Soudruzi,
v rukou všech pracujících naší
socialistické republiky spočívají
možnosti dalšího vzestupu životni úrovně.
Společnost může rozdělovat jen tolik,
kolik svou prací vytvořila. Rozvíjet výrobu,
zvyšovat produktivitu, snižovat náklady, snižovat
rozestavěnost - to je hlavní bojové pole,
na kterém se bude rozhodovat o našich nových
vítězstvích.
S přihlédnutím k opatřením,
která byla přijata na posledním zasedání
ÚV KSČ předpokládá plán,
že maloobchodní obrat se zvýší
proti roku 1963 zhruba o 2,8 % a dosáhne celkové
výše 106 mld Kč.
Vzestup dodávek potravin umožňuje zvýšit
jejich prodej v roce 1964 proti očekávanému
splnění v roce 1963 o 3,9 %, z toho zejména
v základních potravinách - u výrobků
z masa o 5,8 %, mléka a mléčných výrobků
o 13,2 % a tuků o 4,8 %.
Předpokládaný prodej odpovídá
tendencím ve vývoji poptávky obyvatelstva
a za předpokladu splnění úkolů
ve výrobě představuje zlepšení
zásobování potravinami.
Prodej průmyslového zboží se zvýší
proti roku 1963 o 1,5 %.
Při zajišťování zásobování
obyvatelstva je nutno, aby dodavatelské podniky věnovaly
více pozornosti vhodné sortimentní struktuře
dodávek průmyslového zboží tak,
aby byla v plném souladu s rostoucí poptávkou
obyvatelstva. Rovněž zavádění
nových druhů výrobků na vnitřní
trh musí být zajištěno lépe než
dosud. Při sestavování a rozpracování
plánu na rok 1964 je nutno v podnicích i závodech
vyvinout úsilí k dalšímu zvýšení
dodávek průmyslového zboží nad
rozsah předpokládaný plánem, a to
především maximálním využitím
stávajících kapacit, surovin a zásob.
Tento úkol vyžaduje zvýšení iniciativy
jak u pracovníků výrobních podniků,
tak i pracovníků obchodních organizací.
Současně se vzestupem osobní spotřeby
zabezpečujeme v plánu i vzestup prostředků,
které společnost rozděluje na uspokojování
potřeb obyvatelstva, ať již jde o oblast zdravotnictví,
školství nebo o důchody a dávky nemocenského
a důchodového zabezpečení. Tímto
způsobem společnost rozdělí obyvatelstvu
podle plánu na rok 1964 43,8 mld Kčs, tj. o 7 %
více než v roce 1963.
K zajišťování životní úrovně
lidu patří nesporně i řešení
otázek bydlení. V letech 1959-1961 bylo dosaženo
na tomto úseku významných úspěchů.
Od roku 1962 rozvoj bytové výstavby se však
nevyvíjí v potřebném rozsahu a důsledky
se projevují i v plánu na rok 1964.
Pro rok 1964 je zajišťována výstavba zhruba
81 tis. nových bytů, z toho ve státní
výstavbě 27 900 bytů a v družstevní
asi 29 650 bytů a v soukromé výstavbě
rodinných domků asi 21 900 bytů. Rozsah bytové
výstavby v letošním roce je ovlivňován
omezenými zdroji investiční výstavby,
nízkým stupněm rozestavěnosti obytných
domů ke konci minulého roku a dále tím,
že se neplněním úkolů v technické
a občanské vybavenosti bytové výstavby
vytváří nesoulad mezi dokončovanými
byty a občanskou vybaveností sídlišť.
Proto budeme i na úkor výstavby nových bytů
odstraňovat nedostatky ve vybavenosti z minulých
let.
Na občanskou a technickou vybavenost sídlišť
je počítáno v letošním roce o
350 mil. Kčs více než v loňském
roce. Půjde o to, aby národní výbory
a stavební organizace za pomoci občanů v
sídlištích tyto prostředky řádně
využily.
V souladu s uskutečňováním vytyčené
linie KSČ o urychlení rozvoje hospodářství
na Slovensku a o postupném vyrovnávání
ekonomické úrovně mezi českými
kraji a Slovenskem jsou minulá léta charakterizována
dalším růstem jak průmyslové
a zemědělské výroby, tak i hmotné
a kulturní úrovně obyvatelstva na Slovensku.
Přitom je třeba zdůraznit, že při
rychlejším růstu průmyslové výroby
na Slovensku oproti celostátnímu průměru
nešlo jen o její pouhý kvantitativní
rozvoj, ale i o pokračování strukturálních
změn v celém průmyslu. Za posledních
10 let se zvýšila hutní výroba na Slovensku
3krát, strojírenská výroba o 3,3krát
a výroba chemického průmyslu o 4,8krát.
Zaměření rozvoje průmyslu na Slovensku
směřovalo v uplynulém období nejen
k lepšímu využívání přírodních
a ekonomických podmínek v této oblasti, ale
mělo za následek stále větší
podíl Slovenska na uspokojování potřeb
celé naší společnosti.
Podíl Slovenska na průmyslové výrobě
ČSSR dosáhl v roce 1963 asi 18,5 %, proti necelým
8 % předválečného období.
Rozvoj průmyslové výroby se projevil v dalším
růstu počtu pracovníků. Od roku 1955
se počet pracovníků průmyslových
podniků na Slovensku zvýšil ke konci roku 1963
o 40 %.
Zvýšení úlohy Slovenska na tvorbě
materiálních hodnot se projevilo v dalším
zvýšení hmotné a kulturní úrovně
obyvatelstva na Slovensku. Stejný vývoj bude pokračovat
i v letošním roce. Zatímco celostátně
roste hrubá průmyslová výroba oproti
roku 1963 o 3,6 %, na Slovensku vzrůstá o 7,2 %.
Rozvoj je umožněn lepším využitím
výrobních kapacit, na němž se podílejí
i přesuny výrobních programů ze závodů
v českých krajích, hlavně ve strojírenství
a přírůstkem průmyslové výroby
na nových kapacitách. Z celkového přírůstku
průmyslové výroby připadá na
chemii 23,2 %, strojírenství 19,5 % a hutě
8,8 %.
V zemědělství jsou rovněž, ve
srovnání s rokem 1963 náročné
úkoly. Růst rostlinné výroby na Slovensku
předpokládá vyšší růst
hektarových výnosů, především
u obilovin, brambor a objemné píce.
V roce 1964 se bude Slovensko podílet více než
38 % na celostátním zvýšení zaměstnanosti.
Nově zahajované stavby, které budou zaměřeny
především na rozvoj chemického, strojírenského
a sklářského průmyslu, spolu s velkými
průmyslovými kapacitami a které budou postupně
uváděny do provozu, ještě dále
zrychlí tempo ekonomického rozvoje Slovenska.
Je možno říci, že plán na rok 1964
bude tak dalším krokem k postupnému vyrovnání
ekonomické úrovně mezi českými
kraji a Slovenskem.
Soudružky a soudruzi,
plán rozvoje národního hospodářství
na rok 1964 řeší tyto základní
úkoly:
- obnovuje se růst společenské výroby
a produktivity práce;
- vytvářejí se podmínky pro předstih
rozvoje surovinových odvětví před
odvětvími zpracovatelského průmyslu;
- plán vyděluje zvýšený rozsah
prostředků pro zajištění zemědělské
výroby;
- dochází ve srovnání s loňským
rokem ke zvýšení objemu prostředků
věnovaných na rozšířenou reprodukci,
zejména v základních odvětvích
a v dopravě;
- snižuje se napjatost na některých rozhodujících
úsecích, především v oblasti
energetické výkonové bilance a bilance černých
kovů;
- zabezpečuje se plně krytí potřeb
obranyschopnosti země;
- v plánu jsou dále zakotveny předpoklady
pro zastavení dosavadního růstu zásob
a jejich postupné vtažení do výrobního
procesu;
- mzdovými opatřeními chceme vytvořit
předpoklady k získání a stabilizaci
pracovních sil pro odvětví, která
jsou klíčová k řešení
současných hospodářských problémů;
- je počítáno s řadou konkrétních
opatření v řízení výroby,
jejím financování a kontrole s cílem
postupně omezovat a zastavovat nepotřebné
a neefektivní výroby;
- konečně v návrhu plánu je realizována
direktiva o rychlejším rozvoji hospodářství
na Slovensku a o postupném vyrovnávání
ekonomických rozdílů mezi Slovenskem a českými
kraji.
Přes uvedené, nesporně pozitivní stránky
plánu, nepodařilo se však na druhé straně
- dostatečně zabezpečit řešení
základního rozporu mezi úrovní zdrojů
a zabezpečováním všech potřeb
národního hospodářství;
- zabezpečit rychlejší růst národního
důchodu než osobní spotřeby;
- nepodařilo se nám výrazněji posílit
rozsah investiční výstavby v chemii jako
nezbytný předpoklad pro další růst
chemické výroby v příštích
letech;
- nedochází k rychlejšímu rozvoji modernizace
a rekonstrukce zpracovatelského průmyslu, která
by posilovala základnu pro perspektivní efektivní
rozvoj.
Souhrnně vyjádřeno, v letošním
ročním plánu nemohl být ještě
založen výrazný obrat ve společenské
výrobě a efektivnosti a položeny základy
pro řešení dlouhodobých úkolů
rozvoje národního hospodářství.
V mnoha směrech však plán zastavuje postup
nežádoucích jevů, obnovuje rozvoj společenské
výroby a tím vytváří předpoklady
pro obnovení plynulosti rozvoje a vzestupu výroby
a efektivnosti v příštích letech.
V této souvislosti je třeba také říci,
že právě ty faktory, které nám
znemožňovaly řešit již v plánu
na rok 1964 dlouhodobé úkoly rozvoje národního
hospodářství způsobily, že současně
s plánem na rok 1964 nemůžeme předložit
i plán na rok 1965. Resorty požadovaly pro zabezpečení
růstu výroby investiční prostředky,
pracovní síly a dovozy surovin a materiálu
v rozsahu, který se podstatně rozchází
s možnostmi národního hospodářství.
Za této situace je podle našeho názoru prospěšnější
dále rozpracovat jednotlivé problémy tak,
abychom do konce prvního čtvrtletí klíčové
otázky rozvoje v roce 1965 v předstihu řešili
XII. sjezd Komunistické strany Československa uložil,
aby další rozvoj našeho národního
hospodářství byl těsně spjat
s prohlubováním mezinárodní socialistické
dělby práce a aby naše ekonomika se ještě
těsněji přimkla k ekonomice Sovětského
svazu.
Stranická a vládní delegace, vedená
soudruhem Novotným, projednala v listopadu minulého
roku v Moskvě s delegací Komunistické strany
a vlády Sovětského svazu, vedenou soudruhem
Chruščovem zásadní problémy spolupráce
v oblasti hospodářského rozvoje a základní
direktivy pro ještě těsnější
sepětí hospodářství obou zemí.
Na základě těchto směrnic jednaly
na začátku roku plánovací orgány
obou zemí o koordinaci plánu rozvoje hospodářství
na léta 1966-1970. Výsledky jednání
byly podkladem pro první zasedání československo-sovětského
výboru pro hospodářskou a vědeckotechnickou
spolupráci, které v současné době
probíhá v Praze.
Jednání jsou vedena v ovzduší vysokého
vzájemného porozumění pro řešení
klíčových otázek obou zemí
a mají nesmírný význam pro další
rozvoj našeho národního hospodářství.
Jsou zaměřena na řešení základních
surovinových problémů, především
v oblasti palivo-energetické základny, metalurgického
průmyslu, chemického průmyslu, zejména
výroby umělých hnojiv, plastických
hmot a umělých vláken, jsou dále zaměřena
na účelnou specializaci a kooperaci na úseku
strojírenského průmyslu, na vytížení
kapacit našeho spotřebního průmyslu
a na úzkou spolupráci v oblasti vědeckotechnického
pokroku, projekce a konstrukce. Společné řešení
těchto problémů, spolu s koordinovaným
postupem v investiční výstavbě zaručuje
našemu národnímu hospodářství
spolehlivý, dlouhodobý výhled a jeho trvalý
rozvoj. Jednání o hospodářské
spolupráci a o koordinaci plánů do roku 1970,
která jsou vedena na úrovni vládních
orgánů, jsou dalším dokladem bratrské
spolupráce Sovětského svazu a Československa
a výrazem proletářského internacionalismu
(Potlesk.)
Jednání se Sovětským svazem umožňuje,
aby Státní plánovací komise přistoupila
ke konkrétnímu propracování plánu
rozvoje národního hospodářství
na léta 1966 až 1970, jehož hlavní cíle
hodláme předložit ústřednímu
výboru Komunistické strany Československa
koncem letošního roku nebo počátkem
příštího roku.
Soudružky a soudruzi,
státní plán rozvoje národního
hospodářství na rok 1964 se dnes stane zákonem.
Usnesení ÚV KSČ obsahuje konkrétní
program k realizaci státního plánu. Je před
námi etapa, kdy na jednotlivých stupních
řízení, počínaje vládou
a konče podniky, musíme rozpracovat ve smyslu direktiv
usnesení ÚV KSČ řadu konkrétních
opatření, jejichž provedení podmiňuje
i splnění státního plánu.
O splnění plánu se bude rozhodovat hned v
prvých měsících tohoto roku. Prvním
předpokladem jeho plnění je, aby byl beze
zbytku a v určených lhůtách rozepsán
až na každé pracoviště. Záleží
na tom, aby rozpis byl chápán a prováděn
jako jedna z rozhodujících částí
tvůrčího, aktivního a nebyrokratického
řízení a organizování výroby.
Při rozpisu nelze postupovat mechanicky, ani smlouvat na
úkor celospolečenských zájmů.
To se podaří tehdy, jestliže řídící
i podřízené orgány budou si stále
vědomi toho, jak rozhodující pro celý
další vývoj naší ekonomiky je plná
realizace letošního státního plánu.
Máme všechny předpoklady pro to, abychom úkoly
letošního roku se zdarem splnili.
Vláda očekává, že naši pracující
na závodech budou pokračovat v nastoupené
cestě aktivního řešení jednotlivých
problémů hospodářského rozvoje.
Mimořádně bude záležet na tom,
aby opatření na podnicích a závodech
k zabezpečení plánu byla zaměřena
na odhalování všech zdrojů pro další
růst výroby, pro plné zabezpečení
rovnoměrného plnění a překračování
úkolů letošního roku. Přitom
je nutno požadovat důslednější
uplatňování hledisek rentability a hospodárnosti
v nejširším slova smyslu.
Žádné hospodářství trvale
neunese stav, kdy jsou budovány nové závody,
zatímco stávající nejsou dostatečně
využity. Žádné hospodářství
si nemůže dovolit udržovat nerentabilní
provozy, nebo vyrábět výrobky, pro které
není zajištěn odbyt.
Chceme-li zabezpečit další rozvoj výrobních
sil a zvyšovat životní úroveň obyvatelstva,
musíme docílit, aby každý pracující
byl si vědom, že jeho životní úroveň
bude taková, jaká bude jeho práce.
Usilujeme-li o provedení strukturálních změn,
o zastavení prvků extenzívního rozvoje,
o zvýšení celkové efektivnosti národního
hospodářství, tím více pak
vystupuje do popředí požadavek upevnění
disciplíny a kázně, požadavek, aby každý
na svém místě s celým svým
srdcem a s vědomím odpovědnosti vůči
straně a socialistické společnosti plnil
uložené úkoly. Ekonomický potenciál
našeho hospodářství, jeho rezervy i
dovednost našeho lidu umožňují vyslovit
plným právem náročné požadavky
v boji za realizaci letošního plánu.
Soudružky a soudruzi poslanci,
vláda bude organizovat práce na plnění
plánu 1964 a při přípravě plánu
na rok 1965 tak, aby byly v předstihu rozpracovány
a v celém národním hospodářství
prosazeny tyto direktivy:
1. vyrábět výrobky jen vysoké technické
úrovně, zamezit výrobě nepotřebných
výrobků, důsledně pokračovat
v realizaci opatření k omezování a
zastavování neefektivních výrobků
a nerentabilních provozoven;
2. důraznou orientací na realizaci plánu
technického rozvoje z-výšit vliv nové
techniky na růst produktivity práce, na zvýšení
technické úrovně a kvality výrobků;
3. zvýšit efektivnost ve využití surovin,
materiálů a výrobků, posílit
ústřední řízení materiálně-technického
zásobování, soustavně prověřovat
normy spotřeby a na tomto základě snížit
úroveň výrobní spotřeby ve
všech odvětvích národního hospodářství;
4. zahajování nových staveb posuzovat důsledně
z hlediska možnosti vyššího využití
stávajících základních fondů.
Z těchto zásad bude vycházet vláda
již v souboru konkrétních aktivních
opatření, které podle usnesení ústředního
výboru Komunistické strany Československa
z 21. a 22. ledna t. r. - vypracuje spolu se všemi ministerstvy
a ústředními orgány. Do konce února
projedná vláda samostatně programy práce
každého odvětví. Na jednotný
program práce vlády a ministerstev pak naváží
programy činnosti ostatní řídící
články. Má-li se přitom ovšem
splnit nejen litera, nýbrž skutečně
účel, který má na mysli usnesení
ÚV KSČ, pak naprosto nepostačí pouze
mechanicky přenášet úkoly odshora dolů.
Plány konkrétních opatření
různých stupňů řízení
musí se lišit nejen kvantitativně, nýbrž
i kvalitativně, podle specifických úkolů,
které má v soustavě řízení
ten který článek.
Soudruh Novotný v novoročním projevu připomněl,
že "plány, kdyby byly sebelepší,
nic nepomohou, jestli sami pracující v prvé
řadě nebudou dbát, aby z jejich závodů,
z jejich dílny a jejich stroje, z jejich ponku vycházely
jen ty nejkvalitnější výrobky, jestli
sami nebudou prvními kontrolory těchto výrobků".
Poslední zasedání ústředního
výboru strany položilo právě největší
důraz na aktivní a neformální zajišťování
úkolů stanovených státním plánem,
na praktické prosazování všech jeho
částí do života. Stále více
pociťujeme, že v řídící
činnosti je mnoho formálností a málo
odpovědnosti. Na mnoha stupních řízení
je možno pozorovat, že jednotlivé články
řízení dovedou dobře analýzovat
situaci, dobře ocenit příčiny vznikajících
nedostatků i správně stanovit způsob
jak je odstranit.