Soudružka poslankyně Jirásková zvlášť
uváděla, jak se tyto nedostatky projevovaly u národních
výborů. K odstranění nedostatků
z dřívějších let stanovila vláda
již počátkem letošního roku postup
a lhůty pro vypracování základních
a směrných úkolů návrhu plánu
na rok 1965. Ve srovnání s předchozími
lety byly letos práce na přípravě
návrhu plánu zahájeny se značným
předstihem. Již v dubnu schválila vláda
základní směry rozvoje národního
hospodářství v roce 1965 a stanovila závazné
direktivy pro práci resortů a krajských národních
výborů k vypracování návrhu
směrných úkolů pro sestavení
plánu na rok 1965. V měsících květnu
a červnu byl návrh směrných úkolů
projednán s pracovníky a funkcionáři
krajských národních výborů
a konečné jednání bylo uzavřeno
bez rozporů koncem června.
Dne 3. července pak vláda schválila směrné
úkoly pro sestavení plánu na rok 1965. V
tomto směru bylo tedy dosaženo významného
pokroku, neboť na rozdíl od předchozích
let znají krajské národní výbory
směrné úkoly pro plán na příští
rok již před koncem I. pololetí, přičemž
úkoly v investiční výstavbě
mají charakter konečného plánu. Návrhy
plánů mají krajské národní
výbory předložit do 30. září
t. r., tzn., že v této etapě zůstaly
plné 3 měsíce k tomu, aby návrh mohl
být důkladně zpracován a projednán
na všech pracovištích a v orgánech národních
výborů za nejširší účasti
všech občanů. Návrh státního
plánu a rozpočtu bude projednán ve vládě
tak, aby mohl být projednán a schválen v
Národním shromáždění koncem
listopadu 1964.
K řešení závažných problémů,
které se vyskytují v návrhu plánu
na rok 1965, přispěly letos vydatně výbory
Národního shromáždění
již v období sestavování návrhu
plánu. Výbory se zejména aktivně účastnily
při řešení problémů zahraničního
obchodu svými náměty na zvýšení
nabídky pro vývoz a na snižování
požadavků na dovoz, dále náměty
a kritikou směřující k zlepšení
kvalitativních stránek výroby.
Resorty a krajské národní výbory rozepíší
plán a rozpočet po schválení v takové
době, aby úkoly mohly být promítnuty
až do plánu a rozpočtu jednotlivých
organizací do 31. prosince 1964. Dosavadní průběh
plánovaných prací a opatření,
prováděná k řešení dosud
neuzavřených problémů, vytvářejí
předpoklady, že plán na rok 1965 bude schválen
a rozepsán před koncem t. r. ve všech orgánech
včetně národních výborů.
Rozepsání plánu bude tentokrát konečné.
Nebudou schvalovány technickoprůmyslové a
finanční plány a ani nebude prováděno
tzv. zprogresívnění, které nakonec
vždy vedlo k měkčení úkolů.
Všechny plánovací práce vyžadují
v současné době nemalé pracovní
vypětí pracovníků ministerstev, výrobních
hospodářských jednotek, podniků a
závodů, protože na všech stupních
řízení nesmí jít o pouhé
mechanické rozepisování čísel,
ale plánovací práce jsou úzce spjaty
s řešením zcela konkrétních problémů,
jak zabezpečit tu či onu výrobu, jak zlepšit
v tom či onom závodě kvalitativní
ukazatele, jak lépe zabezpečit požadavky zahraničního
obchodu atd.
V této souvislosti byla též vznesena připomínka,
že by měla být zvýšena pravomoc
národních výborů v rozhodování
o využívání a rozdělování
stanovených jim prostředků. Tomuto požadavku
bude vyhověno tak, že ve státním plánu
a rozpočtu na rok 1965 schválí vláda
skutečně jen nejnutnější závazné
globální ukazatele, potřebné z hlediska
zajištění celostátních proporcí.
Budou to zejména ukazatele v oblasti společenské
potřeby. Zvláštní zřetel bude
vzat na to, aby stanovením závazných ukazatelů
rozpočtu nebyly omezeny ve svém hospodaření
místní národní výbory.
Připravuje se též úprava pravomoci národních
výborů při stanovení a rozdělování
prostředků v hospodářství řízeném
národními výbory na úseku investiční
výstavby, plánu práce a materiálně
technického zásobování, a to ve smyslu
návrhu zásad zdokonalení plánovitého
řízení národního hospodářství.
Vážným úkolem celého národního
hospodářství je zvýšit péči
o jakost výrobků a všude posílit technologickou
kázeň a zvýšit účinnost
technické kontroly. V rozpravě k vládnímu
prohlášení se proto oprávněně
věnovala této otázce velká pozornost.
Zkušenosti, které v rozpravě uvedl soudruh
poslanec Švec z prověrky ve strojírenských
závodech Západoslovenského kraje, odpovídají
celostátním zjištěním, k nimž
dospěly orgány lidové kontroly a statistiky,
když prověřovaly, jak je plněno usnesení
vlády z června loňského roku o opatřeních
k zvýšení péče o jakost výrobků
a posílení technické kontroly.
Ukazuje se, že opatření přijatá
vládou loni v červnu, dala pro řešení
situace správný směr a ukázala, co
je třeba dělat. Vedoucí činitelé
resortů, výrobně hospodářských
jednotek, podniků a závodů však nevěnovali
dostatečnou pozornost jejich důslednému uvádění
do života. Nutno bohužel konstatovat, že v mnoha
výrobních závodech se stále ještě
projevuje nízká úroveň státní
disciplíny a neuplatňuje se plně odpovědnost
za kvalitu výroby. Z toho pramení časté
porušování pracovní disciplíny
a především pak technologické kázně.
K častému porušování technologické
kázně dochází již v předvýrobních
etapách, zejména tím, že je nedostatečně
připravována technická dokumentace a velmi
často jsou do výroby zaváděny nevyzkoušené
výrobky.
K celkovému neuspokojivému stavu přispívá
i nedůsledný hmotný postih za zmetky a za
jiné škody, způsobené nekvalitní
prací, což nakonec spolu s nesprávnou praxí
při prémiování za kvalitu vede k tomu,
že ti, kdož pracuji nekvalitně a jsou neukáznění,
jsou mnohdy ve výhodě vůči těm,
kteří své úkoly plní svědomitě
a kvalitně. Situací ve svých resortech se
zabývali jednotliví ministři a zejména
na kolegiích ministrů těžkého
strojírenství, všeobecného strojírenství,
hutního průmyslu a rudných dolů, chemického
průmyslu, paliv, stavebnictví a spotřebního
průmyslu, byla přijata určitá opatření
k zlepšení situace. Celkovou situací se bude
zabývat vláda v říjnu na základě
materiálu shromážděného v celostátní
prověrce.
Aniž předbíháme výsledkům
jednání vlády, můžeme již
dnes říci, že nápravná opatření
budou zaměřena v těchto směrech: především
bude nutno prosadit pronikavé zlepšení práce
orgánů technické kontroly na všech stupních
řízení a nejpozději do konce roku
dobudovat útvary technické jakosti na resortech.
V podnicích a závodech je nutno zajistit zvýšení
autority orgánů technické kontroly, a to
zejména při rozhodování o preventivním
odstraňování příčin
nekvalitní výroby a při určování
odpovědnosti za nekvalitní výrobky. Budeme
také zřejmě muset zpřísnit
režim při povolování výjimek
z technologické kázně a v žádném
případě nesmíme připustit sériovou
výrobu před dokončením předepsaných
zkoušek.
Zásadní přezkoumání bude vyžadovat
i celý systém hmotné odpovědnosti
za kvalitu výrobků. Tak při hodnocení
výrobních organizací nebudeme moci příště
vycházet z pouhého limitu zmetků, ale z celého
vývoje zmetkovitosti v závodě, ze stavu reklamací
a z jiných faktů, ukazujících na nekvalitní
výrobu. Ke zvýšení péče
o kvalitu výroby musí být zaměřena
též všechna mzdová opatření,
zejména aby byla posílena ona složka mzdy,
která vyjadřuje zvyšování kvality,
aby se výrazně lišily výdělky
těch pracovníků, kteří odvádějí
kvalitní výrobky, od těch, kteří
pracují nekvalitně.
Jsme přesvědčeni, že opatření,
o nichž se uvažuje, povedou k zásadnímu
obratu v péči o kvalitu výroby. Vláda
přitom spoléhá na všestrannou podporu
a spolupráci odborových orgánů při
zabezpečování tohoto mimořádně
důležitého úkolu.
Jedním z dalších důležitých
současných úkolů, který musí
být důsledně realizován, jak jste
na to právem v diskusi poukazovali, jsou opatření
k snížení stavu řídícího
a správního aparátu. V únoru t. r.
vláda uložila snížit stavy řídícího
a správního aparátu o 37 470 funkčních
míst, pochopitelně diferencovaně podle odvětví,
a zároveň dala příkaz, aby všechny
resorty neprodleně připravily a realizovaly opatření
směřující k zjednodušení
administrativní činnosti a aby zrušily vše,
co vyvolává ekonomicky neodůvodněnou
evidenční a administrativní činnost.
Vláda tehdy současně uložila, aby byla
vytvořena taková organizačně metodická
a věcná opatření, která by
na základě likvidace nebo zjednodušení
řídících agend činila uvedené
snížení stavu řídícího
a správního aparátu trvalým.
K tomuto účelu byla na většině
resortů provedena prověrka resortních pokynů
a směrnic, jakož i statistického a účetního
výkaznictví, s cílem dosáhnout maximálních
úspor. Resorty předložily již počátkem
II. čtvrtletí Státní komisi pro řízení
a organizaci návrhy připravovaných opatření,
jejichž důležitou součástí
byly racionalizační plány. K úspěšnému
zajištění snížení administrativy
bylo třeba vyvolat potřebnou iniciativu i zdola,
tj. zainteresovat přímo podniky a závody,
aby samy odhalovaly rezervy a předkládaly náměty.
Je třeba říci, že poměrně
značná část resortů přistupovala
zpočátku k těmto pracím váhavě,
že ne všechny resorty je správně pochopily
jako první podmínku k zdokonalení metod správy
a racionalizaci řízení.
Byly však podniky, které přicházely
s progresívními náměty a jejichž
iniciativa vyvolala odezvu i u nadřízených
orgánů. Tak např. tlaková plynárna
Užín si na podkladě vlastní prověrky
vybavenosti podniku technickohospodářským
aparátem podstatně zvýšila stanovený
úkol snížit stav řídícího
a správního aparátu o 22 pracovníků
a rozhodla se snížit stav celkem o 80 pracovníků.
Na základě kontrolních poznatků Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky obrátil se počátkem
května t. r. předseda vlády na všechny
ministry a vedoucí ústředních úřadů
a orgánů, aby zdokonalili a urychlili plnění
úkolu uloženého vládou k snížení
řídícího a správního
aparátu. Plněním vládního usnesení
z února t. r. se pak zabývalo v druhé polovině
května plenární zasedání vlády.
Ze zprávy, kterou k této otázce předložil
ministr-předseda Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky vyplynulo, že dosavadní výsledky
nezajišťují, aby se snížení
plně projevilo již v průběhu t. r.,
a že především vedoucí pracovníci
nevěnují plnou pozornost tomuto úkolu. Vzhledem
k tomu, že splnění vládou stanovených
úkolů k snížení aparátu
bylo v řadě resortů odkládáno
až na konec roku 1964, odmítla vláda předložené
návrhy resortů na úpravu plánu práce
a usnesením z 20. května 1964 uložila Státní
plánovací komisi provést pro jednotlivá
odvětví konkrétní snížení
plánu práce a mzdových fondů o část,
připadající na stanovené snížení
stavu aparátu.
Na podkladě tohoto jednání ve vládě
rozepsaly všechny resorty uložené kvóty
ve snížení tak, aby bylo dosaženo nejen
snížení stanoveného počtu pracovníků
řídícího a správního
aparátu, ale aby byla docílena i předpokládaná
úspora mzdových fondů 198,9 mil. Kčs
v plánu práce a úspora ve státním
rozpočtu celkem ve výši 237,7 mil. Kčs.
Přijetím usnesení vlády z 20. května
t. r. nastal v plnění úkolů u resortů
určitý obrat. Také tlak vyplývající
z opatření Státní banky československé
způsobil u resortů rychlejší přístup
k řešení úkolů racionalizace
řízení a zjednodušování
agend a resorty i podniky byly vedeny k tomu, aby věnovaly
těmto úkolům větší pozornost.
Zjištění Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky naznačují, že
úkol uložený vládou ke snížení
stavu řídícího a správního
aparátu bude při stupňované péči
resortů a národních výborů
ke konci roku 1964 splněn.
To ovšem neznamená, že můžeme být
s dosaženými výsledky plně spokojeni.
U některých resortů, jak zjišťují
orgány Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky, je ohroženo splnění
úkolů, jež vláda stanovila v dodržení
průměrných počtů a v úspoře
mzdových fondů.
Bez nedostatků není dosud situace ani v pracích
na zjednodušování agend. Její výsledky
dosud nepřinášejí výraznější
zjednodušení dosavadního systému administrativy.
Další orientaci prací bude nutno již zaměřit
na využití a realizaci námětů
k zjednodušení administrativy a na uskutečnění
racionalizačních opatření.
Tyto složité a náročné práce
bude nutno organizovat a provádět tak, aby přispěly
v souladu s připravovanou soustavou řízení
národního hospodářství k trvalému
zjednodušení administrativy.
Dovolte mi uvést zkušenosti z některých
resortů. V ministerstvu hutního průmyslu
a rudných dolů byla organizována konzultace
vybraných námětů v 11 důležitých
podnicích a takto byly např. zpracovány agendy
z úseku mezd, odbytu, dopravy, materiálně
technického zásobování a další.
Návrhy Nové hutě Klementa Gottwalda Ostrava
na úpravu pracovně právních a mzdových
předpisů a návrhy Spojených oceláren
Kladno na zjednodušení ekonomické kontroly
byly po projednání předány nadresortním
orgánům. Také ministerstvu stavebnictví
došlo již zhruba 360 námětů na
zjednodušení administrativy. V ministerstvu těžkého
strojírenství mají již některé
významné výrobně hospodářské
jednotky tohoto resortu v podstatě splněnu odpovídající
část úkolů ve snížení
počtu pracovníků, např. Závody
Vladimíra Iljiče Lenina Plzeň, ČKD
Praha, Závody průmyslové automatizace Praha,
Žďárské strojírny, Závody
na výrobu vzduchotechnických zařízení
Milevsko a další.
V ministerstvu potravinářského průmyslu
řešili soudruzi náměty převážně
z úseku rozvoje vědy a techniky, investiční
výstavby, pokud jde o modernizaci provozů a dílen,
o likvidaci neefektivních výroben apod. V ministerstvu
zemědělství, lesního a vodního
hospodářství jsou náměty zaměřeny
převážně na řízení
a na metodiku plánování, na vnitřní
organizaci a na zjednodušování administrativních
agend.
Na zjednodušení administrativních prací
se podílejí také nadresortní orgány.
Tak např. Státní plánovací
komise snížila celkový počet plánovacích
formulářů o 15 % proti r. 1964, počet
fondovaných výrobků o 14 % a počet
jmenovitých úkolů o 53 %.
Kromě toho zkoumá možnosti dalšího
zjednodušení metodických pokynů a administrativy
v oblasti realizace plánu.
Ústřední komise lidové kontroly a
statistiky zorganizovala prověrku veškerého
statistického výkaznictví. Ve smyslu direktivy
dané vládou dne 20. května t. r. zrušila
v rámci racionalizace státního výkaznictví
další výkazy, takže dosavadní celkové
úspory dosahují již 44 % dřívějšího
pracovního rozsahu. Spolu se snížením
počtu výkazů omezuje Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky i periodicitu některých
měsíčních a dalších výkazů,
čímž se podstatně omezuje měsíční
vykazování dat, jehož podíl na celkové
pracnosti činí pro příští
rok 65 % proti 73 % v letošním roce. Při úpravách
bylo ovšem dbáno na to, aby neutrpěla dostatečná
informovanost o hlavních odvětvích výrobní
sféry.
Ministerstvo financí zajistilo zjednodušení
účetního výkaznictví, byly
zjednodušeny a sloučeny předpisy o dani z obratu,
což se kladně projeví v podnicích i
u národních výborů.
Zjednodušilo také financování závodního
stravování, zrušilo řadu různých
předpisů a v současné době
realizuje opatření k odstranění duplicit
v práci ministerstva financí a Státní
banky československé. Také Státní
mzdová komise připravuje zjednodušení
náhrad za mzdu, dále zjednodušení prémiování,
normování a některých příplatků
ke mzdě, připravuje návrh na zrušení
zastaralých a překonaných vládních
usnesení a chystá i obdobnou úpravu vlastních
směrnic. Podobně postupuje i Státní
komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky a Státní
komise pro investiční výstavbu.
Práce nadresortních orgánů je pochopitelně
zásadnější povahy a dlouhodobějšího
charakteru. Ovšem i některé náměty
resortů budou vyžadovat určité doby,
než budou moci být realizovány. K zabezpečení
trvalého charakteru racionalizačních prací
bude vláda vyžadovat, aby všichni ministři
a vedoucí ústředních orgánů
prokázali ve zdůvodnění návrhu
státního plánu na rok 1965, že plánovaný
počet technickohospodářských pracovníků
a počet pracovníků v rozpočtových
organizacích je stanoven tak, aby - s výjimkou nově
budovaných výrobních kapacit - nedošlo
opět k novému nárůstu řídícího
a správního aparátu. Aby úsilí
o snižování početních stavů
pracovníků bylo podloženo také osobní
hmotnou zainteresovaností, upozornila vláda již
v březnu všechny orgány, že je nutno k
tomuto cíli plně využívat především
všech možností a forem daných mzdovými
soustavami. Vláda tehdy dále zrušila s okamžitou
platností provádění tzv. systemizace,
aby nebyla brzdou při zavádění dalších
způsobů hmotné zainteresovanosti pracovníků
na snižování stavu aparátu. Vláda
dále umožnila ředitelům podniků
i vedoucím organizací, aby mohli vyplácet
pracovním kolektivům, popř. i jednotlivcům,
kteří se iniciativně zaváží
k odpovědnému plnění pracovních
úkolů při nižším počtu
pracovníků, jednorázové odměny,
popř. aby poskytovali i trvalé odměny ve
formě procentní přirážky k základním
platům, jestliže dojde k účelné
kumulaci dosud oddělených funkcí.
Na základě statistických hlášení
z jednotlivých resortů o stavu řídícího
a správního aparátu k 30. červnu 1964
došlo v porovnání se stavem ke konci roku 1963
ke snížení stavu o 16 945 pracovníků,
tj. o 2,3 %. Vláda také sleduje, jak se snižování
stavu projevuje v ministerstvech a v ostatním centrálním
aparátu. K 15. srpnu bylo v ministerstvech dosaženo
snížení stavu o 2,7 %. V měsíci
říjnu se bude vláda zabývat tím,
jak jsou všechna opatření plněna ve
svém celku, v jakém rozsahu bylo již dosaženo
skutečného snížení správního
a řídícího aparátu a co bylo
pro toto snížení v našem národním
hospodářství dále konkrétně
provedeno.
V příštím roce, jak známo, uvedeme
do života opatření směřující
ke zlepšení plánovitého řízení
národního hospodářství. Tam
budou nepochybně získány nové významné
a rozhodující předpoklady pro vytvoření
účelného a hospodárného stavu
řídícího a administrativního
aparátu.
Se značným ohlasem se v rozpravě v Národním
shromáždění setkaly ony části
vládního prohlášení, kde se mluvilo
o problémech, jejichž řešení má
napomoci ke zvýšení efektivnosti našeho
národního hospodářství podle
direktiv XII. sjezdu naší strany.