Pracující sami tu museli dávat podnět
k řešení odpovědnosti jiných
podniků nebo jiných osob ve sporu, poněvadž
dosavadní úprava na tyto otázky nedávala
jasnou odpověď. To vedlo ke sporům, které
působily zdlouhavé vyřizování
odůvodněných nároků a průtahy
v zabezpečení poškozených a jejich rodin.
Mateřský podnik pak může na podniku,
který má na úraze vinu, požadovat náhradu
vynaložených prostředků.
K urychlení postupu při projednávání
nároku na odškodnění přispěje
i zásada, podle níž je podnik do 15 dnů
povinen projednat odškodnění se závodním
výborem ROH.
Návrh nového zákona podstatně rozšiřuje
okruh osob, kterým přísluší v
případě úrazu náhrada škody.
Odpovídá to stále širšímu
zapojení pracujících do společenských
funkcí.
Jde zejména o funkcionáře společenských
organizací a národních výborů,
jejichž úrazy při výkonu funkce budou
považovány za pracovní a budou odškodňovány
podle navrhovaného zákona. Také občanům,
kteří dobrovolně plní pracovní
závazky ve prospěch celku, jako brigádníci,
členové Horské služby, členové
lidových milicí, dárci krve a jiní
dostanou odškodnění jako při pracovním
úrazu v závodě. Zákon se v plném
rozsahu bude vztahovat také na učně, žáky
a studenty, kteří při polytechnické
výchově pracují v průmyslových
a zemědělských závodech.
Významným ustanovením návrhu je, že
váže odškodňování na předpisy
o sociálním zabezpečení.
Návrh zabezpečuje pracovníky po pracovním
úrazu invalidními důchody v nejvyšší
výměře.
Pravidelným poskytováním invalidního
důchodu bude dosaženo stability v zabezpečení
poškozeného pracovníka a jeho rodiny a poskytováním
invalidních důchodů v nejvyšší
výměře bude v souladu se socialistickými
principy zabezpečena dostatečně jejich životní
úroveň.
Podle návrhu zákona převezme stát
část nákladů na odškodnění,
které dosud nesl podnik, které vzniknou zvýšením
invalidních důchodů až na horní
hranici podle předpisů o sociálním
zabezpečení.
Tato úprava odstraní dosavadní rozpory vznikající
tím, že výplata náhrady škody z
prostředků podniku měla vliv na neplnění
ukazatelů, které jsou předpokladem pro výplatu
prémií, podílů do podnikových
fondů pracujících nebo jiných odměn.
Bude tak odstraněn nežádoucí stav, kdy
neodůvodněně vysoká náhrada
škody vyplacená poškozenému zaměstnanci
ovlivňovala výdělkové poměry
ostatních pracovníků v závodě
a zájmy těchto zaměstnanců se ocitaly
v protikladu k zájmům poškozeného pracovníka.
To mělo za následek, že se poškozenému
často nedostalo při uplatňování
náhrady škody plné podpory u vedení
podniku a někdy ani u závodního výboru
ROH. Táž situace vznikala také v případech,
kdy uplatňovali nárok pozůstalí po
zemřelém pracovníku.
Návrh zákona je tedy vybudován na správných
základech, které působí k účinné
prevenci pracovních úrazů, rozšiřují
okruh pracovníků, kteří mají
být odůvodněně odškodněni
a trvale zabezpečuje poškozené i jejich rodiny,
a to mnohdy i více než v dosavadní úpravě.
Bude věcí odborových funkcionářů
a hospodářských pracovníků
vysvětlovat a uplatňovat jej tak, aby byla ustanovení
návrhu chápána pracujícími
jako pomoc a další prohloubení péče
o naše pracující. I když návrhem
se zpřísňují podmínky, za kterých
závod za pracovní úraz nebo nemoc z povolání
neodpovídá, neznamená to, že by mohla
ochabnout politicko-výchovná práce směřující
k upevňování bezpečnostní kázně
pracujících.
Trvalým úkolem závodních výborů
a vyšších odborových orgánů
bude vychovávat pracující k tomu, aby dodržovali
všechny bezpečnostní předpisy a příkazy,
zákazy a pokyny vedoucích pracovníků
sledující předcházení pracovním
úrazům.
Vysvětlovací kampaň po přijetí
zákona o odškodňování úrazů
a nemocí z povolání bude příležitostí
k tomu, aby odborové orgány dále rozvíjely
vysokou aktivitu, která se projevila v celostátní
diskusi k návrhu zákona o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci a aby sledovaly trvalé
a soustavné plnění závazků,
které byly v této diskusi našimi pracujícími
přijaty. Jen za těchto podmínek zvýšenou
aktivitou všech odborových orgánů v
jejich úzké spolupráci s hospodářskými
orgány dosáhneme na úseku bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci takové
úrovně, která odpovídá naší
současné vyspělé výrobní
technice i úrovni životních podmínek
v naší společnosti.
Návrh tohoto zákona znamená další
podstatné zvýšení péče
o pracující tak, jak to odpovídá linii
Komunistické strany Československa, která
staví do středu zájmů péči
o pracujícího člověka. Zákon
ve svých důsledcích znamená zvýšenou
péči o ochranu zdraví pracujících
a zavádí úpravu odškodňování
pracovních úrazů na socialistických
principech.
Proto doporučuji Národnímu shromáždění,
aby tento návrh zákona schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Dávám
slovo poslankyni Dočkalové.
Posl. Dočkalová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
V červnu t. r. schválilo Národní shromáždění
zákon o bezpečnosti a zdraví při práci
jako důsledek dalšího opatření
v oblasti péče o člověka. Již
při projednávání a uplatňování
tohoto zákona jsme se mnohokrát přesvědčili,
že bezpečná práce na závodech
není plně prosazována, že je často
ještě na mnoha pracovištích zanedbávána.
Odpovědnost a povinnosti všech orgánů
a pracovníků, kteří plánují
a organizují výrobu, řídí a
kontrolují práci, mají v zákoně
své oprávněné a opodstatněné
místo, protože především tito pracovníci
na všech stupních řízení zabezpečují
nedílnou jednotu bezpečnosti a ochrany zdraví
spolu s plněním pracovních úkolů.
Tato jejich povinnost se musí projevit také při
odškodňování pracovních úrazů
a nemocí z povolání.
Z těchto zásad vychází také
předložený návrh zákona, který
dnes projednáváme, o náhradách při
úrazech a při nemocech z povolání.
V rozpravě k vládnímu návrhu zákona
v průmyslovém výboru se ukázalo, jak
správná je zásada, aby riziko nenesl jen
pracovník, ale aby byla zpřesněna odpovědnost
samého podniku při zásadě osobní
odpovědnosti všech orgánů a pracovníků,
kteří řídí a s tím mají
povinnost mimo kontrolu vytvářet všechny potřebné
podmínky pro bezpečnou práci a nezávadné
pracovní prostředí.
Dovolte mi, abych na některých příkladech
z mého volebního obvodu dokumentovala současný
stav v dodržování zákona o bezpečné
práci a současně i praxi odškodňování
úrazů.
Na jednom z dolů Sokolovského revíru dostal
zaměstnanec příkaz rozvést nákladním
autem naftu na několik pracovišť, ke kterým
musel použít panelové cesty, která však
byla už v takovém stavu, že ohrožovala nejen
bezpečnou jízdu, ale i bezpečnou chůzi
pro pracující, kteří jí používali
jako cesty do práce. Dotyčný zaměstnanec
po vyčerpání nafty na jednom z panelových
pracovišť při návratu k svému vozu
zakopl o vyčnívající armovací
drát panelu a při pádu utrpěl úraz.
Úraz nebyl jednoduchý, neboť mu ochrnuly nervy
na jedné ruce, což představovalo vyřazení
z práce na jeden rok a částečnou invaliditu
pravděpodobně až do smrti.
Záznam o úrazu, který byl sepsán hospodářským
pracovníkem, jenž nesl spoluodpovědnost za
bezpečnou práci, sice uváděl příčiny,
za nichž k úrazu došlo, avšak nebylo navrženo
opatření, aby k podobnému úrazu už
nedošlo. Nad čím je však třeba
se pozastavit, je to, že záznam, jak jsem si sama
ověřila, podepsal i člen komise ochrany a
bezpečnosti práce při závodním
výboru ROH. To znamená, že administrativně
vyřídili případ, ale ani jeden z těchto
funkcionářů nezabezpečil, aby se podobný
úraz neopakoval.
A důsledek takové neodpovědnosti se projevil
v několika málo dnech, kdy za stejných podmínek
došlo k novému úrazu, i když bez následků.
Až teprve po tomto zjištění byla panelová
cesta upravena pro bezpečnou chůzi a dopravu. Jsme
toho názoru, že by tedy zejména orgány
ROH měly dbát, aby při projednávání
a posuzování míry zavinění
byly podrobně zkoumány nejen příčiny
úrazů, ale především nápravná
opatření a jejich realizace, aby k úrazům
prakticky nedocházelo. Dalším nedostatkem,
který se v praxi objevuje v odškodňování
pracovních úrazů, je to, že nejsou správně
rozlišovány úrazy, které jsou důsledkem
rizika při zaměstnání a které
pochopitelně pracovníci nemohou předvídat,
od úrazu, který si v mnohých případech
přivodí sami porušováním zásad
bezpečnostních předpisů a mnohdy i
z lehkomyslnosti.
Ukáži to na konkrétním příkladě.
Na jiném dole Sokolovského revíru byla zaměstnána
jako topič na parní lokomotivě žena,
jejíž manžel byl shodou okolností zaměstnán
na ČSD také jako topič na parní lokomotivě.
Jednou se manželé mezi sebou domluvili, kdy manžel
měl volno a manželka si připravovala praní
prádla, že manžel půjde na její
pracoviště odpracovat za ni směnu, i když
šlo o jiný závod. Manžel skutečně
na směnu nastoupil a když na pokyn strojvedoucího,
který lokomotivu opustil, popojížděl,
došlo k vykolejení lokomotivy, která se převrátila
a přimáčkla topiče pod kotel. Ucházející
ostrou parou utrpěl popáleniny 3. stupně
a po převozu do nemocnice zemřel. Zamyslíme-li
se nad tím, kdo nese vinu na tomoto smrtelném úrazu,
dojdeme k závěru, že to byl především
strojvedoucí, který zodpovídá nejen
za stroj, ale také za osádku a její bezpečnost,
ovšem i revírník, který v tomto případě
ani nevěděl, že má na pracovišti
cizí osobu. Kdyby zde byla důsledná kontrola,
jak o tom hovoří předložený návrh
zákona o dodržování bezpečnostních
předpisů, nemohlo se stát, aby tento mladý
člověk, živitel čtyřčlenné
rodiny, přišel o život. A to již nechci
rozebírat náhradu škody za úraz, který
byl právem závodu předepsán.
Co však říci o lehkomyslnosti, které
se dopustil pracovník na hlubinném dole, když
vrtal důlní vrtačkou na předku a měl
při práci na krku volně uvázanou šálu.
Tuto si nesundal ani po upozornění revírníka,
který mu zakázal pokračovat v práci
s tím, že porušuje bezpečnostní
předpis a vydává se v nebezpečí
úrazu. Pracovník však neuposlechl a po odchodu
revírníka pokračoval dále v práci.
Vlající konce šály se omotaly na vřeteno
vrtačky a následek - natržená páteř,
porušení nervů, bolest, vyřazení
z práce na delší dobu a snížená
pracovní schopnost.
Soudružky a soudruzi, průmyslový výbor
při projednávání návrhu tohoto
zákona se seznámil s řadou případů,
kde se odpovědným pracovníkům na závodech
a to i v tzv. rizikových pracovištích podařilo
skutečně odstranit převážnou
část příčin, které k
úrazům vedly. Nelze toho ovšem dosáhnout
bez spolupráce všech pracovníků na pracovišti,
jakož i za účinné pomoci hospodářských,
odborových a mládežnických organizací
pod vedením stranických orgánů a organizací.
Je proto třeba všechny dobré zkušenosti
zevšeobecňovat a rozšířit na všechny
závody, poněvadž i když se dnes snažíme
pracovníku, který utrpěl úraz, plně
nahradit škodu jemu způsobenou, přece jen naše
základní snaha musí směřovat
k tomu, abychom pracovní úrazy a nemocnost z povolání
z naší společnosti úplně odstranili.
Nový zákon k tomu dává podmínky,
upřesňuje - na rozdíl proti dřívějšímu
stavu - velmi srozumitelně povinnosti závodů
a všech odpovědných pracovníků
za dodržování bezpečnostních
předpisů a za vytvoření podmínek
pro bezpečnou práci. Závody dnes nebudou
moci, jak to dělaly dříve, přenášet
riziko práce na pracující a návrh
také vyhověl i připomínkám
našich pracujících, pokud se týká
stanovení náhrad za pracovní úraz.
Považuji proto novou úpravu odškodňování
úrazu za správnou, našimi pracujícími
bude přijata příznivě a doporočuji,
abychom ji schválili. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Není tomu tak, rozprava je tedy skončena. Dávám
zpravodaji posl. Mátlovi slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Mátl: Soudružky a soudruzi
poslanci, v diskusi nebylo dotazů ani připomínek,
naopak rozšířilo se jí zdůvodnění
přijetí tohoto nového zákona, kterým
budou odstraněny některé nepříznivé
jevy při odškodňování pracovních
úrazů. Chtěl bych zvláště
zdůraznit, že účinnost zákona
byla výborem doporučena až prvému únoru
příštího roku, jak je uvedeno ve společné
zprávě (tisk 75) a to z toho důvodu, aby
mohla být provedena včas veškerá nezbytná
opatření pro seznámení vedoucích
pracovníků na závodech, odborářských
funkcionářů a všech pracujících
s obsahem tohoto nového zákona. Jeho účinnost
bude pochopitelně tím lepší, čím
více funkcionářů, čím
více pracujících bude s tímto zákonem
seznámeno a bude jej v každodenním životě
v plné šíři akceptovat a uplatňovat.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Můžeme
přistoupit k hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat podle
přednesené zpravodajské zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o náhradách při
úrazech a nemocech z povolání, a to ve znění
společné zprávy výborů průmyslového,
zdravotního a ústavně právního,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o náhradách při
úrazech a nemocech z povolání.
Tím je také pořad schůze projednán.
Přeji vám všem radostné a klidné
vánoce, mnoho elánu, síly a úspěchů
v práci pro příští rozvoj naší
socialistické společnosti v nastávajícím
roce 1962 a končím schůzi.