To je jen několik zkušeností ze Sovětského
svazu i z Polské lidové republiky. Tyto zkušenosti
ukazují, že bude třeba přijmout i u
nás komplexní opatření, která
směřují k zajištění sortimentních
potřeb již při tvorbě plánu a
uvést s tím do souladu ostatní ukazatele
plánu, které musí plnění sortimentu
napomáhat. K tomu bude třeba provést opatření
již v přípravě plánu, směřující
k zajišťování větší
reálnosti úkolů v sortimentu. To vyžaduje
posílit centralizaci v uplatňování
a rozdělování válcovaného materiálu,
zvýšit úlohu odbytu a odbytových organizací
při plánování, rozdělování
a realizaci válcovaného materiálu a vytvářet
na všech stupních předpoklady ke splnění
sortimentu překračováním plánu
výroby. O řadě dalších opatření,
která přijímáme právě
na základě uvedené konzultace a jednání
ve vládě, pak budu podrobně informovat soudruhy
poslance v průmyslovém výboru Národního
shromáždění příští
týden při projednávání rozpočtové
kapitoly našeho ministerstva. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Ďakujem súdruhovi
ministrovi za vysvetlenie. Hlási sa ešte niekto do
rozpravy, alebo k dotazu?
Posl. Marek: Jak se budou řešit náhradní
díly na nakladače hnoje, o kterých hovořil
soudruh Porubský. Agrotechna říká,
že dostatek náhradních dílů bude
v roce 1963. Co budeme dělat do roku 1963?
Podpredseda NZ dr. Kyselý: To je dotaz na súdruha
ministra strojárenstva Poláčka. Súdruh
minister tu nie je a preto predsedníctvo oznámi
súdruhovi Poláčkovi tento dotaz s tým,
aby ho podľa paragrafu 48 jednacieho poriadku zodpovedal.
Ešte má niekto pripomienku alebo dotaz? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, je teda skončená.
Ako zpráva podpredsedy vlády a predsedy Štátnej
plánovacej komisie súdruha Šimůnka,
tak aj rozprava poslancov ukázala, že v budúcom
roku čakajú na nás závažné
úlohy v našom hospodárstve. Bude preto treba,
aby všetci poslanci videli plnenie štátneho národohospodárského
plánu a vo svojich obvodoch ako jednu z hlavných
úloh svojej činnosti v budúcom roku.
Za niekoľko dní začnú výbory
Národného zhromaždenia prejednávať
štátny rozpočet. Bude treba, aby ste pri prejednávaní
štátneho rozpočtu, ktorý je základným
finančným zákonom, vychádzali zo smerníc
národohospodárskeho plánu na rok 1962, o
ktorých sme dnes jednali.
Navrhujem, aby Národné zhromaždenie vzalo výklad
predsedy Štátnej plánovacej komisie o súčasnej
situácii v národnom hospodárstve a predpokladoch
pre zostavenie ročného hospodárskeho plánu
na rok 1962, na vedomie.
Má niekto iný návrh alebo sú k tomuto
návrhu nejaké pripomienky? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s tým, aby výklad
predsedy Štátnej plánovacej komisie o súčasnej
situácii v národnom hospodárstve a predpokladoch
pre zostavenie ročného hospodárskeho plánu
na rok 1962 bol vzatý na vedomie, nech zdvihne ruku! (Deje
sa.) Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
vzalo jednomyseľne na vedomie výklad predsedy Štátnej
plánovacej komisie.
Tým sme prejednali šiesty bod poriadku.
Místopředseda NS posl. Pospíšil:
Soudružky a soudruzi, přistoupíme k projednání
7. bodu pořadu, kterým je
7. Společná zpráva výboru ústavně
právního a průmyslového k vládnímu
návrhu zákona (tisk 57) o pozemních komunikacích
(silniční zákon) - (tisk 59).
Zpravodajem je posl. Doupovec. Žádám,
aby se ujal slova.
Zprav. posl. Doupovec: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Vládní návrh zákona o pozemních
komunikacích upravuje celou širokou problematiku našeho
silničního hospodářství. Nahrazuje
zákon č. 147 z r. 1949, kterým byly vydány
některé předpisy o veřejných
silnicích proto, že tento starý zákon
sice sjednotil celou naši silniční síť
zestátněním zemských, okresních
a vicinálních silnic, ale nevyřešil
žádné další palčivé
otázky silničního hospodářství.
Naopak ponechal v platnosti řadu zastaralých a dnes
již zcela nevyhovujících předpisů
a nevytvořil ani možnost, aby tyto předpisy
mohly být nahrazeny novými a aby mohla být
sjednocena právní úprava v českých
krajích a na Slovensku.
V našem právním řádu nejsou vůbec
upraveny poměry místních komunikací,
kterých máme v republice přes 53 000 km a
jejichž význam v poslední době velmi
vzrostl s výstavbou nových sídlišť
a s postupnou socializací vesnice. Místní
národní výbory nemají proto vůbec
žádnou směrnici pro svoji činnost na
úseku místních komunikací. Také
právní poměry dálnic, s jejichž
výstavbou se počítá ještě
v této pětiletce, nejsou vůbec žádným
způsobem upraveny.
Tyto okolnosti a stále rostoucí význam silniční
sítě pro naše národní hospodářství
jsou důvodem nové zákonné úpravy.
Silniční síť v naší republice
má dnes celkovou délku přes 73 000 km a její
význam neustále roste nejen s rozvojem dopravy nákladů,
ale v posledních letech též v důsledku
mohutného rozmachu individuálního motorismu.
Pro další léta musíme reálně
očekávat, že význam silniční
sítě poroste ještě dále s dalším
plánovaným rozvojem motorismu. Avšak již
dnes jsme svědky toho, že zejména výpadové
silnice z velkých měst nestačí zvládnout
dopravní požadavky ve špičkových
dnech a hodinách a že většina našich
silnic nevyhovuje z hlediska technického požadavkům
rychlé, bezpečné, plynulé a hospodárné
dopravy. Tato situace není způsobena jenom rychlým
rozvojem motorismu u nás, ale je také dědictvím
zanedbávání silniční sítě
za kapitalismu.
Tehdy nebyly silnice budovány plánovitě,
nýbrž pouze v oblastech bývalých pánů
radů zemských úřadů, kteří
rozhodovali o všem, kde se co bude stavět. V hospodářsky
slabých oblastech, zejména na Slovensku nebyly stavěny
nové silnice a nebylo ani dost prostředků
k tomu, aby se staré silnice udržovaly ve sjízdném
stavu.
Tyto nedostatky se nám nepodařilo úplně
odstranit ani za 16 let od skončení druhé
světové války. Na naši silniční
síť byly sice v tomto období vynaloženy
velké prostředky, byla podstatně zlepšena
kvalita dosavadních silnic, zejména odstraněním
jejich prašnosti a výstavbou přeložek
okolo měst a byly také postaveny některé
nové silnice. To všechno však nestačí
k tomu, aby naše silniční síť byla
s to vyhovět neobyčejně vzrůstajícím
dopravním i přepravním požadavkům.
Proto budeme muset v příštích letech
vynaložit velké prostředky k tomu, abychom
naši silniční síť zmodernizovali
a zkvalitnili tak, aby silnice umožnily bezpečnou
a hospodárnou přepravu osob i zboží
a nestaly se brzdou rozvoje našeho národního
hospodářství. Proto usnesení XI. sjezdu
KSČ a celostátní konference KSČ z
července 1960 stanoví jako jeden z důležitých
úkolů modernizovat silniční síť
a odstranit disproporci mezi jejím technickým stavem
a požadavky silniční dopravy.
Plnění tohoto úkolu je věcí
příštích pětiletek a bude vyžadovat
značných finančních i materiálových
prostředků; ale již nyní je zapotřebí
dát novou zákonnou úpravou potřebné
předpoklady k tomu, aby tento rozvoj nebyl brzděn
zastaralými předpisy z doby Rakousko-Uherska, první
republiky a okupace a mohl se volně uskutečňovat.
Ve spleti těchto zastaralých a nevyhovujících
předpisů se totiž nemohou poslanci a pracovníci
národních výborů dostatečně
orientovat a některé předpisy jsou již
prakticky dnes nedostupné. Proto je vládní
návrh silničního zákona důležitým
článkem v celém souboru opatření,
prováděných ke zlepšování
silniční sítě. Prvním krokem
v tomto směru bylo již vládní nařízení
č. 71 z roku 1960, které ve smyslu usnesení
ÚV KSČ ze 7. a 8. dubna 1960 svěřilo
řízení silničního hospodářství
a správy silnic národním výborům.
Toto dílčí řešení je nyní
doplňováno komplexním řešením
všech otázek silničního hospodářství.
Vládní návrh silničního zákona
vychází především ze zásady,
že všechny pozemní komunikace, tj. dálnice,
silnice a místní komunikace, vytvářejí
dohromady společnou komunikační síť
a že proto musí na sebe navazovat a vzájemně
ovlivňovat svůj vývoj, způsob výstavby,
údržby a správy. Právní poměry
všech komunikací musí být také
upraveny společnou normou. Vládní návrh
zákona upravuje rámcově též problematiku
účelových komunikací, tj. příjezdných
cest k závodům, dolům, lomům, polních
a lesních cest, a tím odstraní spory o příslušnost
ke správě těchto komunikací.
V prvé části stanoví návrh
zákona, jakým způsobem je zajišťováno
plánování výstavby a přestavby
pozemních komunikací a komu je svěřena
jejich správa a dozor nad nimi. V souladu s uvedeným
usnesením ÚV KSČ svěřuje návrh
zákona správu silnic a místních komunikací
národním výborům, které ji
obstarávají buď přímo nebo prostřednictvím
jim podřízených okresních správ
a státních silnic. Pouze správa dálnic
bude vzhledem k jejich celostátnímu významu
zajišťována ústředně. Správa
účelových komunikací náleží
těm socialistickým organizacím, jimž
tyto komunikace slouží.
Druhá, obsáhlejší část
návrhu zákona, obsahuje všechna potřebná
ustanovení o užívání a ochraně
silnic. Mezi těmito ustanoveními je třeba
vyzvednout především řešení
otázky obecného užívání
silnic, dále ustanovení o uzavírkách
a objížďkách, která stanoví
povinnost zkracovat dobu uzavírek a řádně
technicky zabezpečovat objížďky a konečně
předpisy o tom, kdy a za jakých okolností
lze užívat silnice zvláštním způsobem.
Ustanovení § 9 návrhu zákona vyslovuje
velmi významnou novou zásadu, že silniční
správa odpovídá uživatelům silnic
za škody, které jim vzniknou ze závad ve sjízdnosti
silnic. Toto ustanovení zajisté zvýší
pocit odpovědnosti okresních správ státních
silnic i silničních zaměstnanců a
pomůže nám ušetřit milióny
korun. Nově se též upravuje otázka pěstování
silničního stromoví. ONV budou postupně
odevzdávat pěstování ovocného
stromoví podél silnic JZD a státním
statkům, takže cestáři nebudou odváděni
od své povinnosti udržovat silnice v řádném
stavu potřebou zajišťovat sklizeň ovoce.
Aby bylo možno zajistit řádnou údržbu
a bezpečný provoz na našich silnicích,
bylo zapotřebí zvýšit jejich ochranu
před poškozováním, opotřebováním
nad obvyklou míru a zejména před znečišťováním,
jak se to stává při podzimních zemědělských
pracích.
Kromě toho chrání návrh zákona
silnice i před rušivými vlivy z okolí,
zejména před padáním kamenů
a stromů, nevhodnými terénními úpravami
v okolí silnic a provozem nebezpečných podniků
v blízkosti silnic. Tyto otázky se snaží
návrh zákona řešit nejenom zvýšením
povinností silniční správy a uživatelů
silnic, ale též zřízením silničních
ochranných pásem, silničních pomocných
pozemků a předběžnou ochranou plánované
výstavby silnic.
Další část návrhu zákona
upravuje otázky stavby silnic a jejich styku s okolím,
především s drahami a vedeními všeho
druhu. Řešení těchto otázek je
v souladu s obecnými předpisy a upravuje otázky
vzájemného styku tak, aby byl zajištěn
řádný provoz všech stýkajících
se zařízení. Důležitou novinkou
je ustanovení § 19 návrhu zákona, které
chrání silnice před zničením
při provádění velkých staveb
socialismu.
Jak jsem již řekl, návrh zákona upravuje
též právní režim místních
komunikací a dálnic. Přitom vychází
z předpokladu, že tyto komunikace budou mít
v podstatě obdobný režim, obdobné předpisy
o užívání, ochraně a styku s
okolím, jako silnice. Drobné odchylky, které
vyplývají z povahy těchto komunikací,
jsou zakotveny v návrhu prováděcí
vyhlášky, kterou ministerstvo dopravy a spojů
připravilo tak, že ji bude možno vydat zároveň
se zákonem. Tato skutečnost je velmi důležitá,
protože prováděcí vyhláška
bude konkretizovat rámcová ustanovení zákona.
Jsem toho názoru, že nová úprava silničního
práva tak, jak je zakotvena ve vládním návrhu
silničního zákona, plně odpovídá
současným požadavkům, kladeným
na moderní komplexní právní předpis
i budoucím potřebám modernizace naší
silniční sítě.
Nový silniční zákon bude vhodnou základnou,
ze které budeme moci vycházet v příštích
letech při udržování, zlepšování
a výstavbě pozemních komunikací tak,
aby tyto komunikace mohly splnit velké požadavky,
které na ně budou kladeny při dalším
rozvoji našeho národního hospodářství
a při neustálém zvyšování
životní úrovně našich pracujících.
Vládní návrh silničního zákona
byl již projednán v ústavně právním
a průmyslovém výboru. Oba výbory doporučují
jeho schválení v předloženém
znění pouze s dvěma malými stylistickými
úpravami, které jsou obsaženy v písemné
zprávě, jež vám byla rozdána.
Z pověření průmyslového a ústavně
právního výboru doporučuji proto vládní
návrh zákona o pozemních komunikacích
(silničního zákona) plénu NS ke schválení.
(Potlesk)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Do rozpravy je prihlásený
posl. Janda, dávam mu slovo.
Posl. inž. Janda: Vážené Národní
shromáždění!
Zákon o pozemních komunikacích, který
je dnešnímu plenárnímu zasedání
NS předkládán, upravuje, shrnuje a nově
formuluje řadu dlouholetých zkušeností,
potřeb i zákonných ustanovení v novou
normoprávní oporu a stane se proto důležitým
článkem k postupnému zlepšování
našeho silničního hospodářství,
tak jak také sudruh zpravodaj rozvedl a zdůvodnil
ve své zprávě.
Dovolte mi však, abych jako pracovník národního
výboru, který se s problematikou dopravy v širším
i užším slova smyslu setkává, se
pozastavil nad jedním důležitým ustanovením
předkládaného silničního zákona.
Abych pohovořil a to jen v krátkosti o významu
zákona ve spojitosti s výstavbou a přestavbou
našich pozemních komunikací a celé silniční
sítě. Je jistě známo, že mezi
nejdůležitější odvětví
národního hospodářství patří
nesporně i doprava, které jako samostatné
odvětví hmotné výroby přepravuje
výrobky, polotovary, suroviny, materiál i pracující
a zásobuje všechna odvětví národního
hospodářství.
Ani jedno z hospodářských odvětví
však nemá tak široké spojení s
veškerou socialistickou ekonomikou a v žádném
se nevyskytují tak složité vnitřní
působení různých činitelů
a jevů jako v dopravě.
Doprava je naší čtvrtou oblastí materiální
výroby.
Výrobní proces v dopravě je nerozlučně
spojen s procesem výroby i s procesem spotřeby.
Doprava ovlivňuje rychlost oběhu zboží,
nástrojů i materiálů ve státě
a tím i rytmus celého našeho hospodářského
života a má tak podstatný vliv na zvyšování
produktivity společenské práce.
Rozvoj našeho národního hospodářství,
rozvoj průmyslové výroby i výroby
zemědělské, a i růst životní
úrovně je proto zákonitě provázen
i neustálým růstem objemu přepravy,
uskutečňovaným ve státě různými
dopravními zařízeními a to buď
po kolejích, po silnicích, ve vzduchu, na vodě,
či ve vedeních.
V tomto celkovém dopravním systému našeho
hospodářství zaujímá velmi
důležité místo doprava silniční,
která například v roce 1960 zprostředkovala
již přepravu více než dvě třetiny
všech vezených nákladů a 62 % všech
dopravovaných osob, tj. 1174 miliónů osob.
Naše silniční síť má celkovou
délku 73 459 km.
Svou hustotou 57 km na 100 km2 území
se řadíme mezi dopravně nejvyspělejší
státy.
Po této stránce je naše síť velmi
hustá, máme dokonce poměrně již
málo obcí, které postrádají
silniční spojení.
Naproti tomu však nemůžeme být spokojeni
se stavem našich silnic, který byl již vysoko
předstižen prudkým rozvojem rozšiřujícího
se motorismu.
Jaký je tento dnešní stav našich silnic,
rozdělených po správní stránce
na silnice I., II. a III. třídy?
Poměrně ještě příznivé
poměry směrové a i poměry šířkové
mají jen silnice I. tř. a to ještě s
vyloučením úseků procházejících
obcemi a městy.
Zbylá převážná část
ostatních silnic má šířku jen
do 6 m, při čemž mají ještě
velmi četné závady směrové,
výškové a průjezdné i značnou
převahu neúnosných mostů.