Soustavně klesá v naší
zemi počet trestných činů proti republice.
Pokles, který trvá již léta, neustále
pokračuje, a to jak co do počtu trestných
činů, tak i co do intenzity a závažnosti
této trestné činnosti. Ukazuje na to, že
stále se zvyšující ekonomický
rozmach naší země, prohlubující
se morálně politická jednota našeho
lidu, zvyšující se autorita a síla státu
a jeho obranyschopnosti, důsledná rozhodnost bezpečnostních
a ostatních orgánů při potlačení
odporu třídních nepřátel jsou
nejlepším výchovným prostředkem
vůči těm, kteří by chtěli
ohrozit náš stát a jeho společenské
a státní zřízení. Nelze ovšem
opomíjet současný stav mezinárodní
situace, který může vést k aktivizaci
třídních nepřátel a protispolečenských
živlů. Proto je nezbytné nejen zachovat, ale
zvýšit bdělost a ostražitost jak státních
orgánů, kterým byl svěřen boj
proti takovým pachatelům, tak veškerého
lidu.
Koncem roku 1960 a v letošním
roce došlo k podstatnému zkvalitnění
vyhledávací činnosti bezpečnostních
orgánů, které se projevilo zejména
v odhalování organizovaného, sknupinového
rozkrádání. Trestné činy rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví tvoří
stále největší část majetkových
trestných činů a kriminality vůbec.
Tyto trestné činy jsou stále velmi škodlivé
nejen co do počtu pachatelů, ale i co do výše
škod. V roce 1958 škody činily více jak
217 milionů korun, v roce 1959 více jak 172 milionů
korun a v roce 1960 celkem 108 milionů korun. Také
situace v I. pololetí 1961 není nijak uspokojující.
Orgány činné v trestním řízení
musí pohotověji analyzovat situaci v jednotlivých
krajích na meziresortních poradách a vyvolávat
ještě účinnější opatření.
Nadále je třeba poskytovat
občanům plnou ochranu proti krádežím
osobního vlastnictví, nabytého poctivou prací.
Osobní vlastnictví, které je výsledkem
poctivé a činorodé práce, nestojí
v protikladu ke společenskému vlastnictví.
Proto ochrana osobního vlastnictví nemůže
být o nic menší než ochrana společenského
socialistického vlastnictví.
V zájmu prohloubení
boje za snížení a konečné vymýcení
kriminality je třeba upozornit, že na některých
úsecích došlo v posledním období
k určitému vzestupu kriminality. Jde o trestné
činy páchané pod vlivem alkoholu, ublížení
na zdraví z nedbalosti v souvislosti se vzrůstajícím
počtem nehod v silniční dopravě, obecné
ohrožení, zejména požáry, trestné
činy mravnostního charakteru. Této situaci
odpovídá i požadavek zpřísnění
represe při správném uplatňování
zásady diferenciace a individualizace pachatele a především
důsledného vymáhání způsobené
škody.
Přes nesporné úspěchy
v boji proti kriminalitě, které se opírají
především o výchovnou práci a
o změny v myšlení lidí, uskutečňující
se v procesu budovatelské práce, nesmíme
zavírat oči před tím, že u nás
existují zbytky příslušníků
vykořisťovatelských tříd a maloburžoázních
vrstev, které jsou často nositeli a šiřiteli
buržoazních a maloburžoazních tendencí
a nepoučeni vývojem a pod vlivem nepřátel
ze zahraničí dopouštějí se ještě
nepřátelské a škůdcovské
činnosti. Totéž platí o trestné
činnosti deklasovaných a příživnických
živlů a závažné trestné
činnosti vůbec.
Zvláštní pozornosti
zasluhuje dále množství případů,
v nichž je pachatel stíhán pro stejný
trestný čin, pro jaký byl v minulosti již
odsouzen. V naprosté většině jde o osoby,
které již byly odsouzeny pro úmyslné
trestné činy. Více než 63% z nich bylo
již odsouzeno více než dvakrát. Je třeba
konstatovat, že bezpečnostní orgány
čím dále tím více se zaměřují
právě na postižení těchto pachatelů.
Ke zvýšení postihu recidivistů a protispolečenských
živlů dochází zejména v krajích
Severočeském, Severomoravském, Západočeském,
Středočeském, Jihomoravském a v hlavním
městě Praze. Ve všech těchto případech
i nadále je třeba v plném rozsahu uplatňovat
ostrou represi a takové pachatele postihovat přísnými
tresty. Zároveň však je třeba věnovat
zvýšenou pozornost správnému rozmístění
(diferenciaci) odsouzených v nápravných zařízeních,
důslednému dodržování stanoveného
režimu v nápravných zařízeních
a náležité převýchově
odsouzených především společensky
prospěšnou prací.
Nelze také přehlédnout,
že jsou u nás dosud někteří pracující,
kteří jsou ještě v zajetí staré
morálky, usilují o co největší
osobní prospěch, aniž to odpovídá
jejich pracovním zásluhám, využívají
různých příležitostí obohatit
se na úkor celku a porušují naše zákony
a pravidla socialistického soužití. l když
těchto projevů nesprávného jednání
je stále méně, je nezbytné jejich
úplné odstranění urychlit. Ani tu
nelze připustit žádné projevy oslabování
bdělosti a ostražitosti. Přitom je třeba
zároveň plně využívat všech
předností naší socialistické
společnosti k boji proti přežitkům a
pozůstatkům minulosti v myšlení a jednání
lidí, projevujícím se v rozkrádání
a poškozování socialistického vlastnictví,
v nesprávném poměru k rodině a výchově
dětí, ve společenské nekázni
apod. Je třeba zvýšit a ještě účinněji
zkoordinovat politickou, organizátorskou a výchovnou
práci všech státních a hospodářských
orgánů a všech společenských
organizací, jakož i dbát - a to je důležité
- na každém pracovišti o to, aby si občan
uvědomil nesprávnost svého jednání
a napravil jeho škodlivé následky.
Úspěchy budování
socialismu, zvyšování hmotné a kulturní
úrovně lidu a růst jeho společenského
uvědomění umožňují zároveň
s neúprosným bojem proti nejnebezpečnějším
zločincům používat stále více
opatření výchovného charakteru. Přístup
orgánů trestního řízení
je v podstatě správný a odpovídá
danému stupni vývoje. Ruku v ruce s tím dbáme
na to, aby bylo zajištěno rychlé a úplné
objevení trestných činů, odhalení
pachatele a zajištěno vždy správné
použití zákona tak, aby každý,
kdo spáchal trestný čin, byl spravedlivě
potrestán, a aby žádná nevinná
osoba nebyla trestně stíhána. Je třeba
konstatovat, že v posledním období drobná
trestná činnost a nepatrná porušení
zákonů jsou řešeny stále více
prostředky především morálního
a společenského působení. To je vývoj
správný a vede ke zkvalitnění úsilí
za upevnění socialistické zákonnosti.
Stále širší využívání
prostředků morálního a společenského
působení nesmí však vést k oslabení
postihu závažné trestné činnosti.
Orgány prokuratury, bezpečnosti a soudů musí
proto poskytovat společenským institucím,
zabývajícím se řešením
takových menších provinění, soustavnou
pomoc a podporu.
I samo ukládání
trestů v socialistické společnosti sleduje
napravit a převychovat pachatele. Je možno konstatovat,
že soudy v jednotlivém případě,
i když ne rovnoměrně a ve všech okresech,
zkoumají všechny okolnosti případu,
zjišťují osobní profil pachatele, pohnutky,
pro něž spáchal trestný čin a
stupeň jeho nebezpečnosti pro společnost.
To vše zabezpečuje, aby soudy ukládaly spravedlivé
tresty, které by napomáhaly nápravě
a převýchově pachatelů. Ještě
větší péči musí soudy
věnovat přípravě a přesvědčivosti
celého průběhu soudního jednání.
Je třeba uvést, že převážná
část odsouzených se po odpykání
trestu vrací k poctivému životu ve společnosti
a nedopouští se opětovných deliktů.
Správy nápravných zařízení,
národní výbory a hospodářské
orgány musí věnovat ještě důslednější
pozornost včasnému a účelnému
zařazování osob po odpykání
trestu do produktivní práce.
Před námi stojí
úkol vykořenit všechny takové jevy cizí
socialistické společnosti, jako je rozkrádání
socialistického vlastnictví, opilství, spekulace,
porušování pravidel socialistického
soužití a jiné negativní přežitky.
V socialistické společnosti existují všechny
objektivní podmínky a možnost úplného
odstranění kriminality a všech protispolečenských
jevů. Tato možnost spočívá v
socialistickém společenskohospodářském
zřízení. Sama povaha socialistické
společnosti, její způsob života a její
morálka je v ostrém protikladu s kapitalistickou
minulostí a jejími projevy, a je s ní neslučitelná.
Opatření strany a vlády, zaměřená
na omezování a likvidaci protispolečenských
živlů a jevů, rušících pokojnou
práci a šťastný život našeho
lidu, jsou proto podporována všemi občany.
Závěrem k této
části zprávy zdůrazňuji, že
úkoly spojené se zesílením boje s
kriminalitou, s předcházením trestným
činům a jejich postupným vykořeněním
lze splnit jen za široké a aktivní účasti
lidu a jeho organizací. Největší význam
mají preventivní opatření, zaměřená
na předcházení deliktům, a výchova
pracujících na řešení konkrétních
případů na jednotlivých pracovištích.
Je nutné, aby o každém trestném činu
a porušení zákonů bylo učiněno
včas oznámení, aby každý takový
projev byl podroben širokému veřejnému
projednání a posouzení a aby - a to je nejdůležitější
- byly odhaleny a odstraněny příčiny,
které k němu vedly. K tomu cíli musí
orgány prokuratury, bezpečnosti a soudu rozvíjet
svou činnost v těsném spojení s lidem
a jeho organizacemi.
Soudružky a soudruzi,
otázky stavu a vývoje
socialistické zákonnosti však zdaleka nelze
vyčerpat pouze hodnocením kriminality. V podmínkách
prohlubování socialistické demokracie a zvyšování
pravomoci a odpovědnosti nižších stupňů
řízení má nesmírný význam
spolu s důsledným uplatňováním
demokratického centralismu právě přísné
dodržování socialistické zákonnosti.
Úspěchy dosažené
v procesu socialistických přeměn naší
společnosti se pochopitelně zákonitě
odráží příznivě nejen
v oblasti výskytu kriminality, ale i v oblasti upevňování
socialistické zákonnosti vůbec. Občané
v naší vlasti se stále důsledněji
řídí pravidly socialistického soužití,
dbají předpisů našeho socialistického
právního řádu a sami usilují
o další upevňování socialistické
zákonnosti. Kladných výsledků bylo
dosaženo při dalším upevňování
socialistické zákonnosti i v oblasti činnosti
státních a hospodářských orgánů.
Dalšího pokroku při uplatňování
a provádění našeho socialistického
právního řádu dosáhly národní
výbory. Možno konstatovat, že v podstatě
úspěšně zajišťují dodržování
zákonnosti v celém rozsáhlém úseku
hospodářství, které řídí,
a při plnění často velmi složitých
a náročných úkolů státní
správy na všech jejích úsecích,
v zemědělství, školství, kultuře,
zdravotnictví, ve věcech sociálního
zabezpečení, v dopravě, v obchodu, ve výstavbě,
v hospodaření s byty, v rozmisťování
pracovních sil, ve vnitřní správě
i na všech ostatních úsecích.
I když vývoj v naší
zemi je příznivý, nelze ovšem přehlédnout,
že v dodržování a upevňování
socialistické zákonnosti se dosud vyskytuje celá
řada vážných nedostatků, s nimiž
je třeba rozhodnějším způsobem
bojovat. Vždyť porušování socialistické
zákonnosti úzce souvisí s mnohými
obtížemi a nedostatky v rozvoji našeho národního
hospodářství a v oblasti prohlubování
socialistických vztahů celé naší
společnosti.
Poznatky prokuratury vedou k závěru,
že při trvalé nezbytnosti střežit
sílu a obranyschopnost našeho socialistického
státu, je nutné prohloubit a dále upevnit
zákonnost v oblasti ochrany socialistického vlastnictví,
bezpečnosti a ochrany zdraví pracujících
při práci včetně železniční
a silniční dopravy a při prosazování
zásad socialistického soužití. Soustředím
proto pozornost na problémy stavu zákonnosti především
těchto úseků.
Soudružky a soudruzi! Majetek
v socialistickém vlastnictví je zdrojem síly
a bohatství socialistického státu a společnosti.
Představuje výsledek pracovního úsilí
lidu a jeho tvůrčí aktivity a iniciativy.
Proto také drtivá většina pracujících
v naší zemi považuje péči o socialistický
majetek za věc své cti a střeží
jej před rozkradači a poškozovateli.
Je možno konstatovat, že
v poslední době bylo dosaženo určitého
zlepšení v ochraně majetku v socialistickém
vlastnictví. Stále se však vyskytují
nežádoucí jevy, spočívající
především v nesoustavné péče
o tento majetek. Zejména je třeba zkvalitnit zabezpečení
majetku ve stavebnictví, potravinářském
průmyslu, státním a družstevním
obchodě a v podnicích komunálního
hospodářství. V zájmu rychlé
konsolidace je třeba věnovat zvýšenou
pozornost kádrové situaci ve všech hospodářských
odvětvích na úseku údržby a zabezpečení
majetku a prohloubit denní systematickou výchovu
všech pracovníků. Je třeba na každém
pracovišti důsledně bojovat proti nešetrnému
zacházení a neefektivnímu využívání
prostředků. V zájmu včasného
a důsledného překonávání
obtíží v národním hospodářství
je třeba pozvednout na vyšší úroveň
státní disciplínu a dodržování
dodavatelských a odběratelských vztahů
a plnit kooperační závazky. Dodržování
smluvní, plánovací a finanční
disciplíny je nezbytným požadavkem i zvýšené
ochrany socialistického vlastnictví. Nelze trpět
ani takové jevy, kdy hospodářské organizace
nebo jednotliví pracovníci nedodržováním
technologie a porušováním zásad cenové
politiky dosahují např. přefakturací
neoprávněných zisků, prémií
a dalších výhod, které nejsou podloženy
skutečnou prací pro společnost.
Předpokladem pro účinnou
ochranu majetku v socialistickém vlastnictví svěřeného
do správy jednotlivým hospodářským
nebo rozpočtovým organizacím je jeho řádná
evidence a soustavná ochrana před poškozením,
ztrátou, zneužitím nebo zničením.
Velký úkol vedle organizací samých
připadá revizním a kontrolním orgánům.
Porušování zákonnosti spočívá
hlavně v tom že se neprovádějí
řádně periodické i mimořádné
inventarizace, zejména tehdy, když dojde ke změně
pracovníků odpovědných za hospodářské
prostředky, že se neprovádí řádně
vyúčtování po inventarizacích
a nečiní se potřebná opatření
k likvidaci mank a přebytků. Nedostatky v evidenci,
kontrole, údržbě a zabezpečení
majetku, vlastní všem hospodářským
organizacím, jsou i hlavní příčinou
jeho rozkrádáni.
Dalším závažným
nedostatkem je nedůslednost v uplatňování
majetkové odpovědnosti pracovníků.
Odpovědné organizace nevytvářejí
vždy podmínky pro náležitou ochranu svěřeného
majetku, neprovádějí soustavné kontroly
a neuplatňují včas nárok na náhradu
škody. Také při zařazování
zaměstnanců nepečují vždy o to,
aby s nimi byly uzavírány písemné
smlouvy o zvláštní odpovědnosti za svěřený
majetek. Je třeba konstatovat, že bezpečnostní
orgány i prokuratura musí často prosazovat,
aby podniky a organizace vůbec uplatňovaly odpovědnost
všech pracovníků, kteří svým
jednáním nebo neplněním povinností
umožnili způsobení škody. Rovněž
je třeba stále čelit tomu, aby se neoprávněně
neuplatňovala toliko omezená odpovědnost
proti těm pracovníkům, kteří
škodu způsobili úmyslně nebo v opilosti.
Z hlediska ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví má značný význam
i dodržování předpisů o ochraně
proti požárům. Orgány inspekce požární
ochrany v okresech neprovádějí pravidelně
požární kontroly v potřebném
rozsahu. V celé řadě důležitých
podniků a objektů není požární
kontrola prováděna i po dobu několika roků.
Dalším nedostatkem je nedůslednost při
prosazování nápravných opatření,
která byla uložena na podkladě kontroly. To
vede k tomu - a to je největší nešvar
-, že se při dalších kontrolách
opětovně zjišťují tytéž
závady, aniž se z toho vyvozují důsledky
proti osobám, které za odstranění
závad odpovídají. Národní výbory
musí věnovat požární ochraně
větší a soustavnější pozornost,
zejména v zemědělských závodech,
kde situace není uspokojivá.
Rozvinutá investiční
činnost, zejména výstavba vodních
děl, dolů, bytová výstavba, je spojena
s vykupováním, popřípadě vyvlastňováním
nemovitostí. Investorské organizace při sjednávání
dohod s vlastníky často porušují platné
cenové předpisy. Národní výbory
povolují často výjimky z tak zvaných
stop cen, a to i v případech, kde nejde o nemovitosti
v osobním vlastnictví. Tím jsou způsobovány
vážné škody našemu národnímu
majetku. Odhadní ceny při vykupování
nemovitostí v osobním vlastnictví přesahují
mnohdy skutečnou reprodukční hodnotu. K poskytovaným
náhradám se někdy přiznávají
neodůvodněné přídavky, například
úhrady převodních a notářských
poplatků, paušály na úhradu stěhovacích
výloh apod. Nechybí dokonce ani případy,
že se zbytečně vykupují nemovitosti,
které podléhají opatření podle
vládního nařízení č.
15/1959 Sb. Odstranění těchto nedostatků
musí věnovat větší a soustavnější
pozornost než dosud finanční orgány.
Hlavní váhu v úsilí
za zvýšení ochrany socialistického vlastnictví
musíme klást na výchovu lidí a na
odstranění příčin rozkrádání
a poškozování. Veškerá výchovná
činnost společenských organizací,
zejména Revolučního odborového hnutí,
musí směřovat k tomu, aby se otázky
ochrany společenského vlastnictví staly vlastní
záležitostí a uvědomělou povinností
všech pracujících.
V oblasti výchovného
působení důležitou úlohu sehrají
místní lidové soudy. Je třeba upozornit,
že nesmíme dopustit, aby došlo k zeslabení
výchovné práce společenských
organizací. Také plné uplatňování
zákona čís. 24/1957 Sb., o kárném
stíhání rozkrádání a
poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví, ve všech místech, kde nebudou
zřízeny místní lidové soudy,
musíme účinněji zajišťovat.
Obecnou zásadou a společenskou nutností musí
být, aby vždy byla nahrazena způsobená
škoda a aby společnost nebyla ochuzována o
prací vytvořené hodnoty.
Rozhodující význam
při prohloubení ochrany socialistického vlastnictví
v organizacích a podnicích má včasná
a kvalitní kontrola. Kontrolu samozřejmě
chápeme jako nedílnou součást řídící
práce. Je třeba zdůraznit, že právě
v oblasti ochrany socialistického vlastnictví je
třeba pozvednout kontrolu na výši jí
daného úkolu. V tom směru lze očekávat
kladné výsledky od nové zákonné
úpravy kontrolní služby řízené
Ústředním úřadem státní
kontroly a statistiky. V rámci platného právního
řádu je třeba důsledně uplatňovat
trestní, kárnou a majetkovou odpovědnost
ve všech případech, kdy byla vinou odpovědných
pracovníků způsobena škoda na socialistickém
vlastnictví, kdy došlo k osobnímu obohacení
na úkor společnosti a k nesprávnému
vykazování výsledků.
Soudružky a soudruzi!
Dosáhli jsme vítězství
socialistických výrobních vztahů na
naší vesnici. To vytvořilo předpoklady
pro to, abychom do roku 1970 povýšili socialistickou
zemědělskou velkovýrobu na úroveň
socialistického průmyslu. Pro splnění
tohoto úkolu je důležité rozvinout úsilí
o uskutečnění plánů a závazků
ke splnění třetí pětiletky
v zemědělství za čtyři roky.
O to víc vystupuje do popředí nezbytnost
urychleně se vypořádat se všemi negativními
jevy. S tím souvisí i požadavek pravdivosti
a přesnosti celého výkaznictví a statistiky
v zájmu zkvalitnění operativního řízení
a kontroly. Nedostatky při uskutečňování
politických směrnic v této oblasti mají
často své příčiny i v porušování
socialistické zákonnosti.
Ustanovení zákona o
jednotných zemědělských družstvech
zvýšila úlohu místních národních
výborů a jeho orgánů v rozvoji zemědělství.
Jejich pravomoc a odpovědnost byla dále posílena
zákonem o národních výborech a předpisy
o něj se opírajícími. Zkušenosti
prokuratury však svědčí o tom, že
orgány některých místních národních
výborů neuplatňují se znalostí
věci účinně pomocnou a dohledací
činnost jak ve vztahu k jednotným zemědělským
družstvům, tak k soukromě hospodařícím
rolníkům a nepoužívají často
oprávnění daných jim k prohlubování
socialistické zákonnosti. Jde zejména o nedostatky
při zabezpečení plnění státního
plánu, jako je nedodržování osevních
ploch, stavu zvířectva apod. Tyto nedostatky musí
být energičtěji odstraňovány.
I prokuratura a ostatní orgány musí zde přiložit
pomocnou ruku. V tomto směru musí také více
rozvíjet řídící a kontrolní
činnost nadřízené orgány, zejména
okresní národní výbory.