Pátek 31. ledna 1964

Přistoupíme k projednání desátého bodu pořadu, kterým je

10. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu - (tisk 169), kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o mnohostranném zúčtování v převoditelných rublech a o zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce, podepsaná v Moskvě dne 22. října 1963.

Zpravodajkou je posl. Karlovská, dávám jí slovo.

Zpravodajka posl. Karlovská: Soudruzi a soudružky poslanci!

Dne 22. října 1963 podepsali v Moskvě zmocněnci vlád členských zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci - vlády Bulharské lidové republiky, Maďarské lidové republiky, Německé demokratické republiky, Mongolské lidové republiky, Polské lidové republiky, Rumunské lidové republiky, Svazu sovětských socialistických republik a Československé socialistické republiky Dohodu o mnohostranném zúčtování v převoditelných rublech a o zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce. Součástí této Dohody je Statut Mezinárodny banky. Oba projednávané dokumenty mají mimořádný význam pro další rozvoj mezinárodních vztahů v oblasti devizové a finanční. Znamenají další významný krok k rozvíjení a prohlubování mezinárodní socialistické dělby práce, rozšiřování a upevňováni hospodářských styků mezi členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci.

Svými kořeny oba dokumenty sahají k závěrům porady představitelů komunistických a dělnických stran z června 1962, kde byly schváleny "Základní principy mezinárodní socialistické dělby práce". Tento programový dokument formuloval objektivní požadavky, které je nutno respektovat v rozvoji ekonomiky jednotlivých zemí při využívání výhod specializace a kooperace výroby mezi socialistickými zeměmi a doslovně uvádí: "Mnohostranná koordinace plánů a doporučení ke specializaci a kooperaci výroby, jež se o ni opírají, mají zajišťovat vyrovnávání platebních vztahů každého socialistického státu, zejména na základě stále širšího uplatňování forem mnohostranného platebního styku." Dále ve známé stati pak N. S. Ghruščov mimo jiné řekl: "Jedním z hlavních úkolů RVHP je podle našeho názoru nalézt ekonomické páky, které zvyšují zainteresovanost socialistických zemí na rozvoji kooperace a specializace a na rozvíjení vzájemně výhodného obchodu. Je třeba usilovat o vytvoření takových podmínek, kdy podnětem pro mezinárodní socialistickou dělbu práce a pro sbližování hospodářství jednotlivých zemí budou samy hospodářské potřeby, hospodářské výhody a zainteresovanost každé socialistické země.

Těmto cílům může sloužit například politika stimulujících cen specializovaných výrobků a také kolektivní úvěry socialistických zemí pro stavbu nebo rekonstrukci podniků a objektů na základě mezinárodní specializace a kooperace. Dospíváme k tomu, že v budoucnu bude zřejmě účelné vytvořit kolektivní banku socialistických zemí k poskytování úvěrů pro taková opatření."

Zřízení Mezinárodní banky a přechod na mnohostranné zúčtování v převoditelných rublech, který se uskutečnil k 1. lednu t. r. přináší podstatné zdokonalení dosavadního systému platebních vztahů v zahraničním obchodě zúčastněných zemí. Opouštíme-li nyní dosavadní systém dvoustranných clearingových účtů, kterého jsme používali dlouho řadu let pro platební styk mezi socialistickými zeměmi, je to proto, že tento systém již nevyhovuje současnému stupni rozvoje hospodářské spolupráce. To však nikterak neznamená, že bychom popírali kladnou úlohu, kterou dvoustranný systém sehrál při rozvoji vzájemného obchodu mezi našimi zeměmi v dřívějších etapách. Základním principem mnohostranného zúčtování je, že devizové prostředky v převoditelných rublech pramenící z dvoustranných obchodních vztahů mohou být použity k zaplacení dodávek kterékoliv jiné ze zúčastněných zemí. Z toho jasně vyplývá nikoliv dvoustranná, ale mnohostranná vyrovnanost obchodních a platebních bilancí zúčastněných zemí.

Mnohostranné zúčtování se zakládá na převoditelném rublu, jehož zlatý obsah 0,987412 gramů čistého zlata se rovná zlatému obsahu vnitřního sovětského rublu. Mnohostranné zúčtování v převoditelných rublech bude účelně spojeno s poskytováním bankovních, zejména krátkodobých úvěrů. Jejich prostřednictvím se má působit na včasné a kvalitní plnění plánů vzájemné výměny zboží a zároveň se má umožnit její rozvoj na stále vyšší úrovni.

Prováděním mnohostranného zúčtování v převoditelných rublech a poskytováním úvěru je pověřena Mezinárodní banka hospodářské spolupráce, která zahájila svou činnost 1. ledna t. r. a jejímž sídlem je Moskva. O zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce se dohodly členské státy, které podepsaly Dohodu a nedílnou součást této Dohody, Statut Mezinárodní banky hospodářské spolupráce.

Dohoda i Statut předpokládají, že kromě provádění mnohostranného zúčtování v převoditelných rublech a poskytování bankovních úvěrů bude banka provádět i jiné operace:

shromažďování a úschovu volných prostředků v převoditelných rublech na vkladových účtech;

shromažďování a úschovu zlata, volně směnitelných a jiných měn podle přání bank členských států, jakož i bank jiných zemí a provádění operací s těmito prostředky do výše nashromážděných částek;

financování a úvěrování společné výstavby, rekonstrukce provozu průmyslových podniků a jiných objektů z prostředků poskytnutých zainteresovanými státy. Z toho vyplývá, že banka nebude a nesmí být jen orgánem evidence, ale především orgánem ekonomického působení. Nepochybně se stane významným činitelem přispívajícím k rozvoji světového obchodu a v důsledku toho i činitelem podporujícím leninskou politiku mírového soužití a soutěžení.

Mezinárodní banka hospodářské spolupráce není uzavřenou mezinárodní institucí. K dohodě k mnohostrannému zúčtování v převoditelným rublech a o zřízení banky se mohou se souhlasem všech smluvních stran připojit i jiné země, které se ztotožňují s cíli a zásadami Dohody a které na sebe převezmou závazky vyplývající z Dohody a ze Statutu banky. Přistoupení dalších zemí za členy banky a připojení se k mnohostrannému zúčtování v převoditelných rublech skýtá vzájemné výhody jak pro dosavadní členské státy Mezinárodní banky hospodářské spolupráce, tak i pro nové členské země. Jde o to, že mnohostranné zúčtování umožňuje lépe a efektivněji vyhledávat a realizovat potřebné dovozy a vývozy na mnohostranném základě.

Mezinárodní banka hospodářské spolupráce má základní kapitál ve výši 300 miliónů převoditelných rublů. Podíly jednotlivých členských států banky byly stanoveny na základě objemu vývozu v jejich vzájemné dohodě; podíl Československé socialistické republiky činí 45 miliónů převoditelných rublů, tj. 360 miliónů korun čsl. obchodní parity. Každý stát v letošním roce zaplatí 20 % svého podílu.

Mezinárodní banka hospodářské spolupráce provádí svou činnost na základě plné rovnoprávnosti a uznávání svrchovanosti členských států banky.

Při projednávání a řešení otázek spojených s činností banky mají členové banky rovná práva.

Nejvyšším řídícím orgánem banky je bankovní rada, kterou tvoří představitelé všech členských států banky, při čemž každý členský stát banky má jeden hlas bez ohledu na výši podílu, který vložil do kapitálu banky. Členy bankovní rady jmenují vlády členských států banky v počtu tří zástupců z každého státu.

Bankovní rada zasedá podle potřeby, nejméně však jednou za čtvrt roku.

Účast států v Mezinárodní bance hospodářské spolupráce a činnost této banky nemůže být na překážku rozvoji bezprostředních finančních a jiných vztahů smluvních stran, jak mezi sebou navzájem, tak i s jinými státy.

Dohoda o mnohostranném zúčtování v převoditelných rublech a o zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce je hospodářskou smlouvou obecné povahy a smlouvou pravotvornou. Vyžaduje souhlas Národního shromáždění ve smyslu článku 42 Ústavy a podléhá ratifikaci presidentem republiky. Vstoupí v platnost dnem, kdy poslední ze smluvních stran odevzdá svou ratifikační listinu depozitáři této Dohody.

Dohoda je předběžně prováděna počínaje dnem 1. ledna 1964. Může být změněna jen se souhlasem všech smluvních stran. Každá smluvní strana může vypovědět tuto Dohodu s tím, že to oznámí nejméně šest měsíců předem sekretariátu RVHP a vyrovná během této doby své závazky vyplývající z této Dohody.

Dohoda pozbývá platnosti, jestliže ji prohlásí za zrušenou nejméně dvě třetiny smluvních stran.

Dohoda bude uložena v sekretariátě Rady vzájemné hospodářské pomoci, který bude plnit funkce depozitáře této Dohody. Důsledná realizace ekonomických zásad mnohostranného zúčtování spolu s důsledným plněním ekonomických funkcí Mezinárodní banky hospodářské spolupráce povedou ve svých důsledcích k posílení chozrasčotu v mezinárodním zúčtování. Tyto skutečnosti budou znamenat vyšší nároky na hospodářské orgány všech členských států banky. Především půjde o zlepšení práce výrobních podniků a podniků zahraničního obchodu, zejména při plnění exportních dodávek a neméně i o zlepšení práce ministerstev a státních bank. Zlepšení práce všech orgánů nutno spatřovat především ve včasném plnění obchodních dohod, v dobré kvalitě, vyvážených výrobků, v aktivnějším vyhledávání dalších vývozních fondů a v daleko pružnější spolupráci mezi výrobou a zahraničním obchodem.

Zahraniční výbor na své schůzi projednal obsah Dohody a navrhuje, aby Národní shromáždění vyslovilo s uvedenou Dohodou souhlas. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger:

Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění Československé socialistické republiky vyslovilo podle článku 42 ústavy souhlas s touto Dohodou, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování. (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění vyslovilo souhlas s touto Dohodou. Tím jsme projednali desátý bod pořadu.

Přistoupíme k projednání jedenáctého bodu pořadu, kterým je

11. Zpráva předsedy Národního shromáždění podle článku 60 odst. 2 ústavy o vydání zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění o změně a doplnění zákona o volbách do Národního shromáždění a zákona o volbách do národních výborů.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Předkládám vám podle článku 60 odst. 2 ústavy k dodatečnému schválení zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění ze dne 16. ledna 1964 č. 4 Sbírky, o změně a doplnění zákona o volbách do Národního shromáždění a zákona o volbách do národních výborů

Předsednictvo Národního shromáždění ve své schůzi dne 8. ledna 1964 se zabývalo vypsáním doplňovacích voleb za zemřelého poslance Josefa Jurana. Vzhledem k tomu, že volby by měly být provedeny v polovině měsíce března, tj. v době, kdy již budou vypsány všeobecné volby do Národního shromáždění, které mají být stanoveny 1. března 1964, bylo by neúčelným tyto doplňovací volby provádět, neboť občané by těžko chápali, proč se doplňovací volby konají několik týdnů před všeobecnými volbami. Stanovení a provedení doplňovací volby by v takovém případě mohlo mít za následek i snížení významu volebního práva a tím i snížení významu samé poslanecké funkce.

Vzhledem k tomu, že příslušné zákonné předpisy stanoví, že volby je třeba provést nejpozději 90 dnů poté, co se místo poslance uprázdnilo, bylo nutno tyto stávající právní předpisy pozměnit, aby nebylo zapotřebí doplňovací volby konat.

Proto uvedené zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění umožňuje předsednictvu NS, případně vládě nebo radě vyššího národního výboru nevyhlásit nebo neprovést již vyhlášenou doplňovací volbu na uprázdněné místo poslance Národního shromáždění, resp. národního výboru v případě, že by mělo dojít k provedení doplňovací volby v době, kdy již byly vyhlášeny všeobecné volby do Národního shromáždění nebo do národních výborů.

Soudružky a soudruzi poslanci, vylíčil jsem vám ve stručnosti smysl a obsah zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění, na kterém se dne 16. ledna 1964 usneslo a které vám dnes, podle článku 60 odst. 2 ústavy předkládám z pověření předsednictva Národního shromáždění ke schválení.

Má někdo nějaké návrhy, připomínky, nebo dotazy k přednesené zprávě? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí s tímto zákonným opatřením předsednictva NS, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo toto zákonné opatření.

Tím jsme projednali jedenáctý bod pořadu.

Přistoupíme k projednání dvanáctého bodu pořadu, kterým je

12. Doplňovací volba členů výborů Národního shromáždění.

Předsednictvo Národního shromáždění vycházejíc ze zásady, aby bylo co nejlépe využito pracovních a odborných zkušeností poslanců ve výborech, navrhuje, aby posl. Kahuda byl zvolen.do výboru zahraničního, posl. Vaculík do výboru pro plán a rozpočet a poslankyně Turečková do výboru kulturního.

Má někdo nějaké připomínky k přednesenému návrhu, nebo jiný návrh? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí s tímto návrhem předsednictva Národního shromáždění, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování. (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění zvolilo členy výborů NS podle předloženého návrhu

Tím jsme projednali dvanáctý bod pořadu. Přistoupíme k projednání posledního bodu pořadu, kterým je

13. Doplňovací volba soudců Nejvyššího soudu.

Podle paragrafu 38 zákona číslo 62/1961 Sb., o organizaci soudů, předložil ústřední výbor Národní fronty Národnímu shromáždění návrh na doplňovací volbu soudců Nejvyššího soudu. Do funkce soudce z povolání a náměstka předsedy Nejvyššího soudu je navrhován s. Jindřich Musil a do funkce soudců z povolání Nejvyššího soudu jsou navrhováni dr. Josef Zarda a dr. František Paldus.

Současně se navrhuje ve smyslu paragrafů 49 a 50 téhož zákona zprostit z funkce soudce z povolání Nejvyššího soudu dr. Jiřího Štellu, dr. Jiřího Kepáka, dr. Františka Stýblo a dr. Štěpána Flajzara, náměstka předsedy Nejvyššího soudu, kteří na své funkce rezignovali.

Má někdo nějaké připomínky k předneseným návrhům? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí s předneseným návrhem, nechť zvedne rukuj (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP