Jak jsem řekl, řídícím článkem
této soustavy volených orgánů lidové
kontroly je Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky, která je podřízena
vládě jako její objektivní orgán
(§ 8 návrhu). Ústřední komise
bude mít 30 členů, které zvolí
Národní shromáždění. Předsedu
Ústřední komise lidové kontroly a
statistiky a jeho náměstky jmenuje a z funkce odvolává
president republiky. Předseda Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky je členem vlády.
Vztah Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky k Národnímu shromáždění
je dán i tím, že tato komise je povinna předkládat
vládě i NS zprávy o své činnosti
(§ 8 odst. 4 návrhu).
Organizaci ostatních komisí lidové kontroly
a statistiky to je komise při Slovenské národní
radě, krajských a okresních komisí,
upravují ustanovení §§ 9-11 návrhu
zákona. Komise lidové kontroly a statistiky mají
výkonný aparát, jehož práci řídí
předseda komise. Aparát komisí musí
být v souladu s prací státního aparátu
socialistického státu. Závodní a místní
komise lidové kontroly výkonný aparát
nemají a jejich organizaci upravuje § 12 a 13 návrhu
zákona.
Členství v komisích kontroly a statistiky
je čestnou funkcí. Za členy komisí
mohou být voleni lidé oddaní socialismu,
s příkladným poměrem k práci
a k lidem, nekompromisní k chybám a nedostatkům,
lidé zkušení, odborně znalí,
nebojící se potíží a požívající
důvěru a autoritu pracujících.
I když se počítá s tím, že
tyto komise, které budou voleny postupně, budou
mít po svém ustavení přibližně
celkem 100 tisíc členů, nestačil by
ani tak veliký počet na skutečně masovou
kontrolu. Proto osnova (§ 16) uvádí, že
orgány lidové kontroly vykonávají
svou činnost za účasti dobrovolných
spolupracovníků, kteří jsou oddáni
věci socialismu a mají potřebné znalosti
a zkušenosti.
Celá soustava volených orgánů lidové
kontroly musí pracovat co nejhospodárněji.
Proto v ustanovení § 15 odst. 4 osnovy se zdůrazňuje,
že předsedové komisí musí organizovat
práci komise a jednotlivých členů
tak, aby mohli vykonávat funkci zpravidla mimo svou pracovní
dobu. Jen v nejnutnějších případech
je nutno poskytnout v nezbytné míře pracovní
volno k výkonu funkce a nahradit ušlou mzdu. Osnova
dává podobné právo (§ 16 odst.
2) i dobrovolným spolupracovníkům. Osnova
též pečuje o to, aby člen komise nebo
její dobrovolný spolupracovník nemohl utrpět
za práci v komisi bezdůvodně nějakou
újmu nebo být jinak šikanován (§
15 odst. 5 a § 16 odst. 3 osnovy). Členství
v komisi nesmí být důvodem k přeložení
pracovníka na takové pracoviště, aby
mu byl znemožněn výkon funkce a nesmí
být zkrácen v nárocích a nesmí
s ním být rozvázán pracovní
poměr.
Komise rozhodují zásadně kolektivně,
ale tato kolektivnost nesmí oslabit osobní odpovědnost
členů komisí. Objektivní postavení
a nezávislost orgánů lidové kontroly
na ministerstvech a na ostatních státních
a hospodářských orgánech bude znamenat,
že odpovědní vedoucí funkcionáři
orgánů nebo organizací nemohou být
členy té komise, která bezprostředně
jejich orgán kontroluje.
Ve čtvrté části osnovy jsou upraveny
volby členů orgánů lidové kontroly
(§§ 19-27 osnovy). V podrobnostech je provádění
voleb upraveno volebním řádem, který
vydal ústřední výbor Národní
fronty.
Ústřední komisi lidové kontroly a
statistiky v počtu 30 volí na dobu 4 roků
Národní shromáždění, komisi
lidové kontroly a statistiky při Slovenské
národní radě v počtu 20 volí
na 4 roky Slovenská národní rada.
Na dobu 4 let budou voleny krajské a okresní komise
lidové kontroly a statistiky v počtu 20-30 členů
podle územního rozsahu, počtu obyvatel a
podle úkolů hospodářské a kulturní
výstavby v kraji nebo okrese. Členové komisí
budou na návrh Národní fronty voleni občany
příslušného kraje a okresů na
konferenci delegátů.
Na dobu 2 let jsou voleni členové místních
komisí lidové kontroly na veřejných
shromážděních občanů na
návrh Národní fronty.
Zákon uvádí podrobně, v kterých
závodech jsou voleni na 2 roky členové komisí
lidové kontroly na návrh ROH na shromážděních
pracujících.
V části šesté (§§ 31 a 32)
osnovy jsou stručně uvedeny hlavní zásady
činnosti orgánů lidové kontroly, přičemž
v podrobnostech jsou tyto zásady rozvedeny ve statutu orgánů
lidové kontroly a budou ještě podrobněji
rozvedeny pro jednotlivé stupně komisí v
jejich jednacích a pracovních řádech.
Objektivita kontrolních zjištění bude
zajišťována tím, že orgány
lidové kontroly jsou povinny používat takových
metod, které zajišťují správnost
a úplnost kontrolních zjištění
a vedou k předcházení závad. Účinnost
kontroly bude zajišťována i tím, že
vzniklé nedostatky a závady mají orgány
lidové kontroly rychle odhalovat, domáhat se jejich
odstranění přímo na místě,
sledovat výsledky učiněných opatření
až po zjednání nápravy a dbát,
aby byla omezena možnost opakování chyb. Za
nejdůležitější formu činnosti
orgánů lidové kontroly prohlašuje osnova
preventivní a soustavnou ekonomickou kontrolu. Účinnost
kontroly bude zabezpečena i tím, že činnost
všech orgánů bude řízena jednotným
plánem hlavních úkolů, který
sestavuje Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky a který schvaluje vláda.
V sedmé části návrhu zákona
jsou upravena oprávnění orgánů
lidové kontroly, nutná pro řádný
výkon kontroly a statistiky. V ustanovení §
35 osnovy je zvlášť zdůrazněno,
že orgán lidové kontroly působí
při své činnosti především
výchovně, zejména kritikou chyb a nedostatků,
spojenou s radou nebo domluvou a že teprve v těch
případech, kde by výchovné působení
nebylo podle povahy případu postačující,
mohou tyto orgány použít opatření,
která jim osnova propůjčuje k upevňování
státní disciplíny.
V osmé části osnovy (§§ 41-47),
jsou pak upravena přechodná a závěrečná
ustanovení.
Soudruzi a soudružky poslanci!
Dovolte mi ještě několik vět o účelu
nového zákona. Ustavení orgánu lidové
kontroly vyplynulo z velkého rozvoje našeho národního
hospodářství. Bude stále naléhavější,
aby se pracující lid stále víc a bezprostředněji
účastnil správy celospolečenských
záležitostí. Je stále nutné rozšiřovat
socialistickou demokracii a proto zvyšovat účinnost
kontroly a řízení na všech stupních
a nedomnívat se, že k jejímu zlidovění
dochází jen v důsledku některých
potíží v našem národním
hospodářství.
Nová soustava volených orgánů - komisí
- sleduje cíl přiblížit kontrolu, evidenci
a statistiku širokým masám.
Hlavní poslání lidové kontroly nebude
"dopadat a usvědčovat" jak o tom hovořil
V. I. Lenin, nýbrž "umět včas a
obratně zjednat nápravu".
Komise lidové kontroly nebudou v žádném
případě nahrazovat kontrolní činnost
státních orgánů, hospodářských
správ a národních výborů a
nebudou snímat odpovědnost vedoucích pracovníků
za jejich vlastní kontrolu. Naopak budou s nimi spolupracovat
na rozvíjení celého kontrolního systému.
Musí zde nastoupit vztahy soudružství a spolupráce.
Má-li se kontrola stát opravdu lidovou, jak to má
předloha zákona na mysli, musí být
do ní zapojeny kromě členů komisí
široké masy pracujících a musí
dojít k spolupráci se všemi společenskými
silami.
Schválení zákona, a zvolení komise
lidové kontroly, to je teprve první krok. Hlavní
bude rozvíjet jejich činnost tak, aby postupně
se stále větším úspěchem
plnily veliké úkoly, které vytýčila
KSČ a její nejvyšší orgán,
XII. sjezd. Pokud jde o cíle a úkoly, bude z počátku
nutné soustředit pozornost těchto orgánů,
zejména pokud jde o závodní a místní
komise lidové kontroly na operativní úkoly,
na nedostatky v každodenní práci, které
však představují veliké možnosti
a rezervy a mohou být značným přínosem
pro národní hospodářství. Postupně
by měly komise přecházet k plnění
náročnějších úkolů
a zabezpečovat, aby se kontrola stala skutečně
všelidovou, všeobsáhlou a všudypřítomnou.
Zabezpečení takové kontroly bude současně
dobrou prevencí a bude tvořit jednu z důležitých
podmínek pro další rozvoj socialistické
demokracie. Komise lidové kontroly přispějí
k vytváření předpokladů pro
postupné převádění činnosti
vykonávané dosud státním aparátem,
na volené lidové orgány jako základní
články všelidového státu a příští
komunistické samosprávy. Komise se stanou účinným
veřejným nástrojem, na němž bude
zainteresován lid. Stane-li se kontrola masovou záležitostí,
bude významným pomocníkem při uskutečňování
usnesení KSČ a vlády republiky a přispěje
k rozvoji socialistické společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci! Ústavně právní
výbor Národního shromáždění
podrobně projednal předložený návrh
zákona a doporučuje jej k projednání
a ke schválení plénu Národního
shromáždění.
Dovolte mi, abych navrhl plénu Národního
shromáždění změnu předložené
osnovy.
Aby byla zajištěna kontinuita řízení
Ústřední komise lidové kontroly a
statistiky, doporučuji zpřesnění §
8, odst. 3 v tomto znění: "Předsedu
a místopředsedu Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky a náměstky předsedy
Ústřední komise lidové kontroly a
statistiky jmenuje a z funkce odvolává president
republiky. Předseda Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky je členem vlády."
(Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Ke slovu se přihlásil
ministr-předseda Ústředního úřadu
státní kontroly a statistiky Majling, dávám
mu slovo.
Minister-predseda Ústredného úradu štátnej
kontroly a štatistiky Majling: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci,
XII. sjazd KSČ sa podrobne zaoberal problémami ďalšieho
rozvoja nášho národného hospodárstva
a vytýčil základné úlohy hospodárskej
a kultúrnej výstavby do roku 1970. V súvislosti
s tým tiež hodnotil účinnosť riadiacej
a organizátorskej práce štátnych a hospodárskych
orgánov. Z jednaní vyplynulo, že zlepšenie
stavu na tomto úseku vyžaduje neustále zlepšovať
metódy a kvalitu práce riadiaceho a správneho
aparátu a zvyšovať náročnosť
na dôslednosť a zodpovednosť pracovníkov.
Výsledok sjazdových jednaní sa premietol
v uznesení sjazdu, ktoré stanovilo, že u funkcionárov
štátnych a hospodárskych orgánov a národných
výborov bude zvýšená priama zodpovednosť
za dodržovanie leninských metód práce
pri plánovitom riadení národného hospodárstva
a tiež za výchovu a zvyšovanie kvalifikácie
pracovníkov a že tomu musí napomáhať
aj zosilnenie kontrolnej činnosti všetkých
nadriadených orgánov pri súčasnom
prehĺbení kontroly pracujúcich.
Prehĺbenie účasti pracujúcich na kontrole
a tým aj na riadení riešil sjazd tým,
že sa uzniesol vytvoriť sústavu orgánov
ľudovej kontroly z volených zástupcov pracujúcich
od závodov a miest až po ústredie. Vytvorenie
sústavy komisií ľudovej kontroly a komisií
ľudovej kontroly a štatistiky znamená hlboký
a zásadný zásah do celého systému
kontroly v našom štáte. V porovnaní s
doterajším stavom dochádza na tomto úseku
k významnej kvalitatívnej zmene podstatným
rozšírením základne kontrolných
orgánov ľudu, predstavovanej doteraz predovšetkým
komisiami národných výborov a občianskymi
kontrolórmi. Vybudovanie sústavy orgánov
ľudovej kontroly prispieva k ďalšiemu prehlbovaniu
demokratizácie celého spoločenského
života, k postupnému vytváraniu všeľudového
štátu. Nejde teda o prosté nahradenie jedného
kontrolného orgánu druhým, ani o rozšírenie
kontrolného aparátu.
Účinnú kontrolu, kontrolu na vysokej úrovni
vyžaduje nielen boj s nedostatkami, ale i stále zložitejšie
vzťahy v národnom hospodárstve, ktoré
postupne prekračujú hranice jednotlivých
socialistických krajín. Vedecké metódy
riadenia, ktoré sa budú v budúcnosti dôsledne
presadzovať, vyžadujú, aby kontrola pracovala
obdobnými prostriedkami.
Vytvorením ľudovej kontroly sa ďalej naplňuje
to, čo bolo vytýčené v ústave
našej socialistickej republiky ako zákonitý
vývojový proces. Okrem volených orgánov
štátnej moci a orgánov súdnych sa vytvára
sústava volených komisií ľudovej kontroly,
ktoré si ľud volí k výkonu a organizovaniu
kontrolnej činnosti. Priama účasť pracujúcich
na kontrole sa v súčasnej dobe stáva jednou
z rozhodujúcich foriem, ktorou sa budú pracujúci
bezprostredne podieľať na správe štátu
a priamom riadení národného hospodárstva.
Postavenie ľudovej kontroly v sústave štátnych
a hospodárskych orgánov je v zásade vymedzené
tým, že ide o orgány štátnej kontroly
a štátnej štatistiky. To znamená, že
ide o sústavu, ktorá ako celok musí zabezpečovať
všetky úlohy vyplývajúce jej z tohto
postavenia. Na úseku kontroly pôjde o činnosť,
ktorá musí postihovať a hodnotiť plnenie
základných funkcií štátu príslušnými
štátnymi a hospodárskymi orgánmi.
S tým nie je v rozpore skutočnosť, že
komisie ľudovej kontroly a komisie ľudovej kontroly
a štatistiky nižších stupňov budú
súčasne kontrolovať hospodársku činnosť
a plnenie úloh v závodoch a miestach. I činnosť
týchto orgánov musí smerovať k tomuto
základnému cieľu.
Toto zásadné poslanie ľudovej kontroly musí
sa stať podnetom pre všetkých členov komisií
a pracovníkov aparátu k zvýšenému
úsiliu za dôsledné plnenie úloh z toho
vyplývajúcich. Veľkú zodpovednosť
v tomto smere bude mať predovšetkým Ústredná
komisia ľudovej kontroly a štatistiky, ktorá
bude zameriavať činnosť všetkých
komisií ľudovej kontroly tak, aby spoločným
úsilím prispeli k riešeniu základných
problémov rozvoja národného hospodárstva.
Členovia komisie musia mať na pamäti, že
činnosť komisií musí umožniť
straníckym orgánom a vláde republiky posudzovať,
ako štátne a hospodárske orgány ako
celok zabezpečujú plnenie hlavne funkcie hospodárskoorganizátorskej
a kultúrne-výchovnej a ako k tomu jednotlivé
orgány prispievajú. To bude klásť vysoké
nároky na členov komisie i na pracovníkov
jej aparátu. Bude nutné učiniť všetko
pre to, aby komisie ľudovej kontroly v tomto smere plne zohrali
úlohu stanovenú im zákonom, ktorý
má byť dnes schválený Národným
zhromaždením.
V zhode s týmto poslaním bude činnosť
komisií ľudovej kontroly zameriavaná na rozhodujúce
problémy rozvoja národného hospodárstva.
Účelné využívanie poznatkov komisií
nižších stupňov komisiami vyššími
a v celoštátnom rozsahu Ústrednou komisiou
ľudovej kontroly a štatistiky bude umožnené
predovšetkým skutočnosťou, že ide
o jednotnú sústavu vybudovanú na zásade
demokratického centralizmu. Z tohoto hľadiska sa celá
sústava ľudovej kontroly stáva nástrojom
centrálneho riadenia. Spoločnou úlohou v
najbližšom období preto bude, aktívne
pomáhať v upevňovaní riadiacej činnosti
ministerstiev, národných výborov všetkých
stupňov, vedenia podnikov a závodov dôsledným
uplatňovaním zásady demokratického
centralizmu.
O vážnych nedostatkoch v riadiacej činnosti
hovoril aj predseda vlády s. Široký na plenárnom
zasadnutí ÚV KSČ dňa 4. januára
1963. Kritizoval nesprávnu prax, kedy vedúci pracovníci
a jednotlivé zložky riadenia sa zbavujú zodpovednosti
za plnenie úloh a zodpovednosť a riešenie úloh
prenášajú na iných pracovníkov
alebo iné, hlavne nižšie orgány.
V tomto smere majú komisie ľudovej kontroly dôležitú
úlohu - prispievať k zavedeniu správneho štýlu
práce do riadenia národného hospodárstva
a presadiť správne uplatnenie zásad demokratického
centralizmu v praxi. Len tak splnia to, čo sa od nich očakáva
na úseku skvalitnenia riadiacej práce a pri rozvíjaní
hospodárskej a kultúrnej výstavby v ďalšom
období.
Ústredná komisia ľudovej kontroly a štatistiky
bude usmerňovať činnosť celej sústavy
tak, aby bola zameraná na ovplyvňovanie všetkých
stránok a zložiek hospodárskeho života,
na predchádzanie disproporciám v rozvoji nášho
národného hospodárstva, na zabraňovanie
vzniku nežiaducich tendencií a aby pomáhala
riešiť hlavne úlohy nutné k zabezpečovaniu
úspešného splnenia plánu rozvoja národného
hospodárstva a štátneho rozpočtu.
K dôslednému hájeniu celospoločenských záujmov a k pôsobeniu na skvalitnenie riadiacej práce na všetkých stupňoch majú komisie ľudovej kontroly vytvorené podmienky tým, že budú nezávislé na rezortoch, na národných výboroch, vedení závodov, podnikov a iných organizácií. Ich nezávislosť na týchto orgánoch je daná tým, že
budú k výkonu kontrolnej činnosti na príslušnom
úseku volené priamo ľudom alebo prostredníctvom
volených zástupcov a zo svojej činnosti zodpovedné
ľudu, budú kontrolnú činnosť vykonávať
v tesnej súčinnosti a pod vedením straníckych
orgánov a organizácií, ktoré budú
dbať, aby komisie mohli dôsledne plniť svoje povinnosti,
že za člena komisie nemôže byť zvolený
ten, kto v orgáne alebo organizácii, ktorú
príslušná komisia bezprostredne kontroluje,
vykonáva vyššiu riadiacu činnosť,
že členovia komisií nemôžu byť
v súlade so zákonom za svoju činnosť
v komisii ukrátení na právach a nárokoch
vyplývajúcich z pracovného pomeru.
Vybudovaním sústavy komisií ľudovej
kontroly dôjde ku kvalitatívnej zmene vo vzájomnom
pomere medzi kontrolou vykonávanou odborným kontrolným
a riadiacim aparátom a kontrolou verejnou, vykonávanou
pracujúcimi priamo alebo prostredníctvom ich volených
orgánov a záujmových organizácií.
Zmena sa prejaví nielen vo vyššej účasti
pracujúcich na kontrole, ale i v tom, že komisie ľudovej
kontroly sa stanú základným článkom
celého systému kontrolných orgánov,
že budú metodicky riadiť kontrolnú činnosť
odborného kontrolného aparátu a preverovať
úroveň jeho práce.