Čtvrtek 24. září 1964

Soudružka poslankyně Jirásková zvlášť uváděla, jak se tyto nedostatky projevovaly u národních výborů. K odstranění nedostatků z dřívějších let stanovila vláda již počátkem letošního roku postup a lhůty pro vypracování základních a směrných úkolů návrhu plánu na rok 1965. Ve srovnání s předchozími lety byly letos práce na přípravě návrhu plánu zahájeny se značným předstihem. Již v dubnu schválila vláda základní směry rozvoje národního hospodářství v roce 1965 a stanovila závazné direktivy pro práci resortů a krajských národních výborů k vypracování návrhu směrných úkolů pro sestavení plánu na rok 1965. V měsících květnu a červnu byl návrh směrných úkolů projednán s pracovníky a funkcionáři krajských národních výborů a konečné jednání bylo uzavřeno bez rozporů koncem června.

Dne 3. července pak vláda schválila směrné úkoly pro sestavení plánu na rok 1965. V tomto směru bylo tedy dosaženo významného pokroku, neboť na rozdíl od předchozích let znají krajské národní výbory směrné úkoly pro plán na příští rok již před koncem I. pololetí, přičemž úkoly v investiční výstavbě mají charakter konečného plánu. Návrhy plánů mají krajské národní výbory předložit do 30. září t. r., tzn., že v této etapě zůstaly plné 3 měsíce k tomu, aby návrh mohl být důkladně zpracován a projednán na všech pracovištích a v orgánech národních výborů za nejširší účasti všech občanů. Návrh státního plánu a rozpočtu bude projednán ve vládě tak, aby mohl být projednán a schválen v Národním shromáždění koncem listopadu 1964.

K řešení závažných problémů, které se vyskytují v návrhu plánu na rok 1965, přispěly letos vydatně výbory Národního shromáždění již v období sestavování návrhu plánu. Výbory se zejména aktivně účastnily při řešení problémů zahraničního obchodu svými náměty na zvýšení nabídky pro vývoz a na snižování požadavků na dovoz, dále náměty a kritikou směřující k zlepšení kvalitativních stránek výroby.

Resorty a krajské národní výbory rozepíší plán a rozpočet po schválení v takové době, aby úkoly mohly být promítnuty až do plánu a rozpočtu jednotlivých organizací do 31. prosince 1964. Dosavadní průběh plánovaných prací a opatření, prováděná k řešení dosud neuzavřených problémů, vytvářejí předpoklady, že plán na rok 1965 bude schválen a rozepsán před koncem t. r. ve všech orgánech včetně národních výborů. Rozepsání plánu bude tentokrát konečné. Nebudou schvalovány technickoprůmyslové a finanční plány a ani nebude prováděno tzv. zprogresívnění, které nakonec vždy vedlo k měkčení úkolů.

Všechny plánovací práce vyžadují v současné době nemalé pracovní vypětí pracovníků ministerstev, výrobních hospodářských jednotek, podniků a závodů, protože na všech stupních řízení nesmí jít o pouhé mechanické rozepisování čísel, ale plánovací práce jsou úzce spjaty s řešením zcela konkrétních problémů, jak zabezpečit tu či onu výrobu, jak zlepšit v tom či onom závodě kvalitativní ukazatele, jak lépe zabezpečit požadavky zahraničního obchodu atd.

V této souvislosti byla též vznesena připomínka, že by měla být zvýšena pravomoc národních výborů v rozhodování o využívání a rozdělování stanovených jim prostředků. Tomuto požadavku bude vyhověno tak, že ve státním plánu a rozpočtu na rok 1965 schválí vláda skutečně jen nejnutnější závazné globální ukazatele, potřebné z hlediska zajištění celostátních proporcí. Budou to zejména ukazatele v oblasti společenské potřeby. Zvláštní zřetel bude vzat na to, aby stanovením závazných ukazatelů rozpočtu nebyly omezeny ve svém hospodaření místní národní výbory.

Připravuje se též úprava pravomoci národních výborů při stanovení a rozdělování prostředků v hospodářství řízeném národními výbory na úseku investiční výstavby, plánu práce a materiálně technického zásobování, a to ve smyslu návrhu zásad zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství.

Vážným úkolem celého národního hospodářství je zvýšit péči o jakost výrobků a všude posílit technologickou kázeň a zvýšit účinnost technické kontroly. V rozpravě k vládnímu prohlášení se proto oprávněně věnovala této otázce velká pozornost. Zkušenosti, které v rozpravě uvedl soudruh poslanec Švec z prověrky ve strojírenských závodech Západoslovenského kraje, odpovídají celostátním zjištěním, k nimž dospěly orgány lidové kontroly a statistiky, když prověřovaly, jak je plněno usnesení vlády z června loňského roku o opatřeních k zvýšení péče o jakost výrobků a posílení technické kontroly.

Ukazuje se, že opatření přijatá vládou loni v červnu, dala pro řešení situace správný směr a ukázala, co je třeba dělat. Vedoucí činitelé resortů, výrobně hospodářských jednotek, podniků a závodů však nevěnovali dostatečnou pozornost jejich důslednému uvádění do života. Nutno bohužel konstatovat, že v mnoha výrobních závodech se stále ještě projevuje nízká úroveň státní disciplíny a neuplatňuje se plně odpovědnost za kvalitu výroby. Z toho pramení časté porušování pracovní disciplíny a především pak technologické kázně. K častému porušování technologické kázně dochází již v předvýrobních etapách, zejména tím, že je nedostatečně připravována technická dokumentace a velmi často jsou do výroby zaváděny nevyzkoušené výrobky.

K celkovému neuspokojivému stavu přispívá i nedůsledný hmotný postih za zmetky a za jiné škody, způsobené nekvalitní prací, což nakonec spolu s nesprávnou praxí při prémiování za kvalitu vede k tomu, že ti, kdož pracuji nekvalitně a jsou neukáznění, jsou mnohdy ve výhodě vůči těm, kteří své úkoly plní svědomitě a kvalitně. Situací ve svých resortech se zabývali jednotliví ministři a zejména na kolegiích ministrů těžkého strojírenství, všeobecného strojírenství, hutního průmyslu a rudných dolů, chemického průmyslu, paliv, stavebnictví a spotřebního průmyslu, byla přijata určitá opatření k zlepšení situace. Celkovou situací se bude zabývat vláda v říjnu na základě materiálu shromážděného v celostátní prověrce.

Aniž předbíháme výsledkům jednání vlády, můžeme již dnes říci, že nápravná opatření budou zaměřena v těchto směrech: především bude nutno prosadit pronikavé zlepšení práce orgánů technické kontroly na všech stupních řízení a nejpozději do konce roku dobudovat útvary technické jakosti na resortech. V podnicích a závodech je nutno zajistit zvýšení autority orgánů technické kontroly, a to zejména při rozhodování o preventivním odstraňování příčin nekvalitní výroby a při určování odpovědnosti za nekvalitní výrobky. Budeme také zřejmě muset zpřísnit režim při povolování výjimek z technologické kázně a v žádném případě nesmíme připustit sériovou výrobu před dokončením předepsaných zkoušek.

Zásadní přezkoumání bude vyžadovat i celý systém hmotné odpovědnosti za kvalitu výrobků. Tak při hodnocení výrobních organizací nebudeme moci příště vycházet z pouhého limitu zmetků, ale z celého vývoje zmetkovitosti v závodě, ze stavu reklamací a z jiných faktů, ukazujících na nekvalitní výrobu. Ke zvýšení péče o kvalitu výroby musí být zaměřena též všechna mzdová opatření, zejména aby byla posílena ona složka mzdy, která vyjadřuje zvyšování kvality, aby se výrazně lišily výdělky těch pracovníků, kteří odvádějí kvalitní výrobky, od těch, kteří pracují nekvalitně.

Jsme přesvědčeni, že opatření, o nichž se uvažuje, povedou k zásadnímu obratu v péči o kvalitu výroby. Vláda přitom spoléhá na všestrannou podporu a spolupráci odborových orgánů při zabezpečování tohoto mimořádně důležitého úkolu.

Jedním z dalších důležitých současných úkolů, který musí být důsledně realizován, jak jste na to právem v diskusi poukazovali, jsou opatření k snížení stavu řídícího a správního aparátu. V únoru t. r. vláda uložila snížit stavy řídícího a správního aparátu o 37 470 funkčních míst, pochopitelně diferencovaně podle odvětví, a zároveň dala příkaz, aby všechny resorty neprodleně připravily a realizovaly opatření směřující k zjednodušení administrativní činnosti a aby zrušily vše, co vyvolává ekonomicky neodůvodněnou evidenční a administrativní činnost. Vláda tehdy současně uložila, aby byla vytvořena taková organizačně metodická a věcná opatření, která by na základě likvidace nebo zjednodušení řídících agend činila uvedené snížení stavu řídícího a správního aparátu trvalým.

K tomuto účelu byla na většině resortů provedena prověrka resortních pokynů a směrnic, jakož i statistického a účetního výkaznictví, s cílem dosáhnout maximálních úspor. Resorty předložily již počátkem II. čtvrtletí Státní komisi pro řízení a organizaci návrhy připravovaných opatření, jejichž důležitou součástí byly racionalizační plány. K úspěšnému zajištění snížení administrativy bylo třeba vyvolat potřebnou iniciativu i zdola, tj. zainteresovat přímo podniky a závody, aby samy odhalovaly rezervy a předkládaly náměty. Je třeba říci, že poměrně značná část resortů přistupovala zpočátku k těmto pracím váhavě, že ne všechny resorty je správně pochopily jako první podmínku k zdokonalení metod správy a racionalizaci řízení.

Byly však podniky, které přicházely s progresívními náměty a jejichž iniciativa vyvolala odezvu i u nadřízených orgánů. Tak např. tlaková plynárna Užín si na podkladě vlastní prověrky vybavenosti podniku technickohospodářským aparátem podstatně zvýšila stanovený úkol snížit stav řídícího a správního aparátu o 22 pracovníků a rozhodla se snížit stav celkem o 80 pracovníků.

Na základě kontrolních poznatků Ústřední komise lidové kontroly a statistiky obrátil se počátkem května t. r. předseda vlády na všechny ministry a vedoucí ústředních úřadů a orgánů, aby zdokonalili a urychlili plnění úkolu uloženého vládou k snížení řídícího a správního aparátu. Plněním vládního usnesení z února t. r. se pak zabývalo v druhé polovině května plenární zasedání vlády. Ze zprávy, kterou k této otázce předložil ministr-předseda Ústřední komise lidové kontroly a statistiky vyplynulo, že dosavadní výsledky nezajišťují, aby se snížení plně projevilo již v průběhu t. r., a že především vedoucí pracovníci nevěnují plnou pozornost tomuto úkolu. Vzhledem k tomu, že splnění vládou stanovených úkolů k snížení aparátu bylo v řadě resortů odkládáno až na konec roku 1964, odmítla vláda předložené návrhy resortů na úpravu plánu práce a usnesením z 20. května 1964 uložila Státní plánovací komisi provést pro jednotlivá odvětví konkrétní snížení plánu práce a mzdových fondů o část, připadající na stanovené snížení stavu aparátu.

Na podkladě tohoto jednání ve vládě rozepsaly všechny resorty uložené kvóty ve snížení tak, aby bylo dosaženo nejen snížení stanoveného počtu pracovníků řídícího a správního aparátu, ale aby byla docílena i předpokládaná úspora mzdových fondů 198,9 mil. Kčs v plánu práce a úspora ve státním rozpočtu celkem ve výši 237,7 mil. Kčs.

Přijetím usnesení vlády z 20. května t. r. nastal v plnění úkolů u resortů určitý obrat. Také tlak vyplývající z opatření Státní banky československé způsobil u resortů rychlejší přístup k řešení úkolů racionalizace řízení a zjednodušování agend a resorty i podniky byly vedeny k tomu, aby věnovaly těmto úkolům větší pozornost. Zjištění Ústřední komise lidové kontroly a statistiky naznačují, že úkol uložený vládou ke snížení stavu řídícího a správního aparátu bude při stupňované péči resortů a národních výborů ke konci roku 1964 splněn.

To ovšem neznamená, že můžeme být s dosaženými výsledky plně spokojeni. U některých resortů, jak zjišťují orgány Ústřední komise lidové kontroly a statistiky, je ohroženo splnění úkolů, jež vláda stanovila v dodržení průměrných počtů a v úspoře mzdových fondů.

Bez nedostatků není dosud situace ani v pracích na zjednodušování agend. Její výsledky dosud nepřinášejí výraznější zjednodušení dosavadního systému administrativy. Další orientaci prací bude nutno již zaměřit na využití a realizaci námětů k zjednodušení administrativy a na uskutečnění racionalizačních opatření.

Tyto složité a náročné práce bude nutno organizovat a provádět tak, aby přispěly v souladu s připravovanou soustavou řízení národního hospodářství k trvalému zjednodušení administrativy.

Dovolte mi uvést zkušenosti z některých resortů. V ministerstvu hutního průmyslu a rudných dolů byla organizována konzultace vybraných námětů v 11 důležitých podnicích a takto byly např. zpracovány agendy z úseku mezd, odbytu, dopravy, materiálně technického zásobování a další. Návrhy Nové hutě Klementa Gottwalda Ostrava na úpravu pracovně právních a mzdových předpisů a návrhy Spojených oceláren Kladno na zjednodušení ekonomické kontroly byly po projednání předány nadresortním orgánům. Také ministerstvu stavebnictví došlo již zhruba 360 námětů na zjednodušení administrativy. V ministerstvu těžkého strojírenství mají již některé významné výrobně hospodářské jednotky tohoto resortu v podstatě splněnu odpovídající část úkolů ve snížení počtu pracovníků, např. Závody Vladimíra Iljiče Lenina Plzeň, ČKD Praha, Závody průmyslové automatizace Praha, Žďárské strojírny, Závody na výrobu vzduchotechnických zařízení Milevsko a další.

V ministerstvu potravinářského průmyslu řešili soudruzi náměty převážně z úseku rozvoje vědy a techniky, investiční výstavby, pokud jde o modernizaci provozů a dílen, o likvidaci neefektivních výroben apod. V ministerstvu zemědělství, lesního a vodního hospodářství jsou náměty zaměřeny převážně na řízení a na metodiku plánování, na vnitřní organizaci a na zjednodušování administrativních agend.

Na zjednodušení administrativních prací se podílejí také nadresortní orgány. Tak např. Státní plánovací komise snížila celkový počet plánovacích formulářů o 15 % proti r. 1964, počet fondovaných výrobků o 14 % a počet jmenovitých úkolů o 53 %.

Kromě toho zkoumá možnosti dalšího zjednodušení metodických pokynů a administrativy v oblasti realizace plánu.

Ústřední komise lidové kontroly a statistiky zorganizovala prověrku veškerého statistického výkaznictví. Ve smyslu direktivy dané vládou dne 20. května t. r. zrušila v rámci racionalizace státního výkaznictví další výkazy, takže dosavadní celkové úspory dosahují již 44 % dřívějšího pracovního rozsahu. Spolu se snížením počtu výkazů omezuje Ústřední komise lidové kontroly a statistiky i periodicitu některých měsíčních a dalších výkazů, čímž se podstatně omezuje měsíční vykazování dat, jehož podíl na celkové pracnosti činí pro příští rok 65 % proti 73 % v letošním roce. Při úpravách bylo ovšem dbáno na to, aby neutrpěla dostatečná informovanost o hlavních odvětvích výrobní sféry.

Ministerstvo financí zajistilo zjednodušení účetního výkaznictví, byly zjednodušeny a sloučeny předpisy o dani z obratu, což se kladně projeví v podnicích i u národních výborů.

Zjednodušilo také financování závodního stravování, zrušilo řadu různých předpisů a v současné době realizuje opatření k odstranění duplicit v práci ministerstva financí a Státní banky československé. Také Státní mzdová komise připravuje zjednodušení náhrad za mzdu, dále zjednodušení prémiování, normování a některých příplatků ke mzdě, připravuje návrh na zrušení zastaralých a překonaných vládních usnesení a chystá i obdobnou úpravu vlastních směrnic. Podobně postupuje i Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky a Státní komise pro investiční výstavbu.

Práce nadresortních orgánů je pochopitelně zásadnější povahy a dlouhodobějšího charakteru. Ovšem i některé náměty resortů budou vyžadovat určité doby, než budou moci být realizovány. K zabezpečení trvalého charakteru racionalizačních prací bude vláda vyžadovat, aby všichni ministři a vedoucí ústředních orgánů prokázali ve zdůvodnění návrhu státního plánu na rok 1965, že plánovaný počet technickohospodářských pracovníků a počet pracovníků v rozpočtových organizacích je stanoven tak, aby - s výjimkou nově budovaných výrobních kapacit - nedošlo opět k novému nárůstu řídícího a správního aparátu. Aby úsilí o snižování početních stavů pracovníků bylo podloženo také osobní hmotnou zainteresovaností, upozornila vláda již v březnu všechny orgány, že je nutno k tomuto cíli plně využívat především všech možností a forem daných mzdovými soustavami. Vláda tehdy dále zrušila s okamžitou platností provádění tzv. systemizace, aby nebyla brzdou při zavádění dalších způsobů hmotné zainteresovanosti pracovníků na snižování stavu aparátu. Vláda dále umožnila ředitelům podniků i vedoucím organizací, aby mohli vyplácet pracovním kolektivům, popř. i jednotlivcům, kteří se iniciativně zaváží k odpovědnému plnění pracovních úkolů při nižším počtu pracovníků, jednorázové odměny, popř. aby poskytovali i trvalé odměny ve formě procentní přirážky k základním platům, jestliže dojde k účelné kumulaci dosud oddělených funkcí.

Na základě statistických hlášení z jednotlivých resortů o stavu řídícího a správního aparátu k 30. červnu 1964 došlo v porovnání se stavem ke konci roku 1963 ke snížení stavu o 16 945 pracovníků, tj. o 2,3 %. Vláda také sleduje, jak se snižování stavu projevuje v ministerstvech a v ostatním centrálním aparátu. K 15. srpnu bylo v ministerstvech dosaženo snížení stavu o 2,7 %. V měsíci říjnu se bude vláda zabývat tím, jak jsou všechna opatření plněna ve svém celku, v jakém rozsahu bylo již dosaženo skutečného snížení správního a řídícího aparátu a co bylo pro toto snížení v našem národním hospodářství dále konkrétně provedeno.

V příštím roce, jak známo, uvedeme do života opatření směřující ke zlepšení plánovitého řízení národního hospodářství. Tam budou nepochybně získány nové významné a rozhodující předpoklady pro vytvoření účelného a hospodárného stavu řídícího a administrativního aparátu.

Se značným ohlasem se v rozpravě v Národním shromáždění setkaly ony části vládního prohlášení, kde se mluvilo o problémech, jejichž řešení má napomoci ke zvýšení efektivnosti našeho národního hospodářství podle direktiv XII. sjezdu naší strany.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP