Pátek 31. ledna 1964

Na tvorbě programu v naší televizi se podílejí jak interní tak externí pracovníci. A je jich třeba dost a jak roste rozsah vysílacího času, bude jich třeba ještě více a stále kvalitnějších. Udělejme si představu například o rozsahu programu za rok 1963. V jediném roce bylo odvysíláno celkem na 250 činoher, oper, operet, a baletů, 203 zábavných pořadů, na 800 krátkých a středometrážních filmů a na 200 celovečerních filmů. Ze sportu bylo uskutečněno celkem 119 sportovních přenosů domácích i zahraničních událostí. Připočtěme si k tomu denně dvoje vysílání televizních novin s celou řadou zpravodajských programů. Připočtěme si k tomu pořady jazykových kursů, pořady typu universit. V roce 1963 vysílala televize průměrně 55 hodin týdně, tj. 8,5 hodiny denně, a ani to nebude stačit. V tomto velikém množství relací jsou mnohé podařené a mnohé, které se nám nelibí. Nejsme se vším v televizi spokojeni. Chceme od televize víc a budeme chtít stále více. U nás televize jako pomocník školy, jako moderní vyučovací prostředek moderní školy je ještě téměř na samém počátku. Na programové mapě televize je ještě dnes řada bílých míst. Kdo sleduje práci v naší televizi od jejích začátků před deseti lety, kdo zná její obětavé pracovníky, kdo zná celkovou úroveň jejich pořadů, je zcela přesvědčen, že programově v krátkém čase bílá místa zamapujeme novými dobrými pořady a dokážeme to překvapivě dobře. Co k tomu jen potřebuje televize? Je jedním z technických zázraků XX. století a vyžaduje odpovídající novou náročnou techniku dokonale fungující. Tu dodat v krátkém čase je v našich silách. A jsem přesvědčen, že tomu tak bude, protože my všichni, celá naše společnost, si víc než dobře uvědomujeme, čím je dnes televize a čím ještě bude zítra, v životě jednotlivce, v životě celé společnosti.

Vládní návrh zákona o Čs. televizi i se statutem je v určitém smyslu obdobný zákonu o Čs. rozhlasu. Kulturní výbor Národního shromáždění projednal a schválil návrh tohoto zákona a doporučuje, aby Národní shromáždění schválilo návrh zákona Čs. televize. (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil: Do rozpravy se přihlásil posl. Poledňák. Dávám mu slovo.

Posl. Poledňák: Vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Dovolte mi jen několik poznámek na okraj předloženého zákona o Čs. televizi.

Televize se stala v moderním světě neobyčejnou silou působí i na veřejné mínění, formující vkus nebo nevkus, vytvářející názor dobrý či špatný na tu či onu otázku. Podobně jako před více než sedmdesáti lety byl historicky převratným objevem vynález pohybujícího se promítaného obrazu, podobně jako o něco později bylo možno přenášet mluvené slovo na obrovskou vzdálenost, tak vynález televize spojující oba předcházející technické objevy hluboce ovlivnil život moderní společnosti. A jako každá nová převratná věc, která vyvádí z rovnováhy a klidu doposud jisté hodnoty, i televize musela překonávat ne málo zkamenělých názorů, strachujících se o svůj klid a o své dobyté hodnoty. Televize si musela všude vybojovávat své místo a postavení v životě společnosti. Cožpak i u nás ještě před několika lety nebyla označována za nositele "bačkorové kultury" těmi, kteří si zvykli dělat Kulturu stále stejnými prostředky a bez vynalézavosti, bez náročnosti k sobě i k divákům? Cožpak i u nás ještě nedávno bylo málo lamentování nad tím, jak televize snižuje společenskou aktivitu, těmi, kdo si rovněž zvykli jen na určitý druh společenské aktivity? Ve výčtu takových názorů, k nimž se dnes mnozí z jejich autorů stydí hlásit, bylo by možno dále pokračovat. Televize však přesto přímo vtrhla do soukromí člověka, do jeho domácnosti a stala se dnes neoddělitelnou součástí jeho života. Patří k naší době právě tak jak k ní patří sputníky, jako k ní patří nejvýznamnější objevy vědy. Její vliv se velmi významně projevuje a bude projevovat v nejrůznějších oblastech činnosti. Jde o to, aby to byl vliv vždy silně pozitivní, pro myšlení a výchovu člověka naší doby a naší společnosti. Je to vliv, který bezpochyby zasahuje velmi hluboce a který nutí všechny ostatní prostředky, nástroje, organizace a instituce, aby s jeho působením počítaly. Bezpochyby - ovšem ze zcela jiného pohledu než byly kdysi vyslovovány výhrady a obavy z rozvoje televize; je možno zcela objektivně konstatovat a fakty doložit, že dochází právě pod vlivem televize k poklesu návštěvnosti v kinech i v divadlech, že se zmenšuje počet výpůjček v knihovnách a že v době vysílání např. hokejového utkání Československo-Kanada je při nejmenším naivním nedorozuměním pořádat domovní schůzi. Naproti tomu však je možno zase vnést ne menší počet faktů, kdy samotná existence televize působí neobyčejně pozitivně. Je to její výchovné působení na mládež, o němž se ještě dále zmíním, je to její obrovská síla a schopnost vyrovnávat rozdíly v kulturním životě mezi městem a vesnicí a konečně pokud jde o večerní hodiny strávené u televizorů jsem pevně přesvědčen, i když o tom neexistují přehledné tabulky, že to byla právě tato skříňka, která upevňuje rodinný kolektiv, která pomohla překonat mnoho rodinných nedorozumění - pokud se ovšem nestala sama předmětem sporu - a která zabránila i větší spotřebě alkoholu nebo nečinně a prázdně probloumaným hodinám. Domnívám se, že v těchto sporech o užitečnosti a neužitečnosti televize jde o jednu prostou pravdu: naučit televizní diváky používat televizní obrazovky tehdy, kdy jí potřebují, kdy jim má co říci a co ukázat. Jde tedy o výchovu televizních diváků, jde o dostatečně pestrý a různorodý program. V tom směru má velké pole působnosti výzkum mínění a názorů, sociologické studie a rozbory, které jsou bohužel zatím sotva v plenkách a naprosto nedostatečně organizované.

Prosincové zasedání ÚV KSČ o ideologických otázkách ve svém jednání vysoce vyzvedlo úlohu a význam televize pro komunistickou výchovu. To jsou vysoké nároky na činnost naší televize. Domnívám se, že projednávání zákona o čs. televizi je vhodnou příležitostí, aby Národní shromáždění vysoce ocenilo její pozitivní roli v životě naší společnosti a aby se s uznáním vyslovilo o obětavé práci televizních pracovníků. Vždyť první televizní program byl vysílán něco málo před deseti lety. Od té doby vyrostl počet televizních přijímačů na téměř milión a třičtvrtě, počet vysílaných hodin se téměř zdvacateronásobil, počet stanic vyrostl na pět, Je jen málo zemí, které se mohou pochlubit tak hustou telefikací jako naše republika. Jsem přesvědčen, že v poměrně krátké době dojde i k vyrovnání zatím existujících rozdílů v telefikaci mezi některými kraji, jako např. severomoravským a jihočeským nebo východoslovenským a že i naše výroba dosáhne větších úspěchů v konstrukci televizních přijímačů, aby byly materiálově méně náročné a měly minimální poruchovost.

Deset let činnosti samozřejmě není stále dostačující k tomu, aby televize našla svou pravou tvář, aby rozlouskla všechna tajemství svého působení, aby si vyzkoušela všechny možnosti, které jsou v ní skryté. Divadlo, přestože jeho historie je tisíciletá, film a rozhlas a tisk, přestože mají za sebou pár desítek let, rovněž stále hledají to, čím by mohly nejvíce působit. Proto není důvodu k odsouzení všeho, co se televizi nezdaří. Je její povinností hledat se vším nebezpečím rizika, které jsou s hledáním a ověřováním spojené. Bylo by jistě radostné, kdyby se televizním pracovníkům dařilo vytvářet takové programy, aby u nich byli diváci stejně zaujati, vzrušeni strhujícím dějem a myšlenkou, jako jsou při nejlepších sportovních přenosech. A dále: Bylo by jistě žádoucí, aby po shlédnutí nejlepších sportovních přenosů tisíce televizních diváků bylo zlákáno na provádění aktivní tělesné výchovy a sportu, aby prostě působivost všech programů vedla diváky k aktivnímu myšlení, k promyšlené práci a studiu. A v tom směru, podle mého názoru, musí naše televize ještě mnoho zlepšit. Měl jsem možnost podívat se na program moskevského, pařížského a našeho televizního vysílání v jednom týdnu. Bez velkého studia se může každý přesvědčit, že Moskva i Paříž, vysílající od 9.30 hod. mají naplněn program téměř do večerních hodin vysíláním pro školy, vzdělávacími programy a zvláště pak programy o nové technice, zatímco naše vysílání se omezuje v nepoměrně menším čase na matematiku a fyziku. Nechci a není ani účelem tohoto vystoupení před Národním shromážděním, zabývat se podrobněji rozborem programové televizní skladby. Považoval jsem však za potřebné v souvislosti s vyzvednutím významu televize poukázat na doposud nevyčerpané možnosti při školní výchově a při zvyšování kvalifikace. Zasluhuje bezpochyby pozornosti úsilí, které je věnováno jazykovým kursům, nicméně však otázky nové techniky a technologie i v dopoledních vysíláních pro druhé směny by měly zaujímat časové místo nepoměrně větší, než tomu doposud je.

Dovolte mi však, abych přes tyto naprosto soudružsky myšlené výtky vyslovil obdiv televizním technikům, pracovníkům programových štábů a tvůrčím pracovníkům nad tím, že v podmínkách - mírně řečeno ne zcela vyhovujících - dosáhli tak dobrých výsledků. Zdá se mi, že již samotné počátky televize byly ne zrovna šťastně promyšleny. improvizace ve starých naprosto nevhodných a k účelu televizního vysílání nikdy nestavěných budovách, do nichž bylo nutno investovat značné prostředky na úpravy a generální opravy, bylo a je pro rozvoj televize značnou brzdou a finančním břemenem. Televizní technika v celém světě prodělává obrovský vývoj. Prostředky, které jsou vkládány do jejího rozvoje vládami jsou velmi rentabilní. Neprojevují se pochopitelně v nějakých konkrétních materiálních hodnotách, ale především v hodnotách kulturně politických, které sice nelze převádět na koruny, ale na faktory znásobující sílu společnosti. Televize je neobyčejně silným prostředkem v rukou státu. Její pomocí doléhají myšlenky, slova a obrazy ve stejné chvíli velmi působivě do nejvzdálenějších částí země, agitují získávají, vysvětlují a přesvědčují. Jejich dopad a význam je o to účinnější, čím dokonalejší je technické vybavení, čím větší možnosti při vysílání televize má. Televizní program je od počátku do konce odvislý od techniky, od technického zařízení, počínaje snímáním obrazu a zvuku a přenosem pomocí velmi složitých retranslací konče. Magnetický záznam televizního obrazu se stává ve světové technice běžně užívaný, televizní ateliéry pro přímý přenos jsou vybaveny vysoce výkonným a plně automatizovaným osvětlovacím parkem atd. Taková technika vyžaduje vysoce kvalifikované pracovníky. Ve srovnání s tímto stavem techniky je naše televize vpravdě popelkou. Mám určité obavy, že ve schválených projektech výstavby nového televizního studia v Praze bude mnoho značně zastaralého, nežli dojde v průběhu 5-6 let k dokončení první etapy, která zatím ani nezačala. Vyjadřuji tyto obavy především proto, aby bylo možno ještě nyní zabránit případným ekonomickým škodám a ztrátám, k nimž by došlo, kdyby bylo nutno později měnit technologii vysílání, aby byla na té úrovni, na níž se zatím ve světě televizní technika dostane. Nemám na mysli barevnou televizi, ale možnost přenášení televizního obrazu na velkoplochou projekci apod. V každém případě by bylo nanejvýš žádoucí pokud možno urychlit výstavbu a vybavení televizního studia.

Zatímco v kapitalistických státech dochází v mnoha organizacích ke konkurenci s televizí k hlubokému krizovému stavu, jako je tomu např. v americké kinematografii, máme u nás všechny možnosti, aby vztahy mezi televizí a např. filmem. divadly, sportovními organizacemi i dalšími institucemi byly řízeny tak, jak to vyžaduje všestranný rozvoj naší společnosti, aby se jednotlivé nástroje kulturně politického působení navzájem doplňovaly a představovaly pak vcelku bohatý rejstřík společenského života.

V tom směru považuji předložený zákon o televizi za správný a proto se připojuji ke zpravodaji a doporučuji jej Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil:

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tudíž skončena.

Můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí s tímto vládním návrhem zákona, a to ve znění zprávy kulturního výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo tento vládní návrh zákona.

Tím jsme projednali sedmý bod pořadu.

Přistoupíme k projednání osmého bodu pořadu, kterým je

8. Zpráva výboru ústavně právního k vládnímu návrhu ústavního zákona tisk 170) o skončení volebního období Nejvyššího soudu, krajských, okresních a vojenských soudů.

Zpravodajem je posl. Fogel, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Fogel: Súdružky a súdruhovia poslanci!

Podľa zákona číslo 62/1961 Zb. a vládneho nariadenia číslo 63/1961 Zb. boli v roku 1961 uskutočnené voľby sudcov z povolania a sudcov okresných a krajských súdov, Najvyššieho súdu a vojenských súdov. Funkčné obdobie týchto súdov bolo čl. 99 Ústavy určené na 4 roky. Podľa toho by mali byť uskutočnené ďalšie voľby sudcov v decembri 1965.

Predkladaný ústavný zákon navrhuje stanoviť, aby volebné obdobie okresných a krajských súdov, Najvyššieho súdu i vojenských súdov skončilo dňom 12. júna 1964. Tým by v súlade s ústavným zákonom č. 75/1963 Zb. bolo pre toto funkčné obdobie zjednotené volebné obdobie súdov s volebným obdobím Národného zhromaždenia, Slovenskej národnej rady a národných výborov.

Voľby do okresných súdov by sa uskutočnili spoločne s voľbami do zastupiteľských sborov. Spoločná volebná kampaň a spoločný nástup zvolených poslancov a sudcov do funkcií prispeje k ďalšiemu prehĺbeniu spolupráce súdov s národnými výbormi, so spoločenskými organizáciami a pracujúcimi. Zvýši sa tiež zodpovednosť volených orgánov na uplatňovanie celospoločenských záujmov ako to vyžadujú uznesenia XII. sjazdu KSČ. Voľby krajských súdov, Najvyššieho súdu a vojenských súdov by sa uskutočnili na zasadnutiach zastupiteľských orgánov v III. štvrťroku 1964. Spojením volieb sa dosiahne aj značných finančných úspor.

Ústavnoprávny výbor prejednal vládny návrh ústavného zákona o skončení volebného obdobia Najvyššieho súdu, krajských, okresných a vojenských súdov na zasadaní dňa 28. januára 1964 a doporučuje ho plénu Národného zhromaždenia schváliť so zmenou v uvodzovacej formuli, ktorá bude znieť: "Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto ústavnom zákone." (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil:

Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Zvoním na poslance, aby se odebrali do zasedací síně.

Ve smyslu ústavy je třeba k přijetí ústavního zákona, aby pro něj hlasovaly nejméně tři pětiny všech poslanců.

Zjišťuji, že je přítomno 261 poslanců, tedy více než ústavou požadovaná třípětinová většina. Národní shromáždění je proto způsobilé usnášet se na ústavním zákonu.

Kdo tedy souhlasí s tímto vládním návrhem ústavního zákona, a to ve znění zprávy výboru ústavně právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo tento ústavní zákon.

Tím jsme projednali osmý bod pořadu.

Přistoupíme k projednání devátého bodu pořadu, kterým je

9. Zpráva výboru pro plán a rozpočet k vládnímu návrhu zákona (tisk 168), kterým se zrušují celní slevy pro dovoz strojů a přístrojů.

Zpravodajem je posl. Katolický, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Katolický: Soudružky a soudruzi poslanci!

Přiznávání celních slev pro dovoz strojů a přístrojů platí prakticky nepřetržitě od 1. dubna 1934. Tyto celní slevy byly zavedeny na řadu dovážených strojů, přístrojů a náhradních dílů pod podmínkou, že se nevyrábějí v tuzemsku a že jejich dovoz je nutný za účelem zavedení nebo zdokonalení příslušného oboru průmyslové či zemědělské výroby, jakož i pro podporu stavebního ruchu.

Zavedení socialistického monopolu zahraničního obchodu ovlivnilo mj. funkci a poslání dovozních cel. Celní politika zůstává jedním z nástrojů obchodní politiky, avšak, na rozdíl od podmínek před zavedením monopolu, nabývá doplňkové povahy. Za této situace se zrušení zákona nedotkne ani vnitrohospodářských, ani zahraničně obchodních zájmů Československé socialistické republiky a povede k zjednodušení celního sazebníku a celní praxe. Zrušení celních slev se rovněž nedotýká závazků vyplývajících z členství Československé socialistické republiky ve Všeobecné dohodě o clech a obchodu.

Výbor pro plán a rozpočet projednal shora uvedený návrh zákona a doporučuje jej beze změny Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil:

Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí s tímto vládním návrhem zákona, a to ve znění zprávy výboru pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo tento vládní návrh zákona.

Tím jsme projednali devátý bod pořadu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP