Soudružky a soudruzi, výkyvy v plnění
plánu, ať již na úseku zemědělské
nebo průmyslové výroby nebo v investiční
výstavbě způsobují, že i při
podstatně vyšší úrovni existuje
v národním hospodářství vysoká
napjatost. Tento poznatek je potvrzován vývojem
našeho hospodářství nejen v uplynulých
letech, zejména v roce 1960, jak o tom svědčí
problémy, které jsme byli nuceni řešit
v souvislosti s neplněním plánu zemědělské
výroby, v souvislosti s neplněním výroby
v hutích, jakož i vážné problémy
v oblasti zahraničního obchodu vzniklé v
důsledku nepříznivého vývoje
na různých úsecích národního
hospodářství i v důsledku některých
vnějších vlivů.
Tyto poznatky si vynucují, abychom důsledně
prosazovali plnění rozhodujících úkolů
státního plánu, linii zvyšování
efektivnosti v celém národním hospodářství,
tak jak byla vytyčena v roce 1957 ústředním
výborem strany.
V uplynulých letech byly vytvořeny potřebné
předpoklady k tomu, aby iniciativa pracujících
se stala ještě větší silou, která
urychluje hospodářský rozvoj. Byla rozšířena
účast pracujících na řízení,
byla provedena změna organizace i metod řízení
národního hospodářství a prohloubeno
uplatňování principů demokratického
centralismu v tom směru, že bylo upevněno centrální
řízení v zásadních koncepčních
otázkách při současném rozšíření
pravomoci a odpovědnosti nižších stupňů
řízení, především podniků
při operativním řízení a plánování.
Vytvořili jsme podmínky pro to, aby došlo k
těsnějšímu sepjetí zájmů
podniků a pracujících se zájmy celé
společnosti na rychlém a efektivním rozvoji
národního hospodářství, na
plánovitém odkrývání a využívání
rezerv.
Všechna tato opatření ve svém souhrnu
umožnila, že zpomalení růstu produktivity
práce v prvých dvou letech pětiletky se podařilo
v letech 1958 a 1959 odstranit a celkový úkol pětiletky
dokonce překročit. Zlepšení na tomto
úseku nemůže však v žádném
případě vést k sebeuspokojení.
Rok 1960 totiž opět ukázal, že pro zvyšování
efektivnosti není stále ještě využíváno
všech rezerv a že v některých případech
se objevují stále nedostatky. Závody se dosud
orientují ve větší míře
než předpokládá plán na zajišťování
výroby růstem počtu pracovníků,
místo aby věnovaly maximální úsilí
zvyšování produktivity práce.
Jestliže v uplynulém roce rostla zaměstnanost
rychleji než předpokládal plán, mělo
být na závodech této příznivé
okolnosti využito k dalšímu urychlení
růstu výroby. Ve skutečnosti se však
vyšší růst zaměstnanosti projevil
ve zrychlení růstu výroby jen v nedostatečné
míře a nepřinesl tedy společnosti
podstatný ekonomický efekt. Těmto tendencím
je třeba čelit tím spíše, že
se projevují i v prvních měsících
letošního roku.
V oblasti materiálových nákladů došlo
rovněž v roce 1958 k určitému obratu
k lepšímu a materiálové náklady
v průmyslu se snižovaly rychleji než v předchozích
letech. Přesto i zde však nejsou výsledky dosažené
v roce 1960 uspokojivé. Řada odvětví
úkol ve snížení materiálových
nákladů nesplnila. Dochází ke značnému
plýtvání materiálem, k vysokým
ztrátám v důsledku zmetkovitosti a otázkám
hospodárnosti není dosud věnována
potřebná pozornost.
Chtěl bych zdůraznit, že úkoly ve snižování
materiálových nákladů bude nutno zajišťovat
nejen snahou o úspory surovin a materiálů
v běžném roce. Na tyto úkoly musíme
pohlížet též z hlediska dlouhodobého
a pro snižování materiálových
nákladů vytvářet předpoklady
již v konstrukcích výrobků a v technologických
postupech. Významné úkoly na tomto úseku
připadají strojírenským ministerstvům
a hutím, jejichž úsilí musí být
zaměřeno na důsledné plnění
výzvy ústředního výboru Komunistické
strany Československa o hospodárnosti ve spotřebě
kovů. Na neuspokojivé výsledky ve snižování
materiálových nákladů je třeba
pohlížet i z hlediska tvorby národního
důchodu, ve které hrají materiálové
náklady významnou roli. Nedocilování
úspor v materiálových nákladech nás
ochuzuje o značné hmotné a finanční
zdroje, které bychom mohli jinak použít v zájmu
rozvoje národního hospodářství.
Úspory živé i zhmotnělé práce,
zvyšování společenské produktivity
práce a snižování vlastních nákladů
výroby závisí především
na tempu zvyšování technické úrovně
národního hospodářství. Přes
některé úspěchy dosažené
ve zvyšování technické úrovně
stále ještě nemůžeme být
s dosaženým stavem spokojeni. Zvýšila
se sice například vybavenost základními
fondy, stoupla úroveň mechanizace, přesto
však zůstávají v technické úrovni
našeho hospodářství některé
vážné problémy, jako je například
dosud nízká úroveň mechanizace prací
při manipulaci s materiálem a ve vnitrozávodové
dopravě. Rozsah těchto prací představuje
dnes v celém národním hospodářství
potřebu za současného stavu mechanizace více
než 1 milión pracovních sil.
Pokud jde o automatizaci je možno druhou pětiletku
charakterizovat jako počáteční a přípravné
stadium. Malý rozsah automatizace byl ovlivněn především
malým rozsahem komplexní mechanizace, nedostatečným
rozpracováním takových technologií,
které automatizaci umožňují a rovněž
nedostatečnou vývojovou a výrobní
základnou měřících a regulačních
přístrojů.
Brzdou rozvoje nové techniky je stále neplnění
plánovaných lhůt výzkumu, vývoje,
osvojení a zavádění výroby
nových průmyslových výrobků,
což vede ve svém souhrnu ke snižování
ekonomické efektivnosti nových výrobků
zavedených do výroby a ke zpožďování
v technickém rozvoji.
Velmi vážnou brzdou zvyšování technické
úrovně je nedostatečná spolupráce
technologů a pracovišť, která se zabývají
konstrukcí strojů a projekčními pracemi.
Otázkám rozboru a zlepšování
technologií se vůbec věnuje zatím
malá pozornost; projevuje se to i v nedostatečném
počtu technologů. S tímto stavem je nutno
skončit, neboť bez úzké spolupráce
technologů s konstruktéry nelze dosáhnout
podstatného zvýšení technické
úrovně výroby.
Stále naléhavěji se projevuje nutnost věnovat
otázkám řízení technického
rozvoje daleko větší pozornost. To se zejména
musí projevit v tom, že naši vedoucí hospodářští
pracovníci budou stále více přistupovat
k řízení celého reprodukčního
procesu z hlediska hlavního a nevyčerpatelného
zdroje růstu produktivity práce z hlediska technického
rozvoje. Takové řešení ovšem vyžaduje
urychlené odstranění některých
zásadních nedostatků, které se nepříznivě
projevovaly ve druhé pětiletce a stále ještě
trvají. Je to především nedostatek perspektivnosti,
který se projevuje zejména v našich závodech.
Mnozí vedoucí pracovníci zajišťují
zatím jen úkoly dne, nepracují s dlouhodobým
vývojem, který je základním předpokladem
práce na úseku řízení technického
rozvoje. Tento způsob práce se projevuje i v nedostatečné
péči o pracovníky a jejich kvalifikaci. Technický
rozvoj vyžaduje vysokou kvalifikaci, kterou musíme
v našich školách a závodech systematickou
prací zajistit.
Dalším základním problémem je
nedostatek pozornosti otázkám ekonomické
efektivnosti technického rozvoje. Na závodech se
dosud jen ve velmi malém rozsahu provádějí
rozbory společenské efektivnosti nové techniky.
Nelze ani souhlasit s tím, aby závody věnovaly
pozornost pouze otázkám technické úrovně
svých vlastních provozů a nehleděly
na technickou úroveň svých výrobků,
která rozhoduje o produktivitě práce, nákladech
a o jiných ekonomických důsledcích
u uživatelů těchto výrobků.
Konečně dalším základním
problémem současného období je, že
technický rozvoj se stále ještě nestal
na resortech denní záležitostí všech
útvarů a na závodech denní otázkou
všech pracujících. Technický rozvoj
je stále ještě převážně
záležitostí funkčních útvarů,
a to jak na ministerstvech tak na závodech.
V současné době je nezbytné se zaměřit
zejména na otázky zavádění
nových technologií, které umožňují
podstatný růst produktivity práce z hlediska
techniky a na automatizaci jako nejprogresívnější
směr techniky.
A právě v tomto směru musí sehrát
významnou roli naše vědeckovýzkumná
základna, která musí ve větší
míře než dosud přispět k řešení
těch problémů a úkolů, které
jsou z hlediska potřeb rozvoje národního
hospodářství nejnaléhavější.
I když v posledních letech pětiletky vykázaly
naše výzkumné ústavy některé
významné výsledky, musíme i nadále
důrazně vyžadovat zkvalitnění
práce našich vědeckých pracovníků.
Jsme oprávněni to požadovat tím spíše,
že na úseku vědy a výzkumu se rozhoduje
o tom, jak rychle dostihneme přední světové
technické úrovně a jak vysokého stupně
výroby dosáhneme. Aby vědeckovýzkumná
základna mohla tento úkol plnit, vytvořili
jsme pro to již určité předpoklady.
Vždyť dnes máme 181 pracovišť vědeckých
akademií, 75 resortních výzkumných
ústavů a 68 samostatných výzkumných
ústavů výrobních hospodářských
jednotek, v nichž dohromady pracuje zhruba 39 000 pracovníků.
Proto je nutné, aby resorty a presidia akademií
pečovaly o co největší využití
vědeckovýzkumné základny.
Současně s tím je ovšem třeba,
aby všechny pozitivní výsledky výzkumných
ústavů a vývojových pracovišť
byly bez průtahů uváděny v život,
aby byly důsledně odstraňovány všechny
překážky, které brání
plnému uplatnění nejpokrokovější
techniky a technologie v praxi.
Soudružky a soudruzi, druhý pětiletý
plán řešil velmi významný úkol
dalšího vyrovnávání hospodářské
úrovně Slovenska a českých krajů.
Je to vidět především na tom, že
zatímco v celostátním průměru
vzrostla průmyslová výroba o 66 %, došlo
na Slovensku v druhé pětiletce k vzrůstu
průmyslové výroby o 89 %.
Stejně jako v celostátním měřítku
byly celkové úkoly v průmyslu stanovené
druhým pětiletým plánem na Slovensku
překročeny, neboť plán předpokládal
vzestup průmyslové výroby na Slovensku o
70 %. Nejrychlejšího rozvoje bylo dosaženo ve
strojírenství, kde se výroba ve srovnání
s rokem 1955 více než zdvojnásobila. Ani na
Slovensku se však nepodařilo zajistit plánované
úkoly v zemědělství. Přesto,
že podíl Slovenska na celostátní zemědělské
produkci dále stoupal, nedosáhl v roce 1960 podílu,
který předpokládal plán. Rozvoji zemědělské
výroby na Slovensku bude proto nutno věnovat i nadále
mimořádnou pozornost, a to i vzhledem k jeho velké
váze v ekonomice Slovenska.
Rozvoj hospodářství na Slovensku by nebyl
možný bez uskutečnění rozsáhlé
investiční výstavby. Tempo růstu investiční
výstavby na Slovensku bylo však poněkud nižší
než v českých krajích. Zpomalení
tempa růstu nastalo zvláště v roce 1957.
To nelze považovat za nahodilý jev. Vyplývá
to logicky z toho, že další rozvoj celého
národního hospodářství závisel
na urychlení rozvoje naší palivové,
energetické a surovinové základny. Proto
bylo nutno zkoncentrovat investiční výstavbu
do krajů, které při řešení
této otázky měly rozhodující
podíl, to je především do bývalého
kraje Ostravského, Ústeckého a Karlovarského.
Pracující ze Slovenska, kteří velmi
účinně pomáhají řešit
v uvedených oblastech rozvoj těžby paliv, tak
vytvářejí současně nutné
předpoklady pro další mohutnou výstavbu
průmyslu na Slovensku. Již koncem druhé pětiletky
jsme pak zahájením výstavby Východoslovenských
železáren vytvořili předpoklady k tomu,
aby podíl Slovenska na celostátní investiční
výstavbě měl opět vzestupnou tendenci.
Linii rychlejšího rozvoje hospodářství
na Slovensku budeme sledovat i v příštích
letech. Vyplývá to nejen z požadavku vyrovnání
ekonomické úrovně Slovenska a českých
krajů, ale též z toho, že na Slovensku
budou v příštích letech podstatně
vyšší zdroje pracovních sil než v
českých krajích.
V letech 1956-1960 byla přijata některá opatření
k vyřešení hospodářské
problematiky pohraničních okresů, zejména
pokud jde o doosídlování a zvýšení
zaměstnanosti. Mluvíme-li o hospodářské
problematice pohraničí, musíme si být
vědomi toho, že vedle řady pohraničních
okresů, které intenzitou svého hospodářského
rozvoje patří k nejvyspělejším
v republice, máme též řadu pohraničních
okresů, které hustotou osídlení, rozvojem
průmyslové i zemědělské výroby
a úrovní poskytovaných služeb zaostávají
za okresy vnitrozemskými. V průběhu druhé
pětiletky se podařilo získat pro pohraničí
řadu nových pracovníků, zvláště
do zemědělství. Je však nutno bohužel
konstatovat, že mnoho z těchto doosídlenců
nezůstalo v pohraničí natrvalo. Přičteme-li
k tomu i odchod určité části starých
pracovníků, došlo k tomu, že počet
obyvatel v některých okresech stagnoval nebo dokonce
se i snížil. Hlavní příčinou
bylo to, že opatření nutná k rozvoji
těchto okresů nebyla řešena komplexně.
Proto jsme koncem druhé pětiletky přistoupili
k novému zajišťování rozvoje pohraničních
okresů cestou komplexního plánování.
Cílem tohoto postupu je zvýšit počet
pracovních příležitostí a zajistit
vzestup úrovně poskytovaných služeb,
což je nejlepší zárukou pro stabilizaci
obyvatelstva. Musíme si však být vědomi
toho, že největší práce v tomto
směru nás ještě čeká ve
třetí pětiletce. Týká se to
nejen průmyslu, ale zvláště zemědělství,
kde jsou největší nedostatky a největší
zaostávání za úrovní vnitrozemských
okresů.
Soudružky a soudruzi, jedním z významných
faktorů ekonomického rozvoje Československa
je mezinárodní dělba práce. Úloha
tohoto činitele v našem hospodářství
se neustále zvětšuje, a to jak kvantitativně,
tak i kvalitativně. Tato skutečnost se výrazně
projevila v průběhu druhé pětiletky
v rozvoji zahraničního obchodu. Jestliže se
vytvořený národní důchod zvýšil
o 41 %, průmyslová výroba o 66 %, pak se
obrat zahraničního obchodu zvýšil o
68 %, což je větší růst než
v letech 1951-1955, kdy vzrostl zahraniční obchod
o 57 %.
Základním rysem našich zahraničně
ekonomických vztahů v průběhu druhé
pětiletky je intenzívní nástup ke
koordinaci plánů, uskutečněný
v rámci činnosti Rady vzájemné hospodářské
pomoci, který vytvořil předpoklady pro dokonalejší
sladění rozvoje naší ekonomiky s možnostmi
a potřebami ostatních členských zemí
Rady vzájemné hospodářské pomoci
a tím pro plánovitý rozvoj mezinárodní
socialistické dělby práce. Mezinárodní
specializace a kooperace ve výrobě umožnily
současně zvyšovat efektivnost ekonomického
rozvoje každé jednotlivé země. Koordinace
plánů mezi členskými zeměmi
Rady vzájemné hospodářské pomoci
a dlouhodobé obchodní dohody, které byly
uzavřeny, stabilizovaly podmínky pro harmonický
rozvoj československého hospodářství,
zejména zajistily dovoz nezbytných základních
potravin, surovin, materiálů a dovoz strojů
a zařízení pro investiční výstavbu
a zajistily stabilitu a růst odbytu našich výrobků
vyráběných ve stále větších
sériích. Všechny naše zkušenosti
stále přesvědčivěji ukazují,
jakou nesmírnou pomocí a oporou, ba přímo
základní podmínkou stálosti a rychlosti
našeho rozvoje je pomoc a hospodářská
spolupráce se Sovětským svazem a naše
příslušnost k socialistickému táboru.
Stačí jen uvést, že zatímco jsme
v roce 1955 dovezli ze socialistických zemí, především
ze Sovětského svazu, 3,2 mil. tun železné
rudy a 400 tisíc tun ropy, dosáhl již dovoz
v roce 1960 5,4 mil. tun železné rudy a 2,3 mil. tun
ropy. Obdobně je tomu i u ostatních důležitých
surovin a výrobků: Zatímco jsme v roce 1955
dovezli ze socialistických zemí 19 tis. tun síry,
47 tis. tun fosfátů a 158 tis. tun draselných
hnojiv, dovezli jsme z těchto zemí v roce 1960 již
54 tis. tun síry, 83 tis. tun fosfátů a 217
tis. tun draselných hnojiv.
Hospodářská spolupráce se zeměmi
socialistického tábora dostává stále
těsnější rámec a nové
formy. Československo poskytlo některým zemím
socialistického tábora pomoc při rozvoji
těžby a výroby důležitých
surovin a materiálů, které potřebujeme
a které buď nemáme vůbec, nebo které
bychom sice byli s to vyrábět, ale za nepříznivých
podmínek. Takovou spolupráci jsme například
rozvinuli s Polskem na úseku těžby síry,
s Německou demokratickou republikou na úseku těžby
drasla a s Rumunskem při výstavbě elektráren
spalujících zemní plyn a při výstavbě
závodu na výrobu celulózy z rákosu.
Úvěry poskytnuté v rámci této
pomoci budou spláceny dodávkami výrobků
z budovaných závodů. Výstavba závodů
a kapacit, na které jsme poskytli úvěrovou
pomoc ve formě dodávek strojů, zařízení
a materiálů, je prospěšná oběma
stranám, slouží k posílení surovinové
základny socialistického tábora a je dalším
dokladem prohlubující se mezinárodní
socialistické dělby práce.