Čtvrtek 30. listopadu 1961

Je však nutno přihlédnout i k té skutečnosti, že náš automobilový průmysl - vzhledem k potřebám národního hospodářství - bude budoucně zvyšovat i kolové tlaky vozidel proti dnes přípustnému tlaku 4,5 tun. Proto dřívější obvyklé konstrukce vozovek nemohou takovým kolovým tlakům dlouho vzdorovat.

Stejnou závadou jsou i stavy silničních mostů, z nichž dnes ještě přes 50 % nevyhovuje potřebám dopravy, buď svou neúnosností, nebo svým stavem nebo i svou polohou.

A další velkou překážkou silniční dopravy jsou též četná úrovňová křížení se železnicí - jichž je dnes 3632 - anebo i četné průjezdy obcemi a městy.

Potřeba přizpůsobení silniční sítě požadavkům automobilové dopravy se projevovala již v třicátých letech, úpravy se však prováděly většinou jen na silnicích I. třídy.

Ani po druhé světové válce se nemohlo přikročit ještě k radikálnějšímu zlepšování silničních vozovek.

Náklady na investice státních silnic mají v období posledních deseti let spíše tendenci sestupnou než vzestupnou a pohybovaly se od 700 do 320 miliónů Kčs za rok, přičemž snaha po zkvalitnění silničního provozu se nesla pouze směrem ke zlepšení úpravy povrchu vozovek, aby bylo tak dosaženo vbrzku potřebného a žádoucího procenta bezprašnosti vozovky.

V důsledku tohoto vývoje silničních úprav má dnes 45 % celkové délky silnic sice bezprašný kryt, avšak ostatní technické parametry jako trasa, šířka, niveleta a únosnost, na valné části silniční sítě nejsou ještě zdaleka a dostatečně přizpůsobeny rychlé a těžké automobilové dopravě.

Na hlavních silničních tazích připouští jejich stav průměrnou cestovní rychlost jen 50 km/hod. a pouze na malém počtu úseku lze využít rychlosti 100 km/hod.

A tak dopravní kapacita naší silniční sítě ve svém průměru sice ještě vystačuje dnešní intenzitě dopravy, někde však je již ve špičkových zátěžích značně překračována.

Lze proto s matematickou přesností očekávat, že počet těchto přetížených úseků v příštích letech velmi rychle ještě vzroste.

Povážlivé přibývání silničních úseků, na nichž je při špičkové dopravě překračována kapacita stávajících silnic, je výstražným ukazatelem pro nebezpečí, že právě ty nejdůležitější části silniční sítě přestanou v některých údobích plnit svou dopravní funkci.

Za deset let od roku 1949 stoupla intenzita dopravy na našich silnicích 2 - 3kráte a na některých úsecích se blíží již hustota dopravy kapacitní mezi silnice.

Motorizace silniční dopravy dosahuje již výše 98 %, rychlost dopravy od doby výstavby původní silniční sítě vzrostla mnohokráte a osová zátěž dokonce až devětkrát.

Za období jen posledních 5 let vzrostla nákladová silniční přeprava o 143 % a veřejná přeprava osob o 150 %.

Patříme ke státům s nejhustší autobusovou dopravou, která je sama velmi náročná na průjezdnou šířku silnic a způsobuje proto na úzkých silnicích dopravní potíže při potkávání nebo předjíždění.

Rovněž postupný růst mechanizace a motorizace v zemědělské výrobě velmi značně ovlivňuje náročnost na naše silnice, zejména pak při koncentraci provozu v některých agrotechnických údobích.

Zvláštní charakteristikou silniční dopravy v ČSSR je poměrně vysoký podíl dopravy nákladové, který způsobuje i při dnešní intenzitě již přetěžování konstrukcí vozovek, zpomalování dopravy a zhoršování nehodovosti při předjíždění.

Vždyť v důsledku toho, že silniční síť není dost rychle přizpůsobována rostoucím požadavkům dopravy, zejména co do rychlosti a bezpečnosti, roste i nehodovost v silniční dopravě rychleji než vlastní doprava.

Ve druhé pětiletce např. vzrostla doprava 1,55krát, kdežto nehodovost stoupla 2,5krát.

Stejně důležitým faktorem v dopravní soustavě našeho státu je i osobní silniční doprava ať již hromadná či nehromadná přeprava osob.

Počet vozidel této přepravy se v posledních letech více než zdvojnásobil a do budoucna je nutno počítat s ještě rychlejším rozvojem.

Obzvláště proto, že přepravní nároky obyvatelstva porostou jednak v důsledku zkracování pracovní doby, a jednak zvyšováním reálných příjmů, zejména jejich části, připadající na rekreaci, kulturu a sport.

Podle perspektivního plánu rozvoje dopravy s přihlédnutím k rozvoji parku motorových vozidel jsou koeficienty růstu dopravy v r. 1970 již třikrát, v r. 1980 již šestkrát větší než v roce 1960.

Proto v rámci perspektiv tohoto společenského a hospodářského rozvoje našeho státu se jeví doprava motorovými vozidly jako činitel s velkou výhledovou dynamikou.

Rozvoj motorismu svou rychlostí i svou zvětšvanou vahou tedy vysoko předstihl dnes technicky nevyhovující stav silnic.

Tato již dnešní disproporce by se v dalších letech úměrně s plánovaným růstem dopravy čím dále tím více ještě prohlubovala.

Stala by se brzy brzdou rozvoje automobilismu v ČSSR se všemi nepříznivými důsledky v průmyslové výrobě, ve výstavbě a i při zvyšování životní a kulturní úrovně obyvatelstva.

Nebudou-li proto silnice včas a v dostatečné míře přizpůsobeny rostoucím a měnícím se nárokům dopravy - zejména co do rychlosti, bezpečnosti a kapacity - hrozilo by nebezpečí, že se stanou dokonce i překážkou v rozvoji hospodářského života, zamezující zrychlování jeho rytmu, které je tak nezbytné pro zvyšování produktivity společenské práce.

Proto také již v r. 1959 se stavem silniční sítě a jeho důsledky podrobně zabývalo politické byro ÚV KSČ, přičemž uložilo ministerstvu dopravy vypracovat návrh perspektivního plánu výstavby silniční sítě.

Abychom správně odhadli budoucí růst intenzity a skladby silniční dopravy, je nutno vycházet jednak z politickohospodářských podmínek vývoje naší socialistické společnosti a jednak i ze světové úrovně znalostí o dopravním inženýrství a zkušeností o růstu silniční dopravy.

Dopravní investice zásadně a tedy i silniční investice jsou typicky dlouhodobé a proto návrh modernizace silniční sítě se musí rozprostírat do víceletých plánů, dvacetiletých či ještě delších. Podle těchto schválených zásad má se modernizace silniční sítě zaměřit proto v prvé řadě na rychlou úpravu prašných a nerovných štěrkových vozovek a v druhé řadě na postupné odstraňování nejzávažnějších závad na tzv. vybrané silniční síti, kde tyto závady v důsledku koncentrace dopravy působí největší potíže a největší překážky.

Na této vybrané silniční síti - zejména pak na výpadech z velkých měst - bude rostoucí intenzita dopravy již překračovat danou kapacitu silnic tak, že by přestaly již v brzké době plnit svou dopravní funkci.

Rozložení dopravního výkonu na naší silniční síti je totiž velmi nerovnoměrné, neboť ne na všech silnicích se projevuje a budoucně i projeví značná nebo nadměrná koncentrace silniční dopravy.

Nejzatíženější silniční úseky měří jen asi 13 400 km, což je 18 % délky všech státních silnic, jež však naproti tomu zprostředkují již dnes více než 46 % veškerého celkového dopravního výkonu. Přitom lze bezpečně očekávat, že po úpravě a po zlepšení této vybrané sítě dojde na ní ještě k dalšímu soustřeďování dopravy, takže bude pak sama přenášet více než 50 % dopravního výkonu.

Odstraňování dopravních závad na této části sítě přinese proto největší ekonomický efekt a je proto zcela správné zaměřit na ni hlavní pozornost a soustředit na ni co nejvíce investičních prostředků.

Jaké silnice jsou zařazeny do této vybrané sítě silniční? Jsou to především naše budoucí dálnice, dále pak hlavní silnice a základní silniční síť. Dálnice jsou zvláštní silnice, určené výhradně pro dopravu motorovými vozidly s omezeným přístupem. Svým vybavením zajistí především rychlou a bezpečnou dopravu. Budou to silnice čtyřpruhové se středním dělicím pásem a s úplným mimoúrovňovým křižováním se všemi ostatními komunikacemi.

Budou vybudovány pro rychlost 100 - 140 km/hod.

Jejich síť bude se krýt se směry mezinárodních dálkových silnic evropských a bude současně propojovat nejdůležitější dopravní centra vnitrostátní.

Do druhé skupiny, do sítě hlavních silnic budou zahrnuty zbývající dopravně nejzatíženější spoje mezi důležitými hospodářskými středisky vnitrostátními.

Budou budovány pro návrhovou rychlost 100 km/hod. a v četných úsecích budou provedeny rovněž jako čtyřpruhové.

Třetí skupinu tvoří základní silniční síť, složenou ze zbývajících dopravně důležitých tahů na úrovni zájmu krajských nebo okresních. Na těchto silnicích se počítá s návrhovou rychlostí 80 km/hod. Z celkové sítě dálnic (o rozsahu 1470 km) chceme vybudovat do roku 1980 již 1300 km.

Na síti hlavních silnic, jichž je asi 3040 km, chceme přebudovat během 20 let 400 km silnic na 4pruhové, přes 1700 km silnic na prozatímně poloviční 4pruhovou šířku a na 140 km silnic odstraníme rekonstrukcí směru všechny dopravní závady.

Na silnicích základní sítě, která měří 8880 km přestavíme 19 % délky na čtyř, eventuálně dvoupruhovou silnici a na zbývající délce odstraníme všechny dopravní závady o celkovém počtu 6862, jako jsou nevyhovující oblouky, nepřehledná místa, zúžená místa nebo úzké mosty, velká stoupání, úrovňové křižovatky, nízké podjezdy atp.

Toto odstranění si vyžádá přestavbu dalších 3000 km silnic. Zlepšování dopravní situace a zkvalitňování výkonů našich silnic se projeví však částečně i na zbylé síti ostatních komunikací v délce 60 000 km, kde se rovněž odstraní nejnaléhavější dopravní závady, jako křižovatky se železnicí, průtahy městy a sídlišti apod,. přičemž se tato síť dále ještě rozšíří o nové silnice důležité pro rekreaci, pro průmysl a i pro spojení dnes ještě nezapojených obcí.

A protože i naše města - jako střediska života, správy, kultury, politické a hospodářské činnosti - jsou zdrojem i cílem naprosto převažujícího podílu veškeré dopravy a protože se ve všech větších městech vytvářejí ty nejsložitější uzlové body všech druhů doprav je počítáno rovněž i s intenzívní přestavbou sídlištních komunikací nebo i městských tříd.

Bude tak podle tohoto velkorysého perspektivního plánu postupně vyrovnána dosud narůstající disproporce mezi požadavky motorické dopravy a nevyhovujícím stavem silniční sítě, přičemž bude kladen hlavně důraz na přímý vztah potřeby investičních nákladů k předpokládanému růstu dopravy.

Je proto zákonitou nezbytností, že tyto náklady na celou výstavbu a rekonstrukci naší silniční sítě pro uvedená období představují částky mnoha desítek miliard Kčs, a jsou asi 5 - 6kráte vyšší než velikost investic vkládaných dosud do našich silnic. A tyto smělé cíle v rozsahu a kvalitě plánované výstavby silniční a dálniční sítě jsou splnitelné nejen pouze s předstihovým růstem nejvyšší technické úrovně stavby a výroby, s mechanizací, prefabrikací, typizací nebo automatizací při zřizování živičných nebo betonových vozovek, při stavbě mostů nebo při stavbě vlastního silničního tělesa, ale jsou splnitelné jen tehdy, dostane-li se silničnímu stavitelství a hospodářství podpory ve formě nového, potřebám silničního rozvoje plně vyhovujícího, právního a zákonného podkladu, který nejen umožní uplatnění všech technickostavebních potřeb a nejvyšší technické úrovně při vlastní přestavbě naší silniční sítě, ale který i budoucně ochrání takto vybudované hodnoty od dalších jich poškozování.

Předkládaný návrh nového silničního zákona je tedy i z hlediska rozvoje silniční sítě žádoucím potřebným a důležitým článkem v souboru opatření směřujících k postupnému zkvalitnění silničního hospodářství a jeho režimu. Je to zákon, který je třeba schválit proto, aby rozvoj našeho silničního hospodářství, rozvoj naší silniční sítě ve směru k jejímu zlepšení, ke zkvalitnění a ke zvýšení bezpečnosti silniční dopravy byl co nejpokrokovější nejintenzivnější a nejekonomičtější a sloužil k plnému rozkvětu a blahu celé naší země. Vždyť chceme v krátké již době předhonit ve výrobě mnohé kapitalistické státy a chceme také, aby již tato naše generace československého lidu vstoupila do epochy komunismu.

Proto také je zapotřebí, aby v souladu s mohutným rozvojem a růstem průmyslové a zemědělské výroby byl také zajištěn mohutný, dosud u nás ještě nevídaný rozvoj silniční dopravy, spojený s dokonalou, moderní a pokrokovou přestavbou a rozšířením naší silniční sítě. Připojuji se proto k návrhu soudruha zpravodaje a vřele doporučuji, aby Národní shromáždění předložený návrh zákona o pozemních komunikacích v celém rozsahu schválilo. (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Hlásí se posl. Matějička, uděluji mu slovo.

Posl. Matějička: Soudružky a soudruzi poslanci, měl bych dotaz k ministru dopravy a spojů s. Vlasákovi. Při projednávání vládního návrhu zákona o pozemních komunikacích v ústavně právním výboru byly vysloveny četné připomínky poslanců k pomalému tempu při provádění oprav silnic, zejména silnic první třídy. Kritizovalo se zejména, že opravy jednotlivých úseků silnic trvají velmi dlouho a prodlužují se tím, že se na ní nesoustředí potřebný počet pracovních sil, že se nedodržuje pracovní doba a že stavební stroje většinou nejsou využity. Poukazovalo se také např. na to, že oprava silnic, zejména z Prahy do Mělníka, kde se rozšiřoval most přes Labe, trvala téměř dva roky a doprava se vedla dalekým okruhem objížďkou, což způsobilo velké škody národnímu hospodářství.

Dále bylo poslanci v ústavně právním výboru poukazováno na to, jaká je situace při stavbě silnice z Prahy na Zbraslav. Podobně je tomu i na jiných úsecích, takže to budí dojem, že generální opravy a rekonstrukce silnic nejsou správně plánovány. Proto v tomto směru bych žádal ministra dopravy a spojů s. Vlasáka, aby podal vysvětlení, jaké jsou příčiny těchto nedostatků a jak budou do budoucna odstraňovány.

Místopředseda NS Pospíšil: Přeje si soudruh ministr Vlasák odpovědět hned?

Ministr dopravy a spojů dr. Vlasák: Protože se jedná o širokou problematiku, odpovím písemně.

Místopředseda NS Pospíšil: Hlásí se ještě někdo do rozpravy?

Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tudíž skončena.

Dávám zpravodaji posl. Doupovci slovo k doslovu. (Vzdává se slova.)

Můžeme přistoupit k hlasování.

Protože nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovat o celém vládním návrhu najednou podle předložené společné zprávy výborů ústavně právního a průmyslového.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o pozemních komunikacích, a to ve znění společné zprávy výborů ústavně právního a průmyslového, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP