředním úřadům;
ta ji vykonávají podle zásad stanovených
ministerstvem školství a kultury. Ministerstvo školství
a kultury vykonává na těchto školách
a mimoškolních výchovných zařízeních
ústřední kontrolu nad uplatňováním
jím stanovených zásad a ústřední
odborný dozor nad vyučováním všeobecně
vzdělávacím předmětům.
(3) Ústřední
řízení a kontrola výchovy v jeslích
přísluší ministerstvu zdravotnictví,
které přitom v otázkách pedagogických
těsně spolupracuje s ministerstvem školství
a kultury.
(4) Ústřední
ideové a pedagogické řízení
a kontrola výchovy a vzdělávání
ve vzdělávacích zařízeních
ústředních úřadů a orgánů,
závodů, jakož i družstev a jiných
společenských organizací náleží
příslušným ústředním
úřadům a orgánům. Jestliže
tato vzdělávací zařízení
poskytují střední nebo vyšší
vzdělání nebo vzdělání,
které může být s ním uznáno
za rovnocenné, vykonávají uvedené
úřady a orgány svoji pravomoc podle zásad
stanovených ministerstvem školství a kultury.
Ministerstvo školství a kultury vykonává
na těchto vzdělávacích zařízeních
ústřední kontrolu nad platňováním
jím stanovených zásad a ústřední
odborný dozor nad vyučováním všeobecně
vzdělávacím předmětům.
(5) Příslušné
ústřední úřady a orgány
vytvářejí ve spolupráci s ministerstvem
školství a kultury podmínky a předpoklady
pro pracovní výchovu a odborné vzdělávání
žáků, které se provádějí
na pracovištích v oboru jejich působnosti.
Uvedené orgány jsou též povinny vytvářet
potřebné předpoklady pro úspěšné
rozvíjení a kladné výsledky studia
a školení pracujících.
(6) K účinnému
zajištění koordinace veškeré výchovy
a vzdělávání a provádění
pravomoci ministerstva školství a kultury podle odstavců
2 a 4 zřizují se při tomto ministerstvu poradní
a iniciativní orgány; podrobnosti o nich stanoví
ministerstvo školství a kultury.
(1) Učební plány,
učební osnovy a zkušební řády
škol a jiných vzdělávacích zařízení
v působnosti ministerstva školství a kultury
vydává a učebnice pro ně schvaluje
ministerstvo školství a kultury v dohodě se
zúčastněnými ústředními
úřady a orgány. Tuto pravomoc vykonává
ministerstvo školství a kultury i pokud jde o všeobecně
vzdělávací předměty na školách
a vzdělávacích zařízeních
v působnosti jiných ministerstev. Pokud jde o odborné
předměty, přísluší tato
pravomoc uvedeným ministerstvům; ta ji vykonávají
v dohodě s ministerstvem školství a kultury.
(2) Učební plány,
učební osnovy a zkušební řády
vzdělávacích zařízení
závodů, jakož i družstev a jiných
společenských organizací vydávají
a učebnice pro ně schvalují příslušné
ústřední úřady a orgány.
Jde-li o vzdělávací zařízení,
která budou poskytovat střední nebo vyšší
vzdělání nebo vzdělání,
které může být s ním uznáno
za rovnocenné, vykonávají uvedené
úřady a orgány tuto pravomoc v dohodě
s ministerstvem školství a kultury.
(1) Výchova a vzdělávání
ve školách, které poskytují základní,
střední a vyšší vzdělání,
a výchova a vzdělávání v předškolních
a mimoškolních výchovných zařízeních
a ve vzdělávacích zařízeních
závodů a družstev je bezplatné. Od žáků
lidových škol umění a lidových
škol jazyků a od žáků ostatních
vzdělávacích zařízení
a kursů mohou být vybírány příspěvky.
(2) Žáci škol,
které poskytují základní, střední
a vyšší vzdělání, dostávají
bezplatně školní učebnice a školní
potřeby v rozsahu stanoveném vládou.
(3) Vláda stanoví,
jaké pracovní úlevy budou poskytovány
studujícím při zaměstnání
a jak budou tito studující hospodářsky
zabezpečeni.
(4) Soukromé vyučování
za úplatu je dovoleno jen v oboru cizích jazyků
a v oboru umění a povolují je za podmínek
stanovených ministerstvem školství a kultury
národní výbory.
(1) Rodiče nebo jiní
zákonní zástupci jsou povinni přihlásit
své školou povinné dítě k zápisu
do školy a dbát, aby docházelo do školy
pravidelně a včas; stejnou povinnost mají,
přihlásili-li dítě do výchovného
zařízení.
(2) Děti, jejichž
zdravotní stav návštěvu školy znemožňuje,
mohou být od povinné školní docházky
osvobozeny.
Školská soustava podle tohoto
zákona se zavádí postupně. Způsob,
jakým budou dosavadní školy přeměněny
na školy podle tohoto zákona, upraví ministerstvo
školství a kultury.
(1) Na vojenské školy
a školy ministerstva vnitra, které poskytují
střední, vyšší a vysokoškolské
vzdělání, se přiměřeně
vztahují ustanovení §§ 1, 2, 7, 9, 11
odst. 1, § 12, § 15 první věty, §§
19, 21, 24 až 28, 29 odst. 1, § 31 odst. 5, § 33
odst. 1 a 2 tohoto zákona; ostatní ustanovení
tohoto zákona se na uvedené školy a na vojenská
výchovná zařízení i na výchovná
zařízení ministerstva vnitra nevztahují.
(2) Podrobnosti o školách
podle odstavce 1 stanoví ministerstvo národní
obrany a ministerstvo vnitra, ve věcech všeobecně
pedagogických ve spolupráci s ministerstvem školství
a kultury.
(1) Zrušují se
1. nařízení č.
309/1850 ř. z., o soukromém vyučování,
2. zákon č. 73/1922 Sb., jímž
se upravuje vyučování v naukách obchodních,
v moderních jazycích, v krasopise, v těsnopise
a ve psaní na stroji,
3. zákon č. 252/1923 Sb.,
o organizaci odborných škol pro ženská
povolání,
4. vládní nařízení
č. 129/1949 Sb., o zřizování, organizaci
a činnosti sdružení rodičů a
přátel školy,
5. zákon č. 196/1949 Sb.,
o soukromém vyučování v oboru umění,
6. vládní nařízení
č. 108/1952 Sb., o změně působnosti
v oboru škol zemědělských a lesnických,
7. zákon č..31/1953 Sb., o
školské soustavě a vzdělávání
učitelů (školský zákon),
8. vládní nařízení
č. 80/1953 Sb., o změně působnosti
ve věcech zdravotnických škol, a předpisy
na jejich základě vydané.
(2) Do doby, než nabudou
účinnosti prováděcí předpisy
podle tohoto zákona, postupuje se podle předpisů
dosavadních, pokud tomuto zákonu neodporují.
Tento zákon nabývá
účinnosti ode dne vyhlášení.