Důvodová zpráva

Všeobecná část

Budování ekonomické základný vyspělé socialistické společnosti vyžaduje důsledně vycházet z demokratického centralismu, základního organizačního principu naši společnosti. Důsledné uplatňování tohoto principu pro další rozvoj naší společnosti, v podmínkách prohlubování socialistické demokracie, zvyšování pravomoci a odpovědnosti národních výborů a výrobních hospodářských jednotek, vyžaduje upevnit centrální řízení, zabezpečit jeho vysokou účinnost.

Hlavni podmínkou upevnění centrálního řízení je všestranné prohlubování kontroly, jak orgány na nižším stupni řízení zabezpečují plnění směrnic Komunistické strany Československa a vlády, jak veškerou svou činností zajišťují zájmy celé společnosti. Kontrole musí mnohem větší měrou než dosud sloužila řádně vedená, pravdivá a včasná národ)hospodářská evidence a zejména také statistická služba. Centrální řízení se musí opírat o hlubokou a včasnou znalost situace na všech úsecích hospodářské a kulturní výstavby.

K zabezpečení těchto úkolů byl zákonem č. 56/1961 Sb. zřízen Ústřední hřad státní kontroly a statistiky jako orgán vlády. Tento orgán bude významným nástrojem k účinnějšímu využívání kontroly a národohospodářské evidence pro účely centrálního řízení. Podle § 4 tohoto zákona má podrobnější vymezení úkolů, organizace a oprávněni Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky a jeho orgánů upravit zvláštní zákon.

Hlavní úkoly Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky záležejí v provádění státní kontroly, jak jsou plněny směrnice ústředních orgánů strany a státu, jak je dodržována a upevňována státní disciplína při jejich realizování a jak zabezpečují všechny orgány státního i hospodářského aparátu celospolečenské zájmy. Při své kontrolní činnosti se má Ústřední úřad státní kontroly a statistiky opírat o sledování rozvoje národního hospodářství, o sledování výsledků v jednotlivých oborech, o náležité využívání národohospodářské evidence i o ověřování údajů, hlášení a zpráv z hospodářských jednotek a z ostatních orgánů přímo na místě. Ústřední úřad státní kontroly a statistiky dále přímo organizuje a provádí státní statistiku, zabezpečuje statisticko-ekonomické rozbory, a to především rozbory údajů o stavu a rozvoji národního hospodářství pro potřeby řízení a tím i kontroly.

Důležitým úkolem úřadu je kontrola tvorby a dodržování cen.

Významným úkolem úřadu je také metodické řízení veškeré kontrolní činnosti a národohospodářské evidence vykonávané jinými orgány a organizacemi, s výjimkou účetní evidence, jejíž metodické řízení zůstává nadále v ministerstvu financí. K zabezpečení souladu mezi jednotlivými částmi národohospodářské evidence osnova stanoví, že metodické řízení účetní evidence a dohled nad jejím prováděním vykonává ministerstvo financí v dohodě s Ústředním úřadem státní kontroly a statistiky.

Orgány státní kontroly, tj. Ústřední úřad státní kontroly a statistiky, oblastní oddělení státní kontroly a statistiky v Bratislavě a krajská a okresní oddělení státní kontroly a statistiky tvoří jednotnou centralizovanou soustavu, nezávislou ha ministerstvech a národních výborech.

Základní metodou činnosti orgánů státní kontroly a statistiky musí být soustavné a široké zapojování pracujících a jejich organizací do aktivní účasti na kontrole i při zajišťování všech úkolů na úseku národohospodářské evidence, zejména pokud jde o její pravdivost. Rostoucí úlohu pracujících na kontrole zabezpečí široká publicita výsledků kontroly a vyvozování pohotových závěrů ze zjištěných chyb a nedostatků. Orgány státní kontroly a statistiky musí metodou výchovy pracujících a především vedoucích odpovědných pracovníků usilovat o to, aby všechny úkoly v národním hospodářství i na ostatních úsecích společenského života byly uvědoměle plněny a aby se co nejvíce předcházelo vzniku nebo opakování nedostatků.

Pro případy, kdy nebude možno vystačit s metodou kritiky odhalených nedostatků, je třeba vybavit orgány státní kontroly a statistiky potřebnou pravomocí, aby se dosáhlo zjednání nápravy i uložením vhodných sankcí.

Je nutno zdůraznit, že vytvoření nové organizace státní kontroly a statistiky nikterak neznamená, že se snižuje význam vnitřní kontroly na všech stupních řízení. Naopak je třeba dosáhnout toho, aby úroveň a účinnost i této kontroly byla podstatně zvýšena.

Finanční dosah osnovy

Úhrada výdajů nově utvořeného Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky byla již ve své podstatě zabezpečena ustanovením § 5 zákona č. 56/1961 Sb., podle něhož mu připadly prostředky stanovené státním plánem a státním rozpočtem pro zrušené ministerstvo státní kontroly a Státní úřad statistický. Není však plně zabezpečena úhrada nákladů, jež budou spojeny s vybudováním krajských a okresních oddělení. Tyto výdaje budou nabíhat postupně a bude je nutno uhradit z vládní rozpočtové rezervy. V dalších letech budou tyto výdaje zabezpečeny v plánu a rozpočtu.

K jednotlivým ustanovením

K § 5

Orgány státní kontroly a statistiky mohou svou činnost účinně vykonávat jen při zajištění nezávislosti na ministerstvech a národních výborech. Nestačí jen organizační nezávislost, nýbrž je třeba zajistit, aby orgány státní kontroly a statistiky byly na ministerstvech a národních výborech nezávislé, i pokud jde o získávání údajů a informací.

K § 6

V § 6 písm. a) se vymezuje pojem "státní" kontroly a statistiky.

Svou působností, zásadně neomezenou ani resortně ani místně, liší se státní kontrola a statistika od všech ostatních druhů kontrolní a statistické činnosti, vykonávané jinými státními orgány nebo socialistickými organizacemi, jež jsou omezeny buď resortní působností nebo územně správním obvodem a jež tuto činnost nevykonávají jako svou hlavní činnost.

Ústřednímu úřadu státní kontroly a statistiky přísluší vedle vlastní kontrolní a statistické činnosti velmi důležitá funkce, a to metodicky řídit, popř. usměrňovat kontrolní činnost a národohospodářskou evidenci (s výjimkou účetní evidence) prováděnou všemi ostatními orgány a organizacemi (§ 6 písm. b). Tuto kontrolní činnost a národohospodářskou evidenci přímo řídí jednotlivá ministerstva, jiné ústřední orgány a národní výbory, popř. orgány jim podřízené. Ústřední úřad státní kontroly a statistiky ji jen celostátně metodicky řídí, tj. určuje zásadně, jak má být organizována a jakých metod práce se má při jejím provádění používat.

Pokud jde o činnost kontrolní a statistiku, je vliv orgánů státní kontroly a statistiky silnější a má charakter skutečného metodického řízení. Naproti tomu u operativně-technické evidence, která se musí pružně přizpůsobovat potřebám každodenního řízení nejrůznějších organizací a nejrůznějších oborů činnosti, může jít jen o metodické usměrňování. Toto rozlišení vlivu Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky je v § 6 písm. b) vyjádřeno slovy "metodicky řídí a usměrňuje".

K § 7

Úkol, uložený Ústřednímu úřadu státní kontroly a statistiky pod písm. a), obsahuje nejen kontrolu toho, zda orgány a organizace se řídí ve své činnosti usneseními Komunistické strany Československa, zákony a nařízeními a usneseními vlády, popř. předpisy je provádějícími, ale i kontrolu toho, zda je příslušné orgány včas, správně a hospodárně provádějí, tj. zda bez prodlení vydávají správné příkazy k jejich provedení, zda jejich provádění organizačně zajišťují a kontrolují s cílem hlavní úkol operativně a do všech důsledku splnit.

Kontrola plnění se neomezuje na určitou oblast právních předpisů (např. hospodářských nebo finančních), ale vztahuje se na všechny úseky státní správy, na všechna odvětví a všechny obory národního hospodářství a kultury. Touto širokou formulací není však nijak dotčena působnost prokuratury podle zákona č. 65/1956 Sb., o prokuratuře. Různosti funkcí a metod prokuratury a Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky odpovídá i různost prostředků jimi používaných k odstraňování závad a k vyvozování důsledků proti odpovědným osobám.

Ustanovením § 7 odst. 1 písm. b) není dotčena působnost Státní komise pro otázky organizace a systemizace správy. Plněním tohoto úkolu má být jen zajištěno důsledné vedeni boje za zlevnění a zjednodušení státního a hospodářského aparátu a zkvalitnění jeho práce, kterýžto úkol byl uložen již bývalému ministerstvu státní kontroly vládním usnesením ze 14. března 1958 č. 252, o organizaci kontrol v národním hospodářství (část C/I ).

Z dalších ustanovení § 7 je patrna úzká souvislost mezi kontrolou a národohospodářskou evidencí, která záleží zejména v tom, že kontrola čerpá z národohospodářské evidence podněty k výkonu kontrolní činnosti a k dokonalejšímu hodnocení jejích výsledku a statistika využívá poznatků z kontroly k všestrannějším a hlubším národohospodářským rozborům. Mimoto kontrola přispívá k zajišťováni vyšší pravdivosti, spolehlivosti a přesnosti evidence a statistiky.

V oblasti statistického zjišťování dochází k závažné změně:

O provádění, popř. povolování statistických zjišťování jakéhokoliv druhu rozhoduje Ústřední úřad státní kontroly a statistiky ve vlastní pravomoci. K provádění této činnosti není zapotřebí zvláštního zmocnění nebo příkazu vlády, jako tomu bylo podle vládního nařízení č. 109/1951 Sb.

Ustanovení o nutnosti předchozího souhlasu Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky k provádění jakýchkoliv statistických zjišťování (§ 7 písm. ch) se však v nezměněné formě přejímá i do nového zákona, jelikož je to jeden z nástrojů, jimiž lze ve statistice prosazovat kázeň a hospodárnost.

Pokud jde o působnost Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky v oboru mechanizace a automatizace národohospodářské evidence (§ 7 písm. i), dochází ve srovnání s dosavadní působností býv. Státního úřadu statistického k té změně, že nový úřad nepřejímá úkoly, které jsou neslučitelné s jeho kontrolní funkcí. Jde zejména o sestavování dlouhodobých a ročních plánů mechanizace a automatizace a o činnost cenotvornou a normotvornou. Bude účelné, aby tuto činnost se zřetelem k její povaze napříště vykonávala Státní plánovací komise.

Činností soudcovskou a prokurátorskou, na kterou se nevztahuje kontrolní působnost Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky (§ 7 odst. 2), se rozumí vlastní rozhodovací činnost soudců a prokurátorů v příslušném řízení, upraveném trestním řádem, občanským soudním řádem nebo zákonem o prokuratuře. Nevylučuje se však kontrola jiné činnosti soudců a prokurátoru (např. pokud jde o výkon soudní správy, hospodaření s finančními a věcnými prostředky).

K § 9

Metodické řízení kontrolní činnosti a národohospodářské evidence by bylo neúčinné, kdyby orgány státní kontroly a statistiky neměly možnost prověřovat na místě, jsou-li metodické pokyny Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky dodržovány a plní-li jednotlivé orgány a organizace řádně úkoly, které jim v oblasti kontroly a národohospodářské evidence příslušejí.

Proto jsou orgány státní kontroly a statistiky vybaveny pravomocí vykonávat nad stavem a metodami práce kontrolních, statistických a evidenčních orgánů dohled.

Zjistí-li při výkonu tohoto dohledu u některých orgánů nebo organizací nedostatky nebo závady, které svědčí o špatně prováděné kontrole nadřízených orgánů, použijí vhodných prostředků k nápravě i vůči těmto řídícím orgánům. To se týká zejména pořádku v evidenci základních jednotek a řádného plnění zpravodajské povinnosti (§ 15).

K §§ 12 a 13

Jednou z forem účasti pracujících na řízení národního hospodářství a správě státu je jejich soustavné zapojování do provádění kontroly, touto účastí se zvyšuje účinnost kontrolní činnosti a zabezpečují se její výsledky v podnicích a jiných organizacích.

Orgány státní kontroly a statistiky, tj. Ústřední úřad státní kontroly a statistiky, oblastní oddělení státní koni roty a statistiky v Bratislavě a krajská a okresní oddělení státní kontroly a statistiky budou vytvářet aktivy dobrovolných spolupracovníků, kteří se budou zúčastňovat prověrek a revizí pod vedením pracovníků orgánů státní kontroly a statistiky.

Obdobné aktivy budou za pomoci krajských a okresních oddělení státní kontroly a statistiky zřizovány též při krajských a okresních národních výborech. Jejich úkolem bude zajišťovat zejména soustavné a trvalé zlepšování národohospodářské evidence v organizacích řízených národními výbory.

Ustanovením § 13 se zabezpečuje, aby zapojením pracujících do kontrolní činnosti a jejich účastí při zlepšování evidenční a statistické činnosti v zaostávajících organizacích nedocházelo k zbytečnému narušování pracovního procesu v závodech, kde jsou aktivisté zaměstnáni. Jestliže ze závažných důvodů nebude možno, aby aktivisté plnili svá funkce mimo pracovní dobu, zabezpečuje jim osnova zákona náhradu ušlého výdělku.

K § 16

Ke zvýšení účinnosti kontroly a k upevnění státní disciplíny u všech vedoucích pracovníků státního a hospodářského aparátu je nutné, aby oprávnění Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky se vztahovala na všechny státní orgány a socialistické organizace, jak to stanoví § 16 odst. 1 písm. a) osnovy zákona.

Státními orgány se tu rozumějí zejména ministerstva a jiné ústřední úřady a orgány, národní výbory a jiné orgány. Socialistickými organizacemi se pak rozumějí např. národní podniky, podniky zahraničního obchodu, podniky místního hospodářství a jiné organizace, vědecké a výzkumné ústavy a ostatní instituce a zařízení.

Z povahy závazných pokynů (§ 16 odst. 1 písm. c), jimiž se realizují výsledky prověrky nebo revize, vyplývá, že všechny orgány a organizace (jejich odpovědní pracovníci) jsou povinny těmto pokynům bez průtahu vyhovět. Zaviněné nesplnění této povinnosti lze stíhat kárně jako porušení státní disciplíny, popř. trestně podle povahy činu. Závazný pokyn obsahuje podle povahy věci buď všeobecný pokyn k odstranění zjištěných závad nebo v mezích právních předpisů a zásad hospodárnosti i konkrétní pokyny k určitému způsobu odstranění zjištěných závad. K vydávání závazných pokynů se nebude přistupovat mechanicky, nýbrž bude ho použito jen v těch případech, kdy v zájmu upevnění státní disciplíny a rychlého odstranění závad to bude nezbytné. Vždy se však bude usilovat o operativní odstranění závad přímo na místě, a závazných pokynů se použije zejména v takových případech, kdy se to nepodaří.

K § 18

Instituce kárných opatření, kterou mělo dřívější ministerstvo státní kontroly, se v osnově ponechává. Stav státní disciplíny není dosud takový, aby již nyní bylo možno od těchto represivních opatření upustit. Přednost bude ve všech případech dávána metodám výchovy a jen v těch ojedinělých případech, kdy by se tyto metody při upevňování státní disciplíny a zajišťování ochrany socialistického vlastnictví nesetkaly s úspěchem, bude přikročeno k uložení kárných opatření.

Pro řízení o ukládání kárných opatření (rozhodnutí, odvolání, náklady řízení apod.) platí předpisy o správním řízení (§ 32 vl. nař. č. 91/1960 Sb.).

K § 19

Rovněž instituce peněžité náhrady škody způsobené státu je převzata z oprávnění, jež mělo býv. ministerstvo státní kontroly. Tuto instituci - a to v rozsahu někdy ještě mnohem širším - mají i orgány státní kontroly v jiných státech socialistického tábora (srov. právní úpravu státní kontroly v SSSR, Bulharské lidové republice a jinde).

Účelem této instituce je, aby škoda způsobená státu, literou zjisti orgány státní kontroly a statistiky, byla rychle nahrazena, aby se péče orgánů státní kontroly a statistiky o ochranu socialistického vlastnictví stala účinnější a aby státní disciplína v tomto směru byla důsledně upevňována proti případným místním a resortním vlivům.

Pro ukládání a vymáhání peněžitých náhrad až do vydání podrobnějších předpisů podle § 21 odst. 1 zákona platí vyhláška ministerstva státní kontroly č. 261/1952 Ú. l., kterou se vyhlašují směrnice o ukládání peněžitých náhrad orgány ministerstva státní kontroly (§ 23 odst. 2 zák.).

K § 20

K Ústřednímu úřadu státní kontroly a statistiky je přičleněna Státní dřevařská inspekce, jež byla vládním nařízením č. 32/1956 Sb. podřízena ministru státní kontroly. Na působnosti této inspekce a na rozsahu jejího oprávnění se osnovou zákona nic nemění.

V Praze dne 21. srpna 1961

Ministr-předseda Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky:

Předseda vlády:

P. Majling v. r.

V. Široký v. r.


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP