Proto vláda ČSSR uložila všem resortním
ministrům a radám krajských národních
výborů provést do 31. prosince 1962 na vybraných
podnicích a v závodech svých resortů
- s rozhodující spotřebou energie - prověrky
technického stavu spotřebičů paliv
a energie včetně zařízení pro
rozvod energie a přitom prověřit u všech
podniků plnění plánu technicko organizačních
opatření a provést rozbor jejich účinnosti.
Především půjde o to, dosáhnout
úspor všech druhů energie s cílem rozvinout
v souvislosti s přípravou XII. sjezdu Komunistické
strany Československa masové hnutí za úspory
a zabezpečit v roce 1962 úsporu nejméně
1% paliv a energie z celoroční plánované
spotřeby.
Dále vytvořit předpoklady pro zhospodárnění
spotřeby paliv a energií v letech 1963 a dalších,
a to zejména využíváním získaných
zkušeností z dosavadního průběhu,
jakož i zaváděním nových progresívních
technicko organizačních opatření a
metod s cílem dosáhnout nejvyšší
efektivnosti ve využívání paliv a energie
v celém našem národním hospodářství.
Tyto náročné úkoly však nelze
splnit ve stávajících podmínkách.
Ministerstvo paliv a energetiky ve spolupráci s ostatními
resorty se soustavně zabývá vytvořením
vhodnějších podmínek v oblasti celého
energetického hospodářství.
Významným opatřením na tomto úseku
je vládní návrh zákona, kterým
se rozšiřuje pravomoc "Státní energetické
inspekce."
Zkušenosti ukázaly, že je nutno kontrolu hospodaření
palivy a energií soustředit na jeden orgán,
který by byl dobře organizačně řízen,
technicky i kádrově vybaven a jeho činnost
zajištěna nejen zákonným opatřením,
ale hlavně odpovědným přístupem
k řešení úkolů.
Tímto orgánem bude "Státní energetická
inspekce", která je zřízena při
ministerstvu paliv a energetiky. V čele bude hlavní
inspektor, kterého jmenuje a odvolává ministr
paliv a energetiky. Hlavnímu inspektorovi budou podřízeni
krajští inspektoři, které jmenuje a
odvolává hlavní inspektor.
Hlavní a krajští inspektoři budou dotováni
příslušným odborným aparátem
tak, by byli schopni obsáhnout veškeré úkoly
na úseku energetického hospodářství.
Přitom se sleduje podstatně zlepšit kvalitativní
složení tohoto aparátu. Jde především
o to získat vysoce odborné pracovníky, kteří
budou schopni veškeré úkoly v rozsahu zákona
i potřeb energetického hospodářství
zabezpečit.
V jednotlivých paragrafech návrhu zákona,
kterým se rozšiřuje působnost "Státní
energetické inspekce" je uvedeno hlavní poslání
tohoto orgánu, úkoly a metody práce. Jsou
zde v hrubých rysech uvedeny směrnice pro spolupráci
s pracujícími a ve styku s jinými orgány
a organizacemi zaměřenými na výrobu,
spotřebu a hospodaření s topivem a energií.
Co se zásadně sleduje rozšířením
činnosti tohoto státního orgánu? Především
to, že bude umožněno pomáhat našim
průmyslovým závodům a podnikům
komplexní formou, a to jak na úseku hospodaření
elektřinou a teplem, tak i na úseku hospodařeni
tuhými palivy a plynem, což se dosud provádí
odděleně.
Kromě komplexních prověrek, prováděných
za současného stavu energetického hospodářství
orgánem "Státní energetické inspekce"
v přímé spolupráci s resortními
ministerstvy, bude zaměřena pozornost na prověřovaném
závodě nebo podniku, též na plánovaný
rozvoj nebo rekonstrukce. To bude prováděno s cílem
zajistit, zda v plánech, případně
projektech příslušných závodů
se neopakují nebo dokonce nezvětšují
zjištěné stávající nedostatky,
nebo zda jsou již uspokojivě řešeny. Závěry
z takových prověrek mají vždy ukázat
cesty, jak dále zvyšovat efektivnost energetického
hospodářství našich závodů
a podniků. Přitom bude vždy nutné přezkoumat,
jaké podmínky má šetřený
podnik pro odpovědnou práci na úseku průmyslové
energetiky, a to jak organizační a kádrové,
tak i materiální.
I když základní metodou práce jednotného
kontrolního orgánu bude organizátorsko výchovná
činnost, zejména odborná pomoc kontrolovaným
organizacím a součinnost s pracujícími,
ponechává se jako krajní výchovný
prostředek kontrolním orgánům i dosavadní
možnost - ukládání sankcí majetkových
- a to jak organizacím, tak i jejich vedoucím odpovědným
pracovníkům.
Naopak se v návrhu posiluje účinnost těchto
sankcí tím, že se zvyšuje horní
hranice a umožňuje se ukládat opakované
pokuty organizacím ve dvojnásobné výši
tam, kde všechny ostatní metody a prostředky
k dosažení nápravy nebyly dostatečné.
Počítá se však s tím, že
ukládání pokut jak organizacím, tak
jejich pracovníkům bude výjimečným
zjevem, a to v případech, ve kterých nepochopení
popřípadě nedbalý přístup
k těmto závažným otázkám
nebude možno odstranit výchovnou prací a přesvědčováním.
Je možné předpokládat, že tento
systematický způsob práce "Státní
energetické inspekce" kromě běžných
krátkodobých prověrek, které jsou
též v určitých obdobích nezbytné,
značně přispěje ke zvyšování
efektivnosti energetického hospodářství.
Tyto cíle sleduje předkládaný návrh
zákona na rozšíření působnosti
"Státní energetické inspekce",
a to jak při stanovení úkolů tomuto
novému, jednotnému kontrolnímu orgánu,
tak i pokrokovou koncepcí metod jeho práce. Státní
energetická inspekce má jít především
cestou organizátorskovýchovného působení
na spotřebitele energie cestou odborné rady a pomoci
kontrolovaným organizacím, aby společným
úsilím a využitím zkušeností
bylo docíleno v co nejkratší době a
s vynaložením co nejmenších nákladů
maximální efektivnosti v energetickém hospodářství.
Zřízení tohoto jednotného kontrolního
orgánu je také v souladu s opatřeními
k racionálnímu využívání
paliv a energie v rámci programu dalšího rozvoje
hospodářství - zemí socialistického
společenství, který doporučila červnová
porada představitelů komunistických a dělnických
stran členských zemí "Rady vzájemné
hospodářské pomoci" v Moskvě.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zákon, který
má významně působit, aby se zvyšovala
úroveň hospodaření se všemi druhy
paliv a energie, doporučuji návrh zákona,
kterým se rozšiřuje působnost Státní
energetické inspekce a který byl projednán
ve výboru pro plán a rozpočet NS ke schválení
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Hlásí
se někdo do rozpravy?
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu najednou podle předložené zprávy
výboru pro plán a rozpočet.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování?
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona, kterým se rozšiřuje
působnost Státní energetické inspekce,
a to ve znění zprávy výboru pro plán
a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se rozšiřuje
působnost Státní energetické inspekce.
Tím jsme projednali pátý bod pořadu.
Předseda NS Fierlinger:
Přistoupíme k projednání šestého
bodu pořadu, kterým je
6. Společná zpráva výborů
ústavně právního a zemědělského
k vládnímu návrhu zákona (tisk
94) o nákupu zemědělských výrobků
od drobných uživatelů zemědělské
půdy a chovatelů krav.
Zpravodajem je poslanec Zelman; dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Zelman: Vážené súdružky
a súdruhovia!
Od roku 1960 boli zrušené dodávkové
povinnosti poľnohospodárskych výrobkov držiteľov
poľnohospodárskej pôdy, s výmerou do
0,50 ha, a chovateľov kráv s uvedenou výmerou
pôdy alebo bezzemkov chovajúcich kravu a povinný
odpredal masti z domácich porážok.
Tieto opatrenia sa v praxi prejavili ako zvýhodnenie drobných
držiteľov pôdy, nielen voči ostatným
pracujúcim, ktorí sú odkázaní
výhradne na príjem zo zamestnania, ale i voči
členom jednotných roľníckych družstiev,
ktoré postupne prechádzajú na vyššiu
formu hospodárenia. Najmä v poslednej dobe vystupuje
táto skutočnosť výrazne do popredia
v súvislosti s novozavedeným sociálnym zabezpečením
družstevníkov. Tento stav vedie ku stabllizácii
v súkromnej držbe pôdy a k jej ďalšiemu
drobeniu a nedochádza tak k prevodu tejto pôdy do
intenzívneho obrábania socialistickými poľnohospodárskými
závodmi. Svedčí o tom skutočnosť,
že v posledných dvoch rokoch sa počet
držiteľov pôdy do 0,50 ha zvýšil takmer
o tretinu a dosiahol počet 540 tisíc. V tomto počte
nie sú ovšem zahrnutí členovia jednotných
roľníckych družstiev, ktorým bude i naďalej
stanovovať úlohy predstavenstvo družstva a ich
dodávkové úlohy budú zahrnuté
v celkovej dodávkovej úlohe príslušného
družstva.
V priloženom návrhu novelizácie zákona
č. 51/1959 Zb., o výkupe poľnohospodárskych
výrobkov sa preto ukladá miestnym národným
výborom zaistiť primeranú účasť
drobných držiteľov poľnohospodárskej
pôdy od 0,21 ha do 0,50 ha a chovateľov kráv
s touto výmerou, alebo bezzemkov chovajúcich kravu
na zásobovanie našich pracujúcich potravinami.
Rozsah a podmienky dodávkových úloh uvedených
držiteľov pôdy a chovateľov kráv stanoví
Ústredná správa nákupu poľnohospodárskych
výrobkov dohode so zúčastnenými ústrednými
orgánmi v prevádzajúcich predpisoch.
Môžeme očakávať, že navrhovaná
úprava dodávok poľnohospodárskych výrobkov
postihne v roku 1963 asi 140 000 poľnohospodárskych
závodov. Pre štátne fondy to bude znamenať
prínos asi 42 mil. kusov vajec, čo činí
z celoštátného nákupu 2,7% a asi 19
mil. litrov mlieka, čo činí z celoštátneho
plánu 0,7%.
Plnenie týchto úloh, vyplývajúcich
z nového zákona, si nevyžiada zvýšenie
počtu pracovníkov na národných výboroch
a ani zvýšenie finančných nákladov,
pretože pôjde prakticky o rozšírenie evidencie
v priemere asi o 10 dodávateľov poľnohospodárskych
výrobkov na jednu obec.
Poľnohospodárský výbor prejednal príslušný
návrh zákona a doporučuje jeho schválenie
Národnému zhromaždeniu.
Předseda NS Fierlinger: Hlásí se někdo
do rozpravy? Posl. Borůvka.
Posl. Borůvka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, hlásím se do rozpravy ne k
samotnému zákonu, ale proto, že se jedná
o výkup jako takový. Považuji za důležité
obrátit se na ministra vnitřního obchodu
soudruha Uhra, na ministra státní kontroly soudruha
Majlinga a předsedu nové výkupní organizace
soudruha Mesteka s upozorněním, že v současné
době si velmi vážíme a ceníme
smluv, které byly uzavřeny na pěstování
zeleniny. Také nám zatím vyhovuje výkup
za stanovené ceny pokud jde o práci výkupních
organizací. Zatím nemáme připomínek
k průběhu výkupu. My v našem družstvu
začínáme prodávat kedlubny, salát,
cibuli, okurky a můžeme říci, že
výkupní organizace pracuje dobře. Ale upozorňuji,
že se již projevuje a začíná projevovat
ten starý nešvar, totiž že zelenina se dostává
někdy v nedostatečném měřítku
na trh. Myslím, že jde o to zdůraznit, že
při poměrně dobré úrodě
letošní zeleniny by měli konzumenti mít
pocit blahobytu a dostatku a že by měli dostávat
ve velké míře zeleninu čerstvou a
levnou. A to je moje připomínka, že splnění
tohoto požadavku vyžaduje od výkupních
organizací větší námahu. To je
přirozené. To už musí pracovat na vyšší
obrátky. Ovšem neměly by se vyskytovat takové
případy, které jsou právě chybami
v operativním řízení, totiž že
se výkupní organizace začínají
bránit množství zeleniny tím, že
stanoví tak zvané nestandardy, za které se
schová celkem všechno. Mě na tento stav upozorňoval
pracovník státní kontroly s. Tajchman, jednalo
se o květák, který se stanoví jako
nestandardní a vykupuje se za 30-50 hal., což přirozeně
má za následek, že se nakonec nechá
ležet a tím se reguluje množství zeleniny
na trhu. Aby se touto formou, tak zvanými nestandardy neregulovalo
množství zeleniny na trhu, prosím s. Majlinga,
jako ministra státní kontroly, aby se na tuto záležitost
podíval a to nejen na ten květák, ale i na
ostatní zeleninu.
Na dnešní schůzi mám ještě
jednu připomínku, která se týká
tvorby cen zeleniny. Souhlasíme s tím, a také
ve smlouvě jsme podepsali, že souhlasíme se
stanovením běžných cen tak, jak výroba
stoupá a jaké jsou výrobní možnosti,
a jak pochopitelně zelenina v množství z hektaru
tržby vytváří. Ale přece bychom
strašně rádi znali ty lidi, kteří
o těch cenách rozhoduji. Alespoň jednoho
z nich kdybychom poznali. (Hlas z pléna: abyste mu mohli
nadávat?) Ne, ale abychom si s ním rozumně
pohovořili, z jakých podkladů se ceny stanoví.
(Hlas z pléna: tak mu pošli pytel salátu
a on bude vytvářet lepší ceny.)
To je moje přání, abychom si s ním
případně v zemědělském
výboru nebo někde jinde mohli pohovořit o
tvorbě cen, abychom si mohli promluvit, jak je přihlédnuto
k zákonu hodnoty pokud jde o zeleninu a ostatní
produkty. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Jsou někteří
z přítomných odpovědných členů
vlády ochotni na tento dotaz hned odpovědět?
Ministr-předseda Ústředního úřadu
státní kontroly a statistiky Majling: My
tuto otázku prověříme a ve stanovené
lhůtě o tom podáme zprávu.
Předseda NS Fierlinger: A tak jistě učiní
i ostatní soudruzi ministři.
Ministr zemědělství, lesního a vodního
hospodářství Krutina: Soudruh Borůvka
může pozvat pracovníky ekonomického
odboru ministerstva zemědělství, financí,
potravinářského průmyslu, obchodu
případně dalších ministerstev,
například pokud jde o len nebo kytičky i
ministerstva zdravotnictví do zemědělského
výboru Národního shromáždění.
Předseda NS Fierlinger: Myslím, že s.
Borůvka tuto radu velmi rád přijme.
Posl. Borůvka: Děkuji s. ministrovi a co
nejdříve to uskutečníme.
Předseda NS Fierlinger: Hlásí se někdo
do rozpravy?
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu najednou podle předložené společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru zemědělského.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování?
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o nákupu zemědělských
výrobků od drobných uživatelů
zemědělské půdy a chovatelů
krav, a to ve znění společné zprávy
výboru ústavně právního a výboru
zemědělského, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o nákupu zemědělských
výrobků od drobných uživatelů
zemědělské půdy a chovatelů
krav.
Tím jsme projednali šestý bod pořadu.
Dříve než přistoupíme k projednání
sedmého bodu pořadu dovolte, abych vás upozornil
na to, že je mezi námi přítomna delegace
dánského parlamentu, která je u nás
na přátelské návštěvě.
(Shromáždění povstává
a své přátelské pocity vyjadřuje
dlouhotrvajícím potleskem.)