Středa 6. března 1963

Jak jsem řekl, řídícím článkem této soustavy volených orgánů lidové kontroly je Ústřední komise lidové kontroly a statistiky, která je podřízena vládě jako její objektivní orgán (§ 8 návrhu). Ústřední komise bude mít 30 členů, které zvolí Národní shromáždění. Předsedu Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a jeho náměstky jmenuje a z funkce odvolává president republiky. Předseda Ústřední komise lidové kontroly a statistiky je členem vlády. Vztah Ústřední komise lidové kontroly a statistiky k Národnímu shromáždění je dán i tím, že tato komise je povinna předkládat vládě i NS zprávy o své činnosti (§ 8 odst. 4 návrhu).

Organizaci ostatních komisí lidové kontroly a statistiky to je komise při Slovenské národní radě, krajských a okresních komisí, upravují ustanovení §§ 9-11 návrhu zákona. Komise lidové kontroly a statistiky mají výkonný aparát, jehož práci řídí předseda komise. Aparát komisí musí být v souladu s prací státního aparátu socialistického státu. Závodní a místní komise lidové kontroly výkonný aparát nemají a jejich organizaci upravuje § 12 a 13 návrhu zákona.

Členství v komisích kontroly a statistiky je čestnou funkcí. Za členy komisí mohou být voleni lidé oddaní socialismu, s příkladným poměrem k práci a k lidem, nekompromisní k chybám a nedostatkům, lidé zkušení, odborně znalí, nebojící se potíží a požívající důvěru a autoritu pracujících.

I když se počítá s tím, že tyto komise, které budou voleny postupně, budou mít po svém ustavení přibližně celkem 100 tisíc členů, nestačil by ani tak veliký počet na skutečně masovou kontrolu. Proto osnova (§ 16) uvádí, že orgány lidové kontroly vykonávají svou činnost za účasti dobrovolných spolupracovníků, kteří jsou oddáni věci socialismu a mají potřebné znalosti a zkušenosti.

Celá soustava volených orgánů lidové kontroly musí pracovat co nejhospodárněji. Proto v ustanovení § 15 odst. 4 osnovy se zdůrazňuje, že předsedové komisí musí organizovat práci komise a jednotlivých členů tak, aby mohli vykonávat funkci zpravidla mimo svou pracovní dobu. Jen v nejnutnějších případech je nutno poskytnout v nezbytné míře pracovní volno k výkonu funkce a nahradit ušlou mzdu. Osnova dává podobné právo (§ 16 odst. 2) i dobrovolným spolupracovníkům. Osnova též pečuje o to, aby člen komise nebo její dobrovolný spolupracovník nemohl utrpět za práci v komisi bezdůvodně nějakou újmu nebo být jinak šikanován (§ 15 odst. 5 a § 16 odst. 3 osnovy). Členství v komisi nesmí být důvodem k přeložení pracovníka na takové pracoviště, aby mu byl znemožněn výkon funkce a nesmí být zkrácen v nárocích a nesmí s ním být rozvázán pracovní poměr.

Komise rozhodují zásadně kolektivně, ale tato kolektivnost nesmí oslabit osobní odpovědnost členů komisí. Objektivní postavení a nezávislost orgánů lidové kontroly na ministerstvech a na ostatních státních a hospodářských orgánech bude znamenat, že odpovědní vedoucí funkcionáři orgánů nebo organizací nemohou být členy té komise, která bezprostředně jejich orgán kontroluje.

Ve čtvrté části osnovy jsou upraveny volby členů orgánů lidové kontroly (§§ 19-27 osnovy). V podrobnostech je provádění voleb upraveno volebním řádem, který vydal ústřední výbor Národní fronty.

Ústřední komisi lidové kontroly a statistiky v počtu 30 volí na dobu 4 roků Národní shromáždění, komisi lidové kontroly a statistiky při Slovenské národní radě v počtu 20 volí na 4 roky Slovenská národní rada.

Na dobu 4 let budou voleny krajské a okresní komise lidové kontroly a statistiky v počtu 20-30 členů podle územního rozsahu, počtu obyvatel a podle úkolů hospodářské a kulturní výstavby v kraji nebo okrese. Členové komisí budou na návrh Národní fronty voleni občany příslušného kraje a okresů na konferenci delegátů.

Na dobu 2 let jsou voleni členové místních komisí lidové kontroly na veřejných shromážděních občanů na návrh Národní fronty.

Zákon uvádí podrobně, v kterých závodech jsou voleni na 2 roky členové komisí lidové kontroly na návrh ROH na shromážděních pracujících.

V části šesté (§§ 31 a 32) osnovy jsou stručně uvedeny hlavní zásady činnosti orgánů lidové kontroly, přičemž v podrobnostech jsou tyto zásady rozvedeny ve statutu orgánů lidové kontroly a budou ještě podrobněji rozvedeny pro jednotlivé stupně komisí v jejich jednacích a pracovních řádech.

Objektivita kontrolních zjištění bude zajišťována tím, že orgány lidové kontroly jsou povinny používat takových metod, které zajišťují správnost a úplnost kontrolních zjištění a vedou k předcházení závad. Účinnost kontroly bude zajišťována i tím, že vzniklé nedostatky a závady mají orgány lidové kontroly rychle odhalovat, domáhat se jejich odstranění přímo na místě, sledovat výsledky učiněných opatření až po zjednání nápravy a dbát, aby byla omezena možnost opakování chyb. Za nejdůležitější formu činnosti orgánů lidové kontroly prohlašuje osnova preventivní a soustavnou ekonomickou kontrolu. Účinnost kontroly bude zabezpečena i tím, že činnost všech orgánů bude řízena jednotným plánem hlavních úkolů, který sestavuje Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a který schvaluje vláda.

V sedmé části návrhu zákona jsou upravena oprávnění orgánů lidové kontroly, nutná pro řádný výkon kontroly a statistiky. V ustanovení § 35 osnovy je zvlášť zdůrazněno, že orgán lidové kontroly působí při své činnosti především výchovně, zejména kritikou chyb a nedostatků, spojenou s radou nebo domluvou a že teprve v těch případech, kde by výchovné působení nebylo podle povahy případu postačující, mohou tyto orgány použít opatření, která jim osnova propůjčuje k upevňování státní disciplíny.

V osmé části osnovy (§§ 41-47), jsou pak upravena přechodná a závěrečná ustanovení.

Soudruzi a soudružky poslanci!

Dovolte mi ještě několik vět o účelu nového zákona. Ustavení orgánu lidové kontroly vyplynulo z velkého rozvoje našeho národního hospodářství. Bude stále naléhavější, aby se pracující lid stále víc a bezprostředněji účastnil správy celospolečenských záležitostí. Je stále nutné rozšiřovat socialistickou demokracii a proto zvyšovat účinnost kontroly a řízení na všech stupních a nedomnívat se, že k jejímu zlidovění dochází jen v důsledku některých potíží v našem národním hospodářství.

Nová soustava volených orgánů - komisí - sleduje cíl přiblížit kontrolu, evidenci a statistiku širokým masám.

Hlavní poslání lidové kontroly nebude "dopadat a usvědčovat" jak o tom hovořil V. I. Lenin, nýbrž "umět včas a obratně zjednat nápravu".

Komise lidové kontroly nebudou v žádném případě nahrazovat kontrolní činnost státních orgánů, hospodářských správ a národních výborů a nebudou snímat odpovědnost vedoucích pracovníků za jejich vlastní kontrolu. Naopak budou s nimi spolupracovat na rozvíjení celého kontrolního systému. Musí zde nastoupit vztahy soudružství a spolupráce. Má-li se kontrola stát opravdu lidovou, jak to má předloha zákona na mysli, musí být do ní zapojeny kromě členů komisí široké masy pracujících a musí dojít k spolupráci se všemi společenskými silami.

Schválení zákona, a zvolení komise lidové kontroly, to je teprve první krok. Hlavní bude rozvíjet jejich činnost tak, aby postupně se stále větším úspěchem plnily veliké úkoly, které vytýčila KSČ a její nejvyšší orgán, XII. sjezd. Pokud jde o cíle a úkoly, bude z počátku nutné soustředit pozornost těchto orgánů, zejména pokud jde o závodní a místní komise lidové kontroly na operativní úkoly, na nedostatky v každodenní práci, které však představují veliké možnosti a rezervy a mohou být značným přínosem pro národní hospodářství. Postupně by měly komise přecházet k plnění náročnějších úkolů a zabezpečovat, aby se kontrola stala skutečně všelidovou, všeobsáhlou a všudypřítomnou.

Zabezpečení takové kontroly bude současně dobrou prevencí a bude tvořit jednu z důležitých podmínek pro další rozvoj socialistické demokracie. Komise lidové kontroly přispějí k vytváření předpokladů pro postupné převádění činnosti vykonávané dosud státním aparátem, na volené lidové orgány jako základní články všelidového státu a příští komunistické samosprávy. Komise se stanou účinným veřejným nástrojem, na němž bude zainteresován lid. Stane-li se kontrola masovou záležitostí, bude významným pomocníkem při uskutečňování usnesení KSČ a vlády republiky a přispěje k rozvoji socialistické společnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci! Ústavně právní výbor Národního shromáždění podrobně projednal předložený návrh zákona a doporučuje jej k projednání a ke schválení plénu Národního shromáždění.

Dovolte mi, abych navrhl plénu Národního shromáždění změnu předložené osnovy.

Aby byla zajištěna kontinuita řízení Ústřední komise lidové kontroly a statistiky, doporučuji zpřesnění § 8, odst. 3 v tomto znění: "Předsedu a místopředsedu Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a náměstky předsedy Ústřední komise lidové kontroly a statistiky jmenuje a z funkce odvolává president republiky. Předseda Ústřední komise lidové kontroly a statistiky je členem vlády." (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger: Ke slovu se přihlásil ministr-předseda Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky Majling, dávám mu slovo.

Minister-predseda Ústredného úradu štátnej kontroly a štatistiky Majling: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci,

XII. sjazd KSČ sa podrobne zaoberal problémami ďalšieho rozvoja nášho národného hospodárstva a vytýčil základné úlohy hospodárskej a kultúrnej výstavby do roku 1970. V súvislosti s tým tiež hodnotil účinnosť riadiacej a organizátorskej práce štátnych a hospodárskych orgánov. Z jednaní vyplynulo, že zlepšenie stavu na tomto úseku vyžaduje neustále zlepšovať metódy a kvalitu práce riadiaceho a správneho aparátu a zvyšovať náročnosť na dôslednosť a zodpovednosť pracovníkov.

Výsledok sjazdových jednaní sa premietol v uznesení sjazdu, ktoré stanovilo, že u funkcionárov štátnych a hospodárskych orgánov a národných výborov bude zvýšená priama zodpovednosť za dodržovanie leninských metód práce pri plánovitom riadení národného hospodárstva a tiež za výchovu a zvyšovanie kvalifikácie pracovníkov a že tomu musí napomáhať aj zosilnenie kontrolnej činnosti všetkých nadriadených orgánov pri súčasnom prehĺbení kontroly pracujúcich.

Prehĺbenie účasti pracujúcich na kontrole a tým aj na riadení riešil sjazd tým, že sa uzniesol vytvoriť sústavu orgánov ľudovej kontroly z volených zástupcov pracujúcich od závodov a miest až po ústredie. Vytvorenie sústavy komisií ľudovej kontroly a komisií ľudovej kontroly a štatistiky znamená hlboký a zásadný zásah do celého systému kontroly v našom štáte. V porovnaní s doterajším stavom dochádza na tomto úseku k významnej kvalitatívnej zmene podstatným rozšírením základne kontrolných orgánov ľudu, predstavovanej doteraz predovšetkým komisiami národných výborov a občianskymi kontrolórmi. Vybudovanie sústavy orgánov ľudovej kontroly prispieva k ďalšiemu prehlbovaniu demokratizácie celého spoločenského života, k postupnému vytváraniu všeľudového štátu. Nejde teda o prosté nahradenie jedného kontrolného orgánu druhým, ani o rozšírenie kontrolného aparátu.

Účinnú kontrolu, kontrolu na vysokej úrovni vyžaduje nielen boj s nedostatkami, ale i stále zložitejšie vzťahy v národnom hospodárstve, ktoré postupne prekračujú hranice jednotlivých socialistických krajín. Vedecké metódy riadenia, ktoré sa budú v budúcnosti dôsledne presadzovať, vyžadujú, aby kontrola pracovala obdobnými prostriedkami.

Vytvorením ľudovej kontroly sa ďalej naplňuje to, čo bolo vytýčené v ústave našej socialistickej republiky ako zákonitý vývojový proces. Okrem volených orgánov štátnej moci a orgánov súdnych sa vytvára sústava volených komisií ľudovej kontroly, ktoré si ľud volí k výkonu a organizovaniu kontrolnej činnosti. Priama účasť pracujúcich na kontrole sa v súčasnej dobe stáva jednou z rozhodujúcich foriem, ktorou sa budú pracujúci bezprostredne podieľať na správe štátu a priamom riadení národného hospodárstva.

Postavenie ľudovej kontroly v sústave štátnych a hospodárskych orgánov je v zásade vymedzené tým, že ide o orgány štátnej kontroly a štátnej štatistiky. To znamená, že ide o sústavu, ktorá ako celok musí zabezpečovať všetky úlohy vyplývajúce jej z tohto postavenia. Na úseku kontroly pôjde o činnosť, ktorá musí postihovať a hodnotiť plnenie základných funkcií štátu príslušnými štátnymi a hospodárskymi orgánmi.

S tým nie je v rozpore skutočnosť, že komisie ľudovej kontroly a komisie ľudovej kontroly a štatistiky nižších stupňov budú súčasne kontrolovať hospodársku činnosť a plnenie úloh v závodoch a miestach. I činnosť týchto orgánov musí smerovať k tomuto základnému cieľu.

Toto zásadné poslanie ľudovej kontroly musí sa stať podnetom pre všetkých členov komisií a pracovníkov aparátu k zvýšenému úsiliu za dôsledné plnenie úloh z toho vyplývajúcich. Veľkú zodpovednosť v tomto smere bude mať predovšetkým Ústredná komisia ľudovej kontroly a štatistiky, ktorá bude zameriavať činnosť všetkých komisií ľudovej kontroly tak, aby spoločným úsilím prispeli k riešeniu základných problémov rozvoja národného hospodárstva. Členovia komisie musia mať na pamäti, že činnosť komisií musí umožniť straníckym orgánom a vláde republiky posudzovať, ako štátne a hospodárske orgány ako celok zabezpečujú plnenie hlavne funkcie hospodárskoorganizátorskej a kultúrne-výchovnej a ako k tomu jednotlivé orgány prispievajú. To bude klásť vysoké nároky na členov komisie i na pracovníkov jej aparátu. Bude nutné učiniť všetko pre to, aby komisie ľudovej kontroly v tomto smere plne zohrali úlohu stanovenú im zákonom, ktorý má byť dnes schválený Národným zhromaždením.

V zhode s týmto poslaním bude činnosť komisií ľudovej kontroly zameriavaná na rozhodujúce problémy rozvoja národného hospodárstva.

Účelné využívanie poznatkov komisií nižších stupňov komisiami vyššími a v celoštátnom rozsahu Ústrednou komisiou ľudovej kontroly a štatistiky bude umožnené predovšetkým skutočnosťou, že ide o jednotnú sústavu vybudovanú na zásade demokratického centralizmu. Z tohoto hľadiska sa celá sústava ľudovej kontroly stáva nástrojom centrálneho riadenia. Spoločnou úlohou v najbližšom období preto bude, aktívne pomáhať v upevňovaní riadiacej činnosti ministerstiev, národných výborov všetkých stupňov, vedenia podnikov a závodov dôsledným uplatňovaním zásady demokratického centralizmu.

O vážnych nedostatkoch v riadiacej činnosti hovoril aj predseda vlády s. Široký na plenárnom zasadnutí ÚV KSČ dňa 4. januára 1963. Kritizoval nesprávnu prax, kedy vedúci pracovníci a jednotlivé zložky riadenia sa zbavujú zodpovednosti za plnenie úloh a zodpovednosť a riešenie úloh prenášajú na iných pracovníkov alebo iné, hlavne nižšie orgány.

V tomto smere majú komisie ľudovej kontroly dôležitú úlohu - prispievať k zavedeniu správneho štýlu práce do riadenia národného hospodárstva a presadiť správne uplatnenie zásad demokratického centralizmu v praxi. Len tak splnia to, čo sa od nich očakáva na úseku skvalitnenia riadiacej práce a pri rozvíjaní hospodárskej a kultúrnej výstavby v ďalšom období.

Ústredná komisia ľudovej kontroly a štatistiky bude usmerňovať činnosť celej sústavy tak, aby bola zameraná na ovplyvňovanie všetkých stránok a zložiek hospodárskeho života, na predchádzanie disproporciám v rozvoji nášho národného hospodárstva, na zabraňovanie vzniku nežiaducich tendencií a aby pomáhala riešiť hlavne úlohy nutné k zabezpečovaniu úspešného splnenia plánu rozvoja národného hospodárstva a štátneho rozpočtu.

K dôslednému hájeniu celospoločenských záujmov a k pôsobeniu na skvalitnenie riadiacej práce na všetkých stupňoch majú komisie ľudovej kontroly vytvorené podmienky tým, že budú nezávislé na rezortoch, na národných výboroch, vedení závodov, podnikov a iných organizácií. Ich nezávislosť na týchto orgánoch je daná tým, že

budú k výkonu kontrolnej činnosti na príslušnom úseku volené priamo ľudom alebo prostredníctvom volených zástupcov a zo svojej činnosti zodpovedné ľudu, budú kontrolnú činnosť vykonávať v tesnej súčinnosti a pod vedením straníckych orgánov a organizácií, ktoré budú dbať, aby komisie mohli dôsledne plniť svoje povinnosti, že za člena komisie nemôže byť zvolený ten, kto v orgáne alebo organizácii, ktorú príslušná komisia bezprostredne kontroluje, vykonáva vyššiu riadiacu činnosť, že členovia komisií nemôžu byť v súlade so zákonom za svoju činnosť v komisii ukrátení na právach a nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru.

Vybudovaním sústavy komisií ľudovej kontroly dôjde ku kvalitatívnej zmene vo vzájomnom pomere medzi kontrolou vykonávanou odborným kontrolným a riadiacim aparátom a kontrolou verejnou, vykonávanou pracujúcimi priamo alebo prostredníctvom ich volených orgánov a záujmových organizácií. Zmena sa prejaví nielen vo vyššej účasti pracujúcich na kontrole, ale i v tom, že komisie ľudovej kontroly sa stanú základným článkom celého systému kontrolných orgánov, že budú metodicky riadiť kontrolnú činnosť odborného kontrolného aparátu a preverovať úroveň jeho práce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP