Místopředseda NS Fiala:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
přistoupit k hlasování.
Nebudou-li námitky, dám hlasovat podle přednesené
zpravodajské zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
usnesení, jímž Národní shromáždění
schvaluje podle článku 41 ústavy státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky za rok 1961, nechť zvedne
ruku! (Děje se)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky za rok 1961.
Tím jsme projednali třetí bod pořadu.
Přistoupíme k projednání čtvrtého
bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru ústavně právního
k návrhu presidenta republiky (tisk 93) na vydání
zákona o propůjčování vyznamenání.
Zpravodajem je místopředseda NS dr. Václav
Škoda; dávám mu slovo.
Zpravodaj místopředseda NS dr. Václav Škoda:
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci!
President Československé socialistické republiky
s. Antonín Novotný předkládá
podle čl. 52 ústavy návrh zákona o
propůjčování vyznamenání.
Československá vyznamenání a řády
vyjadřují uznání a vděčnost
socialistické společnosti těm pracujícím,
kteří se nejvíce zasloužili o úspěchy
naší socialistické vlasti. Od r. 1961 bylo
uděleno např. 17 Zlatých hvězd Hrdiny
socialistické práce, 60 Řádů
Klementa Gottwalda - za budování socialistické
vlasti, 404 Řády republiky, 1833 Řádů
práce, 4948 vyznamenání Za zásluhy
o výstavbu, 7068 vyznamenání Za vynikající
práci, 406 vyznamenání Za statečnost.
Obdobně je tomu u ostatních vyznamenání.
Již toto veliké množství dosud vydaných
vyznamenání svědčí o tom, že
se jedná o jednu z důležitých forem,
jimiž se socialistická společnost odměňuje
svým nejzasloužilejším členům
a je proto důležité, aby také právní
úprava této oblasti byla přesná, srozumitelná
každému občanu, aby plně odpovídala
ústavě Československé socialistické
republiky a soustřeďovala všechny důležité
předpisy tohoto úseku. Dosavadní právní
úprava, která vychází ze zákona
č. 247 z roku 1949 a je upravena četnými
dalšími předpisy, je již překonána
vývojem, k němuž dospěla naše socialistická
společnost a jehož výsledky jsme zakotvili
11. července 1960 do nové socialistické ústavy.
Některá ustanovení dosavadních předpisů
neodpovídají již zásadám, které
jsme vtělili do nové socialistické ústavy.
Nová ústava např. v čl. 4. zakotvuje
vedoucí úlohu KSČ v naší společnosti,
v čl. 2. vyzdvihuje funkci zastupitelských orgánů
pracujícího lidu, od nichž je odvozena pravomoc
ostatních orgánů státu, v. čl.
6. zdůrazňuje význam Národní
fronty apod. Již těmto ústavním zásadám
neodpovídá dosavadní zákonná
úprava, podle níž právo předkládat
presidentu republiky návrhy na vyznamenání
přísluší jenom vládě.
Proto se v předložené osnově navrhuje,
aby podle uvedených zásad socialistické ústavy
předkládaly přímo presidentu republiky
své návrhy na propůjčení vyznamenání
ústřední výbor KSČ a Ústřední
rada odborů. Ostatní společenské organizace
sdružené v Národní frontě mohou
předkládat návrhy na vyznamenání
prostřednictvím ÚV NF. Pokud jde o státní
orgány, budou napříště oprávněny
předkládat presidentu republiky návrhy na
vyznamenání předsednictvo Národního
shromáždění a vláda. Vláda
bude projednávat a předkládat návrhy
na vyznamenání doporučené ministry
a národními výbory, projednané se
společenskými organizacemi, především
s orgány ROH.
Návrhy na vyznamenání vojáků
a příslušníků ozbrojených
sborů budou příslušní ministři
předkládat přímo presidentu republiky
jakožto vrchnímu veliteli ozbrojených sil.
Další změna navrženého zákona
vyplývá rovněž z nové ústavy,
z čl. 61., který stanoví nové pojetí
ústavní zodpovědnosti presidenta republiky
vůči Národnímu shromáždění,
podle něhož president republiky je odpovědný
z výkonu své funkce Národnímu
shromáždění. Tomu odpovídá
návrh zákona, že presidentu republiky může
být propůjčeno vyznamenání
usnesením Národního shromáždění.
Vedle těchto změn povahy ústavně právní,
vyplývajících ze socialistické ústavy,
návrh zákona stanoví nové předpoklady
pro udělování vyznamenání.
Vzhledem ke stupni vývoje naší společnosti
je správné, jak navrhuje § 1 osnovy, v zákoně
vyjádřit, že vyznamenání jsou
výrazem uznání a vděčnosti
lidu především za zásluhy o vítězství
socialismu, o budování vyspělé socialistické
společnosti. Je také důležité
zdůraznit zásluhy o rozvoj přátelství,
spolupráce a upevnění mírového
soužití národů. Dosavadní dvě
nejvyšší veřejné pocty, čestné
tituly Hrdina ČSSR a Hrdina socialistické práce
byly dosud řazeny jen do skupiny čestných
uznání. Je proto správné, jak navrhuje
osnova, prohlásit je za vyznamenání a stanovit,
aby zlaté hvězdy s nimi spojené byly
nošeny přede všemi řády a ostatními
vyznamenáními.
Podstatnou změnou proti dosavadním předpisům
je rovněž navržená úprava o zřizování
vyznamenání a čestných uznání.
Podle dosavadního stavu vyznamenání, čestné
tituly a veřejná uznání se zřizují
formou vládních nařízení vydaných
se souhlasem presidenta republiky. Pamětní odznaky
se zřizují vládním usnesením.
Osnova navrhuje, aby napříště vyznamenání,
jakožto nejvyšší občanské
pocty, které propůjčuje president republiky,
mohla být zřizována jenom Národním
shromážděním, a to formou zákona.
To odpovídá společenské důležitosti
vyznamenání a ústavnímu postavení
Národního shromáždění
v soustavě nejvyšších státních
orgánů.
Úprava čestných uznání, která
nepropůjčuje president republiky, bude příslušet
vládě. Vláda bude rovněž projednávat
návrhy na udělení státních
cen Klementa Gottwalda, jejichž nositelé mají
právo užívat titulu laureát státní
ceny a jejichž návrhy připravuje Státní
výbor pro udělování cen Klementa Gottwalda.
President republiky, jemuž přísluší
podle ústavy právo udílet vyznamenání,
může zmocnit jiný orgán, aby propůjčoval
jednotlivá vyznamenání. Tomuto oprávnění
odpovídá také návrh, aby president
republiky nebo jím k tomu zmocněný orgán
rozhodovat o odnětí vyznamenání, jestliže
se vyznamenaný stal nehodným je nosit nebo vyjde-li
najevo, že vyznamenání bylo propůjčeno
nezaslouženě. Tím se také mění
dosavadní úprava, kdy o odnětí vyznamenání
rozhodovala komise zřízená při ministerstvu
vnitra, nyní při vládě.
Návrh osnovy podstatně zjednodušuje a sjednocuje
dosavadní právní úpravu o propůjčování
vyznamenání a čestných uznání.
Dosud zřízená vyznamenání a
čestná uznání, propůjčená
za zásluhy uvedené v předpisech, podle nichž
byly vydány, zůstávají v platnosti.
Působnost nového zákona se však bude
vztahovat na propůjčování, ztrátu
a odnímání vyznamenání a těch
čestných uznání, která propůjčuje
president republiky. Vedle vyznamenání se jedná
např. o čestný titul "národní
umělec", "Dukelská pamětní
medaile", "Zasloužilý pracovník v
tělesné výchově a sportu."
Ústavně právní výbor projednal
návrh osnovy zákona presidenta republiky. S uspokojením
konstatuje, že je to v naší ústavní
praxi po prvé, kdy president republiky předkládá
návrh zákona, což je podle naší
socialistické ústavy možné - ústavně
právní výbor doporučuje Národnímu
shromáždění jeho schválení
v plném znění. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Hlásí
se někdo do rozpravy?
Posl. Hrubý (ze svého místa):
Dotaz: Ve zprávě bylo uvedeno, že vyznamenání
byla udělena od r. 1961. Myslím, že tam má
být 1951.
Zpravodaj místopředseda NS dr. Václav Škoda:
Ano, počet vyznamenání ve zprávě
je od r. 1951, poněvadž tehdy byl schválen
zákon, podle něhož jsme začali udělovat
vyznamenání.
Místopředseda NS Fiala: Do rozpravy se již
nikdo nehlásí, můžeme přistoupit
k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém návrhu
presidenta republiky najednou podle předložené
zprávy ústavně právního výboru.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým návrhem presidenta
republiky na vydání zákona o propůjčování
vyznamenání a to ve znění zprávy
výboru ústavně právního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo návrh presidenta
republiky na vydání zákona o propůjčování
vyznamenání.
Tím jsme projednali čtvrtý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání pátého
bodu pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
o vládním návrhu zákona (tisk 92),
kterým se rozšiřuje působnost Státní
energetické inspekce.
Zpravodajem je poslanec Kulička; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Kulička: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Rychlý rozvoj národního hospodářství
v naší Československé socialistické
republice klade mimořádné nároky především
na organizovaný a řízený rozvoj zdrojů
energie ve všech jejích formách a nositelích.
Poměrně vysoké vybavení našeho
národního hospodářství energií,
zvláště v posledních letech, snese srovnání
s jinými průmyslově vyspělými
státy.
Značnému množství spotřeby všech
druhů paliv a energie však neodpovídá
zvyšování účinnosti jejich využití.
Při používání energie ztrácíme
dosud mnohem více, než odpovídá technologicky
nutným ztrátám, celkové průmyslové
výrobě a technickému pokroku naší
země.
Tato skutečnost je tím závažnější,
že energetické zdroje naší země
by již v blízké budoucnosti nestačily
ke krytí dalšího rozvoje průmyslové
výroby a technického rozvoje naší země
při dosavadním rychlém a nehospodárném
růstu spotřeby všech druhů paliv a energie.
Proto je rychlý obrat v hospodaření všemi
druhy paliv a energie nejen nutný, ale otázka zajišťování
a ekonomického využívání paliv
a energie - se stává trvalým úkolem
pro zajištění dalšího rozvoje našeho
národního hospodářství.
Způsob kontroly hospodárnosti v odvětvích
paliv a energetiky, jak je dosud prováděn, naprosto
nestačí. Je příliš členitý
a každá z kontrolních organizací se
omezuje jen na určitý druh paliv a energie. To pak
způsobuje, že závěry z provedených
šetření nejsou jednotné a tak není
možno dosáhnout soustavného sledování
a komplexního řešení nedostatků.
V důsledku napjaté situace v palivech v roce 1961
vzniklo v minulém roce významné masové
hnutí za dosažení úspor, a to nejméně
1% z jednoroční spotřeby paliva a energie.
Vláda ČSSR na svém zasedání
dne 18. dubna letošního roku, na kterém projednávala
zprávu ministra paliv a energetiky o plnění
opatření k dosažení 1% úspor
ve spotřebě všech druhů energií
za rok 1961 konstatovala, že hnutí za dosažení
úspor podstatně zvýšilo zájem
pracujících o energetické hospodářství.
Socialistická soutěž mezi jednotlivci, kolektivy,
brigádami socialistické práce, závody
a podniky v celém národním hospodářství
přinesla dobré výsledky. Pracující
většinou pochopili, že šlo o přímou
pomoc při překonávání vážných
obtíží v zásobování národního
hospodářství palivy a energií cestou
lepšího hospodaření a tak zmírnění
napjaté palivové a energetické bilance na
straně spotřeby.
Bylo možno konstatovat, že dosažené úspory
na pracovištích v průmyslu, stavebnictví
a v dopravě, které představovaly 2,18% z
celoroční spotřeby paliv a energií
- přispěly k překonání očekávaných
obtíží v zásobování
palivy a energií a že hnutí za dosažení
1% úspor z celoroční spotřeby vytvořilo
základ k soustavnému zvyšování
efektivnosti ve spotřebě paliva a energie. To byl
největší přínos celé akce,
neboť čím dále tím více
pracujících si uvědomuje, že nejde pouze
o jednorázovou kampaň, ale o vytvoření
nástroje k odhalování rezerv, které
jsou v oblasti spotřeby paliva a energie stále ještě
velmi značné.
Tak podle zprávy "Státní energetické
inspekce" za rok 1961 ukázala některá
šetření možnost roční úspory
cca 32 000 MWh elektrické energie a 18 000 t měrného
paliva, což představuje 3,4% u elektřiny a
9,7% u spotřeby paliva na výrobu páry - v
prověřovaných závodech.
Kromě toho bylo docíleno snížení
odběru elektrického proudu o 9,7 MW v dobách
špičkového zatížení elektrizační
soustavy.
Je nesporné, že kdyby nebylo dosaženo v roce
1961 uvedených úspor, vznikly by těžko
překonatelné obtíže při plnění
průmyslové výroby ve stavebnictví,
v dopravě i na ostatních úsecích našeho
národního hospodářství. Současně
by koncem roku ještě více poklesly zásoby
na skládkách tuhých paliv, čímž
by nastalo další zhoršení situace v zásobování
národního hospodářství - především
v prvém čtvrtletí letošního roku
- plynem a elektrickou energií.
Přesto však je nutno vycházet ze skutečnosti,
že větší podíl úspor kryl
naopak vyšší spotřebu paliv a energií
vyvolanou změnami skladby objemu průmyslové
výroby a surovinové základny, jakož
i odlišného využívání výrobních
prostředků proti předpokladu státního
plánu na některých podnicích a výrobně
hospodářských jednotkách. Více
se využívalo výrobního zařízení
s nižší energetickou účinností
a to v důsledku neuvedení nebo pozdního uvedení
nových energeticky účinnějších
kapacit do provozu. Tím byl snížen z národohospodářského
hlediska absolutní úspěch hnutí za
dosažení 1% úspor.
Někteří pracovníci, závody
a podniky tak vlastně hospodařili na konto úspor
těch, kteří důsledně zajišťovali
usnesení a své závazky za dosažení
úspor.
Jsou podniky, které snížily odběr paliva
a energie proti přiděleným fondům
a své úspory daly společnosti k dispozici
v celém rozsahu. Jsou však podniky, které spotřebovaly
své úspory zčásti nebo zcela a jsou
také podniky, které nezískaly žádné
úspory a dokonce překročily stanovené
fondy paliva a energie.
V celostátní socialistické soutěži
byly vyznamenávány v rámci jednotlivých
krajů podniky, které v průběhu minulého
roku měly největší podíl na dosažení
úspor v palivu a energii Rudými standardami a Čestnými
uznáními, včetně peněžitých
odměn. Například za třetí čtvrtletí
m. r. to byly:
Plzeňské pivovary, n. p. Plzeň, Hrudkovny
Ejpovice - závod Mníšek pod Brdy, Závody
Jana Švermy - Jinonice, Královopolské strojírny
- Brno, Závody 29. augusta - Partizánské,
Cementárny - Bystré nad Teplou, Kovolis - Hedvikov
a řada dalších.
Mezi podniky, které vykazovaly sice úspory, ale
nevěděly jak jich dosáhly, neboť neprovedly
žádná technicko organizační opatření
a při kontrole výsledků je nemohly prokazovat,
ba naopak bylo zjištěno, že šlo vlastně
o nepřiměřené rezervy v plánech
nebo v normách spotřeby paliva a energie, mimo jiné
patří: Masný průmysl - Prešov,
Západoslovenské mlékárny - Bratislava,
Laktos - Poděbrady, Závod "Mosilana" -
Alexovice, Východoslovenské pivovary - Michalovice,
Závod "Svit" - Velké Meziříčí,
a další.