Ve srovnání s minulými
léty došlo k určitému zlepšení
poměru družstevních orgánů a
členů družstev k družstevnímu majetku
a k upevnění družstevní kázně.
V podstatě však trvá celkové podceňování
významu dodržování zákonnosti
pro zvýšení hospodářských
výsledků družstev. Družstevní orgány
a členové mnohých družstev neuplatňují
důsledně všechna zákonná opatření
k ochraně družstevního majetku, k posilování
družstevní kázně a k zapojování
družstevníků do správy a řízení
družstva, a trpí porušování ustanovení
stanov o organizaci práce a odměňování,
o rozdělování produkce družstva, o záhumenkovém
hospodářství, o provozování
pomocné a přidružené výroby.
Orgány družstva také nechávají
většinou nepovšimnuty otázky uplatňování
hmotné odpovědnosti. Nízká úroveň
pomoci a dohledu státních orgánů vede
pak k tomu, že některá družstva jednostranně
prosazují zájmy svého družstva nad zájmy
státu, zvláště při rozdělování
produkce a při dotaci příslušných
fondů. Nepomáhají také družstvům
dostatečně při vysvětlování
a používání zákonných
ustanovení, nečelí falešným sousedským
vztahům a škodlivé solidaritě. V důsledku
toho kárné orgány a revizní komise
většinou dosud neplní to poslání,
které mají při ochraně družstevního
majetku a upevnění družstevní kázně.
Státní orgány musí účinněji
působit k tomu, - a to jsou také problémy
socialistické zákonnosti, - aby se plně rozvíjela
vnitrodružstevní demokracie, aby se netrpěly
případy nahrazování členských
schůzí představenstvem a aby členové
byli pravidelně seznamováni s plněním
celoročních výrobně finančních
plánů, jak to ukládají stanovy družstva.
Zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
v únoru 1961 poukázalo na nedostatečnou kontrolu
a smiřlivecký postoj národních výborů
k rozvoji přidružené výroby. Je třeba
zajistit, aby druh a rozsah přidružené výroby
byl vždy upraven ve vlastních stanovách družstva
a schválen okresním národním výborem,
aby přidružená výroba sloužila
rozvoji zemědělské výroby, neohrožovala
plnění vlastních úkolů družstva
a aby nebyla zneužívána k soukromému
podnikání.
Poznatky prokuratury konečně
ukazují, že je třeba zesílit i pozornost
k tomu, jak národní výbory a nákupní
organizace dodržují zásady stanovené
pro smluvní zabezpečení úkolů
státního plánu nákupu v družstvech,
jak působí k tomu, aby družstva pravidelně
projednávala na svých členských schůzích
plnění smluvních závazků a
činila včasná opatření k odstranění
příčin neplnění. Také
plnění výrobních a výkupních
úkolů a placení zemědělské
daně soukromě hospodařícími
rolníky je třeba věnovat větší
pozornost a především důslednou kontrolu.
Zejména místní národní výbory
a jejich zemědělské komise často dosud
zanedbávají svou zákonnou povinnost dohlížet
na činnost družstev a soukromě hospodařících
rolníků při rozdělování
produkce. Evidence o nákupu je značně nespolehlivá
a neslouží tak národním výborům
jako účinný podklad k provádění
kontroly.
Další upevnění
socialistické zákonnosti na úseku zemědělství
po tomto rozboru proto vyžaduje, aby soustavnější
pozornost ze strany národních výborů
byla zaměřena na kvalitní zpracování
nových stanov JZD a především pracovních
řádů a na jejich dodržování
a na plnění všech úkolů, vyplývajících
z usnesení pátého celostátního
sjezdu JZD.
Zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu z července 1959 vyzdvihl nutnost
chránit zemědělskou a zejména ornou
půdu a vytvářet předpoklady pro její
rozšiřování a zlepšování.
Je ovšem třeba konstatovat, že celkem jsme nedosáhli
dostatečných výsledků. Národní
výbory nesmí dopouštět porušování
zákona vlastníky a uživateli pozemků,
musí vést řádný přehled
o zemědělském půdním fondu
a náležitě dbát o to, aby půda
bylo odnímána zemědělské výrobě
při občanské, průmyslové a
zemědělské výstavbě, při
výstavbě rekreačních chat apod., jen
v míře nezbytně nutné.
Je nutno pomáhat mnohem účinněji
jednotným zemědělským družstvům
také při řešení právních
otázek a vést je k soustavnému a správnému
uplatňování zákonných ustanovení
o ochraně družstevního majetku, upevňování
družstevní kázně, o kontrole výrobní,
hospodářské i finanční činnosti
družstva, jeho orgánů a funkcionářů.
K tomu je třeba soustředěného úsilí
orgánů zemědělské správy
všech stupňů, zejména národních
výborů, prokuratury, Státní banky
československé, orgánů veterinární,
protiepidemické a hygienické péče.
Soudružky a soudruzi!
Socialistický stát
považuje za svůj prvořadý úkol
péči o pracujícího člověka.
Projevuje se to nejen ve stále širším
uspokojování hmotných a kulturních
potřeb pracujících a vytváření
podmínek pro postupné zkracování pracovní
doby, ale též v péči o bezpečnost
a ochranu zdraví při práci. S dosaženým
stavem nemůžeme se však spokojit, protože
nedostatky na tomto úseku jsou dosud ještě
početné a závažné. Poslední
havárie na dolech a železnicích jsou vážným
signálem k tomu, aby hospodářské a
odborové orgány zmobilizovaly všechny vnitřní
zdroje pro upevnění kázně, odpovědnosti
ke společnosti a důsledné dodržování
bezpečnostních předpisů každým
pracujícím.
Pracovní úrazovost
vykázala v roce 1960 v celostátním měřítku
jen malý pokles. Úrazová četnost (počet
úrazů na jeden milión odpracovaných
hodin) se snížila jen o 3,8%, a úrazová
závažnost (počet zameškaných pracovních
dní na jeden tisíc odpracovaných dnů)
o 3,2%. Přitom je třeba konstatovat, že pokles
byl docílen převážně jen snížením
počtu úrazů s krátkodobou absencí.
Úrazovost také nepoklesla ve všech hospodářských
odvětvích. Zejména v zemědělství
úrazovost v posledním období stále
stoupá. Největšími zdroji úrazů
je pád nebo sesutí materiálu, předmětů
a břemen při jejich přemísťování
(téměř 40%), pád osob s výše
(přes 15%), pracovní stroje (12%), nářadí
a nástroje (10%) Základní příčinu
je třeba spatřovat především
v nepořádku na pracovištích, v nesprávné
organizaci práce a v nedodržování bezpečnostních
předpisů. Většinou jde o úrazy,
a to je třeba si uvědomit, jejichž počet
i závažnost lze podstatně snížit
bez vynaložení větších finančních
a materiálových prostředků důslednou
péčí hospodářských a
odborových orgánů, zaměřenou
na správnou organizaci práce a dodržování
pořádku a kázně na pracovištích.
Doposud se nepodařilo prosadit řádné
plnění povinností ze strany některých
vedoucích pracovníků závodů
a pracovníků orgánů jim nadřízených
- to je třeba také zdůraznit - a zvýšit
výrazně jejich iniciativu v péči o
ochranu života a zdraví pracujících.
Tento nedostatek je v úzké příčinné
souvislosti se stále málo důrazným
a málo důsledným výkonem dozoru na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci
jak ze strany orgánů inspekce práce ROH,
tak ze strany orgánů hygienické a protiepidemické
služby, státního technického dozoru
i ostatních resortních inspekčních
a kontrolních orgánů.
S otázkami bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci souvisí
také odškodňování pracovních
úrazů a nemocí z povolání.
Je třeba dbát na to, aby tohoto zákona bylo
v praxi více používáno jako jednoho
z významných prostředků působení
k tomu, aby se pracovní prostředí v jednotlivých
závodech z hlediska bezpečnosti při práci
neustále zlepšovalo. Nejde jen o uspokojení
subjektivních zájmů, ale i o zvýšení
společenské kontroly a odpovědnosti za pracovní
prostředí.
Ve všech podnicích, závodech
a pracovištích je třeba dovést do konce
výsledky diskuse k zákonu o bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci. I prokuratura
musí dbát na to, aby byly realizovány konkrétní
připomínky pracujících a opatření
přijatá v kolektivních smlouvách.
Při porušování bezpečnostních
předpisů je třeba účinněji
než dosud používat kárných opatření
a hmotných sankcí proti pracovníkům,
kteří nedbají nebo trpí porušování
zákonných ustanovení. Je třeba prosadit
i důsledné plnění usnesení
vlády z 15. června 1960 č. 530, o odstranění
příčin fyzicky namáhavé práce
při manipulaci s materiálem a ve vnitrozávodní
dopravě. Samozřejmě nejúčinnějším
prostředkem k odstranění nedostatků
je rozvíjení výchovy i iniciativy pracujících
a vyvozování operativních závěrů
z kritiky a podnětů pracujících. Také
národní výbory musí více než
dosud plně rozvinout plnění úkolů
jim uložených novým zákonem o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci. Stanou-li
se otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci na každém pracovišti nedílnou
součástí hospodářskoorganizátorské
a řídící činnosti odpovědných
pracovníků, kteří plánují,
organizují a řídí výrobu, -
to je jeden požadavek, a budou-li odborové organizace
a orgány šířeji rozvíjet výchovnou
práci a uplatňovat opatření zaručená
zákonem o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci, - to je druhý požadavek,
dosáhneme takové situace, aby otázky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci se staly životně
důležitou potřebou každého pracujícího
a aby byly pracujícími chápány jako
společenská povinnost a nejen osobní záležitost
jednotlivců.
Dosahované úspěchy
v železniční dopravě jsou často
znevažovány značnými škodami na
majetku a také na zdraví a životech pracujících,
k nimž dochází při nehodách.
Tyto nehody souvisí především s nízkou
úrovní řídící a kontrolní
činnosti a s nedostatkem disciplíny jednotlivých
pracovníků. Předpisy provozní a předpisy
o bezpečnosti v dopravě nejsou dosud vždy náležitě
dodržovány. Řídící a kontrolní
orgány se přitom nedostatečně opírají
o stranické a odborové organizace. Mnohdy jsou pomíjeny
podnětné náměty z řad pracujících
k zajištění bezpečné práce.
Při vyšetřování zejména
menších nehod se někdy projevuje i falešná
solidarita s viníky. Cestou k zjednání nápravy
na úseku železniční dopravy je především
důsledné plnění usnesení ústředního
výboru Komunistické strany Československa
ze dne 17. ledna 1961 a ze 14. dubna 1961. Všemi prostředky
je třeba působit k upevnění a zvýšení
státní kázně a pracovní disciplíny
- jako základní podmínky pro zvýšení
bezpečnosti a plynulosti železniční
dopravy. Je třeba prosazovat důsledné dodržování
železničního přepravního řádu
nejen orgány ČSD, ale též přepravci.
Prudký vzestup osobní
i nákladové automobilové dopravy a zvýšení
počtu motorových vozidel všeho druhu přináší
s sebou zvýšené nebezpečí pro
všechny uživatele silnic. Počet silničních
nehod a jejich nebezpečnost z hlediska následků
je stále vážný. O tom jste informováni
pravidelnými zprávami Veřejné bezpečnosti.
Hlavní příčinou silničních
nehod je nedodržování předpisů
o silniční dopravě, především
předpisů o rychlosti, vyhýbání,
předjíždění, přednosti
v jízdě a v menší míře
o údržbě a technickém vybavení
vozidel. Mnohé nehody jsou rovněž zaviněny
nebo spoluzaviněny jinými účastníky
silničního provozu, jako jsou motocyklisté,
cyklisté, chodci, vozkové, popřípadě
děti hrající si na vozovce. Povážlivým
zjevem je, že velké množství silničních
nehod je způsobováno podnapilými, případně
i opilými řidiči. Někteří
řidiči dosud nedbají zákazu požívání
alkoholických nápojů před a během
jízdy. Také personál restaurací a
hostinců porušuje zákaz podávání
alkoholických nápojů řidičům.
Závěr je jeden: zvýšit ze strany všech
příslušných orgánů i společenských
organizací úsilí za zvýšení
dopravní kázně na silnicích vůbec,
zejména pak boj proti opilým a podnapilým
řidičům, a to jak prostředky výchovy,
tak i cestou přísného a důsledného
trestního postihu v případech, kde prostředky
výchovy jsou neúčinné. Ještě
důsledněji je třeba používat
předpisů o odnětí řidičských
průkazů osobám, které bezpečnost
a plynulost v silniční dopravě ohrožují
z lehkomyslnosti a bezohlednosti.
Plnění výrobních
úkolů vyžaduje žádoucí stabilizaci
pracovních sil. Naše socialistická ústava
vysoko vyzdvihla sociálně-ekonomická práva
občanů. Ze všech těchto důvodů
má dodržování zákonnosti v oblasti
pracovně právních vztahů důležitý
politický a hospodářský význam.
I když celkový vývoj je příznivý,
přesto se ještě setkáváme s porušováním
zákonnosti, které někdy vyplývá
ze snahy uspokojit úzké patriotické zájmy
jednotlivých závodů, někdy však
je i projevem nezájmu a lhostejnosti k právům
a zájmům pracujících. Na úseku
pracovně právních vztahů je třeba
především zlepšit stav zákonnosti
v oblasti dodržování předpisů
o zákonné pracovní době mladistvých,
o práci na pracovištích, kde je zvýšenou
měrou ohroženo zdraví zaměstnanců,
zejména žen a mladistvých, a o zajištění
pracovního umístění osob se změněnou
pracovní schopností. Tyto úkoly musí
ještě důsledněji plnit a zajišťovat
zejména odborové orgány a národní
výbory všech stupňů.
Také odstraňování
nedostatků v součinnosti odborových orgánů
při uzavírání a rozvázání
pracovního poměru je třeba dále věnovat
pozornost. Ke zkvalitnění projednávání
pracovních věcí přispívá
zavádění rozhodčího řízení.
Je třeba dále pomáhat při školení
členů ZV ROH, kteří mají rozhodčí
řízení provádět.
V současné době,
v níž bytová potřeba není ještě
plně kryta, má velký význam spravedlivé
rozdělování bytů. I když došlo
ve většině krajů k dalšímu
zlepšení stavu zákonnosti, trvá dosud
řada nedostatků v uplatňování
zákona o hospodaření s byty, které
ztěžují provádění bytové
politiky a jsou častým pramenem nespokojenosti a
stížností pracujících. Základní
příčina je v tom, že mnozí pracovníci
národních výborů dosud podceňují
nutnost dodržování socialistické zákonnosti
v bytových věcech. Druhá příčina
spočívá v tom, že ne na všech místech
je dosud dostatečně rozvinuta přímá
účast pracujících na provádění
bytové politiky.
Je třeba prohloubit proto
kontrolní a revizní činnost na úseku
bytovém. Plenární zasedání
národních výborů mají věnovat
otázkám bytové politiky soustavnou pozornost.
Také komise národních výborů
mají se zabývat více otázkami bytové
politiky komplexně a neomezovat se převážně
na řešení jednotlivých konkrétních
případů.
K zvyšování životní
úrovně pracujících patří
rovněž péče o zdravé a příznivé
životní prostředí. Zatím co dodržování
předpisů o údržbě a dalším
zvelebování lesního bohatství se v
posledním období značně zlepšilo,
zůstává náléhavým problémem
otázka čistoty vodních toků a čistoty
ovzduší. Zlepšení, které se projevilo
zejména po vydání usnesení vlády
v posledních létech, není však dosti
výrazné. Je tomu tak proto, že opatření
uvedená v usneseních, jako je zajišťování
revizí a dalších opatření orgány
národních výborů, používání
sankcí za znečišťování apod.,
nejsou důsledně plněna. Některé
národní výbory nemají ani úplný
přehled vodohospodářských děl
a zařízení a příslušných
vodohospodářských povolení. To pak
znesnadňuje operativní a účinná
opatření k zlepšení stavu zákonnosti
v této oblasti.
Soudružky a soudruzi,
v závěru této
druhé části zprávy zmíním
se ještě o některých problémech,
které mají velký význam při
vytváření nových, socialistických
vztahů, při výchově nového
socialistického člověka.
Velká většina
pracujících je si vědoma, že plnění
povinností vůči státu a společnosti
je nejpřednějším morálním
závazkem. Hnutí brigád socialistické
práce přesvědčivě prokazuje,
jak socialistický člověk cítí
odpovědnost za chování svých spolupracovníků,
za to, co se prostě děje kolem něho. Jeho
účastníci spolu s dodržováním
společenských povinností aktivně bojují
za prosazení společenské kázně
a morálky a vedou k odpovědnosti i ostatní.
Tento požadavek musíme prosazovat u všech občanů.
K tomu cíli musíme podporovat široké
zapojení pracujících do různých
orgánů a aktivů, jež sledují
upevnění společenského pořádku
a pravidel socialistického soužití, jako jsou
komise na ochranu soc. vlastnictví, komise bezpečnosti
práce, kárné orgány, místní
lidové soudy, pomocné stráže veřejné
bezpečnosti, bezpečnostní hlídky na
závodech apod.
V té souvislosti je třeba
připomenout, že v socialistickém státě
nelze stavět práva a povinnosti vedle sebe nebo
dokonce proti sobě. Proto další rozvoj a upevnění
socialistické společnosti vyžaduje uvědomělé
plnění povinností ke státu a společnosti.
Vážným prohřeškem proti společnosti
je zneužívání práv ke škodě
společnosti, jehož se dopouští zejména
zbytky vykořisťovatelských tříd.
Soustavně je třeba
vést také boj proti alkoholismu jako jednomu z přežitků
minulosti. Tento boj je především otázkou
výchovy a převýchovy lidí. Bylo již
dosaženo určitých úspěchů.
O tom svědčí i pokles spotřeby lihovin
i když nevelkého vzestupu spotřeby nealkoholických
nápojů. Nestřídmé požívání
alkoholu je dosud častou příčinou
trestné činnosti. Výchova pracujících
k střídmosti v požívání
alkoholu je řízena a koordinována protialkoholními
sbory. Zkvalitnit je třeba činnost Ústředního
protialkoholního sboru zejména z hlediska řízení,
kontroly a koordinace činnosti protialkoholních
sborů. Úspěšnost protialkoholních
opatření je někdy oslabována tím,
že se na jejich provádění aktivně
nepodílejí všechny složky a že se
protialkoholní opatření a výchova
nesprávně považují za záležitost
výlučně zdravotnickou. Boj proti alkoholismu
je třeba proto rozvinout za plného využití
práv i povinností všech státních
orgánů i společenských organizací,
za uplatnění výchovného vlivu všech
pracujících. Je proto správné, že
se připravuje vydání zákona o boji
proti alkoholismu.
Převážná
většina porušování zákonů
nepramení z nepřátelství k socialistickému
zřízení, ale z toho, že v naší
společnosti ještě působí přežitky
kapitalismu v myslích a jednání lidí.
Právě vzhledem k této příčině
je třeba zvýšit výchovu pracujících
k uvědomělému postoji ke státu a společnosti.
Je plně v možnostech našeho společenského
zřízení, aby soustavnou politickou, organizátorskou
a výchovnou prací všech státních
orgánů a společenských organizací
ještě účinněji byly překonávány
přežitky kapitalismu v jednání lidí,
projevující se v poškozování
a rozkrádání socialistického vlastnictví,
v porušování zásad socialistického
soužití, v nekázni a v nesprávném
poměru k rodině a výchově dětí.
Výchova pracujících v duchu kolektivismu,
výchova k dobrovolnému respektování
zásad socialistického soužití, soudružské
vzájemné pomoci, k ochraně socialistického
vlastnictví a vytváření atmosféry
nesmiřitelného postoje k lidem, kteří
porušují zákony - to je dnes hlavní
úkol při upevňování socialistických
společenských vztahů a konec konců
při upevňování soc. zákonnosti.
Je důležité již dnes usilovat o to, aby
dodržování pravidel socialistického
soužití vycházelo u každého pracujícího
z hlubokého osobního přesvědčení.
Síla uvědomění musí být
silnější než obava před potrestáním
a jinými důsledky, vyvozovanými z porušování
zákonů. Musíme již dnes vidět
perspektivu doby, kdy síla zákona bude nahrazena
silou uvědomění.
Soudružky a soudruzi,
naše právo je důležitým
nástrojem organizace socialistické společnosti,
důležitým prostředkem socialistické
výchovy pracujících k dobrovolnému
a uvědomělému plnění úkolů
vyspělé socialistické společnosti
a zároveň velmi významnou zárukou
ochrany státu před úklady třídních
nepřátel. Proto klademe na přísné
dodržování socialistické zákonnosti
takový důraz. Tím větší
je odpovědnost všech státních orgánů,
občanů i společenských organizací,
aby byly důsledně rozvíjeny všechny
příznivé podmínky, které zrychlují
proces upevňování socialistické zákonnosti
a zintenzívňují boj proti jejímu narušování.
Je třeba dát odpověď na otázku,
v čem je třeba především prohloubit
a zkvalitnit úsilí za upevňování
socialistické zákonnosti.