Čtvrtek 30. ledna 1964

Soudruzi,

v rukou všech pracujících naší socialistické republiky spočívají možnosti dalšího vzestupu životni úrovně. Společnost může rozdělovat jen tolik, kolik svou prací vytvořila. Rozvíjet výrobu, zvyšovat produktivitu, snižovat náklady, snižovat rozestavěnost - to je hlavní bojové pole, na kterém se bude rozhodovat o našich nových vítězstvích.

S přihlédnutím k opatřením, která byla přijata na posledním zasedání ÚV KSČ předpokládá plán, že maloobchodní obrat se zvýší proti roku 1963 zhruba o 2,8 % a dosáhne celkové výše 106 mld Kč.

Vzestup dodávek potravin umožňuje zvýšit jejich prodej v roce 1964 proti očekávanému splnění v roce 1963 o 3,9 %, z toho zejména v základních potravinách - u výrobků z masa o 5,8 %, mléka a mléčných výrobků o 13,2 % a tuků o 4,8 %.

Předpokládaný prodej odpovídá tendencím ve vývoji poptávky obyvatelstva a za předpokladu splnění úkolů ve výrobě představuje zlepšení zásobování potravinami.

Prodej průmyslového zboží se zvýší proti roku 1963 o 1,5 %.

Při zajišťování zásobování obyvatelstva je nutno, aby dodavatelské podniky věnovaly více pozornosti vhodné sortimentní struktuře dodávek průmyslového zboží tak, aby byla v plném souladu s rostoucí poptávkou obyvatelstva. Rovněž zavádění nových druhů výrobků na vnitřní trh musí být zajištěno lépe než dosud. Při sestavování a rozpracování plánu na rok 1964 je nutno v podnicích i závodech vyvinout úsilí k dalšímu zvýšení dodávek průmyslového zboží nad rozsah předpokládaný plánem, a to především maximálním využitím stávajících kapacit, surovin a zásob. Tento úkol vyžaduje zvýšení iniciativy jak u pracovníků výrobních podniků, tak i pracovníků obchodních organizací.

Současně se vzestupem osobní spotřeby zabezpečujeme v plánu i vzestup prostředků, které společnost rozděluje na uspokojování potřeb obyvatelstva, ať již jde o oblast zdravotnictví, školství nebo o důchody a dávky nemocenského a důchodového zabezpečení. Tímto způsobem společnost rozdělí obyvatelstvu podle plánu na rok 1964 43,8 mld Kčs, tj. o 7 % více než v roce 1963.

K zajišťování životní úrovně lidu patří nesporně i řešení otázek bydlení. V letech 1959-1961 bylo dosaženo na tomto úseku významných úspěchů. Od roku 1962 rozvoj bytové výstavby se však nevyvíjí v potřebném rozsahu a důsledky se projevují i v plánu na rok 1964.

Pro rok 1964 je zajišťována výstavba zhruba 81 tis. nových bytů, z toho ve státní výstavbě 27 900 bytů a v družstevní asi 29 650 bytů a v soukromé výstavbě rodinných domků asi 21 900 bytů. Rozsah bytové výstavby v letošním roce je ovlivňován omezenými zdroji investiční výstavby, nízkým stupněm rozestavěnosti obytných domů ke konci minulého roku a dále tím, že se neplněním úkolů v technické a občanské vybavenosti bytové výstavby vytváří nesoulad mezi dokončovanými byty a občanskou vybaveností sídlišť. Proto budeme i na úkor výstavby nových bytů odstraňovat nedostatky ve vybavenosti z minulých let.

Na občanskou a technickou vybavenost sídlišť je počítáno v letošním roce o 350 mil. Kčs více než v loňském roce. Půjde o to, aby národní výbory a stavební organizace za pomoci občanů v sídlištích tyto prostředky řádně využily.

V souladu s uskutečňováním vytyčené linie KSČ o urychlení rozvoje hospodářství na Slovensku a o postupném vyrovnávání ekonomické úrovně mezi českými kraji a Slovenskem jsou minulá léta charakterizována dalším růstem jak průmyslové a zemědělské výroby, tak i hmotné a kulturní úrovně obyvatelstva na Slovensku.

Přitom je třeba zdůraznit, že při rychlejším růstu průmyslové výroby na Slovensku oproti celostátnímu průměru nešlo jen o její pouhý kvantitativní rozvoj, ale i o pokračování strukturálních změn v celém průmyslu. Za posledních 10 let se zvýšila hutní výroba na Slovensku 3krát, strojírenská výroba o 3,3krát a výroba chemického průmyslu o 4,8krát. Zaměření rozvoje průmyslu na Slovensku směřovalo v uplynulém období nejen k lepšímu využívání přírodních a ekonomických podmínek v této oblasti, ale mělo za následek stále větší podíl Slovenska na uspokojování potřeb celé naší společnosti.

Podíl Slovenska na průmyslové výrobě ČSSR dosáhl v roce 1963 asi 18,5 %, proti necelým 8 % předválečného období.

Rozvoj průmyslové výroby se projevil v dalším růstu počtu pracovníků. Od roku 1955 se počet pracovníků průmyslových podniků na Slovensku zvýšil ke konci roku 1963 o 40 %.

Zvýšení úlohy Slovenska na tvorbě materiálních hodnot se projevilo v dalším zvýšení hmotné a kulturní úrovně obyvatelstva na Slovensku. Stejný vývoj bude pokračovat i v letošním roce. Zatímco celostátně roste hrubá průmyslová výroba oproti roku 1963 o 3,6 %, na Slovensku vzrůstá o 7,2 %. Rozvoj je umožněn lepším využitím výrobních kapacit, na němž se podílejí i přesuny výrobních programů ze závodů v českých krajích, hlavně ve strojírenství a přírůstkem průmyslové výroby na nových kapacitách. Z celkového přírůstku průmyslové výroby připadá na chemii 23,2 %, strojírenství 19,5 % a hutě 8,8 %.

V zemědělství jsou rovněž, ve srovnání s rokem 1963 náročné úkoly. Růst rostlinné výroby na Slovensku předpokládá vyšší růst hektarových výnosů, především u obilovin, brambor a objemné píce.

V roce 1964 se bude Slovensko podílet více než 38 % na celostátním zvýšení zaměstnanosti.

Nově zahajované stavby, které budou zaměřeny především na rozvoj chemického, strojírenského a sklářského průmyslu, spolu s velkými průmyslovými kapacitami a které budou postupně uváděny do provozu, ještě dále zrychlí tempo ekonomického rozvoje Slovenska.

Je možno říci, že plán na rok 1964 bude tak dalším krokem k postupnému vyrovnání ekonomické úrovně mezi českými kraji a Slovenskem.

Soudružky a soudruzi,

plán rozvoje národního hospodářství na rok 1964 řeší tyto základní úkoly:

- obnovuje se růst společenské výroby a produktivity práce;

- vytvářejí se podmínky pro předstih rozvoje surovinových odvětví před odvětvími zpracovatelského průmyslu;

- plán vyděluje zvýšený rozsah prostředků pro zajištění zemědělské výroby;

- dochází ve srovnání s loňským rokem ke zvýšení objemu prostředků věnovaných na rozšířenou reprodukci, zejména v základních odvětvích a v dopravě;

- snižuje se napjatost na některých rozhodujících úsecích, především v oblasti energetické výkonové bilance a bilance černých kovů;

- zabezpečuje se plně krytí potřeb obranyschopnosti země;

- v plánu jsou dále zakotveny předpoklady pro zastavení dosavadního růstu zásob a jejich postupné vtažení do výrobního procesu;

- mzdovými opatřeními chceme vytvořit předpoklady k získání a stabilizaci pracovních sil pro odvětví, která jsou klíčová k řešení současných hospodářských problémů;

- je počítáno s řadou konkrétních opatření v řízení výroby, jejím financování a kontrole s cílem postupně omezovat a zastavovat nepotřebné a neefektivní výroby;

- konečně v návrhu plánu je realizována direktiva o rychlejším rozvoji hospodářství na Slovensku a o postupném vyrovnávání ekonomických rozdílů mezi Slovenskem a českými kraji.

Přes uvedené, nesporně pozitivní stránky plánu, nepodařilo se však na druhé straně

- dostatečně zabezpečit řešení základního rozporu mezi úrovní zdrojů a zabezpečováním všech potřeb národního hospodářství;

- zabezpečit rychlejší růst národního důchodu než osobní spotřeby;

- nepodařilo se nám výrazněji posílit rozsah investiční výstavby v chemii jako nezbytný předpoklad pro další růst chemické výroby v příštích letech;

- nedochází k rychlejšímu rozvoji modernizace a rekonstrukce zpracovatelského průmyslu, která by posilovala základnu pro perspektivní efektivní rozvoj.

Souhrnně vyjádřeno, v letošním ročním plánu nemohl být ještě založen výrazný obrat ve společenské výrobě a efektivnosti a položeny základy pro řešení dlouhodobých úkolů rozvoje národního hospodářství.

V mnoha směrech však plán zastavuje postup nežádoucích jevů, obnovuje rozvoj společenské výroby a tím vytváří předpoklady pro obnovení plynulosti rozvoje a vzestupu výroby a efektivnosti v příštích letech.

V této souvislosti je třeba také říci, že právě ty faktory, které nám znemožňovaly řešit již v plánu na rok 1964 dlouhodobé úkoly rozvoje národního hospodářství způsobily, že současně s plánem na rok 1964 nemůžeme předložit i plán na rok 1965. Resorty požadovaly pro zabezpečení růstu výroby investiční prostředky, pracovní síly a dovozy surovin a materiálu v rozsahu, který se podstatně rozchází s možnostmi národního hospodářství.

Za této situace je podle našeho názoru prospěšnější dále rozpracovat jednotlivé problémy tak, abychom do konce prvního čtvrtletí klíčové otázky rozvoje v roce 1965 v předstihu řešili XII. sjezd Komunistické strany Československa uložil, aby další rozvoj našeho národního hospodářství byl těsně spjat s prohlubováním mezinárodní socialistické dělby práce a aby naše ekonomika se ještě těsněji přimkla k ekonomice Sovětského svazu.

Stranická a vládní delegace, vedená soudruhem Novotným, projednala v listopadu minulého roku v Moskvě s delegací Komunistické strany a vlády Sovětského svazu, vedenou soudruhem Chruščovem zásadní problémy spolupráce v oblasti hospodářského rozvoje a základní direktivy pro ještě těsnější sepětí hospodářství obou zemí. Na základě těchto směrnic jednaly na začátku roku plánovací orgány obou zemí o koordinaci plánu rozvoje hospodářství na léta 1966-1970. Výsledky jednání byly podkladem pro první zasedání československo-sovětského výboru pro hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci, které v současné době probíhá v Praze.

Jednání jsou vedena v ovzduší vysokého vzájemného porozumění pro řešení klíčových otázek obou zemí a mají nesmírný význam pro další rozvoj našeho národního hospodářství. Jsou zaměřena na řešení základních surovinových problémů, především v oblasti palivo-energetické základny, metalurgického průmyslu, chemického průmyslu, zejména výroby umělých hnojiv, plastických hmot a umělých vláken, jsou dále zaměřena na účelnou specializaci a kooperaci na úseku strojírenského průmyslu, na vytížení kapacit našeho spotřebního průmyslu a na úzkou spolupráci v oblasti vědeckotechnického pokroku, projekce a konstrukce. Společné řešení těchto problémů, spolu s koordinovaným postupem v investiční výstavbě zaručuje našemu národnímu hospodářství spolehlivý, dlouhodobý výhled a jeho trvalý rozvoj. Jednání o hospodářské spolupráci a o koordinaci plánů do roku 1970, která jsou vedena na úrovni vládních orgánů, jsou dalším dokladem bratrské spolupráce Sovětského svazu a Československa a výrazem proletářského internacionalismu (Potlesk.)

Jednání se Sovětským svazem umožňuje, aby Státní plánovací komise přistoupila ke konkrétnímu propracování plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1966 až 1970, jehož hlavní cíle hodláme předložit ústřednímu výboru Komunistické strany Československa koncem letošního roku nebo počátkem příštího roku.

Soudružky a soudruzi,

státní plán rozvoje národního hospodářství na rok 1964 se dnes stane zákonem. Usnesení ÚV KSČ obsahuje konkrétní program k realizaci státního plánu. Je před námi etapa, kdy na jednotlivých stupních řízení, počínaje vládou a konče podniky, musíme rozpracovat ve smyslu direktiv usnesení ÚV KSČ řadu konkrétních opatření, jejichž provedení podmiňuje i splnění státního plánu.

O splnění plánu se bude rozhodovat hned v prvých měsících tohoto roku. Prvním předpokladem jeho plnění je, aby byl beze zbytku a v určených lhůtách rozepsán až na každé pracoviště. Záleží na tom, aby rozpis byl chápán a prováděn jako jedna z rozhodujících částí tvůrčího, aktivního a nebyrokratického řízení a organizování výroby. Při rozpisu nelze postupovat mechanicky, ani smlouvat na úkor celospolečenských zájmů. To se podaří tehdy, jestliže řídící i podřízené orgány budou si stále vědomi toho, jak rozhodující pro celý další vývoj naší ekonomiky je plná realizace letošního státního plánu.

Máme všechny předpoklady pro to, abychom úkoly letošního roku se zdarem splnili.

Vláda očekává, že naši pracující na závodech budou pokračovat v nastoupené cestě aktivního řešení jednotlivých problémů hospodářského rozvoje. Mimořádně bude záležet na tom, aby opatření na podnicích a závodech k zabezpečení plánu byla zaměřena na odhalování všech zdrojů pro další růst výroby, pro plné zabezpečení rovnoměrného plnění a překračování úkolů letošního roku. Přitom je nutno požadovat důslednější uplatňování hledisek rentability a hospodárnosti v nejširším slova smyslu.

Žádné hospodářství trvale neunese stav, kdy jsou budovány nové závody, zatímco stávající nejsou dostatečně využity. Žádné hospodářství si nemůže dovolit udržovat nerentabilní provozy, nebo vyrábět výrobky, pro které není zajištěn odbyt.

Chceme-li zabezpečit další rozvoj výrobních sil a zvyšovat životní úroveň obyvatelstva, musíme docílit, aby každý pracující byl si vědom, že jeho životní úroveň bude taková, jaká bude jeho práce.

Usilujeme-li o provedení strukturálních změn, o zastavení prvků extenzívního rozvoje, o zvýšení celkové efektivnosti národního hospodářství, tím více pak vystupuje do popředí požadavek upevnění disciplíny a kázně, požadavek, aby každý na svém místě s celým svým srdcem a s vědomím odpovědnosti vůči straně a socialistické společnosti plnil uložené úkoly. Ekonomický potenciál našeho hospodářství, jeho rezervy i dovednost našeho lidu umožňují vyslovit plným právem náročné požadavky v boji za realizaci letošního plánu.

Soudružky a soudruzi poslanci,

vláda bude organizovat práce na plnění plánu 1964 a při přípravě plánu na rok 1965 tak, aby byly v předstihu rozpracovány a v celém národním hospodářství prosazeny tyto direktivy:

1. vyrábět výrobky jen vysoké technické úrovně, zamezit výrobě nepotřebných výrobků, důsledně pokračovat v realizaci opatření k omezování a zastavování neefektivních výrobků a nerentabilních provozoven;

2. důraznou orientací na realizaci plánu technického rozvoje z-výšit vliv nové techniky na růst produktivity práce, na zvýšení technické úrovně a kvality výrobků;

3. zvýšit efektivnost ve využití surovin, materiálů a výrobků, posílit ústřední řízení materiálně-technického zásobování, soustavně prověřovat normy spotřeby a na tomto základě snížit úroveň výrobní spotřeby ve všech odvětvích národního hospodářství;

4. zahajování nových staveb posuzovat důsledně z hlediska možnosti vyššího využití stávajících základních fondů.

Z těchto zásad bude vycházet vláda již v souboru konkrétních aktivních opatření, které podle usnesení ústředního výboru Komunistické strany Československa z 21. a 22. ledna t. r. - vypracuje spolu se všemi ministerstvy a ústředními orgány. Do konce února projedná vláda samostatně programy práce každého odvětví. Na jednotný program práce vlády a ministerstev pak naváží programy činnosti ostatní řídící články. Má-li se přitom ovšem splnit nejen litera, nýbrž skutečně účel, který má na mysli usnesení ÚV KSČ, pak naprosto nepostačí pouze mechanicky přenášet úkoly odshora dolů. Plány konkrétních opatření různých stupňů řízení musí se lišit nejen kvantitativně, nýbrž i kvalitativně, podle specifických úkolů, které má v soustavě řízení ten který článek.

Soudruh Novotný v novoročním projevu připomněl, že "plány, kdyby byly sebelepší, nic nepomohou, jestli sami pracující v prvé řadě nebudou dbát, aby z jejich závodů, z jejich dílny a jejich stroje, z jejich ponku vycházely jen ty nejkvalitnější výrobky, jestli sami nebudou prvními kontrolory těchto výrobků".

Poslední zasedání ústředního výboru strany položilo právě největší důraz na aktivní a neformální zajišťování úkolů stanovených státním plánem, na praktické prosazování všech jeho částí do života. Stále více pociťujeme, že v řídící činnosti je mnoho formálností a málo odpovědnosti. Na mnoha stupních řízení je možno pozorovat, že jednotlivé články řízení dovedou dobře analýzovat situaci, dobře ocenit příčiny vznikajících nedostatků i správně stanovit způsob jak je odstranit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP