Zákon a ani prováděcí předpisy
neurčovaly, jak má být škoda stanovena.
Vodítkem přitom byla jen mzda pracovníka,
kterou pobíral v době, kdy se pracovní úraz
stal. Z tohoto nedostatku úpravy budoucně ucházejícího
výdělku pak vznikaly v porovnání s
dávkami sociálního zabezpečení
nesrovnalosti, zejména u těžkých úrazů.
Pak se stávalo, že přechodně dosahovaný
značně vysoký výdělek před
úrazem byl základem pro výpočet měsíčního
důchodu, vypláceného poškozenému
až do jeho smrti.
Tak například na dole Július III v Kopistech
se vyplácí jednomu zaměstnanci náhrada
ušlého výdělku až do částky
3600 Kčs čistých. Tento výdělek
pracovník nahodile dosahoval před úrazem,
vzhledem k poměrně vysokému počtu
přesčasových hodin. Přesto, že
by dnes již tohoto výdělku nedosáhl
a že jeho spolupracovníci, kteří s ním
pracovali na komoře, mají dnes výdělek
kolem 2600 Kčs, výše náhrady zůstává
stejná.
Jsou i některé případy, kdy zaměstnanec
bere 4 až 5000 Kčs měsíčně
tzv. budoucně ucházejícího výdělku,
i když je zřejmé, že by tohoto výdělku
v dalších letech se vší pravděpodobností
nedosahoval.
Návrh zákona přináší pracujícím,
zejména dělníkům, výhody, spočívající
zvláště v tom, že novým pojetím
důvodů, pro které se může podnik
zprostit odpovědnosti za pracovní úraz, se
zabraňuje tomu, aby bylo na dělníky přenášeno
riziko práce. Návrh nepřipouští,
aby pracovníku byla odepřena náhrada škody
vzniklé z pracovního úrazu nebo nemoci z
povolání tehdy, jestliže škodu utrpěl
nikoliv sice zaviněním vedení podniku, ale
škoda je důsledkem rizika, spojeného s výkonem
zaměstnání.
Předpokladem zlepšení praxe při předcházení
pracovním úrazům a při jejich odškodňování
je, aby již v zákoně bylo jednoznačně
určeno, kdo odpovídá za škodu, která
pracovníku byla pracovním úrazem způsobena,
za kterých podmínek vzniká tato odpovědnost
a kdy spoluodpovídá také pracovník
sám. Tyto otázky jsou návrhem zákona
zcela jednoznačně vyřešeny, takže
se vytvářejí předpoklady k tomu, aby
o odpovědnosti za škodu nevznikaly pochybnosti, jako
tomu bylo dosud. Návrh určuje pojem pracovního
úrazu a nemoci z povolání a stanoví
podmínky, za nichž lze úrazy odškodňovat.
Vychází ze zásady, že za pracovní
úraz odpovídá podnik, u něhož
je pracovník v pracovním poměru.
To platí i v tom případě, jestliže
tento podnik vyšle svého pracovníka do jiného
podniku, například aby tam provedl montáž,
a tento pracovník utrpí v jiném podniku úraz.
Tento úraz odškodní podnik, u něhož
je v pracovním poměru. Jestliže na úrazu
nese vinu druhý podnik, může na něm
podnik, který úraz odškodnil požadovat
náhradu. Tím se docílí co nejrychlejšího
uspokojení nároků pracovníka.
Podnik se může plně zprostit odpovědnosti
pouze v jediném případě: prokáže-li,
že škoda byla způsobena výhradně
tím, že postižený pracovník svým
zaviněním porušil předpisy o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci nebo příkazy,
zákazy a jiné pokyny k zajištění
bezpečné práce, ačkoliv byl s nimi
řádně seznámen a jejich znalost a
dodržování byly kontrolovány. Je-li
toto porušení předpisů pracovníkem
jen jednou z příčin pracovního úrazu,
zprostí se podnik odpovědnosti zčásti.
Část škody, kterou hradí podnik je však
vždy vyšší než část,
kterou nese pracovník sám, je-li příčinou
úrazu také porušení bezpečnostních
předpisů podnikem.
Nejzávažnější změnou proti
dosavadní úpravě je zásada o stanovení
výše náhrady škody.
Pro odškodňování pracovních úrazů
je nutné zavést takovou zásadu, kterou by
byla zabezpečena pracovníku, jenž utrpěl
pracovní úraz, a jeho rodině přiměřená
životní úroveň odpovídající
pravděpodobným pracovním příjmům
pracovníka po celé období, po které
je odškodnění poskytováno. Návrh
zákona proto upouští od poskytování
náhrady výdělku bez jakéhokoliv omezení.
Zkušenosti ze závodů totiž ukazují,
že pracující v celé řadě
případů by nemohli trvale dosahovat tak vysokých
výdělků, jakých často nahodile
dosahovali před úrazem.
Tato skutečnost je kritizována nejen podniky, ale
stále více i samotnými pracujícími.
V souladu s tímto nazíráním již
také některé závodní výbory
v rozhodčím řízení i některé
soudy, zejména na Ostravsku, přiznávají
náhrady při odškodnění pracovních
úrazů jen do maximální výše
invalidních důchodů. Proto návrh upouští
od zásady o tom, že se poskytuje náhrada ušlého
výdělku a váže náhradu škody
na sociální zabezpečení, poněvadž
dávky důchodového zabezpečení,
poskytované při pracovním úrazu, zajišťují
ve své nejvyšší výměře
dostatečně životní úroveň
poškozeného a jeho rodiny. Pracovníkům,
kteří utrpěli pracovní úraz
a stali se plně invalidní, bude podle návrhu
poskytována náhrada odpovídající
invalidnímu důchodu v nejvyšší
výměře, tj. u pracovníků I.
kategorie 90 % a u ostatních pracovníků 85
% průměrného výdělku dosahovaného
v posledních pěti letech před pracovním
úrazem, nejvýše však u pracovníků
I. pracovní kategorie 2200 Kčs, u pracovníků
II. pracovní kategorie 1800 Kčs a u pracovníků
III. pracovní kategorie 1600,- Kčs.
V četných případech bude důchod
včetně výchovného u invalidního
důchodu vyšší, než činila
náhrada škody podle staré úpravy.
Návrh zavádí povinnost podniku umístit
pracovníka, jehož pracovní schopnost je v důsledku
pracovního úrazu snížena, a to na takové
pracovní místo, které je pro něho
vzhledem ke zdravotnímu stavu vhodné a kde může
dosahovat výdělku, který měl před
pracovním úrazem. Nesplní-li podnik tuto
povinnost, je povinen poskytovat pracovníku náhradu
ve výši rozdílu mezi výdělkem
pracovníka po pracovním úrazu a invalidním
důchodem v nejvyšší výměře,
a to v rozsahu ve kterém za škodu odpovídá.
V návrhu se ponechává, jako tomu bylo v dosavadní
úpravě, povinnost podniku poskytnout jednorázové
úrazové odškodnění, a to za ztížení
jeho společenského uplatnění a za
bolest. Rozsah této povinnosti se řídí
rozsahem odpovědnosti podniku. Přitom se předpokládá,
že výše této jednorázové
náhrady bude omezena do částky 40 000 Kčs.
Zabezpečení pozůstalých pracovníka,
který po pracovním úrazu zemřel, upravuje
návrh ve srovnání s dosavadním stavem
nově. Vdově a dětem se přiznávají
důchody z nejvyššího invalidního
důchodu, na který by měl pozůstalý
nárok. Jsou podstatně vyšší než
dosud a není proto třeba poskytovat pozůstalým
náhradu ušlého výdělku. Vedle
důchodů se pozůstalým poskytne jednorázové
odškodnění, a to vdově 3000 Kčs
a každému dítěti 5000 Kčs.
Nová úprava odškodnění pracovních
úrazů má působit také k tomu,
aby byly v závodech vytvářeny co nejúčinnější
předpoklady úspěšné úrazové
prevence. Proto je nutné z dosavadní úpravy
odstranit vše, co by mohlo dosažení tohoto cíle
ztížit. Z těchto důvodů nárok
vylučuje a omezuje povinnost podniků hradit náklady
léčebné péče, dávek
nemocenského pojištění a důchodového
zabezpečení v těch případech,
kdy ze strany pracovního kolektivu bylo učiněno
vše, co vyžaduje bezpečná a zdravá
práce.
Nové pojetí odškodňování
pracovních úrazů dále vyžaduje,
aby byly změněny dosavadní prováděcí
předpisy. Je připravena k vydání vyhláška
Ústřední rady odborů a Státního
úřadu sociálního zabezpečení,
která provede navrhovaný zákon. Ve vyhlášce
bude podrobně upraveno, co se rozumí pracovním
úrazem, výpočet náhrad při
pracovních úrazech, poskytování jednorázového
odškodnění a náhrady v některých
zvláštních případech. Rovněž
je připravena i prováděcí vyhláška,
která upraví způsob uplatňování
náhrad nákladů preventivní a léčebné
péče a dávek nemocenského pojištění
a důchodového zabezpečení, které
jsou podniky povinny hradit státu.
Návrh zákona, který dnes projednáváme,
odstraní nedostatky dosavadní úpravy a vytvoří
předpoklady pro zlepšení úrazové
prevence tak, aby podniky v zájmu společnosti i
v zájmu pracujících plnily důsledně
všechny úkoly na úseku bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci. Pomůže
účinněji při výchově
pracujících, než tomu bylo dosud a vytvoří
předpoklady i pro zlepšení praxe při
odškodňování pracovních úrazů
a nemocí z povolání.
Z provádění návrhu zákona o
odškodňování pracovních úrazů
a nemocí z povolání nevzejdou pro státní
rozpočet nové náklady. Návrh zákona,
tisk 71 projednal výbor průmyslový, zdravotní
a ústavně právní. Byl jsem pověřen,
abych jej doporučil na základě společné
zprávy těchto výborů ke schválení
plénu Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Do rozpravy se přihlásili
poslanci Pašek a Dočkalová.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi posl. Paškovi.
Posl. Pašek: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Pátý světový všeodborový
sjezd, konaný tento měsíc v Moskvě,
přijal program mezinárodního dělnického
hnutí, který se opírá o závěry
XXII. sjezdu Komunistické strany Sovětského
svazu, jenž byl majákem celému mezinárodnímu
proletariátu.
V jednáních a rezolucích V. všeodborového
sjezdu byla zdůrazněna potřeba hluboké
péče o pracující a nutnost stálého
zlepšování jejich pracovních, životních
a existenčních podmínek.
Mohli jsme hrdě na tomto světovém odborovém
kongresu ukázat, jak je tato linie důsledně
uskutečňována v naší socialistické
společnosti.
Komunistická strana Československa ji uskutečňuje
tak, aby se souběžně s rozvojem výroby,
techniky a vědy rozvíjela i péče o
tvůrce a nositele tohoto rozvoje, o náš pracující
lid. Její soustavná péče se projevuje
ve všech oblastech našeho společenského
života. Významná je zejména v procesu
společenské práce při výrobě
materiálních hodnot.
V souladu se zákonitým prohlubováním
této péče o pracující je také
naše nová soustava bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci, k níž jsme základ
položili novým zákonem o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci, který
27. června letošního roku schválilo
naše Národní shromáždění.
Zákon o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci zvýšil osobní odpovědnost
hospodářských orgánů i odpovědnost
národních výborů za soustavné
vytváření podmínek pro zlepšování
pracovního prostředí.
K témuž cíli je zaměřen i v zákoně
zakotvený princip zásadní jednoty zabezpečování
úkolů výroby a bezpečnosti při
práci, další zvýšení úlohy
a rozšíření pravomoci orgánů
Revolučního odborového hnutí a národních
výborů na tomto úseku, jakož i princip
nejširší a bezprostřední účasti
pracujících na preventivním zajišťování
bezpečné a zdraví nezávadné
práce.
Předpokládaným návrhem zákona
o odškodňování úrazů a
nemocí z povolání se naše soustava bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci dovršuje.
Smyslem nového zákona je nejen nahradit pracujícímu
újmu na zdraví, která mu vznikla úrazem
při práci, ale především působit
ještě účinněji na zvýšení
osobní odpovědnosti vedoucích hospodářských
pracovníků na úseku bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci. Odbory se plně
staví za tu stěžejní zásadu navrhovaného
zákona, která má zabránit přenášení
rizika práce na dělníky.
Vytvořením podmínek pro takovou praxi se
zabrání četným nepříznivým
zjevům, které se vyskytovaly při provádění
dosud platné úpravy.
Tyto nesprávnosti byly umožněny tím,
že dosavadní zprošťovací důvody
umožňovaly podnikům, aby se zbavovaly odpovědnosti
za úrazy, které byly důsledkem rizika práce.
K podobným nesrovnalostem docházelo, když podnik
se mohl zprostit odpovědnosti při úrazech
způsobených tzv. neodvratitelnou událostí,
která nemá původ v provozu.
Dosavadní úprava umožňovala také,
že podnik neodškodnil pracovní úraz dělníka,
který pomáhal svému spolupracovníku
v zájmu plnění úkolů výroby,
a to s odůvodněním, že taková
práce nebyla v pracovní náplni postiženého
dělníka, například, že nedostal
k tomu příkaz.
Závažným nedostatkem dosavadní praxe
bylo jen malé procento odškodněných
pracovních úrazů a nemocí z povolání
proto, že nebyly odškodňovány případy,
kdy odškodnění mělo být přiznáno.
Nejde jen o případy přenášení
rizika práce na pracovníka, nýbrž i
o další, kdy v důsledku obecné snahy
podniků zprostit se odpovědnosti a nedůsledného
postupu odborových orgánů v závodech
nedošlo k odškodnění, které bylo
odůvodněné. O tom svědčí
i skutečnost, že ze 4651 žalob podaných
pracujícími z důvodu odškodnění
pracovních úrazů v letech 1957-1960 soudům,
bylo rozhodnuto ve prospěch 3091 žalob, tj. 66,4 %.
Také v rozhodčím řízení
na závodech převážná většina
podaných návrhů skončila ve prospěch
pracujících.
Bude nutné, aby odborové orgány v úzké
součinnosti s vedoucími pracovníky závodů
a podniků v souladu s intencemi naší strany,
vlády a odborů sledovaly a působily k tomu,
aby ani jeden pracovní úraz nezůstal bez
odpovědného posouzení. Jde ovšem nejenom
o to, aby byla v odůvodněných případech
pracovníku nahrazena újma způsobená
pracovním úrazem, ale aby každý úraz
byl podnětem pro účinné odstranění
jeho příčiny a pro prohloubení potřebné
preventivní péče.
Dosavadní úprava odškodňování
pracovních úrazů nesplnila svůj hlavní
cíl, působit k podstatnému snížení
pracovní úrazovosti a nemocí z povolání
v našem hospodářství. Peněžní
prostředky vynakládané na odškodňování
pracovních úrazů musí působit
ke zvýšení odpovědnosti hospodářských
i odborových orgánů.
Je třeba se zamyslit nad skutečností, kterou
kritizují naši pracující, že je
na odškodnění mnohdy vyplaceno více
než by bylo vynaloženo na odstranění pracovního
úrazu. Například nesprávným
osvětlením pracoviště nebo nepořádkem
na pracovišti dochází často k úrazům
a přece stačí řádně
uskladnit materiál, udržovat pořádek
a dbát, aby osvětlení umožňovalo
dobrý výkon práce.
V roce 1958 se stal například pracovníku
Závodu na výrobu léčiv pracovní
úraz tím, že uklouzl na mokré podlaze
v závodě a utrpěl poranění
páteře a ochrnutí nohou. Závod musí
doplácet až do dožití zraněného
důchod, při čemž kapitálová
hodnota důchodu činí několik desítek
tisíc Kčs.
V dosavadní úpravě byla častým
předmětem sporů otázka spoluviny poškozeného.
Je správné, že návrh zákona řeší
tuto otázku jednoznačně, a to zvýhodněně
na prospěch dělníků. Jestliže
došlo ke zranění porušením předpisů
jak postiženým pracovníkem, tak závodem,
považuje se vždy zavinění podniku za závažnější
a podnik odpovídá za pracovní úraz
z větší části.
Návrh nového zákona vnáší
jasno dále do otázek odškodňování
nemocí z povolání tím, že nerozlišuje
mezi nemocí z povolání a pracovním
úrazem, jako tomu bylo dosud. Podle dosavadního
stavu se mohl podnik zprostit odpovědnosti, jestliže
prokázal, že onemocnění nezavinil.
Tak dosavadní úprava připouštěla,
aby riziko práce ve zdraví nepříznivém
prostředí bylo při nemocech z povolání
přenášeno na pracovníka.
Po vydání nového zákona nebude taková
praxe možná. To bude mít velký význam
především pro dělníky na rozhodujících
úsecích národního hospodářství,
v dolech a rudných dolech, v cementárnách
a jinde.
Naši pracující uvítají, že
se urychlí postup při odškodňování
pracovních úrazů, neboť dosavadní
praxe vyřizování a rozhodování
byla často zdlouhavá a byrokratická. Návrh
nového zákona ukládá mateřskému
podniku povinnost hradit škodu, a to zásadně
a bez rozdílu, zda k úrazu došlo ve vlastním
nebo jiném podniku nebo na pracovní cestě
mimo prostory závodu.
Je tedy jasně vyřešena otázka, kdo má
povinnost hradit škodu například při
úrazech pracovníků, kteří byli
vysláni do jiného podniku, aby tam provedli montáž,
pracovníků pivovarů při skládání
do sklepů restaurací a jídelen, při
skládání kmenů do skladiště
dřevozpracujících podniků.
Tím se odstraňují dosavadní potíže
spočívající v tom, že poškozený
pracovník nebo pozůstalí po něm, kteří
byli odkázáni výživou na usmrceného
pracovníka, museli často s potížemi
vymáhat náhradu škody a zabezpečení
na cizím podniku nebo na třetích osobách.