Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1964
III. volební období
171
Vládní návrh
Zákon
ze dne..... 1964
o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1964
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Úkoly státního plánu
(1) Hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1964, jehož cílem je vytvářet předpoklady pro obnovení plynulosti vztahů mezi jednotlivými odvětvími národního hospodářství a tím připravit základnu pro plnění perspektivních cílů, které stanovil XII. sjezd Komunistické strany Československa, jsou zejména tyto:
a) zvýší se celkový objem
hrubé výroby v průmyslu o 3,6 %
zemědělské produkce o 6,5 %
stavebních prací prováděných vlastními pracovníky stavebních organizací o 6,0 %
veřejné přepravy zboží o 5,7 %
b) investiční výstavba dosáhne objemu 54,06 mld Kčs
c) maloobchodní obrat dosáhne objemu 106,0 mld Kčs
d) na Slovensku se zvýší celkový objem hrubé výroby v průmyslu o 7,2 % a zemědělské produkce o 12,9 %; investiční výstavba na Slovensku dosáhne objemu 17,13 mld Kčs.
(2) Pro rozvoj výroby a růstu společenské produktivity práce budou vytvářeny předpoklady rychlejším zaváděním výsledků vědy a techniky.
§ 2
Úkoly státního rozpočtu
Státní rozpočet na rok 1964 zajišťuje v souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství finanční prostředky k zabezpečení plánovaných úkolů.
§ 3
Stanovení výše státního rozpočtu
Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 130 414 335 000 Kčs, celkové výdaje se stanoví částkou 130 318 335 000 Kčs, takže vyplývá rozdíl příjmů a výdajů hospodaření 98 000 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy a výdaje činí 31 353 300 000 Kčs.
§ 4
Zrušuje se zákon č. 165/1960 Sb., o třetím pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1964.
1. příloha zákona č. /1964 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé socialistické republiky na rok 1964
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
113 160 504 |
Hospodářství |
69 446 494 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva |
13 105 400 |
Kulturní a sociální opatření |
47 177 368 |
Ostatní příjmy |
4 148 431 |
Obrana a bezpečnost |
10 948 160 |
Správa |
2 746 313 |
||
Úhrn |
130 414 335 |
Úhrn |
130 318 335 |
Rozdíl příjmů a výdajů hospodaření 96 000 000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Přímě příjmy |
14 545 700 |
Hospodářství |
8 915 800 |
Příděl ze státního rozpočtu |
18 807 800 |
Kulturní a sociální opatření |
20 989 700 |
Správa |
1 447 800 |
||
Úhrn |
31 353 300 |
Úhrn |
31 353 300 |
2. příloha zákona č. /1964 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Přímé příjmy |
Příděly ze státního rozpočtu |
Úhrn příjmů |
Úhrn výdajů |
Národní výbor hl. m. Prahy |
885 600 |
1 655 800 |
2 541 400 |
2 541 400 |
Středočeský |
1 542 800 |
882 000 |
2 424 800 |
2 424 800 |
Jihočeský |
666 500 |
949 900 |
1 616 400 |
1 616 400 |
Západočeský |
860 900 |
1 451 000 |
2 311 900 |
2 311 900 |
Severočeský |
1 415 900 |
1 371 000 |
2 786 900 |
2 788 900 |
Východočeský |
1 514 600 |
984 400 |
2 479 000 |
2 479 000 |
Jihomoravský |
2 215 300 |
1 426 000 |
3 641 300 |
3 641 300 |
Severomoravský |
1 970 400 |
2 420 900 |
4 391 300 |
4 391 300 |
Západoslovenský |
1 610 800 |
1 907 400 |
3 518 200 |
3 518 200 |
Středoslovenský |
969 100 |
1 709 700 - |
2 878 800 |
2 678 800 |
Východoslovenský |
844 800 |
2 152 500 |
2 997 300 |
2 997 300 |
Snížení řídícího a správního aparátu |
49 000 |
- 83 000 |
- 34 000 |
- 34 000 |
Úhrn |
14 545 700 |
18 807 600 |
31 353 300 |
31 353 300 |
Důvodová zpráva
Zákon o státním plánu a státním rozpočtu na rok 1964 stanoví jednak hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství, jednak celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výboru.
Státní plán
Hlavní úkoly státního plánu stanovené zákonem vymezují rámec, v němž vláda stanoví státní plán rozvoje národního hospodářství na rok 1964 v období, v němž stav plánovacích prací ještě neumožňuje vyhlásit zákonem dlouhodobý plán do roku 1970, přičemž však třetí pětiletý plán, vyhlášený zákonem č. 165/1960 Sb. byl již překonán ekonomickou direktivou XII. sjezdu KSČ. Proto také se zákon o třetím pětiletém plánu zrušuje.
Cílem státního plánu na rok 1964 je vytvářet předpoklady pro překonání přechodných nedostatků a obnovení plynulosti vztahů mezi jednotlivými odvětvími národního hospodářství a tím připravit základnu pro plnění perspektivních cílů, které stanovil XII. sjezd Komunistické strany Československa.
Pro splnění státního plánu ve všech odvětvích je rozhodující, aby všechny státní orgány a organizace prováděly pod vedením vlády pozitivní opatření na všech úsecích národního hospodářství, směřující
- k využívání všech druhů rezerv, které v národním hospodářství v minulých letech vznikly,
- k rychlejšímu zavádění nové techniky,
- k využívání progresivních kapacit a k likvidaci zastaralých kapacit,
- k omezování a zastavování neefektivních výrob,
- k snižování spotřeby materiálů a surovin,
- k soustřeďování a urychlování investiční výstavby,
- k využívání hmotné zainteresovanosti pracujících.
Ukazatele tempa růstu jsou v zákoně vyjádřeny porovnáním s očekávaným splněním státního plánu na rok 1963.
Státní rozpočet
Ve státním rozpočtu na rok 1964 jsou zahrnuty rozpočty ministerstev a ostatních ústředních orgánů, rozpočet Slovenské národní rady a rozpočty krajů.
V rozpočtech ministerstev, ústředních orgánů a Slovenské národní rady jsou obsaženy i rozpočty jimi řízených rozpočtových organizací, dále odvody zvláštních rozpočtových organizací a vedlejších hospodářství a příděly těmto organizacím a hospodářstvím a odvody a příděly, které pro hospodářské organizace vyplývají z finančních plánů.
V rozpočtech krajů jsou obsaženy jak rozpočty krajských národních výborů, tak i rozpočty národních výboru nižších stupňů.
Základem jednotného řízení je státní plán. Proto jsou státním rozpočtem na rok 1964 zabezpečovány nutné finanční prostředky na plnění úkolů stanovených státním plánem rozvoje národního hospodářství. Tyto prostředky mají být používány tak, aby přispěly k úspěšné realizaci usnesení XII. sjezdu KSČ, zvýšení efektivnosti hospodářství a zabezpečení souladu mezi zdroji z potřebami.
Ustanovení o rozpočtovém hospodaření a o zmocněních pro vládu a ministra financí, nutných k zajištění plynulého hospodaření podle státního rozpočtu, jsou obsažena v zákoně č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.
V Praze dne 10. ledna 1964
Předseda vlády:
Lenárt v. r.
Místopředseda vlády a předseda Státní plánovací komise:
Černík v. r.
Ministr financí:
Dvořák v. r.