Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. místopředsedovi vlády Krajčírovi.
Soudružky a soudruzi, došel telegram od soudruha Laciny,
který měl v dnešní schůzi složit
slib. Nemohl se dostavit z dopravní příčiny.
Domnívám se, že bychom měli přihlédnout
k této okolnosti a až se dostaví, umožnit
mu složení slibu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena v 11 hod. 30 min. a opět
zahájena v 11 hod. 50 min.)
Předseda NS Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou schůzi.
Přikročíme nyní k rozpravě
o přednesené zprávě vlády.
Hlásí se někdo do rozpravy?
Do rozpravy se přihlásil posl. Šubrt,
dávám mu slovo.
Posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi poslanci. V
Literárních novinách z 5. září
vyšel článek nazvaný: Myš, která
řve. Tento článek navazuje na filmový
týdeník, v němž byla kritizována
výstavba kladenské panelárny. Nepovažuji
veřejnou kritiku za něco nenormálního,
co by mě zneklidňovalo, vzrušilo, ba dokonce
rozhořčilo, jako Milana Průchu, autora zmíněného
článku. Nejsem rozhořčen nad tím,
nad čím se rozhořčuje Milan Průcha,
který si zřejmě silně utahuje opasek
své životní úrovně, jak píše
v uvedeném článku. Nechci v kritice ani vidět
důvody ke skandálům, příznačným
pro svět kapitalismu. Nebudu ani myší, která
řve, a není ani rovněž nutné
čekat na kocoura, jako čeká Milan Průcha.
Přesto však se domnívám, že by
ministr stavebnictví s. Takáč měl
vysvětlit okolnosti kolem panelárny na Kladně.
Především kdo nese odpovědnost za zbytečnou
15 mil. investici, za druhé, kdo schválil neprověřený
investiční úkol na stavební užití
strusky, která se pro stavební účely
nehodí a za třetí, jaké závěry
budou z případu učiněny.
Předseda NS Laštovička: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Navrhuji proto, aby Národní shromáždění
zprávu, která byla velmi podrobná a ukázala,
že vláda pozorně sledovala připomínky
poslanců, vzalo se souhlasem na vědomí.
Je nějaký jiný návrh? (Nebyl.)
Kdo souhlasí s tím, aby zpráva vlády
byla vzata se souhlasem na vědomí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji, tím Národní shromáždění
vzalo se souhlasem na vědomí zprávu
s. Krajčíra.
Soudružky a soudruzi. Vzhledem k tomu, že posl. Lacina
se dostavil do schůze, zpoždění nebylo
zaviněno jím, doporučuji, abychom zařadili
složení slibu poslance Laciny do našeho programu.
Jestliže nemáte námitky, přikročme
ke složeni slibu. (Námitky nebyly.)
(Vedoucí Kanceláře NS Kováčik
čte text slibu a posl. Lacina skládá do rukou
předsedy NS poslanecký slib.)
Přikročíme nyní ke čtvrtému
bodu denního pořadu, jímž je
4. Návrh zásad dalšího prohloubení
činnosti Národního shromáždění.
Uděluji slovo místopředsedkyni NS s. Leflerové.
Místopředsedkyně NS Leflerová:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Z pověření
předsednictva NS předkládám dnešní
plenární schůzi Národního shromáždění
návrh Zásad dalšího prohloubení
činnosti Národního shromáždění,
které rozpracovávají usnesení předsednictva
ÚV KSČ o prohloubení činnosti Národního
shromáždění. Navrhované Zásady
vycházejí ze skutečnosti, kterou zdůraznil
XII. sjezd Komunistické strany Československa, že
plně zvítězil socialismus v naší
zemi. V nynějším období postupného
přerůstání státu diktatury
proletariátu ve stát všelidový je třeba
důsledného dodržování leninských
zásad řízení dalšího rozvoje
naší socialistické společnosti. XII.
sjezd strany na základě toho zdůraznil nutnost
upevňovat dále v nových společenských
podmínkách vedoucí úlohu dělnické
třídy, která je nejtěsněji
spjata s nejpokrokovější formou socialistické
výroby a zůstává rozhodujícím
společenským činitelem revolučního
vývoje společnosti v celé historické
epoše výstavby komunismu.
Z toho vyplývá požadavek dalšího
zdokonalování našeho státu a rozvoj
vskutku vědeckého charakteru politického
řízení společnosti při uskutečňování
vedoucí úlohy Komunistické strany Československa.
Se zdokonalováním řízení našeho
státu je nezbytné rozvíjet všechny formy
socialistické demokracie, které zajišťují,
aby se společenské zájmy a potřeby
uskutečňovaly při aktivní účasti
obyvatelstva a v celém procesu politického řízení
společnosti.
V důsledku toho roste i úloha zastupitelských
sborů v našem státě při zajišťování
kvalitativně nových úkolů politického
řízení za socialismu. Nejvyšším
zastupitelským sborem v naší zemi je Národní
shromáždění. Proto bych chtěla
zdůraznit, že na jeho práci, na práci
jeho orgánů a každého jednotlivého
poslance v příslušné pravomoci záleží,
jak bude dále rozvíjena linie strany při
plnění základních úkolů
hospodářské a kulturní výstavby
při uskutečňování závěrů
XII. sjezdu KSČ. Hlavní zásady práce
NS, jejich forem i metod jsou obsaženy v návrhu Zásad.
Základním požadavkem kladeným na Národní
shromáždění je, aby jako pracovní
instituce volených zástupců lidu účinně
plnila všechny funkce, práva i povinnosti, uložené
jí socialistickou ústavou. Z hlediska tohoto požadavku
jsou také v Zásadách vyjádřeny
hlavní úkoly i pracovní metody, které
mají sloužit ke splnění úkolů
stojících před Národním shromážděním.
Úvod návrhu Zásad obsahuje všechny základní
úkoly Národního shromáždění
a vytyčuje i základní pracovní metody,
které mají zajistit jejich plnění.
V dalších oddílech návrhu jsou pak rozvedeny
úkoly plenární schůze NS, jeho předsednictva
i výborů a práva a povinnosti poslanců
NS. Charakter Národního shromáždění
jako pracovní instituce se promítá ve všech
oddílech navrhovaných Zásad. Zdůrazňuje
se především v plnění základních
úkolů, tj. kontrolní funkce a funkce zákonodárné.
Kontrolní funkci Národního shromáždění
je třeba dále prohlubovat a vytvořit z ní
pravidelnou činnost Národního shromáždění
a jeho orgánů. Při této činnosti
se Národní shromáždění
bude zabývat základními otázkami rozvoje
naší společnosti, zejména při
projednávání národohospodářského
plánu i rozpočtu.
Výbory NS budou aktivně spolupracovat při
tvorbě plánu i rozpočtu. V kontrolní
činnosti nebude Národní shromáždění
nahrazovat jiné státní orgány, ale
bude s nimi v úzké spolupráci řešit
problémy hospodářské a kulturní
výstavby. Svou řídící úlohu
bude uplatňovat Národní shromáždění
i věcnou kritikou nedostatků, která pomůže
ostatním státním orgánům i
hospodářským organizacím k zlepšení
jejich práce a přispěje k odstraňování
nedostatků, které brzdí náš postup
kupředu. Kontrolní činnost bude také
pomáhat při prosazování pokrokových
myšlenek do řízení našeho státu.
Kontrolní funkci Národního shromáždění,
jak je zdůrazněno v předkládaných
Zásadách, je nutno chápat jako práci
spojenou s aktivním prosazováním politiky
strany a se zabezpečováním z ní vyplývajících
státních úkolů".
Také v zákonodárné činnosti
i při sledování vývoje celého
právního řádu je nezbytné prohloubit
dále činnost Národního shromáždění
a jeho výborů tak, jak to návrh Zásad
stanoví zejména tím, že výbory
budou projednávat již zásady připravovaných
důležitých zákonů. Bude třeba
vycházet z toho, že právní řád
je důležitým nástrojem řízení
naší společnosti, že socialistická
zákonnost je základním požadavkem našeho
státu. Bude třeba věnovat větší
pozornost právním předpisům, aby sloužily
k rozvoji naší společnosti a aby umožňovaly
pracujícím rozvíjet iniciativu při
řešení všech problémů a
zabývat se i stavem prováděcích předpisů.
Pro celou činnost Národního shromáždění
je velmi významné jeho spojení s národními
výbory. Návrh Zásad na několika místech
zdůrazňuje spolupráci s národními
výbory a jejich poslanci. Tato spolupráce vychází
z celkového pojetí výstavby našich zastupitelských
sborů, které tvoří jednotnou soustavu
jako jednotný výraz státní moci našeho
lidu. Spoluprací s národními výbory
bude umožněno, aby národní výbory
se iniciativně podílely na řešení
všech celostátních problémů.
Návrh Zásad poukazuje i na nutnost úzké,
soudružské spolupráce Národního
shromáždění s vládou. Národní
shromáždění bude projednávat
zprávy vlády o její činnosti a bude
kontrolovat, jak vláda zabezpečuje základní
úkoly výstavby naší společnosti
a jak řídí operativní činnost
národních výborů. Orgány Národního
shromáždění budou také kontrolovat,
jak jiné státní orgány při
zabezpečování základních úkolů
plní i usnesení vlády. To znamená,
že Národní shromáždění
může účinně pomáhat vládě
při zajišťování základních
úkolů při řízení státu.
Značný důraz kladou Zásady na spolupráci
Národního shromáždění
se Slovenskou národní radou. Slovenská národní
rada je v pojetí naší ústavy nejen slovenským
národním orgánem, do jehož působnosti
spadají věci národní a regionální
povahy, ale je současně i národním
článkem celostátního politického
a hospodářského řízení.
Spolupráce se Slovenskou národní radou bude
zajišťovat, aby Slovenská národní
rada, její orgány i jednotliví její
poslanci spoluvytvářeli a spoluzabezpečovali
celostátní politiku. Tato spolupráce také
umožní, aby Národní shromáždění
a zejména jeho orgány pomáhaly orgánům
Slovenské národní rady řešit
otázky, týkající se Slovenska.
Základní úkoly, které jsou obsaženy
v návrhu Zásad vyžadují, aby došlo
i k dalšímu zlepšení pracovních
metod, a to jak v činnosti orgánů Národního
shromáždění, tak i jednotlivých
jeho poslanců. Pracovní metody musí zajistit,
aby Národní shromáždění
rozhodovalo s důkladnou znalostí věci, se
znalostí problémů života našich
občanů. Základní podmínkou
této znalosti je úzké spojení Národního
shromáždění, jeho poslanců s
lidem. Spojení Národního shromáždění
s lidem je stěžejní základní
předpoklad k uskutečnění Zásad
dalšího prohloubení činnosti Národního
shromáždění, které dnes projednáváme.
Při řízení státu je třeba
vycházet z názorů pracujících,
pečlivě naslouchat jejich připomínkám,
aby z nich bylo možno vycházet při zabezpečování
celospolečenských zájmů. Při
svém styku s voliči budou poslanci NS vysvětlovat
pracujícím zásadní opatření
týkající se řízení hospodářské
a kulturní výstavby a získávat je
pro plnění úkolů vyplývajících
z potřeb naší společnosti.
Důležitou metodou práce všech orgánů
Národního shromáždění
i jednotlivých poslanců je plánovitost. Návrh
Zásad proto obdobně jako jednací a pracovní
řád NS zdůrazňuje význam pracovních
plánů. Další prohlubování
práce Národního shromáždění,
jak nám to ukládají směrnice Komunistické
strany Československa, nutně vyžaduje, aby
každý orgán Národního shromáždění
i každý jednotlivý poslanec pracoval podle
plánu. Tím bude zajištěno plnění
všech úkolů, zejména při rozvoji
kontrolní činnosti, ale také úzký
styk s voliči v různých formách, jak
je to v Zásadách rozváděno.
Soudružky a soudruzi poslanci, návrh Zásad,
který rozpracovává usnesení ÚV
KSČ, znamená další krok k prohloubení
činnosti Národního shromáždění.
Nyní je třeba naplnit Zásady činorodou
prací všech výborů a tvůrčím
úsilím každého z nás, poslance
Národního shromáždění.
Zásady naší práce, které dnes
projednáváme, že nesmějí stát
jen ztrnulým předpisem, ale je třeba je vidět
jako základ tvůrčího rozvíjení
stále vhodnějších a pokrokovějších
forem a metod práce jak v orgánech Národního
shromáždění, tak ve volebních
obvodech. Cílem veškeré naší práce
je budovat stále lepší život v naší
socialistické vlasti a uskutečňovat postupně
to, co vyjádřila ústava - vytvářet
materiální a duchovní předpoklady
pro přechod naší společnosti ke komunismu.
Soudružky a soudruzi poslanci, upozorňuji, že
v návrhu Zásad, které jste dostali litografované
před několika dny, byly provedeny malé redakční
změny a vypuštěn poslední odstavec na
str. 6 a první odstavec na str. 10 z hlediska účelnosti
neopakovat teze, jejichž zabezpečení je v předloženém
materiálu rozpracováno. Tyto opravy jsou již
obsaženy v tisku, který jste dostali dnes ráno
před zasedáním. Navrhuji jménem předsednictva
Národního shromáždění,
aby po provedené rozpravě byly Zásady dalšího
prohloubení činnosti Národního shromáždění
schváleny. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
soudružce Leflerové. Protože jsme ráno
schválili, že rozprava bude společná
pro bod 4. a 5., dávám slovo místopředsedovi
NS dr. Kyselému, zpravodaji k návrhu zákona
o jednacím a pracovním řádu NS.
Podpředseda NZ dr. Kyselý: Vážené
Národné zhromaždenie! Predložený
návrh zákona o rokovacom a pracovnom poriadku Národného
zhromaždenia úzko súvisí s návrhom
zásad ďalšieho prehĺbenia činnosti
Národného zhromaždenia. Návrh zákona
vychádza z týchto zásad a normatívnym
spôsobom upravuje základné zásady a
pravidlá rokovania Národného zhromaždenia
a jeho orgánov práve tak, ako aj práva a
povinnosti poslancov. Doterajší rokovací a
pracovný poriadok bol vypracovaný a schválený
Národným zhromaždením po prijatí
novej socialistickej ústavy. Tento, vtedy nový rokovací
poriadok aplikoval na prácu Národného zhromaždenia
a jeho orgánov základné princípy novej
socialistickej ústavy. Nemohol ich však dopodrobna
rozpracovať pre nedostatok praktických skúseností.
Uznesenia XII. zjazdu Komunistickej strany Československa
a potom i dokument predsedníctva ÚV KSČ o
prehĺbení činnosti Národného
zhromaždenia vyzdvihol leninské princípy rozvoja
socialistickej štátnosti a význam práce
zastupiteľských orgánov, prostredníctvom
ktorých pracujúci vykonávajú svoji
štátnu moc. Dokument predsedníctva ÚV
KSČ podstatne rozvinul výklad príslušných
ustanovení ústavy, týkajúcich sa práce
Národného zhromaždenia a jeho orgánov,
najmä vo vzťahu Národného zhromaždenia
k vláde a ústredným orgánom, ďalej
vo vzťahu k Slovenskej národnej rade, k národným
výborom a k demokraticky voleným komisiám
ľudovej kontroly a štatistiky.
Toto nové pojatie funkcie a právomoci Národného
zhromaždenia a jeho orgánov, vyplývajúcich
z našej socialistickej ústavy a jeho interpretácia
dokumentu ÚV KSČ o prehĺbení činnosti
Národného zhromaždenia vyžaduje pozmeniť
v tomto duchu i rokovací poriadok Národného
zhromaždenia tak, aby sa mohol stať vodítkom
k rozvíjaniu jeho práce v duchu zásad ďalšieho
prehĺbenia činnosti všetkých orgánov
Národného zhromaždenia, ako o tom hovorila
zpravodajkyňa, podpredsedkyňa Národného
zhromaždenia súdružka Leflerová. Do nového
rokovacieho a pracovného poriadku Národného
zhromaždenia bolo treba zapracovať tiež niektoré
zmeny, týkajúce sa úzkej súčinnosti
Národného zhromaždenia so Slovenskou národnou
radou, ako už boli zakotvené v novom rokovacom a pracovnom
poriadku Slovenskej národnej rady. V novom rokovacom poriadku
sú obsiahnuté taktiež niektoré zásady
pripravovaného dokumentu o ďalšom rozvoji národných
výborov. Pritom je však treba mať na zreteli
tú skutočnosť, že nové zásady
pre prácu Národného zhromaždenia, vyplývajúce
z dokumentu ÚV KSČ, sú v hlavných
smeroch rozpracované v návrhu uznesení Národného
zhromaždenia o ďalšom prehĺbení činnosti
Národného zhromaždenia, ku ktorému predniesla
výklad podpredsedkyňa Národného zhromaždenia
súdružka Leflerová.
V návrhu rokovacieho a pracovného poriadku, ktorý
bude vydaný formou zákona, sú teda z celkového
komplexu riešených otázok zaradené najmä
tie otázky, ktoré majú charakter normatívny,
t. j. obecne záväzný a ktoré nebude
treba častejšie pozmeňovať v súvislosti
s prehlbovaním a rozvíjaním činnosti
Národného zhromaždenia a jeho orgánov.
Preto nie sú všetky nové zásady straníckeho
dokumentu zaradené do prejednávaného návrhu
rokovacieho a pracovného poriadku Národného
zhromaždenia.
Návrh rokovacieho a pracovného
poriadku zdôrazňuje v súlade s dokumentom
ÚV KSČ pracovný charakter všetkých
orgánov Národného zhromaždenia. Preto
je už v úvodnom ustanovení podčiarknutá
tá skutočnosť, že Národné
zhromaždenie svojou činnosťou i prácou
svojich orgánov a poslancov pôsobí aktívne
k tomu, aby boli plnené úlohy socialistického
štátu. Je prirodzené, že nové pojatie
funkcie Národného zhromaždenia, ako je vymedzené
v zásadách ďalšieho prehĺbenia činnosti
Národného zhromaždenia, bude klásť
veľké nároky na prácu všetkých
poslancov i všetkých orgánov Národného
zhromaždenia, najmä jeho výborov, v ktorých
musí byť ťažisko iniciatívnej a kontrolnej
činnosti Národného zhromaždenia.