Úterý 19. září 1961

Soustavně klesá v naší zemi počet trestných činů proti republice. Pokles, který trvá již léta, neustále pokračuje, a to jak co do počtu trestných činů, tak i co do intenzity a závažnosti této trestné činnosti. Ukazuje na to, že stále se zvyšující ekonomický rozmach naší země, prohlubující se morálně politická jednota našeho lidu, zvyšující se autorita a síla státu a jeho obranyschopnosti, důsledná rozhodnost bezpečnostních a ostatních orgánů při potlačení odporu třídních nepřátel jsou nejlepším výchovným prostředkem vůči těm, kteří by chtěli ohrozit náš stát a jeho společenské a státní zřízení. Nelze ovšem opomíjet současný stav mezinárodní situace, který může vést k aktivizaci třídních nepřátel a protispolečenských živlů. Proto je nezbytné nejen zachovat, ale zvýšit bdělost a ostražitost jak státních orgánů, kterým byl svěřen boj proti takovým pachatelům, tak veškerého lidu.

Koncem roku 1960 a v letošním roce došlo k podstatnému zkvalitnění vyhledávací činnosti bezpečnostních orgánů, které se projevilo zejména v odhalování organizovaného, sknupinového rozkrádání. Trestné činy rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví tvoří stále největší část majetkových trestných činů a kriminality vůbec. Tyto trestné činy jsou stále velmi škodlivé nejen co do počtu pachatelů, ale i co do výše škod. V roce 1958 škody činily více jak 217 milionů korun, v roce 1959 více jak 172 milionů korun a v roce 1960 celkem 108 milionů korun. Také situace v I. pololetí 1961 není nijak uspokojující. Orgány činné v trestním řízení musí pohotověji analyzovat situaci v jednotlivých krajích na meziresortních poradách a vyvolávat ještě účinnější opatření.

Nadále je třeba poskytovat občanům plnou ochranu proti krádežím osobního vlastnictví, nabytého poctivou prací. Osobní vlastnictví, které je výsledkem poctivé a činorodé práce, nestojí v protikladu ke společenskému vlastnictví. Proto ochrana osobního vlastnictví nemůže být o nic menší než ochrana společenského socialistického vlastnictví.

V zájmu prohloubení boje za snížení a konečné vymýcení kriminality je třeba upozornit, že na některých úsecích došlo v posledním období k určitému vzestupu kriminality. Jde o trestné činy páchané pod vlivem alkoholu, ublížení na zdraví z nedbalosti v souvislosti se vzrůstajícím počtem nehod v silniční dopravě, obecné ohrožení, zejména požáry, trestné činy mravnostního charakteru. Této situaci odpovídá i požadavek zpřísnění represe při správném uplatňování zásady diferenciace a individualizace pachatele a především důsledného vymáhání způsobené škody.

Přes nesporné úspěchy v boji proti kriminalitě, které se opírají především o výchovnou práci a o změny v myšlení lidí, uskutečňující se v procesu budovatelské práce, nesmíme zavírat oči před tím, že u nás existují zbytky příslušníků vykořisťovatelských tříd a maloburžoázních vrstev, které jsou často nositeli a šiřiteli buržoazních a maloburžoazních tendencí a nepoučeni vývojem a pod vlivem nepřátel ze zahraničí dopouštějí se ještě nepřátelské a škůdcovské činnosti. Totéž platí o trestné činnosti deklasovaných a příživnických živlů a závažné trestné činnosti vůbec.

Zvláštní pozornosti zasluhuje dále množství případů, v nichž je pachatel stíhán pro stejný trestný čin, pro jaký byl v minulosti již odsouzen. V naprosté většině jde o osoby, které již byly odsouzeny pro úmyslné trestné činy. Více než 63% z nich bylo již odsouzeno více než dvakrát. Je třeba konstatovat, že bezpečnostní orgány čím dále tím více se zaměřují právě na postižení těchto pachatelů. Ke zvýšení postihu recidivistů a protispolečenských živlů dochází zejména v krajích Severočeském, Severomoravském, Západočeském, Středočeském, Jihomoravském a v hlavním městě Praze. Ve všech těchto případech i nadále je třeba v plném rozsahu uplatňovat ostrou represi a takové pachatele postihovat přísnými tresty. Zároveň však je třeba věnovat zvýšenou pozornost správnému rozmístění (diferenciaci) odsouzených v nápravných zařízeních, důslednému dodržování stanoveného režimu v nápravných zařízeních a náležité převýchově odsouzených především společensky prospěšnou prací.

Nelze také přehlédnout, že jsou u nás dosud někteří pracující, kteří jsou ještě v zajetí staré morálky, usilují o co největší osobní prospěch, aniž to odpovídá jejich pracovním zásluhám, využívají různých příležitostí obohatit se na úkor celku a porušují naše zákony a pravidla socialistického soužití. l když těchto projevů nesprávného jednání je stále méně, je nezbytné jejich úplné odstranění urychlit. Ani tu nelze připustit žádné projevy oslabování bdělosti a ostražitosti. Přitom je třeba zároveň plně využívat všech předností naší socialistické společnosti k boji proti přežitkům a pozůstatkům minulosti v myšlení a jednání lidí, projevujícím se v rozkrádání a poškozování socialistického vlastnictví, v nesprávném poměru k rodině a výchově dětí, ve společenské nekázni apod. Je třeba zvýšit a ještě účinněji zkoordinovat politickou, organizátorskou a výchovnou práci všech státních a hospodářských orgánů a všech společenských organizací, jakož i dbát - a to je důležité - na každém pracovišti o to, aby si občan uvědomil nesprávnost svého jednání a napravil jeho škodlivé následky.

Úspěchy budování socialismu, zvyšování hmotné a kulturní úrovně lidu a růst jeho společenského uvědomění umožňují zároveň s neúprosným bojem proti nejnebezpečnějším zločincům používat stále více opatření výchovného charakteru. Přístup orgánů trestního řízení je v podstatě správný a odpovídá danému stupni vývoje. Ruku v ruce s tím dbáme na to, aby bylo zajištěno rychlé a úplné objevení trestných činů, odhalení pachatele a zajištěno vždy správné použití zákona tak, aby každý, kdo spáchal trestný čin, byl spravedlivě potrestán, a aby žádná nevinná osoba nebyla trestně stíhána. Je třeba konstatovat, že v posledním období drobná trestná činnost a nepatrná porušení zákonů jsou řešeny stále více prostředky především morálního a společenského působení. To je vývoj správný a vede ke zkvalitnění úsilí za upevnění socialistické zákonnosti. Stále širší využívání prostředků morálního a společenského působení nesmí však vést k oslabení postihu závažné trestné činnosti. Orgány prokuratury, bezpečnosti a soudů musí proto poskytovat společenským institucím, zabývajícím se řešením takových menších provinění, soustavnou pomoc a podporu.

I samo ukládání trestů v socialistické společnosti sleduje napravit a převychovat pachatele. Je možno konstatovat, že soudy v jednotlivém případě, i když ne rovnoměrně a ve všech okresech, zkoumají všechny okolnosti případu, zjišťují osobní profil pachatele, pohnutky, pro něž spáchal trestný čin a stupeň jeho nebezpečnosti pro společnost. To vše zabezpečuje, aby soudy ukládaly spravedlivé tresty, které by napomáhaly nápravě a převýchově pachatelů. Ještě větší péči musí soudy věnovat přípravě a přesvědčivosti celého průběhu soudního jednání. Je třeba uvést, že převážná část odsouzených se po odpykání trestu vrací k poctivému životu ve společnosti a nedopouští se opětovných deliktů. Správy nápravných zařízení, národní výbory a hospodářské orgány musí věnovat ještě důslednější pozornost včasnému a účelnému zařazování osob po odpykání trestu do produktivní práce.

Před námi stojí úkol vykořenit všechny takové jevy cizí socialistické společnosti, jako je rozkrádání socialistického vlastnictví, opilství, spekulace, porušování pravidel socialistického soužití a jiné negativní přežitky. V socialistické společnosti existují všechny objektivní podmínky a možnost úplného odstranění kriminality a všech protispolečenských jevů. Tato možnost spočívá v socialistickém společenskohospodářském zřízení. Sama povaha socialistické společnosti, její způsob života a její morálka je v ostrém protikladu s kapitalistickou minulostí a jejími projevy, a je s ní neslučitelná. Opatření strany a vlády, zaměřená na omezování a likvidaci protispolečenských živlů a jevů, rušících pokojnou práci a šťastný život našeho lidu, jsou proto podporována všemi občany.

Závěrem k této části zprávy zdůrazňuji, že úkoly spojené se zesílením boje s kriminalitou, s předcházením trestným činům a jejich postupným vykořeněním lze splnit jen za široké a aktivní účasti lidu a jeho organizací. Největší význam mají preventivní opatření, zaměřená na předcházení deliktům, a výchova pracujících na řešení konkrétních případů na jednotlivých pracovištích. Je nutné, aby o každém trestném činu a porušení zákonů bylo učiněno včas oznámení, aby každý takový projev byl podroben širokému veřejnému projednání a posouzení a aby - a to je nejdůležitější - byly odhaleny a odstraněny příčiny, které k němu vedly. K tomu cíli musí orgány prokuratury, bezpečnosti a soudu rozvíjet svou činnost v těsném spojení s lidem a jeho organizacemi.

Soudružky a soudruzi,

otázky stavu a vývoje socialistické zákonnosti však zdaleka nelze vyčerpat pouze hodnocením kriminality. V podmínkách prohlubování socialistické demokracie a zvyšování pravomoci a odpovědnosti nižších stupňů řízení má nesmírný význam spolu s důsledným uplatňováním demokratického centralismu právě přísné dodržování socialistické zákonnosti.

Úspěchy dosažené v procesu socialistických přeměn naší společnosti se pochopitelně zákonitě odráží příznivě nejen v oblasti výskytu kriminality, ale i v oblasti upevňování socialistické zákonnosti vůbec. Občané v naší vlasti se stále důsledněji řídí pravidly socialistického soužití, dbají předpisů našeho socialistického právního řádu a sami usilují o další upevňování socialistické zákonnosti. Kladných výsledků bylo dosaženo při dalším upevňování socialistické zákonnosti i v oblasti činnosti státních a hospodářských orgánů. Dalšího pokroku při uplatňování a provádění našeho socialistického právního řádu dosáhly národní výbory. Možno konstatovat, že v podstatě úspěšně zajišťují dodržování zákonnosti v celém rozsáhlém úseku hospodářství, které řídí, a při plnění často velmi složitých a náročných úkolů státní správy na všech jejích úsecích, v zemědělství, školství, kultuře, zdravotnictví, ve věcech sociálního zabezpečení, v dopravě, v obchodu, ve výstavbě, v hospodaření s byty, v rozmisťování pracovních sil, ve vnitřní správě i na všech ostatních úsecích.

I když vývoj v naší zemi je příznivý, nelze ovšem přehlédnout, že v dodržování a upevňování socialistické zákonnosti se dosud vyskytuje celá řada vážných nedostatků, s nimiž je třeba rozhodnějším způsobem bojovat. Vždyť porušování socialistické zákonnosti úzce souvisí s mnohými obtížemi a nedostatky v rozvoji našeho národního hospodářství a v oblasti prohlubování socialistických vztahů celé naší společnosti.

Poznatky prokuratury vedou k závěru, že při trvalé nezbytnosti střežit sílu a obranyschopnost našeho socialistického státu, je nutné prohloubit a dále upevnit zákonnost v oblasti ochrany socialistického vlastnictví, bezpečnosti a ochrany zdraví pracujících při práci včetně železniční a silniční dopravy a při prosazování zásad socialistického soužití. Soustředím proto pozornost na problémy stavu zákonnosti především těchto úseků.

Soudružky a soudruzi! Majetek v socialistickém vlastnictví je zdrojem síly a bohatství socialistického státu a společnosti. Představuje výsledek pracovního úsilí lidu a jeho tvůrčí aktivity a iniciativy. Proto také drtivá většina pracujících v naší zemi považuje péči o socialistický majetek za věc své cti a střeží jej před rozkradači a poškozovateli.

Je možno konstatovat, že v poslední době bylo dosaženo určitého zlepšení v ochraně majetku v socialistickém vlastnictví. Stále se však vyskytují nežádoucí jevy, spočívající především v nesoustavné péče o tento majetek. Zejména je třeba zkvalitnit zabezpečení majetku ve stavebnictví, potravinářském průmyslu, státním a družstevním obchodě a v podnicích komunálního hospodářství. V zájmu rychlé konsolidace je třeba věnovat zvýšenou pozornost kádrové situaci ve všech hospodářských odvětvích na úseku údržby a zabezpečení majetku a prohloubit denní systematickou výchovu všech pracovníků. Je třeba na každém pracovišti důsledně bojovat proti nešetrnému zacházení a neefektivnímu využívání prostředků. V zájmu včasného a důsledného překonávání obtíží v národním hospodářství je třeba pozvednout na vyšší úroveň státní disciplínu a dodržování dodavatelských a odběratelských vztahů a plnit kooperační závazky. Dodržování smluvní, plánovací a finanční disciplíny je nezbytným požadavkem i zvýšené ochrany socialistického vlastnictví. Nelze trpět ani takové jevy, kdy hospodářské organizace nebo jednotliví pracovníci nedodržováním technologie a porušováním zásad cenové politiky dosahují např. přefakturací neoprávněných zisků, prémií a dalších výhod, které nejsou podloženy skutečnou prací pro společnost.

Předpokladem pro účinnou ochranu majetku v socialistickém vlastnictví svěřeného do správy jednotlivým hospodářským nebo rozpočtovým organizacím je jeho řádná evidence a soustavná ochrana před poškozením, ztrátou, zneužitím nebo zničením. Velký úkol vedle organizací samých připadá revizním a kontrolním orgánům. Porušování zákonnosti spočívá hlavně v tom že se neprovádějí řádně periodické i mimořádné inventarizace, zejména tehdy, když dojde ke změně pracovníků odpovědných za hospodářské prostředky, že se neprovádí řádně vyúčtování po inventarizacích a nečiní se potřebná opatření k likvidaci mank a přebytků. Nedostatky v evidenci, kontrole, údržbě a zabezpečení majetku, vlastní všem hospodářským organizacím, jsou i hlavní příčinou jeho rozkrádáni.

Dalším závažným nedostatkem je nedůslednost v uplatňování majetkové odpovědnosti pracovníků. Odpovědné organizace nevytvářejí vždy podmínky pro náležitou ochranu svěřeného majetku, neprovádějí soustavné kontroly a neuplatňují včas nárok na náhradu škody. Také při zařazování zaměstnanců nepečují vždy o to, aby s nimi byly uzavírány písemné smlouvy o zvláštní odpovědnosti za svěřený majetek. Je třeba konstatovat, že bezpečnostní orgány i prokuratura musí často prosazovat, aby podniky a organizace vůbec uplatňovaly odpovědnost všech pracovníků, kteří svým jednáním nebo neplněním povinností umožnili způsobení škody. Rovněž je třeba stále čelit tomu, aby se neoprávněně neuplatňovala toliko omezená odpovědnost proti těm pracovníkům, kteří škodu způsobili úmyslně nebo v opilosti.

Z hlediska ochrany majetku v socialistickém vlastnictví má značný význam i dodržování předpisů o ochraně proti požárům. Orgány inspekce požární ochrany v okresech neprovádějí pravidelně požární kontroly v potřebném rozsahu. V celé řadě důležitých podniků a objektů není požární kontrola prováděna i po dobu několika roků. Dalším nedostatkem je nedůslednost při prosazování nápravných opatření, která byla uložena na podkladě kontroly. To vede k tomu - a to je největší nešvar -, že se při dalších kontrolách opětovně zjišťují tytéž závady, aniž se z toho vyvozují důsledky proti osobám, které za odstranění závad odpovídají. Národní výbory musí věnovat požární ochraně větší a soustavnější pozornost, zejména v zemědělských závodech, kde situace není uspokojivá.

Rozvinutá investiční činnost, zejména výstavba vodních děl, dolů, bytová výstavba, je spojena s vykupováním, popřípadě vyvlastňováním nemovitostí. Investorské organizace při sjednávání dohod s vlastníky často porušují platné cenové předpisy. Národní výbory povolují často výjimky z tak zvaných stop cen, a to i v případech, kde nejde o nemovitosti v osobním vlastnictví. Tím jsou způsobovány vážné škody našemu národnímu majetku. Odhadní ceny při vykupování nemovitostí v osobním vlastnictví přesahují mnohdy skutečnou reprodukční hodnotu. K poskytovaným náhradám se někdy přiznávají neodůvodněné přídavky, například úhrady převodních a notářských poplatků, paušály na úhradu stěhovacích výloh apod. Nechybí dokonce ani případy, že se zbytečně vykupují nemovitosti, které podléhají opatření podle vládního nařízení č. 15/1959 Sb. Odstranění těchto nedostatků musí věnovat větší a soustavnější pozornost než dosud finanční orgány.

Hlavní váhu v úsilí za zvýšení ochrany socialistického vlastnictví musíme klást na výchovu lidí a na odstranění příčin rozkrádání a poškozování. Veškerá výchovná činnost společenských organizací, zejména Revolučního odborového hnutí, musí směřovat k tomu, aby se otázky ochrany společenského vlastnictví staly vlastní záležitostí a uvědomělou povinností všech pracujících.

V oblasti výchovného působení důležitou úlohu sehrají místní lidové soudy. Je třeba upozornit, že nesmíme dopustit, aby došlo k zeslabení výchovné práce společenských organizací. Také plné uplatňování zákona čís. 24/1957 Sb., o kárném stíhání rozkrádání a poškozování majetku v socialistickém vlastnictví, ve všech místech, kde nebudou zřízeny místní lidové soudy, musíme účinněji zajišťovat. Obecnou zásadou a společenskou nutností musí být, aby vždy byla nahrazena způsobená škoda a aby společnost nebyla ochuzována o prací vytvořené hodnoty.

Rozhodující význam při prohloubení ochrany socialistického vlastnictví v organizacích a podnicích má včasná a kvalitní kontrola. Kontrolu samozřejmě chápeme jako nedílnou součást řídící práce. Je třeba zdůraznit, že právě v oblasti ochrany socialistického vlastnictví je třeba pozvednout kontrolu na výši jí daného úkolu. V tom směru lze očekávat kladné výsledky od nové zákonné úpravy kontrolní služby řízené Ústředním úřadem státní kontroly a statistiky. V rámci platného právního řádu je třeba důsledně uplatňovat trestní, kárnou a majetkovou odpovědnost ve všech případech, kdy byla vinou odpovědných pracovníků způsobena škoda na socialistickém vlastnictví, kdy došlo k osobnímu obohacení na úkor společnosti a k nesprávnému vykazování výsledků.

Soudružky a soudruzi!

Dosáhli jsme vítězství socialistických výrobních vztahů na naší vesnici. To vytvořilo předpoklady pro to, abychom do roku 1970 povýšili socialistickou zemědělskou velkovýrobu na úroveň socialistického průmyslu. Pro splnění tohoto úkolu je důležité rozvinout úsilí o uskutečnění plánů a závazků ke splnění třetí pětiletky v zemědělství za čtyři roky. O to víc vystupuje do popředí nezbytnost urychleně se vypořádat se všemi negativními jevy. S tím souvisí i požadavek pravdivosti a přesnosti celého výkaznictví a statistiky v zájmu zkvalitnění operativního řízení a kontroly. Nedostatky při uskutečňování politických směrnic v této oblasti mají často své příčiny i v porušování socialistické zákonnosti.

Ustanovení zákona o jednotných zemědělských družstvech zvýšila úlohu místních národních výborů a jeho orgánů v rozvoji zemědělství. Jejich pravomoc a odpovědnost byla dále posílena zákonem o národních výborech a předpisy o něj se opírajícími. Zkušenosti prokuratury však svědčí o tom, že orgány některých místních národních výborů neuplatňují se znalostí věci účinně pomocnou a dohledací činnost jak ve vztahu k jednotným zemědělským družstvům, tak k soukromě hospodařícím rolníkům a nepoužívají často oprávnění daných jim k prohlubování socialistické zákonnosti. Jde zejména o nedostatky při zabezpečení plnění státního plánu, jako je nedodržování osevních ploch, stavu zvířectva apod. Tyto nedostatky musí být energičtěji odstraňovány. I prokuratura a ostatní orgány musí zde přiložit pomocnou ruku. V tomto směru musí také více rozvíjet řídící a kontrolní činnost nadřízené orgány, zejména okresní národní výbory.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP